Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - VesaK

Sivuja: 1 2 [3] 4 5
61
Kilpailijoiden kanava / CS-27
« : 27.08.03 - klo: 21.12 »
EM-kisojen jälkeen Keski-Euroopassa on esiintynyt kohinaa CS-27-renkaan laadusta. Sitä sanotaan olevan peräti kahdeksaa eri reseptiä. En tiedä, onko tämä väärinkäsitys siitä, että rengasta on EM-kisojen yhteydessä löytynyt kahdeksalla eri muotilla tehtynä.
Onpa todella erikoinen "yksityyppirengas" EM-kisoihin.

Sain Saksasta päin kyselyn, mitä kahdeksasta tyypistä Suomessa käytetään, vai käytetäänkö kaikkia? Onko näin suuri vaihtelu ylipäätään ollut tiedossa?

Toinen kysymys osoitettiin Juholle: oletko testannut kaikki tyypit, vai "mistä tiesit käyttää parasta"?

62
Tulokset / PR-työ
« : 24.08.03 - klo: 10.13 »
Harmaan sunnuntaiaamun piristykseksi poimin EM-kisajutun lopusta  aiheen sponsori- ja tehdaskuskien esiintymisestä omaksi topicikseen. Tarkoituksellisesti vähän provosoiden  :wink:

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kymmenestä Suomea edustaneesta osallistujasta on neljä tähän mennessä vaivautunut edes lyhyesti näyttäytymään täällä kisan jälkeen.
....
Jos itse saisin missä tahansa muodossa sponsoritukea EM-tason kilpailutoimintaan, niin tuntisin kyllä voimakasta velvollisuudentunnetta ja kiitollisuutta sponsoritukeni maksajia eli riviharrastajia kohtaan. Ihan tavalliset harrastajat nimittäin lopulta maksavat kaiken, ostamiensa tarvikkeiden hinnoissa ja vähän myös lisenssi- ja kilpailumaksujen muodossa.


Lainauksen aihe alkoi sen verran kiinnostaa, että tulin katsoneeksi, miten sponsoroidut EM-kisojen osanottajamme - kuka enemmän kuka vähemmän sponssattu - jakautuvat automerkeittäin, ja miten eri merkkien kuskit antavat vastinetta rahoittajilleen. Eli miten he esiintyvät tavallisten harrastajien suuntaan. Tässä en tarkoita kilpailumenestystä, vaan sitä "julkisuustyötä", mitä kaikkialla sponsoroitujen lajien piirissä tehdään, F1:stä alkaen.

Myös esiintyminen tässä meidän omassa pienessä julkisuusmaailmassamme on osa lajin ja oman merkin hyväksi tehtävää työtä. Harrastajat maksavat siitä, ostamiensa tuotteiden hinnoissa.
Se, että asiaa ei ole tällä tavalla tiedostettu, eli "esiintymiset" ovat mahdollisimman luonnollisia ja spontaaneja, kertookin jo aika paljastavasti siitä, miten milläkin suunnalla riviharrastajiin suhtaudutaan. Tämä on syytä myös harrastajien tarkasti noteerata.

Oli omalta kohdalta hienoa huomata, että kolme neljästä EM-topicissa kisojen jälkeen esiintyneestä kilpailijasta sattuu olemaan "oman" merkin edustajia. Jos olisi toisin, pienen Pappa&Son -tallimme merkkiuskollisuus olisi varmuudella uhanalainen.
Vastaisuudessa en lainkaan häpeä neuvoa "mikä olis hyvä auto"-kyselijäjunnuja ja heidän isäpappojaan seurailemaan, miten eri merkkien sponsoroidut kilpailijat tälläkin foorumilla esiintyvät. Saako heiltä kysymällä neuvoja, tai kertovatko he oma-aloitteisesti esim. kisamatkoistaan ja kokemuksistaan kansainvälisillä areenoilla? Eli miten harrastajien maksamat sponsorituet käytetään.

Te, pienen yhteisömme julkkiskuskit ette ymmärräkään, mikä merkitys omalla esiintymisellänne on. Asenteellisen poissaolon esim. keskustelufoorumista ei pitäisi kuulua enää v.2003 tiedonvälitysmaailmaan. Sen aikakausi on päättynyt yli kymmenen vuotta sitten.
Ne, jotka ymmärtävät, menestyvät.

Saa olla eri mieltä.

63
En tiedä, miten pitkällä ensi vuoden SM/NM-sarjan suunnittelu jo on, mutta heitän silti mielipiteitä keräämään aiheen:

Pitäisikö sisä- ja ulkoratakisojen muodostaa yksi vuoden käsittävä SM/NM-sarja, vai olisiko parempi, että  sisärata- ja ulkoratamestaruudet olisivat erillisiä?

Itse olen erillisten sarjojen kannalla. Sillä perusteella, että kuten joka kesä nähdään, monet jättävät kesäkauden ajamatta. Näin saattaa käydä edelleenkin, jolloin heidän kohdallaan mielenkiinto edes talvikauteen osallistumisesta laimenee entisestään.

Toiseksi, useimmat kilpailijat edustavat nyt ja tulevaisuudessa nuorisoa, ja koululaisia ja opiskelijoita on joukossa runsaasti. Heidän kesäohjelmansa ei ole niin ennustettavissa kuin "vakiintuneemmalla" väellä, ja kesäkauden kisoihin ei ehkä kerta kaikkiaan pysty osallistumaan, vaikka halua olisikin: kesätyöt, lomareissut, kielikurssit, mummolan työleirit jne.

Luulen, että uudelle SM/NM-sarjalle ja koko lajille on eduksi, jos se ainakin aluksi jaetaan erillisiksi sisä- ja ulkosarjoiksi.

Mitä mieltä?

64
Vapaa keskustelu / Feikkiostajat kuriin
« : 09.08.03 - klo: 17.43 »
Niinä muutamana kertana, kun olen myynyt jotakin RC-Maailman osto/myynti-palstalla, olen saanut aina tutustua typpeihin, jotka innoissaan varaavat tavaran, mutta peruvat myöhemmin. Se on aika keljua myyjän kannalta, koska useimmat kyselyt tulevat heti ilmoituksen jättämisen jälkeen, ja kun varaus on tehty, on muille kyselijöille ilmoitettava, että tuote on myyty.

Kaikkein typerimmissä tapauksissa ei varaajissa ole edes miestä peruuttamaan varaustaan. He vain häipyvät, eivätkä vastaa sähköpostiviesteihin. Näin kävi kahdessa tapauksessa myydessäni äskettäin akkuja.

Mitähän tällaisten tyyppien korvienvälissä mahtaa liikkua? Ilmeisesti ei paljon mitään.

Onko tilanne tuttu teille muille?
Kannattanee suostua tekemään varaus ainoastaan siinä tapauksessa, että varaaja ilmoittaa nimensä ja puhelinnumeronsa.

Jos tämä on kovin yleinen ilmiö, pitäisikö perustaa musta lista, johon laitetaan nimet/nimimerkit näkyviin, tiedoksi ja varoitukseksi muille myyjille?

65
Tulokset / Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM
« : 06.08.03 - klo: 22.57 »
Meneillään on kaksi rc-autojen EM-kisaa: sähköcrossi Itävallassa ja polttis-touring Portugalissa.

Crossissa taitaa ainoa Suomen edustaja olla amerikkalaistunut Jukka Steenari, vaan ei mitenkään kehnosti: hän on kolmen alkuerän jälkeen sijalla 6.

EDIT: Tulkitsin tuloksia väärin. Jukalla on kolmesta aika-ajosta sijoitukset 4, 3 ja 6.

Polttis-touringissa on mielenkiintoinen tilanne, sillä SM-tittelin haltija Teemu Saarinen on ensimmäisen aika-ajon jälkeen paalupaikalla, peräti 7 sekunnin erolla seuraavaan.
Hänen autonsa moottoria tutkittiin tarkasti ajon jälkeen, ja sen kampiakselin todettiin olevan niukasti sääntöjen vastainen. Hän saa pitää aika-ajotuloksensa, mutta ei saa enää käyttää ko. osaa.

"Under some controversy Finlands Teemu Saarinen has gained pole position after round 1. The Officials had found that the Finish drivers crankshaft was exploiting the rules a bit much. The topic of discussion being the turbo scoop which was found to be touching the inner hole, however after engine experts had looked at it more closely he was allowed to keep his time but not allowed to use the crankshaft anymore."

66
Tulokset / Sähkötouringin EM-kilpailut 14-17.8.2003
« : 05.08.03 - klo: 14.20 »
Kilpailun kotisivu:
http://www.morac-graz.at/em03/ec03etc-home.htm

Osanottajat:
http://www.morac-graz.at/em03/ec03etc-entrylist.htm

Hyvää matkaa ja onnea kisaan kaikille Suomen joukkueen jäsenille! Muistakaa, että tärkeintä ei ole voittaa, vaan .... kolmoisvoittaa!

