Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - VesaK

Sivuja: 1 2 3 4 [5]
121
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 29.09.02 - klo: 11.18 »
(HUOM. Tämä on sama topic ja alla on sama kirjoitus, jonka ostikkona oli aiemmin "Harrastelijaluokka TJH-10". Koska avoimen luokan syntysanat on lopultakin lausuttu, muutin topicin otsakkeen ajan tasalle. Katso kommentit 6.10.02.)


Syvä kumarrus lajiryhmälle ja Mäntsälän kisojen järjestäjille ennakkoluulottomasta ajattelusta ja kentän äänen kuuntelemisesta! Mäntsälän kisoissa ajetaan kokeiluluokkana uusi harrastelijaluokka TJH-10!

Nyt onkin sitten meidän harrastelijoiden tehtävänä vastata tarjoukseen, ja osallistua sankoin joukoin. On nimittäin sillä lailla, että kokeiluluokat eivät kauaa elä, ellei niihin osallistuta. Kaikenlainen ujous siis unohduksiin, ja reippaasti mukaan!

- - - - -

Mutta mutta, on yksi juttu, mikä ei ole hyvin. Se on lisenssipakko. On ristiriitaista, että harrastelijoille, siis ei-aktiivi-kisaajille tarkoitetussa luokassa edellytetään kilpailulisenssiä. Nimenomaaan harrastelijoillahan sitä juuri ei ole, ja sellaisen hommaaminen loppuvuodesta tekeekin kisasta jo varsin kalliin.

Pitää muistaa, että Harrastaja-luokan kohderyhmä on samaa ja samankaltaista porukkaa, joka osallistui viime talvikauden alue-8:n MN-10-luokkaan. Ja mitenkäs se olikaan, tuossa luokassahan ehtona oli, että lisenssiä ei saa olla! Siksi, että luokka oli tarkoitettu harrastelijoille!
Hyvää tarkoittava, hieno kädenojennus harrastelijakuskeille on alusta lähtien tuomittu epäonnistumaan pienen sääntöpykälän vuoksi. Se ei kai ole tarkoitus? Loppuvuoden ensimmäinen kokeilu pitää voida järjestää ilman lisenssipakkoa!

Nyt pojat epäbyrokraattinen ote asioihin, ja äkkiä poistamaan lisenssipakkoa TJH-10:stä!

---
Edit 6.10.02: Topicin otsikko muutettu - ks. kommentit 6.10.02!

122
Tulokset / Alue-8:n sääntöjen kehittäminen
« : 08.09.02 - klo: 15.15 »
Viime kauden päätyttyä heitin kehään muutaman aiheen, joista kentällä oli talven mittaan syntynyt keskusteluja. Silloinhan asia kuitattiin "riitelemiseksi". Koska Alue-8 -sarja toivottavasti jälleen pian käynnistyy, kopioin tähän alkuperäisen jutun, että asiat edes vilahtaisivat silmien edessä, ennen kuin uuden sarjan säännöt naulataan lukkoon:

=====
1. Lienee jo ajat siten unohtunut, että A8-kisasarja oli varsinaisesti tarkoitettu uusille tulokkaille. Ajatus oli hyvä, mutta sen olisi pitäisi myös näkyä jossakin. Ennen kaikkea kisakutsuissa, joita ei yleensä edes ollut. Kutsujen nimittäin pitäisi olla ”myyviä” ja rohkaisevia nimenomaan uusien tulokkaiden suuntaan.
Ensikertalaisten kisakoulutus erien alussa ei myöskään olisi pahitteeksi, kuten jopa muutamissa FinTrack-kisoissakin tuli tavaksi.

2. Yhden finaalierän systeemi on raaka. Jos käytettävissä on aikaa neljään erään per luokka, olisi kaikkien ”haastattelemieni” mielestä 2+2 –järjestelmä parempi kuin 3+1.
Ehdotan ensi kaudelle 3+2 tai 2+2 –systeemiä.

3. Myös TJ-10 voisi ajaa täydet 5 minuuttia per erä.

4. MN-10 oli hieno kokeilu, joka onnistui! Se on syytä säilyttää, ja toivon mukaan samaa kokeillaan muuallakin.
Osallistumisrajoitusten mielekkyyttä on kuitenkin syytä harkita, ja ottaa huomioon harrastajayhteisömme pienuus:
- myös kilpailulisenssin (=vakuutuksen) haltijalla pitää olla oikeus osallistua.
- K18 on parempi kuin K27.
On turha pelätä ammattilaisryntäystä luokkaan, tosi mielellä kisaavat pysyvät kyllä TS- ja TJ-luokissa.

Tiedän muutamasta kokemuksesta, että kaikenlaiset keskustelualoitteet, sen lisäksi että ne haukutaan lyttyyn itse asian vierestä, kaikuvat nimenomaan tässä yhteydessä melko varmasti kuuroille korville. Ilmoittaudun siksi vapaaehtoiseksi mukaan suunnittelemaan seuraavaa A8-sarjaa.
=====

Toivomuksena kisasarjaa järjestäville myös, että kisoista tiedottaminen voisi olla vähän ryhdikkäämpää kuin tähän asti. Voisin ottaa sen hoitaakseni, jos pääsen mukaan "suunnitteluryhmään".

123
Tulokset / Kilpailutoiminta uudistuu - vai uudistuuko ?
« : 28.08.02 - klo: 22.49 »
Satuin kuulemaan jossakin TV-ohjelmassa Porin jazzareiden vetäjän Jyrki Kankaan suusta hyvän mietelmän. Hän vastasi siinä kysymykseen, miksi Pori Jazz pysyy hengissä ja voi hyvin, siinä missä monet muut isot ja pienet ilmiöt ja jutut syntyvät, nousevat ja kuolevat, ennemmin tai myöhemmin. Kangas sanoi, että niin kauan kuin Jazzarit kykenevät jatkuvasti uudistumaan, ne voivat hyvin ja säilyvät. Heti, kun uudistuminen lakkaa, alkaa alamäki.
Näinhän se on. Pätee muuten moneen asiaan.

Rc-harrastus säilynee aina, jos ei muuta niin pihasudittelun muodossa, mutta rc-kisatoiminnan kanssa onkin jo toisin. Ja siihen pätee J.Kankaan lausuma totuus. Jotenkin tuntuu, että juuri nyt nähtävissä olevan kisainnon laimistumisen osasyy löytyy juuri tästä. Kun samat kuviot toistuvat uudestaan ja uudestaan, ilman mainittavaa kehitystä, ne lakkaavat kiinnostamasta.

Ja sitten ne hyvät uutiset. Hyvät rc-veljet ja siskot, uudistuminen on jo alkanut. Se ilmenee Tumpin tekemän kyselyn muodossa, siihen liittyvän vilkkaan keskustelun muodossa, FT- ja SM-kisojen uudistamisen muodossa, TJ-luokan uudistamisen muodossa. Olemme oikealla tiellä.

Tumpilla on ilmeisesti ja toivottavasti vastaava näkemys kuin J.Kankaalla. Historia tullee osoittamaan, että hän teki enemmän kuin miehen työn käynnistäessään kenttäkyselyn ja uudistumisprosessin.

124
Tulokset / AVOIN LUOKKA
« : 28.08.02 - klo: 13.52 »
Kuulen usealta suunnalta huokauksia... mutta otan silti jälleen esiin aiheen avoimesta luokasta.

Käynnissä olevaan TJ-10-luokan moottori-, ajoaika- ym. -uudistuskeskusteluun nimittäin sopii erinomaisesti koko luokan uudistaminen perusteellisemminkin.

Ehdotan TJ-10-luokan korvaamista avoimella luokalla, jossa olennaiset muutokset olisivat:
- ei ikärasismiin perustuvia osallistumisrajoituksia
- moottori hyvällä maulla valittu 19-lankainen vapaalla ajoituksella
- ajoaika 4 min, jotta millä tahansa akkukalustolla voi olla mukana
- yksityyppirenkaat kustannusten rajoittamiseksi: ulkona CS-27, sisällä CS-22

Muistelen muuten ikärajoitusten olleen seurausta joistakin valtion nuorisoavustuspolitiikoista. Tämä, samoin kuin se, että talvi-FT:a ei ole saatu alkamaan jo syksyllä jostakin AKK:n byrokratiasta johtuen, ovat jäännöksiä breshneviläiseltä ajalta. Moisten syiden ei pitäisi antaa estää lajin kehittämistä siten kuin harrastajat itse tahtovat. No, taisi mennä jo politiikan teon puolelle...

