Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Vesa

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 121
31
Sunnuntaille lupaa hellekeliä, eli toivon mukaan ajetaan lämpimässä säässä. :)

Huomenna rata on auki reeneille klo 10 >.

32
Hei,

sateisista ennusteista johtuen kilpailun on päätetty siirtää varapäivälle eli sunnuntaille 6.8. Kilpailu pyritään ajamaan kuivalla säällä ja aloitus voi olla kilpailupäivänä tavallista myöhäisempi.
Tästä ilmoitetaan tarkemmin lauantaina.

Mikäli sääennuste kuitenkin oleellisesti muuttuu tämänhetkisestä sunnuntain osalta, ja kilpailu päätetään siirtää ajettavaksi 27.8. yhdessä Joensuun osakilpailun kanssa (joka on siis peruttu, korvaava kisa olisi Oulussa 26.8.), tästä ilmoitetaan viimeistään perjantaina 4.8. klo 15.

Mikäli et ole tulossa, ilmoittaisitko pikimmiten allekirjoittaneelle.


Erälistat löytyy:

https://tinyurl.com/ypwv65vt

33
Perjantain treenimaksu radalla on 20euroa/kuljettaja.

Sääennusteita seurataan luonnollisesti vaihtelevista säistä johtuen pitkin viikkoa ja tilanteen mukaan kilpailu ajetaan suunnitellusti lauantaina, mikäli on kuivaa, tai varapäivänä sunnuntaina, kuten kitissäkin on ilmoitettu.

Mikäli molempina päivinä sataa, kilpailu siirtyy ajettavaksi sunnuntaille 27.8. Oulussa.

Lauantaina 26.8. ajetaan kalenterin mukaan Joensuun osakilpailu, joka jää valitettavasti tänä(kin) kesänä järjestämättä järjestäjän toivomuksesta. Tästä syystä, mikäli käy niin, että Maastosarjan Oulun kisa joudutaan siirtämään, se tarkoittaa sitä, että logistisista ja aikataulullisista syistä uusia kalenterin ulkopuolisia kisaviikonloppuja ei oteta kalenteriin, vaan lauantaina 26.8. ajetaan Oulussa sarjan kolmas kilpailu, ja sunnuntaina kauden päätöskilpailu.

Mikäli Oulun kisat ajetaan suunnitellusti läpi 5.-6.8. ajetaan sarjan päätöskilpailu Kuopiossa lauantaina 26.8. turffibaanalla.

34
https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/CompetitionOpen.aspx?id=17359&edit=0&fbclid=IwAR3gIXMaCzHEGLPbUm4wrK0ZwBzMGmUOOmyPd47VVqekae3HMUM2dixhYzY

Kiti auki, linkki yllä! Ilmoittautuminen on auki tämän viikon sunnuntaihin 23.7. klo 23.59.

Nyt kipin kapin ilmoittautumaan ja mukaan kisaamaan Suomen cooleimmalle krossiradalle!

35
Kilpailijoiden kanava / Vs: 12Track Tour 2023 speksailua
« : 06.07.23 - klo: 15.31 »
Muutoksia kaudelle 23-24:

Siirrytään ensi kaudella GT-12 luokassa 17,5t koneeseen, yksityyppikone valitaan kesän kuluessa. Sama kone/koneet toimivat myös TSP-10 luokassa yksityyppikoneena.

Ensi kaudella 12Trackin ohjelmassa on mukana myös CS-12 eli 13,5t EFRA Spec luokka C-12 ohella.  Lisäinfoa aiheeseen tulee muutaman viikon kuluessa. 

Kilpailut ajetaan aikavälillä marraskuun puoliväli > huhtikuun alku.

36
Kilpailu ajetaan alustavasti yksipäiväisenä.

Mikäli M4-10 -luokkaan tulee yli 15 ilmoittautunutta, M4-10 ajetaan sunnuntaina.

Ilmoittautumisen linkit lisätään lähipäivinä.

37
Oulun seudun pienoisautoilijat Ry. toivottaa kaikki RC-autoilijat tervetulleiksi M2- ja M4-10 luokkien kauden 2023 kolmenteen SM-osakilpailuun sekä S2-,T2- ja V2-10 -luokkien harjoituskilpailuun 5.8.2023 Ouluun.



AKK lupanumero /PA/2023

Rata
Kaakkurin Liikuntamaan RC-radat, Oulu. Ajosuunta vastapäivään.

Luokat, ajotapa ja alustava aikataulu

31.7.–3.8. Rata suljettu

4.8. Perjantai
Vapaaharjoittelu   10.00-20.00

5.8. Lauantai  -kaikki luokat
Ilmoittautuminen    8.00
Eräharjoitukset x 2
Alkuerät x 4
Finaalit x 3
Palkintojenjako   n. klo 18

Harjoituskilpailun toteuttaminen edellyttää väh. 3 kuljettajaa / luokka. Ajotapa suunnitellaan siten, ettei se aiheuta kilpailupäivän pitenemistä.

