Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - VesaK

Sivuja: 1 2 3 [4] 5
91
Vapaa keskustelu / Ekonomistien työnkuva
« : 03.04.03 - klo: 15.19 »
..koskaan tullut ajatelleeksi, mitä talousekonomistit tekevät kaiket päivät...?
http://www.foulds2000.freeserve.co.uk/economists.htm

92
Kilpailijoiden kanava / Mäntsälän FinTrack 29.03.03
« : 27.03.03 - klo: 20.53 »
Erälistoja kärsimättömänä odotellessa avaan jälkipelitopicin jo valmiiksi.

Kilpailijoiden kanavalla itse kilpailut ovat yksi keskeisistä aiheista, joten jälkilöylytkin kuuluvat tänne.
Kutsut, erälistat ja tulokset tulevat edelleen Kilpailut-osioon.

93
Onko kukaan mitannut 3300mAh -akkujen todellista kapasiteettia? Tulos riippuu tietenkin mittaustavasta, mutta mitä se on suhteessa 3000 tai 2400 -akkuihin?

Aiheen taustaa:
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2210&sid=b3323c3889b29616c9f35c47e0f8d1e0

94
Taustaksi allaolevalle kysymykselle:

Käytössämme on erinomainen akkujen testauslaite (kiitos hyvästä värkistä, Reittila, vielä vuosi jälkikäteenkin!), jolla testailen omia akkujamme. Tähän mennessä vastaan tulleet tapaukset ovat, pikkuisen yleistäen, osoittaneet, että:

* 3000 mAh-akkujen todellinen kapasiteetti on 2300-2400 mAh.

* 2400 mAh-akkujen todellinen kapasiteetti on 2100-2200 mAh.

* 2000 mAh-akkujen todellinen kapasiteetti on 1900-2000 mAh.

"Todellinen kapasiteetti" tarkoittaa tässä tapauksessa testaustulosta tasaisella 17A virralla ja testauksen katkaisua 6V jännitteessä. Suurin osa testaamistani akuista ovat käytettyjä, mutta hyvää laatua.


Johtopäätös ylläolevasta on:

- nimelliskapasiteetilla on hyvin vähän tekemistä todellisen kapasiteetin kanssa. Ymmärrän kyllä, että jos suorittaisin testaukset pienemmällä virralla, pääsisin lähemmäksi nimelliskapasiteetteja.

- eri mAh-arvoisten akkujen todelliset kapasiteetit ovat yllättävän lähellä toisiaan.
Lisäksi olen ehtinyt n. 1 vuoden tarkastelujaksolla havaitsemaan, että 2000 mAh-akkujen kapasiteetti ja jännitearvo eivät heikkene paljoakaan akkujen ikääntymisen ja käytön myötä, mutta 2400 ja 3000 mAh-akuilla asia on täysin toisin. (Tämä osittain selittänee käytettyjen 2400 ja 3000-akkujen suhteessa huonot mAh-lukemat.)

Ja sitten se kysymys:

Onko 3300 mAh-akkujen todellinen kapasiteetti samassa suhteessa kuin yllä, eli odotettavissa on sellaiset 2500-2600 mAh (kun testauspurkuvirta on 17A)?

95
Kilpailijoiden kanava / Tuomarointi
« : 15.03.03 - klo: 09.05 »
Sääntökirjasta osui silmään AKK Sportsin ilmoitus viestintävälineiden vuokrauksesta sivulla 19 (ja 272).
Aiemmissa tuomarointi-topiceissa CAi on muutamaan kertaan puhunut käsiradioiden puolesta tuomarityöskentelyä helpottamaan ja parantamaan. Ainakin Kupolicrossisa 2002 ne olivat mukana, todellisessa hyötykäytössä.

Ilmoituksen mukaan radion vuokra on alk. 18€. Jos eivät enempää kustanna, niin ei pitäisi olla FinTrack-kisajärjestäjälle liian kallista vuokrata 2 tai 3 radiota?

96
Kilpailijoiden kanava / Peräänajon luokittelu
« : 10.03.03 - klo: 20.56 »
On olemassa erilaisia peräänajoja, kuten olen joutunut kokemaan kilpailijana, isäpappana ja nyt myös tuomarina. Tässä kokemuksia:

Tuomarina Järvenpäässä annoin stopparin peräänajosta, jossa en ilmeisesti ollut nähnyt koko tilanteen kehittymistä. Erän jälkeen sain asiallista palautetta, että peräänajettu oli hidastanut ja joutunut sladiin, jolloin seuraava auto ajoi perään. Ja minä muistin peräänajajaa stopparilla.

Juniori kertoo saaneensa urallaan kaksi stopparia vastaavassa tilanteessa, jossa edellä ajava on hidastanut vauhtia "alokasmaisesti" ennen mutkaa. Tyypillinen tuomarimokako siis?

Kilpailijana olen itsekin jossakin TJ-C-finaalissa töräyttänyt jarruttelevan perään: yllättäen hidastavaa ei ehdi väistää.

Kysymys: missä menee peräänajajan ja -ajetun keskinäisen vastuun/syyllisyyden raja?

