Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 10
41
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« Uusin viesti kirjoittanut aakoskin 16.04.24 - klo: 01.21 »
RC10 Classic 40-vuotisjulkaisu, nyt nylon-osilla; paljon järkevämpi kuin clear kit:

https://www.associatedelectrics.com/teamassociated/cars_and_trucks/RC10_Classic_40th/Kit/
42
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Uusin viesti kirjoittanut Verskis 15.04.24 - klo: 20.43 »
Ok, olin siinä harhakäsityksessä että kaikki kärkikuskit ajavat kevyehköillä akuilla nykyään, ja että siinä olisi ollut yksi helppo keino kasvattaa painoa.
Lopetan painoasioista lobbaamisen tähän, mutta samalla esitän myös toiveen että mitään 1400g  maksimipainorajaa ei tule, se olisi omiaan ajamaan kaikki halpisauton omistajat kauas kisoista. Ellette sitten sitä juuri haluakin  :grin:

43
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Uusin viesti kirjoittanut SourOldGeezer 15.04.24 - klo: 16.32 »
Nyt kun lähdit noita perusteluja pistämään niin mites esim auto millä itse ajoin, painaa 1341g ajokunnossa(tasapainon takia 15g punttia), akkuna 8200mha(306g painava)akku, kori ford gt joka painaa 102g maalattuna.
Jos tähän laittaa tuollaisen 120g porshen korin niin painoa on vasta 1370g,joka tarkoittaa yli200g lyijyä autoon että saavutetaan 1600g paino :cry: kyseiseen autoon ei ole mitenkään järkevästi lisättävissä tuollaista määrää painoa niin että se olisi vielä ajettava

Itse olisin enemmänki maksimi painorajan kannalla ettei radalla ole tuollaisia panssarivaunuja,meinaan tuolla 1600g painolla saa jo aika tavalla romua aikaiseksi kolari tilanteessa!
Esim 1400g maksimi painoksi se on kaikkiin autoihin täysin saavutettavissa.

Jos painorajaa nostetaan niin itse ainakin heitän hanskat tiskiin luokan suhteen

Edit
Vaaka ja auto oli vierellä kun tätä kirjoitin eli painot on tarkistettu

Antti #30

Vaikka itselläni ei ole vahvaa mielipidettä tähän painoasiaan ja tulen tekemään mitä tarvii jos säännöt muuttuvat, mutta vähän samaa huolta kuin Antilla tässä kun Destinyyn joutuu jo 1322 pääsemiseksi pistämään 40g painoja.

Toki käyttämäni 6000mAh akku, joka ei kyllä valikoitunut painon mukaan, on varsin kevyehkö 239g painollaan. Toisaalta autossa on alumiinipohja eikä hiilikuitu joten jopa nykyinen 1320g paino voisi olla vieläkin hankalammin saavutettavissa hiilikuitupohjalla.

Kuitenkin kyseessä hyvinkin luokan henkeen kuuluva melkeen kymppivuotias kitti niin en haluaisi vaihtaa uuteen vain jotta olisi helpompi saada raskaammaksi.

1400g pääsemiseksi autoon tällä hetkellä tarvisi siis asentaa 80g rautapainoja (tai vähintään investoida uusiin akkuihin...). Painoja todennäköisesti olisi pakko pinota, kun eivät pohjalle enää mahtuisi. Ehkä johonkin noparin alle? Tästä tuleva painopisteen nousu tuskin lisäisi ajomukavuutta.

USGT:stä pari sanaa. En ainakaan korisääntöjä sieltä suoraan kopioisi. Läpinäkyvän siiven kieltäminen kuulostaa lajin hengen mukaiselta tosin.
Koriasiasta muutenkin hieman kahtiajakoinen fiilis, kun tykkää GT3 autojen ulkonäöstä, mutta valmistajat "choppaa" niitä jatkuvasti lisää (lähinnä kai koska USGT sallii sen ja se on isoin markkina heille?)
Lähdin mukaan tähän luokkaan juuri esikuvallisuuden vuoksi joten vaikken välttämättä osaa sanoittaa säännöksi kannatan että vahvistetaan esikuvallisuuden vaatimusta sellaisella joustavuudella että kaupasta ostetun korin pystyy kuitenkin ottamaan käyttöön kisassa sellaisenaan (lähinnä nyt nää siipitrendit valmistajilla)

