161
« : 18.10.11 - klo: 08.37 »
Olisko nyt aika päästä asiaan? Mielestäni kysymys on asiallinen. Ei nyt itselläkään vielä mitään huimaa kokemusta ole, varmaan aika lailla samassa vaiheessa olen kuin aloittaja. 1:1-puolella harrastelleelta työkaverilta utelin jotain vinkkejä: kuulemma mutkien "pussille ajaminen" on tuhoisaa kierrosajoille (tai pätkäajoille rallissa), eli klassinen hyvä ajolinja on hyvä ja tavoittelemisen arvoinen RC:ssäkin. Ei varmaan iso yllätys sinänsä, mutta erityisesti tuo termi "pussille ajaminen" kolahti itselleni hyvänä muistisääntönä, kun kaikki pussimuodot on tuttuja... Samoin hän mainitsi että suoran päässä vauhti on parasta ottaa pois siinä vaiheessa kun mennään vielä suoraan, ja aloittaa se kääntäminen sitten vasta. Kuulostaa selvältä, mutta ainakin omassa ajamisessani istuu aika sitkeässä jonkinlainen "kahva edelle"-muuvi tuolla kohtaa: yritän urheasti jarruttaa ja saada perän pieneen luisuun kääntäessäni mutkaan sisään, tuloksena hirveä spinnauksen riski (perä on löysä 2WD:n jarruvoimien takia, tai sitten painon siirron ja vetopidon muuttumisen takia kun siirtyy jarrulta kaasun puolelle), epämääräinen kääntymiskulma, pussille ajamista ja tarpeettoman hidas ulostulo mutkasta sekä vaikeuksia analysoida auton käyttäytymistä kun on tehnyt kaikkea mahdollista mutkan aikana.
Kaipa perusopit ovat: hakeudu suoran lopussa optimilinjalle (ulkoreunalle), jarruta sopivaan vauhtiin niin että pito riittää kääntää ja rullata mutkaan, anna rullata mutka ja lisää kaasua tasaisesti sen verran mitä pidossa tuntuu riittävän varaa. Pyri mutkasta ulos kovalla vauhdilla. Yksi kuulemani oppi 1:1-puolelta on, että yli puolen renkaanleveyden luisto mutkassa on pahasta kierrosajalle. Tylsää, ja haluaisin kovasti uskoa ettei pidä paikkaansa takatuupparilla sora-alustalla...
Hyppyrit: kohtuudella, niin isosti kuin oman auton kiihtyvyys ja lentokyky riittää. Hypätessäkin on huomioitava ajolinja ja vältettävä seuraavan mutkan ajamista pussille. Jarrua ilmassa, niin keula laskee.
Radiosta ja nopeudensäätimestä kannattaa tutkailla jarrutehon säätömahdollisuuksia ja asetella niitä niin, että radan tärkeimmässä jarrutuksessa (yleensä pääsuoran lopussa) saa hyödynnettyä kaiken tarjolla olevan pidon mutta renkaat eivät mene lukkoon.
Ohjauksessa olen käyttänyt n. 20%:n expoa, se rauhoittaa pieniä korjausliikkeitä kovaa mentäessä. Kaasun expon kanssa olen ihan noviisi, kokeilin sitä ensi kertaa eilen illalla olohuoneen lattialla. Se auttanee rauhoittamaan pieniä korjauksia mutkassa kiihdytettäessä. Traxxasin manuaali sanoo että "ei ole oikeata tai väärää expon säätöä, oma tuntuma ratkaisee". Allekirjoitan tuon. Aloittelijalle enemmän throttle expoa varsinkin liukkaalla alustalla rataa ajaessa, se on jotain mitä aion jatkossa kokeilla kun esittelen autoa ja harrastusta aikuisille jollakin sorakentällä ja viitteellisellä radalla. Yleensä miehet on tuskailleet että sutii liikaa, ei pysy käsissä.
Tässäpä tätä, oppimisen alussa tässä ollaan itsekin. Kalustona siis Traxxas Slash 2WD harjattomalla moottorilla, 2010 kesällä aloitin harrastuksen, ikää on 43 v. Oma tekemiseni on B...N-finaalitasoa, toivottavasti jatkossakin löytyy valtakunnasta niitä jotka täyttävät A-finaalipaikat ennen minua, ettei kaikkien taso ole näin huolestuttava...