Vertical Hobby

Kirjoittaja Aihe: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua  (Luettu 4417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« : 09.03.17 - klo: 18.51 »
Alkaa olla aika ruveta valmistelemaan kauden 2018 toimintoja. Mitään radikaalia ei ole suunnitteilla, vain pieniä tarkennuksia ja yksinkertaistamista.
Talven 2017/2018 kalenteria pitäisi alkaa saamaan kasaan, joten talven mattokauden kilpailujen järjestäjiä etsitään tässä vaiheessa. Talvikaudelle on neljä kilpailua, yksi (tai kaksi) tämän vuoden puolelle ja loput 2018 puolelle.
Myöskin ehdotuksia kesän 2018 kilpailuista otetaan vastaan, tosin niiden lukkoon lyöminen menee syksyn pienoisautoilun koulutustilaisuuteen. Kesän kilpailujen määrä on vielä auki, mutta max neljä, riippuu halukkaista järjestäjistä. Tietysti jos on jollain jotain speciaalia, niin pyritään ankkuroimaan se päivä.
Viestejä ehdotuksista YV:llä kiitos.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #1 : 18.05.17 - klo: 13.18 »
Aihetta sivuten, F1-10 luokkaan liittyvää.

http://rc10.fi/index.php?topic=100000.msg812222#msg812222


Ensi kauden kisajärjestäjäksi ovat ilmoittautuneet tällä hetkellä ainakin (Pena voi täydentää listaa):

Sisäkisat:
FTT I messukisa Lahdessa
FTT II joulukuun alussa Oulussa
FTT III tammikuun lopulla Kouvolassa
FTT IV

Kesäkisat:
FTT  Laukaa


Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #2 : 10.07.17 - klo: 09.45 »
Tervehdys kilpailijat, kesä hellii, vielä. Heinäkuun lumiennätys on sitten 5 cm.
No niin, pohditaanpa kautta 2018.

Talvella TSS-10 ja TSP-10 sarjat, neljä kisaa ja ovat varsinaiset FTT-sarjat. TSM-10 ajetaan talvella sekä kesällä, talvella neljä ja kesäaikaan kaksi tai kolme kilpailua. Lisäksi kesäkaudella ajettaisiin oma avoin kansallinen TSP-10 sarja. Talvella lisäluokkana on F1-10 ja kesäaikaan järjestäjä saa halutessaan valita sopivan kumirengasluokan.
Miltäs kuullostaa, kommentteja puolesta ja vastaan otetaan ja toivoisin vastauksia juuri heiltä jotka ajavat kyseisiä luokkia.

Sitten kilpailunumeroista. Miltä kuullostaisi TSM-10 ja TSP-10, kilpailijoista seuraavanlainen:
numerot 1-10 varattaisiin edelleen edellisen kauden kymmenelle parhaalle( käytti tai ei), 11-99 olisi vapaasti valittavissa siten että olisi sama numero TSM-10 ja TSP-10 luokissa?
Kilpailijat voisivat valita haluamansa numeron käyttöönsä ja tietysti pari vaihtoehtoa, jos ykkösvaihtoehto sattuu menemään jollekulle toiselle. Numero olisi käytössä toistaiseksi ja vapautuisi ensimmäisen käyttämättömän vuoden jälkeen ellei kilpailija ilmoita palaavansa välivuoden jälkeen.

TSS-10:n numerot jaetaan jatkossa edellisen kauden sijoitusten mukaan, mutta jos siellä on halukkaita ajamaan TSP-10:ä niin eiköhän heillekkin löydetä sama numero molempiin luokkiin.


Asioilla alkaisi olla hiukan tilausta, sillä pitäisi sarjasäännöt saada ensikuun AKK:n kokoukseen hyväksyttäväksi.

t. Pentti
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #3 : 10.07.17 - klo: 10.15 »
Perusteluja tuolle sarjamuodolle kerroinkin jo Laukaalla viikonloppuna mutta laitetaan tänne myös asiasta.

Eli miksi stanu olisi vain talvisarja ja miksi kesällä ei stanua, vaan TSP-10 kesäsarja:

-useampi kuski voisi ajaa koko sarjan, eli kevyempi sarja pituutensa suhteen > sarjan arvostus ja taso olisi entistäkin kovempi, kun vajaat kesäkisat eivät sotke sarjapisteitä.

-kesällä stanukisoissa osanotto on ollut suhteellisen vähäistä verrattuna talveen, joten voisi olla paikallaan ajaa hieman nopeampi luokka stanun tilalla, koska moni ei voi eikä saa eikä halua ajaa stanua kesällä, mutta ei myöskään rikkoa kalustoa virissä, joten jo talvella hankitut TSP-10 laitteet sopisivat tehon puolestakin tähän hyvin isohkoille ulkoradoille. Voisi myös tuoda lisää kuskeja talveksi  TSP-10 sarjaan.

Stanua ei missään nimessä ole tarkoitus ajaa alas, vaan vahvistaa. Ja kun porukkaa on taas sen verran, että kesäsarjalle on tilausta, niin sitten voidaan miettiä uudelleen aihetta. Sillä välin seurat voivat tehdä lisää duunia uusien harrastajien ohjaamiseksi lajiin sekä kisapolulle.

Aina aika-ajoin on kritisoitu sitä, että sarjamme eivät ole tarpeeksi kiinnostavia. Minun mielestä ei ole sarjan vika, jos harrastajia ei vain ole.  Ei ole varsinaisesti sarjan tehtävä hankkia seuroihin uusia kuskeja. Toki sekin näkökulma on olemassa, jos kisat ovat hyvin mainostettuja ja näkyvällä paikalla. Ei kukaan tule sarjaan pystymetsästä, harrastamatta seurassa ensin. Ja kun useimmissa seuroissa stanukuskien määrä on olematon tai ei ollenkaan kuskeja, niin ei voi mitenkään olla edes mahdollista että "kulkematta lähtöruudun kautta" meille tupsahtaisi kymmenittäin uusia kuskeja.

Toki sarjaa voi aina kehittää kiinnostavammaksi, mutta tuosta näkökulmasta katsottuna se ei ole nyt se asian ydin. Osalla paikkakuntia stanukuskeja on erittäin hyvin (Riihimäki vajaa 10, Oulu 10+, muut??), joten kyllä se ongelma on tällä hetkellä mielestäni seuroissa, tai pitäisikö sanoa haaste. Tämä tilanne tulee heijastumaan vielä vuosikausia trendinä jossa osallistujamäärät laskevat, jolleivat seurat saa uusia harrastajia mukaan, ja sitä kautta ohjattua kisoihin.

Mielestäni TSM-10 voi tällä hetkellä ihan hyvin ja kuskeja on kiitettävä määrä myös kesäkisoissa, kun saadaan kuitenkin kaksi täyttä finaalia aikaiseksi. Kesäkisojen määrä eli kolme on vaikuttanut hyvältä, eikä Suomen kesän mittaiseen ajanjaksoon oikein neljää kisaa saa helposti mahtumaankaan.

Numeroasiaan ehdotukseni on, että käytetään korissa jatkossa vain yhtä numeroa, tuulilasissa.

Tuossapa siis omat ajatukset tuolle ylläolevalle.
« Viimeksi muokattu: 10.07.17 - klo: 10.44 kirjoittanut Vesa »
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #4 : 10.07.17 - klo: 11.39 »
Minusta erittäin hyviä muutoksia ensi kaudeksi.

Jäisikl viikonlopun formaatti edelleen samaksi, eli viri ja stanu lauantaiksi ja poro sunnuntaina formuloiden kansss?
Shepherd | Xray | Gizmo | Durango | Savöx | Sanwa

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #5 : 10.07.17 - klo: 11.41 »
Tällä hetkellä ei suunnitelmissa vaihtaa ajopäiviä.
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #6 : 10.07.17 - klo: 18.14 »
-useampi kuski voisi ajaa koko sarjan, eli kevyempi sarja pituutensa suhteen > sarjan arvostus ja taso olisi entistäkin kovempi, kun vajaat kesäkisat eivät sotke sarjapisteitä.
- Kaikki jotka ovat halunneet ajaa koko sarjan niin tänä kautena kuin aikaisempana ja ovat siihen panostaneet, ovat ajaneet niin talvikisat kuin myös kesäkisat. Eri juttu ovat sitten ne, jotka ovat käyneet kokeilemassa ehkä yhden tai kaksi kisaa (esim. kotikisan), mutta eivät vielä ole halunneet lähteä muualle kisailemaan. Eivät kaikki lähde etelämmästä esim. Ouluunkaan kisailemaan, jossa ehkä osallistujamäärä on ennakolta pienempi kuin muissa sisäkisoissa parempien sarjapisteiden perässä (tosin nyt on ollut Oulusta todella mukavasti porukkaa kisailemassa  :azn:).
- Joitakin vuosia takaperin stanussa oli vain yksi ulkokisa, ja vain yhden kesäkisan takia ei meillä ollut juurikaan kiinnostusta panostaa ulkona ajamiseen ollenkaan. Mutta tänä vuonna on saatu hienosti kolme kesäkisaa, joka on todella hyvä parannus aikaisempiin vuosiin -> Silloin on ollut mielenkiintoa treenailla ja harjoitella ja opetella ulkona ajamista aivan eri tavalla.
- Sarjan lyhyydellä ei ole merkitystä sarjan arvostukseen. Enemmänkin asia on mielestäni toisinpäin, kovemman työn takana on ajaa pidempi sarja ja sitä myöten myös arvostus korkeampi.
- Mielestäni kulunut kausi on ollut kovatasoinen ja sijoitukset eri kisoissa on mennyt hyvin ristiin, mikä osittain kertoo siitä, että useampi kuljettaja on ajanut kärkikahinoissa.

-kesällä stanukisoissa osanotto on ollut suhteellisen vähäistä verrattuna talveen, joten voisi olla paikallaan ajaa hieman nopeampi luokka stanun tilalla, koska moni ei voi eikä saa eikä halua ajaa stanua kesällä, mutta ei myöskään rikkoa kalustoa virissä, joten jo talvella hankitut TSP-10 laitteet sopisivat tehon puolestakin tähän hyvin isohkoille ulkoradoille. Voisi myös tuoda lisää kuskeja talveksi  TSP-10 sarjaan.
- Täytyy myös muistaa, että stanu on edelleenkin yleensä se ensimmäinen - etenkin nuoremmilla kuskeilla - kilpailuluokka siirryttäessä kerhokisoista virallisiin kisoihin. Ja sitä sen tulisi olla myös ajettaessa ulkona. Meilläkin on junnu ajanut nyt kahtena kesänä stanua ulkona, enkä varmasti laita autoon vielä TSP-10 konetta ensi kaudella. Ja kyllä ulkona ajamisen kynnys olisi noussut muidenkin junioreiden kanssa, jos ammoisina aikoina olisi pitänyt sisäkauden jälkeen laittaa tehokkaampaa konetta ulos. Ulkona kylläkin ajetaan mielellään jatkossakin.
- Ja veikkaampa, että oman seuran aloittelevan pään kuskeilla on hyvin pitkälle sama tilanne - jo pelkästään se, että siirrytään sisältä ajamaan ulos jännittää ja pohdituttaa. Eli mielestäni kynnys pitää olla matala.
- Ja kyllä stanussa ulkoradallakin vauhtia riittää hyvin - tulipa tuossa muutama kierros itsekin ajettua laukaalla juniorin stanuautolla. Tietenkin jos ajotaidot ovat kärkiluokkaa, niin sitten voi siirtyä halutessaan ajamaan ulkona viriä - ja voihan sitä viriä ajaa muillakin perustein niin halutessaan :wink:. Mutta mielestäni stanu on erittäin opettavainen luokka myös ajettaessa ulkona ja siinäkin suhteessä on paljon opeteltavaa ennen kuin autoon laitetaan tehokkaampaa konetta.
- Jos tarkoituksena on ajaa koko kausi vain stanua ja haluaisi ajaa myös ulkokisoja ja opetella ulkona ajamista, niin ehdotus stanusta vain talvikautena ajettavana luokkana tarkoittaisi merkittäviä lisähankintoja ja kuluja. Ja nämä lisäkulut X kuljettajien määrä = vielä isommat kulut.


