Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - HLuomanen

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6
61
Sähköautot / Vs: välitys-suhde taulukkoja
« : 22.07.12 - klo: 15.08 »
Ohessa omista välitysvaihtoehdoistani kyhäämäni taulukko, joka ei sisällä mitään epäoleellisia ja olosuhderiippuvaisia tekijöitä, kuten nopeuksia tai lämpötiloja. Kokonaisvälityksessä kaavassa on Slashin vaihteiston välitys 2,72:1 mukana. Kokeilisin ensin sillä 14/90 ratastuksella, jos olisi 6000 kV moottori käytössä.

Millaisista lämpötiloista nyt on kyse? Koneen lämpeneminen 60°C tienoille on normaalia.

62
Sähköautot / Vs: Lämmöistä?
« : 21.07.12 - klo: 09.47 »
Taitaa tuo aloittajan Kyosho Zapoon olla jo sen verran retrokamaa, että kannattaa antaa sen edelleen jäädä hyllynreunalle eikä miettiä siihen kuulalaakereita ja suurempaa konetta?  :laugh:

63
Yleinen keskustelu / Vs: Ajanottolaitteisto
« : 21.07.12 - klo: 09.36 »
Itse hankin talvella tuollaisen ruotsalaisen TimeR:in. Läppärin tarpeesta ei pääse eroon ja softa on varsin lapsellinen, kisaa sillä ei voi pyörittää kuin ehkä korkeintaan pienessä kaveriporukassa. Eivätkä suostu julkaisemaan protokollaansa, jotta laitteet saisi johonkin kunnon softaan kiinni (jos protokolla on samaa tasoa kuin softa, ei sen selvittämisessä mitään ongelmaa ole). Mutta mikä tärkeintä, yhden auton ajat saa PC:ltä reaaliajassa puhuttuna vaikka bluetooth-korvanappiin (joka pitää toki itse hankkia ja virittää), sikäli loistava peli juurikin yhden auton ajanottoon ja treenaamiseen.

Amainista löytyy paremmat tuotekuvaukset sun muuta. Ostaa kannattanee silti suoraan Ruotsista, tullit ja alvit nostanee hintaa melkoisesti.

64
Sähköautot / Vs: Lämmöistä?
« : 20.07.12 - klo: 13.00 »
sulla voi myös olla liian kireällä pinjoni päärattaassa kiinni. Noh kuitenkin. Ero kuulalaakereilla ja liukulaakereilla on huima, myöskin liukulaakerit kuluvat hetkessä puhki, ja sen seurauksena, kun paikat väljistyvät liukulaakereiden takia, on aika toden näköistä että muutkin paikat alkavat hajoamaan. Suosittelen ostamaan kuulalaakerit! Vaikka ne maksavatkin paljon, niin niiden hyötysuhde on Rc-autoissa todella tärkeä! Kiihtyvyys kovenee autossa ainakin, mutta huippunopeudessa ne ei kamalia auta. Kannattaa ostaa joku 17 lankainen kone, niissä siis on kuulalaakerit, tosin kuin sun kyoshon koneessasi.

sulla voi myös olla liian kireällä pinjoni päärattaassa kiinni??

 tarkoitat varmaan pinionin ja spurrin välystä?

Ongelma on 9 vuotta vanha...

65
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 20.07.12 - klo: 12.43 »
Pari vuotta sitten aloitettiin harrastus pojan (silloin 6 v) kanssa 2WD Slash RTR:llä, XL-5/Titan 12T moottori + toinen akku ja pikalaturi. Parissa kuukaudessa tuli ajettua n. 30 akullista, jonka jälkeen auto lakkasi kulkemasta, moottorin hiilet loppu. Mitä silloin selvittelin, niin harjallisen moottori normaali kestoikä on jotain ehkä viidestä n. 80:een akulliseen. Mitään sisäänajotoimia moottorille en hoksannut enkä malttanut tehdä. Eli harjallisella pääsee kyllä alkuun, mutta ennen lumien tuloa on teillä odotettavissa uuden moottorin hankinta. Harjattomat moottorit rikkoutuvat joko ylikuumenemisella (väärästä käytöstä) ennen aikojaan tai laakerivaurioilla satojen akullisten jälkeen. Moniin moottoreihin saa sitten jo myös varaosia.

Meillä pojan, nyt 8 v, mielenkiinto on enempi ruuvaamisen ja vähempi ajamisen puolella, isi kun on ehkä suunnannut harrastamista liikaa tuonne rata-ajon ja kilvanajon puolelle. Ehkä tuollainen monsterityylin auto (Stampede) on tosiaan hyvä valinta pojalle ensimmäiseksi autoksi. Keulimiset, hyppimiset ja kikkailut tuntuu olevan niin tärkeitä vaikka aikuiselta mielenkiinto ja ymmärrys niitä kohtaan tahtookin loppua aika lyhyeen. Slash ei samalla tavalla keuli joka käänteessä, vaikka muuten onkin luja ja laadukas peli jota voin varauksetta suositella. Nelivetoisuuteen siirtymistarve ei ole mikään itsestäänselvyys, lähinnä on kyse mieltymyksestä. Takavedon ajaminen tyylillä vaatii ehkä enempi taitoa ja herkkyyttä kaasusormeen, nelivedon kanssa voi taas olla enempi teknisiä murheita ja kustannuksia.

66
...

Joo... nyt riittää... suu kiini nyt, anna jätkien olla rauhassa ja häivytään...
Kotiläksyks saat sitten opetella liikennemerkit ettei tartte itselle ruveta sakkoja kirjottelemaan.

...ei hele... Päivän parhaat naurut tähän mennessä, kiitos!

Mutta... onhan tämä melukysymys nyt aika vahva argumentti varsinkin ensimmäistä autoa hankkivalle sähköautojen puolesta, ajopaikkoja niille on enemmän meluttomuuden ja pakokaasuttomuuden takia. Ei tarvitse lähteä omasta pihapiiristä mihinkään kauemmas vähäisten kokeilujen takia.

Polttiksen säätämistä ei ole itse tarvinnut tehdä, mutta voisin kuvitella että melun profiili on siinä vaiheessa aika epämääräinen, epätasaisin väliajoin huudatetaan vaihtelevilla kierrosluvuilla ja sitten on taas epämääräinen aika hiljaista, eli sellainen saattaa sivullista häiritä enemmän kuin esim. tehokas ja taitava eteneminen rataa pitkin, jossa melun taso vaihtelee säännöllisesti ja jota voi olla jopa mukava seurata.

Itselläni on lähellä kyläkoulun iso sorakenttä ja sen vieressä (alle 100 m) kunnan vuokrarivari ja omakotitaloja, tämmöiselle vanhemmalle herrasmiehelle ei tulisi kyllä mieleenkään esim. siinä polttiksella vetää mihinkään aikaan vuorokaudesta. Sähköautoille aivan OK paikka.

67
No niin, onnellisesti kotona taas 2 x 450 km ajon jälkeen. Hieno SC2-10:lle optimoitu rata oli Kotkan pojilla. Oma suoriutuminen oli "OK", jonkinlainen seinä on taas vastassa omassa kalustossa tai tekemisessä ilmeisesti, kun alkaa useamman lähdön omat bestläpit olemaan parin kympän sisällä ja kärki on silti 10% nopeampi. Pikku säätöä erien välillä lähinnä jousituksen parissa, lopulta Traxxasin progressiivinen valkoinen jousi tuntui parhaalta edessä ja takana. Mutta järjestelyt pelasivat hienosti ja kisalähtöjä tuli paljon. Rikua en tavoittanut, mutta löysäilyyn ei ollut varaa koska toinen juniori Niklas oli aina hetken matkan päässä takana valmiina ottamaan B-finaalilähdön kolmostilan. Jossain alkuerässä olin hetken kärjessäkin, mutta sitä ei hermo kestänyt ollenkaan... Kokemusta tuli!

Kiitos järjestäjille, kanssakisaajille ja tukijoukoille. Ehkä näemme ensi kesänä, tai corricupin kisoissa.

68
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 11.07.12 - klo: 19.55 »
Voi olla että jopa kaikki nuo käy suoraan. 9 kg riittää väännöksi. Tuo SC-1251MG sattui itselle, matalana on stylen näköinen mutta eipä tuon korkeuden puolesta Slässissä ahdasta ole. Taitaa olla kiinnitysväliltään vähän lyhyempi kuin Traxxas 2075-servo, mutta on kyllä pysynyt ihan samoilla ruuveilla paikoillaan jo vuoden verran. Savöxin puolesta vielä sen verran, että siinä on tarpeeksi pitkä johto joka yltää mutkikasta reittiä akun alta eristyskotelon kautta vastariin ilman kikkailuja. Sanwan johtoa piti jatkaa.

69
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 11.07.12 - klo: 18.22 »
Meneekö toi vakio ohjausservo helposti rikki?
Jotain ihme vikaa tuossa tai käyttäjässä, kun toiseen suuntaan kääntyy kunnolla ja toisessa suunnassa tulee semmonen ihme stoppi mistä ei mene yli, paitsi jos hieman avittaa kääntämällä renkaasta.
Omasta kalustosta hajosi molemmista servo noin vuoden ikäisinä. Sanwaa ja Savöxiä sattui löytymään tilalle.

Kannattaa lopettaa oikuttelevan servon kokeilu siihen, itselläni on epäilys että viallinen servo kärväytti VXL-3S noparin BEC:in saman tien. Meni takuuseen, enkä tiedä mikä oli todellinen vika mutta kumminkin, outo yhteensattuma. Ensin lakkaa servo kääntymästä toiseen suuntaan ja heti perään mykistyy nopari ilman sen kummempaa savuamista.

Muovirattaat siellä on kannen alla, silmämääräinen tarkistus kertoo onko hampaat tallella. Multa löytyy nuo romut vielä, jos ehjiä rattaita tarvitset niin laita YV:tä.

70
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 11.07.12 - klo: 18.15 »
Jotkut isonappulaiset, kokeile vaikka Prolinen Caliberia.

Isonappulaiset ja kovat, kyllä. Proline Caliberit ei vaan ole sellaiset. Itse olen corrissa koittanut säästellä niitä rata- ja kilparenkaaksi, en malta lähteä niillä kivimurskalle bashaamaan.

Mitä silmäilin parin kotimaisen verkkokaupan tarjontaa, niin ei itselle oikein tullut vastaan kymppikrossiin sopivia kivimurskalla sudittelurenkaita. Kovin rata-ajoon suunnattua tuntuu olevan valikoima, niinkuin on autokin. Corrille ja monsterille nappularenkaita kyllä on. Jotkin mahdollisimman kovat nyt ainakin etsisin kymppikrossiin, kuviosta piittaamatta jos ei kerran nappulaa löydy.

71
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 11.07.12 - klo: 10.33 »
Onkos noi core-rc:n nimh akut hyviä?

Eiköhän kotimaisissa RC-kaupoissa autokäyttöön myynnissä olevat NiMh-akkupaketit ole aika tasalaatuisia nykypäivänä. Jos akun ominaisuuksilla alkaa olemaan hirveästi väliä, on harrastuksessa aika siirtyä LiPo-puolelle. Ei kokemusta merkistä, mutta itse uskaltaisin core-rc:tä ostaa jos NiMh-akkua tarvitsisin.

72
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 07.07.12 - klo: 15.46 »
http://fi.eurorc.com/product/1153/hobbywing-ezrun-sc-8-combo-120a-4000kv Onks toi ihan tappo setti nimh akulla? En kuiteskaa halua mitään älytöntä millä ei voi ajaa :D Ja kestääkö 2wd slashi ton?


Eiköhän tuo ole ihan toimiva setti, 4000 kV on ihan järjellinen arvo moottorille.

73
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 07.07.12 - klo: 15.43 »
Kyllä vakiokori käy ja niitä on nähty. Ei oo milleistä kiinni, taitaa riittää esim. että pyörä menee korin sisään jousitus painettuna. Tervetuloa kisoihin!

74
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 04.07.12 - klo: 16.33 »
Jaa ei siellä ollutkaan kun ohjaimen säädöt pitkin vituraa,,, Toi on kyllä niin vaikea laitteisto käyttää kun joku voi oikeesti olla  :shocked:

Onhan siinä aika paljon toimintoja hoidettu kahdella painikkeella, yhdellä ledillä ja yhdellä potikalla. Manuaalisivu valikkokaaviosta on hyvä olla käsillä, ja onhan siitä sellainen pikku lehdykkä mukana joka kulkee kätevästi paristokotelon sisällä.

Olin vähän huolissani tästä radion alkeellisuudesta, kunnes HOKE tuolla jossain Sanwa M11X -topicissa kirjoitti, että hänellä on vain pari toimintoa ohjelmoitu pikavalikkoon, ja niitäkään tarvitsee harvoin. Samat toiminnot on Traxxas-radiossa melko nopeasti esillä myös. Mutta... hidas on säätää jotain edistyneempää, ja vaikea palata samaan asetukseen myöhemmin tai merkitä muistiin ja tietää mitä tarkalleen tuli asetettua. Itse asiassa aika harvassa alle 100 €:n ja/tai RTR-paketin radiossa taitaa olla jarruvoiman säätö "ABS"-toiminto. Itsellä pari noita käytössä ja pahin radionvaihtokuume alkaa mennä ohi, näissä pysyttelen. Ja tämä päätöshän pitää ehkä huomiseen...

75
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 04.07.12 - klo: 08.49 »
Ja mitäköhän taas, slashin nopari sekoilee.. Mitä pitää tehä kun slashista katosi pakki ja jarru kokonaan mutta eteen päin kulkee hyvin?? Kohta menee hermo   :cry:

Ensimmäinen temppu on varmaan noparin kalibrointi. Slash 5803 manuaali, sivu 16.

76
Tulokset / Vs: Short Cource Summer Cup 2012 SARJATILANNE
« : 19.06.12 - klo: 09.18 »
SC2-10 Laurinkosken ja Langenojan pisteet Vantaan kisasta on hukkuneet jonnekin.

77
Sama päivä (4.8.) mutta toinen rata, jos Jyväskylässä ahdistaa? Joensuu? Kotka? Oulu? Vantaa II? Tammisaari II?

78
Ihan vaan muistutuksena, että syyskuussa on kyllä sääriski melkoinen, ja Jyväskylän seutu taitaa olla sateisempi kuin Helsinki-Turku. Itselläni tämä corrikalenteri näyttää kummallisen tyhjältä heinäkuussa, 14.7. kisa sopisi hyvin. Mutta itse tulen kyllä N-finaaliin rämpimään syyskuussakin, sen verran pitää urheiluhenkeä olla...

79
Huimaa kehitystä ja kotikentän hyödyntämistä Albinilta, kaksi B-finaalivoittoa tuupissa! Kalustona Traxxas Slash vakioalustalla ja Velineon/VXL-3s tekniikalla! Ja jännitettävää riitti vielä kaiken ajamisen jälkeenkin, kun Tuomas otti myös kaksi voittoa ja aikavertailu oli tarpeen! Mahtavaa pojat, onnea molemmille! Ja tuupin A-finalistit, omasta näkökulmastani uskomatonta menoa taas kerran!

Oma suoriutuminen noin sijoitusmielessä nyt ei taaskaan niin kummoista ollut. Ensimmäisellä kierroksella sijoitus näköjään aina tippuu lähtöruudusta, ja pääsen lähinnä takaa-ajoasemaan. Meno oli koko päivän todella siistiä, itse en tullut tuupituksi kertaakaan. Viimeisessä B-finaalissa jumbosija ei toki näytä hyvältä, mutta tosiasiassa kyseessä oli päivän nopein B-finaalilähtö, kaikki saivat 10 kierrosta, Tuomas sai edun aikavertailuun, itse sivusin omaa päivän bestläppiä (30,7) ja kilvanajofiilistäkin oli loppuun asti kun Isto ehti muutaman sekunnin päähän eteeni ja pysyi siellä loppuun asti kovasta yrityksestäni huolimatta! Hyvää settiä Istolta, kalustona Ansmann josta Isto aamulla pyyhkäisi maaliskuun jälkeen kertyneet hämähäkinverkot pois! Ja takarenkaina minipinnit!

Tekniikkamurheita ei varsinaisesti ollut, sen verran siitä että LRP X12L 5.0T 4100 kv 550-kokoinen moottori ei ole oikea valinta Släshiin ainakaan tuolle radalle ja tuskin millekään. Tyrkkyä kyllä löytyy, mutta myös painoa tulee taakse 90 g lisää. Sai olla throttle expoakin aika reilusti ettei kaikki kiihdyttäminen mennyt sutimiseksi.

Järjestelyt toimivat hyvin ja aikataulu piti, palkintojenjakoon päästiin jopa etuajassa! Rata oli todellinen krossirata, nyt ei auto kaatuillut pidosta edes päivän lopulla. Läheltä katsoen oli yllättävänkin epätasaista ja hurjan näköistä, hämmästyttävän hyvin autot silti menivät kaikenkaikkiaan oikeaan suuntaan. Näyttävyyttä lisäävää irtotavaraa riitti. Hyppyjen lähtöjen epätasaisuus tosin pakotti etsimään jänniä ajolinjoja "siihen parhaaseen kohtaan", ajamaan maita pitkin tai epäonnistumaan hypyssä. Kaikkea nähtiin, itseltäni ja muilta. Tuohon toivoisin panostusta, että hypyn lähtö olisi käytettävissä koko leveydeltä kun oikea vauhti ja rytmi on jo sinänsä haaste.

Kiitokset kaikille ja erityisesti järjestäjille ja sarjan puuhamiehille! Turussa ihmetellään seuraavan kerran.

80
Mikäs rengas toimii ?
Onko testidataa tarjolla... jo paikalla olevilta ja rataa tahkonneilta  :wink:

Yksi akullinen tuli ajeltua. Irtonaista tavaraa on radan pinnassa niin paljon, että linja tuskin puhdistuu oleellisesti paljollakaan ajamisella. Proline Caliber itsellä takana, toimi mielestäni kelvollisesti. Cityblockin toimivuudesta kuulin mainittavan, ja Enduron toimimattomuudesta.

81
sehä näyttää hyvälle..

jkl & tre porukka tulee perjantaina paikoille ja yöpyy ek-campingissä.  :evil:

http://www.ek-camping.com/


Omakin suunnitelma jalostui sitten tähän suuntaan. Perjantai-iltana kasin tienoilla olen viimeistään paikalla. Mukana tulee 3x3 m katos. Joku muukin mahtuu siihen, saattaa jopa pöytätilaa järjestyä tarvitsevalle.

82
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 11.06.12 - klo: 22.56 »
OK. Jos voittais noista jäätelötikuista IPhonen niin voishan sitä sillä kokeilla  :grin:. Ei ilkeä nykyistä androidia laittaa kyytiin, kun on osamaksuja vielä melkein vuosi jäljellä. Nyt löytyy vihdoin itseltä tylympääkin moottoria kuin Velineon, ei jäisi ainakaan voimasta kiinni. Mutta... anti olla.

Tommi, et sitten pääse Tammisaareen? Kyllä kait näissä vehkeissä kuten missä tahansa moottoriurheilussa modaukset kuuluu asiaan, "vakiossa ei ole mitään vakiota" -tyyliin. On se aika pökerryttävä ajatus että kisassa otettais uudet RTR-autot laatikosta, lyötäisiin jokaiselle ladattu Nimh-akku ja radion patterit kouraan ja aloitettais 5 min eräharjoitukset heti. Ei ehkä loppuviimeksi olisi kovin kivaa.

83
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 11.06.12 - klo: 10.27 »
Ihan hurtti kokeilu tuo 90 km/h, hyvä tietää. Uskoisin aerodynaamisen rajan olevan 100 km/h tienoilla mutta olen valmis korjaamaan käsitystäni jos kukaan ei siihen pääse  :evil: . Sääliksi käy GPS:ää ja autoa kun se kippaa tuosta vauhdista. Eipä ole itsellä kiinnostusta mittailla tai kokeilla, mutta mielipide on että kaikki mitä slässi kulkee yli n. kuudenkympin on liikaa. Sama määrämittainen pätkä edestakaisin tunnin sisällä ja hitaampi nopeus molemmista vedoista, lienee standardi nopeuskoeraami 1:1-maailmassa. Tylsää, mutta reilumpaa kuin se että vedetään kovia lukemia myötätuulella ja/tai myötämäkeen ynnä unohdetaan kertoa että auto hajosi kokeessa ja raportoidaan vielä tulos jotenkin vertailukelpoisena "ennätyksenä".

Slässi tuntuu innoittavan rakenteluun. Sitten kun aletaan modaamaan nopeuskoeversiota niin että mallin osaluettelon osista vaihtuu ei-alkuperäisiin lukumääräisesti yli jonkun 15% (pl. sähköt, pyörät ja kori) tai auton painosta ilman sähköjä, pyöriä ja koria on jotain enemmän kuin ehkä 20% muita osia niin onko kyse enää Släshistä? Mielestäni silloin on reilumpaa todeta että omavalmiste-corrin nopeudeksi tuli xx. Jos lisäksi käytetään korissa ilmanohjaimia tms. jotka ei ole sallittuja kisoissakaan on reilua lakata puhumasta corrista.

Vähän paatosta ja offtopicia suhteessa edelliseen viestiin, mutta oikeasti: missä vaiheessa Slash lakkaa olemasta Slash ja olisi reilumpi ruveta puhumaan omavalmisteesta? Onko rakentavia ajatuksia aiheesta, tai vaikka ihan vertailukohtaa rakentelusäännöistä maailmalla tai muiden automallien suhteen?

84


Tällä tavalla on menty nyt viisi kisaa. Lidlistä hankittu tukeva Keter-pakki, jonka päällä on hyvä yli 90-kiloisen porsaan istua. Ei tarvitse eri tuolia, ja taittuvat tuolit onkin yleensä vähän matalia ym. ongelmallisia rimpuloita. Corri (Slash 2WD), ohjain, akut ja pieni laturi ynnä manuaalit ja dokumentit mahtuu. Eli tuon kun muistaa ottaa niin ainakin pystyy ajamaan, muuta ei tarvitse jos mitään ei hajoa tai tarvitse säätää... Lisäksi sitten työkalupakki ja varaosia + renkaita eri laatikoissa. Kirkasta kannellista SmartStore-boksia näkyy kisoissa muillakin, saa ainakin Tokmannilta. Ja "retkipöytä" (vaikea löytää, itse löysin käytetyn foorumilta), ja ulkokisoihin katos 3x3 m joka on helppo pystyttää (itsellä hakusessa)...

85
Yleinen keskustelu / Vs: RC-auton ajaminen
« : 10.06.12 - klo: 23.44 »
Eikös idea kaikessa kilpa-ajamisessa ole pitää koko ajan vauhti yllä? Jarruttaminen ja kiihdyttäminen on myrkkyy kellolle.

