Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - SepiMies

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 9
31
Tulokset / Vs: SC WinterCup V tulokset ja tarinat
« : 19.03.17 - klo: 11.12 »
Kiitokset järjestäneelle taholle. Rata oli mainio, todella tekninen pieni väkkärä, joka rankaisi armottomasti pienenkin ajovirheen. Ja se alusta, se on vaan yksinkertaisesti paras millä olen ajanut. Pieksee jopa betonin. Rengas ei kulu oikeastaan ollenkaan ja pito on juurikin sopiva.

Itse kisaan valmistauduttiin perjantaina tehotreenillä (tiedän, olen huono ihminen kun ajoin perjantaitreenit) ja vauhtia ei oikein tahtonut löytyä, kun oli tottunut hieman erilaisiin ratoihin. Mutta kyllä ne ajolinjat sieltä pikkuhiljaa löytyivät ja vauhtiakin oli päivän lopussa jo suht hyvin. Muiden ajoa seuraten, olisi ehkä kannattanut satsata uusiin tuoreisiin renkaisiin jolloin olisi saanut ehkä hintsusti pitoa lisää.

Lauantaina aamusta aikaisin paikalle (kyllä, olin jälleen huono ihminen ja menin ajamaan aamun vapaata treeniä) ja muutama akullinen alle tuntumaa. Vauhdillisesti oltiin siellä 4-5 sijoilla, mutta muutama pikku muutos vielä autoon ja alkueriin. Tuskaisesti meni eikä oikein millään saanut kolmea peräkkäistä nopeaa pommitettua, mutta kuitenkin neljäs. Toiseen alkuerään tuoreimmat pinnit mitkä pakista löytyi (nekin yli vuoden vanhat) ja sai jotenkin ryllättyä 3 kierrosta peräkkäin kohdilleen ja peräti ruutuun 3. Erot oli jälleen todella pieniä.

Eka finaali meni täysin metikköön ja lopulta paukahti vielä servo. Ihmeen huonoa laatua. Vasta jotain 5 vuotta mittarissa josta viimeiset 1,5 vuotta liian isossa autossa valmistajan mukaan. Toinen lähtö menikin sitten paremmin, mutta pieni virhe tiputti neljänneksi. Kolmas sujui hyvin, mutta kerran hyppy hiukan leveäksi ja Martti kuittasi heti ohi. Viimeiset finaalit joko muilla vauhti hidastui tai itsellä kiihtyi, mutta kärjen vauhdissa pystyi roikkumaan. Molemmista kakkosena maaliin. Lopputuloksissa lopulta Martin ohi sijalle 3.

Koko talven oli varsin tasaista suorittamista (3-3-1-3) joten jotain kehitystä on tapahtunut. Parempaakin oli tarjolla, mutta omat koomailut väärillä hetkillä rankaisi. Eli tasaisuutta vaan lisää, vauhti alkaa olemaan kohdillaan.

Seuraavaksi vielä Vaasaan mittelemään endurancea ja sen jälkeen "vähän" isommille baanoille pelkäämään sadetta.

Kiitokset: TeknoRC, RcCenter sekä EuroRC

-Mikko M. #3-

32
Tulokset / Vs: Tulokset - SC WinterCup IV 18.2.2017 Turku
« : 25.02.17 - klo: 12.03 »
Kiitokset omasta puolestani vielä muillekkin kisojen puuhamiehille. Itse toimin ensimmäistä kertaa ikinä kilpailun johtajana, eikä se homma nyt tainnut ihan penkin alle mennä. Ainakaan paljoa negatiivista palautetta ei kuulunut.

Itse kilpailut menivät melkoisen suunnitellusti. Ennakkosuosikin paineet niskassa ajo oli aamulla vielä varsin hermostunutta, mutta perusvarmalla suorittamisella irtosi sentään TQ. Omasta 3 kierroksen ennätyksestä jäin kuitenkin yli 0,5s. Finaaleihin lähteissä tiesin jo aikojen perusteella, että kunhan ajaa perusvarmaa ajoa ja pysyy pyörillään, niin tulosta tulee. Ekassa finaalissa tärisi, mutta voitto tuli. Samalla tuli itselle ja radalle uusi 5min ennätys. Toisessa Ylinen antoi painetta, mutta silti voitto. Kolmannessa oli jälleen takana jotain ohjelmaa ja sai kruisailla voittoon. Neljänteen lähdettiinkin sitten jo rennoin rantein ja runttaamaan vielä itselle koko kisan nopein kierros. Viides finaali menikin sitten jo aivan penkin alle kun keskittyminen herpaantui pari kertaa väärässä paikassa. Kisan jälkeen itse Salonen kehui omaa Teknoa todella hyväksi, joten jotain on säätöjen kanssa ilmeisesti tullut tehtyä oikein :laugh:. Itse auto toimi jälleen läpi kisan todella luotettavasti.

Noista renkaista kyseltiin. Itsellä on toiminut parhaiten sellainen jonka pinta on kulunut 1/2 - 2/3. Pito on suht samanlainen alusta loppuun, mutta traxu on omasta mielestä loogisin ajettava noin puoliksi kuluneesta eteenpäin. Mutta traxuja vaivaa ikävästi edelleen varsin suuret laatuerot. Itsellä viimeisistä 8 renkaasta 6 on ollut hyviä ja 2 selkeästi liukkaampia. Ovat kuitenkin samasta uusimmasta erästä. Turussa olen nähnyt toisen traxun lasittuvan, toisen ei ja kolmas menee vain vähän lasiksi. "Pitotahmaa" radasta ei ainakaan käteen enää tartu. Itse ehdottaisin nelkuille matolle kulutuspinnaltaan täysin sileää rengasta (eli ihan sama mikä rengas on alkujaan ollut kunhan kulutuspinta on täysin sileä), mutta tulosketju ei liene sen käsittelylle oikea paikka :grin:.

Mutta kaikinpuolin kivat karkelot ja tästä jatketaan sitten äärimmäisen tiukassa asetelmassa Ulvilan sarjafinaaliin.

Kiitokset vielä Tekno RC, RcCenter sekä EuroRC.

-Mikko M. #3-


33
Mikko Maula
SC4-10
Eiköhän sitä koko sarja kierretä

34
Kilpailukutsut / Vs: SC WinterCup IV 18.2.2017 Turku
« : 16.02.17 - klo: 20.23 »
Eräjako ja aikataulu liitteenä, olkaa hyvät.

Pieniä kompromisseja jouduttiin tekemään kohtalaisen runsaan osanoton johdosta, ettei päivä veny mahdottomuuksiin, ja että saadaan kaikki halukkaat viivalle.

Treenien jälkeen on luonnollisesti reseed, joten ei tarvitse huolestua, jos oma paikka eräjaossa on jotenkin väärässä paikassa.

35
Kiitokset erittäin hyvistä ralleista järjestäjille. Kaikki toimi kuten kuuluukin vaikkei buffan antimia tällä kertaa tullutkaan käytettyä.

Perjantaina paikalle ristiriitaisin tuntein, kun toisaalla sanottiin pidon olevan todella kova ja toisaalla taas melkoisen heikko. Perstuntumalla setuppia sinnepäin, että pito on kova ja radalle. Loppuun ajetulla traxulla pito olikin siellä havuilla, että onko se liian kova. Autoa pystyi silti hyvin ajamaan. Renkaat kuitenkin meni lopulta puhki, joten oli kaivettava täysin uudet ja ajamattomat alle. Niillä sitten olikin totaalinen kaatopito ensimmäiset 4 akkua ja alkoi jo kasvamaan elin otsaan, että joko tämä on taas tätä. Noh setuppiin viimeiset fiksaukset ja niillä sitten mentiin.

Sunnuntaina omasta mielestä pito oli vielä hitusen kovempi ja ongelmana itsellä olikin liian kova pito. Ajaminen oli hiukkasen epävarmaa, kun ei tahtonut saada tatsia pidon kovuuteen. Varsinkin kun Turussa on ajanut todella paljon ja pito on oleellisesti heikompi. Mutta alkuerissä sai kuitenkin puristettua kovan ajan ja sillä irtosi paikka peräti kakkosruudusta, mikä oli itselle valtaisa yllätys. Sijat 1 ja 2 Tekno RC:lle, vaikkei kumpikaan kuskeista viihdy kovalla pidolla.