67
Tulokset / Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« : 04.08.03 - klo: 08.55 »
Kuten tiedetään, nykyisistä huippukuskeistamme useimmat ovat aloittaneet ajamisen ja kilpailemisen Crossi-autoilla.

On myös moneen kertaan todettu, että Crossi on taitoluokka, joka antaa parhaan mahdollisen osaamisen Touring-luokkaan.
Eikä kalliisiin varusteisiin satsaaminen tuo etua. Hyvinkään SM-crosseissa ajettiin viriluokassa jopa 1700 mAh-akuilla, ja pärjättiin 27-lankaisella vakiomoottorilla. Olosuhteet olivat tosin pidon suhteen hankalat, mutta nämä tiedot kertovat silti paljon.
Vuoden 2003 Suomen mestari, itsekin Crossista aloittanut ja paljon kansainvälisiä kilpailuja nähnyt ja niissä menestynyt Jouko Termonen ajoi 2000 mAh-akuilla!

Crossi on mahdollisimman hyvä aloitusluokka nykyäänkin. Autolla voi ajaa käytännössä missä ja milloin vain, kun taas Touring-autoilu voi tapahtua ainoastaan rc-radalla, joita ei ole paljoa, ja vain niinä aikoina kun se on sallittua/mahdollista.

Sähkö-Crossikilpailujen osanottajakatoa ei voi kun ihmetellä, kun samaan aikaan monet valittavat (Touring-)harrastuksen kalleutta! Mistä siis on kysymys? Maassa on pilvin pimein Crossiautoja, miksi niillä ei kilpailla? Laiskuuttako? Vai jälleenkö se perinteinen suomalainen kilpailupelko: "...en mää kehtaa... jos mää jään viimeiseksi... jos ne nauraa... "

Mitä lajiryhmä on tehnyt/tekee Crossiluokkien hyväksi?

68
Kilpailijoiden kanava / Akut ja TJ-10
« : 16.07.03 - klo: 22.09 »
Myytti 2000 ja 2400mAh-akkujen paremmuudesta NiMH-akkuihin verrattuna joutaa kompostiin.
Aikani uskoin siihen, kun yksi sun toinen sitä alinomaa toitotti, mutta jälleen kerran piti todeta, että omat vertailut ja kokeilut ovat arvokkaampia kuin ajastaan jälkeen jääneet mutu-mielipiteet.

Nykyiset 3300mAh-akut ovat sisäiseltä vastusarvoltaan ja jänniteominaisuuksiltaan niin tuhtia kamaa, että NiCd-akut voidaan siirtää hyllylle odottamaan rauhallisia pappa-luokan treeni-iltoja. Hyvän 3300-akun jännite löysällä TJ-virranotolla on nimittäin 4 min eräpituuden jälkeenkin vielä lähes samassa, mistä 2400mAh-akku erän alussa aloittaa. Ja sisäinen vastus on oleellisesti pienempi, eli potkuakin löytyy, jos olisi mylly, millä ottaa.

Hyvinkään radalla tuli juniorin kanssa tehtyä tiettyjä kokeita, joista johtopäätös oli, että ko. radalla 3300-akku lyhentää kierrosaikaa jopa sekunnin 2400-akkuun verrattuna. Sillä sekunnilla ratkeaa, mennäänkö stanussa A- vai B-finaaliin.

3300-akkujen ongelma TJ-luokassa, hinnan ohella, on se, että niihin jää 4 min erän jälkeen tolkuttomasti latausta.
Vaikka 4 min eräpituus-muutoksella tarkoitettiin ainoastaan hyvää, ei voi olla ajattelematta, että se päätös oli akkutekniikan kehittymisen huomioiden ajastaan jäljessä.

69
Vapaa keskustelu / Hiilikuitulevyn ostopaikka
« : 16.07.03 - klo: 21.31 »
Silloin tällöin näkee kysyttävän hiilikuitulevyn ostopaikkoja. Tässä yksi sellainen, joka on erikoistunut mm. pienoismalleihin:
http://www.carbon-team.de/
Englanninkieliset sivut näkyvät olevan puutteelliset, mutta jos ei muuta, niin ainakin sivuilta selviää materiaalin käypäset hinnat.

70
Kilpailijoiden kanava / SM/NM-kisojen jälkipelit
« : 12.07.03 - klo: 22.51 »
SM/NM-kisat ovat vasta puolivälissä, mutta jo nyt voinee todeta yhden asian.

