Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Grasshopper

Sivuja: 1 [2] 3 4 5
31
Se vanhanmallinen GM:n Prostock-kone on kyllä äärimmäisen kestävä, olen ajellut sillä pari vuotta erilaisten ennakko-ohjelmien kanssa ja rääkännyt sitä kunnolla todella kuumaksi, ajanut auton cut-offiin yms. enkä edes  laakereitakaan en ole vaihtanut (nyt varmaan pitäisi) ja vauhti oli vielä viime talvena suoralla ihan yhtä kovaa kuin muillakin. Tällaisia koneita lisää.

32
 Minun mielestäni ei kuitenkaan myöskään kannata lähteä syyllistämään ihmisiä jotka tilaavat ulkomailta esim. kustannussyistä, sellaistakin olen täällä foorumilla joskus havainnut. Jokainen ansaitsee itse rahansa ja käyttää ne kuten parhaaksi näkee ja rahankäytön arvoittaminen sen perusteella mihin/minne rahansa käyttää on mielestäni lähinnä kummallista.  Nykymaailmassa kilpailu on erittäin tiukkaa ja kun suomalaiset kaupat eivät hinnoissa pärjää, on panostettava muihin asioihin, esim. hyvään palveluun, varaosapalveluun kisoissa yms.

33
Asiahan ei tietysti minulle kuulu mutta oletko nyt aivan varma että haluat hommata tollaisen patterikasin joiden tekniikka on vielä keskeneräistä, joilla ei kukaan näillä leveysasteilla aja ja kilpailuja ei ole. Eikö kannattaisi vielä harkita esim. 1/8 polttiskrossaria tai sitten 1/10 sähkökrossaria jos vaikka innostus harrastukseen lisääntyy jopa sille asteelle että haluaisi kokeilla jopa kilpailemista, ei tarvitsisi sitten hommata kaikkea uudestaan.

34
Mä en oikeen ymmärrä mistä saatte sellaisen käsityksen että yksityyppi renkaat olis jotenkin halvat??? Ajoimme stanua viime talvena yksityyppi renkailla mitkä olivat luokattoman huonoja vanteiltaan ja varmasti toiseksi kalleimmat.... ööö missä tuli se säästö??? Noo okei ehkä ei voi verrata Touring ja crossi puolta.... Mutta ei mulla ainakaan ole kuin huonoja kokemuksia yksityyppi renkaista... Ei maailmallakaan ajeta M8 yksityyppi renkailla.

En millään tavalla kommentoi tuota M8-luokkaa kun en siitä mitään tiedä, mutta kyllä yksityyppirenkaat touringissa ovat käsittääkseni (ja mitä olen ajasta ennen niitä kuullut) huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin vapaa rengastus sillä muuten monilla olisi ollut vähintään about 4-5 eri  valmistajan/erilaista settiä joka radalla josta  sitten valittaisiin paras kun eroja niissä renkaissa voi olla valtavasti.  Mitenkähän  esim. Laukaalla viikko sitten huonolla pidolla ja vapaalla rengastuksella? Aivan takuulla olisi testaamalla (eli sijoittamalla massia renkaisiin) olisi löytynyt joku rengas joka olisi pitänyt huomattavasti nykyistä yksityyppirengasta paremmin...

35
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 31.05.11 - klo: 21.32 »
Miten tämä ylikuumenemissuoja käytännössä toimii esimerkiksi Xerunin nopareilla?

Muistaakseni vaatii hw:n moottorin, en oo käytännössä nähny miten toimii. Mutta kait se leikkaa sähköt pois niinku lipo cutoff?

Joo Hw:n moottorin se vaatii mutta meikäläinenkään ei ole saanut laitteita niin kuumaksi että cutoff olisi päälle tullut.

36
Kiitoksia Kypakille hienosta kilpailusta  jota sadekaan ei sitten loppujen lopuksi pilannut! Ensimmäinen kisa TSM-10-luokassa takana ja vaikka sijoitus oli ihan häntäpäässä niin älyttömän hauskaa se oli paahtaa tuhatta ja sataa, kun meikäläisen auto tuntui poistuvan horisonttiin erityisen nopeasti... Sääli että noin hienolla radalla ajetaan kilpaa vain kerran vuodessa.

37
Vapaa keskustelu / Vs: Tekniikan Maailma RC-Autot
« : 13.04.11 - klo: 13.46 »
Joskus 90-luvun alussa oli muistaakseni Tekniikan Maailmassa oikein Pro-10-autojen vertailu jossa niitä oli testattu Laajasalon polttisradalla. Taisi olla päätoimittajan poika jolla oli lajiin intressejä jos en nyt väärin muista ja siitä johtuen niitä juttuja oli suht usein.

38
Yleinen keskustelu / Vs: Rc touring
« : 08.03.11 - klo: 11.25 »
Jos touring kiinnostaa niin kannattaa myös tutustua tähän luokaan, jos tuntuu et TSS on liian "ammatti maista"

http://rc10.fi/index.php?topic=35035.0

Eihän se TSS yhtään sen ammattimaisempaa ole kuin Vintagekaan, ajellaan samanlaisilla autoilla vähän eri renkailla ja maavaroilla sun muuta.

40
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 26.02.11 - klo: 09.23 »
1. Sisäinen BEC lupaa 3A @5.75V, mutta käytännössä se kyykkää kun vähänkin hipasee rattia. Mukana tuli konkkapari, josta ei kuitenkaan ohjeissa mainittu mitään. Mihin nuo konkat on tarkoitettu? Kytkin ne vastariin + ja - välille ja nyt rattia pystyy jo vähän rauhallisesti kääntämään jos renkaat ovat ilmassa. Servona 12KG SAVÖX, joka kyllä kyykytteli edellistäkin noparia silloin tällöin. Onko tuo sisäinen BEC oikeasti noin onneton? Mitään tuulettimia ei ole vielä edes tuossa BECin perässä.
Edit: Ulkoisella (5A, 6V)BECillä toimii ihan hyvin.
Itse varmistaisin että servo on ehjä, yleensä kun servot ovat menossa rikki ne haukkaavat enemmän kuin pitäisi. Tätä teoriaa tukisi se että edellisellä ei toiminut ja enemmän virtaa puskeva BEC korjasi ongelman. En olisi yhtään yllättynyt jos BEC pirii on ihan ehjä.

Tommonen  "12kg Savox" toimii ainakin meikäläisen Xerun 120a 2.1-säätimessä oikein hyvin joten ei Xerunin bec-piirissä sinänsä mitään vikaa ole.

41
Kun on syntynyt keskustelua stopparien oikeudenmukaisuudesta, niin miten olisi: kun kilpailija saa rangaistuksen, joka ilmoitetaan kilpailijalle, otetaan kierros ylös. Erän jälkeen katsotaan kuinka paljon kärsinyt osapuoli menetti aikaa kyseisellä kierroksella ja lisätään siihen sekuntteja riippuen teon törkeydestä ja siinä sitten olisi rangaistus tehdystä rikkeestä.
Eli, ajan auton B perään kierroksella X, joka lentää katsomoon. Minulle annetaan siitä rangaistusilmoitus ajon aikana. Erän jälkeen katsotaan, että kierroksella X peräänajettu auto B menetti töppäilyni takia yhdeksän sekunttia. Tuomaristo päättä mätkäistä 11s rangaistuksen joka lisätään aikaani. Tietysti tuomaristo voi päättä myös siten, että peräänajettu on syyllinen ja jättää minut rankaisematta.
Miltä kuullostaa? Rangaistuksen kovuus ei siten olisi yhden tuomarin päätettävissä vaan siinä olisi mukana kaikki, mahdollisesti kilpailijoista lähtien.

Isoissa autoissa  jälkikäteen annettavat rangaistukset ovat toimineet erittäin huonosti ja tehneet hommasta erittäin sekavaa, tokkopa ne näissä pienimmissäkään toimisi.

Ja kun vielä erien välissä on usein erittäin vähän aikaa, ei tuomaristo ehdi välttämättä käsitellä näitä rikkeitä ja sitten kohta on jonossa X-määrä rikkeitä joita ei kukaan oikein varmuudella enää muista.  Myös tulostaululle laitetut tulokset eivät välttämättä enää pidä paikkaansa kun jälkikäteen lisäillään tai ei lisäillä aikasakkoja eli sekaannus lisääntyy.

42
Tulokset / Vs: FTT II, Lopputulokset, sunnuntai 20.2.2011
« : 21.02.11 - klo: 11.22 »
Tämä on kyllä vuoden kuva! :grin:

43
RC-kerhot ja -radat / Vs: Vantaan Isomyyrin sisärata
« : 15.02.11 - klo: 12.12 »
Jaah hyvin se reiska kasassa pysyy, takatukivarsi rikottu koska reiman ajo konttiin

Parc fermé on aika harvoin keskellä pääsuoraa joten törmäys oli väistämätön, siinä tilanteessa ei kumpikaan kerennyt reagoimaan millään tavalla ennen kun kolahti... :grin:

Stanun vauhdeille rata on aika soppeli, muutama paikka tuntuu vähän kapealta mutta oppii ainakin ajamaan tarkasti ja säätämään auton että pystyy ajamaan pienillä virheillä.

Kyllähän homma niin on  että kilvanajaminen on hauskempaa kun on tilaa. Veikkaanpa että suurin osa kuskeista, tasosta riippumatta, ajaa ennemmin Korian Casino-tyylisellä radalla jossa on tilaa  vetää leveäksi  ja myös toisen perässä voi oikeasti ajella ja yrittää ohitusta tyyliin Finntrack-1 TSM-10 A-finaali Kuusankoskella.  :azn:

Ne palkit vaan kai sanelevat ton radan leveyden, eli ei sille kai oikein voi mitään.

44
RC-kerhot ja -radat / Vs: Vantaan Isomyyrin sisärata
« : 13.02.11 - klo: 23.42 »
Pito on aika lailla tasoittunut viime viikkoina, tiedä sitten mistä johtuu? Pito-olosuhteet on aika lailla optimaaliset, ei todellakaan mikään ihan karsea tappopito.

Rata on vähän kapeahko, tunnetaan myös nimellä "suoli". Opettaapahan ajamaan - ja korjaamaan autoa  :shocked:

Ja varmistaa myös c-palojen, ohjauspalojen ja tukivarsien tasaisen menekin. :grin:

45
Ajattelin kantaa omat ajatukseni tähän kekoon.

Mielestäni FTT sarjaan osallistumisen rimaa ei tule laskea. Kuskimäärän kasvattaminenkin lähteekin tuolta kerhotasolta (vrt. Lashin teksti / TSB-10 Oulussa). FTT-sarja ei mielestäni edelleenkään ole se paikka, missä ajamista opetellaan, vaan sarja johon siirrytään ajamaan kilpaa, kun perusteet on hanskassa. Itselläni tie kävi torpan kautta A8 pappaluokan läpi kohti TSP-10 luokkaa!  :grin:

Jotta FTT-sarjaa varten riittää kuskeja, niin pitäisi kerhojen aktivoitua ja keksiä uusia keinoja, millä tuoda harrastajia seuran kerhoihin lisää. Tätä kautta kuskit pääsisivät lajiin ja kilpailemiseen sisään ja sitä kautta aukeaa sitten ovet tuonne FTT-sarjaankin. RTR luokat näyttäisi ainakin jonkin verran purevan ja tätä ajatusta voisi muissakin seuroissa vähän maistella.

Ja tosiaan... Sen sijaan, että mietitään miten aloittelijoita saadaa FTT kisoihin, niin niitä aloittelijoita pitäisi saada sinne kerholle kisaamaan / harrastamaan ja sieltä aluesarjojen tmv. kisojen kautta FTT- / SM-kilpailuihin. Riittääkö kerhoilla / aktiiveillä rahkeet tällaisen toteuttamiseen?

Mitä FTT kehittämisen kannalta voisi miettiä, niin pitäisikö ennen sarjan alkua järjestää kerhoiltoja, joissa aloittaville kuskeille käytäisiin läpi FTT-kisojen formaattia ja sääntöjä. Koulutusilloissa voisi sitten ihan käytännössä mm. tutkia autoansa katsastusvälineillä ja harjoitella vaikka alkueriin lähtemistä / finaalilähtöjä ja kokeneemmat voisivat vastailla kysymyksiin ja antaa jopa vinkkejä ajolinjoista ja taktiikoista. (Miksei sama toimisi myös ekaa kertaa mihin tahansa kisaan lähtevälle. Saisi jotain käteentuntuvaa kisaamisesta...)

Mutta tällaisia ajatuksia tältä suunnalta...

Hyviä ajatuksia mutta mielestäni (kuten aiemminkin olen jossain kirjoittanut) FTT-kisoihin voi osallistua heti kun auto pysyy kohtuullisesti radalla, samantasoiset kuljettajat valikoituvat kuitenkin nopeasti samoihin eriin. Jos osallistuu esim. A8-kisoihin voi aivan hyvin osallistua FTT-kisoihin. Turha FTT-sarjaa on glorifioida, ajellaan autoilla ja opetellaan siinä missä kerhokisoissakin.  Mitä enemmän kaikentasoisia kuljettajia ajaa FTT-sarjaa, sitä alempi kynnys on sinne uuden harrastajan tulla. Jos siitä seuraa törmäilyä ja jotain sekoilua joissain erissä niin so what?

46
tuommonen tuli hommattua, nähtäväksi jää kestääkö ezrunnin 35a skalessa vai pitääkö laittaa 60a. tilattuani huomasin/muistin :angry: että oli tietty pitäny ostaa hobbyvingin justock combo 17.5t tai 21.5t kun se olis sensorillinen joka toimen skalessa paremmin.

ainiin onko muuten kellään kokemusta tuosta justock säätimenstä ja mitä ilmeisimmin sama kuin SP Cirtix Stock Club Race

Justock ei ole sama säädin kuin Cirtix, ainakin RCtechillä erittäin asiantuntevasti kirjoittava Cobraracing väittää näin. Kuulemma ainoastaan SP:n GT-sarja on Hobbywingin valmistama.

http://www.rctech.net/forum/electric-road/393690-new-hobbywing-stock-supercharged-software-185.html

47
Myönnetään että itse en ole täysin perillä paljonko jäsenmaksut ja lisenssi kustantavat. Vaikka se 50 € onkin pikkuraha, on se mielestäni kuitenkin liikaa jos haluaisi ottaa osaa yhteen lähialueelle osuvaan ftt kisaan. Kertakäyttölisenssi kuulostaisikin siinämielessä järkevältä.
Toinen asia mitä ihmettelen on tämä kokeneempien kommentointi tällä palstalla. Aloittelijoiden/aloittamista harkitsevien kommentteja asiaan kaipailtiin ja semmoisen kun esitin niin suurin epäkohta olikin minun lajivalinta. Toivoin hieman rakentavampaa keskustelua.

En minä sinun lajivalintaasi moittinut, toin vain esille sen tosiseikan että kustannukset eivät ole kummoisia - varsinkin kun verrataan muihin lajeihin ja pieni panostus on joka tapauksessa välttämätön. Mä olen aloittelija, olen nyt vuoden harrastanut (15 vuoden tauon jälkeen) joten siinäkin mielessä tiedän kyllä mitä se maksaa kun lähtee tyhjästä eivätkä siinä ne kilpailumaksut ole kuin pisara meressä verrattuna muihin kustannuksiin joten tuskin se siitä kiinni jää.

48
Kaikella kunnioituksella, mä en kyllä oikein ymmärrä tätä taloudellista argumenttia, FTT vs kerhokisat. Se on n.50 euroa se jäsenmaksu+lisenssi(vakuutus), plus kilpailumaksut (renkaat joilla voi sitten ajaa treeneissä) tekee n.50 euroa/kilpailu ja tietenkin matkakulut. Tällaisten pikkusummien muodostuessa ratkaisevaksi kynnykseksi on harkittava muita lajeja. TSS-10-luokassa ei sitten noiden maksujen jälkeen juurikaan panostettavaa ole. Yhdella kisalaillisella akulla pystyy hyvin ajamaan koko kisan, 0-ennakkosäätimen saa halvimmillaan n.45 eurolla jne....

49
Täysin samaa mieltä !! Nyt voit ajaa millä säätimellä haluat ja periaatteessa millä akulla... Nyt merkkaa se että osaat ajaa ja säätää autoa :grin: :grin:
Kyllä se vieläkin vaatii sen parhaan akun kaupasta jos haluaa kärkisijoista ajella. Sen verran lisäpaukkua antaa hyvä akku. Viime vuonnakin pärjäsi hyvin yhdellä säätimellä ja yhdellä softalla ja yhdellä säädöllä jos oli taustatyöt tehty. Vauhti tosin oli viime vuonna hiukan liikaa TSS luokalle :)

Viime vuonna jos jokin merkkasi että osaat ajaa koska tehoa oli liikaa.

No se tehokin/vauhtikin on aika suhteellinen juttu, erityisesti ulkona viime vuoden vakiosäännöillä autot kulkivat erittäin sopivasti, nyt ensi kesänä on odotettavissa vakioluokassa pitkiä ja taas pitkiä suoria mutta mikäs siinä, ovathan säännöt tosi reilut kaikille kun säädinkikkailu on ohi.

50
Poron vauhti on minustakin ihan sopiva ja autojen vauhti suoralla vaikutti hyvin tasaiselta.

Offtopic mutta Kuusankosken kisan osanottajien perusteella koko luokan funktio on ainakin minulle hieman epäselvä. Suurin osa kuljettajista oli todella kokeneita, erittäin kovia ratinvääntäjiä, ei niinkään harrastuksessa portaittain stanusta-poroon-(viriin?) eteneviä joka lienee kuitenkin luokan perimmäinen tarkoitus? Väitän että lähes kaikki luokkaan osallistuneet olisivat voineet hyvin ajaa TSM-10 luokassa johon olisi näin saatu mahtava määrä kilpailijoita.





51
Voi olla että joku on sen jo täällä maininnut mutta kun Paypalilla maksaa niin ei missään nimessä kannata antaa Paypalin tehdä valuutanvaihtoa ostohetkellä vaan valita vaihtoehdon jossa luottokunta muuttaa esim. dollarit euroiksi, on nimittäin paljon parempi kurssi.

Mitenkä se onnistuu?

Siellä on sellainen vaihtoehto siinä maksamistilanteessa.

52
Voi olla että joku on sen jo täällä maininnut mutta kun Paypalilla maksaa niin ei missään nimessä kannata antaa Paypalin tehdä valuutanvaihtoa ostohetkellä vaan valita vaihtoehdon jossa luottokunta muuttaa esim. dollarit euroiksi, on nimittäin paljon parempi kurssi.

53
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4LP Pro touring car
« : 19.01.11 - klo: 13.29 »
Diffi on näköjään laitettu uusiksi, toivottavasti ovat tehneet pikasäädettävän diffin jota ei tarvitse irrottaa joka kerta kun diffin kireys ei ole sopiva. Pikkusen ärsyttävää on laittaa auto radalle ja huomata että diffi on löysällä ja eikus muutama ruuvi irti ja säätämään ja takaisin. Monissa muissa autoissa säätö on hoidettu paljon kätevämmin.

Diffin perusrakenne on sama kuin ennenkin, ulostulojen materiaali vain on vaihtunut alumiiniksi sekä pientä hienosäätöä difffilevyn sovitteessa oli havaittavissa.

Eihän sitä diffiä tarvi silti irti autosta ottaa säätö varten. Irroittaa vaan takarenkaat ja camber-linkit niin diffin kiristysruuveihin pääsee helposti käsiksi.
Myönnän että säätö on hieman työläämpi kuin parissa muussa autossa mutta eipä sitä diffiä tarvi jatkuvasti ruuvaillakaan.

 

Totta, ei se mikään iso juttu ole, mutta aloittelijalla saattaa olla toi diffin kireys vähän hakusessa ja silloin saattaa hieman korveta kun vieressä kaveri pyörittää rengasta ja diffi on säädöissä. Hyvä ja kestävä auto toi Schumacher on ja varmaan nyt Sorexeilla nopea.

54
Yleinen keskustelu / Vs: Lrp vs. speedpassion?
« : 13.01.11 - klo: 16.38 »
SP:n säätimeen kannattaa saman tien hommata LCD-ohjelmointikortti jonka avulla (tietokoneeseen kytkettynä) voi itse päivitellä softia ja kätevämmin muutella asetuksia eikä tarvitse ravata kaupassa/ pyytää muilta apua. Kortteja on SP-merkkisiä ja sitten eräitä muita.

55
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 12.01.11 - klo: 09.30 »
http://www.cobrarc.com.au/

Hobbywingiltä ilmestyi uusi ohjelma Xerun-säätimille, nyt säätöjä on enemmän Tekinin tyyliin.

56
Tervehdys kaikille!
Olisi tarkoitus hankkia 1/10 touring-auto käytettynä ja kaipaisin asiantuntijoiden arviota käytetyn ajokin hinnasta.Eli "oikea" hinta suhteessa uuteen ja kannattaako hankkia laatumerkin vanhempi "premium versio" vaiko sijoittaa rahat uuteen "karvalakkimalliin"? Olen katsellut lähinnä X-Rayn T-sarjaa ja kiinnostaisi tietää esim.T2/T3 erot, kun saatavilla on edullisempi T3R malli, eli hankkiako uusi T3R vaiko esim. käytetty T2/T3.Kiitos vastauksista.

Itse palasin lajin pariin viime vuonna ja kokemuksen rintaäänellä sanoisin että osta se "premium-versio", oli merkki sitten mikä tahansa. Maksa vaikka vähän enemmän jotta saat auton joka on valmis, eli siihen ei tartte ostella mitään härpäkkeitä lisää.

Yokomoita on saanut käytettynä maahantuojalta, joten se voisi olla sulle yksi vaihtoehto....

57
Sähköautot / Vs: ORCA nopeuden säätimet ja moottorit
« : 02.01.11 - klo: 22.55 »
Rctechiltä lainattua liittyen Orca-merkkiin, totta tai ei.

"ESC OEM Hobbywing , Motor OEM Feigao , Li-Po OEM Intellect"

58
Schumacher / Vs: Schumacher Mi4LP Pro touring car
« : 27.12.10 - klo: 20.40 »

Hyvältä näyttää tämä viimeisin MI4 malli. Tällä viikolla pääsee Suomessakin vielä kasaamaan tätä!
Linkistä löytyy kuvia kasauksesta. http://www.car69.me.uk/follow-the-build-of-my-mi4cx.html

Diffi on näköjään laitettu uusiksi, toivottavasti ovat tehneet pikasäädettävän diffin jota ei tarvitse irrottaa joka kerta kun diffin kireys ei ole sopiva. Pikkusen ärsyttävää on laittaa auto radalle ja huomata että diffi on löysällä ja eikus muutama ruuvi irti ja säätämään ja takaisin. Monissa muissa autoissa säätö on hoidettu paljon kätevämmin.

59
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 26.12.10 - klo: 23.31 »
Sensorin toimivuudella on myös suuri merkitysjarrun tehoon, eli ilman sensoria jarrun teho on selvästi huonompi kuin sensorilla.
Noissa moottoreissa tosin jarruteho on aina surkea ja varsinkin kun nollaennakon takia on välitystä pidennetty niin aika kehno se jarru aina on.
Ei toivoakaan renkaiden lukkoon menemisestä.
Kaikissa nollaennakkostanuissa jarru on kehno, jos sitä verrataan varsinkaan muuttuvan ennakon softaan jolloin välitys oli tietysti aivan toista luokkaa.
Ei Tekin RS:ssä ainakaan huonoa jarrua ole vaikka välitys on 3.5 CS moottorilla. Joten en yleistäisi että kaikissa stanusäätimissä :) eikä se välitys niin erilainen ole, viime vuonna ajettiin dynaamisilla ennakoilla esim 5.8 välityksillä sisällä ja reilusti pidemmillä ulkona ja jarruja oli ihan riittävästi.

/offtopic

Tuo sensori tosin kannattaa tsekata ehkä se vika piilee siellä?


Rctechillä jotkut väittävät että  jos Xerun-säätimissä laittaa peruutuksen tason 100% vaikka peruutus on deaktivoitu niin jarrut paranevat. En ole kokeillut kun jarruja on riittänyt... Edit: No niin tismalleen samaan aikaan postasi edellinen postaaja saman asian.   :grin:

60
Tässä jännityksellä odottelemme ensimmäistä sähkölaskua...

n. 300 x 70 W loisteputki = 21 000 W, ts. 21 kW -> sähkön keskihinta Suomessa 0,12 €/ kWh.

Eli aamuajelut klo 10 - 14 = 4 h x 21 kW x 0,12 €/ kWh = 10 €

Kysymys: kannattaako rataa pitää auki aamuisin 1-3 henkilön takia esim. 10 päivänä kuukaudessa?

3 x 25 € = 75 € - 10 x 10 € = - 25 €

Eli kaikki ymmärtänee ainakin sen, että katossa ei pidä syyttä polttaa yhtään ylimääräistä loisteputkea  :wink:


Niin, toisaalta osa kuljettajista pääsee iltaisin sangen harvoin paikalle ja kuitenkin maksavat saman verran ajomaksua kuin ne jotka istuvat siellä joka ilta joten asioilla on toki aina kaksi puolta mutta tottahan tuo on, sähkö on kallista.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5