EuroRC

Kirjoittaja Aihe: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua  (Luettu 4416 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #30 : 14.07.17 - klo: 23.16 »
Mikäs sen helpompaa on kun aamulla ostaa renkaat kisapaikalta samalla kun käy ilmoittautumassa. Voi olla varma, että renkaita on ilman ennakkovarailua ja kaikilla muillakin on renkaat varmasti samasta tuotantoerästä. Historiasta löytyy esimerkkejä kun aamulla saadut kisarenkaat onkin 0.5s hitaampia kierroksella verrattuna kaupasta ostettuihin kun välissä vaihtunut tuotantoerä. Näin varmistetaan mahdollisimman tasalaatuinen rengas kaikille kilpailijoille.

Hiukan ihmettelen kuinka alkuerät eivät ole "kilvanajoa" ja monenkaan mielestä eivät tunnu olevan niin tärkeitä. Sähköluokissa ilman nousufinaaleita alkuerät kuitenki määräävät loppusijoituksen kannalta enemmän kuin itse finaalit.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #31 : 15.07.17 - klo: 00.42 »
Minun mielestä ajoformaattia voisi hyvinkin rukata siihen suuntaan, että esim. harjoituskierroksia olisi vain yksi, eikä sekään pakollinen (sitten kaikki on omalla vastuulla kun lähdetään alkueriin).
Mun puolesta kaikki treenit voivat olla vapaaehtoisia, mutta silloin pitäisi mm. ponderin toiminnan varmistus olla kilpailijalla itsellään, jos hän ei osallistu treeneihin. Samoin oikeat numerot korissa. Treenien aikana kilpailunjärjestäjä/ajanotto voi varmistaa kaikkien treeneissä ajavien kuskien autojen ponderien toiminnan, ja oikeat kisanumerot koreissa, jolloin ikäviä yllätyksiä itse alkuerissä ei tule.

ajellaan harjoituksia ja (osin merkityksettömiä)
Ehkä jollekin kuskille treenikierrokset saattavat olla osin merkityksettömiä, mutta itse näkisin niin, että harjoitusten tarkoitus on tutustua rataan ja profiiliin sekä ajolinjoihin (etenkin sisällä ajettaessa, jolloin rataprofiili on kaikille kisailijoille uusi ja ajamaton). Eka treenikierros on yleensä liukastelua ja kolistelua ja vasta toisen treenikierroksen jälkeen, kun rataan on tullut pitoa, pystyy kuski paljon paremmin ajamaan treeniä ja hakemaan tuntumaa rataan ja ajolinjoihin. Ja  autoa yleensä kannattaa säätää alkueriä varten vasta 2. treenikierroksen jälkeen.

Hiukan ihmettelen kuinka alkuerät eivät ole "kilvanajoa" ja monenkaan mielestä eivät tunnu olevan niin tärkeitä. Sähköluokissa ilman nousufinaaleita alkuerät kuitenki määräävät loppusijoituksen kannalta enemmän kuin itse finaalit.
Juuri näin, kyllä alkuerät ovat jo nimenomaan kilvanajoa. Ja jopa tärkeämpiä, kuten Stilo yllä kirjoitti eli siinä mielessä suhde siihen, että alkueriä ajetaan enemmän kuin finaaleita on hyvä. Yleensä kisoissa alkuerätuloksia tiiraillaan kilpailijoiden toimesta tarkkaan ja pohditaan millä oman auton saisi kulkemaan kovempaa, millä parantaa tulostaan, mihin finaaliin on pääsemässä jne.

Alkuerissä 2 parasta tulosta 4:stä on mielestäni ollut hyvä ja toimiva systeemi. Silloin on useampi yritys saada kaksi hyvää oman tasoista tulosta tehtyä ja jokin epäonni ei vie mahdollisuutta päästä oman tasoiseen tulokseen. Jos ajettaisiin 2/3, niin riski epäonneen olisi mielestäni liian suuri - ja siitäkin huolimatta, että olisit treenaillut, tehnyt huolelliset ja perusteelliset valmistelut kisoja varten jne. - aina voi jotain hajota vaikka olisi uusi osa, tai tulla ajovirhe tai toisen kilpailjan aiheuttama tilanne jne. Ensimmäinen alkuerä on yleensä myöskin ensimmäinen ajo, jossa kuskilla on edes yksi 5 minuutin treeni takana jotakuinkin toimivalla pidolla ja autoon tehty ensimmäiset säädöt, jolla se voisi olla jotakuinkin ajettava.


Mikä olisi paras vaihtoehto?

Löysä päivä vai tiivistä ajamista alusta loppuun?
Itse olisin tiivistämisen kannalla - tosin 5 minuutin eräväli treeneissä pitäisi ehkä olla 6 minuuttia, niin ehtivät kuskit vaihtua lauteilla, alkuerissä voisi riittää 7 minuutin eräväli. Ruokataukokin voisi olla 20minuuttia puolen tunnin sijaan (jotta toimitsijatkin ehtivät evästämään - kisailijoilla yleensä taukoa on enemmän).

Lisäksi voisi harkita tuota eräjakotaulukon rukaamista (esimerkkinä tuo aiemmin mainitsemani stanun 25 kuskin jakaminen 3:een erään 4:n sijasta) - tosin tämä tuo aikatauluun helpotusta vain silloin, kun osallistujia ei ole niin paljon, että kaikki erät tulisivat ajetuksi - ja kun homma kehittyy hyvien ideoiden kautta, niin kohtahan niitä kisailijoita on toivottavasti entistä enemmän :azn: Useampi auto alkuerissä toki vaatii toimitsijoilta enemmän, jotta osataan kuulutella tilanantoja ja nähdä tilanteita. Ja tietenkin myös kuskeilta muiden huomioimista jne.

Tähän liittyen muuttaisin myös FTT-rankingin yksiselitteiseksi välineeksi eräjakojen tekemiseen ilman tulkinnan varaisuuksia - samat säännöt tasapuolisesti kaikille.

Ovet aukeaa yleensä klo 7:00 ja ilmoittautuminen 7:30. Koska aamun ekat treenikierrokset ilmoittautumisineen ja rengas- ja runkomerkkailuineen ovat aika lailla kiireistä (varsinkin, kun ne pitää tehdä useampaan autoon), niin olisi hyvä, jos ilmoittautuminen alkaisi jo vaikka klo 7:10 (tosin silloin pitäisi olla kaikki tarvikkeet jo ilmoittautumisessa), niin ehtisi tehdä aamun tarrajumpan ehkäpä hieman helpommin.

Pitäisin eräkierrosten välin minimissään 60 minuutissa, koska useampaa juniorin autoa mekkaavana tuppaa olemaan melko lailla kiire koko päivän :wink: Tosin kiirettä helpottaisi paljon se, että auton saisi viedä heti varikolle, kun se on katsastettu (jos katsastus jälkikäteen) tai heti erän jälkeen (jos ennakkokatsastus) -> näin tulisi eräkierrosten väliin tarpeellista lisäaikaa autojen laittoon. Nythän on tänä vuonna ollut käytössä tuo Parc Ferme, mutta sen tarpeellisuudesta en ole lainkaan varma. Katsastuksella pitäisi olla riittävä tietämys tehdä esim. rengasrikkoon liittyvä päätös (joka oli varmaan yksi syy tähän Parc Fermeen käyttöönottoon) eli onko valmistusvika (uusi rengas veloituksetta) vai joku muu syy (kilpailijalla oikeus ostaa viottuneen renkaan tilalle uusi riippumatta sallitusta rengasmäärästä).

Perusteina se, että 1. treeni on käytännössä liukastelua ja jonkinlaista rataan tutustumista ja pidon muuttuessa 2:een treeniin on ekan treenikierroksen jälkeen ihan turha tehdä autoihin mitään säätöjä. Säätöjä kannattaa tehdä vasta toisen treenikierroksen jälkeen, jolloin rata on jotakuinkin sellainen kuin se päivän aikana on - toki pidon lisääntyessä radasta riippuen saattaa autoa joutua säätämään pitkin päivää, mutta kahden treenikierroksen jälkeen on jonkinlaiset edellytykset saada auto säätöihin ennen ensimmäistä alkuerää.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #32 : 15.07.17 - klo: 08.40 »
Jengi nyt unohtaa noilla sairaan tiukilla aikatauluillaan täysin sen, että IHMISET hoitaa nuo ajanoton ja järjestelyt. Jos eräväli on 6min niin siinä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta viiveelle, 7min on jo sekin todettu sellaiseksi kilpajuoksuksi varikolta radalle ja takaisin ettei mitään järkeä.

Jos eräväli on 6min ja radan kierrosaika n 15-20s, se tarkoittaa että viimeiset ukot tulee kierrokseltaan n 5:30 kohdalta ja lauteelta kun toinen erä on jo alkamassa tai alkanut. 7min antaa vähän pelivaraa, muttei ajanottajille. Kommentteja olis hyvä saada niiltä jotka kisoja järjestää. Noin 30+ SM-kisaa on tainnu tulla järjestettyä, ja muutama kymmenen kerhokisaa, ajanottajana vain kertsikisoissa, mutta kyllä näkisin että jos oikeasti dikkaa kiireisestä kisapäivästä niin suosittelen ajamaan vaikka kahta luokkaa samana päivänä nykyisellä systeemillä ja sitten miettimään uusiksi :)

Ja jos tulee viivettä niin aikataulu menettää merkityksensä. Ulkomailla ei usein edes ole aikataulua kisoille vaan edetään kuten edetään ja seurataan mikä erä on menossa ja lasketaan about se oma erän lähtöaika.

 Jos halutaan näännyttää ajanottajat, niin ehdottomasti 6min eräväli, ja täydelliset robotit hoitamaan hommaa :D On meinaan aika hemmetin pitkä päivä vetää ilman mitään taukoja, ei taida olla enää senkään vertaa tekijöitä.
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #33 : 15.07.17 - klo: 08.49 »
Ajettavan erämäärän/treenien pienentämistä miettivien kannattaa myös huomioda se, mitä luokkaa ajavat. Viriluokissa rata ei saavuta esim sisällä ajettaessa lähellekkään stabiileja olosuhteita vielä yhden treenin jälkeen, jolloin ajaminen liukkaalla radalla ja säätäminen on ihan täysin randomia perustuen yhteen akulliseen likaisella ja pidottomalla radalla. Stanussa voi varmaan vetää mutta virissä tulee puolet romujaan keräten lavalta pois kesken erän.

