Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - mkleemol

Sivuja: 1 2 [3]
61
Sähköautot / Vs: Tamiya Mini Cooper - M03 Rally Chassis
« : 10.07.09 - klo: 00.04 »
Onko joku löytänyt Miniin valmiita valosettejä. Siis lähinnä ajattelin takavaloille valmista umpiota joko ledeillä tai pelkkää umpiota, johon itse lisään ledit.

Tiedän, että TT01 valosettejä on jopa eri koreille, miniin en vaan ole löytänyt mitään valmista. Eteen on tarkoitus laittaa parkkivalot +1W teholedit ajovaloiksi ja taakse punaiset + ehkä peruutusvalot.

Ohjaussetiksi joku valmis, esim. tämä: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/KORIT-JA-TARVIKKEET-Led-valot-ja-sarjat/3Racing-LED-Light-System-For-110-ElectricGas-Power-102645

ja lisäksi tämmönen, jolloin ajovalot (1W) saa päälle ohjaimen 3 kanavasta: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8833&Product_Name=Turnigy_Receiver_Controlled_Switch_

Täältä löytyy lisää valokeskustelua:
http://rc10.fi/index.php?topic=1896.30

62
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 14.06.09 - klo: 22.19 »
eZRun 80A nopari
1900kv XL kiinakone (max 75A)
EC Power 11.1v LiPo 4000mAh 10C (max 15C) 2kpl.

Tarkoitus on laittaa nuo rinnan. Onkohan noista akuista mihinkään tossa setupissa (onko virranantokyky alimitoitettu)? Muistelin että joku olis maininnu ettei mahottomasti potkua riitä sekä tuppaavat lämpenemään...

Mulla on juuri tuollainen ja se tosiaan lämpenee erittäin kevyellä setupilla. Eli 1/10 stadium truck + vakiohiilikone vakiovälityksellä ja akku on ajon jälkeen selvästi lämmin. Ehkä jopa kuuma (onpa tarkka määritelmä :)) Samassa autossa Yuntongin 5000mAh (20C) on käytännössä ympäristön lämpöinen ajosession jälkeen.

Miten kävi sun setupilla, lämpeneekö?
Onko toista akkua johon voisit verrata?

63
RC-kerhot ja -radat / Vs: RC-radat kartalle
« : 01.06.09 - klo: 18.51 »
Loistava idea kerätä radat kartalle. Olen monta kertaa vastaavaa kaivannut ihan tässä pk-seudulla. Juuri harrastuksen pariin palanneena ei ollut aluksi helppoa ottaa selvää edes siitä missä lavanko sijaitsee.

Olisiko tästä paikasta jakelukanavana hyötyä?
http://www.gps-waypoints.net/gps/?language=fi

Tuota olen itse käyttänyt joidenkin muiden pointsien etsimiseen.

64
Hobao / Vs: Puolivirallinen HoBao Hyper 7/-Pro -thread.
« : 01.06.09 - klo: 10.30 »
Sininen on medium ja tässä autossa parhaiten toimiva.
Valkoinen on jäykempi.
Erittäin harvoin seiskassa tarvitsee jäykempää jousta.
Sininen oli se jousi jolla ajettiin kaikkialla.

Mustalla ja punaisella voit heittää vesilintua.

Mun tapauksessa saattaa siis valkoisillakin olla käyttöä. Kyseessä on sähkökonversio, joka on hieman polttisversiota painavampi. Kokonaismassa ajokunnossa on n. 4,5kg kun se polttisversiona jää ymmärtääkseni alle 4 kilon.

Olivatko musta ja punainen vielä löysempiä kuin sininen? Jos näin on, en tosiaan taatusti niitä tarvitse.

65
Hobao / Vs: Puolivirallinen HoBao Hyper 7/-Pro -thread.
« : 31.05.09 - klo: 23.20 »
Muistaako tai tietääkö joku Hyper 7 jousien jäykkyydet eli mikä on eri värien jäykkyysjärjestys. Sormituntumalla on tosi vaikea arvioida onko joku jäykempi kuin toinen.

Multa löytyy seuraavat värit:
sininen
valkoinen
musta
punainen (metalli kuultaa läpi eli lähinnä anodisoidun alumiinin tyylinen väritys)

66
Polttisautot / Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« : 31.05.09 - klo: 22.37 »
Onko jollakulla kokemusta Futaban HRS modesta TT / Ace / Associated DS1015 (tai DS1313) servon kanssa?
Toimiiko luotettavasti?

Mulle on tulossa HRS vastari ja autossa on tuo DS1313 ohjausservo, jonka ajattelin syksymmällä päivittää DS1015 servoksi.

67
Polttisautot / Vs: Polttiskrossikoulu Lavangossa
« : 28.05.09 - klo: 22.16 »
Tää oli loistosetti.

Oli kiva ajaa, kun muut olivat yhtä "huonoja". Auto on ihan hyvä kaataa 2 tai 3 kertaa yhdellä kierroksella. Oli vähän eroa kahdeksan jälkeiseen menoon, kun ennenkin ajaneet olivat radalla :)

68
Vapaa keskustelu / Perinteinen myynti-ilmoitus
« : 23.05.09 - klo: 22.55 »
Olenkohan jotenkin turhan kriittinen, kun minusta tuntuu että tosi usein ilmoitukset myyntiosastolla ovat alla olevaa tasoa.
Oletko kokenut samoin?

***********************************************************************************
*Roskiksen tyhjennystä*

En jaksanut viedä tänään roskia, joten nyt olisi myynnissä vähän käytettyjä osia.


Vastarikotelon kansi on tosi tarkkaan leikattu. Se on puolet alkuperäisestä. Toimii hyvin kun ei ole pientä hiekkaa. Isommat kivet pysyvät poissa vastarista.

Tiukka hinta 6,5 euroa + postikulut. Saa tinkiä.
Vain nouto (en siis postita)!
***********************************************************************************

t. Anonyymit Avautujat

69
Hobao / Vs: Puolivirallinen HoBao Hyper 7/-Pro -thread.
« : 21.05.09 - klo: 20.55 »
Palautetaanpa vanha ketju henkiin.

Tarkoitus on Hyper 7 Pro pistää kuntoon ja sähköistää se. Sanderssonalta tuntuu vielä saavan varaosia ja minulla on jo lähes kaikki osat autoon. Nyt olisi muutama kysymys.

Mulla on Spider diffi sekä tavallinen diffi. Olen ymmärtänyt, että spider on kestävämpi kuin tavallinen. Pitäisikö minun siis laittaa Spider taakse ja tavallinen eteen vai miten suosittelette?

Entä öljyt, eikös samalla öljyllä spider ole tiukempi? Mitkä olisivat hyvät lähtöarvot? (jos molemmat olisivat tavallisia, laittaisin etu 5000 ja taka 3000)

Keskelle on tulossa torsen diffi.

Kulkupuolesta tulee vastaamaan tehokas harjaton sähkömoottori. Ottakaa tämä huomioon öljyjen arvoissa, jos se asiaan vaikuttaa.

Itse asiassa mulla on jo samanlainen sähköauto käytössä, mutta sen olen valmiina hankkinut. Toinen on tarkoitus tehdä, mutta vielä vähän paremmaksi viritellä akkutelineet yms (Lassi nimimerkin vanha auto, josta omassa ketjussa juttua http://rc10.fi/index.php?topic=27163.30).

70
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoossa ajopaikkaa
« : 15.05.09 - klo: 08.51 »
Jos haluaisi kokeilla ajokkien huippunopeuksia, niin missä olisi sopivasti vapaata sileää ja päällystettyä tietä?

Aika hyväksi paikaksi olen todennut Vermon raviradan parkkipaikan ihan Leppävaaran vieressä. Siellä on ihan uusi asfaltti ja asfaltin jälkeen jatkuu vielä tasaista hiekkaa ainakin yhteen suuntaan. Omalla Brushless Hyperillä ehtii hyvin saamaan huiput jopa parkkialueen lyhyemmällä sivulla (n. 70km/h).

71
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 11.05.09 - klo: 18.48 »
E: kuumuuko muilla lipot ajossa? Jos kuumuu niin kuinka paljon? Ja paljon ne edes saa kuumua?
[/quote]

Ainoa LiPo, joka minulla lämpenee on halpis 4000mAh EC powerista tilallu max 32A sietävä. Se on sellainen reilusti lämmin, mutta ei kuitenkaan kuuma. En ole mitannut, mutta olisko jotain 30-40 astetta ajelun jälkeen. Siinä ei vaan virrananto riitä edes tuolle perushiilikoneelle.

Toisessa autossa on sekä Maxampsin 8000mAh että Yuntongin 5000mAh akut käytössä. Ne ovat ehkä aavistuksen lämpöiset ajon jälkeen (alle 30 astetta). Siinä kuormaa onkin sitten aikalailla eli 4,5kg auton paino ja koneena Neun 2700kV 4S setupilla.

Tässä lämpötiloista aika hyvin lisää tietoa: http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
Lyhyesti, Lion pohjaisen akun kestoikä lyhenee, jos se käy kuumana:
25 asteen lämmössä 1 vuoden jälkeen jäljellä 80%
60 asteen lämmössä 3 kk jälkeen jäljellä 60% !!! eli vanhenee reipasta tahtia

72
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteet
« : 11.05.09 - klo: 09.58 »
Olen koittanut etsiä relettä tai transistorilähtöä vastaanottimeen 3 kanavassa käytettäväksi. Onko tällaisia olemassa ja mikähän olisi se maaginen hakusana, jolla google auttaa?

Tällästä haet? linkki

Siinähän se. Kiitos.

73
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteet
« : 10.05.09 - klo: 10.26 »
Olen koittanut etsiä relettä tai transistorilähtöä vastaanottimeen 3 kanavassa käytettäväksi. Onko tällaisia olemassa ja mikähän olisi se maaginen hakusana, jolla google auttaa?

Tarkoitus siis kytkeä valot päälle (tai jotain vastaavaa) vastaanottimen 3 kanavaa käyttäen.

74
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.05.09 - klo: 20.16 »
Samalla kokeilin Yuntongin 5000mAh 20C akkuja Mamba Monsterin ja Neun koneen kanssa 1/8 autossa. Pelittää hienosti. Kunnon kengitystä asvaltilla ja hiekalla eivätkä akut lämpene. En myöskään huomannut että tehoa olisi ollut vähemmän käytettävissä kuin Maxampsin akuilla.

Millä autolla testasit noita Yountong akkuja?

Autona 1/8 Hobao Hyper 7, jolla siis painoa n. 3,5kg ilman akkuja (4wd).

75
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 02.05.09 - klo: 23.09 »
Ostin käytettynä auton akkuineen. Siinä on 2kpl 2S akkuja ja ajon jälkeen yhden kennon jännite on selvästi muita alempi. Olen ladannut vasta kaksi kertaa (tasaavalla Bantam BC5:llä) ja latauksen jälkeen jännite ihan kohdillaan kaikissa. 

Kuinka iso epätasapaino on mielestänne huolestuttavaa? Nyt oli ainakin kerran n. 3,6-3,7 muissa kennoissa ja yhdessä noin 3,2 volttia. Pitäisikö asettaa cutoff niin ylös, että pienijännitteisenkin kennon jännite jää turvalliseksi (n. 3,5V ajojen jälkeen) vai ostaa suosiolla yksi uusi akku?

Kyseessä Maxampsin 8000mAh/160A akut ja ihan turhaan ei siis tee mieli ostaa vara-akkua.

Latasin taas akkuja. Kun tasausta oli kestänyt noin tunnin, piti keskeyttää lataaminen, jännitteet olivat n. 4.20 4.19 4.19 ja 4.17. Useamman tunnin päästä jatkoin lataamista ja tilanne oli n. 4.19 4.19 4.20 ja 4.12, josta latausta (eli tasausta) jatkui 3 tuntia ja se päättyi laturin aikakatkaisuun. Loppujännitteet olivat kaikissa kennoissa 4.19 luokkaa. Mutta ei ehtinyt kuitenkaan tulla "valmis" tekstiä laturiin.

Ajattelin vielä huomenna kytkeä akut tasaukseen ja katsoa saako se tasauksen valmiiksi.

Onko kokemuksia vastaavasta, saitko akun vielä kuntoon vai oliko se vaurioitunut?

76
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 02.05.09 - klo: 23.05 »
Oletteko kokeilleet halvoista lipoista tehdä järeämpiä akkuja rinnankytkennällä. Saako siitä lähinnä päänvaivaa vai joskus jopa kohtuuhintaan kelvollisen akun?

Ostin ihan testimielessä yhden 12 euron hintaisen 4000mAh 2S Lipon, joka antaa jatkuvaa virtaa 32A.

Halpisakku: http://www.ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=246

Tulipa testattua halpisakkua Thuder Tigerissa hiilikoneella. Akku toimii ihan hyvin, mutta lämpenee melko paljon. Ajo oli suht kevyttä menoa eli välillä kovaa, välillä hitaampaa ja irtohiekalla eli rasitus ei ollut mahdoton. Nämä akut eivät siis sovellu autokäyttöön 1/10 kokoisiin autoihin. Johonkin pienikoneiseen ja pienikokoiseen autoon toimi varmaankin ihan ok.