Stanua ei missään nimessä ole tarkoitus ajaa alas, vaan vahvistaa. Ja kun porukkaa on taas sen verran, että kesäsarjalle on tilausta, niin sitten voidaan miettiä uudelleen aihetta. Sillä välin seurat voivat tehdä lisää duunia uusien harrastajien ohjaamiseksi lajiin sekä kisapolulle.
- Nimenomaan seuratoiminta ja kerhokisatoiminta on avain siihen, että harrastajat lähtevät mukaan kisailemaan isompiin kisoihin, ensin ehkä ajamaan kotikisat tai muutamat lähikisat ja siitä sitten ajamaan useamman kisan.
- Tähän liittyen heitinkin jo Laukaalla kommentin, että 10 osallistujan minimiosallistumisrajoituksen voisi ihan hyvin poistaa, jottei tarvitse miettiä, että tuleeko tarpeeksi osallistujia, jotta itse kannattaa osallistua.

Aina aika-ajoin on kritisoitu sitä, että sarjamme eivät ole tarpeeksi kiinnostavia. Minun mielestä ei ole sarjan vika, jos harrastajia ei vain ole.  Ei ole varsinaisesti sarjan tehtävä hankkia seuroihin uusia kuskeja.
- Seuroista ja seuratyöstä se homma lähtee liikkeelle. Tuskimpa kukaan lähtee ekoina kisoina ajamaan virallisia kisoja. Ja kyllä ne juniorit varsinkin tarvitsevat mukaansa harrastuksesta innostuneen ja siihen sitoutuneen huoltajan/huoltajat.

Toki sekin näkökulma on olemassa, jos kisat ovat hyvin mainostettuja ja näkyvällä paikalla.
- Ja tähän oikeastaan voisi lisätä koko lajin näkyvyyden lisäämisen. Kuinka uudet harrastajat tai kiinnostuneet edes saavat tiedon harrastusmahdollisuuksista, harrastuspaikoista jne. Tai kisoista. No Lahden messuilla on ollut hyvin ja hienosti näkyvyyttä, mutta harvoin kisoja pystytään järjestämään isojen yleisötapahtumien yhteydessä. Esimerkiksi, kun olemme pitäneet kerhokisoja, niin olemme yleensä tehneet lehtijutun ennen kisoja lähialueiden lehtiin ja kerhokisoihin on saatu näin myös paljon katsojia ja harrastuksesta kiinnostuneita - suosittelen lämpimästi muillekin seuroille :azn:

Ja kun useimmissa seuroissa stanukuskien määrä on olematon tai ei ollenkaan kuskeja, niin ei voi mitenkään olla edes mahdollista että "kulkematta lähtöruudun kautta" meille tupsahtaisi kymmenittäin uusia kuskeja.
- En ota kantaa muiden seurojen tilanteeseen, mutta meidän seurassa on viimeisten parin vuoden aikana aloittanut todella paljon uusia harrastajia (tosin työtäkin on tehty paljon sen eteen). Esim. keväällä Riihimäellä pitämässämme kaikille avoimessa Ratamestari 2017 sarjan osakilpailussa oli meidän seurasta 7 kuljettajaa stanuvehkeillä aloittelijoiden luokassa ja kaikki seuran aloittelijat eivät vielä päässeet osallistumaan kerhokisoihin.

Eli yhteenvetona omalta osaltamme haluaisimme ajaa tulevana kautena niin sisä kuin ulkokauden stanua.


Numeroasiaan ehdotukseni on, että käytetään korissa jatkossa vain yhtä numeroa, tuulilasissa.
- Kerhokisoissa ainakin yksi numero tuulilasissa on toiminut ihan hyvin - näin järjestäjän ja toimitsijan näkökulmasta.
- TSS-10:ssä olisi kiva (kun kuuntelin junioreiden keskusteluja ja pohdintoja numeroista), että numero olisi sijoitusten mukaan myös 10:nnen sijan jälkeen.


« Viimeksi muokattu: 10.07.17 - klo: 18.20 kirjoittanut Pepess »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #7 : 10.07.17 - klo: 18.35 »
- Sarjan lyhyydellä ei ole merkitystä sarjan arvostukseen. Enemmänkin asia on mielestäni toisinpäin, kovemman työn takana on ajaa pidempi sarja ja sitä myöten myös arvostus korkeampi.
- Mielestäni kulunut kausi on ollut kovatasoinen ja sijoitukset eri kisoissa on mennyt hyvin ristiin, mikä osittain kertoo siitä, että useampi kuljettaja on ajanut kärkikahinoissa.

Tarkoitin tuolla sarjan arvostuksella yleistä arvostusta luokan kuskien keskuudessa. Kuten sanoit, kausi on ollut stanussa kovatasoinen ja monta kuskia on yltänyt kärkitaisteluun mikä on hyvä merkki laajasta kehityksestä. Ehkä kuitenkin noiden kuskien takana ajavat eivät sarjaa arvostaneet tarpeeksi, koska eivät ajaneet koko sarjaa, eivätkä kesäkisoja. Se ei toki vähennä kärjen taistelun arvoa missään nimessä, toivottavaa vaan olisi, että stanuilijoita olisi nyt ainaki B- ja C-finaaliin asti. Ylläolevaan perustuen, talven sarja olisi helpompi klaarata läpi ja kaikista sijoituksista tulisi tiukempi taisto, kun mukana olisi enemmän kuskeja.

Tämä toki oma näkemys. Sitä en tiedä tässä vaiheessa, onko se oikea ratkaisu (TSS-10 talvisarjana) mutta näkisin että kokeilemisen arvoinen.
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #8 : 10.07.17 - klo: 19.10 »
Ehkä kuitenkin noiden kuskien takana ajavat eivät sarjaa arvostaneet tarpeeksi, koska eivät ajaneet koko sarjaa, eivätkä kesäkisoja.
En usko, että kysymys on arvostuksesta tai sen puutteesta. Joka vuosi on ollut selvästi pienempi joukko, joka on ajanut koko sarjan läpi kuin mitä sarjaan on ollut kokonaisuudessaan osallistujia. Osa on ehkä käynyt tosiaan kokeilemassa ajaen esim. kotikisan, osa ajanut ehkä muutaman kisan, osa ajanut ehkä useamman tai kaikki talvikauden sisäkisat ja osa sitten lähes kaikki tai kaikki kisat. Syitä on varmaan yhtä paljon kuin on kuskeja. Joku haluaa ajaa kesällä jotain toista luokkaa (esim. krossia, tai correilla jne.) -> Tähän oikeastaan myös liittyy se, että eri luokkia on tullut lisää ja osittain ne kilpailevat myös osittain samoista osallistujista. Toki myös osa porukasta selvästi haluaa keskittyä tiettyyn luokkaan koko kauden. Osalla on kesällä muuta aktiviteettia ja tekemistä kuin rc-autoilu, osa haluaa panostaa johonkin muuhun harrastukseen enemmän jne. Mutta se, että luokkaan saadaan jatkossakin osallistujia ja sitä kautta myös osallistujia nopeampiin luokkiin, lähtee sieltä ruohonjuuritasolta jokaisesta seurasta.

