Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - HLuomanen

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6
31
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 10.07.13 - klo: 19.02 »
No vahvistetaanpa uskoa: kyllä se voi... Traxxasin paketissa taitaa tulla 23-hampainen "loikkari-pinioni" vaihtoehtona 19-hampaiselle (näin ainakin Slash 2WD:n kanssa), en tiedä mitä HPI:n paketissa tulee. Mutta ei hätää, tuo HPI:n 80 km/h (50 mph) on enemmän kuin tarpeeksi sekin näille vehkeille.

32
Yleinen keskustelu / Vs: RC hankintaa / valintaa
« : 05.07.13 - klo: 10.44 »
Sähköpuolella itsekin pelkästään, mutta sen verran mitä olen tuota nitropuolta seuraillut erinäköisissä tapahtumissa ja foorumilla niin: kunnolla kun tekee niin konetta esilämmitetään ennen käynnistystä sähköllä tai kaasulla, ja polttoaine-ilmasuhteen säätö on edelleen neuloilla kiinteästi asetettava, ja kun se riippuu lämpötilasta, ilmankosteudesta ja ties mistä moottorin ja polttoaineen ominaisuuksista niin on käytännössä jokaista ajopäivää varten tarkistettava ja säädettävä moottorin käynti kohdalleen. Tässä vaiheessa sähköautolla on jo hyvinkin ensimmäisen akun ajanut.

Takavetoisilla 1:10 skaalan autoilla ajelee yhdellä 5000-6000 mAh akulla n. 20-35 min, riippuen kaasusormen raskaudesta. Nelivetoisilla ehkä sitten vähemmän, vähintään tuo 15 min nyt kumminkin kaikilla järkeväntehoisilla seteillä. Yhtä takavetoista autoa kohden kun on kaksi akkua niin pärjää, kolmella akulla pärjää oikein hyvin. Lipo-akut ei lämpiä juurikaan, ei niissä ole samanlaista ilmeistä jäähdyttelyn tarvetta kuin NiMH-akuissa. Eli 2WD-auto kolmella akulla + oma korjaus- ja säätötoiminta + verkkovirtaa tai auton 12 V akku + asiallinen lipo-laturi 5 A antoteholla + omat lepotauot, muiden ajovuorot radalla tms., tarkoittaa että käytännössä on mahdollista ajaa vaikka aamusta iltaan.

Rahaa sähköpuolen 1:10 skaalan 2WD -autolla aloittamiseen kannattaa varata n. 600 €, siinä on lipo-laturia, pari akkua ja muutama työkalukin jo mukana eikä tartte minkään tarvikkeen kohdalla tilata honkongista sitä halvinta. Harjaton moottoritekniikka kannattaa laittaa heti kättelyssä, hiilikoneisiin ja -säätimiin ei euroakaan.

33
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 03.07.13 - klo: 22.50 »
Terve mikäs mahtaa olla kyosho ultima db:ssä vikana kun noin 7 min ajon jälkee koneen lämmöt lähentelee 90 celsiusta ja sit vaa yhtääkkiä auto pysähtyy ei anna kaasuttaa ei pakittaa mutta renkaat kääntyy ja sit ku oottaa jonkuu 8-10 sek, nii voi taas ajaa mut sit se pysähtyy uuestaa 30 sekunninpäästä ? Pinjonin vaihtoa olen kokeillut, sekä jäähdytys siiltä mutta ei mitään vaikutusta  :shocked: Diffinkin kävin läpi eikä vaikutusta :/ Koneena siis tuommoinen jos oikein muistan http://rckauppa.fi/product_info.php?cPath=30_81&products_id=1031 ja noparina toimii http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.82232L&BildLopNr=01 Kaikki apu otetaan vastaan  :azn:

Huimat on lämmöt, katkoisko nopari jo menoa suojatoimena. Moottori vaikuttaa aika vaatimattomalta, hiilimoottori 19 € hintaa eli epäilyttävän halpa ja ei mitään specsejä (lankamäärä, kierrosluku/voltti tms.) kaupassa esillä. Olisko moottori vaan vääränlainen ko. autoon.