Sääilmiöille ei kukaan mitään voi. Mutta: kun järjestetään kaksipäiväiset kisat, niin miksi ihmeessä sunnuntain kisaohjelma ei sisällä yhtä aika-ajoa, kun siihen kerran on mahdollisuus? Sehän kai on normaali, ellei peräti sääntöjen määräämä tapa maailmalla?
Juuri sellaisen säätilanteen varalle, kuin nyt tapahtui, tämä käytäntö olisi enemmän kuin paikallaan.

Kukaan ei vielä tiedä huomisen sunnuntain säätä, mutta varmaa on silti, että jossittelut olisivat jääneet paljon vähemmälle - ja ennen kaikkea - tuhansien eurojen vastarit ja noparit olisivat säästyneet kilpailijoilta, jos sunnuntaina olisi ollut tiedossa viimeinen aika-ajo.

TS:n kärjessä ovat alkuerien jälkeen nyt varmasti oikeat kuskit. Ja he varmasti olisivat samoilla paikoilla, olisivat olosuhteet mitkä hyvänsä. Mutta siitä eteenpäin pakka onkin aika lailla sekaisin.

Meillä oli tuhannen taalan tilaisuus pitää hyvät kaksipäiväiset kisat kansainväliseen malliin, jossa säätekijöiden vaikutus olisi ollut minimoitu. Viimeistään ohjaajakokouksessa, märän radan vierellä, olisi kisajohto hyvällä tilannetajulla voinut esittää  osanottajille kysymyksen, haluavatko he siirtää yhden alkueristä sunnuntaille siinä tapauksessa, että lauantain erät olisivat märkiä. Melko varmasti kaikki olisivat sitä halunneet.

Onko olemassa jonkin syy, miksi sunnuntaille alunperinkään ei laitettu yhtään aika-ajoa?

71
Sähköautot / 3500 mAh -akkuja?
« : 11.07.03 - klo: 20.57 »
Sattui silmiin pölinää 3500 mAh-akuista. Jotka eivät ole pyöreitä, vaan ovat kantikkaita. Mitähän pykälät siihen sanovat?
Onkohan koko juttu huuhaata?

http://www.rcweb.de/board/download.php?id=1728

Edit: Linkki vie osoitteeseen, joka aukeaa ainoastaan rekisteröityneille käyttäjille.
Jos löytyy sopiva paikka, mihin linkissä olevan Word-dokumentin voin kopioida, niin...

72
Kilpailijoiden kanava / SM/NM-kisojen odottelua...
« : 07.07.03 - klo: 22.23 »
Tulossa on kaikkien aikojen TS-kisa! Milloin viimeksi koko Suomen kärki on ollut kisaamassa yhdessä? Nyt se tapahtuu, hyvällä radalla, kaksipäiväisissä kisoissa!

TJ-luokkaan näkyy olevan ilmoittautunut harmillisen vähän osanottajia. Harmi, sillä osanottajathan tekevät kisan ja sen tunnelman. Jälleen kerran: kerhojen pitäisi katsoa peiliin ja kysyä itseltään, minkälaista juniorityötä ja kisaamisrohkaisua on tullut tehdyksi.

Tavallaan ymmärrän sen arkailun, mitä monet varmasti tuntevat. Muistan nimittäin omat ekat NM-kisamme, jonne mentiin aika vihreinä: kyllä niihin suhtauduttiin pelonsekaisella kunnioituksella.

Hienosti tehty, kaikki tämän kauden uudet tulokkaat, jotka olette mukana: Jesse, Pete, Sebastian, Teemu, Tuukka, ja olikos vielä muita... Jos haluatte, avaan teille kirjoitusoikeuden Kilpailijoiden Kanavalle, koska te olette kilpailijoita.

73
Kilpailijoiden kanava / SM-picnic
« : 28.06.03 - klo: 23.43 »
Mitenkäs moni Tosikisaajista, kuten Winqqu, Pasi, KariM, Reittila, Jaska, TimoL jne on aikeissa osallistua SM-kisoihin ja tarjota päänahkaansa siellä metsästettäväksi?

Vai olisiko se hyvät herrat picnicin paikka: mainion radan aurinkoisella etelärinteellä, valkoiset liinat nysväyspöytien ylle levitettyinä, pientä hiukopalaa eväskorista maistellen, laadukkaita juomia - raikkaiksi jäähdytettyinä tietenkin - kohtuullisesti nautiskellen, kenties vienon sikarintuoksun silloin tällöin pöllähdellen, hyväntahtoisesti neuvoja ja kommentteja Teemulle, Tepolle, Juholle, Simolle, Sakelle ja kumppaneille suorituksistaan jakaen...