Myöskin kolmen finaalin ajattaminen suurien erien kustannuksella ei kyllä palvele ketään. Erissä tuloksen ajaminen on entistä vaikeampaa mitä "hitaampaan" erään kuski sijoittuu jos kuskeja on 8-10. Perusteena ei käy se että niin on kv-kisoissakin, koska se toimii kv-kisoissa ainoastaan isoilla radoilla ja kärkierissä.

Tuossapa muutamia juttuja ja näkökulmia siis. Hyvä että keskustelua on, kyllä tästä varmasti saadaan jotain uutta irti kun pyöritellään ajan kanssa.
« Viimeksi muokattu: 15.07.17 - klo: 08.52 kirjoittanut Vesa »
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #34 : 15.07.17 - klo: 09.56 »
Moro,

itse en ole koskaan yhtään FTT-kisaa ajanut, joten olen aina ihmetellyt että miksi FTT-kisailija on velvoitettu ostamaan kisa-aamuna kilpailujärjestäjältä uudet renkaat autoonsa?

Missään muissa kilpailuluokissa joita olen ajanut (12 tai 13 eri luokkaa, joista noin puolet SM-luokkia) en ole törmännyt näin outoon sääntöön.

Jos et ole ajanut FTT-kisaa niin ei sen sinua pitäisi häiritä. Sitten kun satut ajamaan niin huomaat, että toimiva ja järjestäjän kannalta kannattava systeemi.
Onhan sinunkin jostain ostettava renkaat kilpailuihisi.




Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #35 : 15.07.17 - klo: 10.07 »
Kuten Stilo yllä kommentoi, paras tapa varmistaa tasainen laatu, saatavuus ja minimoida fuskaaminen on ostaa renkaat kisapaikalta. Porsaanreikiä ja mahdollisuuksia kusettaa renkaissa, inserteissä ja muussa on expontentiaalinen määrä jos sitä ei jotenkin valvota. Tuo on todettu kv-kisoissa jo toistakymmentä vuotta sitten.

Jos foamiluokissakin on ykstyyppirengas jonka tunnistaa (tunnisteraita, GT-12) niin silloin ei ole ongelmaa vaikka ajaakin omilla renkailla. Perusajatus on olla "control tyre".

Sähkökrossissa insertti on vapaa joten voi ostaa omat renkaat mistä haluaa kunhan on tunnistemerkit renkaissa katsastusta varten.
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #36 : 15.07.17 - klo: 13.59 »
Jengi nyt unohtaa noilla sairaan tiukilla aikatauluillaan täysin sen, että IHMISET hoitaa nuo ajanoton ja järjestelyt. Jos eräväli on 6min niin siinä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta viiveelle, 7min on jo sekin todettu sellaiseksi kilpajuoksuksi varikolta radalle ja takaisin ettei mitään järkeä.
Tässähän haetaan jotain ratkaisua, jolla voitaisiin ajaa alemmat finaalit kolminkertaisina. Muut esitetyt vaihtoehdot ovat mielestäni huonompia kuin aikataulun hienoinen tiivistys / mahdollinen pidennys huomioiden niin toimitsijat kuin kisailijatkin. Treenikierroksilla ei vielä tarvitse välttämättä varautua viiveisiin, ajanotto voi varmistaa kaiken toimivan treenikierrosten aikana ja tehdä tarvittavat korjaukset, jos on tarvetta. En tiedä onko treenikierrosten tuloksilla vielä isoa merkitystä eli jos jostain syystä tulisikin joku ongelma ja jonkun treenierän tulokset saamatta, niin haittaisiko se jotain?

Itse on tullut muutamat kisat järkättyä vasta, mutta hyvin homma niissä on toiminut, kun porukka on ollut tietoinen ja ollut heti radan vieressä valmiina aloittamaan oman vuoron. Tiukkahan 6 minuutin väli on, mutta treenikierroksilla se voisi toimia - ainakin kerhokisoissa toiminut. Toisaalta jos treenikierroksilla sopivampi eräväli olisi 7 minuuttia ja päivä hieman pitenisi, niin olisiko se parempi vai huonompi? Hienoinen päivän pidennys voisi olla myös hyvä vaihtoehto hienoisen tiivistyksen lisäksi.

