VIHTI miniland

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - APK

Sivuja: 1 ... 24 25 26 [27] 28 29
781
Btw. Ilmari Ullakko (VUA) on myös entinen pikkuautoilija...

782
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
Lainaus käyttäjältä: "APK"
teemu12: Ostitteko akut vaasasta, ja latasitte siellä? Oliko käytössä lämpötila vai deltapeak? Vaasassahan oli varsin kylmä, ja jos latasitte ne siellä, ja vieläpä lämpötilakatkaisulla 4600 mAh-arvo ei ole utopiaa.


Ei ole lämpö katkasua( orbitti ei omaa lämpö ominaisuutta) :-( latasi deltapekilla. Ja latasin ne akut kotona, tosin pidin akkua aina tuulettiemen päällä kun huomasin ekasta akusta että se alkoi lämmetä hieman, laitoin tuulettimen. Jos olisin jättänyt tuulettimen pois, olisivat akuta varmaan olleet n.100c astetta, koska olivat tulletimesta huolimatta lämpöisiä,ei kuumia.

Sen kyllä uskon että laturien välillä voi olla huimiakin eroja, että toinen näyttää sen 3200 ja toinen 3600.


Ei kiitos niitä tuulettimia akun alle. Syitä on monta, ja niistä on ollut keskustelua jo aiemmin, Mika M taisi laittaa linkinkin testiin joskus, ja voi kertoa lisää asiasta.

783
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Nyt kun itselläkin on kokemusta 3300 GP-akuista jo puolen vuoden ajalta: ikuna en ole saanut sellaisia mAh-määriä sisään mitä edellä kerrotaan. Pyörivät aina siinä nimellisarvon tuntumassa, jopa vähän allekin.
Kenelläkään hyvää selitystä, mistä johtuu? Latausvirta on 4A.


Jaa... Meidän 3300 (GB) akkuihin menee meilkein joka kerta noin 3300-3600Mah( riippuu miten tyhjähjäksi on purettu) ja akut ovat ennen tampereen talvi kisaa ostettuja(ladattu 4.0-4.7A virroilla aina), eli aika vanhoja. Ostimme vaasasta uudet GB akut ja niihin meni ekalla lataus keralla 4600 (!!!  :shock: (latausvirta oli silloin 3A))Mah. Selitystä en sinulle kyllä keksi...


Ensinnäkin se on GP, eli GoldPeak  :wink:

Toiseksi, yhä on latureiden välillä niitä eroja miten ladattu mAh lasketaan, joten eri latureiden välisiä arvoja ei voi suoranaisesti vertailla.

Kolmanneksi, kyllä, se taso mihin akut on purettu vaikuttaa niiden latauskapasiteettiin.

teemu12: Ostitteko akut vaasasta, ja latasitte siellä? Oliko käytössä lämpötila vai deltapeak? Vaasassahan oli varsin kylmä, ja jos latasitte ne siellä, ja vieläpä lämpötilakatkaisulla 4600 mAh-arvo ei ole utopiaa.

784
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "APK"
Ote AKK-tiedotteesta:
"Muutos sääntökirjan kohtaan3.3.3.... ilmoittauduttaessa kilpailuun on ilmoitettava vähintään neljä 3.3.2. kohdan mukaista taajuutta..."

Onko kyseessä virhe?
Haluaisin perusteluja tähän asiaan, hyvin (?) on pärjätty kolmellakin.

Kysymys ei ole ihan aiheeton, ja kyllä siihen voisi odottaa vastattavan.

Kun SM/NM-sarjaan osallistuvat 100-120 kilpailijaa joutuu hankkimaan itselleen yhden kiteen lisää, niin siinä pyörähtää jo muutama eurokin: 100x30=3000.

Pahimmillaan jokunen saattaa jättää osallistumatta sen vuoksi, että ei ole tullut hommattua neljättä kidettä.

Nimim. Suosittelen lämpimästi kiteetöntä radiota


Itse asiassa sain ½ päivän sisällä vastauksen, lajiryhmän jäseneltä puhelimitse. Viimeksi tänään keskustelin asiasta enemmänkin.

Kyseessä ei ole virhe, vaan 4 kidettä tulee olla jatkossa, ja niiden pitää olla lailliset (=pienoisautoiluun sallitulla kanavavälillä).
Miksi 4? No siksi että kun kanavaväli pienenee-->kiteiden määrä pienenee-->samojen kiteiden määrä kasvaa= tarvitaan lisää kiteitä/kuljettaja jotta erät saadaan aikaan.

Vaikea se itsekin oli ymmärtää aluksi, lähinnä rahallisen kantin takia.
Tähän voi joku korjata/lisätä jos jotain meni väärin tai on siis sitä lisättävää...

785
Ote AKK-tiedotteesta:
"Muutos sääntökirjan kohtaan3.3.3.... ilmoittauduttaessa kilpailuun on ilmoitettava vähintään neljä 3.3.2. kohdan mukaista taajuutta..."

Onko kyseessä virhe?
Haluaisin perusteluja tähän asiaan, hyvin (?) on pärjätty kolmellakin.

786
Tulokset / MÄNTSÄLÄN KAPINAT - JÄLKIPELIT
« : 25.10.03 - klo: 22.22 »
Majoitus, ja sen huipputunnelma oli reissun paras anti.
Kisat järjestelty suht ok, aikataulu liian löysä ja pizzoja sai taas odottaa n+3 tuntia liikaa. Radan teippaukset osittain olivat vähän niin ja näin, mutta korjailtiin koko ajan parempaan suuntaan.
Tasoa kyllä kisassa piisasi, LRP renkaat eivät vaan ehkä silti ole mikään huippuratkaisu  :roll:

787
Vapaa keskustelu / Neonväri
« : 16.10.03 - klo: 13.52 »
Tilttilt: Suomessa on kyllä yksi erittäin tunnettu maalaaja.
Eikä maksa koskaan kolminumeroista lukua.
Nuo parhaimmat maalaukset mitä tuolla CS:n sivuilla on, ovat hänen tekemiään...

Automaalarit osaavat kyllä maalata, mutta useimmiten maalit ovat vääränlaisia ja ei pysy korissa.

788
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 15.10.03 - klo: 14.39 »
Hmm. Muistaakseni Eagle vaatii 12V lähdöstä "apuvirtaa".

Samoin Orionin 20A purkulaite, joita on ehkä muutama Suomessa, ja yksi myynnissäkin (tai ainakin oli).

789
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"




Näkyy olevan jo tämänkin topicin alla sitä asiakeskustelua jota olen odottanut, selkeitä vaihtoehtoja ja selkeitä perusteluita... Ovatko vain Oulun pojat VesaK:n lisäksi asiasta kiinnostuneita ?
.......

Ehkä syy on vaan se, että SUUREMALLA osalla kisaajista ei yksinkertaisesti ole kokemusta muista rengasmerkeistä ja/tai niiden toimivuudesta/paremmuudesta. Tämän takia ehdotuksia ei tule kun ei ole tietoa muuta kuin siitä että CS-xx renkaan tilalle pitää saada jotain parempaa tilalle.

Sananen tästä foorumista:
Tämä on (ja pysyy todennäköisesti) EPÄVIRALLISENA Suomen RC-kanava, ketään ei pakoteta osallistumaan.
On hienoa nähdä se kuinka paljon täällä kumminkin asioista keskustellaan, ja kenenkä taholta, mutta joka tapauksessa se on täysin vapaaehtoista. Vaikka AKK/muun tahon asioita täällä käsitellään osittain, se ei tarkoita että tämä olisi niille automaattisesti paras/oikea paikka jatkossa, tai siis että tieto/ehdotukset keskitettäisiin tänne jatkossakin.

Aiemmin tässä topicissa on viitattu siihen miten asioihin pystytään vaikuttamaan, eli kerhon vetäjien/tms kautta. Ikävä kyllä on hyvin mahdollista että vetäjät ovat passiivisia/pihalla kuvioista ja/tai eivät itsekään tiedä/halua vaikuttaa asioihin.
Luultavasti vetäjät eivät informoi harrastajia siitä kaikesta mitä kerhotoimintaan liittyy, kuten mahdollisuudesta vaikuttaa asioihin ylemmille tahoille. Myös tähän asiaan pitäisi saada kehitystä, siis kerhotoimintaan.

790
Tulokset / LRP Touring TULOKSET & jälkipeli
« : 05.10.03 - klo: 23.07 »
Tapaus CS27:
Vaikka en itse(kään) eri toten nauti CS27:lla ajamisesta matolla, on melko mahdoton vaatimus muuttaa rengassääntö kolme kuukautta ennen kuin tuleva sm-sarja alkaa. Siis renkaitahan saa tänne mistä vaan vaikka yhden omakotitalon verran, mutta entäs kauppiaiden varastot vanhoista renkaista? Kuka ne ostaa pois? Muutoksiin vaan valitettavasti tarvitaan pidempi siirtymäaika.
Ajan mittaan tietty sen rengasvaraston saa myytyä pois, ainakin tappiolla. Mutta niin.. ehkä tästä tuli pointti selväksi jotenki, toivottavasti...  :?:

Katsotaan miten sm-sarja etenee kunhan pääsee käyntiin, ja tehdään johtopäätökset sen jälkeen/sen ollessa kesken viisaampina . Tottakai minä(kin) oletan että ajamisesta ei tietyillä radoilla tule mitään, mutta asia on sama kaikille silti, aina joku on paras, vanteilla, tai renkailla, pidolla tai jäällä. On väärin joka tapauksessa tuomita tulevaa sarjaa ennen kuin se on alkanutkaan, rengassääntö kun ei siltikään ole se ainoa oleellinen asia sen suhteen.

791
Tulokset / WasaTrack 2003 lopputulokset
« : 02.09.03 - klo: 14.19 »
Kisat on kisattu ja tulokset on tehty.
Ehdottomasti olosuhteisiin nähden oli super hauska kisatunnelma.
Kisat olivat osittain 2001 SM uusinta, lopputulos oli vaan parempi.

Arvostelut:
+Robin, Bat-Power and all the Bat stuff  :mrgreen:
+finaalisuoritus
+majoituspalvelut  :wink:
+A-finaalitaktikointi
+ei ulkomaalaiset päässyt voittamaan  8)
+kisafiilis

-KYLYMÄ&epävakaa sää yleensäkin
-ajanoton "ihan uudet viat"  :shock:
-oma alkuerätulos (renkaiden takia perhaps)

792
Sähköautot / PC-powerit ja powerit yleensä
« : 22.08.03 - klo: 21.51 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "APK"
Omat kaksi ATX:ää ovat 250W ja 300W, niissä luvataan jo ainakin 12A 12V lähtöön, ja käytännössä niissä pystyy pitämään kahta laturia, mutta latausvirta on ollut yhteensä samaan aikaan 11A.
Suurempiakin virtoja pystyy ottamaan kerralla, mutta ongelmaksi tulee akun varsin korkealle nouseva jännite  (>10V) latauksen loppuvaiheessa, jolloin virtalähteen teho loppuu.
Ratkaisuna asiaan voisi olla regulaattori tms, mutta niihin en ole perehtynyt vielä tässä vaiheessa opiskelua.  :wink:


Ei ole kyse tehon loppumisesta vaan liian matalasta lähtöjännitteestä ja tarkoittanet invertteriä eikä regulaattoria ?


"Kansankielisiä" ilmauksia, asiat selkenee kun tuonne kouluun pääsee. Kiitos kumminkin tarkennuksesta.

793
Tulokset / WasaTrack 2003 -kilpailukutsu + Lisämääräys
« : 22.08.03 - klo: 21.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Henkka"
voin kertoa itse käyneenä Mika Salo circuitilla, että siellä on sellaset puitteet joita ei osaa edes kuvitella... Omat huvipuistot jne. Aivan varmasti ette kadu jotka sinne menette!! ;)


(/uhous on)Mitä nyt tuosta yhdestä peltoaukiasta johon on laitettu rahaa, ihan perinteistä täälläpäin  (/uhous off)

Ei muuta kun kovaa kisaa, niin isommilla kuin pienemmillä pirsseillä.

