Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - HLuomanen

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6
91
Mikäs rengas toimii ?
Onko testidataa tarjolla... jo paikalla olevilta ja rataa tahkonneilta  :wink:

Yksi akullinen tuli ajeltua. Irtonaista tavaraa on radan pinnassa niin paljon, että linja tuskin puhdistuu oleellisesti paljollakaan ajamisella. Proline Caliber itsellä takana, toimi mielestäni kelvollisesti. Cityblockin toimivuudesta kuulin mainittavan, ja Enduron toimimattomuudesta.

92
sehä näyttää hyvälle..

jkl & tre porukka tulee perjantaina paikoille ja yöpyy ek-campingissä.  :evil:

http://www.ek-camping.com/

Omakin suunnitelma jalostui sitten tähän suuntaan. Perjantai-iltana kasin tienoilla olen viimeistään paikalla. Mukana tulee 3x3 m katos. Joku muukin mahtuu siihen, saattaa jopa pöytätilaa järjestyä tarvitsevalle.

93
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 11.06.12 - klo: 22.56 »
OK. Jos voittais noista jäätelötikuista IPhonen niin voishan sitä sillä kokeilla  :grin:. Ei ilkeä nykyistä androidia laittaa kyytiin, kun on osamaksuja vielä melkein vuosi jäljellä. Nyt löytyy vihdoin itseltä tylympääkin moottoria kuin Velineon, ei jäisi ainakaan voimasta kiinni. Mutta... anti olla.

Tommi, et sitten pääse Tammisaareen? Kyllä kait näissä vehkeissä kuten missä tahansa moottoriurheilussa modaukset kuuluu asiaan, "vakiossa ei ole mitään vakiota" -tyyliin. On se aika pökerryttävä ajatus että kisassa otettais uudet RTR-autot laatikosta, lyötäisiin jokaiselle ladattu Nimh-akku ja radion patterit kouraan ja aloitettais 5 min eräharjoitukset heti. Ei ehkä loppuviimeksi olisi kovin kivaa.

94
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 11.06.12 - klo: 10.27 »
Ihan hurtti kokeilu tuo 90 km/h, hyvä tietää. Uskoisin aerodynaamisen rajan olevan 100 km/h tienoilla mutta olen valmis korjaamaan käsitystäni jos kukaan ei siihen pääse  :evil: . Sääliksi käy GPS:ää ja autoa kun se kippaa tuosta vauhdista. Eipä ole itsellä kiinnostusta mittailla tai kokeilla, mutta mielipide on että kaikki mitä slässi kulkee yli n. kuudenkympin on liikaa. Sama määrämittainen pätkä edestakaisin tunnin sisällä ja hitaampi nopeus molemmista vedoista, lienee standardi nopeuskoeraami 1:1-maailmassa. Tylsää, mutta reilumpaa kuin se että vedetään kovia lukemia myötätuulella ja/tai myötämäkeen ynnä unohdetaan kertoa että auto hajosi kokeessa ja raportoidaan vielä tulos jotenkin vertailukelpoisena "ennätyksenä".

Slässi tuntuu innoittavan rakenteluun. Sitten kun aletaan modaamaan nopeuskoeversiota niin että mallin osaluettelon osista vaihtuu ei-alkuperäisiin lukumääräisesti yli jonkun 15% (pl. sähköt, pyörät ja kori) tai auton painosta ilman sähköjä, pyöriä ja koria on jotain enemmän kuin ehkä 20% muita osia niin onko kyse enää Släshistä? Mielestäni silloin on reilumpaa todeta että omavalmiste-corrin nopeudeksi tuli xx. Jos lisäksi käytetään korissa ilmanohjaimia tms. jotka ei ole sallittuja kisoissakaan on reilua lakata puhumasta corrista.

Vähän paatosta ja offtopicia suhteessa edelliseen viestiin, mutta oikeasti: missä vaiheessa Slash lakkaa olemasta Slash ja olisi reilumpi ruveta puhumaan omavalmisteesta? Onko rakentavia ajatuksia aiheesta, tai vaikka ihan vertailukohtaa rakentelusäännöistä maailmalla tai muiden automallien suhteen?