#7 Leikomaa
44
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Uusin viesti kirjoittanut Jolo 15.04.24 - klo: 16.10 »
Nyt kun lähdit noita perusteluja pistämään niin mites esim auto millä itse ajoin, painaa 1341g ajokunnossa(tasapainon takia 15g punttia), akkuna 8200mha(306g painava)akku, kori ford gt joka painaa 102g maalattuna.
Jos tähän laittaa tuollaisen 120g porshen korin niin painoa on vasta 1370g,joka tarkoittaa yli200g lyijyä autoon että saavutetaan 1600g paino :cry: kyseiseen autoon ei ole mitenkään järkevästi lisättävissä tuollaista määrää painoa niin että se olisi vielä ajettava

Itse olisin enemmänki maksimi painorajan kannalla ettei radalla ole tuollaisia panssarivaunuja,meinaan tuolla 1600g painolla saa jo aika tavalla romua aikaiseksi kolari tilanteessa!
Esim 1400g maksimi painoksi se on kaikkiin autoihin täysin saavutettavissa.

Jos painorajaa nostetaan niin itse ainakin heitän hanskat tiskiin luokan suhteen

Edit
Vaaka ja auto oli vierellä kun tätä kirjoitin eli painot on tarkistettu
Edit2
Kyseessä kaunistelematta ainakin 10v vanha runko
Antti #30
45
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Uusin viesti kirjoittanut Verskis 15.04.24 - klo: 15.18 »
Kiitos ehdotuksista, mutta voin heti kertoa, että autojen kokonaispaino rajaa ei tulla nostamaan.
a) tollasta määrää painoja ei saa mitenkään järkevästi sijotettua autoon. Niitä kun pitää jo muutenkin puntittaa, että saa edes 1320g. 
b) Ei ole mielekästä alkaa pilaamaan hienojen autojen ajo-ominaisuuksia.
c) sit ku sellaset 50-100g punttitornit lähtee autosta irti esim. törmäyksen johdosta ja seuraava hurauttaa 50 km/h siihen lyijymöykkyyn niin siitähän riemu repee.

Vaikka tämä painonnostoehdotus on jo tyrmätty, niin palaan silti tähän painoasiaan vielä.

Vastauksia ylläoleviin pointteihin:

a) Kuten aiemmin jo sanoin, painava akku ja painava kori tuovat helposti "luonnollista" lisäpainoa autoihin. Jos verrataan vaikkapa 200g shortya ja 320g painavaa 8000mAh akkua, sekä jotain 80g kisaisempaa koria ja 120g painavaa Tamiyan Porschea (jolla ajoin Riihimäen kisan), niin tuosta tulee jo yhteensä 160g lisää ilman mitään lisäpuntteja.
Lisäksi kovin mielelläni näkisin kuljettajia muidenkin autojen sisällä kuin omassani, sillä saisi myös helposti lisää painoa, josta on "hyötyä" (fiiliksen kohottamisen muodossa).  Toimivat valot toisivat myös hitusen tuota "hyödyllistä" lisäpainoa.

b) Ihan kivasti se oma 1600g autoni kulki ja käyttäytyi Riihimäellä, en näkisi että ajo-ominaisuudet olivat totaalisen pilalla.

c) Katso kohta a, ei painoa ole pakko lisätä pelkästään lyijymöykyillä.

Oma visioni tästä GT2000-sarjasta olisi, että autot näyttäisivät mahdollisimman oikeilta (siksi suosisin Tamiyan koreja, sekä muita realistisemman muotoisia koreja). Lisäksi myös se, että sarjaan olisi helppo lähteä mukaan halvemman pään kalustollakin (tarkoittaen muoviammeautoja tyyliin Tamiya TT-02, HPI RS4 Sport3, Kyosho Fazer, Carten T410 tai miksei myös painavammista materiaaleista tehtyjä halvempia kisa-autoja kuten Yokomo Rookie tai Xpressin S-sarjan autot) ilman, että antaa väkisinkin reilusti tasoitusta painossa.

En kuitenkaan haluaisi missään nimessä kieltää niitä hifimpiä autoja, niillä voisi tietysti edelleen osallistua, kunhan niihin laittaa painavaa tavaraa kiinni niin että painoraja täyttyy. Laitettaisiin vain puntit kirjaimellisesti tasan niin että kallis auto ei ole ehdoton vaatimus kisapainoon pääsemiseksi.



Koriasiasta myös vielä, Riihimäellä kyllä ilahdutti mieltä nähdä että A-finaalissa asti oli kaksikin realistisemman muotoista koria, Killerbodyn Lancia Stratos Turbo sekä kakkospaikalle yltänyt  HPI:n (?) Subaru Impreza.

Mutta läpinäkyvät siivet ihmetyttävät. USGT-säännöissä (joista ilmeisesti muutkin GT2000-säännöt ovat saaneet vähintäänkin inspiraatiota?)  läpinäkyvät siivet ovat erikseen kiellettyjä. Mielestäni tuon säännön voisi kopioida meillekin.

USGT-säännöissä on muuten tällainen maininta myös, mielestäni tämän voisi myös suomentaa ja lisätä GT2000-sääntöihin  :azn:

 MOST IMPORTANTLY: If it's not in the rules, and does not encompass the spirit of fun,
 controlled racing with realistic looking cars, consider it illegal. This is called the "Spirit of
 USGT" Rule.
46
RC-kerhot ja -radat / Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Uusin viesti kirjoittanut evok 15.04.24 - klo: 12.23 »
Touringradalla talkoot XRS kisaan Perjantaina 26.4. klo 18.00 eteenpäin.

Perinteinen kaava: nykyisen purku, imurointi ja uuden rakennus.
Ei tehdä välialueita, joten paria tuntia pidempää tuskin menee.

edit: Muistutuksena, että kisaan osallistuvat EI saa treenata perjantaina. Muille ajo sallittua, kun profiili valmis.
47
Ostetaan / Ostetaan Bensa polttis 1/5 1/6
« Uusin viesti kirjoittanut Somnium 15.04.24 - klo: 08.14 »
Haussa maastoon soveltuva bensa polttis. Ei tarvitse olla täydellinen. Tarjoa hintapyynnön kera. Voin noutaa n. 150km säteellä Mikkelistä.
48
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« Uusin viesti kirjoittanut Lauri R 15.04.24 - klo: 07.00 »
Kevät Tattarisuon krossiradalla

Kevät etenee kovaa vauhtia Tattarisuolla, eikä kesäänkään ole enää pitkä matka. Tämän hetken tilanne on, että sain vastuulleni organisoida krossiradan talkoot, ja olen nyt luonut liitteenä olevan alustavan aikataulun/tehtävälistan. Aikataulutus on tehty väljäksi johtuen, että KAIKKI tehdään talkootyöllä sekä sääolosuhteisiin on varauduttu. Jotenka jos meillä on hyvin talkoolaisia silloin kun niitä tarvitaan ja säät suosivat talkoopäiviä, saadaan aikaistettua radan avajaispäivää jopa kesäkuun alkuun.

Tänä vuonna työmäärä ja tehtävälista on huomattavasti pienempi kuin viime vuonna. Lisäksi tämän vuoden lähestymistapa on tehdä rata ensiksi ajettavaan kuntoon ja sen jälkeen pintaa hiotaan tasaisemmaksi pienemmillä talkoilla kesän aikana.

Jatkan tiedottamista talkoiden etenemisestä sekä avuntarpeesta tällä sivustolla ja Fullspeed RC Facebook sivulla. Toivon ja pyydän tänä vuonna, että jokainen krossiradan käyttäjä varautuisi tulemaan ainakin yhtenä päivänä talkoisiin toukokuun puolenvälin ja juhannuksen välisenä aikana, jolloin vaaditaan reilusti talkoolaisia.

Lopuksi vielä kuva profiilista, jota aletaan hahmottelemaan radalle.
49
Myydään RC-autoja / Pomminkestävä Arrma Big Rock v3
« Uusin viesti kirjoittanut AnttiP78 14.04.24 - klo: 01.57 »
Myydään pomminkestävä Arrma Big Rock v3.

Myynnissä on yksi Arrman 1/10 nelivetomalliston monipuolisimmista RC-autoista. Big Rockin ajettavuus on hyvä ja autoon tehtyjen päivitysten myötä se sopii erinomaisesti kovaankin ajoon ja muuhun hauskanpitoon. Kyseessä ns. pomminkestäväksi päivitetty malli, joka on täysin eri auto kuin suoraan kaupasta ostettu RTR-versio. Kyseessä on tehokas auto, mutta ensikertalaisenkin on sitä helppo ajaa rajoittamalla tehoa ohjaimesta.

Jos haluat hyvän, täysin huolletun ja kestävän auton niin kannattaa jatkaa lukemista, mutta jos etsit halvinta mahdollista autoa kunnosta ja osista välittämättä, niin tämä auto ei luultavasti ole sinua varten.

Auton mukana tulee
- Radio ja vastaanotin (Spektrum SLT3 ja SLR300 - uudet täysin käyttämättömät!)
- Renkaat (Pro-Line Badlands MX28 2.8") (kohtuullisen hyväkuntoiset)
- Vanha Big Rockin vakiokori (Katu-uskottavan näköinen! :) Kori on vahvistettu joten se on edelleenkin merkittävästi pitkäikäisempi kuin uusi kori kaupan hyllyltä)
- Uusi Big Rockin vakiokori (AR402284, maalaamaton. Jos kulunut mattamusta kori ei ole makuusi, niin voit tehdä tästä oman näköisesi korin)
- Nippu olennaisimpia varaosia (ks. kuvauksen lopusta tarkempi listaus)

Autoon on asennettu seuraavat kestoa ja ajettavuutta parantavat päivitykset
- Hobbywing Ezrun Max8 -nopeudensäädin + Hobbystar 3670 2280kv -moottori (kestää 4S-jännitettä) (säätimessä IC5/EC5-liitin)
- Iskarit ja jouset (Arrma Typhon 6S:n iskarit eli monien mielestä ne parhaat saatavilla olevat iskarit tähän autoon)
- Moottorin kiinnityslevy (M2C Racing 3473 Motor Plate and Upper Chassis Brace - se ainoa oikea moottorilevy kovaan ajoon!)
- Ohjausservo (JX Ecoboost CLS6336HV 36KG Digital Coreless Servo)
- Metallinen spurri ja takadiffi (Arrman CNC-versiot)
- Takavetoakselit (Arrma CVD Slider Set)
- Kytkinhubi (Oktay Bumpers, laadukasta alumiinia)
- Pitkä keskituki (Arrma)
- Tehokkaat tuulettimet nopeudensäätimelle ja moottorille
- Alumiiniset diff yoket (Hot Racing ATF11Y02 Aluminum Differential Yoke Set)
- Korin kaarituet lavalle (Roll Hoop Set (AR480015))
- Teräksiset linkkien pallot (Team Associated 81398 RC8B3.1)
- Takatukivarsissa 3D-printatut kuraläpät

Olen ostanut auton uutena toukokuussa 2021 ja vaikka autolla on nyt ajettu yli 100 akullista, niin auton kunto ei uudelle häpeä, koska 1) sitä huollettu tunnollisesti, ja 2) nyt ennen myyntiä tein autolle täydellisen huollon. Purin huollon yhteydessä auton lähes atomeiksi, puhdistin osat, ja vaihdoin kuluneet osat uusiin.

Nyt myyntihuollon yhteydessä on vaihdettu seuraavat osat
- Kaikki tukivarret (Arrman vakiovarret, vanhat RPM:t oli väljät ja vääntyneet)
- Ohjauslinkkien päät (4 kpl, vanhat olivat väljät)
- Etuiskarin varsi (yksi vanha varsi oli vääntynyt)
- Iskareiden alalenkit, alapallot, ja korkin kumipuslat (kaikkiin iskareihin, vanhat oli väljät)
- Iskareiden kuluneet varren ohjurit ja alalautaset (2 iskaria, vanhat oli väljät)
- Iskareihin kumisuojukset (vanhat oli revenneet)
- Tukivarsien saranatappien pidike (taaimmainen pala, RR suspension mount, vanha oli väljä)
- Servonsäästäjä (Arrman vakio, vanha oli väljä)
- Luistokytkimen hubi (vaihdettu käytettyyn hyväkuntoiseen (Oktay bumpers), vanha oli käyttöikänsä loppumetreillä)
- Luistokytkimen kaikki kuulalaakerit (3 kpl, vanhat rohisi)
- Takadiffin laakerit (2 kpl ulko ja 1 kpl sisä, vanhat rohisi)
- Takadiffin ulostulot (vaihdoin molemmat, toisessa oli ulkopuolen hammas murtunut)
- Toisen takavetarin diffin puoleinen kiinnityspala (murtunut hammas oli vaurioittanut palaa)
- Eturenkaiden laakerit (vanhat rohisi)
- Takapuskurin jousi (vanha oli murtunut)
- Lisäksi uusin muutamia ruuveja ja shimmejä (väljäkantaiset vaihtoon ennen ongelmia)

Samalla huolsin diffit (30k/15k öljyt) ja varmistin/säädin kaikkien rattaiden välykset, sekä tein myös iskareille täyden huollon (55wt/50wt öljyt). Diffien rattaat, sekä pinion ja spurri olivat hyvässä kunnossa ja niillä ajaa todennäköisesti vielä pitkään.

Ps. Jätin tietoisesti autoon seuraavan kauneusvirheen: Taaimmaisen pohjasuojan pikkuruuvin kierre on korkannut. Tämä on "tyyppivika" näissä autoissa ja olenkin korkannut saman kohdan jo 3 kertaa -> tippa pikaliimaa ja ruuvi pysyy paikallaan vuodesta toiseen. Ei haittaa käyttöä, joten ei kannata vaihtaa pohjalevyä tämän takia.