Aikataulu on alustava ja lopullinen versio julkaistaan viimeistään torstaina 3.8.2023. Katso www.rc10.fi

Kilpailunjohto
Tuomariston puheenjohtaja     Ville Aalto, JoeUA
Tuomari                                  Miikka Luhta OSPA, muut nimetään myöhemmin
Kilpailunjohtaja                      Juha Takku, OSPA
Ajanottopäällikkö                   Miika Laurila, OSPA
Katsastuspäällikkö                 J-M Heikkala OSPA, OSPA
Ratamestari                          Janne Valtanen OSPA
Kilpailusihteeri                       Vesa Yli OSPA
Tiedottaja                             Vesa Yli OSPA
Catering                               OSPA

Lisenssi
Maastosarjan kilpailijalla ja tarvittaessa hänen huoltajallaan tulee olla kilpailupaikalla vuoden 2023 maksettu lisenssi. Harjoituskilpailuun ei lisenssiä vaadita.

Säännöt
Kilpailussa noudatetaan Autourheilun sääntökirja 2023, EFRA 2023 sekä Maastosarjan sääntöjen mukaisia sääntöjä.

Vastuu
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan sääntöjä ja järjestäjän ohjeita. Järjestäjällä on oikeus peruuttaa, siirtää tai muuttaa kilpailuaikataulua olosuhteiden niin vaatiessa. Kilpailija on velvollinen antamaan kilpailukalustonsa sääntöjenmukaisuuden selvittämiseksi tai vastalauseen esittämisen johdosta tarkistettavaksi.

Ilmoittautuminen ja suostumus henkilötietojen käyttöön
Ilmoittautuessaan kilpailuun kilpailija hyväksyy antamiensa henkilötietojen käsittelyn kilpailun järjestäjän toimesta sekä henkilötietojen julkaisun osanottajaluettelossa, tulosluettelossa, sarjapistetaulukossa yms. kilpailun viestinnässä.

Ilmoittautumiset SM-kilpailuun viimeistään sunnuntaina 23.7.2023 klo 23.59 KITI:in osoitteessa

Linkki tähän

Ilmoittautumiset harjoituskilpailuun viimeistään sunnuntaina 30.7.2023 klo 23.59 MyRCM:ään

Linkki tähän

Ilmoittautumisen yhteydessä mainittava: nimi, seura, kilpailijanumero, lisenssinumero, luokka, vähintään 2 kpl 27/40 Mhz taajuutta tai 2,4 GHz, yhteystiedot, huoltajan tiedot (alle 18-vuotiaalla kuljettajalla) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista

Ilmoittautumismaksu on SM-luokissa 40 euroa per luokka, harjoituskilpailussa 30 euroa per luokka. llmoittautumismaksu maksetaan kilpailupaikalla ilmoittautumisen yhteydessä. Maksuvälineenä käy joko mobilepay tai käteinen.

Kierroslaskenta
Ponderi oltava RC4 tai RC4 hybridi.

Yksittäisen transponderin toiminnasta vastaa kuljettaja. Transponderien toimintaa seurataan kilpailun aikana ja rajatapauksiin puututaan ilmoitusluontoisesti. Alla linkit valmistajan asennusohjeisiin.
http://www.mylaps.com/kb/en/b2c/Manuals/Manual_Insert_RC_DP.pdf
http://www.mylaps.com/kb/en/b2c/Manuals/MYLAPS_RC4_PT_insert_07_2010.pdf

Muut
Rata avoinna harjoittelulle päivittäin, pois lukien kisaviikko 30.7-3.8.2023, tarkempaa tietoa rc10.fi-foorumilta
Huoltoalueena toimii 1/10-radan asvaltoitu alue, jolta löytyy kahvio, WC:t, paineilmaa ja vettä. Omat teltat mukaan.

Kahviossa on tarjolla kahviotuotteita sekä pitsatilaus kilpailupäivänä.


Maksuvälineenä käy joko mobilepay tai käteinen sekä ilmoittautuessa että kahviossa.
Vapaan harjoittelun kierrosajat näkyvät osoitteessa https://speedhive.mylaps.com/Practice


Lisätietoja
Vesa Yli
o4o8332407


Tervetuloa kisaamaan Oulun uudelle turffiradalle upeaan ympäristöön!

38
Tulokset / Maastosarja 2023 SM -Lopputulokset
« : 12.06.23 - klo: 21.13 »
M2-10 SM -sarjan epäviralliset lopputulokset 2023. AKK vahvistaa tulokset myöhemmin syksyllä kuten asiaan kuuluu. M4-10:ssä ei jaettu tänä vuonna SM-arvoa.


