Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Grasshopper

Sivuja: 1 2 [3] 4 5
61
Näin erästä sanontaa lainatakseni: "Asiahan ei tietysti minulle kuulu" mutta ettekö te nyt vaan voisi ajella niillä autoilla ja nautiskella siitä ja unohtaa kaikenmaailman tyhjänpäiväiset kinat joiden suurin aiheuttaja on tällainen keskustelufoorumi jossa on mahdollista postailla ihan päivän fiiliksen mukaan ilman että joutuu sanomisistaan välittömästi vastuuseen. Täällä voi rakennella elämää suurempia riitoja joita ei todellisuudessa juurikaan ole. Mä käyn siellä Isomyyrissä viikottain enkä ole nähnyt yhtään tiukkapipoa tai kiristävää vannetta tai estettä minkään radan käyttöön.

62
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2011 -ennakkotietoja
« : 18.12.10 - klo: 15.59 »

Australian AARCMCC:n nollaennakkosäädinten lista, sieltä löytyy jo mm. Hobbywingejä...

http://www.rctech.net/forum/attachments/australian-racing/675973-2011-stock-esc-aarcmcc-stock-spec-esc-list-ep-ofr.pdf

63
Ärsyttää renkaiden jatkuva liimaus, ulosjoustojen siirtyminen ja pitoaineen, pikaliiman ja muun  lian käsiin muodostama tökötti. Onneksi sentään  ei kuuladiffiä tarvitse hieroa... :angry:

64
Yleinen hokemahan on että menestys tuo lisää harrastajia mutta RC-autoilussa sekään ei oikein pidä paikkaansa, koska lajin saama julkisuusmäärä on niin olematon. Käytännössä maailmalla menestyneet suomalaiset kuljettajat eivät tuo yhtään uutta harrastajaa lajin pariin koska heistä ei kukaan tiedä. Pienoisautoilu on aina ollut ja tulee aina olemaan marginaalilaji kun ei se oikein sopi televisioonkaan koska autot ovat niin nopeita ja ajojen katsominen TV:stä lähinnä pyörryttää...

Tunnettuus on silti avainsana ja jos laji tulee edes vähän tutummaksi ihmisille tuo se lisää harrastajia ja silloin voi olla suuren kattojärjestönkin vaikea jättää laji täysin huomiotta.

Miten sitä tunnettuutta saadaan lisää, se onkin hyvä kysymys. Jo ratojen sijainti vaikuttaa asiaan, veikkaanpa että  esim. Isomyyrin rata on jo tuonut tunnettuutta lajille oikein roppakaupalla.

65
Lainaus
Renkaiden "sivuvallien" liimaaminen joka akun jälkeen auttaa kovasti.

Pikaliimaa sitten sivuvalliin vain edessä, ei takana.

Toinen liimausasia on sitten jokaisen ajokerran jälkeen renkaan liimausten tarkistaminen eli että rengas ei mistään kohdasta ole yhtään irti vanteesta. Jos kumi on irti vanteesta ja pääsee mutkassa muljahtamaan vanteen päällä, niin auto kaatuu tai alkaa muuten käyttäytyä hölmösti.

Pidotuksen voi edessä lyhentää pariin minuuttiin ja vaikka vain renkaan sisälaitaan. Takana pitempi pidotus, esim. 30min.

LRP/Nosram on pitoaineista vähiten "äkäinen" ja useimpien suosikki myyrin turistiradalla.

Kyllä kovempikin (ei FTT) rengas sopii treeniin ihan hyvin. Jos myyrissä treenaa FTT renkaalla, niin säädöt joutuu joka tapauksessa muuttamaan kisaradalla, koska pito on ihan erilainen kuin myyrissä.

Kallistumista voi vähentää säädöillä
-tukevammat vakaajat ainakin eteen, ehkä myös taakse
-roll centerin nosto
-ulosjouston vähentäminen
-camber 1,5-2 astetta
-jäykempi jousi eteen
-iskaria pystympään edessä

Ja ajolinjat pyöreiksi.
Voihan sitä toki ajaa millä renkailla haluaa mutta lähinnä tuo aiempi viestini Sorexista ja LRP:N CPX-renkaista viittasi siihen että myös Isomyyrin kerhokisa ja A8 on ajettu rengassäännöllä CPX ja Sorex ja eikös tammikuussa ole vielä yksi kisa tod.näk. vastaavilla säännöillä tulossa joten kyllä siinäkin mielessä kannattaa ajella renkailla joita joutuu ko. radalla käyttämään jos innostuu kisailemaan.

66
:sad: Onko Isomyyrin touring radan järkyttävän kovalle pidolle tehtävissä jotakin? Kävimme eilen ajamassa ja pito oli mahdoton. Ensin CPX:llä - kaataa kaataa - säätöä - kaataa - säätöä - turhautuminen. Renkaiden vaihto Sorex - kaataa - säätöä- kaataa- turhautuminen ja kori autosta palasina. Itse olen mekkaajana aloittelija, mutta kaikki tietämäni, keksimäni ja loppujen lopuksi arvaamani säädöt tuli kokeiltua ja ei vaan pysty ajamaan. Meinaan turhauttaa maksaa siitä, että rata on tossa kunnossa eikä pysty ajamaan. Emmekä eilen olleet ainoat, jotka totesivat liimapidon eilen. Eli onko jotain kikka viitosta olemassa radan pidon pienentämiseksi?

kyselee epätietoinen Esp..... eikun Vantaalta


Renkaiden "sivuvallien" liimaaminen joka akun jälkeen auttaa kovasti.



Kovin sähän sähkötouringista tietävänä heitän pari juttua: Kovempi rengas --> pitää vähemmän, enemmän negatiivista camberia --> ei kanttaa. Kokeilitko laittaa vakaimet tai ottaa pois? Maavaran varmaan jo laitoit minimiin (Ei kai VTR?)

Käytettävissä olevat renkaat ovat LRP:n CPX ja Sorex 28R, muilla ei ole mitään järkeä ajaa kun ei niillä voi kuitenkaan osallistua kilpailuihin, ei A8 tai FTT.

67
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2011 -ennakkotietoja
« : 30.11.10 - klo: 23.57 »
Onkos stoc -luokkien 0-ennakkosäädinlistaan tullut päivitystä? Vai kelpuutetaanko listan ulkopuolelta löytyvät "selvät tapaukset" mukaan FTT -kekkereihin? Esim. SP Prostoc 2.1 samalla softalla kuin listalta löytyvät SP 2.0 PRO tai SP 2.0 LPF...

Tähän pohdintaan on  hyvä ottaa mukaan myös Hobbywing Xerun-säätimet koska niissä käytetään samoja ohjelmia kuin SP:ssä, kun Hobbywing ne kuitenkin molemmat tekee. Olisi kummaa jos toista saisi käyttää ja toista ei.  Itse asiassa mun SP GT 2.0 LPF:ssä on ollut Hobbywingin 0-ohjelma koko syksyn.

68
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 25.11.10 - klo: 15.46 »
Ihan mukavaa on ollut nykysäännöillä, ja jos pidetäänkin se niin.

Ymmärrän hyvin että snakepoison vierastaa, kun tämä on täällä foorumilla aina niin pirun vaikeeta. Radalla tuntuu olevan kuitenkin aina kaikilla rento meininki.

Ja jos hokellekin on puhtaasti aivan sama, niin voit lopettaa myöskin kommentoinnin tänne threadiin. Kiitos.

Jos tämän foorumin perusteella asioita peilaa niin kaikki on vaikeaa ja riitaisaa. Se on näiden puolianonyymien keskustelufoorumien ongelma, suolletaan ihan mitä tekstiä sattuu ja sitten unohdetaan että  ei ollakkaan siellä näppäimistön takana turvassa vaan omat lohkaisut elävät myös tosielämässä koska kirjoittajan henkilöllisyys on useimpien tiedossa. Off topic, sorry.

69
Yleinen keskustelu / Vs: KOPIO AUTOT
« : 25.11.10 - klo: 09.59 »
Ebaystä löytyy kiinakopiot myös mm. TRF416, BD5, Mi3,5... Hinnat rahteineen n. 200$. Mainostavat, että kaikki alkuperäisosat käyvät suoraan. Enpä silti ostaisi. Netistä löytyy tietoa näiden "hiilikuiturungoista", eli muovia, jonka päällä on yksi kerros hiilikuitua... Diffien laadukkuus tuskin samaa tasoa kuin esikuvillaan, iskareista puhumattakaan...

Yksi mielenkiintoinen on 3racingin sakura zero turisti. Siitä en löytänyt tältä foorumilta juttua. Ilmeisesti ei ole minkään (suora) kopio ja eihän toi 3racing mikään kaikkein huonoin viriosa valmistaja ole. Varaosatkaan eivät ole hinnalla pilattuja. Tosin löytyyhän siitäkin netistä juttua, kuinka on sattunut maanantaikappale, jonka iskarilevyn kiinnitysreiät eivät molemmin puolin ole ihan samalla korkeudella olleet...

Tiedä häntä... Edullisinta lienee ostaa käytetty laatumerkki, jolloin laadun suhteen ei tarvitse lotota.

Pikkusen epätarkkuutta,  BD5-kopiota ei onneksi löydy, enkä kyllä koskaan ole Ebayssa Mi 3.5:sta sellaista myöskään nähnyt vaikka käyn Ebayssa useammin kuin ruokakaupassa. Sen sijaan TRF 416, Xray T2 2008 ja Schumacher Mi4-tekeleet löytyvät. Toi Sakura on sen sijaan mielenkiintoinen tapaus, muistuttaa Tamiyaa mutta on RCtechin kirjoittelijoiden perusteella oikeinkin hyvä auto hintaansa nähden vaikka mistä niitä tietää? Minun mielestäni auto kyllä kannattaa ostaa kotimaasta, muut tilpehöörit ovat sitten eri asia. :wink:

70
Tulokset / Vs: Kilpailukutsu A8, Isomyyri, Vantaa
« : 19.11.10 - klo: 18.55 »
2010 säännöissähän TSS-10:ssä on vapaa säädin, joten 17.5T+Kers-säädin olisi sallittu.

Alue-8 kisat 2010-2011
Kisat jatkuu pääperiaatteessa samalla kaavalla.
Kilpailumuoto:
2 harjoitusta, 2 alkuerää ja 2 finaalia kaikilla.
Luokat:
TSS-10
Kone vapaa 17.5t ja 0-ennakkosäädin tai vanhasta säätimestä pienin boosti.
 

Kyse on TSP-10 luokasta jossa sai ainakin Riihimäellä ajaa joko 10.5+ 0-ennakko tai 17.5+vapaa säädin. Jonni tarkoittaa noilla 2010 TSS-säännöillä virallisia Finntrack-sääntöjä.

71
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2011 -ennakkotietoja
« : 17.11.10 - klo: 15.54 »
Tänään testasin uudella lrp 17.5t koneella 3.8 välityksiä moottori oli yli 80c ei hyvä. Pudotin välityksen 4.1+risat ja edelleen mennään yli 70c eli seuraavaks pudotan 4.3 välityksen ja toivon että lämmöt putoo reilusti.

Normi settiä korkeet lämmöt LRP/Nosram moottoreilla.

80 on vielä ihan hyvä lämpö.

Itsellä porokone on aina viiden minuutinkin jälkeen sen 80.


Ok. antaapi sitte olla tuon 4.1 välit ja seurailee vielä lämpöjä. Tottunu sp ja  cs koneiden kanssa että lämmöt sais olla siellä alle 60c tai näin olen ainakin ymmärtäny että jossain 60c hujakoilla ois maksimit sp ja cs koneille.

Koko talvi ja kesä tuli ajettua CS:n stanukoneella ja lämmöt olivat lähes aina yli 70 johtuen SP:n sen aikaisista ohjelmista ja kone kesti oikein hyvin.

72
Team Associated RC10 Circa 1990. Tekin oli kova säädin siihenkin aikaan. Tällä dominoitiin Kypakin talvikuppia kuskina nykyistä nuorempi ja nopeampi mies. :grin:  Edit: Alkuperäinen kullanvärinen pohja on korvattu viripohjalla ja takana ovat Option House-iskarit...

73
Nyt herätys.

Nimenhuudossa EI lue klo 12 aukeavaksi.

Ilvessalo ilmoittaa tulevansa avaamaan klo 16.00

Tänään Ma, 08.11, klo 12:00,

Kyllä se kaveri totta puhui.

Edit:Pointti lienee se että tuolta voi tietämätön helposti väärinymmärtää aika montakin asiaa, jos ei ymmärrä klikkailla kommentteja.

74
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteiden akut
« : 01.11.10 - klo: 17.46 »
Öm... jos tiesit mikä tuo C arvo on niin miksi esitit kysymyksen jonka voi esittää vain mikäli ei asiaa tiedä...
Oon hieman hämilläni.


Mutta joo... sama vastaus uudestaan hieman eri tavalla.

Ei mitään merkitystä vaikka olis 60C akku.
Se kun kertoo vain sen paljonko akku pystyy luovuttamaan.

Sekä 5c että 50c akku työntää virtaa yhtä paljon... eli ei mitään.
Jos virtaa kuluttava laite tarvitsee esim 2A virran niin silloin nuo molemmat akut luovuttavat aivan saman... ei eroa.

Mutta jos virtaa kuluttava härveli kuluttaa virtaa enemmän kuin pienemmällä C arvolla oleva akku pystyy luovuttamaan niin silloin saadaan ero aikaiseksi.
Isompi akku luovuttaa edelleen sen minkä laite haluaa ja taas pienemmällä akulla laite alkaa kakomaan kun ei saa tarpeeksi happea...
Ja myös tuota pienempää akkua alkaa nopeesti kiukuttaa kun siitä imetään kovempaa kuin pystyy luovuttamaan... kovista virroista kun on puhe niin silloin jopa niin iso kiukku iskee että akku turpoaa ja pahimmillaan tuhoutuu.



Hienoa jos asia on niin yksinkertainen, jollain foorumilla ilmeisen tietämättömät ihmiset väittivät lähettimen kuumentuneen huomattavasti tehokasta lipoakkua käytettäessä ja viittasivat nimenomaan C-lukuun...Kyseessä lienee ollut lipon liian korkea volttimäärä suhteessa siihen mitä lähetin kestää tms.

75
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteiden akut
« : 01.11.10 - klo: 15.59 »
C-arvo kertoo, kuinka paljon virtaa akku kykenee tarvittaessa luovuttamaan. C-arvon tulee olla riittävä, liian iso se ei voi olla. Lähettimien ottamat virrat on sen verran pieniä, että C-arvolla ei ole käytännössä merkitystä. Akku antaa juuri sen verran virtaa kuin lähetin ottaa.

Joo mä tiedän mikä on C-arvo mutta on pistänyt silmään se että noissa lähetinlipoissa on yleensä huomattavan alhaiset c-arvot joka siis varmasti johtuu juuri olemattomasta virrantarpeesta.

76
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteiden akut
« : 01.11.10 - klo: 15.42 »
Onkos tuolla lipoakun C-ratingillä merkitystä lähettimessä? Mun käsityksen mukaan ei, mutta viisaammat voivat valaista asiaa...Elikkä kärähtääkö lähetin jos siellä on 15c-lipo 5c:n sijaan. Yleensähän fyysinen koko lienee rajoittava asia?

77
Olisikohan mahdollista saada foorumille sellainen toiminto jossa voisi halutessaan saada jonkun/joidenkin käyttäjän viestit blokattua näkyvistä, monilla keskustelufoorumeillahan tällainen on mahdollista?

78
On se myös paljon autosta kiinni. Viime vuonna jengi naureskeli mun diffin pykäläisyydelle, nyt pistin ihan samalla periaatteella diffin kasaan, eli ohjeiden mukaan, ei mitään hiontaa ja diffi on todella herkkä ja pykälätön. Mä olen ihan yhtä käsi kuin ennenkin joten diffeissä on eroja.

79
Eilen sain autoon kiinni 0-ennakkosäätimen ja 10,5T koneen. Alkukauden 17,5T + Dyn.ennako-säätimellä ajaneena voin vakuuttaa, että tuolla ensin mainitulla yhdistelmällä mennään lujempaa. Ero ei tosin ole kovin iso, mutta se korostuu radoilla, joissa on paljon nopeita kiidytyksiä.

Säätimenä oli LRP SXX Stock Speck ja koneena yhtälailla LRP 10,5T.

Nyt kun laitat ensi kerraksi vielä ennakonsäädöt kehiin kuten mulla ja Tuukalla niin sitten vasta kovaa mennään, suoralla siis (ja seinään mun tapauksessa)  :grin:

80
Listalle varmaankin on tulossa Speed Passionin Cirtix Club Race, sekä Hobbywingin vastaavat säätimet?

http://www.rctech.net/forum/7400889-post65.html
Eipä taida sittenkään olla tulossa tuota Club Racea, mutta listalta tosiaan puuttuu SP:n ja HW:n säätimiä mihin saa vastaavat nollaennakko-softat kuin listalta löytyviin kahteen SP-säätimeen.

HW:llä ei ole distribuuttoria vielä USA:ssa tästä varmaan johtuu hobbywingin xtreme stock,60a ja 120A säätimien puute listalta.
Ja Hobbywingiltä löytyy myös erittäin edullinen Justock 0-ennakkosäädin jolla voisi tod. näk ajella stanua ja prostockia vallan mainiosti.

81
Itsellänikin meni visa uusiksi, enkä todellakaan ole monessa paikassa sitä edes käyttänyt.

Rc-puolelta ainoastaan liquidissa - kerran - mutten käytä enää.

Tästälähin jos jossain ei kelpaa PayPal niin etsin toisen kaupan jossa kelpaa.

Multa meni kanssa Masteri uusiksi tossa keväällä ja paikkoja missä sitä käytin ei ollut montaa, Rctechillä oli monille käynyt sama homma tietyn Rc-valmistajan sivuilla josta olin itsekin ostanut. Ilmeisesti sivusto oli hakkeroitu.  Mielenkiintoista oli se että tililtä oli otettu 1 euro. PayPal tai ei mitään se on mullakin tästä lähtien.

82
Löysin muutaman auton jota en edes muistanut että omistin  :wink:

Joku tietää joku ei mitä automerkkejä nämä ovat  :lol:

http://jerryn.kuvat.fi/kuvat/RC.AUTO%2520KUVAT/VINTAGE%2520RC-CARS/

Jerzi





Olisiko tuo 1:10 vehje, jossa kolme iskaria takana ja kaksi edessä Delta? Muita vaihtoehtoja olisi TRC tai Bolink, mutta Bolink:ksi tuossa on liikaa osia :laugh: ja jotenkin muistelisin sen olevan juuri juuri Delta.

Onko tuohon 1:12 autoon, jossa punaiset muoviosat, noi rungon keskellä ja edessä rivissä olevat "kevennysreijät" itse tehtyjä vai tehtalla valmiiksi tuunattuja?

Jirka



DELTAhan se on.
Itse tehdyt reijät ja rumasti on tehty.
Jerzi

Sun pitäisi Jerzi perustaa tonne Isomyyriin Rc-automuseo, sinne joku vitriini ja sen sisään noita autoja.  :grin:

83
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 07.10.10 - klo: 13.47 »
Onkos kukaan ajellut tolla Xerun 60a:lla virikoneella, kun rajoitukseksi mainitaan 5.5t (onroad). Päästäisiköhän esim. 6.5t savut ulos?

84
Kehtaisko, toihan EI ole minun autoni vaan esimerkillisesti maalattu C-10 luokan  Porsche 956/962. Multa löytyy muuten tuohon RC10L-malliin hiilikuiturungon lisäksi kangasvärillä  kattilassa maalattu lasikuiturunko, se on ollut ullakolla jäykistymässä viimeiset 15 vuotta :grin:. Oisko flexit nyt kohdillaan...