Se ei toki vähennä kärjen taistelun arvoa missään nimessä, toivottavaa vaan olisi, että stanuilijoita olisi nyt ainaki B- ja C-finaaliin asti.
- Tämä toki olisi toivottavaa, että osallistujia riittää hyvin ja varsinkin vähemmän kisanneet saadaan myös innostumaan touhusta. Ja kyllähän tuo ulkona ajaminen on mukavaa puuhaa.

Ylläolevaan perustuen, talven sarja olisi helpompi klaarata läpi ja kaikista sijoituksista tulisi tiukempi taisto, kun mukana olisi enemmän kuskeja.
En ihan ymmärrä helppousargumenttia enkä oikeastaan tiukempaa taistoa - joka kisassa on ollut kuluneella kaudella tiukkaa ja hyvää taistelua ja toisaalta kun kisoja on enemmän, niin huonosti menneellä kisalla ei myöskään ole niin suurta painoarvoa kuin silloin, jos kisoja on vähemmän. Mutta perusasia on mielestäni saada niin uusia kisailijoita osallistumaan entistä enemmän FTT-kisoihin sekä niistä jotka ovat käyneet kuluvana kautena ajamassa yhden tai muutaman kisan innostumaan ajamaan ja kiertämään koko sarjan.

Tämä toki oma näkemys. Sitä en tiedä tässä vaiheessa, onko se oikea ratkaisu (TSS-10 talvisarjana) mutta näkisin että kokeilemisen arvoinen.
- Ja tämä meidän :grin: Joitakin vuosia taaksepäin ajettiin TSP-10 luokkaa sekä talvikaudella ja kesällä. Ja taisipa olla niin, että TSP-10 luokka ei kovin paljoa kerännyt silloin osallistujia ulkokisoihin (muistaakseni taisi olla yhdessäkin ulkokisassa viisi osallistujaa, kun itsekin tuli ajettua ko. luokkaa). Ja aika paljon kun vuosien varrella on käyty keskustelua esim. TSP-10 luokasta, niin pääosin ko. luokkaa ajava porukka on ilmeisesti halunnut ajaa luokkaa talvikautena, jotta voi ajaa kesällä jotain muuta luokkaa. Viriin (TSM-10) sitten taas on siirtynyt ehkä enemmän niitä kuskeja, jotka ovat halunneet ajaa koko sarjan sekä sisä että ulkokauden stanuluokasta siirryttäessä eteenpäin vauhdikkaampiin luokkiin. Ja ehkäpä tuohon viriin siirtyminen voisi olla jopa luontaisempaa ulkoradoilla, jotka ovat hieman isompia baanoja pääsääntöisesti kuin sisäradat.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #9 : 10.07.17 - klo: 19.15 »
On huomattavasti helpompi ajaa 4 viikonloppua ja todeta suorittaneensa kaikki sarjan kisat kuin 7 viikonloppua. Ja kun on helpompaa osallistua useampaan kisaan, niin se myöskin tuo lisää taistelua sijoituksista, kun osallistujia on enemmän. Tuossa on syy esim monen perheellisen esteellisyyteen osallistua kaikkiin sarjan kisoihin.

Luokkien kuskirakenne on muuttunut muutamassa vuodessa niin paljon, että on kokeiltava myös jotain uutta joka voi olla vanhaa.
« Viimeksi muokattu: 10.07.17 - klo: 19.20 kirjoittanut Vesa »
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #10 : 10.07.17 - klo: 19.45 »
On huomattavasti helpompi ajaa 4 viikonloppua ja todeta suorittaneensa kaikki sarjan kisat kuin 7 viikonloppua.
- No se on totta - tosin silloin kun ne 4 viikonloppua sopivat omaan ja perheen kalenteriin, eikä kukaan satu olemaan räkäflunssassa tai mahataudissa :wink: Eli kuten sanottua, ajettaessa vähemmän kisoja yksittäisen kisan merkitys korostuu.

- Tosin tätähän varten on nyt jo ollut olemassa TSP-10 luokka, jota on voinut ajaa likipitäen tuon määrän ja se on ollut nimenomaan sisäkisasarja talvikaudella. Ja ne jotka ovat kaivanneet vähän vauhdikkaampaa luokkaa tai eivät ole halunneet ajaa sarjaa myös kesäkaudella ovat pääsääntöisesti tainneet siirtyä ajamaan sisäkaudella TSP-10 luokkaa (toki osa on ajanut myös muita luokkia).

Ja kun on helpompaa osallistua useampaan kisaan, niin se myöskin tuo lisää taistelua sijoituksista, kun osallistujia on enemmän.
- Suurempi osallistujien määrä ei ole mitenkään suorassa suhteessa sijoituksista taisteluihin. Toki aina mukavampaa se on, että luokkaan ja lajin pariin saadaan lisää kisailijoita.

- Laittakaas muutkin kuskit, jotka olette ajaneet kuluneella kaudella stanua / haluatte ajaa stanua ensi kaudella kommentteja

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #11 : 10.07.17 - klo: 19.49 »
- Suurempi osallistujien määrä ei ole mitenkään suorassa suhteessa sijoituksista taisteluihin. Toki aina mukavampaa se on, että luokkaan ja lajin pariin saadaan lisää kisailijoita.

Ei puhuta nyt varmaankaan samasta asiasta, mutta kyllä mielestäni on kovempi juttu ajaa 50-100 kuskin kisassa finaaliin kuin 5 kuskin kisassa. :) Jos totutaan ajokulttuuriin, jossa finaalipaikasta ei tarvitse ajaa, vaan on automaattisesti A-finaalissa,  on heikolla kun siirrytään nopeampiin luokkiin.
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #12 : 10.07.17 - klo: 20.17 »
Yks juttu tuli mieleen jota on monasti lauantain ajajakokouksessa toivottu mutta harvoin toteutuneet:

Laittakaa sääntöihin formaatiksi niin että kaikki ajaa kolminkertaiset finaalit.  Tämä lisää A-finaalien ulkopuolisten kisaamisen mielekkyyttä huomattavasti, ja erityisesti tärkeää aloitteleville stanun B- ja  -finalisteille.

Viime talvena ainoastaan Lahdessa oli lauantaina niin paljon kuskeja, että olisi vaatinut päivän venyttämistä hieman. Kuusaalla tätä ehdotettiin ajajakokouksessa monen kuskin pyynnöstä kun viristä jäi D-finaalit pois, mutta kisäjärjestäjä ei halunnut muuttaa aikataulua vaikka palkinnot olisi jaettu samaan aikaan. Naurettavaa!

Niin joo, ajosuunnan vaihto sunnuntaille olisi kova. Antaisi reilummat lähtökohdat jos haluaa ajaa vain poroa.
Shepherd | Xray | Gizmo | Durango | Savöx | Sanwa

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #13 : 10.07.17 - klo: 20.36 »
- Suurempi osallistujien määrä ei ole mitenkään suorassa suhteessa sijoituksista taisteluihin. Toki aina mukavampaa se on, että luokkaan ja lajin pariin saadaan lisää kisailijoita.

Ei puhuta nyt varmaankaan samasta asiasta, mutta kyllä mielestäni on kovempi juttu ajaa 50-100 kuskin kisassa finaaliin kuin 5 kuskin kisassa. :) Jos totutaan ajokulttuuriin, jossa finaalipaikasta ei tarvitse ajaa, vaan on automaattisesti A-finaalissa,  on heikolla kun siirrytään nopeampiin luokkiin.
- tiedä häntä puhutaanko vai ei  :laugh: mutta pointti oli se, ettei määrä korvaa suoraan laatua eli pienemmälläkin määrällä kuskien ajotaitojen ja kaluston ollessa tasaväkistä saadaan parasta ja opettavaisinta kisaa aikaan riippumatta sijoituksesta tai finaalista. Ja jokainenhan kisailee omien tavoitteiden, halujensa ja taitojensa mukaan. Osa ajaa voitosta, osa hakee omaa parasta tulosta,  haluaa parantaa omaa suoritustaan, oppia ja hakea kokemusta,  jne. Ja jollekin pelkkä osallistuminen on jo hieno ja mukava asia.

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #14 : 10.07.17 - klo: 20.42 »
Laittakaa sääntöihin formaatiksi niin että kaikki ajaa kolminkertaiset finaalit.  Tämä lisää A-finaalien ulkopuolisten kisaamisen mielekkyyttä huomattavasti, ja erityisesti tärkeää aloitteleville stanun B- ja  -finalisteille.
+1

Kolminkertaiset finaalit olisi tosi hyvä juttu myös alemmissa finaaleissa. Nyt kun ajetaan vain kaksi finaalia, pitää molemmissa onnistua eli molempien finaaleiden merkitys korostuu vastaavasti kuin ajettaessa vähemmän osakilpailuita.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #15 : 10.07.17 - klo: 20.48 »
Laittakaa sääntöihin formaatiksi niin että kaikki ajaa kolminkertaiset finaalit.  Tämä lisää A-finaalien ulkopuolisten kisaamisen mielekkyyttä huomattavasti, ja erityisesti tärkeää aloitteleville stanun B- ja  -finalisteille.

+1


Sent from my iPad using Tapatalk
Capricorn Lab C801 | Capricorn Lab C02 | Kyosho IGT2 | Novarossi | Xray T4 2014 | Yokomo YZ-2
THECar White Edition LV | Alpha

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #16 : 10.07.17 - klo: 21.32 »
Kaksitoistatuntinen päivä on pitkä, eikä se yleensä riitä vaan siihen on laitettava vielä tunteja eteen ja taakse. Itse olen poikani kanssa kiertänyt stanukisoja aikanaan ja jos mekaanikko on  päivän jälkeen puhki niin kuinkas puhki ja väsynyt on sitten nuori kuski? Sanoisin että niin puhki jotta se jo vaikuttaa suoritukseen.
Toisaalta onko kukaan miettinyt asioita kilpailun järjestäjän kantillta? Kuinka ne harvat kilpailujen tekijät asian näkee? Jos päivän mittaa ruvetaan venyttämään tuntitolkulla niin voi loppua tekijät, kun niitä nytkään ei liikaa ole.
Monessa seurassa on pääasiassa kilpailijoita ja tekevät kädet on vähissä. Joskus tuntuu ja näyttää siltä, että kun kilpailua ruvetaan rakentamaan kasaan niin ne tekevät kädet vaan liukenee jonnekkin ja olet vähän niinkuin yksin.

Stanu numeroinnissa palataan vanhaan, eli päättyneen kauden sijoituksen mukaiset kilpailijanumerot uudelle kaudelle.

Siihen, että ajetaanko kesällä TSS-10 vai TSP-10 tässä juuri haetaan lausuntoja puoleen tai vastaan. Tänä kesänä homma on hoitunut hyvin. Viri voi hyvin ja satnu on hengissä juurikin sen aktiivisen kilpailuporukan ansiosta.

Eipä maailmallakaan alempia finaaleita ajeta kuin kerran tai kaksi. :cry:
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #17 : 10.07.17 - klo: 23.51 »
Kolminkertaiset finaalit olisivat toki kiva juttu, mutta jokainen voi laskea itse excelissä, millaisia ovat päivien pituudet 3x finaaleilla. Jos kisat alkaa klo 8 aamulla ja päättyvät 20-21 aikaan illalla niin en kyllä jaksa mitenkään uskoa että se toisi enemmän kuskeja mukaan versus nykyinen n 19 lopetusaika. Useimmilla on kuitenkin se kotiinpaluukin vielä suoritettava kisojen jälkeen.
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #18 : 11.07.17 - klo: 02.07 »
Laskeskelin hieman osallistujia/ilmoittautuneita noin suuntaa antavasti kuluneelta kaudelta ja jos meni jotakuinkin kohilleen, niin:

TSM-10 (Viri)
TSM-10 luokassa tällä hetkellä sarjassa 48 osallistujaa, joista ajoi TSM-10-luokan lisäksi TSP-10 luokkaa 35 kuljettajaa eli 72,92% koko sarjaan osallistuneista
-> Tämän kesän kisoissa TSM-10 luokka on kerännyt osallistujia:
   1. kisa 15 osallistujaa (31,25% koko sarjaan osallistuneista)
   2. kisa 20 osallistujaa (41,67% koko sarjaan osallistuneista)

TSP-10 (Poro)
Talvikaudella sisällä ajetussa TSP-10 luokassa 50 osallistujaa, joista 23 osallistujaa ajoi vähintään 3/4 kisasta (eli sarjan kannalta tarpeellisen määrän kisoja, joilla voi saada maksimipisteet. Eli 46% koko sarjaan osallistuneista)
   - Kaikki 15 sarjan kärjessä olevaa kuljettajaa ajoivat lisäksi myös TSM-10 luokkaa
   - Yhteensä 35 kuljettajaa ajoi TSP-10 luokan lisäksi TSM-10 luokkaa eli 70% koko sarjaan osallistuneista kuskeista
   - Yhteensä 11 kuljettajaa ajoi TSP-10 luokan lisäksi TSS-10 luokkaa eli 22% koko sarjaan osallistuneista kuskeista

TSS-10 (Stanu)
TSS-10 luokassa tällä hetkellä sarjassa 31 osallistujaa (nuoria 14 ja aikuisia 17), joista 11 ajoi lisäksi TSP-10 luokkaa (35,5% koko sarjaan osallistuneista)
-> Tämän kesän kisoissa TSS-10 luokka on kerännyt osallistujia:
   1. kisa 10 osallistujaa (32,25% koko sarjaan osallistuneista)
   2. kisa 10 osallistujaa (32,25% koko sarjaan osallistuneista)


eli noin nopeana johtopäätöksenä stanun osallistujamäärät kesällä suhteessa koko sarjan osallistujamääriin eivät ole kovin kaukana viristä, mutta toki lisää kuskeja ja uusia kuskeja olisi hyvä saada lisää osallistumaan FTT-sarjaan eri luokissa ja etenkin kesällä ajettaviin luokkiin.
« Viimeksi muokattu: 11.07.17 - klo: 02.18 kirjoittanut Pepess »

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #19 : 11.07.17 - klo: 08.30 »
Niin joo, ajosuunnan vaihto sunnuntaille olisi kova. Antaisi reilummat lähtökohdat jos haluaa ajaa vain poroa.

Tuossa ongelmaksi muodostuu se, että nykyisellä formaatilla sunnuntai aamun harjoitukset menisivät maton nukan suunnan vaihtoon ilman mitään järkevää tuntumaa auton käytökseen vrt. loppupäivä. FTT:ssä ajettiin pari talvea siten, että ajosuunta vaihtui sunnuntaille ja lauantai illalla ajettiin harjoituksia vielä kilpailun jälkeen sunnuntain ajosuunnalla. Autojen käytös oli kohtalaisen erikoista silloin lauantaina ennen kuin rata ajautui sisään uuteen ajosuuntaan.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #20 : 11.07.17 - klo: 10.05 »
Olikos niin, että ei ollut rajoitusta sille, että jos ajaa TSS-10 luokkaa ja haluaa kokeilla joko eri kisoissa tai saman päivän kisoissa ajaa TSS-10 luokan lisäksi myös TSM-10 luokkaa, että se olisi mahdollista?

Tämä voisi olla yksi polku myöskin kehittyville kuskeille siirtyä stanusta eteenpäin (ja vuosien varrella aika moni stanukuski on siirtynyt suoraan viriin kulkematta poro-luokan kautta - tosin nyt näyttää siltä, että enemmän vauhtia kaivanneet ovat ajaneet stanun lisäksi poroa -> tähän on saattanut toki vaikuttaa myös se, että stanu ja poro ovat järjestetty eri kisapäivinä, joten siinä mielessä niihin osallistuminen on ollut helpompaa kuin kahden luokan ajaminen yhden päivän aikana.)

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #21 : 11.07.17 - klo: 10.36 »
Kaksitoistatuntinen päivä on pitkä, eikä se yleensä riitä vaan siihen on laitettava vielä tunteja eteen ja taakse. Itse olen poikani kanssa kiertänyt stanukisoja aikanaan ja jos mekaanikko on  päivän jälkeen puhki niin kuinkas puhki ja väsynyt on sitten nuori kuski? Sanoisin että niin puhki jotta se jo vaikuttaa suoritukseen.
Toisaalta onko kukaan miettinyt asioita kilpailun järjestäjän kantillta? Kuinka ne harvat kilpailujen tekijät asian näkee? Jos päivän mittaa ruvetaan venyttämään tuntitolkulla niin voi loppua tekijät, kun niitä nytkään ei liikaa ole.
Päivä on pitkä - toisaalta olet jo varustautunut ja valmistautunut lähtemään kisoihin, pakannut tavarat ja kuskit autoon jne., niin siinä hienoinen lisäys päivään ei ole välttämättä enää niin paha. Kyllä noita nuoria kuskeja ajaa nytkin A-finaalissa, jotka ajetaan kolminkertaisena ja kummasti tuntuu niillä virtaa riittävän, kun itse on mekaanikkona aika puhki. Usein kisat ovat jossain kauempana kotipaikkaa, jolloin ei välttämättä edes tule lähdettyä nytkään kisapäivän jälkeen enää kotimatkalle, vaan vasta hyvin nukutun yön jälkeen. Ja osa kuskeista ajaa vielä seuraavana päivänä (eli eivät lähde kotiin kisapäivän jälkeen lauantaina) eli ajaa molempina päivinä.

Pohdin muutamia vaihtoehtoja. Nythän sarjasääntöihin on kirjattu kesän osalta seuraavasti:

"Kilpailu ajetaan yksipäiväisenä.Kilpailu aloitetaan klo 8:00
•   2 ohjattua harjoitusta
•   4 alkueräkierrosta
•   Kaikki finaali kolminkertaisina mikäli aikataulu ei veny yli klo 19:00, muutoin 3 x A-finaalit ja       2 x muut finaalit"


Voisiko vastaava olla myös talvella käytössä eli jos aikataulullisesti tämä olisi mahdollista, niin ajettaisiin finaalit kolminkertaisina?

Jotta päivä ei venyisi mahdottomaksi, niin voisiko esimerkiksi joku seuraavista toimia ja mahdollistaa asian:
- aikataulua tiivistää jossain kohtaa, esim. 1 minuutti pois erävälistä esim. treenikierrosten osalta (nyt eräväli on 8 minuuttia, riittäisikö 7 minuuttia treenikierroksilla?) Minimieräkierrosväliin en koskisi. Tai ruokatauon hienoinen lyhentäminen?
- voisiko alkuerät ajaa isommalla kuskimäärällä per erä? Esim. Äänekoskella oli stanussa 25 kilpailijaa, jotka jaettiin 4:ään alkuerään, 6 kuskia pääsääntöisesti kussakin erässä ja yhdessä 7. Jos olisi ajettu 3 alkuerää eli n. 8-9 kuskia per alkuerä, niin olisiko ollut huonompi tai parempi?
- voisiko alempien finaalien 3 kertainen ajattaminen koskea ainakin stanuluokkaa, jossa on vähemmän kisanneita kuskeja ja joille kisakokemuksesta on hyötyä? Toki varmaan muissakin luokkien alemmissa finaaleissa voi olla haluja ajaa alemmat finaalit kolminkertaisina?
« Viimeksi muokattu: 11.07.17 - klo: 12.42 kirjoittanut Pepess »

Poissa SUSI

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #22 : 11.07.17 - klo: 18.10 »
Näin ensimmäistä kisakautta ajaneena tuo stanun nopeus on ollut ihan riittävä myös ulkona kun ei ole sitä kisakokemusta kertynyt. Pitää ottaa huomioon myös ensimmäistä kauttaan ajavat kuskit koska ainakin nuoremmat yleensä aloittavat kisaamisen stanulla. Jos kesäkisat stanulla loppuvat ja pitäisi ajaa TSP-10 sen sijaan niin eiköhän siellä aloitteleva kuski ole vain muiden jaloissa? Toisaalta seurauksena voi hyvinkin olla että stanukuskit siirtyvät ajamaan pelkkää TSP-10 luokkaa ja seuraa kuskikato myös sisäkisoille.
Traxxas summit 1/10|E-revo 1/10 brushless|Rally 1/10|Stampede 4x4 vxl|Venom gambler sc|Xray t3 drifter|Capricorn te03 evo|Xray xb808|

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #23 : 14.07.17 - klo: 11.29 »
Minun mielestä ajoformaattia voisi hyvinkin rukata siihen suuntaan, että esim. harjoituskierroksia olisi vain yksi, eikä sekään pakollinen (sitten kaikki on omalla vastuulla kun lähdetään alkueriin). Alkueriä esim. kaksi tai ihan enintään kolme kierrosta. Kyllä ne voimasuhteet yleensä siinä jos selviää. Sitten finaaliajoa vähintään se kolme kierrosta. Ainahan voi perustella suurempaa alkuerämäärää sillä, että jossain erässä voi vaikka rengas irrota, ja se vaikuttaa liikaa lopputulokseen. Toisaalta just näin se pitäs ollakin, että kilpailu on kokonaisuus, jossa myös laitteet, valmistautuminen, huolellisuus ja muutkin asiat vaikuttaa, kuin pelkkä absoluuttinen nopeus, niin se menee "oikeissakin" moottoriurheilulajeissa. Jos asiaa pohtii vielä eteenpäin, niin olisihan se mahdollista rukata finaalit siihen tapaan, että sieltä se nousumahdollisuus löytyy, jos se mahdollinen yksittäinen alkueräkatastrofi on liian iso peikko.

Ihan perustellusti voisi esittää myös kysymyksen, onko finaalin mitta oltava välttämättä just sen 5 minuuttia? Esim. Stanussa voisi laitteiden puolesta ajaa huoletta vaikka 10 minuutin finaalit?

Itseäni tympii kisaformaatissa se, että aamulla lähdet liikenteeseen ennen kukon pierua, ajellaan harjoituksia ja (osin merkityksettömiä) alkueriä iltapäivä kello kolmeen - neljään, jonka jälkeen se todellinen kilvanajon aika on lyhyt kuin Suomen kesä. Päivät on liian pitkiä, tai liian pitkäveteisiä - jotain tarttis tehdä.

Ennen kuin sanotte, että ei ole mahdollista, miettikää hetki ja pohtikaa olisiko Suomen jatkuvasti laskevassa pienoisautoilukilpaskenessä mahdollisesti isomman remontin paikka?
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #24 : 14.07.17 - klo: 11.53 »
Ihan hyviä pointteja Peitsamolla. Kyllähän se kisapäivä on aika pitkä jo nyt ilman että sitä pidentää.

Korostetaan ja muistutetaan taas, että toki tuo laskeva trendi ei siis ole missään nimessä Suomen ongelma ainoastaan vaan ihan globaali tilanne jo vuosien ajan monenkin luokan kohdalla. Eli yleisesti pitäisi tehdä jotain jotta porukkaa tulee aktiivisen kisaamisen piiriin, eikä vain kaluston omistajaksi.

Itse korostaisin seurojen merkitystä ketjussa. Jos meillä Oulussa on tällä hetkellä noin about ennätysmäärä kisaavia kuskeja viimeisen 25v aikajakso huomioiden, niin ei kaikki voi olla myöskään vain Suomessa ongelmaa. Ja käsityksen mukaan esim pk-seudulla on erittäin runsaslukuinen porukka seurassa, tosin heitä ei ihan niin suurissa määrin kisoissa näy (suhteessa jäsenmäärään).

