Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - VesaK

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 51
61
Tulokset / Sähkötouringin EM-kisat Tanskassa 28.-31.7.
« : 30.07.05 - klo: 19.17 »
Teemu hävisi täpärästi paalun. Jos Spashett ei olisi onnistunut viimeisellään, Teemu ja Rheinard olisivat olleet tasapisteissä, Teemun eduksi.

Krisu teki uskomattoman suorituksen: B-finaalin kolmas lähtöruutu! Hänen tuloksensa viimeisessä alkuerässä oli kierroksen viidenneksi paras.
Toivottavasti oman FT-sarjamme konkarit ja lajin silmäätekevät pikkuhiljaa alkaisivat oppia antamaan tilaa tälle "Big Christerille", kuten häntä Keski-Euroopassa kutsutaan. Säännöissäkin muuten sanotaan, että nopeammalle annetaan alkuerissä tilaa ;-)

Myös Arin suoritus oli mahtava - onnea!

Tilanne kaikkien alkuerien jälkeen, 3/6-laskennalla:

1    Marc Rheinard    462 [(0) (57) (151) 155 155 152]
2    Teemu Leino    461 [155 (68) (0) 153 153 (153)]
3    Andrew Moore    458 [151 155 (0) (146) 152 (141)]
4    David Spashett    458 [152 151 (0) (147) (139) 155]
5    Jonas Kærup    454 [150 153 (0) 151 (147) (144)]
6    Juho Levänen    452 [149 152 (0) (148) 151 (145)]
7    Andreas Myrberg    448 [(142) 149 147 152 (142) (147)]
8    Chris Grainger    446 [(144) 148 (0) (139) 150 148]
9    Viktor Wilck    446 [(0) (146) 149 149 148 (146)]
10    Thomas Pumpler    445 [(139) 145 (120) (143) 149 151]
11    Steen Graversen    444 [153 (0) (134) 150 141 (135)]
12    Ben Cosgrove    438 [146 150 (60) (138) (140) 142]
13    Christer Andersson    434 [(137) 144 (94) 140 (132) 150]
14    Hubert Hönigl    430 [(138) 147 (135) (0) 143 140]
15    Pelle Martin    430 [(140) 143 (0) 141 146 (138)]
16    Joel Myrberg    429 [145 142 (132) 142 (138) (47)]
17    Dirk Wischnewski    428 [143 140 (66) 145 (126) (122)]
18    Jonas Andersson    425 [(74) (52) 142 (79) 144 139]
19    Alexander Hagberg    422 [(73) 136 (98) (135) 137 149]
20    Andy Krämer    416 [(117) 139 (81) (133) 134 143]
21    Loic Jasmin    414 [(50) (90) 155 127 (125) 132]
22    Ronald Völker    414 [(64) (0) 125 144 145 (74)]
23    Sakke Ahoniemi    412 [148 (56) (126) (105) 128 136]
24    Kevin Brunsden    408 [141 (67) (72) 134 133 (127)]
25    Olly Jefferies    408 [135 (128) (0) 137 136 (129)]
26    Simo Ahoniemi    405 [(0) 137 141 (50) 127 (114)]
27    Adam Rogers    403 [(130) 138 (115) (112) 131 134]
28    Johnni Nielsen    403 [132 (50) (106) 136 135 (130)]
29    Ari Salminen    402 [(69) (109) 148 (117) 129 125]
30    Cyril N'Diaye    395 [121 122 152 (72) (120) (67)]
31    Koen Joosens    393 [(67) (121) (122) 130 130 133]
32    Johan Eskildsen    391 [136 129 (96) 126 (108) (109)]
33    Tommi Torikka    388 [125 131 (0) 132 (0) (72)]
34    Aurelien Trehout    384 [(98) 111 153 (68) (0) 120]
35    Rene Kölbl    384 [124 (112) (82) 129 (116) 131]
36    Michal Nemecek    382 [(92) 116 140 (62) (85) 126]
37    Andy Childs    379 [128 130 (0) 121 (117) (45)]
38    Patrick Jespers    377 [(63) 134 (58) 125 118 (112)]
39    Jeremy Delalondre    375 [112 (110) 150 (107) (0) 113]
40    Sebastian Witt    372 [(86) (78) 146 111 115 (110)]
41    Martin Ring    371 [127 135 (0) 109 (92) (107)]
42    Alexandre Laurent    370 [132 (101) (79) (0) 110 128]
43    Glenn Doman    366 [129 126 (62) (110) 111 (101)]
44    Michal Bok    365 [134 (95) 112 (93) 119 (98)]
45    Patrick Gassauer    364 [(42) 120 121 (116) (105) 123]
46    Gunther Van Staey    359 [(57) 119 (103) (99) 124 116]
47    Tony Vredenberg    359 [122 (105) (108) 120 (112) 117]
48    Frederic Van Eylen    358 [(70) (0) 131 (104) 122 105]
49    Matthias Meier    357 [108 (96) 143 (0) (100) 106]
50    Soeren Boy Holst    357 [118 (115) (111) 124 (109) 115]
51    Joe Streff    354 [116 (102) 124 (86) 114 (108)]
52    Manuel Henriet    353 [101 107 145 (100) (70) (60)]
53    Rob Hughes    353 [109 (104) 123 (91) 121 (99)]
54    Markus Eder    347 [107 117 (0) 123 (55) (0)]
55    Mischa Kroos    347 [(71) (0) 105 (96) 123 119]
56    Pauli Helin    347 [(99) (106) (67) 122 107 118]
57    Thomas Plank    345 [(93) (79) 137 (0) 97 111]
58    Sebastian Trzaska    342 [115 124 (75) 103 (0) (103)]
59    Bart Wubben    341 [(78) (94) (69) 118 99 124]
60    Philipp Huber    338 [(0) 132 91 115 (53) (91)]
61    Frode Skauen    337 [110 (86) 138 (0) (0) 89]
62    Sebastian Lein    337 [119 114 104 (65) (101) (97)]
63    Martin Hudy    336 [(0) 125 80 131 (79) (48)]
64    Helge Johannessen    335 [(56) 127 118 90 (64) (0)]
65    Vesa Yli    331 [111 118 (101) 102 (65) (44)]
66    Václav Strupek    329 [100 (97) 127 (67) (0) 102]
67    Søren Lorentzen    327 [113 108 (85) 106 (59) (70)]
68    Sacha Lnenicka    324 [(66) (80) 113 113 98 (95)]
69    Chris Ashton    322 [133 (48) (77) (83) 104 85]
70    Ken Flydal    322 [(53) (59) 107 119 (94) 96]
71    Joni Mielonen    321 [102 (42) 116 (94) 103 (53)]
72    Jilles Groskamp    320 [147 (45) 114 59 (57) (0)]
73    Ronny Lnenicka    319 [(81) (43) 90 108 (75) 121]
74    Mario Eder    317 [(52) (41) 130 97 90 (49)]
75    Philippe Vialla    316 [103 99 (0) 114 (0) (77)]
76    Zrinoi Dodig    314 [(82) (89) 133 (70) 89 92]
77    Mateo Antonio    312 [97 76 139 (56) (68) (41)]
78    Markus Fost    311 [(55) (40) 117 128 66 (0)]
79    Nick Joosens    310 [104 (65) 110 (78) 96 (94)]
80    Tatu Rintamäki    309 [(54) (60) 144 92 73 (0)]
81    Malin Hanisch    303 [88 (77) 129 (64) (77) 86]
82    Jerõme Carpentier    302 [114 84 (73) (57) (0) 104]
83    Harris Katikas    301 [85 (82) 128 (0) 88 (43)]
84    Juraj Hudy    300 [123 (47) 92 85 (0) (61)]
85    Søren Eskildsen    295 [(94) 98 97 (95) (82) 100]
86    Jim Johansen    293 [(51) 75 136 82 (63) (0)]
87    Christophe Jadot    293 [(83) (81) 99 101 93 (71)]
88    Mathias Larsson    290 [126 (61) (63) (58) 84 80]
89    Michael Praest    287 [(48) 113 (76) (0) 86 88]
90    Leopold Höfling    284 [80 85 119 (71) (80) (76)]
91    Bastien De Marco    280 [96 (0) (83) (80) 91 93]
92    Andrea Nerone    278 [(0) 88 (0) 88 102 (57)]
93    Caspar Morgen    274 [60 133 (0) (54) 81 (46)]
94    Eder Erwin    274 [95 92 (57) (53) (83) 87]
95    Ivan Laptev    273 [(45) (54) 87 (66) 113 73]
96    Alfred Widmark    273 [(79) 103 86 (63) (60) 84]
97    Francesco Martini    273 [84 91 (59) 98 (54) (66)]
98    Federico Sala    269 [120 87 (0) (51) 62 (56)]
99    Endre Stensen    265 [106 (51) (68) (0) 69 90]
100    Martin Sørensen    262 [(59) (44) 109 84 (0) 69]
101    Michael Ravn    262 [90 (63) (71) 77 95 (52)]
102    Steffen Leinburger    260 [(0) 123 0 (0) (0) 137]
103    Christopher Delves    257 [105 (66) (65) 73 (0) 79]
104    Nick Nikolakopoulos    256 [87 (72) (0) 87 (78) 82]
105    Walter Pollet Villard    255 [91 100 64 (0) (0) (0)]
106    Drazen Merkas    255 [77 (69) 89 89 (0) (62)]
107    Gilles Choque    253 [75 (73) 102 76 (0) (68)]
108    Toni Rheinard    247 [(0) 141 0 (0) 106 (0)]
109    Konstantinos Zacharopoulos    243 [76 74 93 (55) (0) (63)]
110    Delibie Pascal    243 [89 71 (56) (0) (0) 83]
111    Alexander Andersson    243 [(58) (39) 88 81 74 (64)]
112    Silvester Dam    243 [(43) (53) (0) 75 87 81]
113    Robin S Nordlie    238 [(46) 62 100 (49) 76 (59)]
114    Antonis Antoniou    233 [(68) 84 (0) (0) 71 78]
115    Lopukhin Artem    230 [61 (46) 95 74 (56) (51)]
116    Damir Kolarevic    215 [(49) (49) 74 69 72 (58)]
117    Jadran Dimic    207 [62 (0) 78 (61) 67 (54)]
118    Vegard Fjell    200 [(0) 58 84 (47) 58 (55)]
119    Stig-Ove Alstad    186 [(47) 64 70 52 (0) (0)]
120    Marc Fischer    176 [(44) 55 61 60 (0) (50)]
121    Mateo Juansi    174 [65 (0) (0) 48 61 (42)]
122    Troels Troelsen    165 [72 93 0 (0) (0) (0)]
123    Braga Miguel    135 [(0) 70 0 (0) (0) 65]
124    Daniel Ferreira    75 [(0) 0 0 (0) (0) 75]