En nyt sanoisi noin jyrkästi jarruttamisesta ja kiihdyttämisestä, kyllä niitä kannattaa tehdä rivakasti silloin kun on oikea hetki. Mutta ei liikaa, jotta pysyy se vauhti yllä. Siinähän sitä onkin sitten tavoitetta tehdä tuo riittävän usein oikein...

Krossisarjoista... sähköpuolella on helpompi aloittaa, ei tarvitse mekaanikkoa kisoissa ym. . Corrit (SC2-10, SC4-10) on uusi luokka, rento meininki ja vähän teknisiä sääntöjä, ei SM-arvoa eikä lisenssejä. Buggyluokat M2-10, M4-10 on vanhempia, niihinkin on helppo lähteä, ja kisoja on tarjolla enemmän, myös SM-arvo ja kv. kisoja. Kaikissa luokissa kärkikuskit ajaa muitakin luokkia ja menevät kovaa, varaudu siihen että aloittaessasi olet vähintään 10% jäljessä kärjen kierrosajoissa. Omat palkinnot ja motivaatio kannattaa hakea siitä että kehittyy itse. Mutta ei nyt mielellään tässä ketjussa ruveta äänestämään parhaasta sarjasta.

86
Yleinen keskustelu / Vs: RC-auton ajaminen
« : 10.06.12 - klo: 14.42 »
Tuolta Jonin linkkivinkistä (kiitos vaan) löytyi kirjavinkki Driving-luvun perältä. Ross Bentleyn Speed Secrets, siitä on eri painoksia olemassa. Hankin kirjan talvella ja se on kyllä pyörinyt käsissä kiitettävästi. Kirja käsittelee toki 1:1-autoilla ajamista asvaltilla, mutta yli 90%:n hyötysuhteella sisältö sopii myös RC-touhuihin. Hypyistä ei kirjassa puhuta mitään, eikä siitä näkökulmasta että itse seisoo auton ja radan ulkopuolella ajaessaan. Mutta sitä mitä kuskin pitäisi ajatella ja miten rakentaa omaa osaamistaan ja ymmärrystään, sitä käsitellään perusteellisesti. Suosittelen, ja jos ei osaa englantia niin samalla voi ja kannattaa jo tämänkin takia opetella. Kirja on aika helppoa englantia.

87
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 08.06.12 - klo: 21.00 »
Nimhille tarjoaisin max 1,2 A ja lipolle 2 A

88
Kiitoksia autokuvista. Sieltä löytyi omakin (vihreä keula, musta skooppi, #67) moneen kertaan. Näyttää alusta melko löysältä, ja ajolinja aina yhtä suurpiirteiseltä... No onhan siinä nyt vähän yritystä. Kiitos!

89
Vähän videoo myös tältä päivältä.

Kiitokset taas videosta. Nyt on rata ja yöpymissuunnitelmat sen verran kaukana että jää ennakkoharjoittelut väliin. Mutta kun tuota videota tässä nyt viikon verran tutkii niin eihän sitä tarvitse treenatakaan  :evil:! Jälkimmäinen kuvakulma toimi hyvin, itse voisin vaikka ajaa sieltä kalliolta. Nuo suoraan ajajakoroketta kohti ja siitä poispäin linjatut hypyt vaikuttavat nimittäin näin yksisilmäisen näkökulmasta vaikeilta, helpompi olisi hahmottaa hyppyä sivusta. No, annetaan Albinille vähän tasoitusta slässienvälisissä :laugh:! Sedällä on nyt kyllä uusi moottori, jos vaan setä osaa sen säätää niin ettei lämmöt karkaa. Tuo pöly ja ruoho on kyllä tuttua Kärppämäestä. Omasta pakista arvotaan Proline Caliberia alle ilmeisesti? Enduro Supersoftit kulahti takana parissa viikossa niin että mahtaako niissä enää olla hokkia tuohon.

90
BEC = Battery Elimination Circuit, piiri jonka ansiosta "apulaitteet" kuten vastaanotin ja ohjausservo saavat virran suoraan sähköauton ajoakusta, jossa jännite on yleensä sopimaton apulaitteille.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6