794
Sähköautot / PC-powerit ja powerit yleensä
« : 21.08.03 - klo: 11.43 »
Linkki vanhaan keskusteluun:
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=3230&start=0

Ensimmäinen Poweri modaus keskustelu on ehkä kadonnut, tai sokea ei löydä edes hakumoottorillakaan.

Noita powereita on tullut nyt kuusi kasattua, ja jonkinlaista kokemusta on kerttynyt.

http://www.pivota.fi/rcflyg/artikkelit/virtalahde.html
Linkin ohjeen mukaisesti olen rakennellut ongelmitta.

AT-powerin hyviä puolia on se että niitä on hieman helpompi rakennella, mutta heikompi virranato ja surkeat jäähdytysrivat ovat suurempia ongelmia taas.
Yleensä 200W AT-poweri antaa juuri tuon mainitsemasi 8A 12V lähtöön, ja käytännössä se riittää yhdelle laturille ja latausvirta on silloin max. 6-7 välillä. Yli 200W AT-powereita on hankalampi löytää mistään, joissa olisi enemmän puhtia 12V lähtöön.

Omat kaksi ATX:ää ovat 250W ja 300W, niissä luvataan jo ainakin 12A 12V lähtöön, ja käytännössä niissä pystyy pitämään kahta laturia, mutta latausvirta on ollut yhteensä samaan aikaan 11A.
Suurempiakin virtoja pystyy ottamaan kerralla, mutta ongelmaksi tulee akun varsin korkealle nouseva jännite  (>10V) latauksen loppuvaiheessa, jolloin virtalähteen teho loppuu.
Ratkaisuna asiaan voisi olla regulaattori tms, mutta niihin en ole perehtynyt vielä tässä vaiheessa opiskelua.  :wink:

Omiin ATX:iin olen tehnyt myös 5V ulostulon, haaveena oli moottorien sisäänajomahdollisuus. Vakiomoottoria ja laimeata viriä onnistuu sisäänajaa, mutta vahvan virimoottorin laitto "tiputtaa" virtalähteen pelistä pois hetkeksi. Siihenkin siis kun jotain keksii niin joskus niin sekin puoli onnistuu.
ATX:iin olen myös lisännyt konkkia, en ole varma onko turhanpäiväistä mutta ovatpahan siellä.

Toivottavasti oli jotain apua, edes jollekin.

795
Tulokset / Sähkötouringin EM-kilpailut 14-17.8.2003
« : 15.08.03 - klo: 20.24 »
Puhelimen välityksellä tullutta tietoa:
Kärki ajaa todella kovaa ja rata on erittäin vaativa.
Sähköjen kanssa on suomalaisilla ei-tiimikuskeilla ongelmia.

796
Tulokset / Sähkötouringin EM-kilpailut 14-17.8.2003
« : 14.08.03 - klo: 21.56 »
Tietoa tippuu tuhansien kilometrien päästä SMS:n välityksellä.
Elikkä,
tämän päivän harjoituksissa Juho, Simo, Sakke, Jukka ja Tommi ovat olleet kärkivauhdissa, Xray-kolmikko (Rinne, Koivula ja Yli) "C:n" vauhtia ja Helin ja Andersson puolessa välissä 145 kuljettajan porukkaa. 35 asteen helteessä koneet ja miehet palavat  
Tänään on ollut myös ukkoskuuroja.

Stay tuned for more.

797
Vapaa keskustelu / Asetoni+insertit
« : 01.08.03 - klo: 18.39 »
Itse olen keitellyt vanteita tähän mennessä joskus taannoin, ja nyt arveluuttaa se kestääkö insertit asetonin, eli onko insertit kunnossa vielä sen myrkyn jäljiltä?