125
Tulokset / AJOTAITO vs. KALUSTO
« : 24.07.02 - klo: 16.34 »
Kylläpäs oli mehukas debatti NM-aiheesta, joka harmi kyllä lukittiin, ennen kuin meikäläinenkin ehti mukaan. Ehkä lukitsemiseen oli perusteita, ehkä ei, mutta toivottavasti oppi meni perille, ja keskustelua voidaan jatkossa käydä kuumemmistakin aiheista ”silmästä silmään”.  Voittaminen ei tunnetusti ole helppoa, mutta häviäminen taitaa olla vielä vaikeampaa. Kuten PJEP muisteli, on huvittavaa, että aivan vastaava keskustelu käytiin viime vuonna NM-kisan jälkeen.

Koska hyviä pointseja vilahteli monissa kommenteissa, jotka pyörivät kuin kissa kuuman puuron ympärillä, aihetta on pakko vielä jatkaa, mikäli moderaattorit suovat... puuronahan on TJ-luokan kalusto ja varsinkin moottorit.

”Mitä koneisiin tulee saa katsoa peiliin ja opetella laittamaan ne sääntöjen mukaisesti toimimaan optimaalisesti eli kuten Henkalla ja Christerillä.” Tuo oli pikkuisen ylimielinen kommentti CAi:lta, sillä tosiasiahan on, että kaikilla ei ole mahdollisuutta dynota koneita, zäpätä magneetteja, eikä osaamista ”laittaa niitä sääntökirjan mukaisesti toimimaan”. Peiliin katsominen ei siis ihan riitä. Seurojen sen sijaan pitäisi peiliensä edessä käydä, jos eivät ole hommanneet harrastajille em. vempeleitä ja osaamista.

On kysymys vakioluokasta, jossa uskoakseni useimmat ajavat moottorilla, joka on suoraan paketista. Näin ainakin meillä, kunhan sentään hiilet kokeeksi vaihdettiin. Puuttunut sekunti A-finaalipaikasta olisi varmasti löytynyt ”laitetulla” koneella, mutta se olisi tullut moninkertaisesti myös ajolinjoista, radan tuntemisesta ja ajovarmuudesta.
Tämä siis lohdutukseksi kaikille, joilla ei ole mahdollisuuksia dynoiluun, zäppäilyyn ja ”laittamiseen”. Ajotaito on se, joka vie perille. Laukaalaisten, jyväskyläläiten ja pieksämäkeläisten hieno menestys kertoo myös siitä, että radan osaaminen on poikaa. Turolta muuten hieno suoritus tulla lähes kylmiltään radalle ja saada 3. sija!

On päivänselvää, että Henkka ja Christer olivat ylivoimaisia useimpiin nähden jo pelkästään ajotaidoillaan! Todella hienot, tasokkaat ajosuoritukset kummallakin. Mutta, yhtä selvää on, että heidän tasollaan kalustoakaan ei jätetä sattuman varaan. Akuista ja moottoreista voi toki kertoa näillä palstoilla vähättelevästi, mutta ei tarvitse kenenkään epäillä, etteivätkö ne olisi olleet kunnon kamaa. Halpoja tai vanhoja tai miten vain, testattua kunnon kamaa joka tapauksessa. Eikä siinä mitään pahaa ole. Kun pelissä on vuoden NM, johon on tähdätty kauan, totta kai ne satsaavat, joilla voiton mahdollisuus on!
Oleellista on se, että kalustoon panostaminen voi tuoda etua vasta, kun ajamisen taito on hanskattu.

Ja vielä yksi pointsi: vaikka voittaminen on juhlaa ja jokainen sitä haluaa, osallistuminen ja kisaaminen itsessään on aivan yhtä arvokasta ja hauskaa. Onko joku eri mieltä?

Sivuja: 1 2 3 4 [5]