97
Heh.
Mikäpä siinä, laitetaan liikkeelle.

Olisin valinnut koemielessäkin perustetun osion nimen toisin: "Tosikisaajat" on vähän yliampuva, esim. "Kilpailijoiden kanava" kuvaa paremmin sitä, mistä on kysymys.

Edit: asia korjattu, varsin vikkelästi.

98
Olisiko tarpeen, ja teknisesti mahdollista, tehdä foorumiin keskusteluosio, johon kirjoittamaan pääsevät ainoastaan "valitut", eli ne, joilla on kilpailija-, huoltaja- tai toimitsijalisenssi?

----------

Ajatuksen taustaa:
Viime kesän jälkeen foorumin käyttäjien ja aiheiden kirjo on ollut huomattavan laaja. Niin myös kirjoitusten taso. On tietenkin hienoa, että foorumia lukee ja siihen osallistuu pihasudittelijajunnuja, sillä kasvaahan heidän joukossaan tulevaisuuden "nimiä". Mutta, on myös selvää, että sama foorumi ei voi kiinnostaa enää MM- ja EM-tasoisia kuskeja.

On lajin kannalta huipputärkeätä, että kirjoittajien joukossa vilahtelee myös niitä, jotka edustavat kokemusta ja osaamista. Kiitos Tepolle, Vesalle, Yipolle, Mr Calelle, m.e:lle, Napelle, Reittilalle, ym. jotka tuntevat vastuuta kokemuksen näkyvyydestä! Ja pienet risut kaikille, jotka vapaamatkustajina seuraavat foorumia, mutta jakavat ajatuksiaan ainoastaan sisäpiireissä.

Jos lisenssi-kisaajille olisi oma Kilpailijat-osionsa, olisi keskustelun taso siinä korkealla. Ja sitä voisi myös pitää korkealla sulkemalla kaiken maailman "hymiöhyökkääjät" ja vastaavat häiriköt moderaattorien toimesta pois, vaikka lisenssi olisikin taskussa.
Näin myös nykyinen Kilpailut-osio säilyisi selkeämmin ainoastaan kilpailukutsujen ja -tulosten ilmoitustauluna.

Mitä mieltä?

99
Tulokset / Alue8-cup lopputulokset
« : 08.03.03 - klo: 21.52 »
TJ-10

Sija   Kilpailija   Seura   Auto   Pist.
1   Salminen Ari   RiiUA   X-Ray   60   +   60   +   60   +   55   +   60   +   60   Yht.   355
2   Salminen Marko   RiiUA   Asso   54   +   55   +   54   +   60   +   57   +   57   Yht.   337
3   Torkkola Jussi   VAU   Corally   55   +   57   +   55   +   57   +   55   +   55   Yht.   334
4   Laaksonen Tomi   MäntSRK   Losi   46   +   54   +   49   +   52   +   53   +   54   Yht.   308
5   Kähkönen Jesse   HySRK   Asso   48   +   53   +   50   +   53   +   52   +   45   Yht.   301
6   Sorjonen Teemu   MäntSRK   Corally   52   +   48   +   44   +   41   +   45   +   49   Yht.   279
7   Nivaoja Riku-Ville   JärvSRK   Asso   41   +   49   +      +   50   +   54   +   53   Yht.   247
8   Otsawaara Tommi   VAU   Yokomo   44   +      +   47   +   46   +   41   +   52   Yht.   230
9   Autio Otto   RiiUA   Asso   45   +      +   41   +   47   +   48   +   44   Yht.   225
10   Koskivuo Juho   VAU   Asso   57   +   52   +   57   +   54   +      +      Yht.   220
11   Sinisaari Heikki   HyUA   Asso   38   +   43   +      +   40   +   42   +   36   Yht.   199
12   Sinervo Niko   RiiUA   Asso   47   +      +      +   48   +   47   +   42   Yht.   184
13   Di Rubbo Roope   VAU   Yokomo   42   +      +   45   +   43   +   46   +      Yht.   176
14   Hägerström Joni   LohUA   Schumacher   43   +   47   +   43   +      +      +   38   Yht.   171
15   Makkonen Lauri   RiiUA   Corally      +   44   +   42   +   45   +      +   40   Yht.   171
16   Nieminen Riku   HySRK   Asso      +      +   39   +   42   +   44   +   37   Yht.   162
17   Känkänen Lauri   VAU   Yokomo   53   +   51   +   52   +      +      +      Yht.   156
18   Kiiski Janne   RiiUA   Asso   40   +      +   38   +      +   40   +   35   Yht.   153
19   Myllynen Kari   VAU   Schumacher   50   +   50   +      +   49   +      +      Yht.   149
20   Koskivuo Vesa   VAU   Xpress   51   +   45   +   48   +      +      +      Yht.   144
21   Teponoja Mikko   TamUA   Asso      +      +      +   51   +      +   50   Yht.   101
22   Honkala Markus   LahUA   Asso      +      +      +      +   50   +   48   Yht.   98
23   Hellgren Antti   LahUA   Asso      +      +      +      +   49   +   43   Yht.   92
24   Lauren Kalle   VAU   Yokomo      +      +   46   +   44   +      +      Yht.   90
25   Susi Miika   LohUA   Yokomo      +   46   +   40   +      +      +      Yht.   86
26   Lempinen Santtu   LahUA   Asso      +      +      +      +   43   +   41   Yht.   84
27   Räsänen Niko   VAU   Yokomo      +      +   53   +      +      +      Yht.   53
28   Kutvonen Viljami   VAU   Yokomo      +      +   51   +      +      +      Yht.   51
29   Mattila Jarno   HySRK   Asso      +      +      +      +      +   51   Yht.   51
30   Säilä Jaakko   VAU   Yokomo      +      +      +      +   51   +      Yht.   51
31   Suominen Petteri   SomUA   Asso   49   +      +      +      +      +      Yht.   49
32   Meriläinen Tuukka   HySRK   Asso      +      +      +      +      +   47   Yht.   47
33   Laitala Petri   HySRK   Asso      +      +      +      +      +   46   Yht.   46
34   Juhola Jukka   JärvSRK   Asso      +      +      +      +      +   39   Yht.   39
35   Rahikkala Petri   VAU   Yokomo   39   +      +      +      +      +      Yht.   39
Kilpailijoita / Kilpailu      20      15      20      18      18      23      
                              
Pistelasku: 1=60pist. 2=57pist. 3=55pist. 4=54pist. 5=53pist. jne…………..            
   RiiUA   6                                          
   VAU   11                                          
   HySRK   3                                          
   MäntSRK   2                                          
   JärvSRK   1                                          
   HyUA   1                                          
   LohUA   2                                          
   SomUA   0                                          
   Yht.   26

100
Vapaa keskustelu / Uusi multimedia-RC-lehti
« : 24.02.03 - klo: 14.10 »
98 sivua näyttävää asiaa, imutettuna 3,8Mt:n verran:
http://www.rcracenews.co.uk/mag/001/racenews001.exe

101
Tulokset / Tuomarointi
« : 16.02.03 - klo: 12.33 »
Tästä ikuisuusaiheesta, tuomaroinnista.

FinTrack on tällä hetkellä Euroopan tasokkain kansallinen Touringautosarja, kun mittarina käytetään huippukuskien määrää. Se ei olekaan mikään ihan pieni juttu. Mutta mutta, se tuomarointi. Jotenkin on sellainen hytinä, että siltä osin olemme rc-kehitysmaa.

Amatöörivetoistahan se on sekin toiminta, mutta mikään ei kai kiellä yrittämästä kehittyä? Ilmeisesti tarvittaisiin lajiryhmävetoista ryhtiliikettä ja linjanvetoa. Samaan tyyliin kuin sieltä suunnalta tulleet muutkin peruskuviot, kuten sääntömuutokset ja kilpailuohjeet.

Löytyykö ideoita, miten asiantilaa voisi parantaa?
Mitä sanoo lajiryhmä, vai sanooko mitään?

102
Tulokset / LRP Masters
« : 11.02.03 - klo: 13.26 »
Suomipoikia on ilmeisesti lähdössä LRP Mastersiin (5-6.4.2003) edustava joukko?

Saksalaisessa Forumissa on jo meneillään huutoäänestys kisan Masters-luokan kärkikolmikosta. Kotiinpäinvedon ohella näihin nimiin tunnutaan uskovan eniten:
Barry Baker
Atsushi Hara
Surikarn Chaidajsuriya
Juho Levänen
Benni Gröschel
Andy Krämer
Marc Rheinard

Lisäksi mainittiin nimi "juuuhuuuu", joka tarkoittanee sitä miten "Juho" ääntyy ulkomaan elävien suussa  :wink:

103
Tulokset / VAU:n kerhokisojen pistetilanne
« : 10.02.03 - klo: 18.32 »
Syndicate-luokka

HUOM. Sijoituksissa on huomioitu 4 parasta tulosta tähän asti. Järjestys ei siis ole tämän hetkisen yhteispistemäärän mukainen!

Sija   Kilpailija   Kerho   Auto   
1   Kutvonen Viljami   VAU   Yokomo   20   +   10   +   0   +   10   +   20   +   20   Yht.   80
2   Torkkola Jussi   VAU   Corally   15   +   20   +   15   +   15   +   15   +   15   Yht.   95
3   Koskivuo Juho   VAU   Asso   10   +   0   +   9   +   20   +   9   +   9   Yht.   57
4   Räsänen Niko   VAU   Yokomo   12   +   12   +   12   +   12   +   0   +   12   Yht.   60
5   Winqvist Peter   VAU   Yokomo   9   +   9   +   10   +   9   +   0   +   5   Yht.   42
6   Joentakanen Aki   VAU   Losi   0   +   0   +   20   +   0   +   0   +   10   Yht.   30
7   Känkänen Lauri   VAU   Yokomo   0   +   15   +   6   +   0   +   0   +   6   Yht.   27
8   Ahvalo Mikko   VAU   Xray   7   +   0   +   0   +   0   +   12   +   8   Yht.   27
9   Koskivuo Vesa   VAU   Asso   2   +   0   +   4   +   8   +   8   +   4   Yht.   26
10   Tarvainen Pasi   VAU   Yokomo   3   +   2   +   3   +   6   +   7   +   0   Yht.   21
11   Konoila Jyri   VAU   Asso/Xray   0   +   0   +   0   +   0   +   10   +   7   Yht.   17
12   Kutvonen Aake   VAU   Yokomo   8   +   8   +   0   +   0   +   0   +   0   Yht.   16
13   Lauren Kalle   VAU   Yokomo   1   +   3   +   0   +   7   +   5   +   1   Yht.   17
14   Myllynen Kari   VAU   Schumacher   6   +   7   +   0   +   0   +   0   +   0   Yht.   13
15   Veho Marko   VAU   Yokomo   4   +   5   +   0   +   0   +   0   +   3   Yht.   12
16   Säilä Jaakko   VAU   Yokomo   5   +   0   +   5   +   0   +   0   +   0   Yht.   10
17   Hakala Roope   VAU   Schumacher   0   +   0   +   8   +   0   +   0   +   1   Yht.   9
18   Di Rubbo Roope   VAU   Yokomo   0   +   1   +   1   +   5   +   0   +   1   Yht.   8
19   Kyyrö Kalle   VAU   Schumacher   0   +   0   +   7   +   0   +   0   +   0   Yht.   7
20   Lappi Ari   VAU   Asso   0   +   6   +   0   +   0   +   0   +   0   Yht.   6
21   Lempinen Santtu   VAU   Yokomo   0   +   0   +   0   +   0   +   6   +   0   Yht.   6
22   Pellinen Antti   VAU   Yokomo   0   +   4   +   0   +   0   +   0   +   2   Yht.   6
23   Honkala Markus   VAU   Xpress   0   +   0   +   0   +   0   +   4   +   0   Yht.   4
24   Vikstedt Matias   VAU   Asso   0   +   0   +   0   +   0   +   3   +   1   Yht.   4
25   Karvonen Tapio   VAU   Yokomo   0   +   0   +   2   +   0   +   0   +   0   Yht.   2
26   Pellinen Antton   VAU   Schumacher   0   +   1   +   0   +   0   +   0   +   0   Yht.   1
27   Vuorelma Timo   VAU   Yokomo   0   +   0   +   0   +   0   +   0   +   1   Yht.   1
      Kilpailijoita / Kilpailu      13   +   14   +   13   +   9   +   11   +   16

Edit: Matias Vikstedt korjattu. Marko Veho korjattu.

104
Sähköautot / 40 MHz taajuusalue
« : 06.02.03 - klo: 17.10 »
Passeleita radiotaajuuksia katsellessani kävin läpi viimeisimmässä FinTrackissä käytetyt taajuudet. Siitä nimimerkki "Tietämätön" haluaa esittää pienen kysymyksen:

AKK:n sivuilta löytyy pienoisautoilulle 40MHz-alueelle taajuuskaistaksi 40,660 - 40,790 MHz. Käytössä näkyy kuitenkin olevan laajempi kaista, kiteitä löytyi kisojen eräluettelosta useita alueen yläpuolelta, aina 40,915 asti, ja alapuolelta 40,650.

Tämä vain ihan uteliaisuudesta ja käytännön tarpeeseen: onko pienoisautoilun käytössä oleva kaista laajempi kuin AKK:n sivut kertovat, vai ovatko käytetyt kiteet muualta hommattuja?
Mikä radioliikenne käyttää taajuusaluetta välittömästi meidän 40MHz-kaistamme yläpuolella?

Viestintäviraston sivuilta en löytänyt tietoa: www.ficora.fi

105
Sain pyynnön laittaa suomalaiseen Forumiin tiedon kansainvälisestä 1:10-polttomoottori-touringautojen kilpailusta Velpissä, Hollannissa 7-8.6.2003.

Osanottajia kisaan odotetaan Hollannista, Saksasta, Sveitsistä, Belgiasta, Itävallasta, Englannista. Ja kenties myös Suomesta.

Kisakutsu:
http://www.rcweb.de/velp/Ausschreibung_Pfingstcup2003_a.pdf
Jos joku on oikeasti kiinnostunut, ja tarvitsee käännösapua, olen käytettävissä.

Kilpailun yhteydessä järjestetään myös "Barbique", sosiaalinen illanviettotapahtuma kilpailijoille ja heidän tukijoukoilleen. Kas, kun meillä päin ei sellaista pruukata järjestää  :wink:

Kuvia erinomaisesta kisaradasta ja -olosuhteista:
http://www.rcweb.de/board/viewtopic.php?t=5104
ja
http://www.rcweb.de/board/viewtopic.php?t=4864

106
Tulokset / TAMPEREEN JÄLKIPELIT
« : 26.01.03 - klo: 11.13 »
Päivä oli pitkä kaikille. Niin matkan takaa tulleille kuin kisajärjestäjillekin.
Niillekin, jotka eivät koskaan ole kisojen järjestämiseen osallistuneet, tiedoksi, että radan rakentaminen pääsi alkamaan vasta perjantai-iltana klo 21 jälkeen, tiloissa olevien harjoitusvuorojen vuoksi. Illasta tuli rakentajille pitkä, ja samoin lauantai-illasta: purku- ja siivoustyöt alkoivat, kun me muut lähdimme kotiin siinä klo 21 tienoissa.
Yritetään siis muistaa, että kisat laitetaan ja pidetään täysin vapaaehtoisvoimin. Kiitos kisajärjestäjille!