      I   II   III   IV   3/4 yht
1   Jamiel Gabrielsson   100   90      90   280
2   Oiva Metsola   76   82   76   100   258
3   Vesa Yli   72   76   100   76   252
4   Aapo Koro   66   69   72   66   207
5   Tomi Laaksonen   69   63      72   204
6   Heikki Parkkinen      60   69   57   186
7   Jani Mäkinen   90      82      172
8   Aki Kari   57   54      60   171
9   Aaro Koskinen   54   52   57   50   163
10   Oskari Mäki   82   72         154
11   Sampsa Nukarinen      66      69   135
12   Eemeli Suomalainen      57      63   120
13   Tauno Meriläinen         66   52   118
14   Akseli Nevalainen         63   54   117
15   Joona Haatanen      100         100
16   Janne Valtanen         90      90
17   Konsta Saarinen            82   82
18   Ilmari Ullakko   63            63
19   Tommi Tirroniemi         60      60
20   Martin Ekholm   60            60
21   Olavi Tenno         54      54


M4-10 harjoitussarjan sarjapisteet 2/3

1   Aapo Koro      76   90   100   190
2   Oiva Metsola      90   100   0   190
3   Oskari Mäki      100   82   0   182
4   Jukka Rautakoura   69   0   90   159
5   Laaksonen Tomi      72   76   0   148
6   Olavi Tenno      0   0   92   92
7   Ullakko Ilmari      82   0   0   82

39
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 29.04.23 - klo: 22.33 »
Ymmärrän huolen uusien luokkien keksimisestä ja pienen porukan jakautumisesta entistä pienempiin porukoihin.
Suurin ongelma on seurojen tekemättä jäänyt promo lajin eteen, jotta uusia voisi saada kisoihin asti. Tämä tyhjiö on tapahtunut 5-10 vuotta sitten, joka alkaa näkyä nyt.

S2-10 luokka ei ole uusi luokka, sitä ei vaan ole ajettu pitkään aikaan. Itse uskon, että monen muun syyn lisäksi luokan olemassa olo ja sen suosio on yksi suuri syy siihen, miksi porukkaa ei ole "nousemassa" järjestelmällisesti. Vertaisin tilannetta siihen, että koulujen ja junnujen hiihtokisat jätetään väliin ja pakotetaan kaikki suoran hiihtämään Iivoa vastaan kun eka kertaa kisoihin uskaltaudutaan.

Syitä osallistua ja olla osallistumatta on varmasti lukuisia, toivon kuitenkin, että vaikka joukko olisi vähälukuinen aluksi, se alkaisi pikkuhiljaa kasvaa ja saataisiin kynnystä tulla kisoihin pienemmäksi.

Asso RB10 on ainakin sellaisenaan tulossa sallituksi S2-10 luokkaan. Eli kyseisen auton omistavat voivat sellaisella huoletta tulla mukaan Maastosarjan S2-10 kisoihin. :)

40
Harrastajakysely FTT- ja 12TT-sarjoissa kausilla 2021-2023 ajaneille kuljettajille ja kilpailuja järjestäneille seuroille


Tällä kyselyllä kartoitetaan edellä mainittujen sarjojen harrastajien näkemyksiä sarjojen mahdollisista kilpailumuodoista tulevaisuudessa. Tällä hetkellä näiden sarjojen järjestäminen on seuroille taloudellisesti haastavaa ja on syytä pohtia mitä hyötyä ja/tai haittoja esimerkiksi niiden yhdistäminen toisi; seuroille taloudellinen helpotus, mahdollisesti halukkaita järjestäjiä lisää, enemmän vapaita viikonloppuja, harrastajat ajavat molemmat sarjat yksillä matkakustannuksilla jne.

Edellä mainittujen sarjojen luokkayhteyshenkilöt toivoisivat, että käyttäisit hetken aikaasi vastataksesi alla olevasta linkistä löytyvään kyselyyn. Vastausaikaa on 30.4. asti.

https://q.surveypal.com/PA_kysely-FTT--ja-12TT-sarjoja-ajaville-kuljettajille_2023/0

Kiitos vastauksestasi!

41
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 17.04.23 - klo: 23.30 »
Tuolla ois albumeissa muutama hyllyyn kasattu vintage ihmeteltäväksi. Melkeen saman verran vielä työnalla/tulossa.

https://www.facebook.com/vdezign/photos_albums

42
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 16.04.23 - klo: 10.26 »
Taitaa olla kyse RTR autoista joilla voi osallistua stanuluokkaan.

Näin juuri. Ensi viikolla lisää infoa aiheeseen.

Kuinka moni on konkreettisesti tulossa kisoihin viivalle S2-10 -luokkaan kesäksi 2023 Maastosarjan kisoihin?

43
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 11.04.23 - klo: 09.01 »
Stanujen ja virien ajaminen samassa erässä on todella hankalaa, eikä lisää kiinnostusta kumpaankaan luokkaan, koska vauhti/teho-erot ovat kiihdytyksissä ja suorilla niin valtavat, että se vain pilaa molempien kisan.

S2-10:een laillisten RTR autojen listaus tulee lähiaikoina pikimmiten.

44
Oulun seudun pienoisautoilijat Ry eli Team OSPA kutsuu kaikkia Oulun alueen RC-autoharrastajia liittymään Pohjois-Suomen suurimpaan ja aktiivisimpaan pienoisautoilukerhoon.

Miksi liittyä?

Team OSPA ylläpitää ja rahoittaa ratojen kehityksen järjestämillään kisoilla, keräämillään rata- ja jäsenmaksuilla sekä yhteistyökumppaneiden avustuksella - kaikki tuo aktiviteetti on välttämätöntä, jotta radat saadaan rakennettua, ylläpidettyä sekä edelleen kehitettyä harrastuspuitteita, niin talvella mattoradan puitteissa kuin Iinatin uusien ratojen suhteen. Meille on rakentumassa upeat puitteet kevään kuluessa - uusi asfaltti-, turffi- sekä crawling -radat Kaakkurin Liikuntamaalle. Myös yhteistykumppaneita haetaan alueen yrityksistä edelleen, mainostilaa on tarjolla erittäin paljon!

Seura on AKK-Motorsport ry jäsen ja jäsenyys mahdollistaa osallistumisen Suomessa järjestettäviin harjoituskilpailuihin. Suomen mestaruus (SM) ja kansainvälisiin (kv) kilpailuihin vaaditaan seuran jäsenyyden lisäksi AKK-pienoisautoilulisenssi.

Pääset osallistumaan kerhopäiville ja kerhokisoihin. Kerhokisoissa muodollinen osallistumismaksu (5€) eikä vaadi AKK lisenssiä.

Kerhopäivät talvikaudella joka toinen lauantai ja kesäisin kahdesti viikossa.
-Pääset mukaan seuran RC10.fi -foorumille sekä Discord-ryhmään.
-Saat alennuskoodeja kotimaisiin RC-kauppoihin; EuroRC, Hobbyfactory, Hobbylinna.
-Sinua avustetaan valinnoissa; mikä rata / auto sopisi sinulle.
-Kannatetaan hienoa harrastusta.
-Edullisemmat käyttömaksut Oulun seudun pienoisautoilijat ry:n hallinnoimille radoille.

Miten liittyä?

Mikäli et jo ole jäsenmaksun maksanut vuodelle 2023, voit liittyä seuraan seuraavilla tavoilla:
https://osparc.net/jaseneksi-liittyminen/

Kun saamme tarvittavat tiedot, lisäämme sinut AKK-Motorsports rekisteriin, josta tulee jäsenmaksu (50eur).

Seuran Discord-kanavalle pääset täältä:
https://discord.gg/HnxCuNQ

Jäsenrekisteri tarkistetaan ensi viikolla, ja alennuskoodit vaihtuvat, joten kannattaa toimia ripeästi!

Nyt kaikki liittymään!
Terveisin,
Team OSPA

45
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 06.04.23 - klo: 15.08 »
Ennen oli modelexpo jäähallillinen RCeetä ja muuta pienosmalli touhua. Nykypäivänä ei ole oikein mitään
mikä toisi samanlaista näkyvyyttä lajille. Kaupungilla pyöriessä ei törmää näyteikkunoihin joissa komeilee rc autoja.
Nykypäivänä nuoriso tuntuu viihtyvän enemmäkin sisällä tuijottamassa älylaitteiden ruutua ja e-sportilla voi tienata
miljoonia toisin kuin rc autoilussa.
RC on loputon raha reikä, mikä varmaan karsii paljon lajista kiinnostuneita harrastajia. Kunnon kilpakaluston hankintahinta puhtaalta pöydältä on järkyttävän korkea tänäpäivänä.
RTR luokka voi olla hyvä juttu, että pääsee kokemaan mitä RC autoilu on parhaimmillaan suuria tunteita niin onnistumisen riemua kuin myös epäonnistumisen nielemistä ja uudelleen yrittämistä.

Juurikin näin.


46
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 06.04.23 - klo: 13.26 »
Kun katsoo nykyisiä krossin a-finaali listoja kuskit on syntynyt 2000 luvun alussa tai myöhemmin.
Turha haaveilla mistään menneestä vaan kääntää pää/mieli tulevaisuutta kohti.
Toi tehdään kaikki niinkuin on aina tehty, siitä pitäisi päästää irti ja yrittää elää tätä hetkeä.
Suurin syy miksi itse lopetin kisaamisen ja kerhotoiminnan, koska homma junnaa paikoillaan ja
yrität ehdottaa jotain uutta niin pääsee RC mustallelistalle. :evil:

Olisi pitänyt kirjoittaa vähemmän tulkinnanvaraisesti. Tarkoitin, että useiden luokkien kärkikuskit aiemmin ja myös nykyisin ovat tulleet menestyksekkäinä stanukuskeina viriluokkiin.

M2-10 SM 2022 tuloslistalla ainakin 17/28 on syntynyt 90-luvulla tai aiemmin.

Laitoin itseasiassa kyselyä maahantuojille tuosta RTR-asiasta jo.

Sääntöihin kirjoitin että S2-10 kone on vapaa 13,5t moottori, se on sama kuin vintageluokassa on minimissään. Mielestäni nämä voivat ajaa jopa samaan aikaan / erissä, mikäli tarve ja halu.

Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä enkä väitä niitä vastaan. Sen kuitenkin sanon, että ainakaan itse en pysty listaamaan yhtääbn syytä, miksi lajin nopeimmat luokat olisivat paras tapa aloittaa vs. stanuluokka kyseisessä lajissa. Vähän niinkuin Formula1:een suoraan ja sitten sieltä jokkikseen.

Se miten itse tulkitsen näitä rekka, mini ja muita hitaampia ja edullisia luokkia on, että box stock -kalustolla olisi kiva saada ajaa kilpaa ilman viimeisintä tekniikkaa. Joka luokkaan löytyy kuitenkin aina se, joka treenaa, testaa jne enemmmän kuin muut ja sitä kautta se kilpavarustelu kasvaa, ellei sitä säännöillä voida rajata.

47
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 06.04.23 - klo: 10.51 »
2010 -luvulla ei ole ollut stanuluokka, nimenomaan siksi ei ole myöskään porukkaa kuten oli 2000 luvun taitteessa, kun stokkiluokissa oli 100+ kuskia. Useimmat nykyiset kärkikuskit luokkaan katsomatta, 90- tai 2000 luvun alkuvuosina aloittaneet ovat lähes poikkeuksetta ajaneet  (okei, muutama tulee mieleen joka ei, kymmeniä jotka ovat) stanua ensimmäiset vuodet jossain luokassa. Kuskimäärän kasvu hidastuu siitäkin syystä, ettei ole stanuluokkaa ollut tarjolla siten, että siinä olisi ollut kriittinen massa kuskeja, jotta luokka alkaa vetää, Tuo määrä ollut yleensä n 15 viime vuosina.

Nousupisteet oli käytössä 90-luvulla, itse en ole silloin ajanut, vasta sen jälkeen, mutta ennen mentaliteetti oli se, että ensin opitaan stanussa ajamaan ja menestymään, eikä mennä sitä viriin opettelemaan kylmiltään. Mun mielestä tämä on myös yksi syy, miksi niin moni lopettaa lajin niistä, jotka kisoja ajavat = porukkaa on suht vähän ja kärkeen on valtava ero, ja esim B-finaalissa voi olla todella valtavat erot kärjen ja peräpään välillä. Mitä hitaampi luokka, sitä useammalla on lähtökohtaisesti helpompaa olla "kisassa mukana" ja ero kärjen ja perän välillä varmasti pienempi.

Tuo EeLan ehdottama entrylevel -luokka on ollut framilla lajiryhmässäkin kauan, mutta tuo kokonaisuus vaatisi maahantuojien jne yhteistyötä. Maastosarjan yhteyshenkilönä voin alkaa asiaa ajamaan ja en näe ongelmaa, että suoraan kaupan paketilla voisi tulla ajamaan, päinvastoin se olisi erittäin hyvä asia. Voisi olla esim lista suositelluista autoista jotka saa suoraan kaupasta rtr-pakettina, mutta muitakin sallitaan.


48
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 06.04.23 - klo: 08.59 »
Eikai siinä minkään pitäisi askarruttaa - vauhdiltaan hitaampi stanu on maalaisjärjenkin mukaan helpommin lähestyttävä aloittelijalle ja vähemmän ajaneelle kuin hirmutehoinen viri. Ei ole sattumaa että useimmat (kaikki?) Suomen kärkikuskit nyt ja ennen ovat ajaneet stanua alkuvuosina, jossa se ajamisen harjoittelun pohja on rakennettu. Äärimmilleen vedetty stanuluokka on varustelukilpailua jos sen sallii mennä sellaiseksi, se ei ole kuitenkaan pakollinen lopputulos.

Hieman positiivisempaa lähestymistapaa nyt toivoisin näihin(kin) asioihin.

