Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Fintrack rankingista ja reseedin tarpeellisuudesta  (Luettu 3504 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 01.39 kirjoittanut Pepess »

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
En ole koskaan ymmärtänyt tätä pärstäkerrointa eräjaoissa. Itse saan aina tuolta alimmista eristä lähteä vaikka ikinä en kisoissa sinne vauhin puolesta kuulu. Ja se on ihan ok, kun on selkeet säännöt siitä, että rankingilla mennään.
Mut mikä ihme siinä on nii vaikeeta, että se ei voi olla sitten selkeän tasapuolinen kaikille vaan aina kaverit ja sukulaiset nostellaan? Ja miksi suomessa ei vaan voi olla oikeesti toimivaa reseedia käytössä? Ois ihan kaikille kivempaa tämäkin touhu..

-Niko
EuroRC / TEK

Poissa iceracer

  • Veteraani
    • Profiili
No mikä ongelma siinä loppujen lopuks on? Jos joutuu hitaampien sekaan, niin voi ohitella ja jos on hitaampi niin antaa tilaa. Ite sain pari viikkoo sit ohitella(näin käy harvoin mulle)alkupäivästä ja sit iltapäivästä joutu ajaa jo kilpaa. Pikkasen siinä jokaisen oma ajo häiriintyy jos on erivauhtisia, mut onpahan joku tekosyy jos ei pärjää :wink:
VD12

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ongelma on se, että hitaampien ajo hidastuu entisestään kun nopeampi kuski vetää kolmella kierroksella ohi ja hitaampien pitää antaa jatkuvasti tilaa käymällä linjan ulkopuolella. Sitten kun yhden kerran joku hitaammista kuskista epäonnistuu tilan antamisessa menee tän kuuman kuskin erä pilalle, sit ei taas oo kenelläkään hauskaa.

Vähän kauhulla odotan tätä alempien finaalien kerrasta poikki järjestelyä. Sama oli kuusaalla missä kuljettajakokouksessa iso osa kuskeista pyysi asiaan muutosta, se onnistuisi joko jättämällä yksi kierros aika-ajoja pois tai tiukentamalla aikataulua laittamalla erät täyteen.

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
En ole koskaan ymmärtänyt tätä pärstäkerrointa eräjaoissa. Itse saan aina tuolta alimmista eristä lähteä vaikka ikinä en kisoissa sinne vauhin puolesta kuulu. Ja se on ihan ok, kun on selkeet säännöt siitä, että rankingilla mennään.
Mut mikä ihme siinä on nii vaikeeta, että se ei voi olla sitten selkeän tasapuolinen kaikille vaan aina kaverit ja sukulaiset nostellaan? Ja miksi suomessa ei vaan voi olla oikeesti toimivaa reseedia käytössä? Ois ihan kaikille kivempaa tämäkin touhu..

-Niko

En ota erälistoihin kantaa mutta nopealla silmäyksellä esim. Niko sua on nostettu porossa korkeampaan erään kuin minne kuuluisit? Miksei touringissa oteta käyttöön toisen harjoituksen reseediä koska tolla rankingilla ei välttämättä ole mitään tekemistä kuljettajan nopeuden kanssa.. Anteeksi OT, tästä voinee jatkaa jossakin muussa topikissa.

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
En ole koskaan ymmärtänyt tätä pärstäkerrointa eräjaoissa. Itse saan aina tuolta alimmista eristä lähteä vaikka ikinä en kisoissa sinne vauhin puolesta kuulu. Ja se on ihan ok, kun on selkeet säännöt siitä, että rankingilla mennään.
Mut mikä ihme siinä on nii vaikeeta, että se ei voi olla sitten selkeän tasapuolinen kaikille vaan aina kaverit ja sukulaiset nostellaan? Ja miksi suomessa ei vaan voi olla oikeesti toimivaa reseedia käytössä? Ois ihan kaikille kivempaa tämäkin touhu..

-Niko

En ota erälistoihin kantaa mutta nopealla silmäyksellä esim. Niko sua on nostettu porossa korkeampaan erään kuin minne kuuluisit? Miksei touringissa oteta käyttöön toisen harjoituksen reseediä koska tolla rankingilla ei välttämättä ole mitään tekemistä kuljettajan nopeuden kanssa.. Anteeksi OT, tästä voinee jatkaa jossakin muussa topikissa.

Sitä iteki ihmettelin ku porossa on yks erä nostettu vaikken oo poroa ajanu vuosiin. Virissä huonoin erä vaik lahden kisoissa olin B-fin puolivälis. :)

ja edelleen. Ei mua haittaa, ihmettelen vaa yleisesti ku säännöt on nii kummalliset.