Miinuksia tullaan todennäköisesti jakamaan aikautulun pettämisestä, mikä kai johtui lähinnä ajanottojärjestelmän ongelmista. Tässäkin pitää muistaa, että työtä tekivät meidän hyväksemme vapaaehtoiset harrastelijavoimat.

Se, että ajanotossa oli vaikeuksia, oli harmillista ja huonoa tuuria, eikä kenenkään syy. Mutta, informoinnin viivästystilanteista olisi voinut hoitaa paremmin. Muutamaan kertaan sai ajovuorossa oleva erä seisoa korokkeella todella pitkään, ilman että he saivat sanaakaan tietoa, onko lähtö tapahtumassa välittömästi, vaiko eikö. Vain parilla kuulutetulla sanalla siitä, mistä on kysymys, helpottaisi odottelijoiden oloa jo kummasti. Epätietoisuus rassaa eniten. Näin myös jo valmistelujaan tekevät seuraavat erät saisivat tiedon, että myöhästymistä on tulossa. Kuulutusjärjestelmä oli nimittäin erinomainen.

Tuomaroinnista ei voi antaa kovin korkeita arvosanoja, vaikkakin tässä pätevät samat vapaaehtois- ja amatöörilähtökohdat. Kuulutuksien mukaan muutamassa erässä tuomarointia oli, mutta useimmissa ei ollut. Miksi ei olisi voinut olla kaikissa, koska tarvetta kyllä esiintyi?

107
Sähköautot / Kiteetön ohjain+vastari
« : 20.01.03 - klo: 12.24 »
Radiota etsiskellessäni tuli vastaan Graupner XS-6 -rattiradio, jossa ilmoituksen mukaan ei tarvita irrallisia kiteitä, vaan taajuus valitaan laitteen asetuksista, joka kattaa ilmeisesti koko 40MHz-taajuusalueen. Vastarissa samoin. Laite ei ole edes pahan hintainen.

Onko kenelläkään kokemuksia tästä tai vastaavista "kiteettömistä" radioista?

Onko Graupnerilla Suomessa myyjiä - rc-lentokoneisiin erikoistuneen Hobbixin lisäksi?

108
Tulokset / Saako ProStock kannatusta?
« : 12.01.03 - klo: 22.14 »
Ensimmäinen ProStock-kisa on ajettu. Mitä jäi käteen?

Osanottajia kisassa oli vain 13. Se on harmillisen vähän näin hienoon luokkaan.

Oma kokemukseni oli huomattavan paljon myönteisempi, kuin olin odottanut. Tätä tunnetta tietenkin värittää hyvin sujunut oma ajo, ja erityisesti fantastinen rata ja muut hyvät kisapuitteet. Mutta olin myös otettu moottorin juuri sopivasta tehosta. Sitä on riittävästi jopa TS-kuskeille, mutta auto ei kovin äkkinäisesti karkaa lapasesta vähemmänkään ajaneelta.
Moottorin ajoituksen kanssa pelaaminen sai tuntemaan itsensä oikein isoksi pojaksi :mrgreen: (kun hyvät kerhoveljet vähän auttoivat).

Mutta mites te muut? Kisaan osallistuneet, kertokaa ihmeessä, mitkä oli tuntemukset, ja minkälaisen ennusteen annatte luokan olemassaololle?

Entäpä te, jotka ette osallistuneet, tai ette aja mitään muutakaan luokkaa? Kerhojen treeni-illoissa ja kahdenvälisissä jutusteluissa mielipiteitä on heitetty puolesta ja vastaan. Nyt olisi julkisen keskustelun paikka. Juuri nyt siksi, että eka kisa on käyty, ja monella taholla ollaan kiinnostuneita tietämään, miten tästä eteenpäin?

109
Vapaa keskustelu / Vidioita
« : 31.12.02 - klo: 02.30 »
Pihasudittelua sun muuta amerikkalaiseen malliin:
http://trilordy.com/
Linkin lähetti "Spiri" aus Deutschland

110
Vapaa keskustelu / Hot stuff
« : 28.12.02 - klo: 11.29 »

Saksalaisessa rc-keskustelufoorumissa ovat hyvin ajan tasalla. Tuokin "seinäpaperi" oli täällä päin jäänyt huomaamatta.
http://www.team-orion.ch/news.asp?id=253

Samassa foorumissa muuten väännetään par'aikaa kättä parista paparazzi-kuvasta Xraysta: onko kyseessä Evo 2:n seuraaja, uusi "low budget"-versio, vai mikä? Muovipalikoita ja ammeita on kait nähty.
Olikos Tepollakin Torpassa jokin sen näköinen ihmetys?


111
Tulokset / Rauman MM-kisat 1999 Off-road
« : 27.12.02 - klo: 23.24 »
Joulupukin taskusta sattui löytymään video, jossa on mm. lähes tunnin kooste Rauman Offroad-MM:stä vuonna 1999. Onpa ollut meikäläisittäin todellinen megatapahtuma, ja upea sellainen! Kunnioittava hatunnosto vielä näin kauan jälkikäteenkin kaikille, jotka olivat kisaa rakentamassa ja toteuttamassa!
Videolla näkee Jukka Steenarinkin 4WD-maailmanmestaruuden dramaattiset ratkaisun hetket.

2WD-luokan palkintojenjaossa tapahtui merkillinen juttu: palkintopallilla seisoessaan kolmanneksi tullut Brian Kinwald heittää shampanjapullonsa kakkosen, Mark Pavidisin palkintopokaalin ja auton päälle. Sattuuko kukaan tietämään, mistä se johtui, ja tuliko tapauksesta jälkipyykkiä?

112
Vapaa keskustelu / 24 tunnin kisa LRP Eppelheim
« : 20.12.02 - klo: 23.57 »
Marras-joulukuun vaihteessa pidettiin Saksassa Eppelheimissa perinteinen 24 tunnin kisa. Live-lähetystäkin olisi ollut tarjolla netin kautta, mutta se on ollutta ja mennyttä.

Sivuilta
http://www.lrp-hpi-challenge.de/eppelheim/index.htm
ja varsinkin "The Teams" ja "News" löytyy kuvia, jotka kertovat kalustosta ja tiimeista paljon.

Kisan voitti LRP:n oma joukkue, jossa oli mukana useita heidän nimimiehiään.

113
Tulokset / Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« : 08.12.02 - klo: 18.29 »
Alue8:n kerhocup-kisojen perusteella näyttää siltä, että laji on saanut paljon uusia harrastajia. Tässä keskustelufoorumissakin esiintyy useita uusia tulevaisuuden kykyjä, jotka kai ainakin osittain ovat eri heppuja, kuin A8-kisoissa käyneet.
Tämä on hieno ilmiö, ja toivottavasti muuallakin päin Suomea nähtävissä.


Kaikille isäpapoille, jotka ovat liikkeellä junnujensa kanssa, parit ajatukset omasta kokemuspankista:

- isäpapan on syytä olla juniorin mukana mahdollisimman paljon. Se on sekä velvollisuus että etuoikeus.

- on vaikeata löytää toista lajia, jossa isä ja poika voivat viettää yhtä paljon aikaa yhdessä ja molemmat osallistua siihen. Se on asia, jonka arvo vain kasvaa ajan myötä.

- laji on harrastuksena erittäin hyvä. Se kehittää monenlaisia teknisiä ja auton hallintaan liittyviä taitoja ja tietoja. Mutta vielä arvokkaampia ovat sosiaaliset ja ihmisenä kasvamiseen liittyvät kokemukset ja taidot: kärsivällisyys, johdonmukaisuus, kurinalaisuus, ongelmien ratkaiseminen, toisten huomioonottaminen, pettymysten kokeminen ja hallinta, onnistumisten kokeminen, jne. Siis paljon, paljon muuta kuin vain "ajamista pikkuautolla".

- kuten harrastajakaartin ikäjakaumasta näkyy, harrastuksesta tulee helposti kestävää laatua. Mikä olisi parempi "silta" yli murrosiän kriisien ja arvojen muuttumisten kuin oma hyvä harrastus. Nuorten miesten ajankäytölle löytyy huonompiakin vaihtoehtoja.
Kaikella kunnioituksella kaikkia liikunnallisia lajeja kohtaan kuten jääkiekko ja jalkapallo, valitettavan monien kohdalla niiden harrastaminen päättyy 13-16 ikävuoden vaiheilla.

- lajin suola ovat kilpailut. Niihin osallistumista ei pidä missään vaiheessa epäröidä, vaan mukaan voi tulla jo, kun muutaman kerran on ottanut tuntumaa ajamiseen. Jokainen lajin harrastaja on ollut vasta-alkaja ja osallistunut joskus ensimmäisiin kisoihinsa.
Uusia tulijoita ei arvostella, heitä kunnioitetaan. He ovat lajin tulevaisuus.


Kun FinnTrack-talvisarja kohta alkaa, on ilman muuta oikein osallistua siihen, vaikka takana ei olisi vielä pitkää kokemustakaan. Oma juniorini aloitti FT:ssa noin puolen vuoden ajamisen jälkeen, jolloin olimme molemmat täysin ummikoita. Mutta jälkeenpäin ajatellen olisimme voineet aloittaa jo paljon aikaisemminkin. Syynä olivat ne normaalit arkuus, epäröinti ja tietämättömyys.

Erityisesti nyt on mahdollisimman hyvä hetki aloittaa FT-kisoissa, sillä sääntöjä on juuri muutettu vasta-alkajia suosiviksi. Se jo kertoo paljon: uudet tulokkaat ovat enemmän kuin tervetulleita!


Siis ei muuta kuin pukinkonttiin TJ-moottori, akut (huom. Orion myy nettisivuillan jouluun asti huippuakkuja jopa yli 50% alennuksella), ja "matkaliput" muutamaan FinnTrack-kisaan!

Jos joku haluaisi vaihtaa ajatuksia tai kysellä, otan mielelläni postia vastaan:
vtk@avenet.fi

114
Tämä vain muistutukseksi: Alue8-kerhocupin 4. osakilpailu järjestetään Hyvinkäällä lauantaina 7.12.2002.

Ilmoittautumiset perinteisellä tavalla viimeistään tiistaina, 3.12.2002.

