Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - VesaK

Sivuja: 1 ... 48 49 50 [51]
1501
Sähköautot / Re: niin
« : 06.08.02 - klo: 11.05 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Ei näissä lopuissa 5:ssäkään kyl jännitteet purkaessa tasasesti laske, jos koko akun jännite on purettaessa tuossa 6 voltin kieppeillä, niin 3-4 kennoo saattaa olla 1,2 voltissa ja loput alkaakin mennä jo alle voltin..

Uusien ("uusien" käytettyjen) akkujen hankkiminenki on mielessä käyny. Mutta tuo LRP Jet Charger (mikä muuten ei oo digital = ei NiMh laturi) ei oo mitään huippukalustoa ja purkulaitteena toimii 1-3 auton polttimoa, eli meneekö samalla myös lataus ja purkukalusto uusiks jotta akut saisivat vaatimaansa käsittelyä? Truckini varsinkin tarvis isompaa mottia, tämänhetkisillä akuilla ajoajat vois laskee aika reilusti..


Harvoin akun kennot ovat niin tasalaatuisia, että niissä purkamisen loppuvaiheessa jännite alkaisi laskea ihan yhtä aikaa. Isojen poikien kisa-akuissa näin toki on. Itse olen huomannut, että akussa on yleensä yksi kenno, jolla jännite alkaa laskea ensin, ja muut seuraavat enemmän tai vähemmän välittömästi perässä. Tämän huonoimman kennon olen merkinnyt, ja seurailen juuri sen jännitettä "pika-tyhjennyspurussa".
Akkujen kennot pitäisi muuten tasauspurkaa silloin tällöin, mieluiten joka käytön jälkeen, muuten tuo kennojen eriarvoisuus lisääntyy kaiken aikaa.

Jos uusit akkuja, ei lataus- ja purkukalustoa tarvitse vaihtaa. NiMH:n osalta juttua onkin toisessa topicissa. Ainoa lisähankinta, jonka tarvitset joka tapauksessa, ellei sitä vielä ole, on juuri tuo tasauspurkuvärkki. Niistä löytyy juttua vanhan rc-keskustelun puolelta. Kaupasta ostettuna hinta pyörinee 25€ hujakoilla ja siitä ylöspäin.

1502
Tulokset / Elo-kisoihin!
« : 05.08.02 - klo: 18.22 »
Tarttis kai alkaa kaivaa Xpressiä esiin ....
Onko THR tulossa, ja sieltä lähinnä Nikko-Kimmo? Winqqulle en kummiskaan voi mitään.

1503
Sähköautot / Akku menetetty?
« : 05.08.02 - klo: 16.18 »
Jep, taitaa kenno olla entinen kenno, sisäisen oikosulun johdosta.
Aika tavallinen ilmiö. Puolentoistavuoden puuhastelun aikana meidän kohdallemme on sattunut 5-6 kertaa. Johtuen ehkä siitä, että kaikki akkumme ovat second hand -kalustoa, ja niillä on takanaan elämä ennen meikäpoikiakin.
Vihjeeksi muuten, että lajin huippukuskeilta saa kerrassaan erinomaisia, yleensä vähänkäytettyjä akkuja sopuhintaan.

Viallisen kennon voi toki vaihtaa, mutta vaihtokennolla on ehdottomasti oltava sama nimellinen mAh-määrä, siis 1700, 2000, 2400. Sen lisäksi, mikäli kennot on valikoituja/testattuja, asiaa parantaa, jos vaihtokennolla on mahdollisimman samat testausarvot (sama tai lähes samat sekunnit, kun testaus on suoritettu samalla virta-arvolla).
Jos vaihtokennon testausarvot poikkeavat akun muista kennoista, tai niitä ei ole tiedossa, akku pötkii hyvin treeni- ja hupiakkuna, mutta sen elinikä tuskin on kovin pitkä. Tämä johtuu kennojen eriaikaisesta täyttymisestä ladattaessa (seurauksena ylilataus joillekin kennoille) tai eriaikaisesta tyhjenemisestä (seurauksena kapasiteetin heikkeneminen napojen vaihtumisen seurauksena).

1504
Tulokset / Re: akkujen lataus
« : 05.08.02 - klo: 11.13 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Moottorikin olis hyvä vaihtaa välisssä, huoltaa ja sorvata, eikä ajaa sitä sököksi.