-Niko
« Viimeksi muokattu: 10.03.17 - klo: 11.26 kirjoittanut nikoprkl »
EuroRC / TEK

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Aamun treenissä ei ole reseedausta siksi, että meillä on ranking, joka on toiminut 95% tapauksia hyvin jo vuosia. Aina on toki poikkeuksia. Siksi on mahdollista soveltaa tarvittaessa, eli esim yhden kisan ajanutta kärkikuskia ei laiteta väärään erään. Jos kuskeilla on aiempaa näyttöä luokasta, niin on perusteltua laittaa kuski muualle kuin hitaimpaan erään.

Jos aamun treenin perusteella aletaan reseedaamaan, se muuttaa treenin kisaamiseksi eikä rataan tutustumiseksi/testaamiseksi. Kyse on nykyisellään siis treenistä, ei reseedaus-eristä.

Lisäksi kun pito muuttuu aina aamulla, on ihan mahdotonta saada jengiä 1-2 akun perusteella ns oikeaan järjestykseen, tai ainakaan paremmin kuin rankingin kanssa. Toki räikeät tapaukset erottuvat. Kilpailunjärjestäjä voi kuitenkin näihin reagoida kisa-aamuna, mikäli näkee tarpeelliseksi.

Eriä voisi rukata loputtomiin, aina löytyy uusi näkökulma ja henkilö joka kokee vääryyttä jos muutoksia tehdään.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 01.38 kirjoittanut Pepess »

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 01.38 kirjoittanut Pepess »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Nyt on pakko todeta, että suurimmat porut ja valitukset mitä minä olen tämänkin kauden aikana kuullut on tullut pääasiassa Pepessin suusta. Aina on joku pielessä, millon vanteet, millon erät, millon muut ajaa päälle. 
Muut eli useimmat ovat olleet pääasiassa hyvin(?) tyytyväisiä useimpiin vallitseviin asioihin sarjassa ja ylipäänsä siihen, että joku kisoja järjestää ja sarjaa ja sääntöjä hoitaa. Nikon tapauksessa ymmärrän, että erä voisi olla ehkä yhden nopeampi. On kuitenkin monia jotka eivät ole ajaneet ko. luokkaa ja ripottelu eriin on koitettu tehdä nyt ja ennen tapauskohtaisesti tilanteen vaatiessa.

Eikö se nimenomaan ole tasapuolista ja järkevää, jos vaikka takavuosien sarjavoittaja tulee muutaman vuoden tauon jälkeen ajamaan, häntä ei laiteta hitaimpaan erään?

Säännöissä sallitaan maalaisjärjen käyttö, koska se on järkevää. Esimerkkinä kaveri joka on ajanut yhden kisan ja saanut 100 pistettä. Sillä ei pääsisi edes kuumaan erään. Kenen etu on ajattaa kärkikuskia hitaamassa erässä?
« Viimeksi muokattu: 10.03.17 - klo: 12.34 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua Fintrack rankingista ja reseedin tarpeellisuudesta
« Vastaus #10 : 10.03.17 - klo: 12.46 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 01.37 kirjoittanut Pepess »

Poissa Silppa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Keskustelua Fintrack rankingista ja reseedin tarpeellisuudesta
« Vastaus #11 : 10.03.17 - klo: 12.51 »

Jos aamun treenin perusteella aletaan reseedaamaan, se muuttaa treenin kisaamiseksi eikä rataan tutustumiseksi/testaamiseksi. Kyse on nykyisellään siis treenistä, ei reseedaus-eristä.


Höpö höpö. Samanlailla siinä rataa kierretään. Kuhat menee lujaa ja vähän vähemmän kuhat sitten vähän hitaammin.  Mielestäni Reseed on ihan kisaan kuuluvaa.
#LAR

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Keskustelua Fintrack rankingista ja reseedin tarpeellisuudesta
« Vastaus #12 : 10.03.17 - klo: 12.57 »

Jos aamun treenin perusteella aletaan reseedaamaan, se muuttaa treenin kisaamiseksi eikä rataan tutustumiseksi/testaamiseksi. Kyse on nykyisellään siis treenistä, ei reseedaus-eristä.


Höpö höpö. Samanlailla siinä rataa kierretään. Kuhat menee lujaa ja vähän vähemmän kuhat sitten vähän hitaammin.  Mielestäni Reseed on ihan kisaan kuuluvaa.

Jos on vähänkin isoja kisoja ajanut, niin ymmärtää että isossa porukassa se seedaus on helpompaa kuin pienemmässä, jossa erot jossain vaiheessa on isoja kun on kyse peräpäästä.

Reseediä ei ole otettu siksikään käyttöön, että kaikilla ohjelmilla erien uudelleeen järjestely ei ole käsitykseni mukaan kovinkaan kätevää aamun kiireessä kun on vartti aikaa.

