Kirjoittaja Aihe: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua  (Luettu 33872 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #90 : 07.01.18 - klo: 15.18 »
On virallinen eikä sitä tarvi kokoajan nysvätä.
Siipi katsastetaan ennen alkueriä ja laitetaan hyväksyntämerkki jos on ok. Sen jälkeen sitä ei tarvitse mittailla jos vaan on silmämääräisesti kunnossa eikä siipeä ole vaihdettu.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #91 : 07.01.18 - klo: 16.50 »
On virallinen eikä sitä tarvi kokoajan nysvätä.
Siipi katsastetaan ennen alkueriä ja laitetaan hyväksyntämerkki jos on ok. Sen jälkeen sitä ei tarvitse mittailla jos vaan on silmämääräisesti kunnossa eikä siipeä ole vaihdettu.
Ei tässä nyt oikein ole mun mielestä mitään järkeä kun otetaan huomioon tämä:

"- siipi saa ylittää korin kattolinjan, mutta korin ja siiven välissä ei saa olla mitään korotuspaloja tai prikkoja."

Esim. Mon-Tech Racer on katoltaan niin korkea että en ainakaan minä saa laitettua sitä lähellekään 115 mm. katto on mulla varmaan joku 117mm mutta sitten siipikö pitäisi mahtua alle 115 milliin? Vai mitä toi nyt meinaa? Miksi siis pelkästään siipi pitää mahtua laatikkoon kun katon ei tarvitse? Missä säännöissä sanotaan että siiven maksimikorkeus olisi 115mm, joka ymmärtääkseni on sen laatikon yläreunan korkeus? Yleisissä säännöissä ei nimittäin puhuta auton tai siiven maskimikorkeudesta yhtään mitään, ainoastaan minimikorkeudesta, josta nyt tänä vuonna luovuttiin.

En nyt osta tuota tulkintaa, koska se on ristiriidassa muiden sääntöjen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 07.01.18 - klo: 17.07 kirjoittanut Screwed »

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #92 : 07.01.18 - klo: 17.20 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 20.12 kirjoittanut Pepess »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #93 : 07.01.18 - klo: 17.40 »
No tuskin siitä korin korkeammalla olosta hyötyä saa  :shocked:
No ei varmaan stanussa, mutta...

Mutta tähän pitää nyt saada selkeä tulkinta joka ei ole olemassaolevien sääntöjen kanssa ristiriidassa, tai sitten pitää säännöt muuttaa. Tällä hetkellä autolle ei sännöissä siis ole maksimikorkeutta, ei möyskään siivelle, joten tulkinta että se pitää mahtua johonkin laatikkoon ei ole sääntöjen mukainen.

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #94 : 07.01.18 - klo: 17.48 »
Oulussa siivelle oli ihan omansa tulkki ja kun siipi meni tulkista läpi, se merkattiin tarkistetuksi eikä sitä enää mittailtu. Missään vaiheessa ei siiven suhdetta kattolinjaan katsottu, eikä sitä enää seurata. Micsan kyselyssä on pointti joka voidaan ratkaista lisäämällä sääntöjen mittoihin etukirjain mitan eteen joka merkkaa leveyden, korkeuden ja pituuden. L190mm, K25mm, P40mm.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #95 : 07.01.18 - klo: 18.14 »
Siiven maximi korkeus on 20mm sivulevyineen
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #96 : 07.01.18 - klo: 18.16 »
Siiven maximi korkeus on 20mm sivulevyineen

Kokeiliin vaan ootko hereillä..  :wink:

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #97 : 07.01.18 - klo: 18.51 »
Tarkennuksena vielä että kaikki varmasti ymmärtää niin siiven pitää mahtua laatikkoon jonka sisämitat on L190, P40 ja K20.
Siiven alle ei saa laittaa korokemateraalia.
Korin korkeutta, siiven korkeutta kattolinjaan eikä siiven takaylitystä enää mitata.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #98 : 07.01.18 - klo: 19.18 »
Eikä myöskään siiven korkeutta maasta. Siihen sain täsmennyksen muuta kautta.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #99 : 07.01.18 - klo: 19.45 »
AKK:n olevassa sääntökirjassa (2018) lukee kohdassa 3.5.3 auton mitat:

siiven maksimikoko sivulevyineen 190 x 40 x 25 mm

https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/sk_2018_pienoisautoilu.pdf