95


Tällä tavalla on menty nyt viisi kisaa. Lidlistä hankittu tukeva Keter-pakki, jonka päällä on hyvä yli 90-kiloisen porsaan istua. Ei tarvitse eri tuolia, ja taittuvat tuolit onkin yleensä vähän matalia ym. ongelmallisia rimpuloita. Corri (Slash 2WD), ohjain, akut ja pieni laturi ynnä manuaalit ja dokumentit mahtuu. Eli tuon kun muistaa ottaa niin ainakin pystyy ajamaan, muuta ei tarvitse jos mitään ei hajoa tai tarvitse säätää... Lisäksi sitten työkalupakki ja varaosia + renkaita eri laatikoissa. Kirkasta kannellista SmartStore-boksia näkyy kisoissa muillakin, saa ainakin Tokmannilta. Ja "retkipöytä" (vaikea löytää, itse löysin käytetyn foorumilta), ja ulkokisoihin katos 3x3 m joka on helppo pystyttää (itsellä hakusessa)...

96
Yleinen keskustelu / Vs: RC-auton ajaminen
« : 10.06.12 - klo: 23.44 »
Eikös idea kaikessa kilpa-ajamisessa ole pitää koko ajan vauhti yllä? Jarruttaminen ja kiihdyttäminen on myrkkyy kellolle.

En nyt sanoisi noin jyrkästi jarruttamisesta ja kiihdyttämisestä, kyllä niitä kannattaa tehdä rivakasti silloin kun on oikea hetki. Mutta ei liikaa, jotta pysyy se vauhti yllä. Siinähän sitä onkin sitten tavoitetta tehdä tuo riittävän usein oikein...

Krossisarjoista... sähköpuolella on helpompi aloittaa, ei tarvitse mekaanikkoa kisoissa ym. . Corrit (SC2-10, SC4-10) on uusi luokka, rento meininki ja vähän teknisiä sääntöjä, ei SM-arvoa eikä lisenssejä. Buggyluokat M2-10, M4-10 on vanhempia, niihinkin on helppo lähteä, ja kisoja on tarjolla enemmän, myös SM-arvo ja kv. kisoja. Kaikissa luokissa kärkikuskit ajaa muitakin luokkia ja menevät kovaa, varaudu siihen että aloittaessasi olet vähintään 10% jäljessä kärjen kierrosajoissa. Omat palkinnot ja motivaatio kannattaa hakea siitä että kehittyy itse. Mutta ei nyt mielellään tässä ketjussa ruveta äänestämään parhaasta sarjasta.

97
Yleinen keskustelu / Vs: RC-auton ajaminen
« : 10.06.12 - klo: 14.42 »
Tuolta Jonin linkkivinkistä (kiitos vaan) löytyi kirjavinkki Driving-luvun perältä. Ross Bentleyn Speed Secrets, siitä on eri painoksia olemassa. Hankin kirjan talvella ja se on kyllä pyörinyt käsissä kiitettävästi. Kirja käsittelee toki 1:1-autoilla ajamista asvaltilla, mutta yli 90%:n hyötysuhteella sisältö sopii myös RC-touhuihin. Hypyistä ei kirjassa puhuta mitään, eikä siitä näkökulmasta että itse seisoo auton ja radan ulkopuolella ajaessaan. Mutta sitä mitä kuskin pitäisi ajatella ja miten rakentaa omaa osaamistaan ja ymmärrystään, sitä käsitellään perusteellisesti. Suosittelen, ja jos ei osaa englantia niin samalla voi ja kannattaa jo tämänkin takia opetella. Kirja on aika helppoa englantia.

98
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 08.06.12 - klo: 21.00 »
Nimhille tarjoaisin max 1,2 A ja lipolle 2 A

99
Kiitoksia autokuvista. Sieltä löytyi omakin (vihreä keula, musta skooppi, #67) moneen kertaan. Näyttää alusta melko löysältä, ja ajolinja aina yhtä suurpiirteiseltä... No onhan siinä nyt vähän yritystä. Kiitos!

100
Vähän videoo myös tältä päivältä.

Kiitokset taas videosta. Nyt on rata ja yöpymissuunnitelmat sen verran kaukana että jää ennakkoharjoittelut väliin. Mutta kun tuota videota tässä nyt viikon verran tutkii niin eihän sitä tarvitse treenatakaan  :evil:! Jälkimmäinen kuvakulma toimi hyvin, itse voisin vaikka ajaa sieltä kalliolta. Nuo suoraan ajajakoroketta kohti ja siitä poispäin linjatut hypyt vaikuttavat nimittäin näin yksisilmäisen näkökulmasta vaikeilta, helpompi olisi hahmottaa hyppyä sivusta. No, annetaan Albinille vähän tasoitusta slässienvälisissä :laugh:! Sedällä on nyt kyllä uusi moottori, jos vaan setä osaa sen säätää niin ettei lämmöt karkaa. Tuo pöly ja ruoho on kyllä tuttua Kärppämäestä. Omasta pakista arvotaan Proline Caliberia alle ilmeisesti? Enduro Supersoftit kulahti takana parissa viikossa niin että mahtaako niissä enää olla hokkia tuohon.

101
BEC = Battery Elimination Circuit, piiri jonka ansiosta "apulaitteet" kuten vastaanotin ja ohjausservo saavat virran suoraan sähköauton ajoakusta, jossa jännite on yleensä sopimaton apulaitteille.

102
Sähköautot / Vs: EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet
« : 06.06.12 - klo: 21.39 »
Itselläni on SpeedPassion, mutta periaate lienee sama. Nopari pois päältä, nappi pohjaan ja pidät kunnes olet valikossa oikealla kohdalla. Lyhyt piippaus = 1, pitkä piippaus = 5. Jos ei lähde näin kelaamaan valikoita vaan antaa aina samanlaisen merkkipiippauksen niin noparissa lienee joku virisofta jolloin ei asetukset onnistu ilman ohjelmointilaitetta ja ehkä jopa nimenomaan pro-sellaista.

103
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 03.06.12 - klo: 11.25 »

...

4. Testi: kun vika ilmenee, niin kaasuttaessa kuuluu vaimea surina, eli moottori käy. Mutta pinjoni ja spurri vain tärisevät ja naksuvat. Kun vähän renkaista avittaa, niin lähtee pyörimään kun kierrokset nousee.

5. Johtopäätös: vika vaihteiston rattaissa. Vai mitä?

...


Onko se pinioni kunnolla kiinni moottorin akselissa?

104
Itse kaikissa tähän astisissa kisoissa "N-finaalin" kokeneena kannatan myös rentouden nimissä 2/4, 3/5 jne. laskentaa. A-finalistit paremmin osaavat esim. lähteä törmäilemättä, mutta meillä täällä perimmäisessä finaalissa löytyy kokemattomuutta ja taitamattomuutta vaikka muille jakaa ja 1. mutkan kasa on todennäköinen. Eli 2/4 laskennalla ei niin paljoa harmita esim. hyvän lähtöruudun menettäminen jossain erässä jo eka mutkassa ilman omaa ansiota takaa tulevan sähläämisen takia. Ainahan sitä voi yrittää katsella takasektoriin ja yrittää väistää tai ehtiä alta pois, mutta noviisina sitä ei vaan aina osaa eikä pysty.

Edit: Niin joo, kyllä oma N-finalistin perspektiivi on se että yksikin omasta puolesta hyvin ajettu erä ja suht. kilpailukykyinen bestläppi sekä ajoittain saavutettu kierrosten tasaisuus ynnä ajoittainen kilvanajotilanne palkitsee ihan riittävästi, tuntuu vielä aika etäiseltä tavoitella maininnanarvoista sijoitusta koko tapahtuman rankingissa. Mutta... koko tapahtuman ranking on ehkä häntäpään osalta oikeampi 2/4 laskennalla kuin 3/4 laskennalla, johtuen A-finaalia suuremmasta todennäköisyydestä että tulos heikkenee muiden törmäilyn takia.

105
Olipa taas mukava pitkä päivä hyvän harrastuksen parissa, kiitos kaikille puuhamiehille ja kärsiville tai kärsivällisille taustajoukoille... Rata oli sopivan haastava ja karsi kyllä paikoin jyvät akanoista olematta silti kohtuuton. Varikolla ja radalla oli erinomainen henki päällä.

Oma sijoitus, 16/17 SC2:ssa, ei näytä kummoiselta, mutta seurahan oli kovaa ja kun tarkemmin tutkiskelin tuloksia niin olihan siellä kuitenkin oma päivän bestläppi n. 27,6 viimeisessä B-finaalilähdössä, B-finaaliin ansaittu lähtöruutu 4/7 ja kaksi nelossijaa B-finaaleissa. Joku satunnainen sija tuntui tulleen jopa ihan ajamalla, eikä kärkijoukkokaan varvannut kovin usein. Radan haasteiden kanssakaan ei tullut isommin nössöiltyä, paikan vakionostaja Kauppinen voi todistaa että keskituplaa tuli urheasti yritettyä yhdellä ylitse B-finaaleissa vaikka kaatoa tuli kaadon jälkeen! No, kyllähän se joskus onnistuikin. Parissa lähdössä jäin klassisesti eka mutkassa letkan hännille, ja yksi keskeytys tuli noparin kiinnitysongelmien takia, liimauksista irronnut nopari osui virtakytkimeen ja löi virrat pois päältä.

Kisatouhut klassikko-slashillä jatkuu. Tuntuu muut osa-alueet olevan jo siinä määrin hallussa, että alustan säädöillä alkaa olla väliä. Kärsivällisesti hieron settiä kohdalleen, periaatteista tinkimättä... Släshin vakioalustasta otetaan "kaikki irti" ja katsotaan mihin se ja omat kyvyt riittävät...

106
Yleinen keskustelu / Vs: Mikä ajanottosysteemi?
« : 22.05.12 - klo: 22.45 »
Ruotsalaisen DirtChampDesigns:in TimeR on raudaltaan Robitronicia nykyaikaisempi. Itsellä on henkkoht käytössä. Softa toimii harjoittelussa, mutta on erittäin puutteellinen kisatouhuihin. Silti... rauta toimii hyvin, suosittelen. Eikä mitään tarvitse liittää verkkovirtaan, systeemi kukkuu omilla akuilla tuntitolkulla.

107
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 20.05.12 - klo: 23.32 »
Mulla on slash 2wd ja eilen taas pitkästä aikaa radalla, jossa pääasiassa kova savipohja ja osittain tekonurmea, kova määrä isoja kaksois- kolmois hyppyjä ja pienempiä samanlaisia. Eihän tolla pysty ajamaan ollenkaan sinne mihin haluaa, jos lähtee perä mutkassa irti (tai mikä vasta ongelmallista onkin niin suoralla
 kiihdytettäessä) niin lähes samantien pyörähtää tai lähtee vetämään kauheeta edestakas mutkaa kun yritän pitää auton rataa pitkin. Ja hyppyrikäyttäytyminen on semmosta että kyllähän siinä kaasulla pystyy pelaamaan missä asennossa auto tulee alas, mutta kun hyppyrit on niin terveestä että sama tuleeko kaasu pohjassa- puolessa tai hiljaa niin mikään ei ole sopiva, läsähtää kovasti paukahtaen seuraavan hyppyrin huipulle tai pohjaan tai ihan radan ulkopuolelle jonnekkin. Aikamoista vuodatusta, mut ongelma on ettei tällä takavetoisella pysty ajamaan kunnolla suoraan tai mutkassa hallittua luisua yhtään. No sehän on shortcourse. tulinkin siihen tulokseen että nelivetoa olis mielenkiintoista kokeilla. Eli neliveto pitemmällä akselivälillä suhteessa raideleveyteen, matala painopiste ja hyvin vaimentavat iskarit (sisään- ja ulosvaimennus kohdillaan). sopisko mikään auto kuvaukseen?? Sähköautoja meinaan. Tavoitteena olis päästä ajamaan kunnolla rataa, ajotaitojakin on uskoakseni ettei siinä ainakaan suurin puutos ole. Antakaa mulle kokemuspohjaisia vinkkejä uuden auton hankintaan, siis suoria autoehdotuksia.

Kuulostaa kyllä nämä Slashin ongelmat aika noobisetiltä, sori vaan. Harkitse nyt vielä esim. seuraavia toimia ennenkuin lähdet laukoille autohankinnoissa. Manuaali käteen ja radiosta vähän expoa ohjaukseen, niin ei kiemurtele suoralla. Ohjaustrimmi kohdalleen että auto menee lähtökohtaisesti suoraan. Vähän haritusta etupyöriin, yksi aste kummallekin pyörälle ulospäin (se tekee n. 8 mm 450 mm:n päässä pyörän akselista, suora keppi avuksi ja sanomalehti alle johon voi piirtää) niin viimeistään rauhoittuu suoralla. Throttle expoa myös radiosta jonkin verran, jos kaasusormi on liian raskas niin ei lähde perä sivulle. Jarrua voi myös pehmentää Traxxasin radiosta, ainutlaatuinen ominaisuus RTR-pakettien radioissa muuten! Pidempi välitys voi auttaa myös. 23/86 rattaat kehiin. Krossiradat ja varsinkin hyppyrit on Suomessa tehty ensisijaisesti vanhoille ja suosituille luokille M8 polttiksille tai M10 sähkökrossareille, jotka on molemmat tehty lentämään paremmin kuin Corri. Elikkä hyppyjä pitää vaan oppia arvioimaan kriittisesti onko siihen Corrilla eväitä vai pitääkö mennä maita pitkin.

Mutta... itselle sopivan automallin haku on yksi tapa harrastaa. Toinen - ehkä edullisempi ja antoisampi - on yrittää ottaa kaikki irti siitä kalustosta mitä käsissä on.

108
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 20.05.12 - klo: 23.06 »
http://www.hobbylinna.com/blitz-24ghz-waterproof-p-25532.html      tai       http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-sahkoautot/traxxas-slash-2wd-rtr-2010-spec-24g-trx5803 noita autoja olen katsonut, mutta en tiedä kumpiko olisi parempi... Ensimmäiseksi autoksi olisi siis tulossa. Kumpaa te suosittelisitte?

Blitz on varmaan OK ja suosittu auto myös, mutta varmasti pystyn omasta kokemuksesta suosittelemaan Slashia. On ollut erittäin OK ensimmäiseksi autoksi. Osia saa hyvin jopa Suomesta. Pyri ostamaan VXL-malli jos rahasta ei absoluuttisesti ahdista, siinä saa satasella todella paljon lisäarvoa. Laturi ja akku ovat riittämättömät siinä kuten kaikissa muissakin RTR-paketeissa, siihen kannattaa varautua. N. 500 € menee rahaa vähintään joka tapauksessa ennenkuin on "kunnon systeemit" kasassa joilla pystyy ajamaan n. tunnin-puolentoista session kerrallaan peräkkäisinä päivinä. Traxxasin 2,4 GHz TQ-radiossa on muuten "ABS-jarru" eli jarruvoimaa voi säätää radiosta, 2WD:ssä erittäin tärkeä ominaisuus jota ei taida löytyä monista Futaban ja muiden n. 100 € malleista ja vielä vähemmän RTR-pakettien radioista.

109
Yleinen keskustelu / Vs: Iskarin asento
« : 18.05.12 - klo: 09.06 »
Slashin vauhtiin tai ajettavuuteen ei korkea painopiste vaikuta, ainakaan huonontavasti. Viime kesän ja talven aikana nähtiin kuitenkin kuinka vakio Slashilla ajetaan lujempaa kuin useimmat nelkkuSCeet. Auton vahvuudet on vain ymmärrettävä ja osattava käyttää hyväksi. Vauhti kuitenkin tulee sieltä radion takaa ei alumiinihiphoposista.
Ei nyt aivan noinkaan.

Vai meinaatko että sama kuski ajaisi samoja läppiaikoja pohjalla missä painopiste on laskettu alas???

Kyseinen kaveri tuppas pärjäämään hyvin kyseisellä autolla vain koska ajoi hyvin ja toiset kohelsivat liikaa.
Se mainittu slässi jäi joka kerta taakse kun eräs matalammalla painopisteellä ollut auto sattui osallistumaan samaan kisaan  :wink:
 :tongue:

Enpä minäkään lähde kiistämään alemman painopisteen etuja. Tässä suomalaisessa SC-luokassa jota vois kuvailla "Open Modified"-luokaksi nämä nopeusvertailut yhden tekijän suhteen on toki hankalia: vapaat renkaat, vapaa moottori jne. . SC Winter Cup 3 -kisassa Nokialla 24.1. oli aikaa tarkkailla SC2-10 kuuman ryhmän menoa kun ei tarvinnut eikä tarvitse jatkossakaan siinä ajaa. Omaan silmään pisti tietenkin Hoken ja Rikun molempien ilmiömäinen ajo. Hoken pinkki kori teki varmasti kierroksella ohitettavalle selväksi kuka on takaa tulossa, Rikun kori ei erottunut yhtä selvästi. Tästä syystä tai muista syistä johtuen Rikulla oli takkua muun liikenteen kanssa huomattavasti enemmän kuin Hokella.

SC Endurance-kisassa 24.3. taas havaittiin, että kun oman Slässin (vakioalustalla) ohjain annettiin Jerzin käteen, kierrosajat nopeutui 10%. Itselläni kun oli Miron omavalmiste-LCG-Slässi näpeissä, se oli samat 10% tai enemmän hitaampi kuin Miron tai Jerzin käsissä. Eli hyvän kuskin käsissä autossa on potentiaalia, LCG ei automaattisesti tuo lisää nopeutta vaan kuskin taito ja mukavuusalue ratkaisee ainakin muualla kuin terävimmässä kärjessä.

Hyvää keskustelua iskarien asennosta, muuten. Ei mulla siihen ole mitään rakentavaa sanottavaa.

110
Loistavaa palvelua meille pitkämatkalaisille tämä video, kiitos! Luulin että tuo "nänni" lähtee tuosta ennen SC-kisoja, mutta ei sitten vissiin... Kait siitä yli pääsee ilman että corrin puskurit raapii maata.

111
M8-polttiskrossareiden lisäksi radalle sopii myös 1:10 Corrilla (SC2-10, SC4-10, esim. Traxxas Slash) tai kaikenlaisilla 1:10...1:8 sähkö- ja polttistruggyillä ja monstereilla. Ja tietenkin M8e-autoilla. 1:10 buggylläkin (M2-10, M4-10) voi kokeilla, mutta niille uskon tulevan vaikeuksia radan röykkyisyyden ja ruoholaikkujen kanssa, jos ajolinjat on kovin laakeat. Eli varmaan ympäri pääsee, mutta ei välttämättä ole kivaa. Yksi 1/16 Slashikin on radalla kerran nähty. Siinä yksilössä ei MHz-radio oikein kantanut, mutta kyllä sillä muuten radan ympäri pääsee. Yksi hyppy radalla on selvästi mitoitettu M8-luokalle, mutta siitäkin pääsee yli muillakin. Tiistai-iltaisin jos keli on kuiva radalla on porukkaa, tervetuloa tutustumaan ja kokeilemaan omaa kalustoa ja ajamista. Itse aloin käymään radalla 2010, eikä ruuhkaa ole ollut. Sähköautoja ei näy ihan joka kuukausi ja Correja ei käytännössä koskaan, muuta kuin meidän 1 tai 2 autoa. Kierrosajoissa pohjat 2WD Corrilla on toistaiseksi 51 s. Se on tekijämiehen helppo rikkoa, uskoisin että ainakin 45 s tuntumaan rata on 2WD Corrilla ajettavissa. Vakituista ajanottojärjestelmäähän radalla ei siis ole.

Polttiscrossarit jaksaa yleensä radalla n. 10 min kerrallaan, joten jos tuntuu että on itse nopeampien tiellä niin 10 min odotus ratkaisee asian. Ja onhan noitten voimaa ja menoa kiva katsella sen aikaa.

Niin että sitä vaan että tervetuloa tutustumaan myös sähköautoilla. Tiistai-iltaisin on portit auki. Ratamaksuakaan ei ensikokeiluista ruveta perimään. Eikä kilpailemaan tarvitse heti ruveta, tasavertaista kalustoa radalla on harvoin jos silloinkaan.

Edit 22.5.: Just kun pääsin sanomasta niin on toinenkin 2WD Slashi ilmestynyt tiistai-iltojen vakiokalustoon ja M4-10 krossarikin on radalla nähty. Tukkien ylitys tuotti ilmeisesti vähän haastetta, siitä huolimatta vauhti oli 2WD corriin nähden ylivoimaista kuten pitääkin olla. Mikon kanssa päästiin Slasheillä jo ajoittain vähän leikittelemään ohittamisella, hienoa!

112
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET KevätCruising 6.5.2012
« : 13.05.12 - klo: 08.51 »
Mukavaa oli ja puitteet toimi, kiitokset puuhahenkilöille. Oma sijoitus (SC2) yhdistetyssä Corri-finaalissa oli aika selvä (6), mitä nyt juniori Mikko Luopajärven (SC2) kanssa oli ajoittain tiukkaa kilvanajon makua. Mylaps.com:issa oli jotain teknistä takkua viikolla, mutta nyt pääsin tekemään kunnon analyysit. Henry Kanerva (SC2, yhdistetyn finaalin 4. sija) oli samoissa vauhdeissa vielä aika-ajoissa, mutta finaaleissa hän löysi ajoittain 3 s parannusta bestläppiin ja jäin armotta kyydistä. Onneksi olkoon! Harri Mäki-Paavolan (SC4, yhdistetyn finaalin 5. sija) nelkku pysyi myös sen verran hyvin vauhdissa, ettei viides sija ollut meikäläisen otettavissa. Kaatojeni vähäisyyden ansiosta Mikko pysyi sentään takana. Syyscruisingissa tuskin enää pysyy, M2-10 -luokassahan Mikko oli kuudes!

Oma suoritustaso oli viime Syyscruisingista parantunut. Pystyin jopa ajamaan nelisen kierrosta muutaman kympän päähän omasta parhaasta kierrosesta yhdessä lähdössä. Joka oma paras kierros oli toki murskaavat 6 s hitaampi kuin SC2-luokan kärkimiehellä Rikulla! Onneksi olkoon Rikulle huimasta suorituksesta! Silti... jos olisin ajellut tämäntasoisesti Syyscruisingissa (joka oli ensimmäinen RC-kisani ikinä ja rataprofiili likimain sama), olisin kisannut B-finaalin kärkipaikoista tai A-finaalin hännillä. Mukava nähdä että harrastelu ja oman ajamisen sparraus on tuottanut jotain tulosta, eikä paikka kisojen N-finaalin hännillä ole ehkä enää etukäteen ihan selviö vaan ajoittain pystyy ehkä ajamaan jonkun kanssa ihan kilpaa.

113
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 08.05.12 - klo: 23.11 »
Hei !

Pystyykö tällä säätimellä ajamaan tuon Velineon 3500 moottorin kanssa mikä tulee esimerkiksi 4x4 slässin tai 4x4 stampeden mukana? Tietääkö pitääkö jotian liittimiä yms vaihdella vai meneekö suoraan kiinni ? Lähinnä siis mitä pitäisi ottaa huomioon.

http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_215&products_id=25297

ps. Kaverilta kun meni tuo Velineon VXL-3S ESC..


Varmaankin pystyy, mutta ylimitoitettu 1:8-krossarin "mörkö"-noparihan tuo on, eli ei Släshiin tai Stampedeen kannata lähteä ostamaan. 1:10 skaalalle tarkoitettu 60A nopari pitäis hyvin riittää. Burst-virta tuossa mörkössä on yli 900 A, riittäisi yllin kylllin Velineon-moottorille (10T) burst virta jotain 200-300A.

AVG12 koon johdot ja 3,5 mm kullatut naaras plugit noparin puolelle, niin ei tarvitse ruveta runtelemaan Velineon-moottorin erinomaisia johtoja.

Suomessa liikkeestä ostetulle VXL-3s:lle saattaa kyllä takuukin pelata, mutta ainakin viime kesänä homma kesti itselläni 3 kk.

114
Radiolaitteet / Vs: Traxxas radiot
« : 08.05.12 - klo: 12.59 »
Viimeinen ehdotukseni, sitten on kyllä meikäläisen eväät loppu ja on mielestäni aika ottaa yhteyttä myyjään tai Traxxasin neuvontaan traxxas.com:issa. Virtapula. Onhan akku täynnä ja muuten OK, esim. niin että toimii siinä toisessa autossa. Ja se toinen auto/vastari on pois päältä, ettei ole sekoittamassa bindausta.
Video siitä mitä teet ja mitä tapahtuu, voisi auttaa jotakin asiantuntijaa selvittämisessä. Tuo vihreän vilkutus hidas-nopea on kyllä tosi outoa eikä ole ainakaan Slashin manuaalissa mainittu.

115
Radiolaitteet / Vs: Traxxas radiot
« : 07.05.12 - klo: 22.39 »
Vastaanotin vilkuttaa vain vihreätä edelleen? Ei ole manuaalin mukainen toiminto, vihreä jos palaa niin sen pitäisi olla kiinteä, vain punaisen pitäisi välkkyä.

Traxxas.com foorumilta löysin vinkin, että vois epäillä viallista ohjausservoa. Eli: ota ohjausservon piuha irti vastarista ja koeta sitten bindata.

116
No joo, ihan hyviä pointtejahan tuossa tuli sorarataa vastaankin. Oma perspektiivini on, että lähin kunnon sisärata on Nokialla kolmen tunnin ajomatkan päässä. Omat ajot on niillä riittäneet viimeiseen "N"-finaaliin, että se siitä taidosta...

117
Sorapinta = irtoainesta = luiston tarvetta nopeaan menoon = vetävien pyörien sutimista = näyttävä sorasuihku = lisää silmänruokaa katsojille = lisää innostusta ja kiinnostusta lajia kohtaan = lisää harrastajia.

118
Maaefekti on jotain sellaista että maanpinnan lähellä lentävän esine saa tukea siitä että sen aiheuttama ilmamassassa äänen nopeudella etenevä painehäiriö kohtaa maanpinnan ja heijastuu sieltä niin nopeasti että se ehtii aiheuttaa nostetta häiriön aiheuttavaan esineeseen. Lentokoneiden 1:1 skaalassa vaikuttaa koneen koosta riippuen ehkä max. n. 15 m korkeuteen, RC-auton skaalassa varmasti paljon vähemmän.

En oikein ymmärrä että näillä SC-autoilla haluttais lentää korkealle ja kovaa. Jos sellaista haluaa ajaa niin eikö sitä saa tarpeeksi M2-10 tai M4-10 -luokissa tai M8-krossissa? Matalat kovavauhtiset hypyt ovat mielestäni SC-luokan mukaista menoa, ja sellaista omissa Youtube-surffailuissa on enempi tullut vastaan 1:1 Shortcourse-autoillakin. Vähempi konstikkaita kynnyksiä ja tarkkoja ylipitkiä hyppyjä, joissa menettää 3 s jos ei ole jotain über-moottoria ja sadan tunnin työllä hierottua jousitussetuppia sekä täydellistä ajolinjaa. Tiksin Corr Endurance-rata esim. oli varsin OK tässäkin mielessä, eli oli sopivan helpot hypyt.

Mielestäni SC-radalle kuuluu sorapinta! Tuo näyttävyyttä menoon, vaikka vaatiikin ehkä huolenpitoa eikä ehkä ole IFMAR-specsin mukainen "kaikille tasapuolinen aika-ajoalusta".

Kotkan SC-rata näyttää täydelliseltä näiden molempien suhteen, olisi ollut kiva kilpailla siellä tänä kesänä SC cupissa. Ehkä 2013?

Kun nyt rupesin SC-luokkaa specsaamaan niin sanotaan nyt vielä tämäkin: kaikki harjoitukset, aika-ajot ja finaalit yhteislähdöllä tiiviistä muodostelmasta: neljä rivissä ja rivien välissä 1 m tyhjää. Olisi näyttävää, hyödyntäisi autojen ominaisuuksia ja olisi satunnaisen katsojan helpompaa seurata.

Ilon kautta summer cup:iin! Tämän vuoden säännöt ja radat kelpaa minulle ihan sellaisenaan, mutta pidemmän päälle häiritsee jos tässä luokassa ei ole mitään eroa muihin, eikä autojen ominaispiirteitä hyödynnetä.

--Hannu Luomanen, #67


119
Radiolaitteet / Vs: Traxxas radiot
« : 05.05.12 - klo: 23.38 »
Manuaalin "binding instructions" mukaan, ja muut perustoimet.
1. Radio ja nopari pois päältä. Auton vetävät pyörät irti alustasta, ettei karkaa.
2. Pidä radiossa Set pohjassa ja laita radio päälle. Ledi välkkyy hitaasti punaista. Päästä Set-painike.
3. Pidä vastaanottimen Link-painike pohjassa ja laita nopari päälle. Päästä link-painike
4. Pitäisi palaa vihreä radiossa ja vastaanottimessa. Kokeile ohjausta ja kaasua. Pitäis toimia

Ja vielä (näitähän sä et kysynyt eikä manuaalikaan käsittele samassa yhteydessä mutta nämä kuuluu asiaan myös...)

5. Jatka noparin kalibroinnilla (vapaa, täyskaasu ja täysjarru asennot).
6. Totea että ohjaus kääntyy oikeaan suuntaan. Streering servo reverse tarvittaessa.
7. Säädä ohjauksen ääripisteet (EPA), ettei servo väännä liian pitkälle.

120
Voin hommata launtai illaksi - sunnuntaiksi boksin radalle
Mainiota, kiitos. Sunnuntaina aamusta tulen paikalle.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6