Ajatus oli, että stanuluokkien kisa voisi olla formaatiltaan lyhyempi, jotta kisapäivä ei välttämättä veny pitkäksi. Jokin entry level -luokka pitöisi krossissa, ja muissakin lajeissa olla, jotta uusia kiinnostuneita saisi mukaan. Se on kuitenkin fakta ettei kukaan ekaksi tule kisoihin ja sitten vasta paikalliseen kerhoon, vaan toisinpäin, eli asenteista ja tekemisestähän nämä on aina kiinni. Alkuvaiheessa S2-10 voisi palvella hyvin nuoria ja vanhojakin kuskeja, joille virin vauhti on vaan liian kova mielekkään ajamisen kannalta.

49
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 05.04.23 - klo: 10.28 »
Stanukrossin perimmäinen ajatus on juuri aiemmissa viesteissä mainittu tuoreiden kuskien mukaan saaminen pienemmällä kynnyksellä. Mielelläni näkisin suuren määrän stanuilijoita jo kesällä kisoissa, fakta on kuitenkin se, että laji tarvitsee nuoria ja siellä on se tulevaisuus. Kaikki kiinnostuneet rohkeasti mukaan. Kesäksi ainakin täysi finaalillinen stanukrossaajia kisoihin, eikö?

50
Tulokset / Vs: FinTrack Tour IV 2023 Oulu
« : 02.04.23 - klo: 23.31 »
Muutaman vuoden tauon jälkeen (2019 viimeksi) FTT kisat taas Oulussa. Kiitoksia kaikille kilpailijoille, oman seuran porukalle jotka olivat mukana reippaasti järjestelyissä läpi viikonlopun!

Onnittelut menestyneille!

51
Harjoituskisaluokkien formaattia ja ajopäivää on mahdollista muuttaa, mikäli kyseisen luokan kuskit niin haluavat. Esim Vintagen kisapäivä voi olla myös lauantain sijaan sunnuntaina tai molempina päivinä.

Vintagen sääntöä muutin väljemmäksi, nyt on mahdollista ajaa "ei niin vintage-krosseilla" kunhan on takamoottorinen eli 2003 viimeistään julkaistulla autolla. Jaetaan luokan sisällä vaikka erikseen tittelit wanhoille ja uudemmille takamoottorisille, mikäli porukkaa on tungokseen asti.

Kilpailijanumerot SM-luokille edellisvuoden perusteella, jos et ajanut, ja aiot ajaa, minulle viestiä niin katsotaan numerot kuntoon.

V2-10, T2-10 ja S2-10 luokkien kilpailijanumerot annan niitä pyytäneille ennakkoilmoittautuneille, lista tulee tähän viestiketjuun.


54
Erälistat lauantaille:

Erä 1 TSS-10
1   46   Petri Tuomainen
2   88   Jethro Lehtojärvi
3   66   Titus Lehtojärvi
4   13   Topi Huurros
5   25   Teemu Seunala
6   76   Hiski Rönkkönen
7   18   Olavi Tenno

Erä 2 TSM-10
1   16   Sami Takkinen
2   12   Valtteri Pausio
3   68   Jukka Kankaanpää
4   17   Tommi Tirroniemi
5   27   Miika Laurila
6   18   Olavi Tenno

Erä 3 TSM-10
1   2   Pekko Iivonen
2   3   Joona Lempiäinen
3   22   Teemu Saarinen
4   23   Jere Saarinen
5   24   Niko Saarinen
6   11   Jarno Pottonen

Erälistat sunnuntaille:


Erä 1 GT-12
1   24   Janne Valtanen
2   25   Vesa Yli
3   9   Olavi Tenno
4      Valtteri Pausio

Erä 2 C-12
1   1   Vesa Yli
2      Jarno Pottonen
3   6   Tommi Tirroniemi
4      Joona Lempiäinen


Erä 3 TSP-10
1   46   Petri Tuomainen
2   17   Tommi Tirroniemi
3   76   Hiski Rönkkönen
4   18   Olavi Tenno
5   27   Miika Laurila

Erä 4 TSP-10
1   16   Sami Takkinen
2   12   Valtteri Pausio
3   30   Antti Louhi
4   88   Jethro Lehtojärvi
5   66   Titus Lehtojärvi

55
FinTrack Tour IV 2023                     
Aikataulu lauantai 1.4.2023   
                  
                     
 7:15 Ovet aukeavat                     
8-9.30 Ilmoittautuminen                      
9.35 Tuomariston kokous                     
9.45 Ohjaajakokous   
                  
      P1   P2   Q1   Q2   Q3   Q4
Erä 1   TSS-10   8.00   9.00   10.10   11.10   12.10   13.30
Erä 2   TSM-10   8.08   9.08   10.18   11.18   12.18   13.38
Erä 3   TSM-10   8.16   9.16   10.26   11.26   12.26   13.46
                     
         I   II   III      
   TSS-10   A-fin   14.45   15.45   16.45      
   TSM-10   B-fin   14.55   15.55   16.55      
   TSM-10   A-fin   15.05   16.05   17.05      
                     
   Palkintojen jako 17:20                  
                     
                     
FinTrack Tour IV 2023                     
Aikataulu sunnuntai 2.4.2023      
               
                     
 7:15 Ovet aukeavat                     
8-9.30 Ilmoittautuminen                      
9.35 Tuomariston kokous                     
9.45 Ohjaajakokous      
               
      P1   P2   Q1   Q2   Q3   Q4
Erä 1   GT-12   8.00   9.00   10.05   11.10   12.30   13.35
Erä 2   C-12   8.12   9.12   10.17   11.22   12.42   13.47
Erä 3   TSP-10   8.25   9.25   10.30   11.35   12.55   14.00
Erä 4   TSP-10   8.33   9.33   10.38   11.43   13.03   14.08
                     
         I   II   III      
   GT-12    A-fin   14.45   15.50   16.55      
   C-12    A-fin   14.55   16.00   17.05      
   TSP-10   A-fin   15.07   16.12   17.17      
                     
   Palkintojen jako 17:50                  

56
Ilmoittautuminen  FTT-luokkiin päättynyt. Kaikki touring luokat ajetaan ja pisteet jaossa normaalisti, myös TSM-10 on SM-arvoinen.

Lisäluokista GT-12 ja C-12 ajetaan.

Kiitoksia kaikille ajoissa ilmoittautuneille!

57
Hox! Muistakaa ilmoittautua ajoissa!

60
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT ja 12TT tulevaisuudesta
« : 11.03.23 - klo: 23.13 »
Aiheesta on käyty keskustelua aina aika-ajoin vuosien varrella ja tekniset aspektit jäävät yleensä muun varjoon.
Heitetään jotain kokemuspohjaista, onhan mattoautoilla tullut ajettua suomessa yhtäjaksoisesti kaikki paitsi ~5 sarjakilpailua Suomessa sitten 1995.

Aikaan ennen kuin touring oli SM-luokka, ajettiin FT- sarjaa jossa molemmat luokat olivat mukana, lisäksi oli erilliset SM-kisat C-12 ja silloiselle TS-10 luokalle. Myöhemmin 2000-luvun alussa jatkettiin samalla, kun kuskeja riitti kisoihin nykyistä paremmin. Pitoaineiden ja renkaiden kehitys on kuitekin muuttanut 2010 luvulla ja sen jälkeen oleellisesti asioita, mikä oli yksi syy jonka takia 12Track syntyi palvelemaan mattoautoluokkia luokalle ominaisemmilla radoilla lentokenttäratojen sijaan. Näin saatiin myös mattoluokkien suosio nousuun.

Avataan hieman aihetta enemmän.

Nykyisin, ja jo vuosia touring luokissa on käytetty "muovinpehmenninpohjaisia" pitoaineita, kun taas mattoautoilla ja foameilla ajetaan öljypitoisilla pitoaineilla. Näiden sekottaminen samalle profiilille saa aikaan sen, että pito on erittäin "outo" eikä kummallekkaan autolle mielekäs ajaa. Se että edellispäivänä rata on "kyllästetty" toisella näistä aineista, vaikka profiilia vaihtaakin, pito on niin epätasainen että varsinkaan viriluokassa eli c-12 ja TSM-10:ssä ajaminen on lähinnä selviytymistaistelua rataa ympäri. Useilla matoilla myös kumirenkaat aiheuttavat efektin, jossa matosta irtoaa karvaa, joka tarttuu foameihin, joka tarkoittaa, että ajaminen on yleensä 4-6min jälkeen mahdotonta C-12 luokassa. Tämä vaihtelee mattotyypeittäin, mutta "outo-pito" efekti oli erittäin jokapäiväistä 2000-201X vuosina kun ajettiin samana viikonloppuna. Eli se miten autot ja renkaat toimivat treeneissä samalla radalla, jossa niitä testataan ja säädetään ja miten ne toimivat kisoissa on melkoisesti eri asia. C-12 luokassa on sen verran paljon tarvetta pidolle, koska vauhtia on paljon enemmän kuin touringluokissa (kierrosajoissa mitattuna ajetaan noin sekuntia kovempaa kärjen osalta TSM-10 luokkaan verrattuna keskimäärin radasta riippuen), että sen kustannuksella ei kannata luokkaa pilata.

Tämä pitoasia on varmasti tuttu Hakkilassa ajaneille, joten siellä ajaneet tietävät miten miellyttäväksi pito ja rengaskulutus muuttuu kun pitoaineita miksataan rataan (toki ei samassa mittakaavassa, koska kisoissa rajattu aika ja uusi profiili vs kiinteä rata).