74
Kilpailijoiden kanava / Turun FT:n jälkilöylyt
« : 28.06.03 - klo: 23.29 »
Kiitos Martille ja kumppaneille hyvistä kisoista! Perinteisellä ammattitaidolla laitetut ja hoidetut kisat.

Sääkin suosi. Koko päivän meitä ja meidän vanhenevia luitamme hemmotteli 20-24°C ilma, sopivasti pilveilevä taivas ja Impivaaran jäähallin passelin kaukaa kiertävät sadepilvet. Turusta klo 18 lähtiessä oli taulussa 23° ja Porvooseen 2½ tuntia myöhemmin saavuttaessa oli enää 12°. Plussaa sentään kuitenkin. Tosin lumikerroksen vahvuus oli Turussa suurempi, kuten paikalla olleet näkivät  :wink:

Radan pito oli meidän tallimme ongelma: vaikka kaikki mahdolliset ja varsinkin mahdottomat metkut yritettiin, auton takapää olisi aina halunnut edetä etupäätä nopeammin. Hatunnosto juniorille, joka siitä huolimatta pärjäsi kelvollisesti.
Pito-ongelmia oli kai monilla, mutta useimmat näkyivät hanskanneen sen siedettävästi. Miten ihmeessä?

75
Tulokset / Tulossa: RC-kisojen "käsikirjoitus"
« : 27.06.03 - klo: 13.18 »
Tiedoksi, että on tekeillä aloitteleville kilpailijoille tarkoitettu opas:

"RC-PIENOISAUTOKILPAILUN KULKU"

Tarina valmistunee lähimmän parin viikon aikana, ja se tulee näkyville RC-Maailmaan tai RC-nettiin Maken suosiollisella avustuksella.

Ilmoitan tästä jo nyt kahdesta syystä:

1. Jos SM/NM-kisoihin 12-13.7. on tulossa ensikertalaisia, jotka tuntevat epävarmuutta kisakäytännöistä ja haluaisivat siitä etukäteen tietoa, niin lähetän käsikirjoituksen vaikka sähköpostilla.
(Mainos: SM/NM-kisat ovat todella hieno tapahtuma, ehdottomasti parasta, mitä Suomessa tällä rintamalla on tarjolla! Niihin kannattaa osallistua, sillä etenkin tämän vuoden kaksipäiväiset kisat ovat ainutlaatuiset ja historialliset! Ensi vuonna kisataan jo sarjamuodossa.
Uskalluksen puutteesta ja arkuudesta ei tarvitse kärsiä - kisoihin voi ja kannattaa tulla mukaan!)


2. Kisakäytännöt itse tuntevana olen saattanut unohtaa asioita, jotka aloitteleville ovat tärkeitä tai epäselviä. Olisin kiitollinen, jos saisin muutamia neuvoja joko tässä topicissa tai yksityisviesteinä, mitä aiheita pitäisi käsitellä perusteellisemmin.

Tarinan sisällysluettelo näyttää tällä hetkellä tältä:

Kilpailukutsu ja ennakkoilmoittautuminen
Erälistat
Saapuminen kilpailupaikalle
Ilmoittautuminen paikan päällä
Harjoittelu kisojen alussa
Ajajakokous
Transponderi
Eräharjoitus
Aika-ajot
Finaalit
Stop and Go -rangaistus eli stoppari
Radiosäilö
Katsastus
Nostaminen
Tulokset ja palkintojen jako

Siis: mitkä ylläolevista ovat muita tärkeämpiä? Mitä puuttuu?

76
Tulokset / TapTrack IX + Riihimäen FT5
« : 14.06.03 - klo: 11.04 »
Kenties tämä on jo aiemmin tullut jossakin esiin, mutta kysäisenpä kuitenkin, kun en tiedä:

Kaikissa näkemissäni kilpailukalentereissa on TapTrack IX merkitty pidettäväksi 6.7.03. Löytyy esim. RC Maailman kalenterista.
Mutta: AKK:n sivuilla olevassa pienoisautoilun kilpailukalenterissa kisa on merkitty 15.6., mutta on yliviivattu.
Mikä mahtaa olla totuus kisasta?

Kuten par'aikaa meneillään olevalle Autotehtaan Racelle kävi, keskellä FT-kisakautta oleva kansallinen kilpailu ei kerää osanottajia. Sen sijaan pitkä tyhjä kausi syksyllä näyttää olevan varsinainen magneetti, vrt. Mäntsälän Kapinat 2002 ja Lohja Race 2001.