Edit: Ylimääräiset, kirjasinyhdistelmistä johtuvat hymiöt poistettu hyvän vihjeen avulla - kiitos.

62
Tulokset / Sähkötouringin EM-kisat Tanskassa 28.-31.7.
« : 30.07.05 - klo: 14.27 »
EM-kisojen loputon sade ei ole viilentänyt tiimien välisiä tunteita. Värikkäänä persoonana tunnettu Pappa Myrberg on saanut porttikiellon kisoihin eilisen välikohtauksen jälkeen:

Sadekelinrenkaissakin käytetään pitoainetta, ja Pappa Myrberg oli käynyt hipelöimässä lähtöpaikalla seisonutta Steen Graverseenin autoa, tutkiakseen, minkälaista mömmöä renkaissa on koska autossa oli tolkuttoman hyvä pito. Steenin mekatsu syöksyi paikalle salaisuuksia puolustamaan, ja tarina kertoo molempien kaatuneen tai tallanneen lähtöviivalla olleiden autojen päälle. Seurauksella, että sekä Steenin että Andrew Mooren autot vaurioituivat.
Erän lähtöä siirrettiin autojen korjauksen vuoksi.

Eilisen kahden alkuerän jälkeen paras suomalainen oli Krisu sijalla 13. Teemu oli ollut ensimmäisen kierroksen ylivoimainen ykkönen, mutta joutui keskeyttämään toisessa erässä johtopaikalta.
(Edit: Krisu oli kahden ae:n jälkeen toiseksi paras Suomi-pojista. Paras oli Juho sijalla 4.)

Tämän päivän 3. eräkierroksella Ari Salminen ajoi parhaiten, kierroksen 7. parhaan tuloksen.

Juuri päättyneen 4. kierroksen tulokset:
1    Marc Rheinard    155
2    Teemu Leino    153
3    Andreas Myrberg    152
4    Jonas Kærup    151
5    Steen Graversen    150
6    Viktor Wilck    149
7    Juho Levänen    148
8    Andrew Moore    147
9    Dirk Wischnewski    146
10    Ronald Völker    145
11    Thomas Pumpler    144
12    Joel Myrberg    143
13    Pelle Martin    142
14    Christer Andersson    141
15    Chris Grainger    140
16    Ben Cosgrove    139
17    Olly Jefferies    138
18    Johnni Nielsen    137
19    Alexander Hagberg    136
20    Kevin Brunsden    135
21    Andy Krämer    134
22    Tommi Torikka    133
23    Martin Hudy    132
24    Koen Joosens    131
25    Rene Kölbl    130
26    Markus Fost    129
27    Loic Jasmin    128
28    Johan Eskildsen    127
29    Patrick Jespers    126
30    Soeren Boy Holst    125
31    Markus Eder    124
32    Pauli Helin    123
33    Andy Childs    122
34    Tony Vredenberg    121
35    Ken Flydal    120
36    Bart Wubben    119
37    Ari Salminen    118
38    Patrick Gassauer    117
39    Philipp Huber    116
40    Philippe Vialla    115
41    Sacha Lnenicka    114
42    Adam Rogers    113
43    Sebastian Witt    112
44    Glenn Doman    111
45    Martin Ring    110
46    Ronny Lnenicka    109
47    Jeremy Delalondre    108
48    Søren Lorentzen    107
49    Sakke Ahoniemi    106
50    Frederic Van Eylen    105
51    David Spashett    104
52    Sebastian Trzaska    103
53    Vesa Yli    102
54    Christophe Jadot    101
55    Manuel Henriet    100
56    Gunther Van Staey    99
57    Francesco Martini    98
58    Mario Eder    97
59    Mischa Kroos    96
60    Søren Eskildsen    95
61    Joni Mielonen    94
62    Michal Bok    93
63    Tatu Rintamäki    92
64    Rob Hughes    91
65    Helge Johannessen    90
66    Drazen Merkas    89
67    Andrea Nerone    88
68    Nick Nikolakopoulos    87
69    Joe Streff    86
70    Juraj Hudy    85
71    Martin Sørensen    84
72    Chris Ashton    83
73    Jim Johansen    82
74    Alexander Andersson    81
75    Bastien De Marco    80
76    Jonas Andersson    79
77    Nick Joosens    78
78    Michael Ravn    77
79    Gilles Choque    76
80    Silvester Dam    75
81    Lopukhin Artem    74
82    Christopher Delves    73
83    Cyril N'Diaye    72
84    Leopold Höfling    71
85    Zrinoi Dodig    70
86    Damir Kolarevic    69
87    Aurelien Trehout    68
88    Václav Strupek    67
89    Ivan Laptev    66
90    Sebastian Lein    65
91    Malin Hanisch    64
92    Alfred Widmark    63
93    Michal Nemecek    62
94    Jadran Dimic    61
95    Marc Fischer    60
96    Jilles Groskamp    59
97    Mathias Larsson    58
98    Jerõme Carpentier    57
99    Mateo Antonio    56
100    Konstantinos Zacharopoulos    55
101    Caspar Morgen    54
102    Eder Erwin    53
103    Stig-Ove Alstad    52
104    Federico Sala    51
105    Simo Ahoniemi    50
106    Robin S Nordlie    49
107    Mateo Juansi    48
108    Vegard Fjell    47

63
Fantastisia kuvia!

Nykyisin melko runsaankin kuvatarjonnan voisi kovasti toivoa kehittyvän tähän suuntaan: vähemmän mutta laadukasta. Edellä olevat rallikuvat ovat todella upeita esimerkkejä!

Aiemmin paljon kuvanneena tiedän, että hyviä otoksia ei synny helpolla eikä paljoa. Jokaista edes jotenkin hyvää kuvaa kohti tulee väistämättä paljon huonoja. Ja ne huonot täytyy vain kylmästi raakata pois, ainakin julkisesta esittelystä, vaikka ne kuvaajalle itselleen olisivatkin arvokkaita.