34
Ilmoittaudun täältä Kauhavalta. Nyt on kisailuharrastus tauolla, mutta vois sitä ehkä jotain kantaa ottaa ja joskus käydä paikan päälläkin. Olen viime vuonna kiertänyt melkein kaikki Suomen sähkökrossi ulko- ja sisäradat SC2-10 luokan hännillä kisaillen, joten radat on kyllä tuoreessa muistissa. Tuo tuulipointti tulikin jo esille, etenkin juuri tuuppicorrit kärsii tuulesta eniten. Eli jotain puskaa kasvamaan alueen reunoille tuossa paikassa ehkä, tai tiivistä aitaa. Tai varikkoalue tuulen puolelle. Tai sitten vaan hyväksytään paikan mahdollinen tuulisuus. Tuulelta vasiten suojattua ulkorataa ei Suomessa taida olla missään, paikat on valiintuneet muilla ehdoilla. Oulun/Kiimingin Mäki-Hannuksessa taisi olla rata parhaiten tuulensuojassa. Metsän katveessa ja verkkoaita ympärillä.

Ajajakorokkeen sijainti mielellään niin ettei tartte vasta-aurinkoon tiirailla iltapäivällä ja illalla kun porukat yleensä joutaa radalle. Ja pääsuora ja tärkeimmät hyppyrit suurinpiirtein ajajakorokkeen suuntaisesti. Ajajakorokkeelle mittaa sen verran että kymmenkunta kuskia sopii ja pystyy kukin vähän valitsemaan paikkaansa.

Kaikki radat on olleet erilaisia ja omanlaisiaan. Joka radalla on ollut jokin "ongelma", jos niin haluaa nähdä, josta on ollut haastetta kisaajille. Kärjessä on kuitenkin ajettu aina tiukkaa kisaa, eli haasteet ei ole olleet ylivoimaisia. Ei muuta kuin mallaamaan miten rata kulkee. Itse olen haalinut halpoja ruokalautasia ratamerkeiksi, niillä on helppo tehdä suunnitelmaan muutoksia tai perustaa tilapäisratoja sorakentille.

35
ohjaimena mulla tosiaan toi traxxasin 2238 malli, eli ei kait ole sitä abs toimintoa tai en ainakaan ohjekirjasta löytänyt..
Radiosi "Braking percentage"-ominaisuus saa aikaan ABS-efektiä. VXL-3s kestää 3S-lipoa, mutta uskoisin ratkaisun tuohon pätkimisongelmaan löytyvän noparin ja moottorin väliltä tai akkujohdosta jos ongelma kerran esiintyy kahdella eri akulla ja oletan että akut on vähintään 25C. Itselläni pätki joskus vastaavasti, ja ratkaisu löytyi muistaakseni moottorijohtojen liitoksista, siellä oli säikeitä poikki tms. .

36
Ei haittaa ABC johtojen sekoitus sensorittomassa systeemissä, oletan että et ole vxl-3s:ään sensorijohtoa kytkenyt. On juurikin hyvä kytkeä johdot niin että saa moottorin pyörimään oikeaan suuntaan  :grin:!

jos meno tökkii täyskaasulla niin virta ei riitä. Joko akku ei anna sitä mitä moottori/nopari pyytää, tai jossakin on huono liitos (pieni tehollinen poikkipinta-ala, tavalla tai toisella) joka rajoittaa suurempien virtojen kulkua. Silmämääräistä tarkastelua, lämpöjen tunnustelua liitoksista ja palaneen käryn haistelua suosittelen. Ongelma voi olla myös akun sisäisissä liitoksissa, eli toisella akulla pitää kokeilla.

37
Yleinen keskustelu / Vs: Ajanottolaitteisto
« : 09.05.13 - klo: 00.36 »
Itse hankin talvella tuollaisen ruotsalaisen TimeR:in. Läppärin tarpeesta ei pääse eroon ja softa on varsin lapsellinen, kisaa sillä ei voi pyörittää kuin ehkä korkeintaan pienessä kaveriporukassa. Eivätkä suostu julkaisemaan protokollaansa, jotta laitteet saisi johonkin kunnon softaan kiinni (jos protokolla on samaa tasoa kuin softa, ei sen selvittämisessä mitään ongelmaa ole). Mutta mikä tärkeintä, yhden auton ajat saa PC:ltä reaaliajassa puhuttuna vaikka bluetooth-korvanappiin (joka pitää toki itse hankkia ja virittää), sikäli loistava peli juurikin yhden auton ajanottoon ja treenaamiseen.

Amainista löytyy paremmat tuotekuvaukset sun muuta. Ostaa kannattanee silti suoraan Ruotsista, tullit ja alvit nostanee hintaa melkoisesti.

