Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - akau

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7]
181
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: M8e-kisat 18.2.2012
« : 02.02.12 - klo: 10.54 »
Eräharjoitusten pituus on muutettu kilpailukutsussa 7 minuuttiin.
Eräharjoituksissa ajetaan parhaasta kierrosajasta.
Ajanottaja kuuluttaa erän aikana väliaikoja, esim. 3 minuuttia ajettu jne.
Eräharjoituksen voi halutessaan ajaa vaikka vain 5 minuuttisena ja
POIKKEUKSELLISESTI poistua ajajakorokkeelta, muita häiritsemättä,
tarkistamaan moottorin / noparin lämmöt.
Eräharjoituksen keskeyttänyt kuljettaja EI saa palata ajajakorokkeelle,
eikä näin ollen jatkaa keskeytettyä eräharjoitusta.
Jos kuljettaja keskeyttää eräharjoituksen, on hänen pysäytettävä autonsa
merkitylle alueelle, niin ettei siitä koidu haittaa vielä harjoitusta jatkaville
kuljettajille.
Eräharjoitusten jälkeen pidetään kokous, jossa voidaan muuttaa erien/finaalien
kestoa. Päätös ei ole enemmistöpäätös, vaan maalaisjärkipäätös, koska
tavoitteena on että kaikki kisoihin osallistuvat kuljettajat voisivat ajaa kisat loppuun.

-Aki

182
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 02.02.12 - klo: 10.32 »
Tässä topicissa on tullut esiin loistavia pointteja, jotka
varmasti auttavat M8e-luokkaa harkisevia/ aloittelevia.
Lisäksi on saatu hyviä mielipiteitä, jotka auttavat M8e-kisojen
sääntöjen luonissa. Ei auta kuin toivoa että luokka saisi
tuulta alleen sen verran että jatkossa nähtäisiin useampia
luokan kisoja. Kommentejen perusteella saadaan varmasti toimivat
säännöt luokalle.

Akku keskusteluun sen verran että Nokian kisoissa 18.2.,
pitäydytään kansainvälisissä säännöissä (max 4S, kovakuoriset).

Pientä viilausta tulee eräharjoituksiin jotka ajetaan 7min pitkinä,
niin että vain paras kierrosaika huomioidaan. Eli harjoituksessa voi
halutessaan ajaan vaikka vain 4 minuuttia ja POIKKEUKSELLISESTI
korokkeelta saa poistua, muita häritsemättä, tarkistamaan moottorin
ja noparin lämmöt. Tämä siksi että tavoitteena edelleen on ajaa
10 minuutin finaalit, ja näin mahdollistetaan oman kaluston keston
tutkiminen finaaleita varten. Lopullinen päätös erien / finallien kestosta
tehdään eräharjoitusten jälkeen kilpailuun osallistuvien kuljettajien kesken.
Ei huutoäänestyksellä, vaan keskustelulla.

-Aki

183
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: M8e-kisat 18.2.2012
« : 31.01.12 - klo: 08.59 »
Lisäilin taajuus tiedon ilmoittatuneiden listaan.

Pieni pyyntö tähän väliin:
Jos nyt sinulla on tiedossa että pääset osallistumaan kisoihin niin,
laitappa ilmoa tulemaan vaikka ilmoittautumis aikaa on 13.2. asti.

Eli älä laita kalenteriin 13. päivän kohdalle että muista ilmoittautua,
vaan laita 18. päivän kohdalle että muista lähteä kisoihin  :wink:

Pokaalit tulee kuitenkin tilata 1 1/2 viikkoa ennen kisoja ja
olisi hyvä että olisi edes jonkinmoinen ajatus siitä montako erää
saadaan aikaiseksi.

Kiitos.

-Aki

184
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 30.01.12 - klo: 11.42 »

48t spurrin kanssa saat varmasti pienemmän (13t?) pinjonin ylettämään kiinni. Jolloin kokonaisvälitys nousee n. 12,5:een. Tuo auttaa jo melkoisesti etkä välttämättä tarvitse uutta konetta. Tai ainakaan mitään 1900kv arvon konetta.

 - Hount

Kiitos jälleen Hount, laitan spurrin tilaukseen ulkokautta silmällä pitäen.
Sisäradalle kuitenkin laitan pienemmällä kv-arvolla varustetun koneen,
koska tolla 2650-kv koneella ei vain ole kiva ajaa sisällä. Vaikka noparista
punchit ja ennakot on nollilla ja radiosta on epat raaksti miinuksella,
niin silti pitää kaikki hyppyihin lähdöt ottaa ihan "kynnellä", ettei mene pitkäksi.

185
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 27.01.12 - klo: 10.15 »
Kiitos Hount  :grin:

Serpentissä tosiaan 46T spurri nyt kiinni 14t pinioni
ja kuten mainitsit tuo 2650kv kone sanoo sopimuksensa irti varmasti
noilla välityksillä jossain kohtaa. Ongelmana ainakin mulla on
se että jos laitan pienemmän pinionin esim. vaikka vain 13t serpentiin
käy niin ettei pinioni yltä kunnolla spurille. Tämä sitten aiheuttaa sen
että kun kovalta kaasulta heittää jarulle, niin moottori hyppää pois
paikaltaan. Tämä toki voi olla myös osaamattomuuttani, mutta
lähemmäksi spurria en moottoripukilla saa pinionia siirrettyä.
Vaihtoehto isompi spurri serpentin omissa osissa on 48t joka
tuskin kovin paljoa asiaan auttaa.
Joten tilaus lähtee 1700-1900 kv mootorista interwebbiin
Tuollaisilla kv arvoilla ne näyttää isossa maailmassa serpenttiä
ajelevan, joten kaippa se vaan on uskottava isonmaailman miehiä.


186
Kilpailijoiden kanava / M8e kilpailuiden säännöt
« : 24.01.12 - klo: 10.24 »
Tästä on jonkin verran virinnyt keskustelua joten ajattelin laittaa aiheesta oman topikin.

Eli tästä lähdettiin liikkeelle PRCA:n ensimmäisiin M8e-kisoihin

Ajoformaatti:
Pyritään ajamaan kaksi harjoituskierrosta (5min), kolme alkuerää (7 min), A-finaalit ajetaan kolminkertaisina (10 min), muut vähintään kaksin (7 min).
Erien kestoaikoja (X min) voidaan vielä viilata, jos kalusto/ akut eivät tunnu kestävän esim. 10 min lähtöä.
Harjoitukset ja alkuerät ajetaan todennäköisesti kuudella (6) autolla ja finaalit kahdeksalla (8) autolla.

Säännöt:
M8e-luokka on tarkoitettu 1/8-mittakaavan Buggy-tyyppisille sähköautoille.
Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Autot voivat olla alunperin polttomoottorikäyttöisiä autoja, joihin on päivitetty sähkökonversiosarja.
Vain 4WD-autot hyväksytään, eikä autoissa saa olla vaihteita.

Renkaat
Vapaa, pitoaineet ja muut vastaavat menetelmät kielletty! Kuviointia voi leikellä/trimmata.
Ulkona käytettyjä likaisia (savi/hiekka) renkaita ei saa käyttää, jos niitä ei puhdista kunnolla.
Renkaat saa pestä vedellä.

Kori
1/8-mittakaavan polykarbonaatti (Lexan) krossi (Buggy) kori.

Akku
Vapaa kovakuorinen LiPo-akku, jonka on maksiminimellisjännite on 14.8 volttia. Akku voi olla joko 4S tai 2x 2S.
Jos käytetään 2x2S-akkuja, tulee niiden olla saman valmistajan samaa mallia. Myös 3S-akuilla saa ajaa.
Lataus suojapussissa!
(Nimellisjännite on se jännite, joka lukee akun tuotetiedoissa.)


Moottori
Vapaa 1/8-kokoluokan autoihin tarkoitettu moottori tai pienempi (esim. 550 SC-moottori).
Polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!


Aiheita mitä on tullut esille:

- Kisaformaatti, pitäisikö ajaa vain 5 min eriä jotta kalusto kestäisi kaikilla varmasti?
- Akut, pitäisikö sallia myös 6S-akut (tai 2x3S-akut)? Toki kovakuorisuus pidetään ehdottomana vaatimuksena.
- Pitäisikö laittaa muita rajoja esim. minimipaino (3200 g taitaa olla raja maailmalla)?

187
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: M8e-kisat 18.2.2012
« : 23.01.12 - klo: 21.27 »
Itselläni on kiinanakut 2x2S (5600 mAh) ja ne jaksaisivat hyvin kymmenen minuutin eränkin,
mutta ongelmana on liian tehokas moottori (2650 kv) joka lämpenee todella paljon,
eikä todennäköisesti jaksaisi kolmea 10 min A-finaalia (jos nyt ikinä A-finaaliin
pääsisin) ilman kunnon jäähdytystaukoja.

Ei ole "liian tehokas" moottori, vaan liian suuri KV-arvo auton välityksiin nähden. Ison kv-arvon moottori ei väännä niin paljoa ja auttamatta enempi tehoa hukkuu moottorin huonontuneena hyötysuhteena.

Totta, huono ilmaus toi liian tehokas moottori, eli KV-arvo on liian suuri

Akuista: tässä topicissa taidetaan puhua vain noista kisalaillisista 4S akuista, mutta muutoin kannattaa puhua ennemmin akun vattitunneista, kuin milliampeereista.

Taitaa mennä fifty fifty noi 4S-akuilla ajajat ja 2 x 2S ajajat meillä, itselläni Serpentin Cobra 811-Be jossa on
tommonen "kasi auton sadle pack", kisalaillisia leimattuja akkuja ei ole vaatimuksena

Toki 6S tai 3s kovakennoiset akut on aika harvassa.
ja kovakuorisuus on se vaatimus jota ihan yleisesti kisoissa vaaditaan, toki jokin verran paremmin löytyy kovakuorisia 3S-akkuja



188
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: M8e-kisat 18.2.2012
« : 19.01.12 - klo: 09.24 »
Vähän yleisiä kokemuksia akkujen kestoista kasiautoilla Nokian radalla.

Nämä tiedot perustuvat kokemuksiin "kerhokisoista" joissa on ajettu 7min lähtöjä.

Itselläni on kiinanakut 2x2S (5600 mAh) ja ne jaksaisivat hyvin kymmenen minuutin eränkin,
mutta ongelmana on liian tehokas moottori (2650 kv) joka lämpenee todella paljon,
eikä todennäköisesti jaksaisi kolmea 10 min A-finaalia (jos nyt ikinä A-finaaliin
pääsisin) ilman kunnon jäähdytystaukoja. Ratkaisen ongelman laittamalla paremmin
sisäradalle sopivan 2000kv mootorin (tällä hetkellä joutuu ajamaan pintakaasulla
EPA:t raakasti miinuksella), koska Serpentiin ei kunnon jäähdytintä ko. mottiin mahdu,
joka luonnolisesti olisi toinen ratkaisu ja  kolmas olisi pienempi pinioni mutta sekin
on Serpentissä vähän ongelmallista kun 14t on pienin joka yltää spurille kunnolla (isompi
spurri olis tietysti yksi vaihtoehto mutta sellaista minulla ei ole).

Muilta kuultua:

- MMM 2200 kv kombolla ja kiinalaisilla 3000 mAh akuilla. 7min erät ovat onnistuneet 10min
  jää haaveeksi eli isommat akut.
- HW:n 2200 kv kone ja sillä ajelee hyvin 2x5min ja 2x7min erät 5000 mAhin akuilla.
  Akkuina (kehutut) Gen's Acet. Joten 10 min finaali ei akuista jää kiinni.
- 1700kv Tekin combo ja 5800 mAh akut kestävät 15-20 min revitystä helposti.

T: Aki Kaukovirta

189
Voidaan pitää auki esim. kello 22.00 asti.

Hyvä, kiitos tiedosta.

190
Kiitos kilpakumppaneille hienoista kisoista.

Onnittelut voittajille, ja erityisonnitelut Ilarille hienosta ajosta.
Oltiin samassa alkuerässä ja finaalissa, ja kun Ilari sai vauhdin
päälle jäin auttamatta katselemaan perävaloja  :wink:

Omalta kohdalta ei voi sanoa muuta kuin sen että peiliin vilkaistessa
alkaa väistämättä Martti Servo soimaan päässä.
"Mikä on, kun ei taidot riitä. Mikä on, kun ei onnistu"

No ensikerralla (Turku) uusi yritys.

191
Moro

Onko Lauantaina WJ:n jälkeen harjoitus mahdollisuutta SC autoille?
Rata näyttäis olevan auki 20:30 asti ja WJ loppuu 20:00 eli
onko tuota lauantain aukiolo aikaa suunnitelmissa pidentään, jotta
ehtisi muutaman akun ajaa? Vai suoritetaanko radalla jotain
muutos/ huolto toimenpiteitä, joiden vuoksi rata on suljettu?

Tietäis vaan varaako hoteelimajoituksen vai ajeleeko aamulla
pelipaikalle.

T: Aki Kaukovirta

192
Uutta autoa etsiskelessä tuli vastaan tälläinen liike Sloveniasta
http://www.toprc.eu/en/
Pistin heille postia ihan contact us, linkin kautta
kyselläkseni auton (Serpent 811-Be) saatavuudesta
ja toimitus ajasta ja siitä voiko hinnasta neuvotella.
Vastaus tuli nopeasti, että auto varastossa ja lupasivat
ilmaisen postituksen  :laugh:
Auto tilaukseen ja 8 päivän päästä se oli kotiovella
Hienoo toimintaa, hyvät hinnat ja asiallista tiedotusta tilauksen liikkeistä

Hyvä Slovenia

Kulluu muuten EU-verotusalueeseen, joten ei jää tulliin hämmästelemään nämä paketit

193
Onkos jossain listaa jo varatuista numeroista?

En viitsinyt ehdottaa mitään numeroa itselleni
kun ilmoittauduin Nokian kisaan kun ei ollut
tietoa mitkä numerot jo menivät Turussa jakoon.

Vai saanko jonkun vapaan numeron paikanpäällä
ilmoittautumisen yhteydessä?

Aki

194
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: SCW CUP II, Nokia
« : 14.11.11 - klo: 14.40 »
Miten tuuppi SC:t selviää radan hypyistä? Varsinkin tuosta keskellä olevasta tuplasta?

Ainakin oma Kyosho selvisi 9.5T koneella siitä hienosti ilman suurempia leijumisia ja 13.5T RTR Assokin meni komeasti yli!

-Henkka
Tosiaan kuten Henkka mainitsi Asso SC10RS  selvityi jopa vakio renkailla (asson omat edessä, Jconcepts subcultures takana) ilman sen suurempia vauhdinkeräilyjä ja ajolinjan hakuja. eli hyvin toimii hyppyrit
myös SC autoille ja muutoinkin mukava rata ajella  :azn:
(muutoin kyllä toi subcultures on täysin väärä rengas valinta radalle, mutta pitihän niitä kokeilla kun
paketissa olivat)

Aki

195
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: SCW CUP II, Nokia
« : 07.11.11 - klo: 14.48 »
Lattia on tommonen

ja matto vihreetä astro turffia

196
Moron

Onkos yhtää SC kuskia (yksi käsittääkseni riitäisi jotta luokka varmistuisi),
joka on päätänyt Jyväskylään osaalistua muttei vielä syystä tai toisesta ole
naputellut ilmoittautumista?
Olisi mahtavaa jos nyt ilmoittautuisit, niin saisin omat aikatauluni lyötyä lukkoon  :grin:

Aki

197
Tulokset / Vs: KILPAILUKUTSU: SC & Truggy, Nokia 26.2.11
« : 21.02.11 - klo: 12.59 »
Niin no kyseessä on ilmeisesti 1/10 Truggy open eikä open -luokka  :police:.
Correille on omat luokkansa ja jos haluaa esitellä hassua koria
niin sen voi ottaa mukaansa näytille.
Ovat nyt kuitenkin ajettavuudeltaan aikalailla eri sarjan autoja.

198
Omasta puolestani vastaan että Truggy kuskilla ei ole mitään ko. järjestelyä vastaan
eli ajetaan M2-10 ja Truggy samassa, pääasia että ajetaan  :lol:

Aki

199
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 16.09.09 - klo: 17.41 »
Kiitos, niin näköjään onkin, olin vaan kasannut koko setin jotenkin ihan päin ... väärin

200
Tamiya / Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« : 16.09.09 - klo: 12.50 »
Moro,

Osaisko joku aloittelijaa auttaa sellaisessa kysymyksessä että,
kumminpäin slipper pad laitetaan double side slipper clutc:ssa?
nehän, ainakin mulla, on vähän kuperia eli tuleeko kupera vai kovera
puoli kiinni spurriin?

Kiitos

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7]