Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mkleemol

Sivuja: 1 [2] 3
31
HPI / Vs: Hpi Savage XS
« : 10.12.11 - klo: 13.35 »
Tänään suostui Modelsport ottamaan tilauksen vastaan. Onko kokemuksia toimitusajasta Helsinkiin (halvemmalla eli Priority Parcel Deliveryllä)? Varastotilanne oli hyvä.

32
HPI / Vs: Hpi Savage XS
« : 09.12.11 - klo: 13.53 »
Onko Modelsportin käyttäjillä kokemusta pitääkö PayPal-tunnuksen olla verifioitu (luottokortin kautta)?
Koitin ostaa Savan huonolla menestyksellä, koska Paypal-maksu tyssää virheilmoitukseen ettei maksua nyt voida käsitellä.

Onpas muuten kumma juttu ettei autoa saa Suomesta ostaa. Kerrankin joku vapaaehtoisesti ostaisi mieluummin suomesta kuin netistä, mutta...

33
HPI / Vs: Hpi Savage XS
« : 09.12.11 - klo: 10.25 »
Mistä Savage XS kannattaa ostaa?
Vaikuttaa siltä, että Suomesta ei sitä saa. Hobbylinnalta kyselin eivätkä ole kuulemma lähiaikoina ottamassa autoa. Suomesta mieluiten ostaisin, mutta en ole löytänyt liikettä joka myisi.

34
Piitkän tauon jälkeen kävin ulkoiluttamassa M8 sähköä. Aikaisempaan rataan nähden paljon kivempi. Aiemman radan lähdön jälkeiset hypyt olivat ihan tappoja autolle osaamattomissa käsissä (etuiskarit poikki huonosta alastulosta). Nyt radalla voi ajaa ja harjoitella vaikka ei vielä osaa. Toinen vaikea paikka edellisessä radassa oli takasuoran pitkä hyppy. Ajolinjaa oli aloittelijan vaikea hahmottaa siten, että olisi uskaltanut hypätä. Nyt hyppy on hyvin näkösällä ja taaimmassa kohdassa on vain tasaista rataa.

Eli näin aloittelijan silmissä mieletön parannus vanhaan rataan. Toki myös koroke on ihan superhieno.

35
Yleinen keskustelu / Vs: Servot
« : 11.03.10 - klo: 21.29 »
Ostin uuden servon ja tein samalla nopeustestiä Savöxin SC1258 ja Ace / Associated DS1313 servon välillä

Tässä Youtube-videot:
Savöx SC1258 (0,08s / 12kg): http://www.youtube.com/watch?v=FFya2RL8DAw
DS1313 (0,13s / 12,5kg): http://www.youtube.com/watch?v=SuYcmuYY2-8

On muuten hauska havaita kuinka suuri ero eri valmistajien ilmoittamissa väännöissä on. DS1313 jaksoi kevyesti vääntää servoseiverin kohdalta kun piti pyöristä kiinni. Savöx ei edes yrittänyt, inisi vain. Nimellisesti pitäisi olla yhtä paljon vääntöä, mutta todellisuudessa Savöx jää mennen tullen. Sinällään ymmärrettävää, onhan se halvempi kuin DS1313 ja on kuitenkin TODELLA paljon nopeampi.

36
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 06.03.10 - klo: 13.27 »
Ilmoitelkaahan jos ja kun ovet aukeavat. Olisi ehkä mahis viiden aikaan saapua paikalle.

37
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo Rc-Center Viikkokisat
« : 24.02.10 - klo: 22.34 »
Ellei muut corrikuskit hyväksy asiaa?

Ei, koska haluan itse seurata yleisönä miten ne kasit liikkuu  :grin:

No kyselläänpän samalla että olisiko niistä patterikaseja kisaan asti?
Tuleeko HEP ääniä?

Yllättävän monella sellainen on (vaikka ei niillä paljon näy ajettavan) ja RC Centeri toimii tosi hyvin kasillekin. Onhan se ahdas, mutta hyvin voi ajaa kun säästelee kaasua.

38
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 23.02.10 - klo: 22.51 »
Koitin katsella ketjusta huonolla menestyksellä vastausta eli kysyn

Oletteko nähneet myynnissä (uutena) Savage Fluxia ilman sähköjä?
Kaapissa kun olisi käyttämätön MMM + 2200kV combo.