Lisäksi sellaisessa luokassa jossa kierroksia ajetaan paljon, 3 kierroksen reseedaus ei oikeasti paljoa kerro. Ja jos rata muuttuu paljonkin, kuten se aamulla muuttuu pidon parantuessa, on aikojen vertaaminen oikeasti vaikeaa. Räikeät tapaukset toki löytyy ja ne voisi siirtää toisiin eriin ilman että koko pakkaa reseedataan.

« Viimeksi muokattu: 10.03.17 - klo: 13.17 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Keskustelua Fintrack rankingista ja reseedin tarpeellisuudesta
« Vastaus #13 : 10.03.17 - klo: 13.13 »
Palautetta ja kehitysideoitahan saa ja pitääkin antaa. Fakta kuitenki on ettei säännöt ole koskaan kaikille mieleen vaikka ne olis kuinka aukottomat.

Laitetaan epäkohdat listalle ja ensi kaudella kokonaan uusi paletti  :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Silppa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Keskustelua Fintrack rankingista ja reseedin tarpeellisuudesta
« Vastaus #14 : 10.03.17 - klo: 13.15 »

Laitetaan epäkohdat listalle ja ensi kaudella kokonaan uusi paletti  :)

Hyvä homma.
#LAR

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua Fintrack rankingista ja reseedin tarpeellisuudesta
« Vastaus #15 : 10.03.17 - klo: 13.17 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 01.36 kirjoittanut Pepess »

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Keskustelua Fintrack rankingista ja reseedin tarpeellisuudesta
« Vastaus #16 : 10.03.17 - klo: 13.57 »
Jatketaan tätä ikuisuusaihetta täällä.

Itse henk. koht. koen rankingin tarpeellisena, mutta maalaisjärjen käyttö sallittua poikkeuksiin. Ei liene olevan kenenkään etu jos muutaman vuoden tauon jälkeen joku todistettavasti nopea palaa ajamaan, ja löytää itsensä hitammaista erästä varvaamasta muita 3-n kierroksella.

Reseedin toteuttaminen 2. erätreenin jälkeen vaatii myös resursseja, jotka yleensä kisaorganisaatioissa on tiukilla.
Ratasähköluokissa, jossa pitoaineen pidotusajalla on merkitystä vs. krossi, myös tälläiset yllätykset erän muuttuessa voivat myös tuottaa hieman haasteita.
Ajanottajalla on myös toisinaan hommaa kalastella treenien aikana niitä puuttuvia pondereita, joita ei ole ilmoitettu ilmoittautumisen yhteydessä.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Keskustelua Fintrack rankingista ja reseedin tarpeellisuudesta
« Vastaus #17 : 10.03.17 - klo: 14.28 »
Itse en ainakaan keksi, miten saadaan tehtyä tasapuolinen reseed ilman, että aletaan harjoitusten määrää lisäämään. Rata muuttuu paljon ensimmäsen ja toisen treenin välillä, joten ainoastaan toisen treenin kierrosajoilla on jotain merkitystä. Jos sulla sitten toisessa treenissä vaikka hajoaa auto lämmittelyssä, niin sitten joudut automaattisesti viimeiseen erään. Viriluokassa kun on 2 settiä renkaita mahdollista käyttää, niin moni ajaa toisessa treenissä vielä uusia renkaita sisään. Sitten taas ne henkilöt, jotka ajavat toisessa treenissä jo sisäänajetuilla renkailla ovat paremmassa asemassa.  Mielestäni nykyinen systeemi toimii varsin hyvin.

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelua Fintrack rankingista ja reseedin tarpeellisuudesta
« Vastaus #18 : 10.03.17 - klo: 17.06 »
Itse en ainakaan keksi, miten saadaan tehtyä tasapuolinen reseed ilman, että aletaan harjoitusten määrää lisäämään. Rata muuttuu paljon ensimmäsen ja toisen treenin välillä, joten ainoastaan toisen treenin kierrosajoilla on jotain merkitystä. Jos sulla sitten toisessa treenissä vaikka hajoaa auto lämmittelyssä, niin sitten joudut automaattisesti viimeiseen erään. Viriluokassa kun on 2 settiä renkaita mahdollista käyttää, niin moni ajaa toisessa treenissä vielä uusia renkaita sisään. Sitten taas ne henkilöt, jotka ajavat toisessa treenissä jo sisäänajetuilla renkailla ovat paremmassa asemassa.  Mielestäni nykyinen systeemi toimii varsin hyvin.

Huh.. Reseed monesti lasketaan juuri toisen treenin jälkeen ja siinä jaetaan kuskit ainoastaan saman vauhtisiin eriin, ei jaeta mestaruuksia tai edes voiteta kisoja. Mitä ihmeen järkeä on ajattaa taktikoimalla itseään nopeampaan erään väistelemään kärkikuskeja? Reseed toimii hyvin kun kuljettajat eivät pahemmin edes ajattele sen olemassaoloa. Taitaa tosiaan olla parempi pysyä vanhassa..  :grin: