Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Vesa

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 112
61
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 14.12.18 - klo: 16.04 »
Tarkoituksena on yksinkertaistaa sääntöjä, säästää kustannuksissa, ja tasoittaa kisaamista sillä, ettei ole jo lähtökohtaisesti hävinnyt kisaa varikolla. Renkaiden rooli on niin suuri auton toimivuudessa, että kisoissa joissa ei edes ole mahdollista treenata edellisenä päivänä, on aivan mahdoton arpoa oikea rengas kahdella tai kolmella akullisella tai tankillisella siinä sivussa kun opettelee uutta rataa tai muuten olosuhteita, olivatpa ne uudet tai jo tutut ennestään.

Samat jätkät ajaa kärjessä silti, mutta kustannukset putoaa huomattavasti ja keskittyminen on jossakin muussa kuin rengasruletissa. Ja joo, edelleen, ymmärrän että Suomessa toimii kaikki renkaat ja voi ajaa vaikka kumisaappaasta valetuilla renkailla kovaa, jos kärkijätkä niin sanoo. Sama vapaan renkaan hullutus on saatu kitkettyä jo kaikista muista paitsi M-8 ja C-12 luokasta, ja voin kokemuksesta (C-12) sanoa, että terveestä roudata satoja pareja renkaita kisoihin, ja koittaa arpoa se SEURAAVALLA eräkierroksella parhaiten toimiva rengasseos, rengaskoko ja kokoero, kun valikoimassa on parikymmentä eri seosta.

62
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 14.12.18 - klo: 15.44 »
Totta varmasti, sitä voisi käyttää yksityyppirenkaan valinnassa hyvinkin hyödyksi, jos kaikista renkaista saisi ns. pisteytyksen ja tilanteet joissa niillä ajetaan. Tuollaista varmasti käytetäänkin rengasta valitaessa, samoin kuin oli maastosarjassa kun rengas on valittu (kulloinkin).

Mutta tuossa kuvaamassasi tilanteessa kulminoituu hyvin pariin lauseeseen koko yksityyppirenkaan ajatus ja tarve, siihen siis viittasin, jottei tule väärinkäsityksiä.

63
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 14.12.18 - klo: 15.28 »
Olisiko mahdollista saada aikaan rengasopas missä kärkikuskit kertoisivat millaisia renkaita he käyttävät kisoissa ja mistä syystä. Radat kuitenkin Suomessa on aika pitkälti samat vuodesta toiseen.
Huipuilla on varmasti on sitä tietoa niin sitä olisi myös mukava saada kaikkien tietoisuuteen.
Tämä varmasti olisi parempi vaihtoehto kaikille kuin yksityyppirengas.

Millä ihmeen logiikalla tuollainen ratkaisu on edullisempi kuin yksityyppirengas? Nimenomaan säiden tai muiden olosuhteiden vaihdellessahan ne kustannukset räjähtävät käsiin kun pitää testata kaikki mahdollinen kun mikään ei toimi, ja lisäksi ei ole aikaa joten on tehtävä kaikki erässä tai muutamassa kierroksessa.

Jos maastosarjassakin olisi vapaa rengas, pitäisi olla käytännössä säkillinen renkaita joka tilannetta varten - kun rata on vähän kostea, vähän enemmän kostea, märkä, täysin kuiva, jne jne. Aivot pois sieltä narikasta, ei hyvää päivää.

Niin, ja ei ole tarveta tilailla sieltä ulkomailta bulkeissa niitä renkaita parin euron voiton toivossa varastoon peräkärryllistä kun kaupasta saa sitä millä ajetaan. Ei muuta kuin säätämään niitä autoja, niinkuin muissakin luokissa tehdään. Niin 1:1 kuin RC-vehkeissäkin.

64
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 10.12.18 - klo: 20.46 »
Useimmissa isoissa kisoissa nimenomaan on ykstyyppipitoaine (ETS sarja, jenkkikisoissa, EFRA-kisoissa 1-2 sallittua ainetta), ja se on todella hyvä juttu. Mitä enemmän aineita sotketaan mattoon, kenelläkään ei toimi aineet kuten aineiden perusluonne antaisi myöden, ns. majority wins -periaatteella. Ykstyyppipitoaineelle ehdottomasti myös ääni, vaikkei tähän liitykkään. GT-12 luokassa näin on suomessakin jo ollut pari vuotta. Jollain toisella aineella menisi helposti 0.2s kovempaa, anytime.

65
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 10.12.18 - klo: 20.27 »
Haluan myöskin ymmärtää molemmat puolet asiaan, koska tämä aiheuttaa niin paljon porua.

Paljonko Suomessa on aktiivisia M-8 kuskeja jotka oikeasti ostaa useammat kuin yhdet renkaat kesäksi, en siis puhu satunnaisista suttaajista vaan rataa kiertävistä kavereista jotka treenaa ja ajaa ainakin jonkin verran kertsikisoja taikka sarjakisoja? 200 vai enemmän?

Jos ajaa koko kesän, renkaita menee varmasti 10-20 sarjaa, jos ajaa kisat ja treeniä. Osalla varmasti enemmän mutta lieneekö 10 sarjaa kesässä keskiarvo?

Jos noin 30-35euron setistä jäisi vaikka 10 euroa viivan alle kauppiaalle  > 200 kuskia x 10 sarjaa renkaita  x 10€/setti voittoa myyjälle = 20 000€.

Myyjiä on varmasti 3-5 kauppiasta, eli epämääräisesti jakaantuneena tuosta jää jokaiselle jokin siivu, mutta en nyt sanoisi, että 3 kuukauden suomen kesän rengasmyynnillä vielä kuuhun mennään esitetyillä luvuilla.

En tosin usko, että kate on yllä esitetyn kaltainen, vaan pienempi.

Kun yksityyppirengasta on määritetty muihinkin luokkiin, renkaan parametrit radalla, hinta, saatavuus, laatu jne pisteytetään. Maahantuoja kilpailuttaa valmistajaa hinnan suhteen kun määrät ovat suht hyvin tiedossa, näin saadaan parempi kate myös jälleenmyyjille. 5 maahantuojaa maksaa 5 kertaisen määrän rahtikuluja pienestä määrästä renkaita vs. yksi lähetys joka jaetaan suomessa kauppiaiden kesken. Oma veikkaus on, että jokaisessa myydyssä setissä on euron verran vähintään rahtikuluja. Ihan perushommaa mielestäni, en mitenkään näe että tuo tulopolittisesti olisi niin iso pala kellekkään, että siihen voisi homma kaatua. Tai ei ainakaan pitäisi voida.

66
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 10.12.18 - klo: 15.50 »
Porukalla nyt tuntuu pahasti hämärtyvän se, että ykstyyppirenkaaksi EI haeta sitä absoluuttisesti nopeinta rengasta, vaan parasta kompromissia. En usko hetkeäkään, että M8-luokka olisi jotenkin niin uniikki, etteikö renkailla kikkailemalla pääsisi parempaan tulokseen, mikäli se on sallittua (siis vapaa rengas). Suurin osa suorityskyvystä tulee kaikissa luokissa renkaista loppuviimein kalustossa.

Ymmärrän pointin, että kaupasta saa useita renkaita jotka toimii varmasti suht hyvin kaikilla, mutta en ymmärrä miten joku voi perustella, että on halvempaa ostaa laatikollinen renkaita sen sijaan että tietää kisoihin mennessä että rengasshow ei ole muuttujana kisoissa vaan voi ostaa renkaat valmiiksi ja tietää että valinta ei mennyt pieleen, vaan voi keskittyä auton säätämiseen?

Kaikesta edellä  kirjoitetusta tässä keskustelusäikeessä tulee hyvin ilmi, että on useita eri renkaita ja seoksia jotka ovat optimaaliset tietyillä radoilla, aivan niinkuin kaikissa muissakin luokissa. Optimaalisin ja nopein rengas on useimmiten eri pitkin päivää. Sitten kun sää voidaan vakioida, myös vapaan renkaan  merkitys pienenee, mutta jos sää ja rata muuttuu, kuten se muuttuu kaikissa luokissa ajopäivän aikana, on ihan turha väittää, että sen oikean renkaan, jota ei ehkä ole saatavilla kaikille, saavuttaa suuren edun verrattuna siihen, että on jo panostanut 1-2 sarjaa renkaita kyseisen päivän kisaan, jonka olettaisin riittävän Suomen kisoissa hyvinkin.

En ole tietoinen, mikä on se ykstyyppirenkaaksi sopivin suomessa M-8 -luokalle, mutta kaikesta edellä kirjoitetusta päätellen, jossa sanotaan että useat renkaat toimivat, en olisi siis huolissaan. Eiköhän siihen sopiva rengas löydy tuosta valikoimasta. Enkä usko hetkeäkään, etteikö se helpota kaikkien kisaamista lopulta. Niin kustannus- kuin kilpailullisistakin syistä.

Ei ole pitkä aika, kun WJ-kisoissa arvottiin ykstyyppirenkaita tai ratakohtaisia renkaita. Jotenkin se asia kuitenkin saatiin sovittua. Ja näyttää toimivan erittäin hyvin. Sama ollut maastosarjassa jo reilun vuosikymmenen, ja hyvin toimii. Pelkän vanteen ja insertin merkitys rataluokissa on jo nii suuri, että vapaalla renkaalla tai vanteella tai insertillä erot on kymmenyksiä kierrosajoissa = ei toimi > siksi ykstyyppirengas.

On vain niin suunnattoman vaikea ymmärtää miksi M-8 luokassa ei voitaisi ajaa ykstyyppirenkaalla, kun kaikissa muissa luokissa sitä on tehty jo vuosikausia tai vuosikymmeniä.

Kaikesta huolimatta - omassa ensi kesän kisakalenterissa olisi ainakin kaksi M-8e tällä hetkellä.

67
Pienoisautoilun sääntökirjasta, kappale 1.3:  "Osanottorajoitus: ajaja joka on osallistunut kuluvan tai 2 edellisen vuoden aikana saman PA-ryhmän arvokilpailuun (SM/GP/EM/MM) ja on sijoittunut ko. kilpailussa tai sarjassa parhaaseen puolikkaaseen on tässä kilpakuljettaja, eikä saa osallistua NM kilpailuun."
- Mites tämä tulkitaan?

Sarjasäännöt ajaa tämän säännön yli ja siellä  lukee, että ... kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa parhaaseen neljännekseen...


Juuri näin. Kahdella kesäkisalla ei varmasti stanukuski sijoitu parhaaseen neljännekseen SM-sarjassa.

Kesän kisoissa oli Kuusaalla 5, Raisiossa 4 ja Laukaalla 5 stanukuskia. Talvikisoissa kuitenkin on 10-15 kuskia kisassa kuin kisassa.

68
Kyllä kaksi virikisaa voi kesällä ajaa aivan helposti ilman pakkonousua viriluokkaan seuraavaksi kaudeksi. Ei säännöissä ole tuollaista määritetty esteeksi.

Valitettavasti kuskeja stanussa ei ole ollut, jonka vuoksi kahden kuskin kesäkisoja ei kannata järjestää samalla NM-statuksella kuim talvikisat, joissa ainakin tähän asti kuitenkin porukkaa riittänyt vähän paremmin.

Tuskimpa kukaan pelkkiä kisoja ajaa, vaan myös harjoittelee. Jätetään tämä uusien ja vanhojen kuskien haalimisen vastuu ihan seuroille, ettei tarvitse lajiryhmäläisten olla sentään ovimiehenä kerhoilla jatkossa😉

69


Oulun seudun pienoisautoilijoiden mattorata


FB: https://www.facebook.com/groups/osparc/
Web: http://osparc.net/

Paikka: Jokirannan koulu, Kiiminki

Aika: Lauantaisin klo 9-21

Rata: Tarkett Tapisom 600 neulahuopamattoa, rata-alue 25m*12m.

Ajanotto: MYLAPS-ajanotto - RC4-ponderit eivät toimi.

Luokat: Kaikki sähköautot sileillä renkailla ovat tervetulleita (1/10 touring, 1/12 mattoautot, Tamiya Minit, Formulat - drifterit kielletty!)

Ratamaksut: http://osparc.net/ratamaksut/  Tutustuminen ilmaista!


Lisätietoja harrastuksesta ja mattoradasta: Vesa Yli puh. nolla 4 nolla  833 2407 tai yksityisviestillä (Vesa).




70
ohjeisto päivitetty

71
Team Associated / Vs: Team Associated RC10 Classic story
« : 20.09.18 - klo: 09.42 »
Peltiasson isommat laippalaakerit ovat samoja mitä käytetään suurimmassa osaa mattoautoja (1/12) taka-akselilla. CRC:n vanhan etuakselin laakerit sopivat esim. etuvanteisiin.

72
Uudeksi sähkörataluokkien luokkayhteyshenkilöksi on valittu lajiryhmän toimesta Mikko Mäkelä. Mikko vastaa FTT-sarjan säännöistä ja touringluokkien kehitysideoista jatkossa, kuten myös sarjan pistetilanteen ylläpidosta. Tervetuloa remmiin, Mikko!


Iso kiitos luokkayhteyshenkilön pestistä sivuun astuvalle Pentti Minkkiselle  ahkerasta työstä ja suuresta panoksesta lajin kehitykseen ja FTT-sarjan ylläpitoon vuosien ajan!


73
lähihetkinä, toivottavasti tänään jo tulee ohjeisto tänne. Talven kisapäivät on kuitenkin vielä avoinna.

74
Kilpailunumerot kaudelle 2019:

C-12
1   Vesa Yli   
2   Panu Vehniäinen   
3   Ari-Pekka Kyykkä   
4   Petri Ström   
5   Taneli Erkkilä   
6   Ilari Lamminsivu   
7   Tommi Tirroniemi   
8   Jukka Häkämies   
9   Olavi Tenno
10   Jari Taskila   
11   Samppa Orhanen   
12   Manu Hakala   
13   Henri Fredriksson
   
14   Sami Munck   
15   Jaakko Huhmarsalo   
16   Niko Vuorenmaa
   
17    Tauno Meriläinen
18    Jani Hovi
19    Tuukka Tiainen
20    Leo Hongisto
21    Janne Valtanen
22    Tero Niskanen


GT-12
1   Vesa Yli   
2    Kyykkä A-P   
3   Jani Hovi   
4   Niko Sinervo   
5   Tero Niskanen   
6   Antti Luoto   
7   Mika Anttonen   

8   Juha-Matti Heikkala   
9   Niko Vuorenmaa   
10   Sakari Savilaakso   
11   Taneli Erkkilä   
12   Jari Järviluoma   
13   Rami Maikola   
14   Ilari Lamminsivu   
15   Jukka Häkämies   

16   Tommi Tirroniemi   
17   Marko Aava   
18   Jaakko Huhmarsalo   
19   Jon Lindgren   
20   Aarre Sillanpää   
21   Jussi Leivo   
22   Jari Taskila   
23   Artti Viitaniemi   
24   Santeri Jokela   
25   Jari Paasikivi   

26   Ilpo Koivisto   
27   Tauno Meriläinen   
28   Thomas Svartback   
29   Jukka Virtanen   

30    Petri Niemelä
31    Ville Aalto
32    Olavi Tenno
33    Miikka Luhta
34    Juha Hyvönen
35
36    Janne Valtanen

75
Syksy tekee tuloaan ja alkaa olla aika julkaista sääntöpakettia tulevalle kaudelle. Muutoksia edelliskauteen ovat mm.

  • GT-12 -luokkaan Hobbywing Xerun JUSTOCK 3650SD G2 13.5t yksityyppimoottoriksi (sama kuin TSP-10 -luokassa)
  • osallistumismaksujen päivitys yleisen linjan mukaiseksi eli C-12 40€ ja GT-12 30€
  • maksimijänniteraja sama kuin EFRA:ssa eli 4.20V, eli käytännössä 4.209V

Kilpailut kaudella 2018-2019:

- I EPUA Vaasa 24.11.
- II TamUA Tampere 26.1.
- III & IV OSPA Oulu  23.-24.2.

Linkki ohjeistoon:

https://1drv.ms/b/s!AgqqbxXZeFcQguQAOny9RG6FSX7uWw

Versio 1.0   21.9.2018

76
No mutta aamulla ennen kisoja on tiedetty ettei sillä tule olemaan SM-arvoa mutta silti on maksettu SM-kisahintaa.

Kisojen SM-arvo on tiedossa edellisen viikon sunnuntai-iltaan mennessä. Tuo on takaraja kuskimäärän haalimiseksi.
Eli järjestäjäkin on tietoinen tilanteesta hyvissä ajoin siis.

77
Kisoissa ei pidä periä SM-hintaa jos kisalla ei ole SM-arvoa. Näin on toimittu, jos kisa ajetaan, mutta SM-arvoa ei ole.

78
Kyllä korotus koskee kaikkia SM-luokkia, ei vain krossia. Eli TSM-10, C-12, C-8,M-10, LS-5, TP-10,M-8 jne.

Samoin korotus kansallisissa luokissa 30euroon koskee kaikkia sarjojen mukana ajettavia kansallisia luokkia.

79
Mattokisoissa, joissa TREENIERIÄ on kaksi, ja joissa pito ja radan nopeus muuttuu oleellisesti jokaise ajetun erän aikana ja jälkeen, täydellisen reseedin tekeminen kaikille tasapuolisesti on aikalailla mahdotonta. Ranking toimii erinomaisen hyvin noin top15 osalta, jotka ajavat kaikki kisat tai pääosin kaikki kisat. Treenien luonne myös muuttuu oleellisesti kilvanajamiseksi, jos ajetaan 3 kierroksen tulosta. Ensimmäinen eräkierros on tällöin täysin turha, ja toisessa ei ole enää mahdollista välttämättä kokeilla mitään radikaalimpia säätöjä, koska se tuo määrittelee koko loppupäivän eräryhmän.

Ranking sen sijaan kertoo tuon ~15-20 nopeimman kuuluvan sinne missä ovat. Uskoisin, että tätä myös edellä kirjoittaneet tarkoittivat. Aika monesti on nähty niitä muutaman kierroksen ihmeitä, jotka sitten puolestaan nopeaan erään joutuessaan häiritsevät muiden ajoa.

Osittainen reseed ei aiheuta ongelmaa, kun muutamat räiketä tapaukset järkeä käyttäen sortataan uuteen erään tarpeen tullen. Kuten jo aiemmin kirjoitin, ja Miikakin vielä, täydellinen reseed toimii molempiin suuntiin, kärki saattaa joutua oman tai muiden virheiden takia keskeyttämään, josta rangaistuksena hitain erä.

80
Mitään full re-seediä ei ole tulossa, mutta räikeimmät tapaukset varmasti saadaan siirrettyä toiseen erään, ongelmien välttämiseksi. Ja tuon voi kirjata helposti myös sääntöihin, eikä aiheuta suuria muutoksia eriin, näkisin että koskee alle 5 kuskia per kisa

81
Kannattaa muistaa, että salivuorot kouluilla tai muualla saleissa ovat nykyään kalliita, meilläkin kaikkineen kuluineen vajaa 5000eur talvessa, eikä ole edes kiinteä rata, vaan vuoro lauantaisin. Kaikki kustannukset ovat nousseet vuosien saatossa, tuo korotus olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten, joten jotain yht'äkkistä syytä ei kannata kauheasti haeskella korotukselle. Näin vuosien takaa asiaa katsellessa, olisi pitänyt nostaa 5eur kerrallaan muutaman vuoden aikavälillä.

Jokaisella tietysti omanlainen budjetti kisaamiseen ja harrastamiseen, mutta kyllä 10euron lisäkustannus kisaviikonlopussa on pisara meressä muihin kustannuksiin verrattuna, niin kisoissa kuin harrastusvälineisiin sidotussa rahamäärässä mitattuna.

Pepen ehdotus ensimmäisen kisan -50% osallistumismaksusta on itseasiassa erittäin hyvä ja toteutettavissa oleva. Sen sijaan koko kauden kisamaksut kerralla - en näe että nykysysteemillä ilman jotain virallista laskuttajaa kyseinen voisi toimia, kun suorituksia tulisi sitten suuntaan jos toiseen ja jonkun nekin pitäisi hoitaa ja pitää kirjaa verottajalle.

82
HOX!

Ilmoittautumisaikaa jatkettu sunnuntai-iltaan klo 22 saakka.

83
Onko shoegoolla vahvistaminen lisäpaino vai korin korjausta? Just tsekkasin, että mun Prolite painaa n 77g tarroilla, lw painaa 88g. Jengi puhuu aina, että maali painaa kymmeniä grammoja korissa. 60ml maalipurkki painaa ~65g, siitä maalaa monen monta koria. Tuleeko katsastuksessa hylky, jos kori painaa 90,1g mutta se onkin prolite kori?

Resurssit ei riitä katsastuksessa tuollaisen valvomiseen.

Kaikkiin tällaisiin juttuihin pitäisi olla valmis ratkaisu, ennenkuin moista sääntöä ottaa käyttöön. Tehtailla on jo pitkään ollut valmistustekniikka sellaisten korien varmistamiseen joissa halutut kohdat ovat joko paksumpia tai ohuempi. Korit ovat paperiakin ohuempia päältä. Mihin vedoten tuollaiset sitten kielletään kisoissa? Ihan vain ajatuksena siis.

84
Pe illan treeni vaatisi automaattisesti töistäpoissaoloa perjantaina, joka lisää kustannuksia päiväpalkan verran. Siksi tuosta on luovuttu aikoja sitten, saadaan tasapuolisemmat olosuhteet kaikille kustannuksia myös rajoittaen.

85
Sitä lisenssiä vastaan taistelun syytä kannattaa kysyä niiltä jotka sitä eivät halua syystä tai toisesta ostaa. Sitä väkeä kyllä valitettavasti on aika paljon.

86

Lisenssin tuomat edut kisaajalle ovat kuitenkin 27e hankintahintaan nähden vallan mainiot, koska se kattaa treeni-matkat/päivät kuten myös kisapäivät, mikäli kisoista on siis ilmoitettu AKK:lle, olivatpa harjoituskilpailun, samaisen sarjan, kansallisiakisoja tai SM-kisoja. Toivomus olisi, että kaikilla kisaavilla olisi lisenssi oma-alotteisesti siis.

Ei kait 30€ lisenssi ole kenellekään kynnyskysymys kisoihin osallistumiseen?

Ensimmäiseen kisaan osallistumiseen ehkä, mutta kynnys osallistua ensimmäiseen kisaan on muutenkin suurempi.

Nuo vastuu- ja vakuutusasiat tuossa lähinnä mietityttävät edelleen ja ei pelkästään nostovuorojen osalta.

Mitä jos: Kisoissa lisensittömän kuskin lipo poksahtaa aiheuttaen palohälytyksen ja savuvahingon ja joku katsojista tai kuskeista loukkaa itsensä säikähdyksestä johtuvasta lisävahingosta tai joku muu isompi hässäkkä sattuisi. Kuka vastaa ja miten menee järjestäjien tai vastuuhenkilöiden vastuut hankalimmissa tilanteissa.

Nyt käsitykseni mukaan nuo vakuutukset nimenomaan turvaavat myös järjestävän osapuolen vahingot tiettyyn rajaan saakka.

Jopa harjoituksiin osallistumiseen vaaditaan monessa harrastuksessa lisenssi, kuten aiemmin totesin ja monesti seuramaksu kattaa suoraan lisenssin, joten siitä ei tule "lisäkuluja".

Itse ehdotan, että jokainen seura huolehtii lisenssit suoraan jäsenmaksuun, joten silloin ei tarvitse miettiä noita lisenssiasioita kuin erityistapauksissa.

Kyllä se lisenssi on ollut isollakin porukalla kuuleman mukaan kynnyskysymys, eihän tämä mikään uusi asia ole. Samasta asiasta jappastu viimeiset 15 vuotta. Tästä syystä on juurikin WJ-sarjat, SC-cupit jne, joissa lisenssiä ei tarvi. Monella se lisenssi toki on mutta iso osa on myös niitä, joilla ei ole.Oma käsityskykyni ei riitä kattamaan kaikkien syitä ja vastustusta aiheeseen, enkä edes yritä ymmärtää, mutta noin se vain menee ja sama tarina tulee kentältä joka vuosi. Viimeisimpänä 12Track Tour, jossa ei tarvi GT-12 -luokassa lisenssiä. ISO osa osallistuneista ei sitä myös omistanut ja lisenssivaatimus oli melko ehdoton EI osallistumiselle.

87
Monille tuntuu uskomattoman suurelta kynnykseltä tuo lisenssin hankinta ja kisoihin osallistuminen sitä kautta. Toisaalta ymmärrän täysin tilanteen, jossa ensimmäiseen kisaansa osallistuva ja harrastuksen ensiaskeleita ottava joutuu ensin liittymään seuraan, maksamaan liittymis- ja/tai jäsenmaksun ja maksamaan lisenssin ennen kuin voi edes ilmoittautua itse kilpailuun. Lisäksi päälle kilpailumaksu sekä kisarenkaat, riippuen luokasta.

Kyllä tähän ajatusmalliin perustuen on myös harkinnassa, että TSS-luokkaan ei tarvitsisi lisenssiä ensi kaudella. Jos tuo toisi lisää kuljettajia lajin pariin niin hyvä. Jos ei, niin ainakin olisi kokeiltu tuokin vaihtoehto. Ainoa teknisesti hankaloittava asia lisenssittömyydessä ovat kisapäivänä nostovuorot luokkien välillä, koska lisenssitön ei voi nostaa lisenssiä vaativaa luokkaa aivan vakuutuksellisista syistä.

Lisenssin tuomat edut kisaajalle ovat kuitenkin 27e hankintahintaan nähden vallan mainiot, koska se kattaa treeni-matkat/päivät kuten myös kisapäivät, mikäli kisoista on siis ilmoitettu AKK:lle, olivatpa harjoituskilpailun, samaisen sarjan, kansallisiakisoja tai SM-kisoja. Toivomus olisi, että kaikilla kisaavilla olisi lisenssi oma-alotteisesti siis.


88
No, jos ei ole lisenssiä niin ei ole lisenssin tuomia etuja, järkeenkäypää.

89
Lisenssin myötä tulee myös vakuutukset kilpailijoille ja myös järjestävälle taholle. Miten edellä ehdotettu kerhosarja ja sen myötä lisensittömänä ajaminen muuttaa tätä näkökulmaa? Vai muuttaako? Muiden ajajien, ilman lisenssiä ajavan tai järjestäjän vastuun osalta. Onneksi isommilta vahingoilta ollaan toistaiseksi vältytty... Mutta jos isompi vahinko sattuisi

Joissain urheiluseuroissa/lajeissa vaaditaan jopa treeneihin osallistumiseen lisenssi nimenomaan noiden vahinkojen varalta omien henk koht vakuutusten lisäksi.

Ei vaikuta mitenkään, kun kilpailusta tehdään ilmoitus AKK:lle kuten tähänkin asti. Vakuutus ja lisenssit sillon voimassa seuralle ja kuskeille joilla lisenssi on. Wj-kisat on vedetty samalla kaavalla kymmenen vuotta myös.

Etuna keveämpi organisaatio ja enemmän tuloja vähenevien (esim) tpj-kulujen ansiosta.

90
Lisenssi astuu voimaan aina 1.1.XXXX, ja on voimassa kuluvan kalenterivuoden loppuun.

Kaksipäiväisten kisojen järjestäminen kesällä ei "lyö leiville", jos porukkaa on alle 25 koko kisassa. Jos kuskeja olisi 50 niin sitten eri asia. Tuohon toki olisi kiva päästä.

Muutama vuosi sitten päästiin tuohon ylivuotiseen kalenteriin, jotta kevät ei olisi niin täynnä kisoja, sisäkausi kuitenkin on suomessa syyskuusta huhtikuulle. Esim. Helmikuussa kun ei oikeen ole hiihtolomalla kellään intressiä järjestää kisoja.

Seuroille heittäisinkin palloa näissä harrastajamääräasioissa - jos seuroissakaan (paitsi suviseuroissa :)) ei ole porukkaa tai se vähenee, on aivan luonnollista, että se myös heijastuu kisoissa osallistujamääriin. Ei kukaan varmasti tule kisoihin kylmiltään kulkematta ensin paikallisen kerhon kautta. Aktiivista jäsenhankintaa vaan joka puolella maata pystyyn ja uusia harrastajia kosiskelemaan lajiin mukaan, sitä kautta niitä uusia kuskeja tulee kisoihinkin mukaan.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 112