Lisäystä tähän: nyt täyttyy juurikin nuo aloittaja Markky:n ehdot, kun Timer:iin liittää uuden kolmannen osapuolen tekemän Timing Beam Android-sovelluksen (22 €), ja kännykkään korvanapin. Eli ei tarvitse viedä tietokonetta radalle, kännykkä ja Timer riittää. Ohjelma on paljon parempi kuin Timer:in oma yhden auton ajanottoon: Aika käynnistyy kun ajat ponderilinjan ohi. Naisääni kertoo kierroksen, kierrosajan ja tiedottaa ajan loppumisesta 1 min, 30 s, 15 s ja 5-4-3-2-1 kuulutuksilla. Juurikin täydellisesti nappiin se mitä tarvitaan. Ainoa miinus tulee käyttöliittymästä, jos paritettuja bluetooth-laitteita on paljon niin niiden listan scrollaus on yllättävän hankalaa (ainakin 1.0-versio ja Android 2.3).

38
No niin, aloitetaanpa kisaraportit täältä tuuppiluokan perältä  :grin:. Eli ei ole ollenkaan huonot fiilikset kehnosta päivän kokonaissijoituksesta huolimatta (joo, viimeinen...). 4 finaalikierrosta oli hieno juttu jo sinänsä. Kun lisäksi porukka tuupin C-finaalissa oli todella tasainen, oli oikeastaan joka minuutti todellista kilvanajoa joko jonkun perässä tai sitten karkuun yrittäen! Oma kalusto kesti ja erätulokset paranivat päivän mittaan, vaikka sijoitukset eivät. Rataprofiili ja pinta olivat loistavat, ja erityismaininta tuplashikaanin ystävällisistä kanttareista joita saattoi jopa koskettaa kaatamatta autoa. Järjestelyt oli toimivat ja tuomaritkin näkivät melkein kaiken. Kiitokset kaikille!

39
Vapaa keskustelu / Vs: Netin nopeus
« : 24.02.13 - klo: 21.06 »


Hyvä että on kuitu. Tätä se olisi langattomilla (kokeilu, DNA data prepaid kotisohvalla, Kauhava Pernaa). Toimii sentään.

40
Kiitokset taas mukavasta harrastuspäivästä kaikille osallisille, täältä tuupin D-finaalin hänniltä. Tuloksia tässä syynäilen (kiitos niistä), vajaan kahden kympän erolla ratkesi näköjään viides sija D3-finaalissa edukseni. Eli kilvanajoa oli havaittavissa, mitä lähdin hakemaankin. Oma päänahkani taas matkasi Tammisaareen (Albin) ja Lahden suuntaan (Aleksanteri). Pojat olivat kyllä ajoittain tavoitettavissani, mutta kun ei vaan oma hermo pitänyt... Ajoittaista tappavaa tasaisuutta oli kyllä omassakin ajossa havaittavissa, se oli uutta joten tyytyväinen olen. Harjoittelu VirtualRC:ssä on tuottanut tulosta.

TeamC (Ansmann CORE) kesti hyvin, ei teknisiä keskeytyksiä koko päivänä.

41
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 01.02.13 - klo: 09.44 »
Tokihan huono juotos (vain osa johtimen poikkipinta-alasta kytketty) XT60-liittimessä akun ja noparin välillä voi aiheuttaa sen ettei auto kulje kun tarpeeksi virtaa ei välity. Ja voi siitä tulla myös savua ja lämpöä. Kannattaa tutkia se uusi liitin.

42
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 31.01.13 - klo: 23.36 »
Voi perhanan perhana! :undecided:

Tuossa pihalla ajellessa kokeilin miten tuo carnage kulkee 3s lipoilla ja muutaman suoran jälkeen rupesin ajelemaan normaalia suditteluajoa niin auto rupesi tuntumaan erittäin tehottomalta ja diffit raksutti kun

...


Mahdollisesti nopari palanut?
onko edes mahdollista että moottorissa on jotain vikaa?
entäs akku, voiko enää käyttää tuota mikä ei pullistunut mutta muovit vähän repeillyt johtopäästä ja tinaukset näkyy...

Että ketuttaa kun uusi auto ja uudet akut   :cry:
E:akut oli 25c ja 2200mAh

Nopea apu kokeneemmilta olisi nyt tarpeen!

Liikaa tapahtumia pienelle ihmiselle kerralla selvitettäväksi, mutta yleiskuva on että nyt yritetään vähän liikaa tehojen ym. suhteen, mikä johtaa ylilämpöön tai voimalinjan hajoamiseen. Tiukka ja lämpöeristävä suojapussi (kuten kuvissasi?) pahentaa asiaa. Maltillisempi akku (2S tai NIMH) kehiin. Mahdollisimman lyhyt välitys (= pieni pinioni ja suuri spurri) 3S-lipolle ja liukuesteillä varustetuille pyörille. Kevyempää kaasusormea. Pyöriihän kaikki vapaasti? Akkua voinee käyttää jos ei ole pullistunut tai sulanut. Kannattaa teippailla reiät umpeen. Noparista voi kärytä komponentteja niin että se vielä toimii jotenkin mutta toimintoja, esim. pakki, rupeaa puuttumaan tai liikkeellelähtö takertelee. Tässä aluksi, muut voi jatkaa...

Edit: Vielä: ensikokeiluissa isoilla jännitteillä ym. riskiuutuuksilla kannattaa ajaa vain hetki (minuutti tai pari) ja tutkia minkä verran moottori ja nopari lämpenee. Jos alkaa tuntua että lämmöt menee reilusti yli 60 asteen, kannattaa muuttaa jotain tai todellakin rajoittaa se ajoaika kerralla muutamaan minuuttiin.

43
Onko kellään kokemusta kyseisestä combosta? http://mystery.en.alibaba.com/product/488526144-213925414/Mystery_1_10_Brushless_System_1_12_1_10_off_road_racing_for_experienced_drivers_HL_SL60A_8_5T_4000KV_HL540_3650_Motor_RC_CAR.html

En saa millään jarruja pelaamaan vai liekkö siinä ollenkaan?  :shocked:
Eipä ole kokemusta tuosta combosta, mutta onhan radion bindaus nopariin tehty oikein? Ja jarruthan saa häivytettyä myös radion asetuksilla, oletko niihin perehtynyt?

44
Tulokset / Vs: SCWC tulokset, Nokia 12.1.2013
« : 13.01.13 - klo: 21.36 »
Tuupin C-finaalilähdöissä mentiin sentään siististi, ja lauteillakin oli hiljaista. Kiitokset järjestäjille ja kanssakisaajille, ja pahoittelut jos jotakin tuli töpeksittyä. Oliko niin että Niklas oli kerran finaalissa tulossa jo kierroksella ohi mutta luulin että ollaan samalla kierroksella enkä antanut tilaa. Viiden auton lähdöissä olisi kyllä pitänyt pystyä tiedostamaan tilanne, pahoittelut.

Omat tulokset paranivat päivän mittaan, eli maltilliset säädöt eivät ainakaan pilanneet autoa ja ehkä kuskikin oppi jotain. Erityisen mukavaa oli kuitenkin junioreiden Aleksanterin ja Niklaksen iloiset ilmeet silloin kun voittivat minut rehdin kilvanajon jälkeen! Eiköhän sitä ilmestytä poikia sparraamaan ainakin Vantaalle taas.

45
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 16.12.12 - klo: 23.17 »
On tytöllä jutut...

Kiinanihmeestä ja polttiksista muutenkaan mitään tiedä, mutta onhan naru kelalla oikeinpäin?

46
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 16.12.12 - klo: 23.14 »
Ostin lapsille ja vähän itsellekin tällaisen lahjaksi. Onko se totta, että se on ready to run niin kuin valmistaja väittää? Vai pitäisikö tai kannattaisiko sille tehdä jotain ennen ajoa? Entä kestääkö se oikeasti märkiä oloja? Ajattelin ajaa pihatiellä viimeistään joulupäivänä, jolloin tie on joko märkä tai luminen. Entä meneekö tuo auto helposti rikki? Siinä oli joku aloittelijamoodi, mitä kannattanee käyttää, mutta arvatenkin se liikkuu silläkin kosmisella nopeudella. Lapset (8 v) eivät ole koskaan edes kokeilleet ja minulla on huima kokemus pikkuveljen Nikko-autosta 25 vuoden takaa.

Akku nyt ainakin kannattaa salaa ladata etukäteen, vakiolaturilla siinä menee kymmenisen tuntia ja ajoaikaa tulee n. 20-40 min riippuen kaasusormen painosta. Akun sisälle pääsee vesi, kannattaa laittaa vaikka muovipussi päälle ja teipata sen verran kiinni ettei roiskeet pääse sisään. Ja upoksiin ei kannata ajaa, jos nyt vettä sattuu näin talvella olemaan. Ei siihen kulku lopu, mutta pyöränlaakerit lähinnä kärsii, ja moottori.

Kyllä ensimmäiset ajot sujuu Slashilla varmaan yleensä ilman tekniikkamurheita. Toki iskän on hyvä manuaalia selailla jo vaikka etukäteen. Puoliteho XL-5 nopeudensäätimestä on ihan hyvä alkuun.

Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin, itse aloittelin pari vuotta sitten samantapaisesta asetelmasta. Ensimmäinen Titan 550-moottori (ei erityisesti sisäänajettu) kesti meillä noin 30 akullista, ikä saattaa jäädä lyhyemmäksikin. Ehkä nätillä käytöllä ja pro sisäänajolla ja huoltamisella moottorilla pääsee jopa n. 80 akullista. Tätä tietoa sai etsiskellä aika hartaasti, kun auto lakkasi kulkemasta eka kerran.

Kokeilijoille olen jakanut alkuun n. 3 min ajovuoroja, riittää sopivasti akkua kaikille. Kännykässä vaan ajastin soimaan.

47
kuinka hvä on ezrunin combo?

Ihan vaan ettei jää roikkumaan... tällaiseen on mahdoton vastata. Kolmosen luokkaa on ehkä hvyys, tai "Kanada". Ihan tosi rcpoju, tämä ei ole chattipalsta vaan foorumi, ja foorumilla viesteiltä odotetaan kokonaisia lauseita ja sitä myötä ajatuksia joita muutkin ymmärtävät kertalukemalla.

48
Pikkupoitsun mielipide oli assosta....eiii isi ei tommosta ku siinä ei oo kunnon perääkään vaan tommonen kato ny missä on isot renkaat  :laugh: aina kun käänsin sivun missä oli sc autoja niin tuli eiiii...lopuksi se meni siihen että menkäähän nyt rakentamaan leegoja niin iskä kattoo rauhas  :laugh:

Ostat suosista itselle kunnon ratakilpurin ja pikkupojalle halvahkon monsterin tai crawlerin vähän pojan luonteesta riippuen niin pääset helpoimmalla  :grin:. Meillä on tuo crawleri vielä ostamatta, poika on 8 v.

Itse olen täällä Kauhavalla pari vuotta harrastellut ja reilun vuoden kisaillut. SC2-10 eli tuuppicorriluokka on ollut hyvä, siellä hännillä olen kahlannut kun muut menee vaan niin armottoman lujaa. Ihan hyvin on silti mukaan mahtunut ja yleensä on joku hitaampikin porukasta löytynyt. Vaasan radan lisäksi Kauhavalla Kärppämäen moottoriradalla on tiistai-iltaisin ja tarvittaessa muulloinkin auki M8-luokan RC-polttiscrossirata josta corrilla selviää ihan mukavasti ympäri. Merkki kuin merkki niin puolen auton osat on hyvä olla pakissa jos/kun kisatouhuihin lähtee.

Traxxas Slash 2WD:llä pääsee alkuun, harjaton moottoritekniikka on välttämättömyys. Tekijämies ajaa sellaisella A-finaaliin, meille muille on helpompaa valita matalemman painopisteen omaava kalusto kisatouhuihin.

49
verrattuna. Kirjoitin tällaisen pitkän selostuksen, jos joku voi saada tästä vinkkejä uuden radan opetteluun. Minulla on ollut ajatuksena, että kolmessa kierroksessa pitää uusi rata oppia kun keskittyy hyvin.
...

Kiitokset Kaitsu jakamisesta. Se on lyhyen kilpailu-uran aikana tullut todettua, että kisapäivänä ratakierrokset on kortilla, oli aamussa vapaata härötreeniä tai ei. Tyytyväinen olen joka kierrokseen  minkä radalle pääsen, vaikka renkaat vähän kuluisikin. Vuoden vanhat minipinnit, ensimmäiset ja ainoani, tässä muutenkin keittelin irti kieroilta vanteilta ja laitoin uusille kisan alla. Jonkinlainen tietoinen tavoite ja prosessi radan oppimiseksi olisi kyllä hyvä itselle kehittää ja on siihen suuntaan tullut haparoituakin. Edellisillan treeni on ollut arvokasta silloin kun sen on pystynyt järjestämään.

Omalta osalta kisat meni aika lailla odotusten mukaisesti, kun tämä oma tekeminen näin sisäratakaudella on ollut melkein sitä että "kisat on mun harjoitukset" ja niinollen kalusto on aika satunnaisissa säädöissä. Muut meni kyllä kovaa, taisin tuupeissa jäädä ainoaksi joka ei kiertänyt rataa kertaakaan alle 22 sekunnin. Toinen C-finaalilähtö jäi ajamatta kun oli auto poikki, ensimmäisessä finaalissa mälläsin ilmeisesti Ruotsalaisen autoon joka oli pääsuoran päässä katollaan enkä havainnut mitään varoituksia. Lopuissa lähdöissä selvisin sitten maltilla ja tuurilla sijoille 6 ja 7. Hetkittäin oli ihan tasaväkistä kisailuakin havaittavissa, enkä tullut varvatuksikaan häiritsevässä määrin. Uusi radio ja moottori ja iskarit ja silmälasit tuli otettua käyttöön, kaluston keula vahveni päivitysosilla ja kaluston varmistamisesta tuli opittua uusia kisaniksejä. Eli oma setti kehittyi ja ehdin kohtuuhyvin muitten sekaan, hyvät fiilikset jäi.

Kiitokset taas järjestävän seuran supermiehille Hoffalle, Nickelle ja Jerrylle jotka hoitivat oman kisailun lisäksi sujuvasti kaiken tarpeellisen ja Hoffa vielä lisäksi Eurorc:n varaosapalvelun. Ja kiitokset myös jämäkästä tuomaroinnista, se oli uusi kokemus ja onnistuin jopa välttämään stopparit.

50
Sähköautot / Vs: Harjattoman moottorin korjaaminen
« : 18.10.12 - klo: 14.10 »
Itselläni toimi noin kun oli yhden vaiheen johto irti noparista (kylmäjuotos). Eli koneesi käy ehkä jostain syystä kahdella vaiheella nyt.

51
Kuulostaa kovin moniongelmaiselta tapaukselta. Onko myyjällä mitään selvitystä asiaan? Tuskin tuota uutena liikkeestä ostit? Itselläni Car60 ESC on toiminut ihan OK. Ei pitäisi servon paljon kääntyillä jos noparin virtakytkin on Off-asennossa. Eli aika ihmeelliset on kytkennät, tai on "ulkoinen BEC" eli virta vastarille tulee suoraan akulta jännitteensäätimen kautta, eikä noparin kautta kuten yleensä.

Kokenut harrastaja jos löytyis lähiseudulta niin osais varmaan auttaa. Profiilitiedoistasi ei selviä, missä asut. Tai laita tänne foorumille kuvia ja kaavioita, miten on piuhat kytketty.

52
Haavat on vähitellen nuoltu täälläkin. Ilahduttavasti löytyi tuuppicorrin B-finaalista samantasoista vauhtia ja pääsin jopa kokeilemaan miltä tuntuu ajella B-finaalilähdössä useita kierroksia ja ihan maaliin asti 2. sijalla. Omalla koheltamisella sitten tuli "ansaittua" tuo sijoitus 16/18 päivän kokonaistuloksissa. Ansmann CORE/TeamC kalustolla viimeinen finaalilähtö jäi ajamatta lämmittelyssä rikkoutuneen takahubin takia (orkkis muovinen, camber-linkin ulommista rei'istä murtui). Kisan jälkeen jäin vielä ajelemaan pari akullista, ajot loppui sopivasti iltamyöhällä siihen että Tikkurilan CORR endurance-kisasta perimäni GM 10,5T moottori muuttui haluttomaksi pyörimään. Ihme rohina kuuluu ja akselissa on reipas päittäisvälys. Eipä tuo ole osakseen mitään huoltotoimia saanutkaan.

Kiitokset erityisesti päivän työmyyrille Nickelle ja Hoffalle, päivä rullasi hyvin ja minun korviini jopa kuulutus pelasi hämmästyttävän katkeamattomasti. Ja kiitokset kaikille rennosta meiningistä. On siellä mahtavat puitteet harrastaa!

53
Hiilikuitu saattaa myös rapsahtaa herkähkösti terävälle särölle.

Eli nostajaa ajatellen ei hyvä idea.


Lisää pointteja hiilukuitukoria vastaan:

Kun Hornetit ja niiden myötä hiilikuitumateriaalit tuli Ilmavoimille 90-luvulla, koulutettiin porukkaa varomaan särkynyttä hiilikuitua onnettomuustilanteissa. Opetettiin että kuidut ei ole kivoja hengittää, ovat asbestin tapaista biohazardia ja kevyinä leijuvat ilmassa jonkin aikaa. Tutkintaporukoille varattiin hengityssuodattimia.

Jotenkin tuli vaan mieleen että kymmenen rataa kiertävää repaleista hiilarikoria ei ehkä ole hyvä juttu hengitysilman terveellisyyden kannalta. Hiilarikorilla ajo ainakin pitäisi keskeyttää heti korin alkaessa repsottaa. Tai voidaan tietysti määrätä hanskat käteen ja riittävän tehokkaat hiukkassuojat kaikkien naamalle kisoihin.

54
Kait siellä laatikossa on kuulalaakerit sulla. Itsellä meni pääakselin takaliukulaakeri väljäksi parilla akullisella ja välykset oli semmoiset että olisi varmaan rattaat tuhoutuneet jos en olisi huomannut.

Niin ja asiaan: "akka pakottaa" lähtemään viikonlopuksi Tikkurilaan kisaamaan :-). Lähtee kyllä itsekin mukaan.

55
Radiolaitteet / Vs: Traxxas TQi
« : 25.09.12 - klo: 06.39 »
No joo, kun katsoo mitä tahansa kahta Android-puhelinta vierekkäin niin voinee todeta että ne ainoat liittimet (micro-USB ja kuuloke) on eri kulmalla laitetta ja eri päin, ja että laitteiden ulkomitat on erilaiset. Että aika haastavaa on tehdä radio tai mikä tahansa laite johon edes kaksi eri valmistajan Android-puhelinmallia telakoituisi fyysisesti samaan pidikkeeseen. Puhumattakaan satojen eri mallien kirjosta. Eli liityntä pitäisi tehdä langattomasti. Eihän sekään mahdotonta ole, mutta lienee kalliimpaa ja vaikeampaa saada asiakastyytyväisyyttä aikaan. Enpä siis pidättelisi hengitystä odotellessani Android-versiota Traxxasilta. Sanoisinpa jopa että ei ole tulossa.

Näyttää siltä että telemetrian lisäksi myös radion säädöt pystyy tekemään ja tallentamaan Iphonella/Ipod Touchilla. Siitä ominaisuudesta vois jo vaikka vähän maksaakin, ja saattaa monilla osoittautua pitkän päälle tärkeämmäksi kuin tuo telemetria.

Apple-faneilla (ja ihan muuten vaan niitä vehkeitä omistavilla, rauhaa...) on siis helppoa kun on laite valmiiksi taskussa, mutta eipä me muutkaan vaivuta synkkyyteen. Eikö tämäkin olisi omalla tavallaan coolia:

Sinä (kyllästyneesti):
- Ostin sitten Huuto.netistä halvalla IPod Touchin/Iphonen
Vannoutunut Apple-fani (V.A.F):
- Mahtavaa, näit vihdoin valon ja ostit maailman parhaan ja ainoan oikean laitteen! Mikä sut sai kääntymään? Näytä sitä!
Sinä (innostumatta):
- Ei oo mukana
V.A.F:
- Miten niin ei muka oo mukana? iLaitetta pidetään aina mukana, vasemmassa rintataskussa lähellä sydäntä! Missä se sitten on? Mitä kuuntelet sillä?
Sinä (edelleen innostumatta):
- Kotona, RC-pakissa... Mä sillä mitään kuuntele, enkä ylipäätään. Paikallisradiota joskus. Traxxas-radion näyttönä käytän, ihan kätevä...

56
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 22.09.12 - klo: 19.15 »
Ei ole itselläkään kokemusta polttiksista sitten yhtään, mutta koneiden toimintaperiaatteista sen verran että kyllähän nyt autossa pitää kaikki osat olla. Keskeisen osan yllättävä puuttuminen selittää erikoiselta kuulostavan vian. Jos vika olisi tavallinen niin joku muukin olisi sen kokenut ja olisit saanut vastauksen jo aikaa sitten. Nyt vaan ovat kaikki pitäneet liian outona ongelmana. Vertaa varaosaluetteloon/räjäytyskuvaan mitä kaasarista puuttuu ja jos ei ole mahdollista tai ei siitä valkene niin ota yhteys myyjäliikkeeseen. Kyllä Eurorc:stä tuohon ratkaisu löytyy.

57
Team C / Vs: Team C TS2
« : 17.09.12 - klo: 16.32 »
Traxxas Slashin iskarit (orkkis, muoviset) laitoin omaan Ansmann CORE-kittiin. Edessä piti tukivartta avartaa n. millin verran että sai kuulan sopimaan ja etuiskarin alasilmukan sisäpuolen olkapäätä vähän veistellä ettei se ota ulosjoustossa kiinni tukivarteen jos laittaa tukivarressa iskarin kiinni sisempään reikään. Traxxas-iskareita saa Suomestakin, ainakin Sabesta olen tilannut.

58
Tulokset / Vs: OSPA Syyskrossit - Tulokset ja jälkipelit
« : 09.09.12 - klo: 22.11 »

...

Loppukruisailua
...

Hah, aivan mahtavaa! Meikä tekee parhaansa ajaakseen karkuun (TeamC 2wd) ja kamera-auto (Slash 4wd) yrittää välttää ajamasta perään... Kiitos!

59
Tulokset / Vs: OSPA Syyskrossit - Tulokset ja jälkipelit
« : 09.09.12 - klo: 21.58 »
Tulihan tehtyä reippaassa urheiluhengessä hyvä reissu Kauhavalta välillä pohjoiseen päinkin, ettei aina etelään. Vielä taitaa olla Äänekoski, Joensuu ja Sotkamo käymättä, niin alkaa Suomen RC-maantiede kymppiskaalan ulkokrossiratojen osalta olla hanskassa. Kiimingin/Hannuksen rata oli makea ja kiitettävässä kunnossa eikä sadettakaan sitten lopulta saatu. Tunnelmat oli leppoisat ja tuntui selvästi että monen harrastajan homma meni kokemusten ja vinkkien vaihdolla eteenpäin, niinkuin tapahtuman tarkoitus olikin.

Omassa kisamenestyksessä ei edelleenkään ole paljon elvistelemistä. Häntäpään sijoja pidellään, ja ensimmäisellä kierroksella tunnun aina pääsevän osalliseksi jostain kummallisesta sattumuksesta jonka jälkeen sitten saankin jo ruveta varomaan kierroksella ohi tulevia. Niklaksen kanssa ajettiin pari kierrosta ihan herkullista kisaa ekassa tai tokassa finaalilähdössä, sitten Niklas karkasi minulta kuten muissakin lähdöissä ennemmin tai myöhemmin. Onnea vaan Oulaisten ensikertalaiselle, ja hyvä että saatiin Blitzin pallolinkki kuntoon. Kolmannessa yritin ehkä vähän turhan sinnikkäästi ajaa minut kierroksella kiinni ajanutta Henriä karkuun. En varsinaisesti estellyt, kun ei tullut iskuetäisyydelle ja pyrkinyt ohitse, mutta olisi varmaan ollut tuossa kokonaistilanteessa kohtuullisempaa löysätä sen verran että olisin päässyt itse yrittämään nopeamman peesaamista ja oppia sitä kautta. Hyvä Henri että selvisit palkintopallille, ettei jäänyt tuosta kiinni.

TeamC tuuppicorri kesti moitteetta, ja kaksi muutakin "samanlaista" oli radalla. Toinen finaalilähtö keskeytyi itseltäni kun yhdestä moottorijohdosta loppui ehjät säikeet noparin juotoksen vierestä. Löysän aikataulun ansiosta tuli sitten tuherrettua ne muutkin johdot saman tien kuntoon. Opetus: ei kannata antaa pitkien ja painavien johtojen "hakata" ympäriinsä vaikka corrin kopan sisällä tilaa onkin, vaan ne pitää sitoa toisiinsa ja rakenteisiin. Jälkitreeneissä sitten sain sentään etuakselin poikki, aika harmittoman oloisesti hypyssä.

Hyvät fiilikset jäi päivästä ja illasta, kiitos Vesalle järjestelyistä ja kaikille hyvästä seurasta!

60
Joo on näemmä ainakin norskit (yr.no) pyyhkineet nyt ennusteestaan sateen uhkan sieltä Oulun paikkeilta. Aamulla viideltä lähden ajelemaan sinnepäin. Ja voinpa käväistä lauantaisaunassakin sitten illalla, lyhyellä kaavalla.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6