798
Kilpailijoiden kanava / Laukaan jälkipelit
« : 27.07.03 - klo: 13.55 »
+kerrankin Laukaan kisoissa ei tullut kuin muutama pisko vettä, teimme siis historiaa  :mrgreen:
+järjestelyt
+puffetti
Kaikin puolin asiat olivat mallillaan, ainoa joka olisi voinut olla ehkä toisin oli kuljettajien määrä erissä.
-oma hidas kyyti
-kotimatkan hidas kärrypolku  :shock:  :)

799
Sähköautot / RC-ratoja Vaasassa
« : 13.07.03 - klo: 23.43 »
Seinäjoelta ei oo kyllä kuin se 80 km Vaasaan, ellei kierrä joka kylän mutkan kautta.  :wink:
Lisää tietoa radasta:
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?p=33776

Vaasassa taas harjoitellaan Urheiluautoilijoiden keskuksessa Korkeamäellä, karting radan vieressä.

800
Otan osaa

801
Sähköautot / Muutama kysymys nopeudensäätimistä
« : 02.05.03 - klo: 12.40 »
Jarru on portaaton, ja kalliimmissa malleissa sitä voi myös säätää suht monipuolisesti.
"Missään tapauksessa" jarruilla ei saa renkaita lukkoon asti (pois lukien älyttömän liukaat pinnat kuten parketti jne).

BEC piirillä varmistetaan virran riittäminen servolle, kun akku on loppumaisillaan auton kaasun ja ohjausservon toiminta ei ole kovinkaan ideaalista, ja silloin auto voi tehdä "vähän mitä sattuu".
Akkuja tosin ei pidä ajaa tuohon tilaan asti, vaan mielummin purkaa loppuvirta kun ajaminen ei ole enää mielekästä. Missään nimessä köröttelyvauhtiin akkua ei pidä ajaa, jolloin pitää pökkiä autoa menemään eteenpäin.  :!:

802
Tulokset / +1
« : 28.04.03 - klo: 12.39 »
Vuonna 1999 oli myös Nelosen Paalupaikka-ohjelmassa juttu Rauman MM-kisoista, Steenaria ja Teppoa taidettiin haastatella..

803
Tulokset / Ovet
« : 25.04.03 - klo: 22.31 »
Ovet aukeavat klo 07.00.

804
Erälistat:

TJ-10

erä 1
Jaakko Huhmarsalo   VUA
Kim Haapaharju   SeiSRK
Rami Kokko   VUA
Antti Pollari   OUA
Arto Viitalähde   OUA
Juha Hakoranta   VUA

erä 2
Nevala Matti   OUA
Helmijoki Visa   TamUA
Saunamäki Matias   SeiSRK
Harju Teemu   OUA
Sernola Jaakko   OUA
Neirola Jussi   SeiSRK

erä 3
Kukkula Juha-Petteri   SeiSRK
Koskivuo Juho   VAU
Bloigu Risto   OUA
Teponoja Miko   TamUA
Minkkinen Joni   LMM
Rytsy Teemu   ÄkiUA
Trzaska Sebastian   JyvSRK

erä 4
Salminen Ari   RiiUA
Ström Petri   LMM
Mielonen Joni   LMM
Kutvonen Viljami   VAU
Vehniäinen Panu   ÄkiUA
Vuorinen Ismo   KyPak

TS-10

erä 5
Ahoniemi Simo   HyUA
Koivula Pekka   TamUA
Torikka Tommi   RauUA
Yli Vesa                   OUA
Termonen Jouko   SRC
Timo Rinne   TamUA

erä 6
Fager Carl-Magnus   VAU
Siltanen Jarno   JyvSRK
Luopajärvi Jussi   VUA
Helin Pauli                   TamUA
Tenhunen Henri   LMM
Mänty Mika   OUA

erä 7
Kyykkä Ari-Pekka   SeiSRK
Mäkinen Reima   TUA
Södergård Björn   VUA
Valtanen Janne   OUA
Ojajärvi Harri   OUA
Saarinen Teemu   HyUA

erä 8
Pyylampi Perttu   SeiSRK
Mäkinen Turo   TUA
Seppälä Jani   OUA
Rinne Markku   SeiSRK
Eskman Henri   TamUA
Saarinen Teemu   HyUA

 :!: Vapaa harjoituskiteesi saat selville kilpailupaikalla katsastuksesta!  :!:

Vapaa harjoituksen aikataulu:

Klo          luokka     erä
8:00:00    TJ-10     1
8:05:30    TJ-10     2
8:12:00    TJ-10     3
8:17:30    TJ-10     4
8:23:00    TS-10    5
8:29:30    TS-10    6
8:35:00    TS-10    7
8:40:30    TS-10    8
8:46:00    TJ-10     1
8:51:30    TJ-10     2
8:57:00    TJ-10     3
9:02:30    TJ-10     4  
9:08:00    TS-10    5
9:13:30    TS-10    6
9:19:00    TS-10    7  
9:24:30    TS-10    8

Näillä näkymin päivä päättyy klo 18.20 alkavaan palkintojen jakoon.

Edit: Mänty siirretty 7-->6 ja Saarinen 8-->7.

805
Tulokset / Majoituksesta
« : 23.04.03 - klo: 18.30 »
Seinäjoella on ns. veteraanipäivät vloppuna, joten hotelleihin voi olla tunkua. Ottakaa yhtettä ajoissa majapaikkoihin ettei tarvi lähteä naapurikylään nukkumaan  :wink:

806
Tulokset / Kilpailukutsu: FT7 26.4.2003 Seinäjoki
« : 22.04.03 - klo: 15.15 »
Vihrea: Tein radan ilman mitään kuvia katsomatta, ja Turussa(kaan) en ollut  :wink:

Yippo matematisoi joskus toiste, eikös vaan?

807
Tulokset / Kisarata 2003
« : 22.04.03 - klo: 11.53 »
Oheisesta linkistä löytyy kisaradan profiili, pientä hienosäätöä saattaa tapahtua paikan päällä.

http://www.netikka.net/ari-pekka.kyykka/kisarata_2003h.jpg

EDIT: Visuaalisempi kuva profiilista  8)

808
Tulokset / Kilpailukutsu: FT7 26.4.2003 Seinäjoki
« : 21.04.03 - klo: 21.19 »
HUOMATKAA virallinen ilmoittautumisaika päättyy huomenna, joten hopi hopi ilmoittautumaan!

809
Tulokset / Kilpailukutsu: FT7 26.4.2003 Seinäjoki
« : 20.04.03 - klo: 16.52 »
Ilmoittautuneet 23.4.2003 klo 20 mennessä:




TJ-10:
Juho Koskivuo
Teemu Rytsy
Ari Salminen
Jussi Neirola
Joni Mielonen
Matti Nevala
Jaakko Sernola
Teemu Harju
Viljami Kutvonen
Joni Minkkinen
Jaakko Huhmarsalo
Haapaharju Kim
Miko Teponoja
Rami Kokko
Panu Vehniäinen
Visa Helmijoki
Marko Salminen
Juha Hakoranta
Matias Saunamäki
Risto Bloigu
Antti Pollari
Arto Viitalähde
Juha Petteri Kukkula
Petri Ström


TS-10:
Janne Valtanen
Ari-Pekka Kyykkä
Perttu Pyylampi
Eskman Henri
Harri Ojajärvi
Pauli Helin
Tommi Torikka
Harri Nyman
Simo Ahoniemi
Markku Rinne
Carl-Magnus Fager
Pekka Koivula
Jussi Luopajärvi
Vesa Yli
Jouko Termonen
Mika Mänty
Jani Seppälä
Reima Mäkinen
Turo Mäkinen
Jarno Siltanen
Henri Tenhunen
Björn Södergård
Timo Rinne

Jos olet ilmoittautunut, mutta et näe listalla, ota yhteyttä mauno.parviainen@netikka.fi

Virallinen ilmoittautumisaika on päättynyt.

Edit: Päivitystä 5

810
Sähköautot / Torppa.avi
« : 17.04.03 - klo: 16.04 »
Videosta sen verran että olen sen nähnyt jo, mutta nyt se ei näy koneella.
Joku viisaampi (kenties JesseT) voisi kertoa mikä Codec tällä kertaa vaaditaan. Kiitos.

Sivuja: 1 ... 24 25 26 [27] 28 29