Ja jos käytössä on ennakkokatsastus, niin yleensä ollaan hyvissä ajoin valmiina omaan erään. Erän jälkeen autot ja radiot radan vieressä olevalle pöydälle, niin voi mennä nostovuoroon, eikä tartte juosta varikolle ja takaisin. Pöydältä voi mekaanikko viedä auton varikolle vaikka heti (eikä erän jälkeen) ja jos kuskilla ei ole mekaanikkoa, niin kuski ottaa nostovuoron jälkeen pöydältä tavaransa.

mutta kyllä näkisin että jos oikeasti dikkaa kiireisestä kisapäivästä niin suosittelen ajamaan vaikka kahta luokkaa samana päivänä nykyisellä systeemillä ja sitten miettimään uusiksi :)
Voi myös kokeilla mekata, korjata ja säätää vaikka kolmen juniorin autoa, kuten itse tulee tehtyä - ja siitäkin huolimatta noista eri vaihtoehdoista tuntui tuo aikataulun hienosäätö parhaimmalta vaihtoehdolta omasta mielestä  :wink: Kaikissa vaihtoehdoissa on puolensa , niin hyvät kuin huonot ja jos halutaan ajaa alemmat finaalit kolminkertaisina eikä venyttää päivää mahdottomasti, niin joku hyvä ratkaisu pitäisi löytyä - tai sitten jatketaan kuten tähän asti  :wink: Mutta tosiaan asiaa pitää katsoa myös järjestäjien ja toimitsijoiden näkökulmasta.

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #37 : 15.07.17 - klo: 14.02 »
Stanussa voi varmaan vetää mutta virissä tulee puolet romujaan keräten lavalta pois kesken erän.
Stanussa eka treenikierros on myös liukastelua eli ei voi vetää ja tehdä autolle ekan treenikierroksen jälkeen yhtään mitään.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #38 : 15.07.17 - klo: 14.12 »
Suosittelen laittamaan virimoottorin autoon ja ajaa kisoissa, joissa on yksi treeni ja mahdollisesti kolme alkuerää niin voi mieli muuttua :) Pitää muistaa että kisoissa ei ole satoja kuskeja ajamassa sitä pitoa ja tekemässä olosuhteista stabiileja. Kisan luonne muuttuisi esim FTQ:sta ajettaessa aivan totaalisen toiseksi, jolloin vain viimeisellä erärundilla olisi merkitystä. Ei olisi kovinkaan erikoista että joku pilaa toisen ajon itse epäonnistuessaan. Pisteillä kun mennään niin sillon on huomattavasti parempi tilanne kaikille ajaa siitä finaalipaikasta ilman kikkailua.

FTT-sarja on kuitenkin SM-sarja TSM-10 luokalle. Jos puitteita ja ajoformaattia aletaan karsia kansallisten luokkien alempien finaalien ehdoilla, niin se ei vain ole hyvä asia. Kuten joku kerran totesi, ei mäkihypyssäkään ne jotka jää toiselta kierrokselta hyppää enää sijasta 31+ uudelleen. No joo, huono esimerkki.

Meillä kuitenkin sitä ajoa oikeasti tulee aika paljon, ei kuitenkaan liikaa, muttei myöskään liian vähän jos erona on yksi erä finaaleissa. Mielestäni SM-sarjan arvoista on ajaa nykyisellä kaavalla = ajomäärät ennallaan, tai ei ainakaan vähempää.

Lisäksi jos olisi vain esim yksi treenirundi niin ne kelle rata/matto/olosuhteet on tutut olisivat melkoisessa etulyöntiasemassa. Ymmärrän ettei tällaisia asioita kaikki mieti, jollei aja siitä voitosta vaan käy kisoissa kokeilemassa vauhtia ilman sen kummempaa tulostavoitetta, mutta kärjessä tilanne korostuu. Näkisin itse että 2/3 laskettaessa ehdottomasti kärkipää voittaa ja häntäpää häviää entistä enemmän, mutta saapahan ajaa ehkä ennakoitua alemmassa finaalissa...
« Viimeksi muokattu: 15.07.17 - klo: 14.20 kirjoittanut Vesa »
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #39 : 15.07.17 - klo: 14.39 »
Toki ymmärrän, että eri kuskeilla ja luokilla on erilaisia toiveita ja tarpeita. Voihan tuota muutettua aikataulua jne kokeilla esim ensi talvena sunnuntaina TSP-10 -luokassa jos siihen tulokseen tullaan. TSP-10 luokassa riittäisi mainiosti sunnuntaina yksi treenikierros, koska kaikkia (paitsi 1-3 ehkä) ovat edellisen päivän rataa ajaneet.
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #40 : 15.07.17 - klo: 14.57 »
Olen myös sillä kannalla, että vanhoilla mennään. Sen verran olisin periksi antamaan, että viimeisen finaalin olisi lähdettävä siten että se olisi maalissa klo 19. Antaisi se hiukan lisää pelivaraa eräsuunnitteluun eikä kohtuuttomasti pidentäisi päivää.

Kaipaisisin tuosta kilpailijanumeroideasta vielä mielipiteitä, vai lähdetäänkö tuosta vain jakamaan numeroita.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #41 : 15.07.17 - klo: 23.30 »
Mä ajelin viime talvena kolme FTT-kisaa opiskelumielellä ja kaksi ensimmäistä vain sunnuntain porossa sekä yhden ajaen viriä lauantaina. Ajojärjestykselle voi olla olemassa joku syy, mutta tiedän että krossipuolella on paljon kiinnostuneita kavereita jotka miettivät osallistumista poroon. Pro-stock on luokkana kiinnostava mutta pelkästään sen ajaminen ei ole mielekästä kun suurin osa ajaa samaa baanaa jo lauantain. Voisiko miettiä ajojärjestystä niin että lauantaina ajaisi pro-stock ja formula ja sunnuntaina viri sekä stanu? Virin ajaminenkin olisi monelle mielekkäämpää tutulla ja hyväpitoisella baanalla. FTT on sarjana tiukka ja haastava jossa tarvitaan osaamisen lisäksi kokemusta eri matoista ja olisuhteista että voi pärjätä. Talvella kun itseni kisoihin hilasin, oli todella vaikeaa parin treenin aikana oppia profiili ja totutella uusi alusta. Älkää missään nimessä pienentäkö treenien määrää aamulla koska silloin mennään jo uusien kuskien näkökulmasta todella vaikealle alueelle. Ajokaavio mielestäni toimii eikä sitä kannata muokata. Alkuerät on täyttä kisaa kun ratkotaan pienillä eroillä se ajopaikka finaaleissa ja monesti kuulee että ne tavoitteetkin on asetettu sinne b tai a finaaliin. Minut viimetalven kokeilu vei mennessään ja tulevana talvena on tarkoitus ajaa kaikki kisat kaksipäiväisenä.

-Jussi Rinne-
Team RCM / Team Rc-Center

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #42 : 16.07.17 - klo: 10.30 »
Kuten Stilo yllä kommentoi, paras tapa varmistaa tasainen laatu, saatavuus ja minimoida fuskaaminen on ostaa renkaat kisapaikalta. Porsaanreikiä ja mahdollisuuksia kusettaa renkaissa, inserteissä ja muussa on expontentiaalinen määrä jos sitä ei jotenkin valvota. Tuo on todettu kv-kisoissa jo toistakymmentä vuotta sitten.

Jos foamiluokissakin on ykstyyppirengas jonka tunnistaa (tunnisteraita, GT-12) niin silloin ei ole ongelmaa vaikka ajaakin omilla renkailla. Perusajatus on olla "control tyre".

Sähkökrossissa insertti on vapaa joten voi ostaa omat renkaat mistä haluaa kunhan on tunnistemerkit renkaissa katsastusta varten.

Juuri näin. Rengassääntö toimii FTT:ssä kuin junan vessa, ei mennä missään tapauksessa muuttamaan sitä!

Mitä eräväliin tulee, niin itse kisoja vetäneenä (myös FTT) sanoisin että 8 minuuttia on alkuerävaiheessa aika lailla minimi. Treenit voidaan ajaa 7 minan välillä kun autoja ei tarvitse kerätä linjan taakse.
Shepherd | Xray | Gizmo | Durango | Savöx | Sanwa

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #43 : 16.07.17 - klo: 13.48 »
Voisiko miettiä ajojärjestystä niin että lauantaina ajaisi pro-stock ja formula ja sunnuntaina viri sekä stanu?
Vähiten kokemusta omaavat kuskit yleensä aloittavat stanusta ja osa stanukuskeista ajoi sekä poroa että stanua tällä kaudella, joten stanun ajamisen mielekkyys katoaa, jos se siirtyisi sunnuntaille ja poroa ajetaan lauantaina -》poroa ajavilla kuskeilla olisi silloin liian iso etu verrattuna vain stanua ajaviin kuskeihin. Jos asiaa lähestyy siten, että luokat ajettaisiin hitaammasta nopeampaan, kuten yleensä erälistatkin laaditaan? Tai niin että stanu ja poro olisi lauantaina ja viri ja formulat sunnuntaina? Virikuskit on yleensä kokeneempia ja se tasottaisi myös Jussin mainitsemaa etulyöntiasemaa porossa. Aika moni virikuski ajoi myös poroa. Tämä myös mahdollistaisi sen, että osa stanu- ja porokuskeista voisi ajaa viriä sunnuntaina halutessaan.

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #44 : 16.07.17 - klo: 14.04 »
Lainaus käyttäjältä: Vesa link=topic=100108.msg813963#msg813963
FTT-sarja on kuitenkin SM-sarja TSM-10 luokalle. Jos puitteita ja ajoformaattia aletaan karsia kansallisten luokkien alempien finaalien ehdoilla, niin se ei vain ole hyvä asia. Kuten joku kerran totesi, ei mäkihypyssäkään ne jotka jää toiselta kierrokselta hyppää enää sijasta 31+ uudelleen. No joo, huono esimerkki.
Miksihän muut touring-luokat olisivat yhtään vähäarvoisempia kuin viri (TSM-10)? Jos vertaillaan muihin lajeihin, niin yhtälailla SM-mitaleja jaetaan vaikka 100m:n kuin 200m:n ja monella muulla juoksumatkalla ja eri ikäluokille. Siis miksei SM-arvo ole yhtälailla TSP-10 ja TSS-10 luokissakin - nostaisi ehkä vielä luokkien arvostusta, johon aiemmin viittasit.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #45 : 16.07.17 - klo: 14.19 »
Moro,

itse en ole koskaan yhtään FTT-kisaa ajanut, joten olen aina ihmetellyt että miksi FTT-kisailija on velvoitettu ostamaan kisa-aamuna kilpailujärjestäjältä uudet renkaat autoonsa?

Missään muissa kilpailuluokissa joita olen ajanut (12 tai 13 eri luokkaa, joista noin puolet SM-luokkia) en ole törmännyt näin outoon sääntöön.
Tämähän on paras systeemi ikinä missään kun se yksi rengassarja kestää koko kisan ja vieläpä vaan nopeutuu mitä enemmmän ajettu. Ja kisapaikalla kaikki saa samasta erästä valmistettuja renkaita. Krossiluokissa ei välttämättä huomaa renkaiden valmistusarjojen välillä eroa mutta näin on ratarenkaissa hyvin herkästi. Turisti on nimenomaan tämän säännön takia se paras luokka. Esim. WJ alkaa kiinnostaa minua vasta sen jälkeen kun valitaan sellainen rengas että yksi setti kestää koko kisan ja sen enempää ei saa edes käyttää. Se on sitten aika lailla samantekevää ostetaanko se kisapaikalla vai kaupasta samaan hintaan. Mutta mahdollisimman suuri tasapuolisuus saavutetaan sillä että kaikki ajaa samasta laatikosta otetuilla renkailla.

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #46 : 16.07.17 - klo: 18.58 »
Pentin ehdotuksista 3. näyttää järkevältä, toki omassa vaakakupissa painaa myös tuo kisapäivien pituus. Ulkomaankisoissa iso osa sitä kisan mieluisuutta tulee kisan jakautumisesta kahdelle päivälle, ajamista on enemmän per kisa (vapaat + ohjatut harjoitukset) ja päivät ei ole niin hektisiä.

Järjestäjän näkökulmasta kisapäivä on kuuluttajana ja ajanottajana aina melko raskas, pitkän päivän jälkeen pitää paikat vielä purkaa ja siivota. Kilpailijana taas nykyinen 2 b-finaalia missä muiden kilpailijoiden toiminta vie helposti täydellisesti menestymismahdollisudet tuntuu täysin kohtuuttomalta.

Rengaskuvio on ftt:ssä aivan loistava, siitä todella iso ja lämmin kiitos järjestäjille.

Ja vielä, ftt sarja  on parhaimmillaan loistavaa kilvanajoa.
Pienoisautoja 1/27 ... 1/5, Sanwa MT-4S / M12
http://www.mikkelinpienoisautoilijat.fi | http://www.fullspeedrc.fi

Poissa Testikuski

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #47 : 16.07.17 - klo: 22.18 »
täysin kohtuuttomalta.

Rengaskuvio on ftt:ssä aivan loistava, siitä todella iso ja lämmin kiitos järjestäjille.


Lähes täydellinen, vielä kun saadaan eestaas askartelu vähemmälle  :grin:
Ospa Rc

Poissa MarkoH

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #48 : 18.07.17 - klo: 21.12 »
Itse kohdistaisin edelleen huomiota tuohon TSS-10-sarjaan ja sen pohdintaan. Itse olen ajanut ensimmäistä täyttä kautta TSS-10-luokkaa ja tähän saakka on tullut ajettua kaikki kauden kisat. Meitä on tehnyt tämän muutama kuski. Itse pidän kilpailukautta aloittelevalle kuljettajalle aika raskaana ja tätä myöten itse nostaisin keskusteluun pohdittavaksi olisiko sarjaa mahdollista jollain muotoa keventää ja jopa laskea kynnystä ottaa osaa sarjaan. Kustannuksetkaan eivät ole ihan pienet 7 kisan ja koko kauden treenauksen osalta.

Yksi lähestymistapa asiaan voisi olla (Tämän ajatuksen on mielestäni jo joku muu nakannutkin ilmaan), että TSS-10-luokassa ajettaisiin erilliset neljän kilpailun talvisarja ja kolmen kilpailun kesäsarja. Tämä pilkkoisi kautta pienempiin osiin, kelkkaan olisi mahdollista hypätä kahdesti vuodessa tai toisen sarjan voisi jopa jättää ajamatta sarjasijoituksen kärsimättä. Tämänmoinen joustavuus voisi olla kuljettajan näkökulmasta katsottuna motivoivaa ja saattaisi keventää myös kilpailullista näkökulmaa kun kausi aloitettaisiin kahdesti vuodessa puhtaalta pöydältä. Tämä toivottavasti ruokkisi myös mm. sitä, että hyvillä sijoilla olevia kuljettajia voisi olla enemmän, jonka myötä uskoisin tyytyväisiä harrastajiakin olevan enemmän.

Mielestäni harrastuksen alussa on paljon opittavaa ja laji on kokonaisuudessaan vaativa, jonka myötä alkupään harrastamisen pääpaino tulisi mielestäni olla motivaatiopuolen huoltamisessa ja valmennuksellisissa asioissa. Sopivissa määrissä järkevästi kilpaileminen luonnollisesti tuo sitten lisähöystöä myös harrastamisen alkuun.

