Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Nappe

Sivuja: 1 ... 14 15 16 [17]
481
Siis kidettä ei ensimmäisen ja viimeisen alkuerän välissä joudu vaihtaa muuta kuin erikoistapauksessa (vaikka jos on jotain häiriöitä), mutta jos on tarvetta vaihtaa niin asiasta kyllä ilmoitetaan, joko kuuluttamalla tai sitten joku järjestäjistä etsii ko.kilpailijan henk.kohtasesti käsiinsä ja ilmoittaa asiasta. Hiukan riippuu paikasta ja mahdollisuuksista. Yleensä kuitenkin kuuluttamalla.

Ennen finaaleja sitten kuulutetaan (tai muutoin tiedoitetaan) kaikille jotka joutuvat vaihtamaan kiteet ennen finaaleja.

Polttiksissa sitten näitä kuulutuksia saattaa tulla jokaisen finaalin välissä, koska polttiksissa ajetaan nousufinaaleja, jolloin aina siirtyy uusia ajajia seuraavaan finaaliin, ja kiteitä saattaa joutua vaihtaa jatkuvalla syötöllä.

Kuitenkin aina huonommin sijoittautunut vaihtaa kiteen, ja jos ei omista kuin yhden taajuuden, niin sitten on jostain saatava lainaksi joku sopiva, ellei sitten toinen (siis kenellä sama taajuus on) ole myötämielinen ja suostuu vaihtamaan kidettä vaikka ei olis pakko.

482
Akkua saa periaatteessa vaihtaa, mutta kidettä ei yleensä ole mitään syytä vaihtaa erien välissä, ellei niin määrätä jolloin tietenkin on lupa vaihtaa sitä. Kidettähän ei omin päin mennä vaihtamaan, vaan käytetään sitä kidettä mikä ilmoittautumisessa on sanottu, ellei sitten toisin kerrota.

Jos kiteessä on vikaa/ongelmaa, niin mennään katsastukseen kysymään jos vaikka vois koittaa toisella kiteellä, sillä vain katsastus (tai vastaava) tietää mitkä kiteet kenelläkin on käytössä, ja näinollen ainoastaan he voivat antaa luvan kiteen vaihtoon.

Kaikki toimeenpiteet jotka vaativat sähkön kytkeminen radioon on ehdottomasti kysyttävä lupaa, oli sitten piuha tai ei välissä. Kaikki tämä jotta muut voisivat rauhassa keskittyä omaan suoritukseen ilman mitään vahingossa päällekytkettyjä radioita...

Niin, ja alkuerien jälkeen, kun finaalit tehdään, niin käydään taas läpi kidelistat, jolloin mahdolliset päällekkäiset kiteet korjataan, ja huonommin sijoittunut, päällekkäisellä kiteellä ajava kuljettaja kutsutaan katsastukseen kiteen vaihtoon tässä vaiheessa. Jos tällöin ei olis tiedossa mahdolliset kiteidenvaihdot niin voitte arvata millaisen sopan siitä syntyis.

483
Radioon ei saa koskea ilman kilpailunjohtajan/katsastuspäällikön lupaa, ja aina kun testataan autoa se tapahtuu erien välissä, tai vaihtoehtoisesti niin että jätetään moduuli radiosäilöön, mutta joka tapauksessa siihen on AINA kysyttävä lupaa.

Oikeastaan radiota ei edes saisi hakea säliöstä ennen kun edellinen erä on LOPETTANUT ajon, eikä kuten nykyään, seistään radio kädessä odottamassa omaa vuoroa...

484
Kysymys: Mikä ihmeen minimimaavara :?: :?:

Ainoa luokka jossa tiedän olevan maavarasääntöä on C12/Cj12 jossa maavaran on oltava 3mm ENNEN ajoa. Solukumit kuluu, ja tästä syystä ilmeisesti mitataan maavara ennen ajoa...

485
Tulokset / Kysely TJ-10 & TS-10 kuskeille
« : 13.11.02 - klo: 10.23 »
Matto on kallista, ja hinta on suoraan suhteessa maton paksuuteen, ja taas ohuella matolla ei tee mitään, koska se ei pysy muodossaan, eikä kestä kulutusta, mm. reunat joista ajaa yli ei kestä jos matto on liian ohut.

Muistaakseni mattojen hinnat oli luokkaa 50-150mk/m2 pitkälti riippuen paksuudesta... Tietenkin voi yrittää neuvotella hinnat kohdalleen.

Kysele vaikka RTV:ltä.

Edullista mattoa saattaa saada messukeskuksesta, mutta kyseinen matto on yleensä säälittävän ohutta, eikä kestä kulutusta. Kokemusta on.

486
Voi avuttomuus. Lue VesaK:n laittaman ilmoituksen vielä kerran...
Voiskohan tämä antaa vihjeen:

Luokat ja säännöt kuten kisakutsussa kerrotaan. Kisakutsut on jaettu kerhoille, mutta sen löytää myös esim. Power Racingin sivuilta...

487
Transponderi kiinnitetään auton koriin ellei parempaa paikkaa ole. Moneen, ellei kaikkiin autoihin saa lisävarusteena transponderin pidikkeen, mutta sellaisen voi helposti tehdä itse muovinpalasesta joka kiinnitetään johonki sopivaan kohtaan auton runkoon. Yksinkertaisimmillaan pidike voi olle, kuten minulla treeniautossa, iso korisokka kiinnitettynä dekkiin nippusiteellä. Helpoin on tietenkin hätäpäissään juuri ennen ensimmäistä ajoa koriin tehty reikä, joka on ruma, mutta täysin toimiva ratkaisu :)

Transponderi painaa n.23g, ja auton tulee painaa 1500g ILMAN transponderia. Transponderin kanssa auto siis painaa vähintään 1523g.

Edit: Noniin. Kaikki sitten vastaskin samaan aikaan...

488
Tulokset / Sääntömuutoksia
« : 05.11.02 - klo: 09.49 »
Nyt on kyllä asiat kaikilla huolestuttavasti sekasin...

Tumppi, mattoautossa on yleensä aina solukumirenkaat ja niitä on eri kovuuksia josta meikäläinen ei tiedä mitään, vaan ajan niillä mitä on :) Matto auto on siis sellanen 1:12 skaalan ovikiila.

Mitä noihin CS-27 renkaisiin tulee, niin ajan varmaan sitten 27:lla talven 2004 jos vielä harrastan tätä lajia...

Ja aloittelijoille tiedoksi, kun tuntuu olevan vaikeeta näiden sääntöjen ymmärtäminen:

CS-27 rengasta tullaan käyttää ainoana renkaana vasta 1.5.2003 jälkeen, joten tämän talven (2002-30.4.2003 talvikausi) ajetaan vielä CS-22 renkailla (toki saa käyttää CS-27) joten kyllä niitä vielä voi ostaa.

Ja aina saa treenata millä renkaalla haluaa, itsekin treenaan vieläkin SSA-renkailla, kun niitä nyt pakissa vielä on.

Vielä semmoista, että ainakin VAU:n kerhokisoissa ollaan ajettu Tj ja TS vapaalla kumirenkaalla, joten siitä vaan kuluttamaan niitä vanhoja renkaita :)

489
Tulokset / Alue-8 -kisat LOHJALLA 3.11.2002 + TULOKSET
« : 04.11.02 - klo: 10.41 »
JesseT: Millähän codecilla NOI sitten on koodattu? Juuri olin päivittänyt toimivan paketin, ja noi ei tietenkään toimi :(

Lohjasta:
Kiitos! Rata oli mielestäni ajettava, ja kaikin puolin hyvät kisat :)
Tuloksellisestikin taisi meikäläisellä mennä ihan kivasti :roll:

490
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 30.10.02 - klo: 23.51 »
Jooo... Mainittakoon nyt kuitenkin että se Akin kone ei kyllä kulkenut ihan niin lujaa kun 12lankasella pitäisi mennä, mutta hauskaa oli kuitenkin :)

Parasta tuossa prostock koneessa on lähinä että se kulkee siedettävästi, ollessaan silti meikäläisen tasoiselle kuskille lähes hallittavissa. Toki sillä myös auton saa rikottua....

491
Sähköautot / mikä trial maasturiksi?
« : 30.10.02 - klo: 12.37 »
Ainakin minulla on ollut todella hauskaa mökillä ajaessani trialia Yokomon 4wd crossarilla :) Ihan perussetupilla, ja 17t koneella sopivan pitkällä välkällä, ja pintakaasua...

Matalan painopisteen ansiosta pysyy loistavasti kallionrinteillä, vielä varustettuna pehmeillä renkailla isolla kosketuspinnalla, niin menee vaikka mihin...

492
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 25.10.02 - klo: 10.12 »
Lainaus käyttäjältä: "mini-z-freak"
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Mielestäni yli 100e:n noparia ei kannata laittaa microon, vaan 1:10 touring-autoon. Microssa todellakin toimii ihan perus-perus nopari.

Tämähän on jokaisen oma valinta. Ja saahan Microonkin minkälaisen moottorin vain... :P Edelleen Novakin Spy olisi 'paras' vaihtoehto tuohon, maksaa jenkeissä 55 euroa... :roll:


Saahan Microon tietenkin laittaa millaista tavaraa itse haluaa, mutta siihen ei kyllä mitenkään saa sellaista moottoria laitettua että jostain paremmasta noparista olisi todellista hyötyä.
Mutta jos todella haluaa, niin voihan siihen laittaa Quantum competition:in, (292e) toimii se micro silläkin  :wink:

493
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 24.10.02 - klo: 17.52 »
Micron hinnaksi ei kylläkään tule ihan NIIN paljon, jos lähtee kasaamaan _Järkevää_ pakettia siihen. Ottaen huomioon että moottori ei vie juurikaan virtaa, niin nopariksi riittää halvin markkinoilla oleva, ja servoksi sopii loistavasti tavallinen vakioservo! Hitecin HS-81B on kuitenkin suosituin servo microissa, jos jenkkisivuja kattelee.

Hinnat:
Auto: 169e / PowerRacing
Nopari: Mtronics Sonic Eco, 54e tarjouksessa / RC-Piste.
Vastari: Hitec 27MHz, 34e / RC-Piste
Servo: Hitec Vakioservo, 12e / RC-Piste
Vaihtoehtoinen Servo: Hitec HS-81B, 38,10e / Atala

Budjeettimallinen, ja TÄYSIN AJETTAVA Micro maksaa siis 269e, ja "KisaServolla" about 300e.
Tuohon vielä akut päälle, ellei halua pattereilla ajaa. Micron mukana tulee paristokotelo, joten silläkin voi hintapäällikkö tyhjentää rumpu-pupujen pattereita  :roll:

Itse laitoin HS-81 servon omaani vain sen takia että niitä pyöri muutama nurkissa, ja tuo nyt oli sopiva käyttökohde. Vasta myöhemmin huomasin että se on suosituin servo microssa :mrgreen:

Mielestäni yli 100e:n noparia ei kannata laittaa microon, vaan 1:10 touring-autoon. Microssa todellakin toimii ihan perus-perus nopari.

Just my 2c.

494
Sähköautot / Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« : 23.10.02 - klo: 13.17 »
Microssa minulla on noparina Mtronicsin joku pienehkö "ei moottorirajoitusta" jarrullinen säädin, vastari on LRP:n Phaser ja servona Hitecin HS-81 (0,09s/60°@6V). Akut 6*1100mAh NiCd AA :mrgreen:

Kaikki nuo radiolaitteet on minulla ylijäämä-kamaa :)

Tuohon microon kyllä menee ihan tavalliset radiolaitteet, jopa tavallinen vakioservo mahtuu sinne  :shock:

Edit: HS-81 on 0,09s ei 0,9s...

496
Sähköautot / Nastarenkaat
« : 17.10.02 - klo: 16.37 »
Itse en kyllä enää autojani lumeen laita, mutta kantohangella on sikamakeeta vetää 4WD crossarilla, ja takaveto-lukkoperä monsteri on myös hauska lumisella tiellä :mrgreen:
Myös ilman nastoja :)

497
Tulokset / Vaun kerhokisat su 13.10.
« : 16.10.02 - klo: 14.33 »
Vai olisko niin että ne, kenellä on kaksi kertaa samat pisteet olisivat osallistuneet vain yhteen kilpailuun  :shock:

498
Tulokset / Kiistelty Stratus 2.0?
« : 11.10.02 - klo: 14.14 »
Eikös kuitenkin ole niin että korivalmistajien pitää saada lupa/lisenssi käyttää autojen/tehtaiden nimiä noissa koreissa? Jos näin on niin voisi kuvitella että sen myötä 1:1 autojen valmistaja hyväksyy pienoismallin esittävän kyseistä autoa jolloin kaiken pitäisi olla ihan OK :?:

Muutenhan voisi kuka tahansa tehdä vaikka T-fordia muistuttavan korin, myydä sitä nimellä Dodge Stratus (koska nimi stratus myy hyvin), ja Dodge autonvalmistajana vain ihmettelis vierestä että missä oikein mennään ja milloin meiltä on tuonlainen auto tullu tuolla nimellä... Vai miten nykyään on :?:

Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin kaikki paitsi tamiyan korit on laittomat, tamiyan korit on ainoat jotka oikeesti näyttää esikuvan autolta. Ajettavuudesta en sano mitään. :roll:

499
Tulokset / Tattarisuolla kisoja koskaan?
« : 07.10.02 - klo: 15.36 »
Tiedoksi, että polttiksilla pääfinaali on yleensä 45min :)

500
Tulokset / ProStock on syntynyt !
« : 07.10.02 - klo: 13.55 »
ProStock... Jossain alkaa hämärästi soida kello...

Ai, niin, Ajettiin about tuonlaisilla säännöillä ProStock17 kilpaa joskus 2000 tai 2001 model-expossa.

Oli hauskaa.

Olen mukana :)

501
Sähköautot / HPI Micro
« : 10.09.02 - klo: 14.27 »
Varmaan on Aakella micro mukana, vaikka en itse saiskaan auton valmiiksi. Yritys on kuitenkin kova, tekis kovasti mieli koittaa miten uudet viritykset vaikuttaa ajettavuuteen :)

502
Sähköautot / Hiekkaharju
« : 10.09.02 - klo: 11.25 »
MiniZ:lla voi ajaa, ajoaikaa on 16:00-20:00, josta tietysti vähennetään mattojen levityksen ja keräämisen.

Jos oikein hyvä tuuri käy 15.9, niin saatetaan väsää pienempikin rata sinne, jossa ajetaan HPI:n micro RS4:llä, jolloin se kokonsa puolesta on huomattavasti sopivampi myös miniZ:lle :)

Sais nyt vaan sen micron tunetettua valmiiksi... :roll:

503
Tulokset / Muistutus
« : 04.09.02 - klo: 09.51 »
Muistuttaisin vain että kauden viimeiset Crossikerhokisat ajetaan torstaina 5.9, eli kalustoa radalle vielä kerran, jonka jälkeen voidaan hyvällä mielellä siirtyä sisälle kokeilemaan rajatorpan seinien kestävyyttä turistiautoilla :)

504
Tulokset / SM-crossit
« : 28.08.02 - klo: 14.03 »
Vaikuttais vähän siltä että kilpaa ei ajettu ollenkaan, kerta mitään ei kuulu...

Crossi on kuollut :(  RIP.

505
Tulokset / VAU:n Crossikerhokisat jatkuu.
« : 19.08.02 - klo: 16.58 »
Muistutus... 22.8 ajetaan taas kisaa :)

506
Tulokset / Moottorit...
« : 07.08.02 - klo: 14.19 »
Mitä tuohon moottorihommaan tulee, niin en näkis mitään ongelmaa käyttää stanukoneita. Kisassa saa yhdellä joukkuella olla 2kpl autoa, joten moottoreita vähintään 3kpl, 1kpl auto+moottori on radalla, toista autoa valmistellaan ajoon, eli irroitetaan juuri ajettu kone ja ruuvataan huollettu kone kiinni ja ladattu akku jne. Sitten juuri ennen kun ajossaolevasta autosta loppuu akut se ajetaan varikolle, transponderi vaihdetaan toiseen autoon, ja takasin radalle. Varikkopysähdys ei varmasti vie 5-10s kauempaa jos transponderi on suht.helposti vaihdettavissa.

Sitten ajosta tullut auto varustetaan taas tuoreella akulla ja vastahuolletulla moottorilla, ja laitetaan radalle kun aika koittaa. Moottoreita ja varikkoväkeä pitää olla sen verran että joku sorvaa koneita liukuhihnalla, ja latailee akkuja, joku kasaa huolletut koneet ja akut autoon, vaihtaa tarvittaessa renkaat, muistaa renkaanlämmittimet jne.

Tietysti tämä kaikki myös edellyttää tarkkaa auton säätämistä, ja kalustolta sen että molemmat autot ovat samanlaisia ajettavia tekemättä suurempia muutoksia radioon. 2kpl vastarikidettä käytetyllä taajuudella on suuri plussa :)

Syndicate moottorilla ainoa ero olis että moottoria ei yleisen käsityksen mukaan välttämättä olis pakko huoltaa, mutta jos OIKEESTI ajais kilpaa niin varmasti sitäkin kannattais huoltaa aina välillä...

Just my 2cents.

507
Tulokset / VAU:n Crossikerhokisat jatkuu.
« : 05.08.02 - klo: 16.48 »
VAU:n Crossikerhokisat jatkuvat taas, vauhtikeskuksessa ajetaan syksyllä 3 kisaa, 8.8, 22.8 ja 5.9.

Luokat M8, M4-10 M2-10 ja S2-10.

M8 3*15min.
Sähköcrossi 4*5min finaalit, lyhyt rata.

Ilmoittautuminen paikanpäällä 18:00 mennessä, kisamaksu 5e.

Tervetuloa :)

508
Tulokset / Crossi tuloksista.
« : 01.07.02 - klo: 14.30 »
Siis TÄH?
Joko minulta on mennyt koulun opit kokonaan ohi, tai sitten CAi:lla  :?

2. Henrik Hokkanen 53+75=110 ??? 53+75=128. 53+57=110!
4. Tommi Torikka 55+51=108 ??? 55+51=106...
8. Ville Heinonen 49+47= 97??? 49+47=96!


Tai sitten pisteitä tulee jostain muualtakin?

Tosin tuo 75p on kyllä mielenkiintoista...

509
Tulokset / Vantaa maastosarja 2
« : 29.06.02 - klo: 20.19 »
Kisat oli hienot, kelitkin suosi kisoja, harmi vain että hyvinkään kisat jäi meikäläiseltä väliin kun M4:n päivää muutettiin kisakutsusta ilmoitetusta...

Ja muuten CAi, ihan Magnum en kuitenkaan ole, kuten tuloksissa kirjoitit  :?

Sivuja: 1 ... 14 15 16 [17]