Hyvien tilannekuvien kyttääminen edellyttää kärsivällisyyttä, ne eivät tipahda eteen tilaamalla. Radan varrella täytyy kytätä kauankin, ennen kuin materiaalia syntyy. Rallikuvien ottajat eivät muuten ole seisseet radan varressa  :wink:

Ja vihjeenä kuvaajille: kamera on asetettava jo etukäteen laukaisuvalmiuteen, mikä useimmissa kameroissa edellyttää tähtäämistä kohtaan, josta kuvan aikoo ottaa, ja fokusoinnin ja valotuksen lukitsemista painamalla laukaisin puoliväliin. Ja sitten laukaisinta pidetään siinä painettuna niin kauan, kunnes se oikea tilanne tulee kohdalle. "Oikea tilanne" täytyy vielä osata aavistaa, sillä se syntyy ja tapahtuu nopeasti. Tai sitten pitää vain ottaa satoja kuvia, jolloin jokunen niistä ehkä osuu hyvään tilanteeseen

Kun kuvattava auto lähestyy kuvauspaikkaa, sitä seurataan kameralla jo ennen kuin se on kuvauspaikassa. Laukaisin siis painettuna säätöjen lukitsemiseksi. Kamera liikkuu ja seuraa autoa myös yli kuvaushetken. Näin auto piirtyy suht. terävänä, mutta kuvaan tulee vauhtiefekti taustasta kameran liikkumisen vuoksi. Sulkimen nopeudella voi efektin vahvuutta säädellä.

Kuvauspaikkaan pitää päästä lähelle. Toki zoomi auttaa, jos valoa riittää.

Ulko-olosuhteet ovat kiitollisia valoisuuden vuoksi. Tosin kirkas suora auringonvalo on vihoviimeinen kuvan latistaja. Harrastelijakameroilla sisäkuvat ovat tuskallisia, koska salaman teho riittää vain parin metrin päähän.

Ja eikun harjoittelemaan ja tuhansia kuvia räpsimään. Kuvamateriaalia pitää ottaa paljon, jotta joukossa olisi edes yksi mestariotos.

Tämän kaiken muutamat kuvaajat hyvin tietävätkin, ja tietävät paljon enemmänkin. Juttu olikin tarkoitettu enemmän amatööri- ja aloitteleville kuvaajille. Ja itselleni: tehkää niin kuin minä sanon, eikä ...

64
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 16.07.05 - klo: 12.06 »
Hatunnosto ulvilalaisille! On hienoa, että kisajärjestäjä tuntee aidosti vastuuta, ja pystyy kasvamaan tehtävässä silloinkin, kun lajin piällysmiesten kyvyt tai ymmärrys loppuvat kesken.

Kyllä asia liittyy vahvasti radiohäiriöihin, sillä niillä on välitön yhteys nostajien turvallisuuteen!

Pieni lisä-OT: uusien, dynaamisten kerhojen loistavia suorituksia on saatu nähdä myös sähköautopuolella. On vain harmi, että juuri sellaisia näyttäisi lajimme jostakin syystä haluavan nujertaa, kisojen myöntämisten muodossa. Nämä kerhot, jos mitkään, ansaitsevat mahdollisuuden suurten kisojen järjestämiseen.

65
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 16.07.05 - klo: 10.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Kabinetissa on varsin helppo tehdä päätös nostajien ikärajasta ja yhtä helppo on uskoa, että nostajien turvallisuus olisi parantunut. Mutta muistakaa sääntöjen laatijat sitten tehdä kunnon rangaistusasteikkokin, jos "alaikäinen" sattuu tennarillaan koskemaan rata-aluetta, johon hänellä ei sitten ole enää asia. Vai saako hän olla rata-aluella, mutta ei virallisena nostajana? Jos saa, mutta vahingossa nostaa auton oikein päin, niin tuleeko rangaistus?

Tätä hengetuotetta kommentoin tässä erikseen.
Nostajien turvallisuus ei parane pätkääkään sillä, että huoltajan on suoritettava esim. alle 12-vuotiaan nostotehtävät. Nostotehtävä on ja pysyy vaarallisena. Kyse on siitä, että vaaralliseen tehtävään ei laiteta alle 12-vuotiaita. Syistä, jotka on jo edellä läpikäyty.

Mitä tulee "rangaistusasteikkoon", överiksi meni siinäkin. Lajimme edeskäyvien kyllä tiedetään hekumoivan kurilla ja rangaistuksilla, mutta itse näen tämän puolen täysin toisin:
Jos olisin päättävässä asemassa, laatisin varsin vikkelästi ikärajan nostotehtävään, ennen kaikkea pienimpien suojelemiseksi, mutta myös oman nahkani ja mielenrauhani vuoksi. Jos nimittäin onnettomuus tapahtuisi jollekin juniorille, ja tietäisin laiminlyöneeni turvallisuusmääräykset, tuskinpa saisin vähään aikaan öitäni nukutuksi.

Rangaistuksia ei tarvita. Ikärajasääntö riittää vapauttamaan sääntöjen laatijat ja kisajärjestäjät vastuusta. Myös moraalisesti. Sen jälkeen vastuu on vain ja ainoastaan huoltajalla.

66
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 16.07.05 - klo: 00.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"

Jos VesaK olisit tätä lajia paremmin seurannut, niin olisit tietänyt, että käytännössä viittaa koko ajan vain meihin. SINÄ otit tämän yksilön esille ja koska HÄN on käytännöllisesti katsottuna ainut tähän sääntöön mahdollisesti koskeva henkilö, niin eikö silloin hän voi toimia ikätovereidensa esimerkkinä?!

Jos kerran koko ajan tiesit tämän, miksi et kertonut? Aiheesta voi kai silti keskustella, vaikka tämä nimenomainen tapaus olittekin sinä ja poikasi? Voihan olla, että poikasi ei olisi viimeinen alle 12...14 -ikäinen harrastaja tässä lajissa?

Älä ota niin henkilökohtaisesti, itse olen koko ajan kirjoittanut aiheesta yleisesti, en teistä.

Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"

Viittaat ikäkysymyksessä mopon ajo-oikeusikään kadulla. Harmi vaan, että oikea vertaus olisi vaikka harrastelaji motokrossi, jossa on luokkia varmaan 7 vuotiaista lähtien. Tätä ikää en varmuudella tiedä, mutta arvelen, kun joskus on katsonut näiden kisailua. "Siellä sitten edesvastuuttomat vanhemmat pakottavat kuolemaa uhkaavasti jälkikasvuaan ajamaan".

Kabinetissa on varsin helppo tehdä päätös nostajien ikärajasta ja yhtä helppo on uskoa, että nostajien turvallisuus olisi parantunut. Mutta muistakaa sääntöjen laatijat sitten tehdä kunnon rangaistusasteikkokin, jos "alaikäinen" sattuu tennarillaan koskemaan rata-aluetta, johon hänellä ei sitten ole enää asia. Vai saako hän olla rata-aluella, mutta ei virallisena nostajana? Jos saa, mutta vahingossa nostaa auton oikein päin, niin tuleeko rangaistus?

Surullista, mutta näköjään totta. Et edelleenkään ole tainnut ihan hiffata, mistä tässä keskustelussa on kysymys?

Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Ja kysyt kuka on vastuussa. Viitsisinkö toistaa, että olen vanhempana vastuussa lapseni tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Ja sinä VesaK olet vetämässä akk:ta oikeuteen, jos vahinko sattuu ilman nostajaikärajaa.

Periaatteessa kuka tahansa huoltaja voi tehdä ja teettää lapsellaan mitä haluaa. Mutta siltä varalta, että huoltajalla suhteellisuudentaju sattuisi hämärtymään, esimerkiksi oman kunnianhimon tai ylpeyden tai välinpitämättömyyden tai vastuuntunnon puutteen vuoksi, asettaa yhteiskunta (lastensuojelu-)rajoja. En tarkoita, että sinun kohdallasi olisi niin, mutta mistäpä kukaan voi tietää, miten kunkin arvomaailma on rakentunut. Siksi tarvitaan rajoja.

Tässä tapauksessa "yhteiskunnan tehtävää" hoitaa, tai sitä pitäisi hoitaa lajin itselleen ominut järjestö. Jos se ei ymmärrä tehtäväänsä turvallisuusmääräysten laatimisessa, ottaa se itselleen suuren vastuun siinä missä huoltajakin.

En ole vaatinut mitään sellaista, mikä olisi lajille tai sen harrastajille haitaksi. Kaikkein pienimpien suojelemisesta on kysymys.