Järjestäjät informoinevat itse lähemmin.

115
Tulokset / AKK tutuksi
« : 17.11.02 - klo: 11.40 »
Väärin arvattu, tämä ei ole provosoiva kirjoitus. Jos sen sellaiseksi haluaa ymmärtää, vika on lukijan silmissä.

Kipinän aiheeseen antoi toisessa topicissa esiin tulleet näkemykset, että tavalliselle ruohonjuuritasoiselle harrastajalle AKK on jäänyt etäiseksi. Olen aiemmin yrittänyt virittää keskusteluja samasta aiheesta, tai itse asiassa tarjota mahdollisuutta tiedon jakamiseksi, mutta ne eivät ole johtaneet mihinkään.
Kerran mm. kysyin AKK:n pienoisautoilu-budjetista, paljonko se saa (tai maksaa) rahaa AKK:lta tai valtiolta, paljonko rahaa kuluu ja mihin se kuluu jne. Tumppi vastasikin, että hän ottaa selvää ja palaa asiaan. Ei ole palannut, mutta enpä ole viitsinyt uudestaankaan kysyä. Koska se kuitenkin ymmärrettäisiin väärin.

Tuolla toisessa topicissa esitettiin myös toivomus sada tietoa, millä tavalla pienoisautoilun edustajat valitaan edustamaan lajia? Mielestäni tämäkin kysymys on ok, eikä pitäisi aiheuttaa mitään väärinymmärryksiä. Samoin esitettiin ajatuksia, voisivatko lajin harrastajat itse päästä jotenkin vaikuttamaan edustajiensa valintaan? Ja edelleen ajatus esim. kilpailujen yhteydessä järjestettävästä keskustelutilaisuuksista, joita mielestäni Tumppi "taloon tullessaan" jo itsekin esitti.

Tätä on todella vaikea muotoilla siten, että herkkähipiäisimmätkään eivät tulkitsisi väärin, mutta yritän kuitenkin: pieni avoimmuus AKK:n ja lajiryhmän suunnasta ei olisi yhtään pahitteeksi.

116
Vapaa keskustelu / Yksityisviestien lähetys
« : 16.11.02 - klo: 10.34 »
Miten yksityisviestien lähetys toimii? Kun olen kirjoittanut viestin ja "lähettänyt" sen, se saattaa näkyä pitkänkin aikaa lähtetettävien viestien, vaan ei lähetettyjen viestien kansiossa. Ellen väärin muista, olen joskus nähnyt "lähetettävissä" jopa usean päivän vanhan viestini. Se tuntuu vähän harmilliselta, kun viestinsä toivoisi menevän suht vilkkaasti saajansa silmien eteen.
Vai teenkö jotakin väärin?

117
Vantaan autourheilijat VAU järjestää
Alue8 -kerhocupsarjan 3. osakilpailun lauantaina 23.11.2002 klo 9:00 alkaen.

Osoite: Rajatorpan väestösuoja, Rajatorpantie

Ajo-ohje: n. ½ km Rajatorpantien ja Vihdintien (Porintie) risteyksestä Myyrmäen suuntaan. P-paikka pienen puistikon keskellä.
Väestösuojaan kävellen sisään, pitkää luiskaa alas, kulman ympäri vasemmalle, sählykentän ohi, viimeinen ovi hallin perällä.

Kilpailupaikan ovet avataan klo 8:30
 
Muutamia pöytiä ja tuoleja on tarjolla kerhon puolesta, mutta kilpailijoiden on kuitenkin syytä tuoda mukanaan omat pöytänsä, tuolinsa, jatkojohtonsa ja eväänsä.


Ilmoittautumiset, jossa mainittava
- nimi
- luokka, johon ilmoittautuu
- kerho (jos on)
- automerkki
- kolme kidetaajuutta (vasta-alkajien osalta kiteiden määrässä joustetaan mahdollisuuksien mukaan, kokeneiden kuljettajien kohdalla ei)
- yhteystiedot: puhelinnumero ja/tai sähköposti

viimeistään tiistaina 19.11.2002, ensi sijassa Leif Malmströmille, Leif.Malmstrom@saunalahti.fi, tai faxilla RC Piste Ky 019-430129.


Luokat ja säännöt kuten kisakutsussa kerrotaan. Kisakutsut on jaettu kerhoille, mutta sen löytää myös esim. Power Racingin sivuilta
http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=19&mode=nested&order=0&thold=0


Vasta-alkajien opastusta, ajo-ohjeneuvontaa paikan päälle, ja yleistä trouble shootingia: Vesa Koskivuo vtk@avenet.fi  p.040-5462425 iltaisin. Ilmoita, jos haluat ensikertalaisten "kisa-opastusta" kisoissa tai sitä ennen.  


Mahdollisen suuren osanottajaryntäyksen varalta kisajärjestäjät varaavat oikeuden rajoittaa osallistujien määrän noin 40:een kisakutsussa kerrottujen kriteerien mukaisesti. Jos niin tapahtuisi, heille, jotka mukaan eivät mahtuisi, ilmoitetaan asiasta. Ei siis ole erikseen välttämätöntä soittaa ja tarkistaa omaa osallistumistaan.