Tämä kommentti lähestyy lajia sellaisesta näkökulmasta missä haetaan ratkaisua:
- Kesäkaudeksi sarjan keskeyttäneiden kuljettajien ongelmaan
- Vain yksittäisiä kisoja ajaneiden kuljettajien ongelmaan
- Kokonaan kotiin jääneiden kuljettajien ongelmaan

Tässä samassa yhteydessä kyllä pitää myös todeta, että meillä on loistava ja taitava nuorten kuljettajien ryhmä, jotka ovat kehittyneet sarjassa reippain askelin eli asiat eivät ole missään nimessä pielessä ja positiivisella puolella on myös paljon muita hyviä asioita. 
Awesomatix A700 | Asso B5M CE | Kyosho Mini Z MR03VE

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #49 : 18.07.17 - klo: 21.23 »
Kaipaisisin tuosta kilpailijanumeroideasta vielä mielipiteitä, vai lähdetäänkö tuosta vain jakamaan numeroita.
Heitän tähän liittyen ajatuksen, että voisiko numeron varata siten kaikista numeroista, että se säilyisi vuodesta toiseen riippumatta sijoituksesta (ja vapautuisi, kuten Pena ehdotti, jos ei aktiivisesti aja kisaa)? Esim. aina tiedetään, että autolla 99 ajaa joku Gretzky :grin: Voisi halutessaan vaikka painattaa paidan tai lippiksen kisanumerolla, jos numero säilyisi samana. Toisaalta edelliskauden tuloksien mukaiset numerot kertovat ehkä katsojille ja kilpailijoille kuskeista tai kuuman ryhmän kuskeista enemmän, mutta kuinka iso merkitys sillä on?

Sinänsä, jos ajaa useata luokkaa ja käyttää samaa koria eri luokissa, niin olisihan se silloin hyvä, että numero pysyy samana eri luokissa.

Koreista ja värityksistä
Joskus aina kisoissa kuulee toimitsijoilta, että kaikkien autojen värityksiä ja sitä kautta kuskeja ei oikein tahdo tuntea (ja ehkei aina tuota numeroakaan näe varsinkin, kun auto on kauempana radasta), jotta olisi helpompi seurata kisatilanteita jne. Olisiko mitään ideaa, että kuskit ajaisivat koko kauden pääsääntöisesti saman värisillä koreilla? Suurin osa varmaan näin tekeekin, mutta ei välttämättä aina. Jos korien väritykset olisivat koko kisakauden pääasiassa samanlaiset, niin se varmaan helpottaisi toimitsijoiden työtä ja voishan sitä hyödyntää esim. kuskiesittelyissä jne. lajin tuomisessa lähemmäksi yleisöä. Ja etenkin silloin kun on ulkopuolista yleisöä seuraamassa kilpailuita - yleisö yleensä paremmin kykenee seuraamaan minkä värisiä autoja radalla on kuin tiiraamaan numerotarraa autosta.

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #50 : 18.07.17 - klo: 22.36 »
Itse kohdistaisin edelleen huomiota tuohon TSS-10-sarjaan ja sen pohdintaan. Itse olen ajanut ensimmäistä täyttä kautta TSS-10-luokkaa ja tähän saakka on tullut ajettua kaikki kauden kisat. Meitä on tehnyt tämän muutama kuski. Itse pidän kilpailukautta aloittelevalle kuljettajalle aika raskaana ja tätä myöten itse nostaisin keskusteluun pohdittavaksi olisiko sarjaa mahdollista jollain muotoa keventää ja jopa laskea kynnystä ottaa osaa sarjaan. Kustannuksetkaan eivät ole ihan pienet 7 kisan ja koko kauden treenauksen osalta.

Monesti, kun olen käynyt keskustelua lajista kiinnostuneiden tai aloittaneiden kanssa, jotka miettivät esimerkiksi kustannuksia, niin on todettu, että lajina tämä on selvästi edullisempi kuin esimerkiksi jalkapallo tai jääkiekko tai moni muu ns. perinteisempänä pidetty harrastus tai laji. Ja myös silloin, kun kilpaillaan SM-sarjassa. Ja ajallisesti helposti joku toinen laji vie 4-5 kertaa viikossa 2 tunnin treenit ja siihen sitten päälle esim. pelit ja turnaukset, mahdolliset leirit iltaisin / viikonloppuisin sekä muu seuratoimintaan osallistuminen. Selvää on kuitenkin se, että kun lähdetään treeni- tai omaksi huvikseen ajeluista tai kerhokisoista isompiin kisoihin, niin kustannuksia tulee jonkin verran lisää. Mutta ollaan kuitenkin selvästi edullisemman lajin parissa. IS:n selvitys harrastuksien kustannuksista jokunen vuosi takaperin: http://www.is.fi/muutlajit/art-2000000888035.html