67
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 09.07.05 - klo: 14.41 »
Tuukka, älä anna ottaa kupoliin. Nyt käsiteltävän aiheen osalta on täysin epäoleellista, kuka on se tapaus, johon joskus on viitattu. Oleellista on se, ovatko M8-luokan nostotehtävät sopivia ja turvallisia nuorimmille kisaajille. Vai mitä?

Kun asia niin kovasti vaivaa, niin kaivoin kuitenkin esille sen threadin, jossa asiaa käsiteltiin. Hupaisaa, että kyseessä näyttäisi olleen oma poikasi, ja olet myös itse osallistunut tuohon keskusteluun. Tosin et tuonut nimenomaan tätä nostaja-aihetta esiin, vaan kyse oli lajin rangaistuspolitiikasta. Minä tartuin tuolloin nostoaiheeseen.
Poikasi ikä oli näköjään 10 vuotta eikä 8, mutta enpä väittänytkään muistavani sitä välttämättä oikein.

Tuo mainittu keskustelu on täällä, keskellä kaikkea muuta leppoisaa rupattelua (threadin 2. sivun loppupuolella):
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7230&postdays=0&postorder=asc&start=30


Hyviä mielipiteitä esitetty edellä, miksi nuorimmatkin olisivat sopivia suorittamaan nostotehtävänsä. Olen kuitenkin edelleen oman elämänkokemukseni ja ymmärrykseni perusteella eri mieltä. Myös siitä, onko pelkästään huoltajan tehtävä arvioida, onko nostajan paikka vaarallinen vai ei. Tällaista harkinnanmahdollisuutta ei pidä jättää, koska asia on hyvin yksiselitteinen: nostajan tehtävä radalla ei ole lasten hommeleita.

Tekee mieli kysyä, että miksi mopokortin voi saada vasta 15v., ja ajokortin vasta 18v.? Tai miksi teollisuudessa ikäraja moneen hommaan on 18v.? Miksi nämä ikärajat on lainsäädännöllisesti määrätty? Miksi ei jätetä huoltajien päätettäväksi, milloin lapsukainen on kykenevä autoa tai mopoa ajamaan? Jos jätettäisiin, tekisivätköhän kaikki huoltajat ihan oikeita päätöksiä?

Tässä juuri on tärkeä pointti. Mistä vasta-alkajajunnun vasta-alkajaisäpappa tietää, miten vaarallista tai vaaratonta on seistä crossiradalla hyppyrin takana? Ja syöksyä radan poikki nostamaan kaatunutta autoa? Jotkut tietävät, tai osaavat arvioida, jotkut eivät. Tai ovat liian ”kunniantuntoisia” pystyäkseen tekemään objektiivista arviota.
Kun kokematon isäpappa laittaa poikansa radalle, hän ei siis välttämättä tiedä, minkä riskin hän silloin ottaa. Pojalla itsellään taas ei ole harkintakykyä arvioida sitä, vaan hän tekee, niin kuin isäpappa käskee.

Juuri siksi mielestäni vastuu on kilpailusääntöjen laatijoilla. Ja siksi on hyvä olla perussääntö, että esim. alle 12-vuotiaiden nostotehtävät hoitavat heidän huoltajansa.
Miten muuten on muissa M8-luokkaa ahkerasti ajavissa maissa, onko tietoa?

Mutta ei asia tästä enää tämän kummemmaksi tule. Viesti ja tieto on annettu, ja sääntöjen laatijat korjaavat asian, tai ovat korjaamatta. Jos eivät korjaa, ja tapahtuu onnettomuus, joka olisi ollut estettävissä, kuka on vastuussa?
Tieto on mennyt lajiryhmälle asti, joten tietämättömyyteen ei voi vedota.

68
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 08.07.05 - klo: 23.49 »
Juha: Tosi hyvä kirjoitus!

*HOKE*: Jos vastakkain ovat lapsi-ikäisen nostajan turvallisuus ja aikuisen nostajan ketteryys, ei asioista voida puhua edes samana päivänä. Ne eivät ole vaihtoehtoja.

Mitä nostajan ketteryyteen ja tarkkaavaisuuteen tulee, niin sähköautokisoissa olen viimeisten lähes viiden vuoden aikana nähnyt suorituksia aivan laidasta laitaan. Tyypillinen ongelma on, että nostaja seuraa kärkiautojen kisaa, eikä omaa reviiriään. Ja jos suoritusten taso (= tarkkaavaisuus ja toiminta & päätöksenteko kriittisessä paikassa) on mittarina, niin kyllä ikähaitarin nuoremmasta päästä ehdottomasti löytyvät ne mieleenpainuvimmat tapaukset. Tätä en sano missään tapauksessa syyttäen, sillä ymmärrän täysin nuoren kaverin kykyjen ja hoksottimien rajallisuuden.  

Mutta tämä alkaa mennä OT:ksi, vaikka saavathan lajimme korppikotkat siitä jälleen märehdittävää :wink:

69
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 08.07.05 - klo: 15.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
VesaK: Missä on käyty keskustelu 8 vuotiaan kaverin kisailusta? Ja keiden välillä?

Ja kuka on tämä mystinen 8 v kaveri, jota itse en tunne, vaikka kaikki viime vuoden kisat olen kiertänyt?

En viitsi alkaa kelata vanhoja keskusteluja, mutta jossakin viime kesän aiheissa oli lyhyt mutta vilkas keskustelu asiasta. Se alkoi muistaakseni tämän nuoren kisaajan isän aloitteesta.

Jos olet kiertänyt kaikki viime vuoden kisat, pakosta olet ollut samoissa kisoissa. Olen käyttänyt muotoa "muistaakseni 8-vuotias", koska en muista, oliko kaveri tuolloin 6- 7-, 8- vai kenties 9-vuotias. Joka tapauksessa pieni heppu. Mutta tuskin kovin mystinen.

Asian sisältö lienee kuitenkin tullut selväksi. Onko siitä jotakin huomauttamista tai hyviä mielipiteitä?

70
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 08.07.05 - klo: 13.46 »
Aihe lähti viime kesäisestä keskustelusta, jossa tuli esiin, että kisoja on  kiertänyt muistaakseni 8-vuotias kaveri. Sellainen on kyllä liian pieni ottamaan päälle tulevasta M8-ohjuksesta koppi. Hänen päänsä on samalla korkeudella kuin isompien vyötärö, ja siten todennäköisemmin auton lentoradan korkeudella kuin isommalla kaverilla. Hänen fyysinen elimistönsä on vielä paljon keskeneräisempi kuin isommilla. Puhumattakaan harkintakyvystä tiukassa paikassa. Tästä sain innoitukseni aiheeseen.

M8-luokka on poikkeava muihin luokkiin nähden juuri autojen voiman ja liike-energian vuoksi. Minusta ei ola lainkaan yliammuttua, jos säännöissä olisi määrätty, että esim. alle 12-vuotiaiden nostotehtävät hoitavat heidän huoltajansa. Kilpailujärjestäjen ja sääntöjen kannalta tämä on ainoa tapa olla joutumatta vastuuseen vahinkotapauksessa, enkä oikein ymmärrä, miksi sitä ei ole toteutettu. Vakuutusturvalla on turha lohduttautua, kun terveys, jopa ihmishenki voi olla kyseessä.
Sääntö määrittelisi itse asiassa myös aidon, oikean ja tarpeellisen huoltajatehtävän, joita muuten ei oikein olekaan.

71
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 08.07.05 - klo: 13.10 »
Kun nyt sitten OT-suuntaan lähdettiin kulkemaan. Sattui kantautumaan korviin, että muutamat, ilmeisesti ikäänsä vastaavaa kehitysastetta hieman verkkaisemmin edenneet heput saivat jälleen piristettä kesäiseen mitääntekemättömyyteensä: VesaK jälleen heittämässä keskustelua OT:ksi.  :wink:
Tarkoittaa ilmeisesti vääntöäni tässä topikissa saada M8-luokkaan sääntömuutos nuorimpien kilpailijoiden suojelemiseksi.

Tietenkin on erinomaista, että nämä hengen pikkujättiläiset ovat edes jollakin saralla aktiivisia. Parempi sekin kuin täydellinen apaattisuus. Mutta, olikohan tämä ihan OT-tapaus?

Otetaan asia rautalangasta. Kysehän tässä topicissa on radiohäiriöistä M8-luokassa, joita alussa kerrottiin esiintyneen yhä useammin.
Jos M8-luokassa esiintyy radiohäiriöitä, se tiettävästi aiheuttaa auton/autojen holtitonta ja hallitsematonta menoa radalla sekä nopeutensa että ohjauksensa suhteen. Tiedetään myös, että nämä autot ovat kohtuullisen tehokkaita, melko painaviakin, ja kulkevat täydellä kaasulla varsin lujaa.

Voisi siis päätellä, että hallitsemattomasti ryntäilevä M8-auto ei ole ihan vaaraton kapistus? Onkohan tällä asialla mitään tekemistä sen kanssa, että meidän kilpailuissamme sallitaan, jopa velvoitetaan kaikkein nuorimmatkin osallistujat suorittamaan nostotehtäviä? Onko vai ei? Syyllistyinkö offtopic-kirjoitteluun? Itse olen näkevinäni asioissa hyvin selvän yhteyden.

Kyllä, otin ihan rehellisesti herneen nenään. En niinkään itse asiasta, vaan harmistuin siksi, että porukassa on niin lapsellista aikuisväestöä, joilla ei ole muuta panosta antaa lajiin kuin kytätä aktiivisempien yrityksiä saada asioita paremmalle tolalle. Ja yrittää vaimentaa sekin vähä asiakeskustelu, mitä joskus harvakseltaan esiintyy. Toivoisin kovasti, että aikuistuisivat joskus sen verran, että pystyisivät niin sanotusti menemään vähän itseensä.

Väärinkäsitysten välttämiseksi, tässä yhteydessä en lainkaan heittele kiviä lajiryhmän tai AKK:n suuntaan.

72
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 07.07.05 - klo: 16.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainainaukset huoltajalisenssitopicciin, nimen omaan tuon takia, että jos tietyt "reunaehdot" täyttyvät, niin se aikuinen isä voi astua sinne rata-alueelle, vaikka hänellä ei ole minkään valtakunnan lisenssiä. Ko. tietosi on sen suhteen vanhentunut... Ymmärretty ?


Mistä alkaen tuo on voimassa? Missä muutoksesta on informoitu?

73
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 07.07.05 - klo: 15.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Onkohan mennyt ohi ko. kohta ???


Nyt en kyllä parhaalla tahdollakaan tajua, miten lainaukset huoltajalisenssi-topikista liittyvät aiheeseen?

Aihe, joita olen itse edellä käsitellyt, koskee alaikäisten turvallisuusnäkökohtien huomoimista M8-luokan nostotehtävissä. Ja Jerzziccarin kirjoituksen perusteella varsin todellisesta syystäkin.

Käytin vertauksena huomattavan paljon vaarattomampaa sähkötourinki-luokkaa, jossa aikuinenkaan ei saa jalallaan astua ratavarikkoaluelle, ellei hänellä ole lisenssiä. Ja tämä nimenomaaan turvallisuusnäkökohtien vuoksi. Mielestäni tässä on M8-luokan vaarallisuuteen nähden huutava ristiriita.

Huoltajalisenssiä sinänsä en ole ole arvioinut tai arvostellut tässä yhteydessä. Se keskustelu on käyty jo aikaisemmin, eikä se millään tavalla liity tähän.

Nyt kun asia on esillä ja kaikkien oikeiden ihmisten tiedossa, vetoan teihin tässä ja nyt, että laitatte välittömästi voimaan määräyksen, joka kieltää alle 12-vuotiailta (raja voi olla korkeampikin harkintanne mukaan) pääsyn radalle erän aikana.
Älkää vedotko pykäliin ja sääntömuutosesitysten jättämisaikoihin ja lajiryhmän kokousten aikatauluihin. Pystytte hoitamaan asian, jos tahdotte.
Ellette sitä tee, tulen olemaan mukana huolehtimassa, että olette vastuunkantajia, mikäli vahinkoa tapahtuu.

74
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 07.07.05 - klo: 07.35 »
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"
Muistat oikein, viime kesänä nostamisesta keskusteltiin ja samantien M-8 sarjasääntöihin tehtiin muutos. Kohta 4.4. nostaminen antaa mahdollisuuden kilpailunjohtajan luvalla huoltajan toimia nostajana. Käytännössä jokainen kilpailunjohtaja luvan myöntää, koska ei varmaankaan halua ottaa ylimääräisiä riskejä.

Eli joskus kannattaa lukea säännöt ensin.

Miksi olisin ensin kahlannut sääntökirjan läpi? Onko se edellytys keskusteluun osallistumiselle?

Hyvä, että edes tuollainen muutos on sääntöihin tehty. Ellen ihan väärin muista, niin taisinpa itse tehdä sääntömuutosesityksen aiheesta. Kiva kuulla, jos siitä on ollut jotakin iloa.

Mutta itse sääntö on juuri sellainen, jolla ainoastaan vapautetaan sääntöjen laatijat ja kisajärjestäjät vastuusta vahingon sattuessa, ei muuta. Osaan hyvin kuvitella, että pahan vahingon sattuessa kaikki instanssit vetoavat siihen, että huoltajan olisi pitänyt ymmärtää, että esim. 8-vuotias lapsi ei voi toimia nostajana.

Jos sääntö olisi tehty siten kuin se tässä tapauksessa lajin riskit huomioonottaen pitäisi tehdä, pitäisi kaikenlainen radalla liikkuminen olla erän aikan alle 12-vuotiailta kiellettyä.
Onhan esim. sähköautokilpailussa jopa kilpailijoiden täysi-ikäisiltä avustajilta (joilla ei ole huoltajalisenssiä) pääsy kielletty ratavarikkoalueelle, koska se on kuulemma vaarallista: edes auton laittamisessa radalle ei saa avustaa, vaikka ajajakoroke olisi minkälaisten radiohäiriöseinien takana.  :mrgreen:

Tämä esimerkki kertonee, miten epäloogisesti turvallisuussäännöt on laadittu. Sääntöjen laatijoiden nahkan pelastamiseksi, ei pienimpien harrastaja-alkujen suojelemiseksi.

75
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 06.07.05 - klo: 22.11 »
Häiriöiden mahdollisia syitä on sähköautoissa tunnetusti todella paljon, mutta polttiksissa mahdollisuuksien määrä pitäisi olla jo maltillisempi, koska suuria virtoja ei radiolaitteiden lähettyvillä ole.

Hyvin usein unohdettu asia on vastaanottimen puhdistus sisältä. Nimenomaan pölyisissä olosuhteissa se pitäisi tehdä usein. Tämän opimme itse kantapään kautta ja kokeneempien neuvosta.

Toisena vinkkinä kehottaisin olemaan käyttämättä ladattavia paristoja, koska niiden jännite on selvästi kertakäyttöparistoja alempi. Jännitteellä, joka kertautuu paristojen määrällä, yleensä 8x, on suuri merkitys lähetystehoon.

Mutta varsinainen asiani koskee M8-kisojen nostojärjestelyjä. Muistaakseni viime kesänä oli pinnalla aihe, voidaanko alle 10-vuotiaiden junnujen sallia suorittaa nostotehtäviä, vaikka he osallistuvat kilpailuun. Muistaakseni joku AKK:a edustava taisi ilmoittaa yksitotisesti, että heidän ei vain sallita, vaan heidät velvoitetaan siihen. On kuulemma täysin turvallista. Ja onhan AKK:n määräämä pakollinen vakuutus, jos sattuu pahasti.

Tämä topikki viimeistään todistaa sen, että alle 10-vuotiaiden paikka ei missään tapauksessa ole olla M8-kisojen nostotehtävissä. Itse asiassa ikäraja saisi olla jossakin 12-14 vuoden vaiheilla. Jos autoissa tosiaan esiintyy edes satunnaisesti radiohäiriöitä, ne ovat todella vaarallisia lapsille! Lasten fysiikka, tarkkaavaisuus- ja huomiokyky eivät ole samaa kuin aikuisilla. Siksi esim. ajokortin saamisen ikäraja on 18v.

On käsittämätöntä, että kaikki mahdolliset uhkaukset ja rangaistukset pilkuntarkasti säätänyt AKK/lajiryhmä ei ole puuttunut tällaiseen todelliseen asiaan. Kuka ottaa vastuun, kun ensimmäinen vahinko tapahtuu. Mennäänkö silloinkin pykälien taakse piiloon?

76
Alkuerän lähtöjärjestys -topicista ymmärrän, että pistelaskusysteemi voisi tulla käyttöön jopa kesken meneillään olevan sarjan. Tämä mahdollisuus ei ole tullut esille tässä topicissa.

Itse pistelaskusysteemin puolesta tai vastaan en ota kantaa, mutta mielipiteeni on, että näin suurta muutosta ei pidä missään tapauksessa tehdä kesken kauden. Sarja ajettakoon loppuun samoilla säännöillä, ja uusi kausi on sitten asia erikseen.

Olen ollut muissa yhteyksissä huomaavinani, että lajissamme muutokset toteutetaan tarkoituksellisesti harkitusti ja jopa viiveellä. Esimerkkinä harjattomien moottorien käyttö. Tai korilistat. Ehkä on hyvä niin.

Mutta valittu linja täytyy pitää. Olisi melkoinen poikkeama tästä linjasta, jos finaalijärjestys alettaisiin kesken kauden määritellä täysin eri tavalla. Silloin annettaisiin tilaa epäilyksille aktiivista lobbaustoiminnasta, tai jonkin säännöissä havaitun vakavan virheen korjaamistarpeesta. Kumpaakaan ei tiettävästi ole esiintynyt. Ainakin toivon niin.

77
Kilpailijoiden kanava / Lähtöjärjestys 1. alkuerässä
« : 08.06.05 - klo: 13.30 »
Jonkin verran keskustelua ja ihmetystäkin on herättänyt tälle kaudelle otettu käytäntö, jonka mukaan kisan ensimmäiseen alkuerään lähdetään sarjatilanteen mukaisessa järjestyksessä. Aiemminhan käytäntönä oli eräharjoituksen parhaiden kierrosaikojen mukainen järjestys.
Kolmas vaihtoehto olisi edellisen kilpailun tulosten mukainen järjestys, kuten F1-sarja tekee, joka ehkä parhaiten vastaisi kisaajien juuri sen hetkistä kuntoa.

Kaikille käytännöille löytyy hyviä ja huonoja puolia. Mitä mieltä kisaajat ja taustajoukot ovat?

Itse en pidä nykyistä käytäntöä hyvänä näistä syistä:
- kuten Kuusankoskella nähtiin, kesällä nimenomaan 1. alkueräkierros on varsinkin huipputasolla ratkaiseva, kelin muuttuessa dramaattisesti. Todellisuudessa päivän nopein saattaa joutua lähtemään muiden takaa, ja mahdollisuudet kaatuvat siihen, varsinkin kun tuomaritoiminta on mitä on. Tämä antaa myös mahdollisuuden "pelaamiseen", eli takaa lähtevän nopeamman tarkoitukselliseen haittaamiseen. Tiimipeli voi olla kovaa meidänkin kisoissamme. Olisikohan sitäkin vähän nähty Kuusankoskella?

- talvikauden tulosten ei pitäisi vaikuttaa kesäkisoihin, ne ovat eri kokonaisuuksia. Myös monella kisaajalla kesäkunto on eri kuin talvikunto.

- kisaajan kunto voi ylipäätään olla paljonkin parempi/huonompi kuin kuukausia sitten ajetuissa kisoissa. Jo eräharjoituksissa nähdään, että kisaajien väliset erot eivät välttämättä lainkaan vastaa vanhaa sarjatilannetta, vaan ensimmäisessä alkuerässä tapahtuu paljon "turhia" ohituksia ja siksi myös kompasteluja.

78
Tulokset / LOPPUTULOKSET - FTT V ja GPT I 2005
« : 29.05.05 - klo: 21.15 »
Kisat olivat perinteistä Kuusan laatukamaa. Kaikki oli huomioitu ja toteutettu ammattitaidolla. Varikkoteltta ja ajajakorokkeen katos olivat erinomaiset, tulosta kerhon taustajoukkojen hyvistä junailutaidoista - ja suuresta työpanoksesta.
Pitkän kisan läpivienti on raskas operaatio, mutta järjestäjien ja erityisesti kuuluttajan suoritus olivat esimerkillisiä. Kiitos hyvistä kisoista! Onnea kaikille voittajille!
 
Kun on kehuttu, niin voitaneen tuoda esiin myös kömmähdykset.
TSP-luokan B-finaalin ensimmäisessä lähdössä sattui harmillinen vahinko. Erän voittaneen auton ponderi ei toiminut, ja vaikka erän aikana useasti kuulutettiin hänelle otettavan manuaalisesti aika, hänen ajoaan ja siis voittoaan ei kuitenkaan huomioitu tuloksissa. Autossa oli kisajärjestäjän käyttöön antama lainaponderi, jonka liittimessä todettiin jälkikäteen vika. Voittoajo olisi mielestäni pitänyt huomioida, koska sillä oli useita sivullisiakin todistajia. Tässä tilanteessa olisi terveen järjen ja tilannetajun pitänyt ratkaista, ei pykälien.
Sama auto voitti myös toisen finaalierän, mutta menetti siis koko B-finaalin voiton.
 
TS-luokan A-finaalin kolmannessa lähdössä tapahtui selvä varaslähtö, joka kuulutettiinkin, mutta virheellisesti: "Auto numero 3 varaslähtö". Kyseessä oli kuitenkin lähtöruudun 3 auto. Itsestään selvää oli, että kyseinen kuski tiesi, ketä tarkoitettiin, ajoi heti stopparipaikalle, ja sai olla siellä pitkään. Itsekin katsojana ymmärsin tilanteen samoin kuin kyseinen kilpailija.
Vasta tämän jälkeen kuulutettiin oikaisu: "Lähtöpaikan 3 auto..." joka kutsuttiin stopparille. Kutsun toistamisen jälkeen auto menikin rangaistusalueelle - uudestaan.
Tällaista ei saisi sattua SM-sarjan huipputasolla.
 
- - - - - - - - - -
Vähän yleisempää asiaa - ei välttämättä edelläoleviin tapauksiin liittyen, mutta kylläkin niiden mieleen tuomina.

Jotenkin on jo pitkään ollut sellainen fiilis, että laji on kehittynyt kovin byrokraattiseen suuntaan. Siten, että kaikenlaisten ohjeiden ja määräysten täyttämisestä tuntuu tulleen pääasia. Yksilön asian ja järkevän joustavuuden kustannuksella. Ei pykälistä tietenkään haittaa ole, niin kauan kun ne eivät tee kisojen järjestämisestä ja läpiviemisestä kohtuuttoman hankalaa, eivätkä estä terveen järjen käyttöä. Itsetarkoitus niistä ei saisi tulla.

Jopa tuntuu siltä, että esimerkiksi kilpailun valvojalta edellytetty raportointi AKK:lle on viritetty jonkinlaiseksi ilmiantojärjestelmäksi kunnon Stasi-tyyliin. Miten raportteja käytetään esim. kisoja jaettaessa, sitä en tiedä. Mutta jos käytetään, niin ollaan helposti vaarallisella tiellä.

Toivoisin olevani väärässä, mutta muutamat varikkojutustelut lajin tuntevien kanssa sekä omatkin kokemukset puhuvat toista.

79
Kilpailijoiden kanava / AKK:n Tiedote 2-2005
« : 01.05.05 - klo: 14.41 »
Kiitos Mr Cale.

Moottorisääntöuudistuksesta sen verran, että toivottavasti emme tällä aikataululla ole jälkijunassa. Kuten jo tuli esiin, ensi vuoden EM-kisoissa hyväksytään harjattomat ja 8-lankaiset harjalliset.

Onko jokin syy, miksi asia meillä etenee verkkaisesti?

80
Kilpailijoiden kanava / AKK:n Tiedote 2-2005
« : 01.05.05 - klo: 13.04 »
Lainaus käyttäjältä: "jtp"
Eikös sen vakuutuksen saa siitä lisenssistä pois kun esittää vaan AKK:lle todistuksen omasta vapaa-ajan vakuutuksesta joka kattaa pienoisautoilukilpailut?

Vakuutus on huoltajalisenssikysymyksessä sivuseikka. Pitää paikkansa se mitä jtb kirjoitti, mutta oleellista asiassa on huoltajalisenssin pakollisuus.

Asia ei ole rahallisesti ihan vähäinen. Esimerkiksi Jarkon ja omassa tapauksessani rahastus on kohtuutonta: liittymismaksu kerhoomme (VAU), vuosimaksu ja lisenssi tekevät ensimmäisenä vuonna yhteensä muistaakseni 92€. Joka siis maksetaan käytännössä täysin tyhjästä. Lisäksi samanaikaisesti tapahtuu yleensä myös juniorikisaajan itsensä liittyminen ja lisenssihankinta - maksuineen.