Tervetuloa

118
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 02.11.02 - klo: 10.11 »
AKK-MOTORSPOT -lehden mukaan pienoisautoiluun on nyt sitten tulossa sääntömuutoksia, ilmeisesti kesällä tehdyn kenttäkyselyn seurauksena?

TJ-10, S2-10 ja S4-10: uusi eräpituus 4 min
Iha täysin en tätä ymmärrä, koska kyselyn tuloksista
http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=265
näkyy, että 9 vastaajaa kannatti 4 min eriä, 19 vastaajaa vastusti sitä, ja 7 vastaajalla ei ollut mielipidettä.
Ehkä Tumppi kerrot, mistä päätös 4 min eriin siirtymisestä tuli, ja miksi kentän mielipidettä ei seurattu?

TS-10F
Uusi foamiluokka. Tätäkin vähän ihmettelen, vaikka asia ei minulle kuulukaan. Samaisten kyselytuloksien perusteella solukumirenkaita halusi, olikohan se max 5 kuskia, mutta suuri enemmistö ei halunnut. Olen aiemminkin ihmetellyt, mistä foamiluokka putkahti ihan yhtäkkiä, kuin näkymättömän käden tuomana. Voisiko joku kertoa, kenelle tämä näkymätön käsi kuuluu?

TS-10 ja TJ-10 luokan ainoa rengastyyppi 1.5.2003 lähtien on CS-27
Kyselyssä tiedusteltiin yhden rengastyypin rajoitusta vakioluokkiin, ja se sai kannatusta. Itse ymmärsin tuon "vakioluokan" tarkoittavan ainoastaan TJ-10:ä, mutta ei TS-10:ä. Taisin ymmärtää väärin.
Olin odottanut, että eräänlaisena kompromissina olisi toteutettu hyvin monien kannattama ajatus: ulkona CS-27, sisällä CS-22.

Muitakin muutoksia on, mm. C-12 saa 6 kennon akun uhdessä 27-lankaisen moottorin kanssa, ym.

119
Tulokset / Alue-8 -kisat LOHJALLA 3.11.2002 + TULOKSET
« : 27.10.02 - klo: 20.37 »
Alue-8 -kisasarjan toinen osakilpailu järjestetään Lohjalla Harjun koululla sunnuntaina 3.11.2002 klo 8:00 alkaen.

Osoite: Toivonkatu 2
 
Ajo-ohje: Hyvinkää-Hanko valtatieltä no. 25 - älä poikkea ensimmäisen Lohja-kyltin kohdalla, vaan jatka vielä noin 2 km, kunnes tulee vastaan risteys urheilupuistoon, uimahallille tai vastaavaa. Käänny siitä, ja heti uudestaan oikealle, niin olet Toivonkadulla.
Reitille on tulossa myös opasteet Helsingin suunnasta tuleville.
http://www.kaupunki.lohja.fi/kartat/2b.htm
Toivonkatu löytyy kartasta heti i- (info-)symbolin yläpuolelta.
 
Kilpailupaikan ovet avataan klo 7:30
 
Kilpailijoiden on tuotava mukanaan omat pöytänsä, tuolinsa ja jatkojohtonsa. Pieni puffetti on paikalla.
 
Luokat ja säännöt kuten kisakutsussa on kerrottu. Kisakutsut on jaettu kerhoille, mutta sen löytää myös esim. Power Racingin sivuilta
http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=19&mode=nested&order=0&thold=0

Ilmoittautumiset, jossa mainittava
- nimi
- luokka, johon ilmoittautuu
- kerho (jos on)
- kolme kidetaajuutta
- yhteystiedot: puhelinnumero ja/tai sähköposti
viimeistään tiistaina 29.10.2002, ensi sijassa Leif Malmbergille, Leif.Malmstrom@saunalahti.fi, tai faxilla RC Piste Ky 019-430129.

 
Mahdollisen suuren osanottajaryntäyksen varalta kisajärjestäjät varaavat oikeuden rajoittaa osallistujien määrän noin 40:een kisakutsussa kerrottujen kriteerien mukaisesti. Jos niin tapahtuisi, heille, jotka mukaan eivät mahtuisi, ilmoitetaan asiasta. Ei ole siis erikseen välttämätöntä soittaa ja tarkistaa omaa osallistumistaan.
 
Tervetuloa!

Edit: Tulokset lisätty topicciin

120
Tulokset / Kiistelty Stratus 2.0?
« : 09.10.02 - klo: 20.03 »
"At the managers meeting it was decided that the new Protoform Stratus 2.0 body was not allowed for the event, this meant that several drivers had problems as it was the only body which they had brought, others had optional bodies with them, but in general all drivers had the new 2.0 version with them."

Mites nyt on täällä Suomessa talven kisoissa, saako tuota koria käyttää?
Kun EM-kisoissahan oltiin kiistelty tuosta korista että onko sallittu vai ei. Lopulta päädyttiin siihen että Dodge Stratus 2.0 merkkistä autoa ei ole olemassa, jolloin tämä kori kiellettiin.
Sen sijaan USA:ssa Reedy Racessa tuota koria käyttivat lähes kaikki A-finalistit.
Eli miten nyt on?

Juho

Sivuja: 1 2 3 [4] 5