Eli tämä combo: http://www.castlecreations.com/products/mamba_monster.html

39
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 23.02.10 - klo: 21.58 »
Hyperi sai eilen uuden kopan. Tarroitettu aika miedosti.

Minkäs takia raideleveys edessä noin kapea?

Normaali se on. Tuolla vasemman takapyörän alla on kuvassa koroke. Eli kuvakulma vain hämää. Etutassut maassa, vasen takatassu n. 10cm ylempänä.

40
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo Rc-Center Viikkokisat
« : 23.02.10 - klo: 21.56 »
Säännöt ovat erittäin väljät, niistä sitten enemmän ensimmäisessä kutsussa. Käytännössä siis aloittelija pääsee mukaan millä vaan  :wink:

Millä vain.
Eli voinko osallistua mun M8-e:llä? (paino vain 3,8kg)

41
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 23.02.10 - klo: 10.58 »
Loistavaa!
Ilmoittelehan kun olette paikalla. Josko sitä pääsisi ajoissa duunista ja ehtisi suhaamaan oikein kunnolla.

42
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 20.02.10 - klo: 15.20 »
Hyperi sai eilen uuden kopan. Tarroitettu aika miedosti.


Ensimmäinen oma maalaus. Ehkä ensi kerralla tulee vältettyä monta virhettä (pölyhiukkasia ensimmäisessä maalikerroksessa, liian paksut kerrokset, liian vähän odottelua kerrosten välissä, liian nopeasti sinisen perään valkoinen väri).

43
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 12.02.10 - klo: 19.45 »
Pari kuvaa omista kulkineista. Laitan lisää kunhan Hyper saa kopan:



44
Yleinen keskustelu / Vs: model-expo 2010
« : 07.02.10 - klo: 17.26 »
Lemmikkimessut samaanaikaan on oikeesti hyvä. Pääsee messuille ku on avokillekin jotaa :cheesy:

Omassa ikäluokassani (n. 30v) on paljon pieniä lapsia ja viime vuonna pääsin messuille monen vuoden tauon jälkeen juurikin lapsimessujen takia. Naisväki ja lapset olivat siellä toisella puolella ja miesväki Model Expon puolella. Ja noin kymmenen vuoden jälkeen puraisi kärpänen ja tuli hankittua rc-auto. No nythän homma on lähtenyt lapasesta.. tänä vuona voisi vaikka tulla ajelemaan.

45
Sähköautot / Vs: E-Hyper 7 -projekti
« : 06.02.10 - klo: 20.45 »
Tutun näkösiä akkuja, jos ne on 2s! Noita olen ostanut kaikkiaan 12 (3 +3 +2 +2 +2)
Eniten oli vaikeeta uskoa et 400/240/160 A lupauksinen akku sulatti piuhansa ja kuumeni ällökumaksi kädelle

Nopea vastaus, mutta kuitenkin. 2s akkujahan nuo ovat. Tänään n. 40 minuuttia PKSRCA:n sisäradalla yhtämittausta (rauhallista) ajelua ja akkujen pintalämpö oli setin jälkeen reilut 40 astetta. Moottori oli n. 56 astetta. Eli lämpenevät minullakin.

Inferno oli ihan lussu vakioiskarein ja jousin, hakkas maata ja kolisten paksuillakin limoilla. Siinä ajoin keskellä 500 000 limoin ja iskarit kyoshonumeroin 400.

Ihan sama juttu. Tulin itse asiassa just palstalle huutelemaan vinkkejä.
Nyt on jäykimmät vakiojouset (Hobaon valkoiset) ja niin paljon muoviklipsuja, että kun auton pohjan painaa maahan, ovat käytännössä myös joustovarat loppu. Edessä on 30 iskariöljyt ja takana 35. Ja liian löysää on. Pohjaa todella helposti.

Riittäisikö pelkkä iskariöljyjen jäykistys (jäykkyyteen 100 asti löytyy pakista) vai pitääkö lisäksi lähteä etsimään jäykempiä jousia jonkun muun auton suunnalta?

Painoahan kapistuksella on 4,2 kiloa ajokunnossa.

46
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 06.02.10 - klo: 20.33 »
Miten huomisen aukiolo? Ajelen Joensuusta ja aikataulun määrä se kuka meinaa avata ovet :azn:

Tänään lähtiessä kyselyn huomista aikataulua ja joku sanoi, että puolenpäivän aikaan pitäisi aueta. Joku paremmin asiasta tietävä tai peräti avaimen haltija voisi omata parempaa tietoa. Itsekin tarkoitus heti kahdentoista aikaan ilmaantua, jos vain ovet silloin ovat auki.

47
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 06.02.10 - klo: 13.49 »
Joko siellä ovat ovet auki vai vieläkö kyhjötellään ulkona?

48
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoo RC-Center
« : 06.02.10 - klo: 12.25 »
Mahtaako tänään olla ovet auki vai ovatko kaikki avainten haltijat Nokialla?

49
Sähköautot / Vs: E-Hyper 7 -projekti
« : 11.08.09 - klo: 15.15 »
Onko nopasin ulostulopiuhat kiinni kopassa jännityen? Katolleen töyssyn päälle tullessa kori joustaa, mutta voiko isku pärähtää noparin piirikortille asti.

Kopan ja piuhojen väliin jää reilu sentti. Kun koppaa painaa ylhäältä päin kovaa, tulee se ihan lähelle johtoja, mutta ei silti ota vielä kiinni.

Nopariinkin laitoin kunnon piuhat eli ei mitään välijohtoja vaan suoraan nopariin integroitu 2x2S kytkentä. Ja varmuudeksi välipiuhaan laitoin vielä ylimääräisen silikonisuojuksen (osuu takajäykistimeen).


Pääsin ottamaan ensimmäiset tyypit ja auto tuntuu hyvältä. Radalle pitäisi vielä päästä hyppyjä testaamaan.

Keskellä on torsen ja se tuntuu paremmalta kuin aikaisemman hyperin täyslukko. Etupyörät eivät palloonnu eikä mutkassa täydellä kaasullakaan ole liian takavetoinen. Kaiken kaikkiaan oikein hyvän tuntuinen. Edessä on spider diffi, takana normaali. Molemmissa 3000 öljyt.

Jousituskin onnistui. Jäykimmillä Hobao jousilla auton tukivarret ovat suunnilleen vaaka-asennossa normaaliajossa. Etuiskareissa 30 öljy, takana 35. Etupyöriin täytyy laittaa pikkasen lisää aurausta. Sen jälkeen pitääkin loput säädöt tehdä radalla.

Sisälle ei mennyt kiviä, pölyä kyllä meni. Mutta kuten kopasta näkyy, oli roisketta ihan kunnolla ilmassa.


Uusi reiättämätön kori pitää maalata ja sovittaa paikoilleen, mutta alkuun pääsee tällä. Polttiksen reiät ummistettu ilmastointiteipillä :)


50
Sähköautot / Vs: E-Hyper 7 -projekti
« : 10.08.09 - klo: 21.10 »
Akkujen saama Hiekkahieronta kaukaloissaan! esim teippi, lisäkutistesukka, pehmoteippi, tms

....
- akkujen/ em kaukaloiden , pysyminen kiinni kun se keriminen sattuu.
  LIPO akku ei kestä törmätä omalla painollaan 3-5mm tolppaan 40kmh:ssa

Koitin ottaa vinkeistä vaarin ja tällaiselta auto nyt näyttää.
Alta päin tein tiiviin eli vain pari pientä 3 mm reikää on vapaana. Laitan niihin upotukset + ruuvit, jos näyttää että pöly muodostuu ongelmaksi. Uskoisin että sitä tulee muualta enemmän kuin noista parista reiästä. Jos lämpöjen puolesta on tarvetta, otan jostain yläosasta noparin ja/tai moottorin kohdalle ilmaa jonkin hyttysverkon läpi.


Auto on koppaa ja mahdollisia kopan ja pohjan välisiä tiivisteitä vaille valmis. Vakiokoppa sujahtaa nätisti paikoilleen eikä jää pullistelemaan. Vastarin kotelon kohdalla koppa osuu sekä siihen että viereiseen akkutelineeseen, mutta mahtuvat kuitenkin. Nopari on tukevasti kiinnitetyssä alumiinisessa levyssä sekä nippusiteellä että tarranauhalla. Pitäisi pysyä kiinni. Akkutelineet ovat toisesta päästään rungossa ja toisesta muovisissa levikkeissä. Sen verran tukevasti nekin, että kestävät rankempaakin pyörittelyä.