Muistelen konkareiden kertoneen taannoisesta Modelexpo-näyttelyssä ajetusta 1 tunnin kisasta, että motskareita ei huollettu koko kisan aikana lainkaan. Selitys taitaa olla, että autoisa olivat Syndicate-koneet, jotka selviävät kymmeniäkin akkuja ilman toimenpiteitä. [mainos] Eikä maksa paljoa. [/mainos]

1505
Tulokset / Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
« : 25.07.02 - klo: 10.22 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
VesaK : Ehkäpä se lukittiinkiin juuri siksi :wink:

BUUU!!

Manin käytöstä: Paljonko kukin kisaaja/tallipäällikkö käyttää mania, on tietenkin jokaisen oma asia. Mutta sen voi todeta, että vasta A-finaalin yläpäässä satsaaminen harjoitteluun ja kisoihin alkaa olla sen näköistä, että se on kalliinpuoleista. Tarkoittaa siis rengas- moottori ja akkukulunkeja. Sen sijaan muu porukka näyttää pärjäävän aivan maltisilla kalustokuluilla, ja mukana on paljon sellaisia, joiden budjetti on niin pieni, että kärkipään pojat eivät sitä edes uskoisi.

Juuri näin on hyvä! On nimittäin muodostunut kuva, että tämä on lottovoittajien harrastus. Ja sitähän se ei ole, vaan mukana on ja voi olla aivan tavallisia harrastajia aivan inhimillisillä sijoituksilla. Kuten on tullut todettua, itse ajamisen taidolla tulokset paranevat moninkertaisesti enemmän kuin kalustosatsauksilla.

Omasta harrastamisestammesen verran, että mania on kulunut paljon, liikaakin. Mutta se on käytetty enemmänkin peruskalustoon ja "tutkimuslaitteisiin" kuin välittömästi yrityksiin rakentaa huippumenestystä (akut, moottorit). Tästä nimittäin löytyy juuri se harrastuksen ulottuvuus, mikä kiehtoo isäpappoja: tekniikka.
Juniorin autoa, radiota ja renkaita lukuunottamatta suurin piirtein kaikki hankintamme on käytettynä ostettua. Suosittelen, sillä säästöt ovat melkoisia.

1506
Tulokset / Re: Sääntö muutoksista
« : 24.07.02 - klo: 20.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Jassu"
Mielummin kuitenkin pitäisi keskittyä kilpailujen sijoittamiseen kalenterissa, niin ettei niitä olisi peräkkäisinä viikonloppuina, kuten viime talvena ja tänä kesänä. Kalenterin avulla ei säästöä tule, mutta kulut jakautuisi tasaisemmin.


Juuri noin. Rahallista säästöä kalenterin viisaalla käytöllä ei tule, mutta muuta säästöä sitäkin enemmän. Useat peräkkäiset kisaviikonloput rassaavat kohtuuttomasti, varsinkin kesällä, jolloin muutakin ohjelmaa on tarjolla.
Aiheesta on annettu niin runsaasti palautetta kentän suunnasta, että alkaa olla jo kohtalaisen merkillistä, ellei se aiheuttaisi jonkinlaista koordinaatioponnistusta kisakalenterin laatimisessa.

... ja sekin taisi tulla jo selväksi, että ainakaan muutamaan vuoteen ei SM/NM-kisoja enää siirretä sen vuoksi, että TS-kärjellä olisi tilaisuus osallistua niihin..

1507
Tulokset / Re: Kateus
« : 24.07.02 - klo: 19.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Ollinmaki"
Niin kauan kuin olemassa olevia sääntöjä noudatetaan, ei kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista kenenkään voittamisesta tai häviämisestä.


Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Voin kertoa , että ei meidän koneet / autot rahan avulla kulje vaan tietotaidolla ja opettelulla.


Aivan samaa mieltä Mr Ollinmäen ja CAin kanssa.

CAi:n ja Christerin tuntevana voin vakuuttaa, että heidän menestymisensä perustuu täysin harjoitteluun, asioiden tutkimiseen, kokeilemiseen ja opetteluun. Siihen he satsaavat paljon aikaa ja vaivaa, mutta se on eri juttu kuin rahan käyttö.
Jos Christerille annetaan laatikosta koottu Asso alle ja siihen kenen tahansa kilpaveikkonsa TJ-moottori ja akku, hän pärjää yhtä hyvin kuin on pärjännyt koko kesäkauden. Henkalla todennäköisesti sama juttu omalla automerkillään.

Jos vastaavasti vaikkapa meikäläiselle, armoitetulle TJ-kuskille, jolla ei ollut osallistumisoikeutta Laukaan kisaan [murinaa & mökötystä], annetaan paras kalusto alle, mitä rahalla saa, luulenpa silti jääväni taistelemaan viimeisistä sijoista.

1508
Tulokset / Re: AJOTAITO vs. KALUSTO
« : 24.07.02 - klo: 19.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
>Niin no Turohan ajoi launataina A-finaalissa...


Sitä syvempään kumarramme, vai mitä Yippo? Turo tupsahti kylmiltään TS:iin ja ajoi siellä A-finaaliin! Olenkohan paljon väärässä kun luulen, että lauantain pärskeistä ei ollut paljoakaan hyötyä sunnuntain kuivan kelin kisaa ajatellen?

1509
Tulokset / AJOTAITO vs. KALUSTO
« : 24.07.02 - klo: 16.34 »
Kylläpäs oli mehukas debatti NM-aiheesta, joka harmi kyllä lukittiin, ennen kuin meikäläinenkin ehti mukaan. Ehkä lukitsemiseen oli perusteita, ehkä ei, mutta toivottavasti oppi meni perille, ja keskustelua voidaan jatkossa käydä kuumemmistakin aiheista ”silmästä silmään”.  Voittaminen ei tunnetusti ole helppoa, mutta häviäminen taitaa olla vielä vaikeampaa. Kuten PJEP muisteli, on huvittavaa, että aivan vastaava keskustelu käytiin viime vuonna NM-kisan jälkeen.

Koska hyviä pointseja vilahteli monissa kommenteissa, jotka pyörivät kuin kissa kuuman puuron ympärillä, aihetta on pakko vielä jatkaa, mikäli moderaattorit suovat... puuronahan on TJ-luokan kalusto ja varsinkin moottorit.

”Mitä koneisiin tulee saa katsoa peiliin ja opetella laittamaan ne sääntöjen mukaisesti toimimaan optimaalisesti eli kuten Henkalla ja Christerillä.” Tuo oli pikkuisen ylimielinen kommentti CAi:lta, sillä tosiasiahan on, että kaikilla ei ole mahdollisuutta dynota koneita, zäpätä magneetteja, eikä osaamista ”laittaa niitä sääntökirjan mukaisesti toimimaan”. Peiliin katsominen ei siis ihan riitä. Seurojen sen sijaan pitäisi peiliensä edessä käydä, jos eivät ole hommanneet harrastajille em. vempeleitä ja osaamista.

On kysymys vakioluokasta, jossa uskoakseni useimmat ajavat moottorilla, joka on suoraan paketista. Näin ainakin meillä, kunhan sentään hiilet kokeeksi vaihdettiin. Puuttunut sekunti A-finaalipaikasta olisi varmasti löytynyt ”laitetulla” koneella, mutta se olisi tullut moninkertaisesti myös ajolinjoista, radan tuntemisesta ja ajovarmuudesta.
Tämä siis lohdutukseksi kaikille, joilla ei ole mahdollisuuksia dynoiluun, zäppäilyyn ja ”laittamiseen”. Ajotaito on se, joka vie perille. Laukaalaisten, jyväskyläläiten ja pieksämäkeläisten hieno menestys kertoo myös siitä, että radan osaaminen on poikaa. Turolta muuten hieno suoritus tulla lähes kylmiltään radalle ja saada 3. sija!

On päivänselvää, että Henkka ja Christer olivat ylivoimaisia useimpiin nähden jo pelkästään ajotaidoillaan! Todella hienot, tasokkaat ajosuoritukset kummallakin. Mutta, yhtä selvää on, että heidän tasollaan kalustoakaan ei jätetä sattuman varaan. Akuista ja moottoreista voi toki kertoa näillä palstoilla vähättelevästi, mutta ei tarvitse kenenkään epäillä, etteivätkö ne olisi olleet kunnon kamaa. Halpoja tai vanhoja tai miten vain, testattua kunnon kamaa joka tapauksessa. Eikä siinä mitään pahaa ole. Kun pelissä on vuoden NM, johon on tähdätty kauan, totta kai ne satsaavat, joilla voiton mahdollisuus on!
Oleellista on se, että kalustoon panostaminen voi tuoda etua vasta, kun ajamisen taito on hanskattu.

Ja vielä yksi pointsi: vaikka voittaminen on juhlaa ja jokainen sitä haluaa, osallistuminen ja kisaaminen itsessään on aivan yhtä arvokasta ja hauskaa. Onko joku eri mieltä?

1510
Tulokset / Re: Pärskeet
« : 24.07.02 - klo: 13.58 »
Kiitos Makelle kuvien liimailusta kaiken kansan nähtäville.

Joko kiireestä tai omasta mailaustöppöilyistäni johtuen ainakin TJ:n A-finaalista on jäänyt mehukkaimmat kuvat rannalle. Kamera ikuisti mm. tilanteen vain sekunnin murto-osaa ennen kuin Christer sai 3. finaalierässä kohtalokkaan pusun peräpeiliinsä. Rankkaa todistusaineistoa siis  :mrgreen: paljonko tarjotaan?

1511
Tulokset / Kuvia
« : 22.07.02 - klo: 13.07 »
Kuvapuolikin alkoi pelittää, ja otokset ovat lähteneet Rc-netin Makelle. Toivottavasti Make ehtii laittamaan niitä näytteille. Varokaa pärskeitä!

... ja kiinnittäkää huomiota VesaY:n täydelliseen suojaus- ja suojautumistekniikkaan, kuvat "VesaY paketti 1 ja 2".

1512
Tulokset / SM-litinät
« : 22.07.02 - klo: 01.24 »
Olipahan litinät. Lauantaina siis. Sunnuntain sää sen sijaan oli enemmän kuin optimaalinen, lämmin ja pilvinen.

Koska jälkiviisaus on jaloa, sitä pitää harrastaa:
Lauantain SM-kisojen osalta päässä kulki totisesti monenlaisia ajatuksia. Kuten ... olikohan tuomaristolla tilannetaju harkinnassa mukana, kun kisa päätettiin pitää ... kisat pitämällä pelastettiin LMM:lle muutama sata euroa, mutta osallistuneet saivat yhteensä muutaman tuhannen euron ylimääräiset kalustokulut ... olihan kisakutsussakin jo selväkielinen ilmoitus, että kisat pidetään sunnuntaina TJ-kisojen ohessa, jos sää ei lauantaina suosi ....

Niin tai näin, mietiskelyni päätyi kuitenkin näihin ajatuksiin:
... tämä SM jos mikä on arvostuksen ansainnut, sillä se ei tullut helpolla, ilmaiseksi eikä riskittä ... kaikki leikkiin lähteneet ovat ansainneet tunnustusta, ei vahingoniloa ... vesikelin kokemusta voi hankkia vain osallistumalla vesikelikisaan ... kun tätä lajia kerran harrastetaan myös kesällä ja taivasalla, pitää olla valmius osallistumiseen missä tahansa olosuhteissa ... myös EM-, MM-, sun muut isot kisat pidetään silloin kun ne on sovittu, ja pulinat pois ... keski-Euroopassa on kisaraporttien perusteella varsin tavallista, että pienemmätkin kisat ajetaan sateessakin, kun niin on kerran sovittu, meillä taas on totuttu nyrpistelemään ...

Ja eikun: ONNEA TIMO!

Ja sunnuntain mestari: ONNEA HENRI !

Ja suuri kiitos ja hatunnosto Sepolle ja muille järjestäjille hienosta ja suuresta ponnistuksesta. Kisat olivat sitä laadukasta laukaalaista kamaa, johon on totuttu!

P.S. VesaK:n fotopalvelulla on poikkeuksellisia kuvien toimitusvaikeuksia, mutta kyllä ne siitä..

1513
Tulokset / KUVAT
« : 16.07.02 - klo: 09.54 »
Hyvä suoritus, Make. Kiitos!

1514
Tulokset / Kesäsarja
« : 15.07.02 - klo: 19.57 »
PJEP: Hauskaa kuulla teistäkin pitkästä aikaa. Harmi, että ette ole päässeet osallistumaan, mutta kiva kuulla, että spirittiä tuntuu löytyvän! Toivottavasti myös seurakaverinne Juha-Petterillä on vain tauko, ja näemme hänetkin pian taas mukana.

1515
Tulokset / ONNEA VOITTAJILLE !
« : 15.07.02 - klo: 18.35 »
Jep. Kaikki järjestäjät ansaitsevat kunnioittavan hatunnoston. Kisojahan ei nimittäin ole, ellei löydy niitä, jotka ovat valmiita uhraamaan omaa vapaa-aikaansa lajin hyväksi. Ja kuten jokainen tietää, ajankäytölle kyllä on kohteita tarjolla, etenkin kesällä.