Jos TapTrack on tarkoitus järjestää, niin missä se järjestetään?
Tuhannen euron idea olisi pitää se Hyvinkäällä. Viikkoa ennen SM/NM-kisoja samalla radalla sen menestys olisi varma  :wink:

Edit: Otsikkoon lisätty Riihimäen FT-kisa

77
Tulokset / Alue8-kisat kesällä?
« : 13.06.03 - klo: 14.28 »
Juniori heitti hyvän ajatuksen eilisen päällekkäisyyden vuoksi (Vantaan touring-kerhokisat ja Hyvinkään touring+crossi-kisat osuivat samalle illalle):
Kesälläkin voisi pyöriä eräänlainen alue8-kisasarja?

Kisapaikkoja ei taida olla kuin kaksi, Vantaalla ja Hyvinkäällä, mutta jos ne vuorottelisivat, pääsisivät järjestäjätkin vähemmällä. Toki muutkin A8-piiriin kuuluvat kerhot voisivat ottaa järjestelytehtävän hoidettavakseen, vaikka kisat pidettäisiin em. radoilla.

Kisat ajetaan nykyisellään aina arki-iltaisin n. kolmen tunnin aikana, joka tietenkin rajoittaa erien määrää.
Mitäs, jos mukana olisi pari lauantaita?

Mitä mieltä?

78
Tulokset / Hyvinkään kerhokisasarja
« : 03.06.03 - klo: 11.28 »
Tuskinpa teen suurta vahinkoa, jos muistutan, että Hyvinkäällä järjestetään tulevina viikkoina kerhokisasarja sekä crossi- että touringautoille.

Nämä ovat muistitietoa, ja korjataan tarvittaessa:

Ajankohtina ovat torstai-illat:
05.06.
12.06.
26.06
03.07.

Kisat alkavat noin klo 17 tienoissa, ja niissä ajetaan 2 alkueräkierrosta ja kaksi finaalikierrosta (jos aika riittää, muuten 1 finaali).

Ilmoittautua voi paikan päällä, mutta etukäteisilmoittatutuminen on toivottavaa: nimi, luokka, taajuudet. Ilmoittautumisia ottaa vastaan RC-Piste. Lisenssiä ei tarvita ja erityisesti kaikki vasta-alkajat ovat tervetulleita!

Luokkina on S2-10, M2-10, TS-10 ja TJ-10.

Kisamaksu on 6€.

Kisat ovat järjestelyiltään ja aikataulultaan mahdollisimman joustavia.


Edit: Otsikkoa ja sisältöä korjailtu

79
Kilpailijoiden kanava / Vantaan FT: jälkipeli
« : 02.06.03 - klo: 12.00 »
Tuloksia vielä odotellaan näkyville, mutta jälkipelin voi toki käynnistää.

Kiitokset kisat pystyttäneille VAU:n aktiiveille, ja aivan erityisesti Tapsalle, joka teki suuren työn kisojen hyväksi.

Palaute on tärkeätä, laittakaas tuntemuksianne. Vaikka  ruusuja ei kaikilta osin olisikaan jaossa, on hyvä tietää, missä ensi kerralla pitää tehdä paremmin.

80
Sähköautot / Asso Talk
« : 30.05.03 - klo: 16.15 »
Assoilijoita on porukassa niin paljon, että he jos ketkä ansaitsevat oman topiccinsa. Tosin autohan ei yleensä juuri murheita ole aiheuttanut... :wink:

Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä, ulkoratakauden alettua, pitoon liittyvät tekijät.
Kärsin melkoisen puskevasta autosta - tosin ajan vanhoilla rengaskorpuilla ja ilman one-wayta. Laitoin eteen hopeanväriset jouset, ja ohjattavuus parani jo aika kivaksi.
Vauhti myös kasvoi, mutta nyt rajoittavaksi tekijäksi tuli takapään pito mutkan jälkeisessä kiihdytyksessä. Takana on myös hopeajouset.
Kaikki iskarit ovat vinoimmassa asennossaan. Öljyt 40 ja 30.

Ideoita?

81
Tulokset / Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« : 25.05.03 - klo: 11.21 »
Tämä aihe on ollut esillä ennenkin, mutta nyt on taas sen aika. Otsikon kysymys on suunnattu kaikille kelvollisen rc-auton omistajille, joilla olisi mahdollisuus osallistua kisoihin, mutta eivät osallistu.

Tiedossa on, että maassa on myyty ja myydään jatkuvasti kunnollisia autoja sekä touring- että crossiluokkaan. Mikä kilpailemisessa on niin pelottavaa, että suurella osalla niistä ajetaan vain kerhoilloissa, takapihoilla ja montuissa?

Jos ostaisin hyvät kalastusvälineet, saattaisin jokusen kerran harjoitella heittovavan käyttöä kuivalla maalla, mutta luulisin jossakin vaiheessa kuitenkin meneväni oikein veden äärelle kokeilemaan. Vaikka se hirmuisen pelottavaa onkin ja pelkäisin, että nauraakohan kaikki minulle siellä :lol:

Ihan vakavasti, kisaaminen on niin hauskaa, että sen koettuaan ei perinteinen nurkissa ajo ole mitään. Eikä kisoissa kenenkään tarvitse arkailla omia taitojaan. Jopa nykyinen EM-voittaja Juho Levänen ja kaikki muutkin huippumme ovat olleet joskus aloittelijoita ja ekaa kertaa kisoissa. Rohkeita poikia siis.

Osallistuin eilen itse ensimmäistä kertaa crossikisaan junnuluokassa. Oli se melkoista ähellystä, mutta kivaa.

Kertokaa ajatuksianne ja syitä, miksi ette osallistu kisoihin?

82
Tulokset / VAU:n kerhokisojen 22.5. jälkilöylyt
« : 23.05.03 - klo: 12.39 »
Vuoden ekat kesä-kerhokisat, ja ensimmäistä kertaa uudella Tattiksen radalla. Kun seuraavat FinTrackitkin kohta pidetään samalla paikalla, on tässä riittävästi syytä maistella eilisiä kokemuksia. Jokainen osallistunut, kenellä nettiyhteys on, kertokoon edes lyhyesti, miltä tuntui!

Tässä omani stoorini:

- rataprofiilin hahmottaminen ei ollut ihan helppoa. Rata on tehty helposti muunneltavaksi, mutta hintana on sekavuus.

- oikaisuesteet olivat yllätyksellisiä: joskus ne sallivat sujuvan yliajon, joskus ne heittivät auton kiertoradalle volteilla, joista permantovoimistelun ammattilaisetkin olisivat kateellisia. Ei siis minulla vaan teillä muilla  :lol:

- pito, hmm... ajoin vanhoilla CS-27:lla, eikä niissä totisesti ollut paljoa pitoa. Pitoaineen käyttö auttoi asiaa yllättävästi! Viripojilla näkyi pitoa riittävän, kaiketi pakasta vedetyillä 27:lla?

- harmi, että vieressä päristelee mirkoautoilijoita. Olisi paljon kivampaa ilman niitä, mutta sillehän emme voi mitään.

- mitenkähän on ajateltu sijoittaa FT-kisojen varikkoalue?

- kivaa ajaa jälleen laakealla radalla, jolla seinät tai multaiset/kiviset nurmikot ole heti rankaisemassa lievää lipeämistä...

83
Vapaa keskustelu / Pienoisautot AKK-Motorsport-lehdessä
« : 20.05.03 - klo: 22.55 »
Tuoreessa AKK-Motorsport-lehdessä on hieno pienoisautoilun eri lajeja esittelevä artikkeli, itse asiassa useita. Koko aukeama täynnä asiaa.
Hyvä! Kenelle tahansa kunnia tämän aikaansaamisesta kuuluukin, hienosti tehty! Onko se Heikki vai Heuli vai Tumppi vai he kaikki, vai joku muu?

Juttu on niin hyvä, että siitä kannattaisi hankkia erillispainos jaettavaksi kiinnostuneille kilpailuissa, messuilla, kerhoista ja rc-liikkeistä. Ja se pitäisi myös liittää pysyvästi RC-Maailman lajia esitteleville sivuille.

84
Kilpailijoiden kanava / Kesäkisojen osanottajamäärät
« : 20.05.03 - klo: 12.37 »
Muistaakseni ihmettelin vuosi sitten samaa ilmiötä: ensimmäiseen kesä-FT:iin oli ilmoittatutunut selvästi vähemmän osallistujia kuin talvisarjassa oli ollut, TS: 28 ja TJ: 16.

Olisi hyvä kuulla ajatuksia kunkin omalta kohdalta, tai vaikka tuntemiensa kavereidenkin puolesta, mistä tämä johtuu? Kovin mielellään voisivat myös ilmoittautuneet/osallistuneet kertoa ajatuksiaan.

Alustukseksi vaihtoehtoja:

1. Kisaan alunperinkin luvassa ollut huono sää.
2. Ajankohta ei sopinut.
3. Kisapaikka oli kaukana.
4. Kisaamiseen kesällä ei jää aikaa.
5. Kisaaminen kesällä on kallista.
6. Rengassääntö.
7. Tauko kisaamisessa tai kisaamisen lopettaminen.
8. Muu syy.

85
Vapaa keskustelu / Mikä auto olet?
« : 09.05.03 - klo: 13.47 »
Lisää turhia topicceja: mikä auto olet?
http://koti.mbnet.fi/%7Eares/ghetto/quiz/quiz.htm

Nimim. Porschepa tietenkin

86
Vapaa keskustelu / Down force
« : 07.05.03 - klo: 11.58 »
Kesäkauden alkaessa on syytä huolehtia, että autossa on riittävästi down forcea.
http://www.funny-server.com/Downloads/videos/sport/page1/flyingcar.zip

87
Kilpailujen palkinnoista esiintyi keskustelua Seinäjoella, Model Expo -messuilla, ja myös täällä Foorumissa. Aihe ansaitsee oman topiccinsa.

Kuten Sillu ja Teppo toisessa topicissa ovat todenneet, TJ-luokassa palkintopokaali on perusteltu. Ne ovat muistoja kilpailu-uran alkuvaiheista. TS-luokassa kilpailevat sen sijaan ovat ehtineet kerätä pokaaleja jo niin paljon, että vain harvoin sellaiseen enää liittyy kovin suuria muisteloarvoja. On siis ihan oikein miettiä, pitäisikö käytäntöä muuttaa, ja minkälaiseksi?

Itse kannatan tavara- tai lahjakorttipalkintoja. Miten paljon niihin olisi käytettävissä rahaa kisaa kohden, en tiedä.

Toinen asia on, pitäisikö sponsoroidut ja tehdaskuskit jättää tämän käytännön ulkopuolelle, sillä he saavat hyödyn menestyksestään muulla tavalla? On moraalisesti oikein tukea taskuraha-/opintoraha-/isäpappavetoista kilpailijaa.
Kysymys palkintopolitiikasta ei ole ihan helppo. Mutta ajatuksia on lupa esittää.

Joku asiaa tunteva taho toivottavasti myös kertoo, paljonko rahaa nykyisin käytetään TS-luokan pokaaleihin per kilpailu?

88
Pieni kysely kisaajille viimeisen talvi-FT:n tunnelmissa:

Mikä oli päättyvässä talvi-FinTrackissa hyvää ja mikä oli vähemmän hyvää?
Kysymyksen saa ymmärtää laajasti, koskien yksittäisiä kisoja, kisasääntöjä, tapahtumia, kokemuksia, keskusteluja, jne.jne.

89
Vapaa keskustelu / Porttikiellot keskusteluun
« : 18.04.03 - klo: 13.08 »
Muutaman päivän olen ollut havaitsevinani, että foorumissa on ollut vähemmän turhia ja häiritseviä viestejä. Syykin siihen selvisi, kun kyselin: banneja on jaettu muutamalle häiritsevästi esiintyneelle.

Kirjoitan tämän ensinnäkin kiitoksena moderaattoreille, jotka jaksavat huolehtia tason säilyttämisestä. Mutta myös infoksi kaikille siitä, että foorumia todella valvotaan kaiken aikaa, ja kurinpitotoimenpiteitäkin tehdään. Se vain ei aina näy muille kuin asianosaisille.


Jos väliaikaisen bannin saaneelle tulee mieleen yrittää avata porttikieltoaikanaan uusi tunnari, niin kehottaisin harkistemaan sitä kaksi kertaa. Ensinnäkin, olisi syytä osata muuttaa tyyliään ja tyypillisiä kirjoitusvirheitään, ettei heti paljastuisi :wink:  Ja toiseksi, kun jää kiinni, niin kurinpitotoimet eivät jatkossa ole enää yhtä lieviä.

Muistissa on tapaus ajalta, jolloin nykyiset junnuhäiriköt eivät vielä olleet kuvioissa mukana: tämä riittävän pitkälle edennyt tapaus aiheutti asianomaiselle julkisen ja selkeän ilmoituksen toimenpiteisiin ryhtymiseksi hänen kilpailulisenssinsä peruuttamiseksi, ellei häiriköinti lopu. Ja loppuihan se.

90
Kilpailijoiden kanava / Valokuvaaminen kisoissa
« : 15.04.03 - klo: 17.38 »
Olen parissa viime kisassa ottanut myös varikkokuvia, mutta tulinpa ajatelleeksi, että kaikki eivät kameran räpsymisestä siellä ehkä pidä.
Miten on, kuvaamisen nykyiset ja tulevat uhrit: koetteko kuvaamisen varikkoalueella harmilliseksi?

Vastata saa myös yksityisviestillä.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5