Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jarkko

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 69
91
Itse ainakin vaihtaisin. Jos kone leipoo kiinni vaikka ekan 15 min aikana, niin on se vähän kyllä sitten nolo suksee koko homma jos ei saisi vaihtaa...

Kyllä meillä on ainakin viimeisissä 10 kotimaisessa TP-10 kisassa ajettu lähes poikkeuksetta samalla moottorilla koko kisapäivä, joka finaali mukaan laskettuna tekee melko tarkalleen 2 tuntia ajoaikaa.

En tiedä kuinka se sama moottori olisi kestänyt jatkaa toisen mokoman päälle ja sen vuoksi ehdotan, että sääntö voisi olla max. 2 moottoria per tiimi eli saa vaihtaa kerran.

92
Jerzi, luepa kommenttini huolellisemmin ennekuin alat kiteyttämään ajattelutapaani. Lue ensin ajatuksella ja provosoidu vasta sen jälkeen jos aihetta on.

Pienessä maassa pienen kisakuskimäärän jakaminen pariinkymmeneen luokkaan tekee pieniä luokkia.

Pidetään foffit, offit ja muut vastaavat erillään niistä ns. viralisista kisaluokista, joihin viittaan. Niitä kisoja, joissa porukkaa luokassa on yhteensä vähemmän kuin mitä mahtuu a-finaaliin, on nähty turhan usein.

Ja siis sharkit, Forkit, FWD:t jne tarvitsevat omia tapaamisajojaan, kerhokisojaan ja muita harrastukseen lisää porukkaa tuovia tapahtumiaan. Ei niitä kukaan ole kieltämässä. Minullakin on WGT ja Corri ja F-1 ja tykkään joskus käydä niillä ajamassa. Ne kaikki ja muutkin ovat osa tätä hienoa harrastusta.

Harrastusluokat ja kisaluokat ovat lähtökohdiltaan erilaiset. Itsekin olen käynyt moneen otteeseen keskustelua siitä, kun joku haluaisi liittää FTT-kisaan tai LS-5 SM-osakilpailuun jonkun juuri sillä hetkellä suositun lisäluokan, johon toivotaan ja uskotaan osallistuvan ainakin 4 kuskia.

C-8 on eri juttu esim. kehityshistoriansa sekä pitkän ja laajan kansainvälisen kilpailu-ulottuvuuden vuoksi. Luokan kehittymiskyky näkyy selvästi ja kehityksen on helppo uskoa jatkuvan.

93
Siltä osin kun puhutaan kilpailuluokista, niin täältä tulee tukea meritanen näkökannalle, +1.

Nykyisestä 15-20 kilpailtavasta RC-luokasta tulisi karsia ihan kunnolla, ehkä jopa puolet. Karsintaa pitäisi tehdä niiden luokkien osalta, joiden osallistujat ovat pois ns. virallisten kisaluokkien (nykyiset ja tulevat) osallistujista.

Omaksi huvikseen silloin tällöin ajelevat, joille kilpailu on lähinnä samantyyppisillä autoilla ajavien kaverien tapaaminen, tulee saada omat tapahtumansa. Liian usein näitä rentoutta korostavia ajotapaamisia halutaan kuitenkin tuoda osaksi ns. virallista (esim. AKK:n kalenterissa, SM tai kansallinen) kilpailutapahtumaa. On tietty helppo tulla valmiiseen tapahtumaan ajamaan, mutta silloin juuri samalla lähestytään meritanen kuvaamaa ongelmaa.

Tää keskustelu on tietty ihan väärässä paikassa, sori omalta osaltani.

Miksi ei ole?! Olen kyllä täysin eri mieltä.

Jos ajatellaan että Suomen kokoisessa pienessä maassa on vaikka kaikenkaikkiaan 200 kisakuskia ja luokkia on vaikka arviolta 15-20 kpl. Niin miten ihmeessä kaikkiin luokkiin saadaan riittävästi kuskeja takaamaan esimerkiksi vaikkapa luokan jatkuminen pitkällä jänteellä vaikkapa 10 vuoden ajaksi tulevaisuuteen taaten luokan elinvoimaisuuden, siirtäminen tämä luokka seuraavalla sukupolvelle tai vaikkapa se monessa luokassa himoittu SM-arvo.

Jos ajettavia kisaluokkia olisi vaikkapa 5 kpl:tta, niin onhan se selvä, että kuskeja olisi enemmän kisoissa ja jatkuvuus parempaa.. Mutta kun pitää olla niitä vaihtoehtoja... Ja mitä enemmän niitä vaihtoehtoja on, sitä enempi ihmiset ovat pihalla, että mihin satsata vaikka seuraavan 5 vuoden ajan.

Empä viitsi enempää tästä vääntää.

Hyvää keskiviikkopäivän jatkoa vaan kaikille!  :azn:

94
Kyllä on vaarallisia laitteita nää meidän lelut, kun lupakin pitää hakea poliisin asehallinnosta.

NiMh akkuihin niiden käytön loppuaikoina olisi oikeasti ollut syytäkin olla "räjäytysluvat" ja pakollinen käsittelykoulutus, mutta fuiliin ?!?!?

Muutamille kirjoittajille propsit huolellisesta perehtymisestä asiaan ja sen mukaisesta kattavasta infosta.

95
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 18.03.15 - klo: 09.35 »
@AssoRacing

Kuinka kaukaa pitää etsiä että löytää renkaisiin tuollaia teippejä?

Tosi siisti auto ja myös kori. Se ansaitsisi mennä Model expoon näytille.

96
Tulokset / Vs: FTT 3 Oulu Tulokset
« : 02.03.15 - klo: 10.20 »
Mikä olikaan ProStock-kisan kovin automerkki - se oli Heinonen   :tongue:


97
Polttisautot / Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« : 10.02.15 - klo: 17.26 »
50/50 tolua ja vettä toimii meillä monessa kohtaa polttiksen putsaamisessa, mutta jäähdytyskannen moska on saattanut palaa kiinni tosi tukevasti. Kannattaa kokeilla, ei ainakaan aikaansaa vahinkoa. Kloriittia en ainakaan varovasti ensin testaamatta rupeisi tarjoamaan eloksoidulle alumiinille.

98
Hurjaa on kisan järjestäminen organisaation kannalta, kun aamulla (la) eka erä starttaa 07.00 ja illalla viimeinen erä päättyy 22.30.

Tamiya näyttää siirtävän tiiminsä painopistettä pois Euroopasta kohti Aasiaa. Pois siirtyjiä nyt Wilck ja Groskamp sekä Harper jo jonkin aikaa sitten. Naoton nappaaminen Yokomolta lienee aika "iso siirto" siellä päin maailmaa.

99
TP-10 Matias Kuusinen, 4 Suomen kisaa (+ ?), Capricorn, Novarossi

100
Hiukan vielä sekoitan tätä Ratakasi SM –sarjaksi soppaa…

........ SM –pisteitä tulee tietenkin vain, jos kisailijoita on se minimissään 15/kisa ja tuo määrä näyttää aika tod. näk.
............

Mikäköhän on tausta ja perustelut sille että pisteiden jakamisen minimimäärä on juuri 15 ilmoittautunutta (xxx määräaikaan mennessä)? Kysyn, kun en ole taustoista koskaan kuullut tarkemmin.

Asiaan liittyen, viime FTT-kisan tuomaristo teki AKK:lle esityksen, että otettaisiin harkintaan minimirajan laskeminen. Tuomaristo otti asian keskusteluun, kun useampi kilpailija nosti asian esille.

101
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 10.12.14 - klo: 00.04 »
ETS kisassa viime viikonloppuna oli mukana kuutisenkymmentä formulaa. Merkkejä oli esillä paljon.

Finalien top 5 kärjessä oli 2 xray'tä, 2 CRC'tä ja yksi Serpent. Yokomoa ja Tamiyaa esillä runsaasti myös.

Jenkkien kansallisissa mestaruuskisoissa hiljattain kärkipaikat vei CRC.

102
Tulokset / Vs: Euro Touring Series R1 Hrotovice/ CZ 2014
« : 08.12.14 - klo: 11.41 »
M15 koppa, eka kisa ja heti syntyi tulosta.


Onnittelut Viljamille hienosta suorituksesta!!!

PS. ja BMW tietysti merkittävässä roolissa hyvän ajofiiliksen aikaansaamisessa ;-)

103
Hyvää kommenttia useammassa vastauksessa.

Viikonlopun aikana kisaerissä ajettiin yhteensä 15.000 kierrosta.
Se, että tuomarointi ei vaan voi nähdä kaikkea on väistämätöntä.

Huomoin vaihtoehto tuomaroinnin osalta on se, että sitä ei ole. Silloin tapahtumat radalla etenevät vähiten siistillä tavalla ja rikkeisiin syyllistyy useampi sellainenkin, joka pitää ajonsa siistinä kun tietää tuomarien tekevän työtään.

104
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 05.12.14 - klo: 09.38 »
Suomalaiset RC-kauppiaat voisivat laatia omat ehdotuksensa vastauksena kysymykseen "Minkälainen kalusto tenavalla kannattaa hankkia". Vaikka pari versiota, perushyvä pienemmällä kokonaishinnalla ja isopaketti joka olisi jo pohja harrastuksen laajentamiseen.

Monelle varsinkin uudelle harrastajaperheelle voisi olla aika paljon helpompaa jos paketti lähtisi kerralla mukaan - kuitenkin kohtuuhintaan.

RC-kaupankäynnissä tällä pienellä markkinalla mikään ei ole tärkeämpää kuin asiakkuus, pitkäaikainen suhde asiakkaaseen. Mikä olisi parempi tapa sellaisen aloittamiseen kuin hyvä palvelu harrastuksen alkumetreillä.

105
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 04.12.14 - klo: 12.58 »
Ajetaanko formulaa kumi vai foami renkaalla?
Millaiset vanteenkiinnitykset?
Edessä varmaan laakerit vanteessa mutta miten takana (hexa?) ja saako etuvanteita samalla kiinnityksellä?
Pohdiskelussa ollut erillisjousitetun formulan rakentaminen.

--Esa

Kumirenkaat sekä ETS-kisoissa Euroopassa että US F1 sarjassa ameriikassa.

Renkaan kiinnitys hexalla takana. Edessä suora akseli ja vanteessa laakeri sisä- ja ulkopuolella. Kiinnitys samalla mutterilla kuin touringissa.

Etujousituksissa on eroja. ETS sallii kaikentyyppiset, kun taas osa kisoista USAssa rajaa ulos mattistyyppiset etujousitukset.
Niissä sanotaan että jousituksen tulee sijaita korin sisällä.

106
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 04.12.14 - klo: 11.07 »
ETS:n tulosstriimin löytää huomenna (ainakin loppupäivästä) täältä
http://www.myrcm.ch/myrcm/main

Kannattaa seurata RED-RC:tä. He ovat aktiivisesti paikan päällä raportoimassa.
http://ets.redrc.net/

Vidosta tullee tarkempaa infoa myöhemmin.

107
Ehkä parempi vetää johtopäätöksiä Kuusaan kisan jälkeen.

Kuitenkin sen verran Tiksiin liittyen vielä, että kaatumisia nähtiin yhtä lailla lauantaina. Useimmiten kyseessä oli mollasta kaatuminen. Toinen tyypillinen kaatotilanne liittyi varsinkin TSS-10 luokassa mutkiin jotka tiukkenivat loppuaan kohti. Niissä vakioluokkalaiset usein yksinkertaisesti tulivat tiukentuvaan mutkan loppuosaan liian kovalla vauhdilla kun mutkan alkuosa salli ajaa lähes kaasua nostamatta. Liian kova vauhti mutkan tiukentuvaan osaan ja kaatoon johtava renkaiden kääntäminen keskellä mutkaa tappiin mutkan kiristyessä on minusta eri asia kuin perinteinen kaatopito.

Tiksissä on eri matto kuin muilla kommentteihin liittyneillä radoilla.
Syksyllä on virikuskien toimesta (Ari, Teemu, Matias...) aikaisemmin johdonmukaisesti todettu, että mattisten ollessa radalla pito tuppaa heikentymään. Syyksi on päätelty mattisten renkaista irtoavan pienikokoinen kumimuru joka vaikuttaa touringrenkaan ja maton välissä pitoon. Virissä tilanne luonnollisesti tuntuu enenmmän kuin pienempitehoisissa luokissa.

Mutta meillä on nyt yhdet tulokset joihin saadaan vertailuluvut tammikuussa.

108
Sähköautot / Vs: FORMULA 1 RC Autot
« : 04.12.14 - klo: 10.50 »
61 kuskia 18 maasta on mukana F-1 luokassa huomenna Tsekin tasavallassa alkavassa ETS kilpailussa.

109
Kiitokset kaikista palautteista!

1.  Korokkeen siirtäminen taaksepäin ei Tiksissä pilarien takia ole mahdollista.
JOS tuossa tilassa vielä joskus päästään FTT-kisat järjestämään niin pitää huomioida kulmien näkyvyys profiilia säätämällä.

2.  Tuomarointi on jälkipuintien kestoaihe - ja ihan syystäkin. Lauantaille tuomareita saatiin extra hyvä määrä ja tuomarien silmiä riitti paremmin joka suuntaan. Sunnuntaina mentiin suunnilleen normaalin kokoisella miehityksellä tuomaroinnissa jolloin haasteeksi muodostuu kaikkien ratatapahtumien näkeminen ja rikkeiden huomaaminen. Joka suuntaan ei yhtäaikaa pysty näkemään ja usein ratatapahtuman kuulee ennen kuin sen näkee ja silloin rikkeen tuomarointi on käytännössä hyvin vaikeaa.

Tuomarointi on se osa-alue kilpailun järjestämisessä, jonka 100% onnistumisen varmistaminen etukäteen on kaikkein vaikeinta, käytännössä mahdotonta.

En nyt mitenkään puolustele yleiselläkään tasolla tuomarointia pienoisautokisoissa, mutta minusta linja tuomaroinnissa on ihan aiheellisesti mieluummin salliva kuin kevyillä perusteilla rankaiseva. Vaikka ajokulttuuri on FTT-kisoissa erinomainen verrattuna isoihin kv. kisoihin, niin vastuuta voi meilläkin vielä enemmän siirtää kuskeille heidän omasta ajosuorituksestaan - ei tuomareille.
Kv. kisoissa näkee turhan paljon tahalliselta vaikuttavaa sääntöjen rikkomista, erityisesti oikaisutilanteissa nostajan odottamiseen liittyen. Siellä ei pahemmin tunneta herrasmiesmäistä kärsineen odottamista, jollaista näkyi meillä monessa erässä.
Tietysti jos sama kuski joutuu useamman kerran kärsimään samantyyppisesti, niin tottahan siinä suoritus on kärsii voimakkaasti eikä toisten herrasmiesmäisyys lohduta.

Nyt on nähty videolta radalla tapahtunut rike, jota tuomarointi ei bongannut. Nykymallisessa kilpailussa ei tapahtumien videointiin ja rikkeiden videolta tarkastamiseen ole mitään mahdollisuutta, eikä se minusta olisi motorsportin hengen mukaistakaan.

Jarkko

110
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
« : 03.12.14 - klo: 09.41 »
Eilen illalla olin Tiksissä jeesaamassa säätöihin Juhan CRC Formulaa, jolla Juha osallistuu tulevana viikonloppuna Tsekin tasavallassa ETS-kilpailuun.
Illan lopuksi auto oli todella helppo ajaa ja kierrosajat pysyivät hyvin pienen haarukan sisällä. Ride F-1 renkailla pito oli erinomainen.
Muutoksia setupissa olivat:
-tuubeissa illan lopuksi 30K
-caster shimmit molemmat etupuolella
-sivujousissa palattiin takaisin pakettijousiin
-iskari vinommaksi, yläpäähän lisää 2 mm shimmiä
-maavara edessä 4,7 takana 5,2

Vauhdillisesti ETS laillinen formula (21.T moottori ja 0-ennakko) oli TSS-10 luokan A-finaalin kanssa tasan samassa vauhdissa (14,6 best lap, 14,7 kolmen peräkkäisen kierroksen keskiarvo).
Kun testit ajettiin FTT-kisan profiililla 2 päivää kisan jälkeen voi tuloksia pitää hyvin vertailukelpoisina. Verrokkina toimi FTT-kisassa TSM-10 2. sijalle ajamut kuski ajoi samoja aikoja kuin kisassa.

Yksi johtopäätös oli, että Formuloita voisi vauhdin puolesta hyvin ajattaa yhdessä TSS-10 autojen kanssa samoissa erissä.

111
Power Racing / Vs: Awesomatix 2014
« : 01.12.14 - klo: 16.59 »
Upeaa tiimityöskentelyä ! 10+++ !!

?

112
Eilen FTT I kilpailun TSP-10 kärkiryhmän kuskeilla tuntui TSP-10 moottorin välitys olevan 4,7-4,8 kohdilla.

Vaikka teho TSP-10 moottorissa on laskenut viimevuodesta, niin TSP-10:n kärki ylti 13.5T moottorilla yllättävän lähelle virin A-finaalin vauhtia.
Ari teki Porossakin yhden 25 kierroksen tuloksen, johon eivät yltäneet ihan kaikki virin A-finalistitkaan.

Jos verrataan kahden TSM kärkikuskin vauhtia heidän omiin tuloksiinsa TSP:ssä, niin ero on noin 0,5 - 0,7 kierrosta 5 minuutin erässä TSM:n hyväksi. Luulisi 5.5T (vapaa säädin) ja 13.5 (0-ennakko) välillä olevan isomman eron varsinkin sen perusteella, miltä autojen kulku radalla näyttää.

Jos taas tarkastellaan kolmen TSP kärkikuskeihin lukeutuvan TSP A-finalistin vauhtia heidän TSP ja TSM erissä, niin nähdään, että kaikilla "TSP erikoismiehilla" TSP erätulos on 2-4 sek PAREMPI kuin saman kuskin tulos TSM:ssä.


113
Kunhan johonkin osoitteeseen laittaa niin tulee perille. Pääasia, että ilmoittautuu.

Kuitataan Timon ilmo saapuneeksi perille.

Laittelen minulle sähköpostilla tulleita ilmoja KITIin kun töiltä ehtii eli ne näkyvät KITIssa viiveellä.
Lista foorumilla puolestaan on poimittu KITIstä.


114
Tulokset / Vs: 2014 1/10 IC 200mm World Championships
« : 12.11.14 - klo: 11.38 »
Täällä foorumillakin jotkut haluavat spekuloida automerkkien paremmuudesta sen mukaan mitä näkyy finaalien tuloslistassa. Niihin tuloksiin vaikuttaa NIIN moni muukin tekijä kuin vain auton tai moottorin jne. merkki ettei merkkien paremmuuteen liittyen voi finaalituloksista tehdä perusteltuja johtopäätöksiä.

Tässä vaiheessa Thaimaan kisaa voi minusta jossain määrin arvioida eri pakettien (kuski, mekaanikko + kalusto) suorituskykyjä. Listalla TOP 4 kuskilla on käytössä 4 eri automerkkiä ja vauhdin suhteen he ovat käytännössä samalla tasolla.
TOP 10:ssä on 7 automerkkiä ja 5 eri moottorimerkkiä hyvin lähellä toisiaan vauhdin suhteen.

Minkä johtopäätöksen tuosta voisi tehdä kotoisia omia TP-10 valintoja ajatellen? >>> Kaikki MM:ien paremmassa puolikkaassa useamman kerran esillä olevat merkit ovat varmasti harrastajalle riittävän hyviä.

Kotimaassa ratkaisevaa on se, minkälainen on tuki merkin takana - löytyykö varaosia kisapaikalta ja kisojen välissä kauppiaan hyllystä heti sekä minkälaista osaamistukea merkkiin liittyen on saatavissa säätämiseen ja huoltoon liittyen.

115
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 12.11.14 - klo: 11.13 »
Sopiikos PKSRCAalle että kuin Teemu tulee takas mm kisasta niin sovitaan joku viikonloppu päivä jossa minä vaikka haastattelen Teemua ja yleisö saisi myös kysellä.
Moni meidän seurassa ei edes tajuatiedä että seurassa on maailman paras allround rc auto kuski.
Mitäs yhdistys sanoo tähän. Veikkaan että Teemu osallistuu tähän.
Jerzi

Jerzi, eiköhän tuon toteutuminen ole ensisijassa Teemusta kiinni. Hyvä idea - jatka kehittelyä.

116
Oleellista on, että testaamisen tekevät "osaavat" kuskit jotka pystyvät "lukemaan" auton käyttäytymistä ja pystyvät antamaan oikeanlaista kehittämispalautetta tehtaalle. Näitä henkilöitä löytyy muualtakin kuin MM:ien top 20 listalta.
Toimintamallin muutos on mielenkiintoinen ja melko rohkeakin. Onko Durango edelläkävijä ja tuleeko seurailijoita muiden valmistajien/RC-firmojen joukosta, nähtäväksi jää. Joillakin pro-tiimit ovat suuria ja kustannukset varmasti korkeat.

117
Kilpailukutsut / Vs: FTT I / 2015 ennakkotietoa
« : 10.11.14 - klo: 14.01 »
Kysymyksessäsi ei ole mitään tyhmää.
AKK:n sivuilla julkaistuissa pienoisautoilukilpailujen säännöissä ja FTT-ohjeistuksessa on kerrottu nämäkin asiat (hyvin monisanaisesti ja osin monimutkaisesti).

FTT-kilpailussa ajetaan useita luokkia. Suomen mestaruuksista ajetaan kahdessa luokassa:
- TSM-10 (1/10 touring modified eli moottorin teholuokka vapaa)
- C-12 (ns. mattoautojen modified -luokka)

Lisäksi ajetaan Nuorten mestaruudesta TSS-10 luokassa alle 18 v. kuskien porukalla.
Nuorten ohella FTT-ohjeissa määritellyin ehdoin TSS-10 luokkaan voi osallistua myös yli 18 vuoden ikäisiä kilpailijoita. Kaikki TSS-10 luokkaan osallistuvat ajavat TSS-10 sarjapisteistä.
Moottori ja säädin on määritelty vuosittain FTT-ohjeissa.

Toinen kansallinen luokka on TSP-10, joka on avoin kaikille. Moottori ja säädin on määritelty vuosittain FTT-ohjeissa.

AKK:n kilpailijalisenssi (peruslisenssi) vaaditaan SM-luokkiin osallistujilta.
Tutustumislisenssillä (kertamaksu/kilpailu = 15€) voi ajaa TSS-10 ja TSP-10 luokissa.

PM-kilpailun ajaminen samassa yhteydessä ei vaikuta edellä sanottuun.

Neuvokaa tyhmää. (En ole ajanut FTT:tä.)

Onko FTT-kisoissa pitänyt aiempina vuosina olla lisenssi vai onko lisenssi tarpeen vain tätä yhdistettyä FTT / PM-kisaa varten?
Ja lisäkysymys, että tarvitaanko muihin kauden FTT-kisoihin lisenssi?

118
Kilpailukutsut / Vs: FTT I / 2015 ennakkotietoa
« : 10.11.14 - klo: 10.29 »
Tutustumislisenssin hankinta menee juuri kuten TeemuS kertoi.

Hinta oli vuosi sitten 15 euroa ja kun saan tiedon tämän vuoden osalta kerron sen täällä.

119
This is the information thread for the 2014 Nordic Championship race in 1/10 Touring modified and 1/12 modified.


Click link below to open the International invitation
http://kuusinen.pp.fi/Nordics_2014/Invitation%20to%20the%20%20Nordic%20Championships%202014.pdf


120
Voi olla aika hankala alkaa määrittelemään mistä kolosta mitataan ja missä kulmassa mittarin tulee olla.

Karkeasti yksinkertaistaen, jos erän jälkeen kannun pinta on kuuma kädellä koitettaessa se on vielä OK, mutta jos se polttaa jo 1-2 s kosketuksessa niin sitten lämmöt ovat jo liian korkeat ja välityksen lyhentäminen on suositeltavaa.
Jos kannu on vain miedosti lämmin, niin välitystä on yleensä varaa pidentää (tai painaa kaasua enemmän).

Välityksen lyhentäminen turistissa tapahtuu pinjonia pienentämällä tai isoratasta suurentämälla. Yhden hampaan muutos pinjonissa vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin yhden hampaan muutos isorattaassa.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 69