 
Yksi tavoitteeni oli tasaisen painonjakauman lisäksi saada painopiste mahdollisimman alas. Tuntuu siltä, että taisin onnistua. Ainoastaan nopeudensäädin on nostettu selvästi runkolinjan yläpuolelle.


Kunhan pääsen ottamaan ensimmäiset testit, tiedän tuliko parempi kuin edeltäjästä. Edeltäjä oli samalla sydämellä, mutta nyt painopiste on siihen nähden matalammalla sekä vasen/oikea suunnassa paremmin keskitettynä. Samoin kaikki osat ovat tukevammin kiinni.

51
Sähköautot / Vs: E-Hyper 7 -projekti
« : 24.07.09 - klo: 20.22 »
Kertokaahan mikä on seuraavista fiksuin vaihtoehto... ts. onko joku vaihtoehto sellainen ettei kone / säädin kestä virtoja startissa.

d) 4s lipot + 2650kV MambaMax + 13t pinjoni

Mulla on Hyper 7:ssa 4S + NEU 2650 + 12t pinjoni. En ole saanut konetta oikein kuumaksi vaikka olen kuinka kiusannut. Korikin on sen verran tiivistetty, että kiviä harvoin eksyy sisälle asti. Jäähdytystä ei siis liikaa ole. Noilla välityksillä huiput gps:llä n. 70km/h. Oikein hyvin jaksaa lähteä myös paikoiltaan. Piti laittaa säätimestä punchia aika lailla pieneksi. Muuten lähtee neljä pyörää reippaasti sutien kuivaltakin asfaltilta. Säätimenä Mamba Monsteri, mutta se ei vaikuttane moottorin puolella mitään.

52
Sähköautot / Vs: E-Hyper 7 -projekti
« : 22.07.09 - klo: 21.43 »
Akkujen saama Hiekkahieronta kaukaloissaan! esim teippi, lisäkutistesukka, pehmoteippi, tms

Oikein hyviä huomioita kaikki. Kiitos näistä. Tuota hiekkapuhallusta ajattelin ehkäistä tekemällä auton alaosasta suht suljetun. Mikäli lisäilmaa tarvitaan, otetaan sitä sitten yläkautta / vähemmän hiekkaisesta paikasta.

Nyt ovat moottori ja servo löytäneet paikkansa. Nostin samalla keskidiffiä hieman ylös niin saa sen diffin aukonkin umpeen. Ja toisaalta näin väärinpäin käännettynä oli pakkokin nostaa.


Etutukea piti aikalailla ohentaa, jotta moottori mahtui. Toivottavasti se silti kestää. Aika näyttää.


Kuten kuvastakin ehkä näkee, keskidiffinä on torsen. Eteen tuli spider ja takana on tavallinen. Jouset ovat jäykimmät vakiosetistä (eli valkoiset). Siinä ja siinä että riittävätkö nekään. Edessä on n. 1cm lisäpala ja takana vähän pienempi. Tuntuu jo pelkästään akkujen kera ehkä vähän löysältä.

53
Sähköautot / Vs: TowerPro MG955 servo
« : 18.07.09 - klo: 09.46 »
Vähän tarkempaa tutkailua saman valmistajan MG995 servosta löytyy täältä:
http://www.rcmodelreviews.com/mg995review2.shtml

Tuosta jutusta huolimatta tuli tilattua miniin moinen. Lisäksin otin myös kiina ESCin (90A jatkuva) ja 2kpl toista servotyyppiä. Jos yksikin noista komponenteista toimii, ostos kannatti. Koko setti postikuluineen 30 euroa. Ei sillä hinnalla suomesta saa edes servoa. Ja 100 euron miniin ei viitsi ostaa 100 euron servoa tai noparia.

Harjattomassa 1:8 autossa käytän Futaban vastari + MMM + laatudigiservoa, mutta kyllä näille halpiskinkkitavaroillekin voi olla käyttäkohteensa (kuten minit yms).

54
Sähköautot / Vs: E-Hyper 7 -projekti
« : 13.07.09 - klo: 22.27 »
Auto myöskin myynnissä nykysin

Jatketaan vanhaa ketjua, kun kerran kyseisen auton nykyään omistan. Auto on ollut niin kiva, että piti ottaa toinen samanlainen työn alle. Ja jotainhan pitää aina parantaa. Nykyisessä pelissä painopiste on ehkä hieman turhan korkealla + akkujen kiinnitys muovisissa reunoissa huojuva.