Finaalit sujuikin sitten vähän niin ja näin. Paljon omia pieniä virheitä, joista maksoi aina isosti. Ja taas toisaalta vauhtia olisi riittänyt aivan voittoonkin asti. Joten lisää treeniä vaan ja tasaisuutta ajamiseen. Vauhti alkaa olemaan itsellä sekä autolla kohdillaan, nyt pitää enää karsia virheet pois. Viimeisissä finaaleissa oli renkaatkin kuluneet jo sen verran, että pystyi ajamaan itselle luontaisemmalla tyylillä, vaikka edelleen auto meni mutkissa nurin jos liian rennosti heitti sisään. Lopulta päädyin kolmanneksi omien koomailujen kautta. Sattuipa itselle yksi päälleajokin, kun Janin autoon vahingossa kolahti. Herrasmiesmäisesti toki odotin paikallaan ja kävin ajon jälkeen nostamassa käden virheen merkiksi. Samalla täytyy toki ihmetellä, että mihin on hävinnyt tämä itsetuomarointi? Itseä ajettiin perään, kuten Äänekoskellakin, mutta molemmilla kerroilla oman auton ollessa katollaan, perään ajaja jatkoi viileästi omaa ajoaan eikä tuomaritkaan tilannetta nähneet. EI NÄIN!!!

Itselle nämä olivat hyvin mahdollisesti viimeiset kilpailut SC4-10 luokassa EOS-matolla. Tai sitten pitää keksiä jotain immelmanneja, joilla saisi vähän pitoa pois. Hieron renkaisiin vaikka iskariöljyä. Toisilla auto selkeästi luisti sinne tänne ja itsellä auto kaatui pidosta. Ainakin itselle jäi edelleen se sama kokemus kuin viime talvena, että pitoa on vain liikaa. Ne ketkä tykkää, ajakoot, itselle tuo ei vain maistu.

Tästä jatketaan sitten varmuudella taas Turussa helmikuussa.
-Mikko M. #3-

Kiitokset: TeknoRC, RcCenter sekä EuroRC

36
Isot kiitokset järjestäneelle taholle, todella hyvin veditte kisat läpi. Rata ansaitsee erityisen maininnan, pito oli suorastaan loistavan "krossimainen". Ei ollenkaan tarvitse ajatella, että pidotus olisi jotenkin epäonnistunut. Muitakin luokkia jaksoin seurata mielenkiinnolla ja varsinkin M2-10 oli todella hienoa katsottavaa, kun autoja vietiin sladissa ja vastaheitolla läpi mutkien. Normaalisti krossiluokkien (M2-10 ja M4-10) seuraaminen mattoradoilla on yhtä mielenkiintoista kuin nenän kaivaminen, mutta nyt se oli oikeasti hienoa seurattavaa. Myös buffetti toimi mallikkaasti ja erityisen maininnan ansaitsee myös kuuluttaja Ström. Kokonaisuutena aivan huikeat kisat!!

Sitten itse kisoihin. Perjantaina paikalle ja totuttelemaan rataan. Auto toimi Turussa luodulla setupilla todella hyvin ja vain aivan pieniä muutoksia vaati pääsuoran jarrutuksen saattaminen helpommaksi. Muutoin ajaminen oli vain rataan, alustaan ja ajolinjoihin totuttelemista. Jo perjantaina kävi selväksi, että kärjessä tulee olemaan tiukkaa.

Lauantaina treenierissä huomasi edelleen, että maksimilla pitää vetää jos mielii päästä keulille. Lopulta Top-5 mahtui 0,4s sisään, joten ainoaankaan virheeseen ei ollut varaa. Ehdin jo hetken tuulettamaan paalua, kun Ylisen ajat meni itseltä ohi, mutta kakkosruutuun oli tyytyminen. Pakko myöntää, että vaikken tuon nykyisen AE-formaatin ystävä olekkaan, niin ainakin sillä saadaan tiukkoja alkueriä aikaiseksi.

Finaaleissa sitten vähän sattui ja tapahtui. 2 ekaa erää meni siihen, että takaa tultiin konttiin ja oma auto katolleen. Toisella kertaa syyllinen odotti kiltisti paikallaan, toisella kertaa ei. Kolmas erä meni oman mokelluksen takia aivan persiilleen. 2 viimeistä erää sujuikin sitten jo varsin mallikkaasti ja lopulta tuloksissa pääsi kolmanneksi, vaikka selostaja hetken jo kertoikin vauhdin riittäneen kakkossijaan. Kaikissa finaaleissa kuitenkin oli nähtävissä todella tasaista vauhtia monelta kuskilta ja parhaiten pyörillään pysynyt tuli voittajana maaliin. Yliseltä hienoa ajoa, kuten monelta muultakin.

Fiilis kisoissa oli myös varsin positiivinen ja oltiin jopa lähellä sitä, millaista kisoissa oli silloin kun itse ensimmäisiä kertoja uskalsi lähteä mukaan. Pidetään tästä kiinni!!!!!

Seuraavaksi jatketaan sitten Helsingissä "vähän" erilaisella alustalla, ehkä...

-Mikko M. #3-

Kiitokset: Tekno RC, RcCenter sekä EuroRC

38
Isot kiitokset vielä Jyväskylän porukoille kisoista. Kaikki toimi hienosti ja aivan erityisen maininnan ansaitsee selostaja, joka loi koko päivän kunnon tunnelmaa jokaiseen erään. Aivan mahtavaa!!!

Sitten itse kisaan. Perjantaina paikalle ja muutaman akullisen ehti ajamaan kunnes tänä "kesänä" täysin tuntematon sääilmiö nimeltään sade päätti jälleen kerran lyödä hommat seis. Rataan, autoon ja renkaisiin ehti sentään saamaan jotain tatsia vaikka keskitupla ja kolmoset olikin edelleen melkoisen hukassa. Noh vauhtia lähdettiin hakemaan iltaelämästä...

Lauantaina aamusta vielä pari treenierää ja siitä alkueriin. Vauhtia oli ihan suht hyvin, mutta väärä rengasvalinta (M3 Square Fuzzie) vei sen aivan parhaan terän. Kuitenkin 4. ruutu joten ihan tyytyväinen pitää olla. Alkueräformaatista en edelleenkään pidä sitten yhtään, mutta sen kanssa on vaan elettävä :laugh:

Finaaleissa olikin sitten taas aivan yhtä tiukkaa kuin tähänkin asti tällä kaudella on ollut. Kun tekee virheen, niin takaa tulee se 2 kuskia ohi. Itse onnistuin pitämään 4. sijan vaikka ekassa finaalissa lipsahdinkin sijalle 6. Muutoin varsin tasaista suorittamista ja viimeisessä finaalissa oli tarjolla peräti 2. sija, mutta Lampinen tuli hyppäämällä ohi :laugh:. Finaaleissa ongelmaksi muodostui enenevässä määrin mekaanisen pidon riittämättömyys ja autoa saikin ruuvata melkoisen paljon tämän kompensoidakseen. Kisan jälkeen kokeilin vielä ainutta rengasta jota ei ehtinyt ennen kisaa koittamaan (2 kisaa ajettu M3 Caliber) ja sillähän homma lähtikin rokkaamaan. Harmi vaan, että 8 tuntia liian myöhään :laugh:

Tekno RC SCT410 toimi jälleen kerran erittäin luotettavasti läpi viikonlopun joten vapautunein mielin sai ryllätä menemään. Arvonnastakin sai palkinnoksi uuden servon, jolle löytyy jo kohde. Kiitokset servosta EuroRC:lle.

Kesäsarjasta tuli tältä kaudelta sijaksi 2. joten tavoite tuli täytettyä, kun TOP-3 sijaa lähdettiin hakemaan. Nyt sitten vaan hakemaan talvisarjasta voittoa :grin:

Ensi kaudellahan sitten siirrytään yksityyppirenkaaseen. Hetken mietiskelyn jälkeen tämä voi olla varsin hyväkin juttu. Ainakin se poistaa tämän tällä kaudella vallinneen rengassalailun (joka kärjistyi Jyväskylässä) vaikka avoimuuden perään onkin kovasti huudeltu. Jatkossa ei tarvitse erikseen testailla renkaiden sopivuutta kullekkin radalle, koska se on kaikille sama.

