Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - HLuomanen

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6
121
Löytyykö joltakin Vaasaan tulevalta pro ohjelmointiboksi, jolla saisimme päivitettyä Speedpassion GT2.0 Pro -nopariini firmiksen? Vai miten tuossa saa dynaamiset ennakot käyttöön.

122
SC luokkiin liittyen kysymys porukalle. Kun kisa ajetaan Reedy Race formaatilla, niin sekoitetaanko nelkut ja tuupit? Toinen vaihtoehto on ajaa aina samoja kuskeja vastaan oman luokan kesken (ainoastaan lähtöpaikka vaihtelee).

Aika orpo olo siellä kyllä on "paalulla" tuupilla jos pito-olot on vaikeat ja erässä on takana 6 nelivetoa ja yksi itseä 20% nopeampi tuuppikuski. Siinä menee helposti ensimmäinen puoli kierrosta anteeksi pyydellessä, sitten saakin ehkä ajaa ehkä kierroksen verran rauhassa ennenkuin ensimmäinen on varvaamassa.
Mutta... voihan sitä kokeilla. Kyllä noita tavanomaisen formaatin kisoja on tarjolla nyt tarpeeksi SC-luokallekin.

123
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 28.04.12 - klo: 07.27 »
Kiitos vastauksesta!

Mökki tiellä ja vähän metässä olisi tarkoitus ajella..

Sähköauto on aloittelijan valinta. Vähemmän tietämistä ja ihmettelemistä moottorin kanssa ja enemmän ajamista. Noista vaihtoehdoista Axial Wraith vaikuttaa muutenkin sopivammalta mökkitielle ja varsinkin sinne metsään. Polttistruggy polttaa sen metsän kesäkuivalla...

124
Kärsiiköhän Cup-kisoissa tulla radalle korilla josta on tuulilasi leikattu, pelkästään? Sisällä on EpicHD bullet-kamera, joka tallentaa 60fps incar-kuvaa, paino 115 g + asennusjalusta n. 50 g. Painopiste klassikko-slashissä on takuukorkealla, joten kilpailuetua ei tuulilasin leikkaus anna. Mutta kuva on oleellisesti parempaa kuin tärisevän ja vääristävän kirkkaan lexanin läpi kuvattuna. Tietty jos ei ole kamera mukana, käytössä on normaali kori.

125
Pääseekö SC2 luokkaan hiastelemaan Asson T4 trukkiloisella niinku syysruisailuissaki?

Ainakin näin kanssakisaajan puolesta tervetuloa! Sehän voi johtaa jopa siihen että luokka ajetaan, kun on 5 autoa. On meillä keskimäärin 40 metriä rataa/auto käytettävissä, pitäis jotenkin mahtua.

126
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« : 18.04.12 - klo: 18.11 »
Teoriassa jos SC-autoja tulee 50-70 kpl niin kisapäivä kestää niillä aamukahdeksasta iltaseitsemään ilman sivuluokkia. Tai niin oli ainakin SC Winter Cupin kahdessa viimeisessä kisassa. Eli ne erät mitä ajetaan sivuluokkia on suoraan poissa pääluokkien ajamisesta.

127
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 15.04.12 - klo: 13.26 »
RC short course winter indoor practice in Finland

Parin minuutin kooste meikäläisen talviharjoitusoloista. Kuvattu uudella EpicHD 1080p actionkameralla. Videon jälkipuolisko on incar-kuvaa, alussa pari hidasta kierrosta että näkee paremmin rataa ja sitten vähän enemmän yritystä. Kamera on ruuvattuna akun pidikkeeseen (Slash 2WD) parin vaneripalikan päälle.

128
Onhan se leikkiin lähdettävä kun on leikkiin lähtenyt...

Hannu Luomanen
KvanUA
SC2-10
2,4GHz
Traxxas Slash
5489431
#67

129
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 27.03.12 - klo: 21.27 »
Kirjottelempa tänne sitten, en viitsi aloittelijoiden kysymyksiin laittaa enää kun on jo pari vuotta tullut harrasteltua :roll: Mulla on sama auto ku suurimmalla osalla tällä palstalla mut harjattomien toimintaperiaate on kai sama kaikilla valmistajilla (?) eli slässi ZTW:n harjattomalla combolla (kone 11.5T 3350KV ja säädin 60A). Ongelma on sellainen että tuntuu kuin auton kulku olis jotenkin hidastunut/väsynyt, huomasin sen tuossa pari päivää sitten että ei oikeen ole tehoja/terävyyttä entiseen malliin, tänään epäilyt vaan vahvistu kun naapurin sälli jolla on sama auto traxxasin harjallisella, kokeili mun autoa ja sano että miten tää ei kulje mihinkään vaikka on 2s lipo ja harjattomalla. Voisko akku olla väsähtämässä vai mitkä on vaihtoehdot? Moottorissa jotain ihme vikaa vai noparissa vai miten mä  selvitän tämän ahdistavan ongelman? Kutsun teitä kokeneempiä ja velhotkin saa kiinnostua :tongue:

Onko käyny kone älyttömän kuumana joskus (n. 100 astetta tai silleen)? Siinä tapauksessa epäile moottoria. Ja voihan se akkukin väsähtää, tai laturi joka ei ole balansoinut akkua kunnolla. Radiossakin voi olla joku kummallinen säätö päällä, esim. throttle expo 100% ?

130
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 26.03.12 - klo: 22.41 »
Juuri tuhersin pari tuntia uuden Speedpassionin ja 5  kpl 12AVG johtojen kanssa 40W halpiskolvilla. Noparissa oli sellaiset sivulta avoimet juotoskupit. Lämmitin ensin kuppia ja painoin sen tinaa täyteen niin että nousee reilusti seinälle asti. Sitten "survaisin" esitinatun johdon pään kupin pohjaa kohti (johon ei oikein mahtunut) vaakatasossa kupin reunalla olevaa kolvin talttaa myöden liu'uttaen ja pidin asetelmaa sopivassa asennossa muutaman sekunnin kunnes tina lähti kunnolla vetämään joka puolella. Sitten kolvi pois ja muutaman sekunnin jäähtymisen jälkeen tarkistus onko suuri enemmistö säikeistä mukana paketissa vai ei. Muutaman kymmenen yrityksen jälkeen tekniikka kehittyi ja jälki alkoi kelvata itselleni. Saa nyt sitten nähdä kelpaako se elektroneille. Mutta... 40W tuntui riittävän, ja aika massiivinen kärki tuossa kympin kolvissa on.

131
Kiitos kerhon puuhamiehille koko talven hauskimmasta kisasta!

Tulokset löytyvät jo myRCM:n verkkosivuilta:

http://www.myrcm.ch/fi/pksrca/20120317_634161/Endurance/index.html

Irtoaisko systeemeistä kohtuullisella vaivalla tiimikohtaiset listaukset excel-taulukkoina tms.?

132
No niin, Team Pörssin kokoonpano on täynnä ja ilmoittautuminen laitettu.

133
Pörssiläiset (Luomanen, Lehtinen) ovat lyöttäytyneet kimppaan ja monenväliset keskustelut tiimin täydentämisestä ovat käynnissä. Vai onko ponnistelumme turhaa, kun 4.3. meni jo?

134
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 03.03.12 - klo: 20.20 »
Jaa-a. Akku laturiin ja varmasti täyteen ja vielä kerran manuaali käteen ja takuutäydellä akulla varmistus että ei ole Lipo-cutoff päällä. Sitten täytynee ruveta epäilemään noparin virtaliitintä, jonkinlaista noparin painikkeen jumittumista tai noparia itseään. Onko Titan vai Velineon-moottori. Titan-moottoria voi kokeilla pyöräyttää tarjoamalla sille virtaa suoraan akusta.

135
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 03.03.12 - klo: 19.27 »
Missä voisi olla vika, kun äsken yritin mennä ajelemaan, niin kun virrat laittoi noparistä päälle ledi vilkahti pari kertaa vihreänä ja sen jälkeen jäi vilkkumaan punaisena? Ohjaus toimii, mutta auto ei mene eteen eikä taakse. Kokeilin kolmella akulla, jotka vielä mittasin että ovat täysiä, ja kaikilla sama. Onko nopari tullut tiensä päähän? Jos on, niin meniskö vielä takuuseen, auto kun on alle vuoden vanha?

Onko XL-5 vai VXL-3s nopari? Lipo-vai Nimh-akut? Vai sekä että? Molemmissa nopea punainen vilkutus meinaa ylilämpöä, siitä tuskin on kyse? Hidas punainen vilkutus meinaa alijännitettä. Jos VXL-3s:ssä on Lipo-cutoff valittuna päälle, Nimh-akkujen jännite ei välttämättä riitä.

136
Sedän jäätävä esiinmarssi hyydytti keskustelun viikoksi? Saa jatkaa: lainaus vaan tuolta ylempää ja siihen kommenttia, niin se käy. Löytyykö urhoollisia porukkaan, ei tarvitse olla voitonkiilto silmissä. Slashillä tullaan vetämään 5200 mAh akulla 30 min settiä... Vaviskaa!  :evil:

137
Ilmoittauduin pelaajapörssiin, tässä lisätietoja. Kalusto löytyy minulta jos löytyy kolme urhoa joita kiinnostaa lähteä vetämään kahdella 2WD Slashillä. Melko tavalla alkuperäiskunnossa ovat (ei LCG- eikä muitakaan modeja), ja valmiiksi väljiä vähän joka suuntaan. 3 kpl lipoakkuja löytyy, 2 x 5200 mAh ja 1 x 6200 mAh. Yksi laturi. Liitinkanta on 100% Traxxas. Ponderi on. Noparit Turnigy Car60 ja varalle Traxxas VXL-3s . Traxxas 2,4 gigan radiokamat. 10,5T kiinamotti löytyy pakista joten varamoottoriakaan ei välttämättä tarvitse ostaa. Alle löytyy vähän ajetut Kyoshon renkaat jotka varmaan tuon 6 h hyvin kestää. Ankkuriosuudelle voidaan laittaa tarvittaessa 2 SC-kisaa ajetut minipinnit, jos rupeaa kilpailuhenki heräämään.

Ajattelin että tällä omalla kalustolla vedettäis enempi endurance- eikä niinkään tuossa viestihengessä. Eli ykkösautolla ajettaisiin akkua ja kuskia vaihtaen 6 h jos ei ihmeempiä ongelmia tule. Vara-auto otetaan käyttöön sitten vasta äärimmäisessä hädässä kun kerran säännöt sen mahdollistaa, ja sillä vedetään sitten loppuun asti.

Jos jostain tiimistä puuttuu se hitain kuski, niin voin tulla sen paikan täyttämään  :smiley:. Varmuutta uskoisin löytyvän omasta ajosta ihan kohtalaisesti, ja nopeudessakin olen kehittymään päin. Tietysti voidaan tehdä myös niin että ykkösauto tulee muualta ja kakkosauto minulta.

138
Sähköautot / Vs: RC - moottorit
« : 11.02.12 - klo: 16.41 »
Olisko ihan vaan pinionin ja päärattaan välys jäänyt moottoria asentaessasi liian suureksi?

139
Hyvä linkki tuo rc-monster.com, kunnon selitys löytyy Patrick del Castillon viestistä sivulta 4.

Jarrutus aikaansaadaan niin että FET:it oikosulkee käämejä nopeilla pulsseilla (arvatenkin näiden pituutta tai taajuutta vaihtelemalla säädetään jarrutuksen tehoa). Oikosulun takia käämiin indusoituu voimakas magneettikenttä.  Akkuunpäin roiskuu jotain virtaa siinä vaiheessa kun FET avaa oikosulun ja magneettikenttä pääsee purkautumaan.

Tämä ei ole ilmeisesti tehokas tapa toteuttaa generaattoreita, joten siinä mielessä ei voi puhua varsinaisesta hallitusta ja tavanomaisesta lataamisesta. Mutta kyllä, latautumista tapahtuu. Ja ei, varsinaisesti akun virtaa ei ilmeisesti ainakaan Castlen noparit käyttäneet ainakaan vielä tuon keskustelun (vuonna 2009) aikana jarruttamiseen.

140
Sitä vaan pohdiskelin että kait siellä nyt joku pieni ominaisjarrumomentti on kun kerran kestomagneetti pyörii käämin vieressä. Eli jonkinlainen pieni jarruteho syntynee kun käämi kytketään oikealla hetkellä oikein päin ja ko. kytkennästä syntyy käämiin pieni jännite jolla voidaan konkkaa ladata. Vai onko niin, että jo esim. 1%:n jarrutehon aikaansaamiseksi harjattomalla noparin on käytettävä virtaa, tai se on rakennettu käyttämään virtaa jo siinä vaiheessa että jarrutuntuma saadaan hyväksi.

Mutta enpä nyt oikeastaan välitä tätä pohdiskella tämän pidemmälle, oletan että maailma on aika valmis tältä kohdalta ja että noparin jarruenergian talteenotto ei ole merkittävä energian säästökohde edes liikkuvan rc-auton mittakaavassa.

141
Toisaalta jos rullaa vapaasti niin eihän siitä silloin synny mitään jarrutehoa millä vois mitään ladata. Eli ainoa on joku muutaman prosentin drag brake -asetus tai jarrutuksen alun tai lopun millisekunnit, kun tehontarve on niin lievä että lisävirtaa ei tarvitse syöttää. Voi kait sieltä jotain juuri konkkaan saada, mutta taitaa olla sen verran vähän että on kannattavampaa antaa sen vaan muuttua lämmöksi.

142
Sama ajatus jarruenergian talteenotosta on häivähtänyt mielessäni, tosin omalla nykykalustollani ei ajoajan lyhyys ole ensisijainen ongelma. Kait tuollainen on vakio-ominaisuus näissä joskus 20-30 vuoden päästä, kun kisoja ajetaan muutenkin drive-by-video -laitteilla...

Ja voipi olla, että nykyiset harjattomat noparit käyttävät akkuvirtaa aktiivisesti myös jarruttamiseen, en tiedä miten on mutta kun kuitenkin harjattoman jarrutehot on ihan muuta luokkaa kuin harjallisessa moottorissa.

143
Ei kait siinä suuria kierroslukuja tarvita, kunhan kytket käämin johtoihin laitteen joka kääntää napaisuuden kussakin käämissä oikeaksi aina kun magneettikenttä on sopivassa vaiheessa kehittymässä ko. käämin kohdalle, niin että saat ko. käämiin indusoituvan virran hyödyksesi  :cheesy:. Jossain vaiheessa ko. laitteen kolvaamista ja tarvittavien komponenttien etsaamista piilevylle saattaa tosin herätä pikku kunnioitus insinööritiedon perimää kohtaan  :evil:. Valmiista laitteesta kannattaa joku kymppi maksaa, en tiedä onko sellaisia tähän teholuokkaan.

144
Kiitokset järjestäjille ja muille kisaajille täältä SC2-10 rankingin hänniltä! "Hyvin te vedätte!" Omalta kohdalta kolmas kisa ikinä. Varmuus parani päivän mittaan, bestläppi (n. 19.7) ei. Albinin (10 v) kanssa saatiin D-finaalin 3-lähdössä muutama kierros omaa kisaa aikaiseksi, oli hyviä hetkiä!

Radan hypyt olivat sopivan helppoja tämmöiselle heikommallekin kuskille, ei tarvinnut yrittää repiä ylipitkiä loikkia oman osaamisen tuolta puolen. Oma kalusto Slash 2WD "classic", Velineon 10T brushless, Turnigy Car60 ESC, akut Turnigy 30/40C LiPo, renkaat Minipin, kori JConcepts HiFlow aukot leikattu.

145
Hamburger Cityyn ollaan majoittumassa

Näköjään samat analyysit hotelliaamiaisen saatavuudesta su 7.30 on tehty. Hamburger Cityssä myös meikäläinen.

146
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 29.01.12 - klo: 22.48 »
Kannattaa ehkä laitella kysymystä tuonne nopeudensäädinsäikeiden puolelle. Jos joltakin löytyis sekä laite että manuaali niin olis helpompi opastaa. Yritin Carsonin ESC:in manuaalia netistä katsella mutta heikolla menestyksellä.

147
Nyt muutamana päivänä, ml. tänään, foorumi on ollut ajoittain törkeän hidas. Yksi sivunvaihto menee nopeasti, ja seuraavasta ei tule valmista ikinä, saa siis odottaa vaikka useita minuutteja. Saman sivun uudelleenlataus joko menee nopeasti tai sitten ei sekään valmistu koskaan? Onko tämä noteerattu ja työn alla ylläpidossa? Omat yhteydet 24M, ei pitäisi tökkiä siitä.

148
Riippuu mitä on ostamassa. Paras on kulloinkin se jonka nettikaupasta löydän hyllystä sen tavaran mitä sillä hetkellä tarvitsen. Kokemusta noin viidestä kotimaisesta kaupasta ja parista ulkomaisesta, aina on kaupat onnistuneet ja toimitukset olleet nopeita kun tavara on ollut hyllyssä. Se myy jolla on...

149
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU TalviCruising 7.1.2012
« : 03.01.12 - klo: 20.35 »
SC2-10 luokassa on hiljaista. Arvaisko sinne tulla kolistelemaan yhdessä Harrin nelkun kanssa? Vai jätetäänkö suosista areena buggyille?

150
Kyllä... CORR-luokalle (SC10) kelvollinen sisäkrossirata Kauhava-Seinäjoki-seudulla kiinnostaisi. Samalla systeemillä kuin Nokialla ehkä, jossa keräsivät sitoutuneita vuokranmaksajia n kymmentä kpl. Mukana, ja tulen EPUArc:n jäseneksi tarvittaessa. Nyt on jäsenhakemus Kauhavan UA:han ollut vireillä keväästä asti.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6