Tällaista ajattelin seuraavaan versioon. Tavoitteena saada painopiste mahdollisimman alas ja pitää painojakauma melko tasan vasemman ja oikean reunan suhteen. Tekniikka on jo valittu eli MMM+Neu 2650 combo tulee vetopuolelle ja servoksi ajattelin Ace/Asso/mikälie DS1015.

Onko raadilla jotain ideoita mitkä olisivat ne tärkeimmät seikat joihin kannattaa osien sijoittelussa kiinnittää huomiota?



Moottori tulisi kuvan vasempaan alakulmaan (~400g) eli keskidiffi kääntyisi siis toisin päin. Akut taakse valkoisten laatikoiden kohdalle (a 370g). Näin kaikki painavat osat saisi niin alas kuin mahdollista. Ohjausservo kuvan vasempaan yläkulmaan vakiopaikalleen. Mamba Monster sekä vastaanotin tulisivat kuvan yläosaan eli samalle sivulle servon kanssa. Näin painon saisi jakautumaan suht tasaisesti. Mamban saatan joutua laittamaan myös keskilinjalle akkujen yläpuolelle. Se painaa n. 120 grammaa joten sen sijainti ei ole niin kriittinen.

55
Se on tämä setti :
http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=39_1_18_24&products_id=187


Oliko se siis sun auto, jonka Lavangossa näin?

Hieman hämää, kun rc caragen sivuilla tuo konversiosetti on HongNorin alla. Mutta se siis ilmeisesti sopii myös Hyper seiskaan?

56
Ihan mielenkiinnosta kysyn että käytitkös HAKUa vai ei. Olisko tullut mieleen että voisit käydä läpi noita topåicceja hieman paremmin. Aloitus sivulla on varmasti 2 ehkä jopa 3 jossa puhutaan noista autoista.

Kyllä käytin. Useampaa hakusanaa koitin, enkä löytänyt osumia. Auttaisitko, sinulla lienee paremmin valitut hakusanat?

Kysyitkös omistajalta että mikä on homman nimi  :huh:

RC-caragesta oli niitä aikanaan saatu ja kyseinen kaveri oli ostanut auton valmiiksi modattuna. RC caragessa ei moita kittiä enää ole saatavilla ja sinnekin toki laitoin kyselyn aiheesta.


57
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 12.07.09 - klo: 17.13 »
Onko kukaan käynyt tänään radalla, onko ajokunnossa?

Itse itselleni vastaten. Vettä oli ja runsaasti.

58
Polttisautot / 1/8 crossista rata-auto, valmista kittiä?
« : 12.07.09 - klo: 14.20 »
Näin tänään Lavangossa Hyper 7 crossarin, joka oli muutettu valmiilla kitillä rata-autoksi. Koitin tällaista kittiä etsiä netin syövereistä huonolla menestyksellä.
Kitissä oli korin lisäksi etuiskareiden yläpäähän erilainen tuki + uudenlainen etupuskuri.

Mistähän moisen kitin voisi vielä ostaa?

Tässä vielä kuva:


edit: otsikko

59
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 12.07.09 - klo: 10.54 »
Onko kukaan käynyt tänään radalla, onko ajokunnossa?

60
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteet
« : 11.07.09 - klo: 10.52 »
Mitkä kaikki vastaanottimet mahtaisivat olla yhteensopivia Futaba 3PM-FM 40MHz lähettimen kanssa?

Futaban valikoimasta minulla jo on R133F ja R203HF (HRS).
Ilmeisesti myös Hitecin jotkin mallit toimisivat.

Entä tämä, mahtaisiko toimia? Ei olisi ainakaan hinnalla pilattu.
http://www.velocity-hobby.com/pd-dynam-r-6p-receiver-futaba40mhz.cfm

Pitäisi vielä kaksi vastaria hommata ja uutena en edes harkitse noita Futaban omia. Käytettyjenkin löytäminen helpottuisi, jos olisi muitakin vaihtoehtoja kuin yllä mainitut.

Kahden uuden Futaban vastarin hinnalla saa 4 vastaria gigaradioon. Tuo 40Mhz tuntuu varsinkin HRS tilassa varsin mainiolta, joten hinkua vaihtamiseen ei ole.

Sivuja: 1 [2] 3