Tästä kohti talvikautta
-Mikko M. #87-

Kiitokset vielä TeknoRC, RcCenter sekä EuroRC

39
Kilpailukutsut / Vs: SC Summer Cup 2016 IV 13.8, Ulvila
« : 10.08.16 - klo: 20.31 »
Olishan todella mahtavaa päästä ajamaan kisat, mutta itelle Lavangon kuraralli oli ihan riittävästi. Nyt ennustetulla sademäärällä ei puhuta enää autoilusta, se on veneilyä :grin:.

Mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta...

40
Kiitokset kaikille muillekkin puuhamiehille. Kisat sujui hienosti, itse huhkin harjan varressa aina erien välillä.

Aamulla treeneissä vähän herättelyä ja suht mummoilemalla ja sinnepäin ajelemalla pääsi peräti toiseksi. Alkuerissä sitten otettiin löysät pois ja painettiin sen mitä Tekno RC SCT410 vähänkin kulkee. Ja kulkihan se, eroa seuraavaan kuskiin jäi peräti 1,6s. Kun aika oli lyöty taululle jäin passailemaan radalle, mutta näin ei ilmeisesti saanutkaan tehdä, koska kuulutettiin takaisin liikkeelle. Ajelin sitten todella hitaasti säästellen renkaita. Pohdin jo toisen alkuerän ajamatta jättämistä renkaiden säästämiseksi, mutta radalle mentiin kuitenkin. Taas kova aika tauluun ja viimeiset minuutit todella rauhallisesti renkaita säästellen. Uran toinen TQ oli taskussa.

Finaaleissa jännitti niin maan per***eesti. Hyvä ajo menikin yht'äkkiä aivan sekaisin muutamaan outoon pomppuun josta auto aina pöpelikköön. Lopulta kuitenkin taistelin takaisin sijalle 3. Toinen erä menikin sitten paremmin, mutta edelleen hermostuneesti. Janin kanssa väännettiin ihan tosissaan erävoitosta, mutta lopulta jäin kakkoseksi. 2 seuraavaa erää meni lähinnä kruisaillen, kun takana tapahtui jotain eikä varsinaista uhkaa tullut. Viimeiseen finaaliin lähdettäessä olin kisan johdossa ja tiesin, että voitto tulee JOS vain pysyy Janin edellä. Kontrolloitua ajoa, kunnes aivan erän lopussa oma pieni lipsahdus eikä Janilla ollut aikaa väistää. Juuso painui johtoon, mutta hetkeä myöhemmin Juusolta häipyi sähköt ja itse sain ajella erän ja samalla koko kisan voittoon.

Tästä sitten seuraavaksi Ulvilassa jos nyt toivottavasti kisat saadaan ajettua.
-Mikko #87-

Kiitokset: TeknoRC, RcCenter sekä EuroRC

PS: Jätetäänhän jatkossa rataan kajoamiset ratamestareille ja tullaan rohkeasti kertomaan jos joku asia häiritsee. Säästytään mahdollisilta välikohtauksilta...

E: Ainiin se rengasgallup. Mikko Maula/SC4-10/ TeknoRC SCT410/PL Blockade M3/1

41
Myöhästyneet kiitokset kisojen järjestäjille. Rata oli mainiossa kunnossa ja kaikki toimi kuten pitääkin.

Lauantaina aamusta paikalle ilman yhtään ainutta kierrosta ikinä Lavangon radoilla. Muutama akku vapaata treeniä ja siitä ohjattuihin treeneihin soheltamaan. Vauhtia alkoi tulemaan kunhan radan kanssa pääsi vähäsen tutuksi. Tuntuihan se alkuun todella pieneltä, kun oli ajellut vain isompia ratoja. Kärkisijoille ei kuitenkaan ollut mitään asiaa.

Aika-ajoissa oli suht hyvää ajamista, mutta hiukan lipsahteli aina siellä täällä, joten ruuduksi tuli lopulta 9. vaikka 0,3s kovemmalla ajalla olisi päässyt peräti ruutuun 5. En ole ollut, enkä varmasti tule olemaankaan nykyisen alkueräformaatin fani, mutta tällä pitää vaan oppia tekemään parhaansa.

Finaaleissa olikin sitten tiukka ajoa milloin ketäkin vastaan. Janekia ja Ollia vastaan sai ajaa tiukasti, mutta reilusti. Muutenkin oli hyvää vääntöä. Jossain kohtaa vauhtia alkoi löytymään jo reilummin, kun radan oppi koko ajan paremmin, mutta tuolta jonon hänniltä on vähän heikkoa lähteä ylöspäin. Viimeisessä finaalissa ei omassa autossa ollut sitten minkäänlaista pitoa. Auto lipsui sinne tänne ja paras aika jäi jotain sekunnin toiseksi viimeiselle. Aiemmat erät kuitenkin toi lopulta sijan 5. johon voi olla erittäin tyytyväinen. Taakse jäi kuitenkin monta kuskia, joilla oli radasta jo huomattavasti enemmän kokemusta.

Kiitokset: TeknoRC, RcCenter ja EuroRC.

42
Kilpailukutsut / Vs: SC SummerCup 30.07.2016 Turku
« : 28.07.16 - klo: 11.36 »
Takasuoralla ei ole ollenkaan hyppyjä. Pieni patti vain suoran alussa. Tuuppeja oli radalla sunnuntaina muistaakseni 5 eikä negatiivista palautetta saatu siitä, että rata ajetaan pitkänä ilman isoja nelosia. :smiley:

43
TeknoRC / Vs: Tekno EB48.3
« : 18.06.16 - klo: 12.20 »
Autolla alkaa olemaan kurvailtu jo melkoisen runsaasti ja pidemmän ajan kestotestiäkin on ehditty ajamaan. Tuon kääntyvyyden puutteen saa tosiaan korjattua todella helposti ottamalla kaikki prikat ja ruuvin pois limitteristä jolloin auto kääntyy erittäin hyvin. Perus pakettisetupilla pääsee jo kovaa kunhan limitterin ottaa pois. Pienillä muutoksilla autosta saa vieläkin paremmin ajettavan, joten pakkiin on hyvä varata ainakin punaiset takajouset, vakaajatankoja eteen ja taakse väliltä 2.2mm - 2.6mm ja lisäksi kannattaa harkita uusia 3x2.1mm mäntiä. Samalla kun auto ajautuu sisään, etupää alkaa toimia paremmin ja ajettavuus paranee.

Kestävyydestä ei ole vielä tässä reilun kahden kuukauden aikana tullut sanomista. Sisempiä hingepinnejä on hyvä pitää pakissa, koska varsinkin vasemman etupinnin voi saada kieroksi. Lisäksi rikki on mennyt yksi takasiipi (sen verran vähän toki, että pienellä liimaamisella siipi on edelleen ajossa), siiven kannakkeiden kuitenkin pysyessä ehjinä ja vääntymättöminä. Näillä autoilla ei tarvitse kovin pahasti jännittää rikkoutumista normaaliajossa. Kaiken saa toki rikki jos yrittää. Turun SM-osakilpailussa kuulemma Martin auto syöksyi seinään sellaisella vauhdilla, että pamahdus kuului korokkeelle asti. Vaurioksi jäi vääntynyt hingepin. Kestävyys- ja kuluvuustestit luonnollisesti jatkuvat läpi kesän joten eiköhän ne mahdolliset heikot kohdat saada vielä selville.

Toistaiseksi en ole ainakaan itse kaivannut autoon mitään muita optio-osia kuin alumiinisen servovarren, nuo mainitut 3x2.1mm männät sekä iskarien alaohjurit on vaihtuneet valkoisiin delrin-ohjureihin. Jossakin vaihessa tulee varmasti testattua universal-vetareita ja/tai alumiinisia akseleita, mutta toistaiseksi nuo mainitut päivitykset ovat olleet riittäviä.

Näitä autojahan varaosien kera saa nykyisin myös RcCenteristä.

E: Korjailtu muutama virhe pois.

44
Tulokset / Vs: Finnish Open I / 21.5.2016 Turku, Tulokset
« : 23.05.16 - klo: 23.43 »
Olihan mukavat karkelot. Kiitokset kaikille puuhamiehille ja erityisesti Timpalle mahtavista kuulutuksista. Ekat kisat ikinä M8e luokassa ja autollakin oli ajettu ennen kisoja vain muuta kerta joten odotukset eivät olleet kovin korkealla.

Treeneissä olinkin yllättäen lähes kärjen vauhdissa mikä tuli yllätyksenä, koska varovaisen toiveikkaana oli tavoitteena päästä A-finaaliin.

Alkuerissä vauhti oli kohtalaisen hyvää ja ekan kierroksen jälkeen olinkin peräti toisena. Toinenkin kierros meni suht mukavasti vaikka alkukierroksilla lipsuikin. Kuitenkin kolmanneksi silläkin kierroksella. Viimeinen alkuerä menikin sitten aivan vihkoon ja sijoitukseksi vasta 7.

Finaaleihin päästessä rata alkoi olemaan jo varsin kiiltävä ja liukas. Omat renkaat eivät kumpikaan tarjonneet juurikaan ylimääräistä pitoa joten todella tarkkaan oli ajettava. Sinnikkäällä ajolla 2 ekaa kierrosta toiseksi. Viimeiseen finaalin lähtiessä voitto oli vielä auki, mutta pidon käydessä huonommaksi alkoi oma vauhti hiipua. Heti ekalla kierroksella pieni kolhu toisen kanssa ja oma auto katolleen. Hetkeä myöhemmin kolisi uudelleen. Lopulta onnistuin sentään puristamaan kuudenneksi, mutta kärjessä mentiin virheettömämmin joten oma sijoitus painui lopulta kolmanneksi. Siihen voi olla enemmän kuin tyytyväinen, huomioiden kuitenkin ajomäärät M8e autolla.

Tuli myös toimittua M8 autoille mekaanikkona ja siinäkin tuli onnistuttua suht hyvin vaikka yksinään kahta autoa huolsikin. Huvittavaa oli vaan huudella takaisin lauteille ettei vielä sentään 3min kohdalla tarvii tulla tankille. Tankkauksetkin nopeutui koko ajan eikä kuskeilta tullut pahaa palautetta.

Tekno RC EB48.3 toimi läpi päivän luotettavasti ja käytössä oli lähes tulkoon pakettisetuppi. Auto on sillä todella hyvä ja helppo ajettava, mutta luonnollisesti nyt siihen aletaan hakemaan vauhtia, sillä selkeästi on mahdollista ajaa jopa sarjan kokeneempia vastaan.

Tästä jatketaan sitten Lavangossa heinäkuussa
-Mikko (tällä kertaa #18)-

Kiitokset: Tekno RC, RcCenter sekä EuroRC

45
TeknoRC / Vs: Tekno EB48.3
« : 18.05.16 - klo: 23.29 »
Näitä autojahan on nyttemmin Suomessa jo ainakin 3. Yksi löytyy Turusta ja 2 muuta Helsingistä. Enemmänkin voi toki olla, mutta varmuudella ainakin nämä 3. Autohan on erittäin kapea rungoltaan ja sähköjä asentaessa tilaa ei ole yhtään liikaa. Mieleen tulee lähinnä isokokoinen 1/10 krossari ja onpahan radalla tullut jo kuultua "onks toi joku truggy" :laugh:.

Auton kasaaminen on erittäin suoraviivaista ja ohjeita seuraamalla auto on erittäin helppo saattaa nippuun. Edes ensikertalaiselle ei tuota mitään ongelmia seurata rakennusohjeita ja mikäli Teknon autoista on jo ennestään kokemusta, etenee kasaus helposti jopa ilman ohjeita. Osien sopivuus on hämmästyttävän hyvää tasoa (muutamin pienin poikkeuksin joista lisää myöhemmin) eikä osia tarvitse juurikaan sovitella yhteen.

Radalla auto on pakettisetupilla erittäin helppo ajettava, jopa liian helppo mikä näkyy lievänä kääntyvyyden puutteena. Mitä ilmeisemmin pakettisetuppi on luotu hiukan kovempipitoisille radoille joissa ei ole hitaita ja tiukkoja neulansilmiä. Kääntyvyyttä on toki helppo lisätä poistamalla steering limittiä, jota autossa säädetään etuhubin sisäpintaan laitettavalla ruuvilla ja prikoilla. Näin sisäkurvin rengas ei käänny yli vaikka epat olisi radiosta rajoitettu. Muutoin auto on tosiaan rauhallinen ja vakaa ajettava ja tuo kääntymättömyyskin ilmenee lähinnä silloin kun pito on huono eikä autoa voi viedä mutkan läpi kaasulla ja jarrulla. Kestävyyshän on tuttua Teknon tasoa. Omallakin autolla on muutamia melkoisen komeita kärrynpyöriä takana joista muistona vain muutamia naarmuja takasiivessä ja etutornissa.

Tällä autolla on myös melkoisen paljon yhteisiä osia SCT410 ja SCT410.3 kanssa joten esim. jouset, vakaajat, männät, vaihteiston kuoret, hingepinnit jne. sopivat suoraan ristiin eli ei tarvitse olla jokaista osaa erikseen. Diffitkin on muutoin samat, mutta EB:ssä on vahvemmat ulostulot.

Aiemmin mainitut muutamat osien sopivuuden seikat liittyy auton etupäähän sekä tukivarsiin. Keula on uutena todella jäykkä. Autossa on ilmeisesti varsin tiukat toleranssit mistä johtuen linkkien pallot ahdistavat. Se korjaantuu joko ajamalla tai sitten napsuttelemalla kuulat muutamia kertoja paikalleen ja pois. Tukivarsien sisemmät hingepinnien reiät tulee reamata 4mm reamerilla parhaan herkkyyden saavuttamiseksi (tämä mainitaan ohjeessakin). Myös etulinkki saattaa ottaa hivenen kiinni diffiboksiin mikä korjaantuu viilalla tai dremelillä. Koko keulan herkistämiseen aikaa kuluu noin 5-10min joten suuria ei tarvitse tehdä :laugh:. Keula herkistyy varmasti myös ihan ajamalla, mutta Teknojen ollessa melkoisen kulutuskestäviä se voi ottaa aikaa melkoisen kauan :laugh:.

Nämä kaikki 3 autoa ovat mukana Turussa FO-sarjan avauksessa 21.5.16 jolloin niitä pääsee tutkimaan ja hipelöimään lähemmin. Eikä koeajokaan välttämättä ole mahdoton.

46
Tulokset / Vs: SC Summer Cup 1/2016
« : 14.05.16 - klo: 15.22 »
Omasta puolesta kiitokset Tammisaaren porukoille kisan järjestämisestä. Aikataulu piti erinomaisesti ja muutenkin oli hyvä meno.

Omat ajot sujuivat suht hyvin siihen nähden etten ole ikinä ajanut metriäkään tekonurmella. Aamulla paikalle radan ollessa märkä, eikä se antanut ollenkaan oikeaa kuvaa alustasta, sillä auto luisti joka suuntaan (ei sillä että se olisi itseäni haitannut :grin:). Kotona arvottu setuppi oli siellä hehtaarilla eikä suurempia muutoksia tullut tehtyä koko päivänä. Kovan pidon takia ei ollut oikeastaan mitään odotuksia päivästä ja pikemminkin haettiin vaan kokemusta.

Alkuerissä meno tuntui suht hyvältä ja tasaisen varmasti vedettiin rataa ympäri. Ei mitään huikeaa onnistumista muttei myöskään mitään pahaa kierimistä. Ulkona vaan pitäisi onnistua vetämään 3 kierrosta putkeen kovaa eikä tasaisuus palkitse niin lähtöruuduksi tuli 6. Aikatulos olisi riittänyt peräti ruutuun 3 (toisen alkuerän perusteella).

Finaaleissa saikin sitten vääntää ihan tosissaan milloin Jannea, Samia, Juusoa ja varmaan muitakin vastaan. Oli erittäin tiukkaa vääntöä ja onhan se aina mahtavaa.