Ja onnittelut kisasarjan voittajille, Juholle ja Christerille! (TP:n ja Syndicaten tuloksia ei ole vielä nähtävissä)

Juho näytti, että talvikauden menestys ei ollut satunnainen ilmiö.
Ja Christerin ylivoimaisuus, vaikka olikin kilpakumppaneille turhauttavaa, oli todella vakuuttavan ja varman suorituksen tulos. Kaikki TJ-heput, joilla on tilaisuus katsoa A-finaalia radan varrelta, seuratkaa Christerin ajoa, siitä löytyy paljon opittavaa.

Olen samaa mieltä CAi:n kanssa, kaikkien kolmen finaalierän huomioiminen on liian ankaraa. Uskoisin useimpien ajattelevan samoin - pitäisiköhän harkita paluuta entisen?

1516
Tulokset / Kisafodot
« : 15.07.02 - klo: 13.36 »
Perinteiset kisafotot ovat tällä kertaa lähteneet Rc-netin ylläpitäjälle Makelle. Paas kattoen, miten nopeasti hän saa ne gallerisoitua näkyville.

Jos on tarvetta raporttien kuvitukseen, tai muuta mielenkiintoa, lähetän kuveja valikoiden myös sähköpostitse. Tepon ei tarvitse erikseen kysyä, hänellä on kestotilaus.

hmm.. kuten Turussa, niin myös Hyvinkäällä ei kaikille näyttänyt kuvien perusteella olevan selvää, mihin suuntaan rataa pruukataan kiertää..

vtk@avenet.fi

1517
Tulokset / FIN TRACK V HYVINKÄÄ 13-14.7.2002
« : 10.07.02 - klo: 16.55 »
Toivomus varikolta: järkevää harkintaa finaalierien kokojen suunnitteluun!

Aikanaan rc-maailman keskustelussa oli aiheena, mikä on passeli jako finaalieriin. Suurin piirtein kaikki olivat sitä mieltä, että A-finaali on aina 10 autoa, ja seuraavat jaetaan siten tasan, että kenenkään ei tarvitse körötellä yksistään tai kaksistaan.

Nyt näkyy TJ:ssä olevan 15 ilmoittautunutta, ja järjestäjille saattaa tulla kiusaus tehdä jako esim. 8+7. Vierestä katselleena voin vakuuttaa, että alkuerien 9. ja 10. sijoittuneen junnun harmi A:sta putoamisen vuoksi on paljon suurempi, kuin on 11.-15. sijoittuneen ilo saadessaan kaksi autoa lisää B-finaaliin.

A-finaalia ja A-finaaliin pääsemistä pitää ehdottomasti kunnioittaa. Heille, jotka juuri sen viimeisistä paikoista taistelevat, se on iso juttu.

1518
Tulokset / Tulokset - Fin Track III, 15.06.2002 Turku
« : 17.06.02 - klo: 19.12 »
Nonnih. Kuvia osoitteessa
http://angelfire.lycos.com/
eli samassa "Angelfiressa" kuin ennenkin.
käyttis = rcmaailma
salasana = salasana
Directory = Turku FT

Mukana puolisen tusinaa kuperkeikkakuvaa. Ei sillä, että niillä olisi tarkoitus hekumoida, mutta onhan ne kivoja nekin..

1519
Tulokset / Tulokset - Fin Track III, 15.06.2002 Turku
« : 17.06.02 - klo: 17.01 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Tuskin on. Optimi osunee tonne 5-10 asteen tienoille.


Mr Cale, yrität vain selitellä Kuusankosken arktisia olosuhteita.

1520
Tulokset / Tulokset - Fin Track III, 15.06.2002 Turku
« : 17.06.02 - klo: 13.10 »
Tällä kertaa sain kameralle muutaman mehukkaan kaadon, mm. Jouko Termosen lentoonlähtökiidon toisessa finaalierässä, jonka jälkeen hän sitten sukelsi ajajakorokkeen alle ja menetti sen erän - kenties koko kisan voiton.

Muita namupaloja on mm. The Flying Skoda ja Vessan väärä ajosuunta. Ja löytyy niitä tupeksintoja B-finaalistakin ja TJ:sta. :mrgreen:
Uploading Angelfireen tökkii kuitenkin taas. Ruokis ei riitä taisteluun sen kanssa. Yritän illalla kotoa.

Sivuja: 1 ... 48 49 50 [51]