Samalla kokeilin Yuntongin 5000mAh 20C akkuja Mamba Monsterin ja Neun koneen kanssa 1/8 autossa. Pelittää hienosti. Kunnon kengitystä asvaltilla ja hiekalla eivätkä akut lämpene. En myöskään huomannut että tehoa olisi ollut vähemmän käytettävissä kuin Maxampsin akuilla.

77
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.05.09 - klo: 20.37 »
Oletteko kokeilleet halvoista lipoista tehdä järeämpiä akkuja rinnankytkennällä. Saako siitä lähinnä päänvaivaa vai joskus jopa kohtuuhintaan kelvollisen akun?

Autona Hyper 7, jossa Mamba Max + Neu combo eli kuormaa akuilla kyllä riittää.

Ostin ihan testimielessä yhden 12 euron hintaisen 4000mAh 2S Lipon, joka antaa jatkuvaa virtaa 32A. En ole vielä sitä testannut missään autossa. Mietin akun tekemistä kuudesta tuollaisesta. Eli kolme rinnan ja kaksi tällaista kolmen pakettia sarjaan. Silloin kapasiteetti olisi 12 000mAh ja antaisi jatkuvaa virtaa 96A. Hintaa koko setille tulisi 69 euroa (ilman liittimiä). Akut fyysisen koon puolesta mahtuisivat autoon.

Maxampsin 160A jatkuvaa antavat ovat ajosession jälkeen aavistuksen lämpimät (ehkä kädenlämpöiset), mitä arvelette, onnistuisiko ajelut ollenkaan tuolla 96A virranantokyvyllä vai kuumenisivatko akut liikaa / meno olisi laiskaa? 8000mAh Maxampsit maksavat lähes 300 euroa eli tokihan jotain eroa on odotettavissa..

Halpisakku: http://www.ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=246

78
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.05.09 - klo: 20.24 »
Ostin käytettynä auton akkuineen. Siinä on 2kpl 2S akkuja ja ajon jälkeen yhden kennon jännite on selvästi muita alempi. Olen ladannut vasta kaksi kertaa (tasaavalla Bantam BC5:llä) ja latauksen jälkeen jännite ihan kohdillaan kaikissa. 

Kuinka iso epätasapaino on mielestänne huolestuttavaa? Nyt oli ainakin kerran n. 3,6-3,7 muissa kennoissa ja yhdessä noin 3,2 volttia. Pitäisikö asettaa cutoff niin ylös, että pienijännitteisenkin kennon jännite jää turvalliseksi (n. 3,5V ajojen jälkeen) vai ostaa suosiolla yksi uusi akku?

Kyseessä Maxampsin 8000mAh/160A akut ja ihan turhaan ei siis tee mieli ostaa vara-akkua.

79
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 26.04.09 - klo: 23.18 »
Tämä voi tuntua hassulta kysymykseltä, mutta HPI:n sivuilla tai muutenkaan webin syövereistä en löytänyt Savage Fluxin painoa. Ei joku moisen omistaja viittis käyttää autoa puntarilla, mitä näytti?

Polttismallit ovat siinä 5-6kg, niille painoja löysin.. ilmeisesti tää on jotenkin epäoleellilnen tieto :=)

80
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 25.04.09 - klo: 20.32 »
Löysin tällaisen vertailun, mutta vielä kaipaisin lisää suomalaisia kokemuksia:
http://www.youtube.com/watch?v=9UXqzqKKwJc

Miten esimerkiksi lumessa ajaminen?
Kumpi on helpompi suojata tai muuten sopivampi lumelle?

81
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 25.04.09 - klo: 19.58 »
Onko jollakulla kokemusta sekä Savage Fluxista että E-revo brushless mallista.

Olen aikeissa hankkia Savagen, kun kokemukset siitä vaikuttivat hyviltä. Tuosta E-revosta ei ole ollut yhtä paljon keskustelua. On tulossa ihan pihasuditteluun, hiekkajalkakäytävien kiertelyyn ja välillä varmasti kunnon montulle tai radallekin.

Tuo Savage taitaa isomman maavaransa ansiosta mennä hankalammassa maastossa (ajettaessa crawler tyylillä vaikkapa kallioita, ei siis suurella nopeudella). E-revon plussana ilmeisesti ovat hyvät sähköt + 2,4G radiot vakiona. Akuiksi on autosta riippumatta tulossa 2 x 2S 5000mAh Lipot eli en hae mitään maksimaalista huippunopeutta vaan kivaa autoa räppäilyyn. Ja sen verran tehoreserviä ettei heti lopu kesken. Tuo nykyinen Stadium truck rupesi nopeasti tuntumaan lelulta.

Onko jollakulla heittää muutamaa plussaa ja miinusta kummastakin pelistä?

82
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 21.04.09 - klo: 08.23 »
Onko joku käyttänyt Yuntong Smart Balanceria (http://www.yuntong-batt.com/v2007/prodisplay.php?id=64). En löytänyt kunnollista selostusta tuotteen toiminnasta edes valmistajan sivulta.

Kytketäänkö tuo balancer akkuun kiinni latauksen ajaksi ja se pitää kennojen jännitteet samassa?
Eli jos ostaisin ilman balansointia olevan LiPo-laturin, toimisiko tuo sen kanssa?

Suomessa ainakin Hobbylinna myy tuota balanseria (http://www.hobbylinna.com/smart-balancer-p-7220.html).

83
Ostin jokunen päivä sitten Thunder Tiger Phoenix Stadium Truckin. Se oli kohtuuhintainen suoraan paketista valmis setti. Voisi sopia tarpeeseesi. Hyvältä tuntuu monen vuoden tauon jälkeen. Takavetoinen peli, joka tuntuu hyvin toimivan hiekassa. Eli sen verran on suojauksia, että nyt n. 10 akullista ajettuna ei ole vielä mennyt kiviä voimansiirtoon tms. Muutama kolhukin on tullut ja toistaiseksi vauriotta (kop, kop, kop).

Suosittelivat kaupassa tätä ST versiota BX:n sijasta hieman korkeamman maavaran takia pihasuditteluun.

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Thunder-Tiger
http://www.hobbylinna.com/thunder-tiger-phoenix-buggy-p-21370.html

84
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 15.04.09 - klo: 23.00 »
Kävin ensimmäistä kertaa kokeilemassa LiPoa ja täytyy sanoa, että hyvältä se tuntui. Nimh-akkuun nähden tuntui mukavaa lisäpapua.

Laitoin ennen noparia erillisen LiPo-Cutoffin, joka oli 3V säädettynä. Mittasin LiPon kennojen jännitteet n. 20 min ajon jälkeen ja jännite oli molemmissa kennoissa 3,85V.
Kysymys kuuluu, onko tämä sopiva jännite vai katkaiseeko CutOff jopa liian aikaisin?
CutOffissa on toisena vaihtoehtona 2,7V.

Tiedän ettei kennoa saa ajaa alle 3 voltin jännitteeseen, mutta kuormituksen aikana jännite hetkeksi tippuu ja nyt cutoff reagoi siihen matalimpaan kovan kuormituksen aikaiseen jännitteeseen. Näinkö sen pitäisikin olla vai voisiko kennoa ajaa turvallisesti hieman tyhjemmäksikin?

ps. En olisi uskonut, että tuollaiseen vakio hiilikoneiseen Thunder Tigerin Stadium Truckiin (http://www.racingfactory.fi/shop/cat/images/st_0903_62e.jpg) tulee niin paljon tehoa, että tuntuu hiekalla olevan jo aivan riittävästi. Nimh:llä pystyi huoletta päästämään hana auki, mutta tuolla LiPolla piti koko ajan pikkaisen hillitä.

85
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 14.04.09 - klo: 22.49 »
Löysin ainakin tällasen cut off palikan.

http://www.espritmodel.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=4383

Mitähän arvon raati on mieltä, saisiko tuon toimimaan polttisauton vastariakun kanssa?
Eli jos tuon kytkisi kaasuservon piuhaan?

Hobbylinnasta saa LiPo cutoff palikkaa, jossa nopeudensäätimen tai kaasuservon ohjaus menee sen kautta. Siinä talletaan yhtä nappia painaen "nolla-asento", johon siis mennään cutoffin kytkeytyessä.

Toimii näin ollen polttiksen ja sähköpelin kanssa ihan yhtä lailla. On kooltaan tosi pieni piirilevy ja siinä päissä liittimet. Samaan tapainen kuin tuo kuvan laite, valmistajana tosin Robbe.

Sivuja: 1 2 [3]