Se, toisiko 12Trackin ajaminen yhdessä FTT-kisojen kanssa lisää harrastajia vai ei, on kaksiteräinen miekka. Muutama voi tulla lisää mutta varmuudella myös muutama jää pois. SM-kisoja ei ole ajettu sunnuntaisin hyvin pitkään aikaan talvella ihan siitäkin syystä, että kisapäivä venyy sääntömääräisillä ja järkevillä eräväleillä sinne 19 pintaa mikä on monelle liikaa.

Luokkien osallistujamäärät vaihtelevat aina aikakausittain, ja välillä toinen luokka on suosiossa enemmän kuin joku toinen. FTT-sarjassa oli vielä muutama vuosi sitten yli 100 osallistujaa viikonloppuna, nyt osallistujamäärät ovat jossain 30 paikkeilla. 12Track sarjassa oli sarjan alettua enemmän tai saman verran osallistuja kuin FTT-sarjan kyljessä, ja lisäksi oleellinen asia oli, että luokille saatiin:

-ominaiset radat
-järkevät pito-olosuhteet
-vakioluokka mukaan ohjelmaan vuosien jälkeen (GT-12 muodossa)
-kilpailupäiväksi lauantai pääosassa kisoja
-"normiseokset" toimivat parhaiten

FTT-sarjassa näkisin ehdottomasti, että prostock olisi jatkossa 17.5 ja korvaisi samalla tss-luokan, eli olisi vain kaksi luokkaa. 13.5t koneella on ajettu jo vuosia lähes samoja tuloksia kuin virillä, joten vauhtia on liikaa stokkiluokaksi.

12Track tourin luokkayhteyshenkilönä ja aktiivisena kv-kilpailijana ja 2020 asti FTT sarjaa aktiivisesti ajaneena mun mielipide on, että kumirenkaita ja foameja ei pidä sekottaa samalle radalle samana viikonloppuna. Lähtisin mieluummin rakentamaan kokonaisvaltaista pakettia, jossa kerhokisasarja olisi mukana oikeasti joka kisassa, eikä erillisenä kaikesta SM-sarjatouhuista, kun kerran radatkin on valmiina lauantain jäljiltä.

Uuden profiilin tekeminen lauantain kisapäivän jälkeen on melkoinen suoritus mutta se olisi pakollinen, jos sunnuntaina olisi eri sarja kyseessä. Jos matot on teipattu valmiiksi, kunnon radan tekemiseen menee se 1-2h ainakin.

12Trackin osallistujamäärät ovat olleet virissä vähemmän kuin kuuluisi, mutta silti virissä on ollut kaudesta toiseen kärjessä erittäin hyvä taso, tänäkin vuonna melkein koko top 10 oli pienellä marginaalilla tuloksissa. Määrä ei korvaa laatua, C-12 on vaikea luokka tulla mukaan, se on valitettava tosiasia. Gt-12 luokkaan sen sijaan on ollut porukassa uutta verta aika ajoin, ja ensi talveksi näkisin, että ehdotettukin 17.5t GT-12 luokka voisi olla tosiasia, ja kolmantena olisi kyselty CS-12 luokka, eli yhteensä 3 luokkaa. En ole yleisesti uusin luokkien luomisen ja keksimisen kannalla, mutta tuo voisi olla ensi kauden suunnitelma 12Trackin osalta.

Se, että touringin suosio on laskenut oleellisesti covid-aikana (12Trackissa sama määrä kuskeja ennen ja jälkeen, itseasiassa jopa enemmän) ei mielestäni ole syy sotkea toimivaa 12Track tour konseptia. Jos ja kun (?) jatkossa olisi TSM-10 ja toisena luokkana 17.5t blinky, olipa sitten nimeltään TSS- tai TSP-10, näkisin että osallistujamäärät laskevat touringissa entisestään, koska aika moni ajaa kahta luokkaa nytkin.

12Track tourin kisakausi on ollut alkaen marras-joulukuussa ja loppunut maaliskuun alussa viikolla 9-10, ja näin se toimii mielestäni parhaiten, koska maalis-huhtikuussa on EM-kisat. Huhtikuussa mattoautoilla kisaaminen ei ole ollut osallistujamääriltään koskaan suosiossa. Kevätkauden FTT-kausi on aivan liian tiivis kaikkien kisojen ajoittuessa alle 10 viikon sisään. Satunnaiselle ajajalle joka ajaa 1-2 kisaa kaudessa muutoksille on varmaan se ja sama, jos ei ymmärrä edellä mainittuja ongelmia oman kokemuksen kautta. Itse voin ne kuitenkin allekirjoittaa C-12 luokan osalta. Ja SM-luokkana on mentävä SM-luokan ehdoilla. Tai sitten on siirryttävä pienempitehoisiin luokkiin, joissa aihe ei ole niin iso ongelma.

Jotain varmasti unohtui, lisään kun tulee mieleen.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 121