Kuten Jarkko kertoo: edes kisajärjestäjät eivät noteeraa sääntöjen edellyttämän huoltajan roolia millään tavalla. (Paitsi tilaamalla kilpailu- ja huoltajakiellon huoltajalle, jotka erehtyy luulemaan lisenssin oikeuttavan ajamaan huollettavansa oikeusturvaa kisoissa. Mutta se onkin taas toinen juttu.)

Kaikki tietävät totuuden huoltajalisenssistä: se on ainoastaan sääntöjen edellyttämä byrokraattinen rasite ja rahastuksen väline, ja toimii lajin kehittymisen esteenä. Vesan kertomus Oulun kisaajien poisjäämisestä omista kisoistaan oli konkreettinen esimerkki.
Kun ongelma on tiedossa, siihen voidaan puuttua. Jos todellista tahtoa löytyy. Kysymyksiä lajimme tämänhetkiselle järjestöjohdolle ja AKK:n edustajalle:

1. Millä tavalla perustelette huoltajalisenssin pakollisuuden sähköpienoisautoilussa?

2. Oletteko tehneet jotakin asiaintilan korjaamiseksi? Jos kyllä, niin mitä?

3. Aiotteko tehdä jotakin asiaintilan korjaamiseksi? Jos kyllä, niin mitä ja milloin?

Ja bonuskysymys:
4. Milloin aiotte informoida kilpailijoita moottorisäännön muutosaikataulusta harjattomien moottoreiden suhteen?


Surkeata, että näiden asioiden pitää jälleen lähteä harrastajakunnan taholta, vaikka sitä varten on olemassa edustajat. Itse olisin mieluummin pysynyt hiljaa ja katsellut sivusta, miten asiat hoituvat.

Kysymysten perillemenon varmistamiseksi lähetän ne myös sähköpostitse lajiryhmän pj:lle.

81
Kilpailijoiden kanava / AKK:n Tiedote 2-2005
« : 30.04.05 - klo: 14.32 »
Hyvä näkökohta.
Mutta kuten Vesa totesi, tämän turhuuden todellinen syy on AKK-lainen pysähtyneisyyden aikainen byrokratia. Vakuutusta käytetään verukkeena tosiasiallisen syyn piilottamiseksi. Ja meitähän viedään, niin kuin pässiä narussa.

82
Kilpailijoiden kanava / AKK:n Tiedote 2-2005
« : 30.04.05 - klo: 13.03 »
Vakuutus on sähköpienoisautoilussa yhtä tyhjän kanssa. Se ei ole edes honkkelivakuutus, ja kaikkein vähiten sitä tarvitsee juniorikisaajan huoltaja.

Keskustelu huoltajalisenssistä on vain aina ohjattu tuohon vakuutukseen. Juuri se on itseäni jurppinut eniten, että kaikki tietävät huoltajalisenssin i*ioottimaiseksi ja lajin kasvun hidasteeksi, mutta silti sitä yritetään perustella näennäisin syin. Kuten monia muitakin asioista lajissamme.
Tällä en tarkoita tähän keskusteluun osallistuneita.

83
Kilpailijoiden kanava / AKK:n Tiedote 2-2005
« : 30.04.05 - klo: 11.09 »
TSP:n sääntökiemurat ja niiden kiertäminen 17t-TS-luokalla osoittaa jälleen, minkälaiseen pilkunviilaajien taivaaseen lajimme on johdettu. Mutta samapa tuo, riittäähän valvottavaa niille, joille se on tärkeätä.

Toinen huvittava esimerkki on huoltajalisenssimme, joka sähkö-pienoisautoilussa on pelkästään AKK:n byrokratiaa ja rahastusta.
Kosketus reaalimaailmaan saatiin viikko sitten pidetyissä LRP Masters -kisoissa, joka on jonkinlainen lajin sisäratakisojen No.1, maailmanlaajuisesti. Minkäänlaista lisenssipakkoa siellä ei ollut, huoltajalisenssipakosta puhumattakaan.
Itse asiassa taidamme olla ainoa kansakunta, joka pienoisautoilussa ylipäätään tuntee käsitteen "huoltajalisenssi", nimittäin rajojemme ulkopuolella siitä kysyminenkin aiheuttaa säälivää hymyilyä.

Aiemminkin on todettu, että huoltajalisenssi on merkittävä este uusien kisaajien mukaantulemiselle. Huoltajalisenssin saadakseen on liityttävä AKK:n alaiseen kerhoon, ja maksettava varsinaisen lisenssin lisäksi joissakin tapauksissa huomattavat kerhomaksut.

84
Kilpailijoiden kanava / AKK:n Tiedote 2-2005
« : 29.04.05 - klo: 23.30 »
Alkaisi olla myös pienen infon paikka, miten sääntömme kehittyvät harjattomien moottoreiden osalta. Jo kuluvana vuonna Euroopan GP-kilpailuissa ajetaan rinnakkain harjattomilla ja 8-lankaisilla harjallisilla, ja 2006 jopa EM-kisoissa harjattomat ovat sallittuja.

Mitä tekee Suomi - ja milloin? Kyseessä on suurin moottoriuudistus lajin historiassa. Siitä voisi vaikka vähän informoida.

85
Vapaa keskustelu / Kiitos
« : 29.04.05 - klo: 14.58 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"
..nämä asiat pääosin kiertävät varikolla kuskien omissa sisäpiireissään ja sen takia tietysti keskustelu foorumilla aiheista ei koskaan toteudu.

Niin se luonnollisestikin on. Mutta juuri siihen ovatkin lääkkeenä aktiiviset ja aloitteelliset kirjoittajat, jotka tuovat näitäkin asioita esiin, kysyvät ja kyseenalaistavat. He ovat keskustelufoorumeiden moottoreita, ja he myös aktivoivat juuri niitä "laiskoja" kirjoittajia.

Mutta aktiivisuutta ei voi eikä pidä rajoittaa vain setup-kikkoihin tai tekniikkaan yleensä. Lajimme on hyvin moniuloitteinen, ja aktiivinen ihminen on kiinnostunut siitä laajemminkin, kuten säännöistä ja niiden kehittämisestä. Ja juuri tässä kohdassa lajimme johto on lyönyt kirveensä pahasti kiveen, sananvapautta rajoittaessaan.

86
Vapaa keskustelu / Kiitos
« : 29.04.05 - klo: 14.18 »
PJEP, teitä ei ole enää vähään aikaan radoilla nähty, mutta itse pidän teitä yhtenä kaikkein positiivisimmista isä-poika -harrastajista, mitä olen saanut tuntea. Kiitos panoksestanne lajin ja sen harrastajien hyväksi!

PJEP on ollut foorumin kirjoittajana rakentava ja rehellinen, ja asettunut konfliktitilanteissa sillanrakentajaksi. Tosin myös hän on saanut lajin yläkerralta ansiotta nenilleen, koska ei vilpittömän suoruutensa vuoksi ole alistunut pokkurointiin.

Itse olen sitä mieltä, että erilaisia näkökantoja tarvitaan aina. Itse asiassa kaiken kehityksen ehtona millä tahansa elämänalalla on, että asioista on olemassa eriäviä mielipiteitä, ja ennen kaikkea - niistä keskusteleminen sallitaan. Myös kritiikki, milloin siihen on aihetta. Lajissamme tämä ei ole viimeiseen 2-3 vuoteen toteutunut kovinkaan hyvin, ja seuraus on nähtävissä mm. foorumin nykyisen keskustelun tasossa, määrässä ja yksipuolisuudessa.

Itse poistuin aikanaan keskustelusta lajiryhmän painostuksesta ja kiristyksen seurauksena. Luulen, että myöskään PJEP:n kaltaiset ajattelevat ihmiset, joilla olisi paljon annettavaa harrastuksen kehittämiseen keskustelun kautta, eivät ole kokeneet lajin ilmapiiriä kovinkaan myönteisesti. Tähän on lisättävä, että itse harrastajien ja heidän taustajoukkojensa keskuudessa ei ilmapiirissä ole mitään vikaa.

Muiden tehtävänä on arvioida, onko keskustelun taso ja monipuolisuus paljon parantunut kahden entisen aktiivisen osallistujan, PJEP:n ja VesaK:n poistumisen myötä.

87
Tulokset / LRP Masters
« : 25.04.05 - klo: 14.55 »
Fiiliksiä huoltojoukkojen takarivistä.
Kaiken kaikkiaan näin iso kisa on hieno kokemus. Kaikki lajin huiput Japanista, Taimaasta, USA:sta, Englannista, Ruotsista, Suomesta.... kaikkialta. Järjestelyt olivat loistavat, ja tunnelma myös. (Tallipäälliköiden elämänlaadun parantamiseksi ja mielialan kohottamiseksi paikalla on ravintola, jonka antimiin kuuluvat tyypillisimmät saksalaiset sielun ja ruumiin hoitoaineet.)