Jos ollaan jo seuran jäsen ja on ajokalusto olemassa ja halutaan lähteä kilpailemaan TSS-10 luokassa, niin kustannuksia tulee:
- kisalaillinen kalusto (nopeuden säädin ja moottori), uutena: 150 euroa (käytettynä saa selvästi halvemmalla ja samalla kalustolla on voinut ajaa kisaa useamman kauden. Ja jotkut ajavat ihan omaksi huvikseen tai treenailevat jo kisalaillisella kalustolla vaikkeivat vielä virallisiin kisoihin ole tulleetkaan.)
- lisenssi: 27 euroa/vuosi
- osallistumismaksut 25€/kilpailu, 7 kisaa = 175 euroa/vuosi
- renkaat, jos joka kisaan ostaa uuden sarjan (edellisen kisan renkaita voi myös käyttää eli ei ole pakko ostaa joka kisaan edes uusia renkaita). Eli 4x29euroa (sisärenkaat) + 3x33euroa (ulkorenkaat) = 215 euroa/vuosi (ja nämähän käy treeneissä eli treenirenkaita ei välttämättä monia tarvitse, kun kisarenkailla treenaa kisojen välisen ajan - riippuu toki siitä paljonko treenailee)
- matka- ja majoituskulut riippuen asuinpaikasta
- varaosiakin saattaa mennä jonkin verran, mutta niin niitä menee muutenkin ajellessa treeneissä tai kerholla ja tilanteen osuessa kohdalle


Monessa lajissa on myös pidempi tie päästä kilpailemaan SM-tason kisoihin - ja missään lajissa kilpaileminen ja menestyminen tuskin onnistuu ilman työtä - on toki poikkeuksellisen lahjakkaita yksilöitä eri lajeissa, mutta harvempi ilman työtä ja treenaamista kovin pitkälle pääsee.

Yksi lähestymistapa asiaan voisi olla (Tämän ajatuksen on mielestäni jo joku muu nakannutkin ilmaan), että TSS-10-luokassa ajettaisiin erilliset neljän kilpailun talvisarja ja kolmen kilpailun kesäsarja. Tämä pilkkoisi kautta pienempiin osiin, kelkkaan olisi mahdollista hypätä kahdesti vuodessa tai toisen sarjan voisi jopa jättää ajamatta sarjasijoituksen kärsimättä.

Isompi haaste näistä on mielestäni osallistujien saaminen kesällä kuin talvella mukaan. Meillä seurassa ainakin vähemmän ajaneiden kuskien osalta (joilla kyllä taidot riittävät hyvin stanuun) pelkästään sisältä siirtyminen ulos ajamaan ja treenaamaan on jo kynnys. Eli sanoisin, että on paljon helpompi siirtyä sisältä ajamaan ulos, kun on kuitenkin hankittu jo jonkun verran sitä kokemusta ja osaamista kuin lähteä suoraan ulos ajamaan kisaa (varsinkin, kun monesti taitaa olla niin, että sisäkauden aikana seuratoiminta ja sitä kautta ohjaava ja valmentava toiminta vähemmän ajaneiden kuskien osalta on aktiivisempaa (varsinkin, jos on tietty kerhopäivä, jolloin ajetaan) ja ulkokaudella se on aikalailla vähäistä). Toisaalta vuodesta toiseen trendi on ollut samanlainen, ulkokaudella ajaa luokasta riippumatta selvästi vähemmän kuin sisäkaudella. Lisää osallistujia toki olisi mukava saada niin sisällekin kuin ulos.

Joskus on ajettu muistaakseni siten, että talvikauden kisoista on voinut jättää yhden ajamatta ja samoin kesäkauden kisoista on voinut jättää yhden ajamatta. Eli esimerkiksi, jos talvella on ollut 4 kisaa ja kesällä 3 kisaa, niin pisteisiin on laskettu 3/4:stä sisäkisasta ja 2/3:sta ulkokisasta. Toisaalta kilpailunjärjestäjän kannalta olisi toivottavaa, että kaikkiin kisoihin ml. kesäkisat saadaan riittävästi osallistujia, jotta niitä on mielekästä järjestää.

Mielestäni harrastuksen alussa on paljon opittavaa ja laji on kokonaisuudessaan vaativa, jonka myötä alkupään harrastamisen pääpaino tulisi mielestäni olla motivaatiopuolen huoltamisessa ja valmennuksellisissa asioissa. Sopivissa määrissä järkevästi kilpaileminen luonnollisesti tuo sitten lisähöystöä myös harrastamisen alkuun.

Ja tämä nimenomaan on seuratyötä. Niin valmennuksellinen ohjaava toiminta harrastuksessa ja kilpailutoiminnassa, kerhokisojen järjestäminen jne., jota kautta sitten on huomattavasti helpompi lähteä isompiin kisoihin - vaikkei ne juurikaan sen kummallisempia ole :wink: Ja kyllähän se kilpaileminen tuo harrastukseen ihan toisenlaista otetta ja mukavaa kutkutusta - Erästä mennävuosien isästanukuskia (joka on siirtynyt vauhdikkaampiin luokkiin) lainatakseni, niin kisailuhan on tämän lajin suola :azn:

Tässä samassa yhteydessä kyllä pitää myös todeta, että meillä on loistava ja taitava nuorten kuljettajien ryhmä, jotka ovat kehittyneet sarjassa reippain askelin eli asiat eivät ole missään nimessä pielessä ja positiivisella puolella on myös paljon muita hyviä asioita.

Paljon on hyviä juttuja sarjassa ja kilpailuissa ylipäätään ja hyvä niin, vaikka käydäänkin hyvää keskustelua siitä miten asioita voidaan kehittää ja viedä eteenpäin.