Wacky Stack Racing Team

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #100 : 07.01.18 - klo: 20.52 »
Siiven mittasääntö muuttui kuukausi sitten juuri ennen Oulun kilpailua. Sääntökirjaa ei vielä ole päivitetty ajantasalle.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #101 : 07.01.18 - klo: 22.18 »
Sääntökirjan säännöt eivät käytännössä ikinä vastaa voimassaolevia sääntöjä, sillä kukaan pienoisautoporukasta ei ole päivittänyt niitä vuosikausiin. Sääntökirjassa on aina vähintään vuoden vanhat säännöt, sillä kirja menee painoon jo elokuussa, kun EFRA:n säännöt seuraaavaksi kaudeksi päätetään marraskuussa. Tämän takia sarjasäännöt ovat ne minkä mukaan mennään.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #102 : 07.01.18 - klo: 23.18 »
Siiven mittasääntö muuttui kuukausi sitten juuri ennen Oulun kilpailua. Sääntökirjaa ei vielä ole päivitetty ajantasalle.

Tämä selvä. Minua vaan hämäsi suuresti kun sarjavastaava kommentoi sääntömuutosten yhteydessä Oulun kisakutsun alla että "Itse asiassa mikään ei muutu vaan muutama mitta poistu". Nythän nimenomaan toi korkeusmitta pienentyi 25mm --> 20mm. Vai oliko sääntökirja pielessä jo kauden alkaessa ennen Lahden kisaa?

Itse en ole mittoihin aiemmin kiinnittänyt huomiota, vasta nyt rupesin noita siipiä tönärillä mittailee. Myös EFRA-listalla olevissa koreissa on vaihtoehtoisia leikkausviivoja ja sen siipen voi ruuvata eri asennoissa, joten pelkkä EFRA-leima ei takaa siiven sääntöjenmukaisuutta.

Sääntökirjan säännöt eivät käytännössä ikinä vastaa voimassaolevia sääntöjä, sillä kukaan pienoisautoporukasta ei ole päivittänyt niitä vuosikausiin. Sääntökirjassa on aina vähintään vuoden vanhat säännöt, sillä kirja menee painoon jo elokuussa, kun EFRA:n säännöt seuraaavaksi kaudeksi päätetään marraskuussa. Tämän takia sarjasäännöt ovat ne minkä mukaan mennään.

Tästä olen samaa mieltä. En kuitenkaan löytänyt FTT-ohjeistosta turistin mittasääntöjä ollenkaan, joten ilmeisesti on aina tukeuduttu tuohon sääntökirjaan?

Ehdottaisin siis, että FTT-ohjeistoon tehtäisiin päivitys johon lisättäisiin päivittyneet säännöt. Samalla voisi siipisääntöä täsmentää siten että 190mm on maksimileveys, 40mm maksimipituus (auton suunnassa) ja 20mm maksimikorkeus. Tällöin ei jäisi mitään tulkinnanvaraa.
Wacky Stack Racing Team