Ilmoittautuneiden maksimimäärä on rajattu 270:een, joista 170 modified ja 100 neljälle paikalliselle vakioluokalle. Ilmoittautuminen on syytä tehdä jo tammikuussa, sillä paikat menevät nopeasti. Perjantai-iltana on kunnon harjoittelusessio, jossa ehtii ajamaan 4-5 akkua. Lauantaina 3 alkuerää, sunnuntaina yksi alkuerä ja finaali. Eräväli on 3,5 tuntia, ja sunnuntaina alkuerän ja finaalierän välinen aika on 4-6 tuntia, sijoituksesta riippuen. Tämän jälkeen uikutus omien kisojemme 1,5 tunnin erävälistä tuntuu kovin hupaisalta.

Mutta reissu on myös raskas, sekä lompakolle että fysiikalle. Lyhimmillään TCM:ssä (Touring Car Masters) käy kolmessa päivässä: perjantaina kukonlaulun aikaan liikkeelle ja sunnuntain vaihduttua maanantaiksi on jälleen kotimaassa. Tämä kisa oli vain 2,5 tunnin lentomatkan plus vajaan tunnin automatkan päässä, siis mahdollisimman lähellä. Täytyy nostaa hattua parhaille kisaajillemme, jotka jaksavat kiertää arvokisoja vuosikausia oman leipätyön tai opiskelun ohella. Juniori-evok totesikin aivan oikein, että ei ihme, että huipuillamme ei aina tahdo riittää mielenkiintoa/aikaa/perhevapaata enää omiin kisoihimme.

Tulevina vuosina ensimmäistä osallistumistaan harkitsevia voi vain suositella lämpimästi tekemään sen. Kokemus on hieno, vaikka tulokset eivät ihmeellisiä olisikaan. Arvio minimibudjetista menee jotenkin näin:
Lennot  n.240,- (to-ma Ryanair 90,-)
Halpishotelli 60,- (to-ma 120,-)
Vuokra-auto n. 100,- (to-ma 150,-)
Yhteensä siis n. 210-300 EUR, plus osuus vuokra-autosta + normaali ravinto, mikä itse kisapaikalla on edullista. Valmiiksi liimatut kisarenkaat maksoivat 30,- setti.

Irrallisia havaintoja kisasta
Juholla kulki alusta lähtien lujaa, ja ainakin omissa ympyröissä osasimme odottaa hyvää sijoitusta. Rheinard oli tehnyt kisan ensimmäisen virheensä toisessa finaalierässä, joka selvästi kolhaisi hänen itseluottamustaan. Niinpä hän kompuroi jälleen kolmannessa ja ratkaisevassa finaalissa, ja Juho ja Hara pääsivät iholle. Juho pääsi Harasta ohi, ja valmistautui pesemään Rheinardin, mutta sitten Hara-tumpelo ajoi konttiin ja Juhon peli oli pelattu. Hara jäi hienosti odottamaan, että Juhon auto saatiin takaisin radalle, vaikka koko muu finaaliporukka ehti ajaa ohitse. Yleisö antoi tästä valtaisat aplodit. Molemmat keskeyttivät tapahtuman jälkeen, koska peli oli menetetty, ja niin Rheinard varmisti voittonsa. Oli siis pienestä kiinni, että Juho olisi saattanut tuoda voiton Suomeen, sillä hänellä oli jo yksi voitta alla.

Muillekin Suomi-pojillemme sattui kaikenlaisia takaiskuja. Teemulla oli vaikeuksia saada vauhti kohdalleen, mutta loppua kohti hän siinä onnistui, vaikka antoikin vielä finaaleissa muille tasoitusta raapimalla mattoa korillaan.

Sakella kävi huono tuuri B-finaalissa. Puoli kierrosta startin jälkeen hän joutui joukkokolariin, ja sen jälkeen vielä takaa tulevan kolhimaksi, ja matka katkesi siihen.

Christer ajoi alkuerät loppua kohden parantaen, ja oli hyvin vähällä nousta jopa B:n tuntumaan. D-finaaliinsa hän ei päässyt edes starttaamaan, sillä nopari päätti palaa juuri sillä hetkellä, kun Olli oli viemässä autoa lähtöruutuun. Pettymys oli suuri.

Simon ajoa en finaaleissa seurannut kuin satunnaisesti, koska huima kärkitaistelu (Rheinard, Juho, Hara) vei mielenkiinnon. Simo teki hyviä nousuja matkan varrella, mutta joutui pahasti kärsimään kolaroinneista.

Jukan ajot jäivät myös vähälle huomiolle, mutta ne olivat ilmeisesti mallikkaita suorituksia, vaikka alkuerissä kello ei niistä niin pitänytkään.

Joukkomme huono-onnisin oli Kenneth. Kaikissa alkuerissä hän aloitti loistavasti ja johti eriään, mutta tuli lukemattomia kertoja kolaroiduksi huonoille sijoituksille. Kaiken huippuna hän johti kirkkaasti omaa finaalieräänsä, mutta ajautui omasta ajovirheestä oikaisuesteeseen, ja matka katkesi siihen. Ei ollut hänen viikonloppunsa.

Oma suojattini Evok toi tuomisina kotiin finaalieränsä palkintopokaalin. H-finaali kuulostaa täältä katsoen melko kaukaiselta, mutta kun näki kisan tason ja paikalla olevien tiimikuskien määrän, joita riitti E-finaaliin asti, niin H oli hyvä suoritus ensikertalaiselta. "Isäpappojen sponsoroimat" -sarjassa hän olisi sijoittunut todella korkealle, jos sellainen olisi tiimien pojista erotettu ;)
Evokin ensimmäinen alkuerä kesti vain 4 loistavaa kierrosta, viallisen pinioniruuvin irtoamiseen asti, mutta niillä hän ehti tehdä eränsä parhaan kierrosajan. Kun seuraava alkuerä toi varmistellen vain välttävän tuloksen, olikin sopivasti paineita kahteen viimeiseen. Riskirajaa pitikin siten pudottaa tuloksen saamiseksi, ja se vei vähän terää parhaasta taistelutahdosta, höyrynpainetta olisi ollut enempäänkin. Hänen parhaat alkueräsijoituksensa olivat 58. ja 62., mutta niilläkin sai vasta 71. starttipaikan.

88
Lajiparlamentti on valitettavasti jouduttu peruuttamaan liian vähäisen ilmoittautuneiden määrän vuoksi.

89
Muistutus:

Ilmoittautuminen: Ennakkoilmoittautumista toivotaan järjestelyiden vuoksi viimeistään tiistaina 29.03.2005:
sähköpostitse erkki@rcpiste.pp.fi tai
puhelimitse 040-7339237.

90
Alue 8 työryhmä järjestää viime vuoden tapaan

LAJIPARAMENTIN

jossa keskustellaan pienoisautoilun ajankohtaisista aiheista. Aiheita voivat olla esim. rengassääntö, kisaformaatti, 1- vai 2-päiväiset kisat, TSS-luokan säännöt, korisäännöt, tuomarointi, ym.ym.

Tälläkin kerralla laadimme yhteisen muistion, joka lähetetään pienoisautoilun lajiryhmälle, ja jolla pyrimme osaltamme vaikuttamaan lajimme kehittämiseen.

Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki Alue 8 piirissä toimivat lajin harrastajat ja heidän huoltajansa.


Paikka: Hotelli Rantasipi Hyvinkään Sveitsi


Aika: Torstaina 31.03.2005 klo 18 alkaen


Ilmoittautuminen: Ennakkoilmoittautumista toivotaan järjestelyiden vuoksi viimeistään tiistaina 29.03.2005:
sähköpostitse erkki@rcpiste.pp.fi tai
puhelimitse 040-7339237.


Ohjelma:
- viime vuoden lajiparlamentin muistion läpikäynti
- käsiteltävien aiheiden valinta
- keskustelu


Viime vuonna tarjolla oli runsaat pullakahvit, siitä voinemme lähteä tälläkin kertaa.

Aiheita voi esittää asiasta ja sen vierestäkin myös jo etukäteen.


Edit: Tilaisuus peruutettu liian vähäisen ilmoittautumismäärän vuoksi.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 51