Autossa on toki paljon näkyviä käytön jälkiä, mutta vanhatkin osat ovat täysin kunnossa ja kuten aiemmasta listasta voi jo päätellä, niin kyseessä ei todellakaan ole loppuunajettu raato.

Auton moottori ja välitykset on säädetty 4S-akuille sopivaksi (2280kv moottori ja 18T pinion) ja nyt auton huippunopeus on yli 80km/h. Jos haluat autosta hivenen kesymmän niin voit ajaa tätä myös 3S-akuilla. Tällöin suosittelen kuitenkin vaihtamaan suuremman pinionin ja/tai korkeamman kv:n moottorin, jotta voidaan edelleen puhua nopeasta autosta. Huom. Auton mukana tulee uusi käyttämätön varamoottori, joka toimii sopivan pinionin kanssa hyvin sekä 3S-, että 4S- akuilla. Huom2. 2S-akuilla et voi ajaa tätä autoa, sillä nopeudinsäädin ei sellaista tue.

Auton mukana tulee seuraavat varaosat (kokosin tähän moottorin lisäksi ne yleisimmät varaosat, jotka menee kolareissa tai muuten rikki, sekä vähän muutakin, joten tämän paketin kanssa ei tarvitse lähteä heti ekan isomman kolarin jälkeen varaosaostoksille)
- Varamoottori (Surpass Hobby 4068 2650kv)
- Linkkien vanttiruuvit (ARA330542 / Steel turnbuckle M4x48mm)
- Keskikardaani (AR310884 / Composite centre slider driveshaft set)
- Ohjauspalat (AR330469 / Steering block)
- Puskurin jousi (AR320410 / Bumper springs, vain 1 jousi)
- CVD-vetoakseli, taakse (AR310870 / CVD Slider Set, vain 1 vetari)
- Etutukivarsi (RPM 80762 / Front A-arms)
- Takatukivarsi (RPM 80842 / Rear A-arms)
- Puskurisetti (ARA320460 / Bumper set (black))
- Puskurisetti (ARA320461 / Bumper set (black chrome))
- Diffikotelo, metallirattaille (AR310772 / Composite diff case)
- Etuiskaritorni (AR320399 / Composite front upper gearbox cover and shock tower (vain etutorni))
- Etuvetoakselit (AR310780 / Composite front slider driveshaft set (käytetyt, toimivat))
- Takavetoakseli (AR310864 / Composite rear slider driveshaft set (käytetyt, toimivat))
- Vanteet vaihdettava keskiö (Pro-line varahex, 1 kpl)
- Itse tehtyjä kurasuojia (ks. tarkemmin päivitysosat esittelevältä videolta)

Auton sijainti Helsinki. Hintapyyntö 500e. Kaupat mieluiten kasvotusten niin pääset tarkistamaan auton ja voit koeajaa sen, mutta postituskin on mahdollinen ostajan kustannuksella. Jos hinta tuntuu korkealta, niin sitä saa hieman alaspäin poistamalla paketista varaosia - en kuitenkaan suosittele tätä, koska tulet tarvitsemaan ainakin muoviosia ennemmin tai myöhemmin!

Ps. Jos sulla ei ole akkuja, niin voin myydä lisähinnasta yhden 4S 5000mAh LiPo -akun. Akku on mittaustulosten perusteella hyväkuntoinen (juuri testattu purkulaitteen kanssa). Jos tarve on 3S-akuille ja laturille, niin kysy, ja katsotaan miten voin auttaa.

Jos ko. automalli tai sen päivitysosat eivät ole tuttuja, niin suosittelen tutustumaan seuraaviin mun videoihin
- Parhaita paloja mun ajoista Big Rockin kanssa: https://youtu.be/wIFqf1q42Ek
- Esittely auton päivitysosista: https://youtu.be/rNC880D3v3I

Ps. Päivitysosavideolla näkyvät M2C Racingin 17mm heksit eivät kuulu kauppahintaan. Auton mukana tulee siis vakiot 14mm heksit ja ne luonnollisesti sopivat mukana tuleviin renkaisiin.
50
Yleinen keskustelu / Vs: RC10 oma Discord kanava?
« Uusin viesti kirjoittanut Ezekyle 13.04.24 - klo: 21.00 »
Saisiko uutta linkkiä kyseiseen Discordiin? Itselle Discord keskustelu maistuu paremmin kuin pelkkä foorumi.

Nimi haulla kyseistä rymhää ei löydä Discordin puolella.
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 10