85
Ei se nyt TSP:n osalta ihan ylläolevan ruusuisesti mielestäni mennyt. Porukka voisi nyt ihan ensimmäiseksi hommata ne 0-ennakon säätimet. Se, että ajaa LRP säätimellä minimi-punchilla ei tarkoita 0-ennakkoa. Itsellä oli oikea 0-ennakko -profiili säätimessä, mutta koneena X12 täysillä ennakoilla.

Mielestäni nopeuserot on selkeät nopeimmasta hitaampaan: 17.5 + dynaaminen ennakko, 10.5 X12/Ballistic + 0-ennakko ja viimeisenä CS/GM 10.5 kiinteälä päädyllä + 0-ennakko.

Tätä en tiennytkään, allekirjoittanut ja Kaasukake ainakin ajelivat 0-ennakkoohjelmalla ja 10.5-Prostock-koneella (siitähän se meikäläisen häntäpään sijoitus johtui :grin:) ja jos sitä vertasi Pekan 17.5-systeemiin niin kovin samaa vauhtia tuntui menevän, mutta voipi olla että toi rata ei vielä kertonut koko totuutta noista eroista. Joka tapauksessa on aivan mahtavaa ajaa koneella jossa on kunnon vääntö, siis kun suhteutetaan siihen mihin on tottunut (17.5) ja ajatus paluusta tohon ei oikein minuakaan innosta.

86
Viime vuoden stanua ajaneena ei houkuttele jatkaa porossa samalla yhdistelmällä nyt kun tietää paremmasta eli yhdistelmällä 10.5T - nollaennakot. Ajettavuus on mielestäni kireämmällä pannulla paljon parempi kuin kuminauhamaisella viime vuoden stanu-setupilla, vaikka vauhdeissa ei eroa olekaan.

Minusta tuntuu että A8-säännöillä voisi ajaa FTTn aivan hyvin.

Komppaan Tuukkaa, ajaminen vääntävällä moottorilla on paljon mielekkäämpää. Sekin on kyllä sanottava että 17.5+vapaa ennakko vaikutti yhtä nopealta ja voipi olla että jos tämmönen sääntö
olisi FTT:ssä niin ohjelmien kehittyminen aiheuttaisi sen ettei 10.5+nollaennakko pysyisi 17.5-koneiden vauhdissa.

87
C-ryhmän kori, solukumirenkaat, leveyttä 235mm ja T-palatyyppinen rakenne, eiköhän siinä ole vihjeitä tarpeeksi. :grin:

88
Tulokset / Vs: A8 Riihimäki tulokset ja jäkiajot
« : 03.10.10 - klo: 18.32 »
Kiitos järjestäjille ja kanssakilpailijoille, tulipahan huomattua että tiukat kilpailutilanteet ovat tämän lajin suola vaikka välillä kolisikin :grin:, sijoitus nyt ei ollut niin tärkeä...  Hienon radan olivat Riiua:n porukat saaneet loihdittua aika pieneen tilaan.

89


Nämä ne vasta olivat autoja :grin:

90
No ei siellä ole pelkästään tuon krossiradan tekeminen vaiheessa. Lattialla on todella paljon likaa ja siihen auttaa tuo imurointi (olen kuullut että asia on näin).
Nyt kuin sitä ei puhdisteta niin joka paikkaan menee se lika.
Uskoisin ja väitän että siellä on käynnyt tähän päivään mennessä paljon kuskeja jotka ei ole tehnyt mitään radamme/paikan eteen.
Onko turisti rata valmis  :huh: en ole käynnyt katsomassa mutta onko rata siinä kunnossa että siellä voi nyt harrastaa, esim mollat pesty, letkut ym laitettu mattoon kiinni  :huh:

Väitän että jos on hiukan oma tuntoo niin jotain pystyy tekemään ilman että ei tarvitse kysellä keltään.
Roskien viemistä, pöytien siivoomista YM.

Minä kyllä hoidan tuon pieremisen :lol:

Jerzi

PS Okei,myönnän että minun auto on kiertänyt turisti radan n 1 akun verran.


Eilen viimeksi siellä imuroitiin ja kerättiin roskia. Edit: Siellä taisi olla imurin varressa Euroopan mestari.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5