Läpi päivän vaivasi tietynlainen epävarmuus ajoon, koska kovalle pidolle on vaikea tottua vasta kisassa. Siihen nähden 5. sija oli erittäin tyydyttävä. Edellä olikin sitten vain kuskeja ketkä olivat rataa etukäteen treenanneet :grin:. En ole ollut kaatopidon ystävä enkä kyllä ole edelleenkään, mutta onneksi seuraava mattokisa on vasta talvella :grin:

Tästä on hyvä jatkaa kohti Ulvilaa.

-Mikko #87-

Kiitokset: Tekno RC, RcCenter sekä EuroRC

47
Tulokset / Vs: SC Winter Cup 5, Nokia
« : 10.04.16 - klo: 15.09 »
Kiitokset jälleen Nokian porukalle hyvistä kisoista. Kaikki rullasi läpi hienosti.

Aamulla aikaisin paikalle ja pari akkua vapaata treeniä. Radassa olikin varsin kova pito ja oma auto oli säädetty parin viikon takaisen treenin perusteella erittäin liukkaalle alustalle. Ongelmia oli siis tiedossa. Ekat erät mentiin hyvinkin skaalamaisesti ja jokainen mutka kolmella pyörällä :laugh:

Treenierät meni vähän niin ja näin eikä sopivaa rytmiä tahtonut oikein löytyä, osin hankalan auton takia eikä kuskikaan ollut aivan parhammillaan. Reseedistä vielä melko perälle ajamaan alkuerät. Alkuerissä autoa alkoi jo saamaan paremmaksi ja renkaatkin pysyi jo melkein koko radan ympäri alustassa kiinni. Muutama epäonninen tönäisy siellä täällä ja erojen ollessa pieniä, tarkoitti se peräti 8. sijaa ruudukossa mikä jo sinänsä oli valtaisa pettymys.

Finaaleihin tuli lähdettyä mentaliteetilla "ei tuolta kyllä nousta enää yhtään mihinkään". Ekat 3 finaalia olikin vähän sellaista tuskailua. Välillä muiden epäonnen kautta noustiin jopa sijalle 4 ja sitten pienestä kanttariosumasta auto katolleen lähes katsomoon asti. Viimeiset 2 finaalia menikin sitten edempänä ilman suurempia virheitä ja tuli lähinnä ajeltua J. Viholaisen takana kytäten ohituspaikkaa. Eihän sitä virhettä sieltä tullut vaikka valtaisaa painetta laitettiinkin. Hienosti ajettu ja olihan se ihan mukavaa vääntöä. Auto ja kuskikin saatiin jo kahteen viimeiseen ajoon ihan iskuun, mutta kuten Ulvilassakin, se on jo silloin aivan liian myöhäistä. Lopputuloksissa 8. mikä oli valtaisa pettymys, mutta eilisen räpeltämisen jälkeen aivan ansaittu.

Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti Tammisaarta.
-Mikko #87-

Kiitokset: TeknoRC, rccenter sekä eurorc.

PS: Huutoäänestyksellä toteutetut sääntöuudistukset olivat ainakin itselle mieleiset. Kesärengassäännöstä en ainakaan itse ollut kuullut mitään, mutta se kuullostaa kivalta tuoden mukanaan aivan uudenlaisen taktikoinnin. Jos alkueriin lähtee pehmeällä ja nopealla renkaalla, voi se finaaleissa olla jo kulunut ja hidas. Siinä voi joko voittaa isosti tai hävitä isosti. Mielenkiintoista nähdä miten käy.

48
Tulokset / Vs: SC Winter Cup #4 5.3.2016 Ulvila Tulokset
« : 06.03.16 - klo: 22.08 »
Heti alkuun kiitokset Ulvilan porukalle. Rata ja alusta olivat erittäin hyvät ja meininki oli muutenkin kohdillaan.

Perjantaina hetken aikaa treeniä ja naamalle levisi niin leveä hymy, että meinasi leuat mennä sijoiltaan. Tätä tämän kuuluisi olla!! Radassa oli omasta mielestä erittäin hyvä pito, muttei kuitenkaan missään nimessä liikaa. Muutoinkin profiili oli onnistunut, varsinkin kun huomioi tilan muodostamat rajoitteet.

Hyvällä fiiliksellä lauantaina aamusta paikalle ja pari akkua vapaata treeniä. Tuntuma oli suht hyvä, mutta jotain puuttui. Alkuerissä siellä täällä pieniä virheitä eikä autoon tahtonut saada ihan just sitä parasta tuntumaa. Vauhtia alkoi löytymään vasta erien loppupuolella ja silloin alkaa olemaan jo myöhäistä. Lopulta kuitenkin viidenteen ruutuun.

Finaaleihin lähdettäessä herätti pientä pelkoa lyhyt kiihdytys ja vastassa oleva seinämutka. Varsinkin kun oli pakan keskellä.

Ekassa finaalissa itse jäin vähän pussiin ja tuli pudottua koko joukon hännille. Sieltä hyvällä draivilla kuitenkin lopulta kuudenneksi.

Tokassa finaalissa lähdössä tuli onnistuttua huomattavasti paremmin ja pysyin sijalla 5. Siitä loppuerän roikuin parin sekunnin päässä Janista ja Tonystä. Jossain kohti Martti oli pudonnut peräti kuudenneksi ja itse ajelin rauhassa lopulta neljänneksi.

Kolmannessa finaalissa taas onnistunut lähtö vaikka Juuso luikahti ohi. Muutama kierros perässä ja lopulta ohi. Nyt alkoi autoon olla 100% luotto muutaman säätömuutoksen kautta ja ajoin Janin ja Tonyn kiinni. Edellä otettiin kontaktia ja meinasin jopa päästä kuittaamaan molemmat, mutta tila loppui kesken ja kiinni pomppujen välisiin renkaisiin. Taaskin lopulta neljäs.

Neljännessä finaalissa pääsin kuittaamaan ilman kontaktia heti lähdöstä kolmanneksi. Sekä Martti että Mikke tekivät kumpikin jotain immelmanneja ja nousin hetkeksi jopa kärkeen, mutta suht nopeasti Mikke kuittasi takaisin. Martin kanssa väännettiin enemmän ja lopulta Martti otti kakkospaikan ja itse kolmas. Tuli myös samalla vedettyä oma ennätys koko päivälle. Sama vauhti olisi vaan pitänyt saada päälle jo alkuerissä.

Sitten omat plussat ja miinukset (vaikka niitä annoin jo ihan paikan päälläkin järjestäjille):
+ Profiili ja alusta. Olivat omaan makuun erittäin maukkaat.
+ KATSASTUS. Loistavaa että autoja vahditaan vaikkei säännöt kovin tiukat olekkaan.
+ Tuomarointi (pienellä varauksella toki).
+ Buffet ja ruokailu.
+ Järjestäneen porukan mahtavan rento asenne.
+ Profiili ja alusta. Yllättävää oli huomata kuinka vähäistä renkaiden kulutus oli. Tuollahan ajaa yksillä pinneillä varmaan läpi talven.

- Ajajakorokkeen sijainti. Okei tämä oli lyhyempää rataa varten tehty, mutta kauimmaiseen mutkaan oli jokseenkin hankala nähdä.
- Lähtöpaikka. Sen olisi voinut laittaa pääväärälle, niin seinämutkan kasalta olisi vältytty. Jono olisi voinut olla toiseen seinämutkaan asti.
- Kuulutusten puuttuminen. Nyt ei tiennyt oikeastaan yhtään mitään erän aikana, ei edes sitä milloin aika on täynnä.
- Nostopaikat. Nämä toki saatin loppua kohden väännettyä kohdilleen jolloin "270-mutkan" ongelmista päästiin eroon.
- Oma vauhti.

Mainitut miinukset olivat suht pieniä huomioita (paitsi oma vauhti) ja niistä päästään eroon pienellä hinosäädöllä :cool:.

Kokonaisuutena erittäin hyvät karkelot. Tästä väännetään vielä sarjan 2. sijasta Nokialla.

-Mikko #87-

Kiitokset vielä: Tekno RC, Turun kahvipaahtimo/RcCenter sekä eurorc.


49
Sähköautot / Vs: Venom Gambler SC
« : 03.03.16 - klo: 19.10 »
Kannattaa kysäistä www.rccenter.fi :smiley:. Sinne tuo varasto aikanaan matkasi :smiley:

50
Kiitokset järjestäjille kisoista. Kaikki toimi buffettia myöten erinomaisesti, kuulutukset oli kuuluvia ja tuomarointi parasta mitä on ikinä itse ollut todistamassa.

Oma suorittaminen sitten ei ollutkaan niin mahtavalla tasolla. Treenit ja ensimmäinen alkuerä oli vielä suht hyvää suorittamista ja ajaminen sujui ilman sen ihmeempiä immelmanneja. Siitä sitten syöksyttiinkin syvälle suohon. Loput alkuerät menikin jatkuvien pienten virheiden parissa, mitkä kasvoivat isoiksi ja molemmilla kerroilla jäätiin noin kierroksen päähän ensimmäisestä alkuerästä. Paikka kuitenkin jollain ihmeellä aukesi A-finaalin Savolan jäädessä jollain 0,2s erolla taakse.

Finaalit sitten olikin sellaista "körryyttelyä" kun lähtee takimmaisena. Kahdessa ekassa finaalissa heti alkuun pieni pomppu katolleen ja sitten saikin ajella aivan rauhassa yksinään joukon perällä. Välillä katollaan, välillä pyörillään. Enemmän toki aikaa taisi kulua katollaan. Tässä kohtaa kiinnostus koko ajamista kohtaan oli jo luokkaa "miksi edes ajan?". Loput 2 finaalia alkoi sitten jo kulkea paremmin. Silloin kun oli pyörillään pystyi jopa ajamaan kärjen vauhtia, toki kierroksella jääneenä.  Eipä tuo sijoitus lopputuloksissa enää mihinkään muuttunut vaan A-finaalin jumboksi tuli jäätyä.

Sitten tuo paljon puhuttanut eeooäs-matto johon yhdistetään piikkirengas. Oma mielipide tuosta yhdistelmästä on järkyttävintä p**kaa mitä olen ikinä kokenut. En ainakaan itse nauttinut millään tasolla ajamisesta niin treeneissä kuin kisapäivänäkään. Edeltävä iltana jopa toivoi jotain hyvää syytä miksi voisi peruuttaa osallistumisen. Kisapäivänä vain laski jäljellä olevia eriä tuota kärsimystä. Mahtoi eräästä tuntua samalta aikanaan pääsiäisenä. Ainoa tavoite oli hävittää pitoa ja saada auto lähes turistien korkeudelle. Omasta mielestä SC-auton korkeutta ei pitäisi joutua missään olosuhteissa mittaamaan jollain 7mm poranterällä! Kaikki kunnia toki heille ketkä tuosta tykkää. Itselle nuo jäivät aivan 100% varmuudella ensimmäisiksi ja viimeisiksi kisoiksi eeooäs+piikkirengas yhdistelmällä. Paljon mieluummin teen kuten Tervo ja ajan liukkaalla renkaalla hitaampia aikoja, mutta nauttien ajamisesta. Tervon meno näytti muutenkin siltä miltä sarjan autojen kuuluisi näyttää! Kymppikrossarit erikseen sitten.

UGH! Olen puhunut. Kiitos ja anteeksi.

-Mikko #87-

Kiitokset: Tekno RC, RCCenter/Turun kahvipaahtimo sekä eurorc

51
Tulokset / Vs: SC Winter Cup 2016 II NOKIA 9.1.2016
« : 10.01.16 - klo: 15.38 »
Heti alkuun kiitokset Nokian porukalle loistavista kisoista. Rata ja alusta oli tälläkin kertaa parhaita mitä voi olla. Onneksi Nokialle pääsee vielä toiseenkin kertaan tänä talvena.

Aamulla paikalle ja pari akkua vapaata treeniä. Sinä kohtaa ei vielä ollut ihan kuski hereillä ja ajo näytti hetkittäin jopa koomiselta. Alkueriin lähdettäessä kuski oli jo herännyt ja heti ensimmäiseen erään sain todella hyvän tuloksen joka erittäin todennäköisesti olisi riittänyt A-finaaliin. Toiseen erään sai lähteä rennommin ja se näkyi ajossa. Mentiin Martin kanssa kärjessä varsin kovaa ja kuuluttajakin kertoi sen. Lopulta sain pidettyä Martin takana kokonaisen 0,2s turvin ja samalla tuli siinä kohtaa noustua paalulle. 3. alkuerä alkoi kuten toinenkin. Martin kanssa vedettiin kovaa, kunnes havahduin siihen ettei ketään ole takana ahdistelemassa ja loppuerä meni vähän kruisailuksi. Tuli jopa spinnattua yhden mutkan ohi, joten ei muuta kuin auto ympäri ja takaisin radalle ja mutka oikein päin :laugh:. 3s hitaampi kierros kuin muut mutta silti silläkin ajolla vauhti olisi riittänyt kakkosruutuun. Vauhti oli siis kohdillaan. Lopulta siis TQ ja paalulta finaaleihin!!! :shocked: Mikä hienointa, Tekno RC valtasi sijat 1 - 3!!!

1. finaali meni varsin mallikkaasti vaikka koko ukko tärisi jännityksestä lauteilla. Virheetön ajo ja erävoitto.

2. finaalissa heti toisella kierroksella auto nurin suihkumatolle ja 3 kuskia tuli ohi. Sitten hiillostamaan Mikaelia virheeseen, mutta virheen teinkin itse kun hintsusti osuin jarrutuksessa. Noh odottamaan vaan, että Mikael pääsee jatkamaan. Jossain kohtaa Ravantti pyyhkäisi ohi ja taas jonkun takana jumissa. Samoin nyt tuli yllättäen miten aikaisin muut jarrutti pääsuoran jälkeen ja peräänhän sitä tuli ajettua ja autot kiinni toisiinsa. Itse hävisin enemmän, mutta harmitti silti. Lopulta isoissa hyndissä hyppäsin yli ja kärjen perään. Kiinni ei saanut ja sijoitus 3.

3. finaali alkoi kuten muutkin, mutta kuski oli pahasti hermostunut. Ajo oli puolen erää sekaisin ja vain jollain ihmeellä Martti ei tullut ohi. Kunnes korokkeen edestä pikku pompusta auto köyden päälle ja auto nurin pääsuoran alkuun. Nopeasti takaisin pyörilleen ja jotenkin ajo alkoi kulkemaan. Tony tuli taakse ahdistelemaan ja ajettiin Marttia kiinni, mutta aika loppui kesken. Sijoitus 2.

4. finaali alkoi mallikkaasti. Heti alkuun hyvä vauhti päälle ja taidettiin Martin kanssa vähän päästä muilta karkuun. Jossain kohtaa huomasin Martin kierivän taustalla ja ajattelin jo, että tämä oli tässä. Oma ajo meni mummoiluksi ja Tony ja Mikael iskivät aivan kantaan kiinni. Lopulta ajettiin kaikki yhteen isoon kasaan. Itse tipuin neljänneksi, Mikael nousi kärkeen, Tony kakkoseksi ja Martti kolmanneksi.

Aikavertailun kautta lopulta itselle voitto! Huikea fiilis! Tekno RC SCT410 toimi läpi päivän kuin se kuuluisa junan vessa ollen helppo ja nopea ajettava. Paljon sain kehujakin että "autos toimii kyl erittäin hyvin".

Kiitokset Tekno RC, Turun kahvipaahtimo/Rc Center sekä EuroRC

-Mikko #87-

52
Olipas talvikauden avaus. Taso oli nelkun A:ssa aivan mieletön. Yksikin virhe ja heti tuli ainakin 1 auto ohi. Ja mikä parasta, ajettiin todella usein erittäin lähekkäin ja silti ajaminen pysyi reiluna ja siistinä!!! Tätä lisää jatkossa, kiitos.

Omat ajot meni varsin odotetusti. Alkueriin löytyi hyvä vauhti ja tasaisen tappavalla ajolla irtosi 3. ruutu mikä on paremmin kuin koskaa ennen. Finaaleissa oma ajaminen rentoutui ja vauhti oli todella hyvin kohdallaan. Savolan, Martin, Tonyn, Jannen ja Juuson kanssa tuli ajettua kunnon vääntöä. Itse sorruin kahdessa finaalissa pieneen virheeseen joista toisesta maksoin 3 sijaa ja toisesta yhden. Toinen finaali oli aivan käsittämätön, 4 autoa maaliin 2s erolla. Mikkelle ei tänään mahtanut mitään, onnittelut hienosta voitosta.

Tekno RC SCT410 toimi läpi päivän kuin se kuuluisa junan vessa. Ei tarvinnut koskea säätöihin eikä korjata. Akkuja kun muisti latailla, niin eipä tarvinnut muuta varikolla tehdä. Ainoa mikä varjosti päivää oli vanhat rapsakat vanteet joista meni hexejä lähes joka erässä. Viimeiset 2 finaalia takana oli lähes ehjät ja edessä lähes pyöreät mikä hiukan vei tasaisuutta autosta, mutta hyvää vauhtia pääsi silti. Tekno toimii näemmä jopa 2,5 vetoisenakin :laugh:.

Lopullinen sijoitus oli 3. joka on melko paljon parempi mitä vuosi sitten (silloin 9.), joten tästä on hyvä jatkaa sarjaa eteenpäin.

Kiitokset Tekno RC, Turun kahvipaahtimo/RC Center sekä eurorc. Ja toki myös järjestäjille (itse pyörin myös osa-aikaisena tuomarina)

-Mikko #87-

53
Ehdottomasti kannatan. Turistipito ei kuulu mihinkään luokkaan jota kutsutaan off-roadiksi.

Mikko #87

54
Heti alkuun kiitokset Jyväskylän porukoille hienosta radasta ja hyvin sujuneista järjestelyistä. Miinusta tulee niistä tuhansista mäkäräisistä (varmuuden vuoksi, niin tuo on ihan vitsi) :laugh:.

Itse en kisaan ehtinyt treenaamaan ollenkaan vaan kävin vain perjantaina katsomassa missä on tarkoitus ajaa. Lauantainakaan ei aamulla ehtinyt radalle, nopari paikoilleen ja kisarenkaat alle ja samalla minuutilla kuulutettiin jo radalle :laugh:. Noh onneksi rata oli itselle suht helppo oppia joten treenierissä löytyi linjat noin suurinpiirtein. Alkuerät meni ihan suht ok, edelleen rataa opetellessa ja autoa säätäessä. Paikka A-finaaliin kuitenkin aukesi sijalla 8.

1. finaali sujui ihan mallikkaasti, mutta lopussa kävi pieni epäonninen törmäys tiimikaverin kanssa josta itse kärsin vähemmän, hän enemmän. 2. finaalissa olikin sitten outo tilanne, kun varikolla kiristetty renkaan pultti päätti aueta, tuloksena keskeytys. 3. finaalissa taas seiskojen lopussa sain pienen osuman perään josta auto katolleen maahan ja nopari irtosi, taas keskytys. 4. finaalissa ei ollut enää murheita ja kuski ja auto alkoivat olla hyvässä vauhdissa. Ihan ei aika ja kierrokset riittäneet Tervon saavuttamiseen, mutta lähelle pääsi. 5. finaalin alussa tuli juututtua Juuson ja Tommin taakse eikä oma rytmi tahtonut löytyä joten auto katolleen ja Janne tuli ohi. Noh taas jumiin Jannen taakse ja lopulta nurin. Sitten olikin kasetti sekaisin ja räppäilin itseni lopulta jumboksi.

Autoa sai parannettua läpi päivän reilusti ja lopulta se olikin todella hyvä ja nopea ajettava, vauhtia vaan ei tällä kertaa päässyt käyttämään. Siinä kisojen jälkeen kun ajeltiin toistemme autoilla, niin joku totesi "toi oli ihan paras auto ajaa...". Mutta vielä siinä on hierottavaa, koska Martti pitää saada ohitettua.

Mutta tästä on hyvä jatkaa talvikauteen.
-Mikko #87-

E: Valtaisan tiimipaineen kautta ajelen siis nykyään teknolla. Ja kiitokset kuluneesta kesäkaudesta RcCenterille, HobbyFactorylle, Eurorc:lle ja kaikille ketkä ovat kisoja järjestelleet ja olleet mukana kilpailuissa.

55
Tulokset / Vs: SC summercup 11.7-15 Ulvila tulokset
« : 12.07.15 - klo: 13.47 »
Omasta puolesta myös kiitokset järjestäneille tahoille. Rata oli omasta mielestä loistava ja pintamateriaali mielestäni mahtava kuin siitä irtosi enemmän "krossimeininkiä" kun tiiviiksi jyrätystä savesta. Ja erityismaininta on annettava mukana olleelle naiskuskille, eipä taida olla kovin yleinen näky "lauteilla".

Lauantaina aamulla kisapaikalle ja pari akullista vapaata treeniä. Rataan sai hyvän tatsin varsin nopeasti ja autokin pelasi varsin mukavasti vaatien vain pieniä muutoksia iskareiden kulmiin ja ajokorkeuteen. Aika-ajoissa sijaksi 7. kun ei vaan saanut parhaita läppejä irti, aina joku pieni moka mikä maksoi muutamia kymppejä. Finaalit olivatkin varsin tiukkaa vääntöä. Kolmas finaali menikin sitten aivan penkin alle. Hetki ennen viimeistä finaalia vinkattiin, että "sulla on näemmä takatukivarsi halki". Siitä alkoi julma mekkaus ja "teknisen vitosen" kautta ehdin mukaan viimeiseen ruutuun ja maalissa 4. Kiitokset muille kilpailijoille, jotta jaksoitte odottaa. Ja kiitokset myös Jani/HobbyFactory varaosien saatavuudesta.

Ja toki myös kiitokset kahvilan toiminnasta vastanneille.

Tästä sitten vielä kerran tänä kesänä Jyväskylässä.

-Mikko #87-

56
Tulokset / Vs: Finnish Open I 2015
« : 26.05.15 - klo: 00.00 »
Jaahas se oli sitten ekaa kertaa 1/8 nitrolla kilpailuissa ja pakko myöntää, että hauskaahan tuollakin oli päristellä. Ero sähköautolla kisaamiseen on kyllä huikea. Pitää muistaa ja ennakoida asioita aika paljon etukäteen. Moottorin lämmitys, tankkaaminen ja tankkipullon täyttö, starttiboksin akun lataaminen, hehkun lataaminen jne. ja vielä pitäisi olla ajoissa ajamassakin :grin:.

Itse kisasta jäi ihan mukavat fiilikset. Eka treenierä meni "ajellessa" ja erän loppua kohde löytyi ihan hyvä fiilis autoon. Noh eka alkuerä sitten menikin varikolla juurikin tuon starttiboksin akun tyhjentymisen takia :grin:. Ja kun aikansa yritti eikä älynnyt kysyä "tallikaverin" boksia lainaksi niin erä ehti jo alkaa. Noh siitäkin taas oppi, että muistetaan ladata boksin akku täyteen jo kotona. Toinen alkuerä olikin varsin hyvä ja olin aika-ajojen jälkeen 11. Semifinaalin alla tuli taas kokemattomuus esiin, kun mekaanikko kysyi kuinka pitkää tankkiväliä olen ajatellut. Eka kysymys itseltä oli "tankkiväli, mikä se on??". :grin:. No semifinaali loppui jo ennen ekaa tankkausta, kun turha innostus aiheutti nelkuissa vasemman etuvetarin paikaltaan irtoamisen, sillä hetkellä taisin olla sijalla 4, ehkä.

Finaaleihin mennessä alkoi olla nitroilla kisaaminen jo hallussa ja nuo omat hölmöilyt alkoi olla voitettu. Eka finaali (B) meni suht rauhassa ajellessa sijalla 3. Mekaanikko nauroi starttia. Itse sähköillä kisaamiseen tottuneena jäin odottamaan "harjan" maahan laskeutumisen jälkeen "tööttiä" enkä edes katonut lähettäjää :grin:. Taisi siinä pyyhkäistä 2 autoa ohi ennenkuin itse edes havahtui siihen, että pitäisi vissiin lähteä liikkeelle :laugh:. Olin myös varmaan finaalien ainut kuka kävi 3 kertaa tankilla "ettei fuili nyt vaan lopu niin varmuuden vuoksi". Ennen toisen finaalin alkua alkoi ilmeisesti hehkun akku hyytymään, kun autoa sai sorvata kohtuu pitkään käyntiin, mutta lähti kuitenkin lopulta. Toinen finaali olikin sitten hyvää kilpailua Rajaniemen kanssa . Nopeus oli kummallakin suht sama ja tehtiin vuoron perään virheitä. Oma varikkotiimi (Björkman ja Piipponen) teki loistavaa työtä varikolla, minkä itse hermostuksissaan keilasin heti vetämällä varikolta ulostulon pitkäksi. Samalla katosi hetkeksi rytmi ajamiseen ja Juho otti pikkuhiljaa eroa vieden lopulta voiton 12s erolla. Kokonaisuutena tuo 20min putkeen on karmaisevan pitkä aika, kun on tottunut ajamaan 5min erän sähköautolla sisällä.

Mutta mukava päivä oli kaikkineen. Kiitokset omasta puolesta kaikille kilpakumppaneille ja erityisesti mekaanikoille (Saarelainen, Jämsä, Piipponen ja Björkman). Ja tietenkin kaikille puuhamiehille, ketkä ovat rataa kuntoon laittaneet.

-Mikko #12-

57
Tulokset / Vs: SC Winter Cup V, Nokia
« : 29.03.15 - klo: 18.35 »
Kiitokset vielä Nokian porukalle hyvin sujuneista kisoista. Rata oli aikas jännä, samaan aikaan helppo ja haastava. Eri pintamateriaalit ja se musta "hidastetöyssy" aiheutti alkuun hankaluutta. Perjantain treenien jälkeen tosin rataan sai melko hyvän tuntuman ja vauhtikin oli suht kohdillaan vaikkei Turun liukkaille tehdylle setupille tullut tehtyä yhtään mitään.

Itse kisapäivänä treenierät sujui suht hyvin. Alkuerissä alkoi sitten tökkiä ja tuloksena 2 hyvää alkuerää ja 2 sysip**kaa. Paikka a-finaaleissa kuitenkin aukesi ja lähtöruuduksi tuli 5. Itse finaaleissa oli sitten hankalampaa. Ekassa finaalissa pääsi suht hyvin ajamaan omaa tahtia ja sijoitus 4. Toisessa sitten omien virheiden kautta tuli pudottua jo alussa taaksepäin. Sitten jumitin Ravantin taakse ja kun omaa tahtia ei pystynyt löytämään, niin kohellus vain jatkui. Lopulta toisen finaalin 6. Kolmas finaali alkoi hyvin, mutta Tonystä ei löytynyt paikkaa ohi, niin kohelsin auton katolleen taas kun omaa rytmiä ei tahtonut löytyä, kun joutuu kyttäämään eteen ja taakse. Lopulta sijoitus 7. vain sen takia, että Yrjänäiseltä ilmeisesti loppui akku.

Mutta pitääpä vain yrittää seuraavissa karkeloissa päästä lähtöruudukossa ylemmäs tai sitten oppia ajamaan edessä ajavan perässä tekemättä virheitä. Ja myös jaksaa huoltaa auto kisakuntoon. Nyt siinä tuli hiukan laiskoteltua mikä ilmeisesti kostautui välillä auton totaalisena epäloogisena käytöksenä. Noh oppia ikä kaikki.

Lopullinen sijoitus 5. mikä yllätti kuskin totaalisesti ja omaa autoa ei edes palkintojen jaossa ollut kun sen jo harmistuneena viimeisen finaalin koheltamisesta pakkasin pois.

Mutta kesäsarjassa jatketaan taas.

-Mikko #87-

58
Onkos tarkempaa tietoa tarjolla, että mihin aikaan perjantaina on rata avoinna? Jos sitä jonkin verran tulisi harjoittelemaan ennen lauantain kisoja  :smiley:

59
Team Durango / Vs: Team Durango DESC410R
« : 28.01.15 - klo: 15.00 »
Tämä kysymys kuuluisi taas mahdollisesti sinne "hifistely" osastolle, mutta kun mahtavalla googlella ei vastausta tunnu löytyvän niin "kysyvä ei tieltä eksy"  :smiley:. Eli Durango kun tarjoaa nykyisin jo kolmea eri kovuutta o-renkaisiin, niin mikä on tämän kovuuden vaikutus iskareiden tai diffien tiiveyteen? Eli pehmeimmät (siniset S30) lienevät olla kitkaltaan suurimmat, mutta vastaavasti tiiveimmät. Kun taas kovimmat (kirkkaat S50) kitkaltaan pienimmät, mutta ovatko taas vastaavasti helpommin vuotavat? Vai meneekö aivan täysin metsään?? :laugh:

Kun smootheista diffeistä tai iskareista ei ole juurikaan iloa jos päästävät öljyn ulos nopeaan tahtiin :laugh:. Nyt molemmissa paikoillaan siniset o-renkaat voideltuna green slimellä ja pitävät kyllä öljyt kiitettävästi sisällään :smiley:

60
Tulokset / Vs: SC Winter Cup II 3.1, Nokia - Tulokset
« : 04.01.15 - klo: 00.56 »
Täältäkin kiitokset järjestäjille. Rata oli mitä mainioin kunhan siihen ensin sai vähän tuntumaa :-).

Kisat sujuivat omalta osalta aivan loistavasti. Tavoite oli päästä A-finaaleihin SC4 luokassa ja siinä tuli onnistuttua, vaikkakin lähtöruutuna 7. Hilkulla tosin oli, kun kolmannessa alkuerässä puoli kierrosta ennen maalia meni vasen takavetari poikki. Auton sai kuitenkin nilkutettua maaliin vain ~2s hitaammalla ajalla. Jos vetari olisi mennyt kierrosta aikaisemmin, olisi mahdollisesti jäänyt A-finaalit haveeksi :undecided:.

Finaalit oli perus hermostunutta ajoa ja jännitti niin maan p**keleesti :laugh:. Kuitenkin ilman tyhmiä virheitä eli kilpailijoiden kolaamisia. Okei Martin kanssa osuttiin vissiin kahdesti, mutta hiuksen hienosti. Tuomari jopa antoi kiitosta 1. finaalin jälkeen hienosta ajosta kilpailijoita kohtaan mikä lämmitti amatöörin mieltä suuresti. Lopputuloksissa 5. sija. Kärkinelikonkin vauhtiin pääsi hetkittäin, mutta nuo "Pro-Äijät" vaan ajaa niin mielettömällä tasaisuudella ettei ylemmäs ollut mitään asiaa.

Auto itse oli aivan mielettömän hyvä ajaa samalla setupilla, millä ajellaan Turussa. Auto olisi ollut kuskia nopeampi  :laugh:

Ja mitä noihin kritiikkeihin tulee, niin vaikka itse säästyin molemmilta eli kukaan ei tullut päälle enkä itse kolannut ketään, niin tiukkaa ja reilua kisaamista on viihdyttävämpää seurata kuin sitä romurallia. Vahinkoja sattuu tottakai, mutta eikös silloin ole tapana jäädä odottamaan, että toinen pääsee pyörilleen? Jos ohituspaikkaa ei löydy, niin sitten ajetaan vaikka koko erä toisen takana imussa. Ja omat jarrutuspaikat yms suhteutetaan edellä ajavan rytmiin, ei ole enää vahinko jos jarruttaa monta metriä edellä ajavan jälkeen ja vetää kontiin. Myös edellä ajavalta pitäisi löytyä kanttia myöntää, että nyt meni mutka pitkäksi ja kaveri tulee ohi, eikä yrittää viimeiseen asti peittää jolloin molemmat on katollaan. Vaikeita asioita varmaankin yhden ainoan tuomarin nähdä. Mutta ohitusta ei mielestäni pitäisi tehdä niin että vedetään kontiin ja jatketaan matkaa hyvillä mielin, kun kerran tuomarikaan ei nähnyt.

Mutta tästä jatketaan taas sitten Tikkurilassa

Mikko #87 

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 9