Ideoita voi heitellä tänne vapaasti muutkin!
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #25 : 14.07.17 - klo: 17.10 »
Esimerkki 1, yksi eräharjoitus ja neljä alkuerää:

   Ovet aukeaa      7:00      
   ILMOITTAUTUMINEN      7:30 - 9:30      
   tuomariston kokous      9:00      
               
   HARJOITUKSET   1. vapaa         
   TSS - 1   8:00         
   TSS - 2   8:08         
   TSS - 3   8:16         
   TSS - 4   8:24         
   TSM - 5   8:32         
   TSM - 6   8:40         
   TSM - 7   8:48         
   TSM - 8   8:56         
               
   OHJAAJAKOKOUS      9:10      
               
   ALKUERÄT   1.eräkierros   2. eräkierros   3. eräkierros   4. eräkierros
   TSS - 1   9:30   10:45   12:30   13:45
   TSS - 2   9:38   10:53   12:38   13:53
   TSS - 3   9:46   11:01   12:46   14:01
   TSS - 4   9:54   11:09   12:54   14:09
   TSM - 5   10:02   11:17   13:02   14:17
   TSM - 6   10:10   11:25   13:10   14:25
   TSM - 7   10:18   11:33   13:18   14:33
   TSM - 8   10:26   11:41   13:26   14:41
               
   FINAALIT   1.   2.   3.   
   TSS  A-fin   15:45   16:50   17:55   
   TSM  A-fin   15:55   17:00   18:05   
   TSS  B-fin   16:05   17:10   18:10   
   TSM  B-fin   16:15   17:20   18:20   
   TSS  C-fin   16:25   17:30   18:30   
   TSM  C-fin   16:35   17:40   18:40   
                  
         PALKINTOJEN JAKO   19:03   

Esimerkki 2, kaksi eräharjoitusta ja kolme alkuerää:

Ovet aukeaa      7:00   
ILMOITTAUTUMINEN      7:30 - 9:30   
tuomariston kokous      10:00   
         
HARJOITUKSET   1. vapaa   2. vapaa   
TSS - 1   8:00   9:10   
TSS - 2   8:08   9:18   
TSS - 3   8:16   9:26   
TSS - 4   8:24   9:34   
TSM - 5   8:32   9:42   
TSM - 6   8:40   9:50   
TSM - 7   8:48   9:58   
TSM - 8   8:56   10:06   
         
OHJAAJAKOKOUS      10:15   
         
ALKUERÄT   1.eräkierros   2. eräkierros   3. eräkierros
TSS - 1   10:40   11:55   13:35
TSS - 2   10:48   12:03   13:43
TSS - 3   10:56   12:11   13:51
TSS - 4   11:04   12:19   13:59
TSM - 5   11:12   12:27   14:07
TSM - 6   11:20   12:35   14:15
TSM - 7   11:28   12:43   14:23
TSM - 8   11:36   12:51   14:31
         
FINAALIT   1.   2.   3.
TSS  A-fin   15:30   16:35   17:40
TSM  A-fin   15:40   16:45   17:50
TSS  B-fin   15:50   16:55   18:00
TSM  B-fin   16:00   17:05   18:10
TSS  C-fin   16:10   17:15   18:20
TSM  C-fin   16:20   17:25   18:30
         
      PALKINTOJEN JAKO   18:53

Esimerkki 3, maksimi erämäärä, 5min eräharjoittelu 2x ja aikataulun hienoista tiivistämistä:

Ovet aukeaa      7:00      
ILMOITTAUTUMINEN      7:30 - 9:30      
tuomariston kokous      9:30      
            
HARJOITUKSET   1. vapaa   2. vapaa      
TSS - 1   8:00   8:50      
TSS - 2   8:05   8:55      
TSS - 3   8:10   9:00      
TSS - 4   8:15   9:05      
TSM - 5   8:20   9:10      
TSM - 6   8:25   9:15      
TSM - 7   8:30   9:20      
TSM - 8   8:35   9:25      
            
OHJAAJAKOKOUS      9:40      
            
ALKUERÄT   1.eräkierros   2. eräkierros   3. eräkierros   4. eräkierros
TSS - 1   10:10   11:15   12:45   13:50
TSS - 2   10:18   11:23   12:53   13:58
TSS - 3   10:26   11:31   13:01   14:06
TSS - 4   10:34   11:39   13:09   14:14
TSM - 5   10:42   11:47   13:17   14:22
TSM - 6   10:50   11:55   13:25   14:30
TSM - 7   10:58   12:03   13:33   14:38
TSM - 8   11:06   12:11   13:41   14:46
            
FINAALIT   1.   2.   3.   
TSS  A-fin   15:50   16:55   18:00   
TSM  A-fin   16:00   17:05   18:10   
TSS  B-fin   16:10   17:15   18:20   
TSM  B-fin   16:20   17:25   18:30   
TSS  C-fin   16:30   17:35   18:40   
TSM  C-fin   16:40   17:45   18:50   

          Palkitojen jako 19:13

Hyvin mahtuu  :azn:

Mikä olisi paras vaihtoehto?

Löysä päivä vai tiivistä ajamista alusta loppuun?




         
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #26 : 14.07.17 - klo: 17.46 »
Jos ajettaisiin kolme alkuerää, niin sillon pitäis melkeen ajaa nopeinta tulosta, joka tarkoittaa että kaks ekaa alkuerää ois myös treeniä. 2/3 alkuerissä on aika raju, jos on vain yksi treeni, koska pito muuttuu aika paljon kolmessa akussa.

Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #27 : 14.07.17 - klo: 18.09 »
FTT-kisoissa 1 treeni on liian vähän, koska profiili on uusi ja rataan pitää ajaa pitoa. Yleensä 1. treeni lauantaina on pelkkää liukastelua, sen jälkeen on tosi rajua lähteä ajamaan alkueriä.

Itse tiputtaisin 4. alkuerän pois jos aikatauluun ei muuten mahdu 3-kertaisia finaaleja. Laskutapa pistein 2/3 on toki vaativa, mutta samaa käytetään WJ-sarjassa ja M8 SM-sarjassa.

Esimerkkiaikataulut selventää hyvin, kiitos Pentille niistä.
Shepherd | Xray | Gizmo | Durango | Savöx | Sanwa

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #28 : 14.07.17 - klo: 18.30 »
kannattaa muistaa että polttiksissa ajetaan nousufinaalit. WJ-sarjasta ei kokemuksia viime vuosilta.

Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #29 : 14.07.17 - klo: 21.58 »
Moro,

itse en ole koskaan yhtään FTT-kisaa ajanut, joten olen aina ihmetellyt että miksi FTT-kisailija on velvoitettu ostamaan kisa-aamuna kilpailujärjestäjältä uudet renkaat autoonsa?

Missään muissa kilpailuluokissa joita olen ajanut (12 tai 13 eri luokkaa, joista noin puolet SM-luokkia) en ole törmännyt näin outoon sääntöön.
« Viimeksi muokattu: 14.07.17 - klo: 23.17 kirjoittanut pintakaasu »
Joutokäyntiä jo vuodesta 2011...