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #103 : 07.01.18 - klo: 23.45 »
Itse en ole mittoihin aiemmin kiinnittänyt huomiota, vasta nyt rupesin noita siipiä tönärillä mittailee. Myös EFRA-listalla olevissa koreissa on vaihtoehtoisia leikkausviivoja ja sen siipen voi ruuvata eri asennoissa, joten pelkkä EFRA-leima ei takaa siiven sääntöjenmukaisuutta.
No näinpä. Tässä just korin (Bittydesign Nardo) leikkelin maalailin joskus viikko sitten, ja nyt tätä keskustelua seuratessa ajattelin tarkistaa, niin eikös sallitun korin siipi ole liian iso niin miten sen leikkasin. Ja pienentäessä tulee (visuaaliseksi) ongelmaksi väärässä kohtaa oleva kiinnitysreikä, kun se on isomman koon mukaan. No, ei vielä ole varmaa osallistunko edes FTT-mittelöihin vaikka TSP-kelpoinen auto nyt olisikin, mutta olishan ne kiva tämmöset pikkujutut tajuta tarkistaa ennakkoon varmuuden vuoksi :roll: Tosin mitä viivoihin tulee, ei tässä siivessä näytä edes olevan viivoja korkeussuunnassa 20mm korkeudelle koko matkalta.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #104 : 08.01.18 - klo: 10.35 »
Siis että täh? Vaikka Minkkinen siis sanoi että mikään (mitta) ei muutu niin silti siiven korkeus on muuttunut??? Nyt vois jo Joku virallisempi sarjataho kertoa miten tää oikeasti menee. Kirjatakaa nyt edes jonnekkin ne oikeat säännöt. Jos uudet säännöt on vain suullisesti esitetty jossain kilpailussa niin jää kyllä spekuloitavaa ja riittävästi tilaa protesteille tulevissa kisoissa. Pitäähän nyt säännöt olla kirjallisessa muodossa jossain ennen kisoja!

Se on juuri niinkuin micsa sanoi ettei noihin siiven maksimimittoihin ole kiinnittänyt huomiota aikaisemmin koska aina se katonraja on aikaisemmin määritellyt sen siiven korkeuden käytännölssä. Nyt kun se rajoite on poistunut tarvitaan kyllä selkeät säännöt, ja kirjallisesti.
« Viimeksi muokattu: 08.01.18 - klo: 10.42 kirjoittanut Screwed »

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #105 : 08.01.18 - klo: 11.27 »
Eikä myöskään siiven korkeutta maasta. Siihen sain täsmennyksen muuta kautta.

Ei tietenkään. Saa olla vaikka metrissä, jos se hyväksytty siipi on niin korkea ilman korotuspaloja  :smiley:
Ospa Rc

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #106 : 08.01.18 - klo: 14.15 »
Kunhan tuossa siivenmittausboxissa on riittävästi (sopivasti leikkaajan mittavirhettä ja pientä kolistelua varten 😉) toleranssia ettei mene siiven mittaus nysväämiseksi. Esimerkiksi niiden sivulle liimattavilla ohjainten, korkeuden tai minkään muunkaan osalta. Siitähän haluttiin eroon...

Oulussa katsastus toimi sujuvasti ja mallikkaasti tuolla tulkki-mitalla. Laatikkomalli ei anna anteeksi samalla tavalla siiven kaarevuutta, mahdollista vääntymistä ja rotationaalista virhettä, tai leikkaajan saksien käytöstä johtuvia heittoja mm.

Hienoa, että Janne viitsii tehdä katsastukseen apuvälineitä.

Nimim, muutaman kisan samalla korilla ajava
« Viimeksi muokattu: 08.01.18 - klo: 16.04 kirjoittanut markova »

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #107 : 08.01.18 - klo: 16.02 »
Säännöt päivittyvät lähipäivinä AKK:n sääntökirjaan, joten siten virallistuvat. Itse asiassa niiden olisi jo pitänyt olla siellä, mutta kun kyselin perään niin alkoi tapahtumaan.
Siiven mittauksessa on hyvä periaate se, että katsotaan uudet siivet laatikolla ja merkataan. Tämän jälkeen katsastussuunitelman mukaan tarkistetaan yksittäisiä kohtia erillisillä mittavälineillä, jotka olivat jo Oulussa käytössä.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2018 keskustelua ja valmistelua
« Vastaus #108 : 12.01.18 - klo: 13.12 »
Sääntömuutokset on päivitetty AKK:n sääntökirjaan sekä sarjasääntöön. Siiven mittausta on selvennetty myös sarjasäännöissä kohdan 6, katsastus, alla. Myös uusia koreja on lisätty FTT-listaan, joka löytyy myös sarjasäännöt viestiketjusta.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP