RC Center

Kirjoittaja Aihe: M8 ja M8e 2017  (Luettu 6755 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
M8 ja M8e 2017
« : 29.03.17 - klo: 20.33 »
2017 kesäkausi häämöttää jo!

Uusi kasikrossikausi lähtee käyntiin EM-Warm-upilla ja PM-kisoilla Ruotsissa jo toukokuun puolessa välissä. Kotimainen sarja pyörähtää käyntiin Jyväskylästä.

Säännöt ja kisakalenteri löytyvät alla olevista linkeistä. Suuria muutoksia sääntöihin ei ole tullut.

Tervetuloa kisaamaan!

säännöt M8 https://drive.google.com/open?id=14NFtMc4krkPtMLxLcKNyoD0q9RPs3JzYh6JKJ4f_0ow
säännöt M8e https://drive.google.com/open?id=1SjXweVnu-86w2N2qAgwQNoh6RB3ft32cJLtkJ26dL74

Paikalla KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #1 : 31.03.17 - klo: 23.09 »
Voisiko saada listan efra hyväksytyistä pilleistä tai edes linkin niihin?!?
2016 lista myöskin, kun eikös SM- sarjaan hyväksytä myöskin ne, jotka oli vielä viime vuonna hyväksyttyjä? (Näin ainakin on ollut!)
Kiitos ja sorry!!!

Poissa donkey

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #2 : 01.04.17 - klo: 21.02 »
XRay | Durango

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #3 : 03.04.17 - klo: 12.41 »
Pakoputkisäännön ideana on että jos pillissä on EFRA-numero, se on sallittu. Toivottavaa olisi että ajetaan uusimman listan pilleillä kotimaan kisoissa, varsinkin jos ollaan menossa ajamaan kv-kisoja.

Paikalla KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #4 : 04.04.17 - klo: 18.04 »
Kiitos!
Näinhän se menee! Helpottaa vain tarkistaa, että onko kalusto ajantasainen!

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #5 : 06.04.17 - klo: 10.44 »
M8 Kausiennakko 2017

Ulkona ajettavien krossiluokkien 1/8 skaalan M8 ja M8e kausiennakko. Juttua varten on haastateltu edellisen kauden kuljettajia sekä muutamia uusia kuskeja. Kausi 2017 pitää sisällään neljä osakilpailua suomessa, EM kisojen warm upin Eskiltunassa ja EM kisat samassa paikassa heinäkuussa. Eskiltunan warm up kisaan on ilmoittautunut 16 kuskia polttomoottoriluokkaan ja hieman vähemmän sähköluokkaan.

http://www.mkeskil.se/wordpress/en/nordic-contest-ec-warm-up-en/

Kysymykset:
1. Pääsetkö ajamaan tulevan kauden kotimaan M8(e) kisat?
2. Entä Eskiltunan warm-up ja EM kisat?
3. Millä kalustolla ajat, auto, moottori, renkaat, radiot, polttoaine/akut?
4. Kerrotko tarkemmin kalustomuutoksista tulevalle kaudelle?
5. Kerro viimekaudesta ja ja terveiset lukijoille?
6. ps. saa laittaa kuvan kalustosta, mieluiten myös ilman koria


M8 Kausiennakko 2017

Tulevana kesänä ajetaan jälleen 1:8 Polttomoottoristen krossiautojen Suomenmestaruus kisat. Kilpailuja on neljä:

1. Jyväskylä 27.5.
2. Turku 17.6.
3. Vantaa 15.7.
4. Vantaa 12.8.

Seuraavassa kuulumisia ja uutisia kuljettajilta. Edellisen kauden mestari Joona Haatanen kertoo:

Moro, kyl on tarkotuksena ajaa kaikki suomen kisat ja myös em warm up ja em kisat. Kalustona on Team Associates Rc8b3, moottori ei ole vielä tiedossa, renkaat on JConcepts, radio sanwa,polttoaine ei ole vielä varma. Ja kalusto pysyy suurimmaksi osaksi samana vain kone muuttuu. Viime kausi oli aika ylä ja alamäkiä monessa kisassa kone sammui mutta niissä missä ei oli mahdollisuus ottaa niin hyvät sija että suomen mestaruus tuli.




Kauden 2016 prossille ajanut Max Mört:

Todennäköisesti jää ainakin Turun kisa välistä, mutta muuten kyllä yritän osallistua kaikkiin mahdollisiin kisoihin. M8e riippuu ihan kisojen aikataulusta ja omasta jaksamisesta, mutta ainakin yhden kisan pyrin ajamaan. Viime kaudella oli tiukkoja kisoja ja sääkin oli hyvä lähes joka kisassa, sekä sarjakin ratkesi vasta vikassa kisassa. Toivottavasti tänä vuonna olis samanlailla ja sarjassa vielä pari sijaa ylempänä

Max lähtee ajamaan myös PM kisat toukokuussa sekä EM kisat heinäkuussa Eskiltunassa. Kalustona Maxilla on uusi JQRacing Black Edition, REDS moottori, AKA renkaat Sanwa/Savöx radiot ja Sidewinder polttoaine.


Perinteisesti kärkisijoista kamppaileva Ari Heinonen on aikeissa ajaa kaikki kotimaan kisat, sekä PM ja EM kisat. Arin kalustossa tapahtuu pieniä muutoksia mistä Ari kertoo tarkemmin: suurin muutos tapahtunut autossa. Agaman uusi a215 sv malli on uudistunut paljon viime vuodesta. Joten odotan kovasti että pääsen jo testaamaan uutta autoa mahdollisimman pian. Viime kausi meni penkin alle tuloksellisesti ja ajollisesti sekä oli myös pieniä tekniikka murheita kauden varrella. Terveisiä kaikille! Nähdään radalla!

Arin moottorina tulee olemaan Bullit, polttoaineena Piranha sekä radioina Sanwa/savöx


Joseph Quagraine lähtee uuteen kauteen uudella JQ Black Edition versiolla.

1. En aja ollenkaan sähköä, ajan mahdollisesti lavangon SMät.
2. Ajan molemmat, warmupissa sähkö myös.
3. JQ, REDS (polttis) AKA, LRP, Sidewinder, Savox, Ghea, Maugrafix
4. Tulee sivuille, sielä on jo eka uutinen. Tällä viikolla tulee toinen. Siinä kerrotaan uudesta autosta.
5. Kuvat on myös sivuilla. Ei ole mitään kerrottavaa



Jukka Häkämies

1. Pääsetkö ajamaan tulevan kauden kotimaan M8(e) kisat?
- tarkoitus on ajaa ainakin kaikki kansallisen sarjan kisat, mahdollisuuksien mukaan myös Finnish Open
2. Entä Eskiltunan warm-up ja EM kisat?
- Mahdollisesti lähden Eskilstunaan ajamaan PM-kisat, M8e-EM kisoihin Kroatiaan olen lähdössä
3. Millä kalustolla ajat, auto, moottori, renkaat, radiot, polttoaine/akut?
- Auto: Kyosho MP9e TKI4
- ESC ja moottori: Hobbywing XR8+ ja Hobbywing Xerun G2 1900 kV
- Akut: Turnigy Nanotec 5.3
- Servo ja radio: Savox ja Sanwa M11x
- Renkaat: AKA, Beta ja Proline
4. Kerrotko tarkemmin kalustomuutoksista tulevalle kaudelle?
- Lähden kauteen viimekaudelta tutulla autolla. Uutta autoon tulee pohjalevy ja TKI-nelosen etuiskaritorni ja ylätukivarren saranatapin kiinnike. Luonnollisesti kuluneet osat vaihtuvat uusiin. Aloitan kauden uusilla akuilla. Moottori on vielä viime kauden jäljiltä uuden karhea.
5. Kerro viimekaudesta ja ja terveiset lukijoille?
- Viime kaudella tuli muutama harmittava tippuminen A-finaalista. Tällä kaudella pitäisi nostaa oman ajamisen ja huoltamisen tasoa niin paljon että A-finaalista tulisi normisuoritus. Toivottavasti kisoihin saadaan runsas osanotto, niin kilvanajosta tulee mielekästä!


Edelliskaudella M8e sarjassa toiseksi sijoittunut Tony Liljeqvist siirtyy polttikseen.

Kaikki kotimaan kisat on tarkoitus ajaa.
Olen menossa ajamaan EM-kisat. Warm-up vielä auki löytyykö matka seuraa.
Alpha, beta, savox servot ja polttoaine ja automerkki ei vielä tiedossa.
Luokka vaihtuu sähköstä nitroon ja samalla automerkki vaihtuu Teknosta Agaman uuteen A215SV malliin.
Viime kaudella ajoin m8e luokkaa jossa oli lähes koko kesän tiukkaa taistelua Laurin kanssa. Lauri vei voiton mutta todella hauska luokka on m8e. Tälle kesälle kohti uusia haasteita nitrolla josta on kokemusta tällä hetkellä tasan yhden fo-kisan verran.




Pekko Iivonen

1 Pääsen ajamaan varmaankin kaikki kisat
2 en
3 Kyosho inferno mp9 tki4,os speed,se mikä on paras radalle,sanwa m12s,hot fire. Auto vaihdettii kyoshoon koska se toimii hyvin ja säätöja saa muiltakin
5 viimekaudella olin m8e:ssä kolmas sarjassa ps ei ole kalustoa vielä

Konsta Saarinen

M8e meinasin ajella. Koko sarja olis pyrkimys kiertämään. Xrayn uudella autolla. Hobbywingin ja highestin sähköillä ja genssin akuilla. Ekaa kautta omilla kamoilla et ei paljoo ole kerrottavaa edelliskaudesta
« Viimeksi muokattu: 06.04.17 - klo: 10.49 kirjoittanut Ruusperi »
Pienoisautoja 1/27 ... 1/5, Sanwa MT-4S / M12
http://www.mikkelinpienoisautoilijat.fi | http://www.fullspeedrc.fi

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #6 : 22.05.17 - klo: 20.20 »
Kierroslaskennasta ja transpondereista oli keskustelua Turun Finnish Openin yhteydessä. Vastuut ja velvollisuudet menevät seuraavasti:
- Kilpailun järjestäjä on vastuussa toimivasta ajanottojärjestelmästä
- Kilpailija on vastuussa oman ponderin toiminnasta
- Eräharjoituksissa ajanottaja kertoo jos jonkun transponderista tulee huonosti osumia (käyttäkää siis transponderia jo harjoituksissa!)
- Jos transponderin signaali katoaa kesken alkuerän tai finaalin, tulee ajanottajan yrittää laskea tulos manuaalisesti
- Jos transponderia ei ole ollenkaan autossa erään lähtiessä, tuloslaskijalla ei ole velvollisuutta laskea tulosta manuaalisesti

Alkuperäinen teksti löytyy EFRA:n sääntökirjasta sivulta 84-85 http://www.efra.ws/wp-content/uploads/2017/04/GeneralRules.pdf.

Kilpailun järjestäjät varmaan toivoisivat että kaikki ilmoittaisivat oikeat transponderinumerot jo ilmoittautuessa...

  :police:

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #7 : 14.08.17 - klo: 22.04 »
Olisiko meillä mitään mahdollisuutta saada koko suomen M8 M8e porukkaa kasaan ja keskustella jos vaikka olis esim kerta SM? Ja loput Finnish Open kisoja. Saadaanko sillä lisää harrastajia vai ei? Ja olisiko muuta mitä voisimme muuttaa ? Teoriassa mikään ei muutu paitsi että olisi yksi ISO kisa vuodessa..? Ja jos halutaan SM kisaan yksi tyyppi rengas sääntö tähän se olisi ehkä helpompi ymppää?
JQRacing

Poissa mikari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #8 : 14.08.17 - klo: 23.27 »
Tota vois kyl likettää mut se kisa pitäs sit ajaa kai eri radalla joka vuosi ettei tuu joillekin kotikenttä etua jatkuvasti. Onnistuuko se sitte?
Old skool rc -  Scorpion 2014 (1984 remake) - Super Tomahawk 2015 (1985) - Optima 2016 (1986) - Hang on racer (HOR) Suzuki bike (1992)
For maximum fun two wheels are better than four!

Poissa bcan

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #9 : 15.08.17 - klo: 07.55 »
Olisiko meillä mitään mahdollisuutta saada koko suomen M8 M8e porukkaa kasaan ja keskustella jos vaikka olis esim kerta SM? Ja loput Finnish Open kisoja. Saadaanko sillä lisää harrastajia vai ei? Ja olisiko muuta mitä voisimme muuttaa ? Teoriassa mikään ei muutu paitsi että olisi yksi ISO kisa vuodessa..? Ja jos halutaan SM kisaan yksi tyyppi rengas sääntö tähän se olisi ehkä helpompi ymppää?
Hyvä ajatus, tuolla tavalla olisi varmaan paljon helpompaa saada asioita kehitettyä ja vietyä lajiryhmälle. Samalla saisi ehkä seurojen yhteistyötä kehitettyä.
Kaikkia ei millään saa kerralla kasaan mutta jos ison osan tai ainakin kattavan otoksen kuskeja kaikista seuroista jotka voisivat tuoda viestiä mukanaan niiltä ketä ei paikalle pääse.

Kerta SM on ajatuksena hyvä mutta pistää mestaruuden yhden kortin varaan joka on huono niille ketä juuri siihen kisaan ei paikalle pääse. Luultavasti yhden SM kisan ajamisella siihen kisaan tulisi enemmän osallistujia mahdollisesti jopa niin paljon että kisa pitää ajaa kahtena päivänä varsinkin jos M8e kansallinen ajetaan samaan aikaan.

Itse kun keväällä mietin että ajanko Finnish Open sarjan vai SM sarjan niin päätös oli loppupeleissä aika helppo koska FOssa saa ajaa enemmän. Tällaiselle harrastelija kuskille jolla ei taidot riitä alkueriä ja ensimmäistä nousufinaalia korkeammalle FO antaa paljon enemmän ajoaikaa ja sen M8:iin olennaiasesti kuuluvan pitkän finaalin

Ehkäpä samalla olisi jo aika keskustella M8e:n saamisesta SM luokaksi, luokka on kuitenkin vakiintunut jo pidemmän aikaa ja osallistujamäärät pysyneet hyvällä tasolla.

Yksityyppi rengas on niin pyhä asia että siihen en juuri muuta kantaa ota kuin että ajetaan mustalla ja pyöreällä. Sellaisen ajatuksen kuitenkin heittäisin että renkaita olisi muutama vaihtoehto josta järjestäjä valitsisi hyvissä ajoin sen joka radalle parhaiten sopii, ongelmiahan tuossakin on mutta erilaisista ajatuksista voi jalostaa toimivamman systeemin.

T:Tero
| TeknoRC.fi | TeknoRC NB48.3 | Tamiya M-07 | TeknoRC EB410 |

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #10 : 15.08.17 - klo: 09.27 »
Yksi iso ralli voisi olla hieno juttu ja sillä voisi saada näkyvyyttä Suomen sisällä ihan eri tavalla. Useassa muussakin lajissa kauden pääkilpailu on yksi iso turnaus/kisa kaudessa. Nythän FO on hassusti päällekkäinen SM-sarjan kanssa. Minusta hieman erikoista on myös se, että SM:issä tarvitsee olla lisenssin ja FO:ssa ei. Jos jatkossa SMt olisi vain yksi kilpailu (tai kaksi kesä & talvi), niin SMien osallistujamäärää rokottaisi lisenssistä koituva ylimääräinen kustannus -> tällöin parempi olisi, että lisenssi pitäisi olla FO:ssa ja SM:eissä.

Jos kilpailun järjestäminen eri kaupungeissa ei onnistu, niin voisiko kotikenttäedun nollata sillä, että SM:iä varten useamman seuran yhteisillä talkoilla rakennetaan aina merkittävästi erilainen rata jonkun kerhon radalle SM:eitä varten. Ehkä korottamalla osallistumismaksua, voisi olla budjettia vuokrata riittävä koneet, jotta isot muutokset saadaan tehtyä.




Poissa NJ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • NIXconcepts
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #11 : 15.08.17 - klo: 11.09 »
Onko millään AKK:n lajilla kerta-SM? Jokkis? Onko yleiseen linjaan jokin syy?
En ole puolesta enkä vastaan, tuli vaan mieleen.

Itse ainakin tykkäsin tämän kesän meiningistä (SM+FO) kun sai ajaa paljon kisoja ja vielä olisi yksi tarjolla. Aina ei aikataulut anna myöden osallistua ja sade voi pilata jotkin karkelot, joten hyvä vaan kun on mistä valita.

-Niki-
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #12 : 15.08.17 - klo: 13.59 »
Itse ainakin tykkäsin tämän kesän meiningistä (SM+FO) kun sai ajaa paljon kisoja ja vielä olisi yksi tarjolla. Aina ei aikataulut anna myöden osallistua ja sade voi pilata jotkin karkelot, joten hyvä vaan kun on mistä valita.

Tällöin voitaisiin järjestää 3 FO kisaa enemmän, jolloin kilpailuiden kokonaismäärä säilyis, olisi vain yksi isompi kisa, joka mahdollisesti olisi 2 päiväinen ja johon kaikilla olisi ns. täysi panostus.
JQRacing | REDS | AKA | LRP | Savöx | maugrafix

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #13 : 15.08.17 - klo: 15.14 »
Näin ensimmäistä täyttä kautta ajaneena pitäisin parempana että SM kisat olisi one off tyylinen kisa.
FO sarja taas toimisi perinteisenä sarjana.

Kenties näin saataisiin molempiin tapahtumiin kovimmat kaverit ajamaan. Vielä jos M8e olisi lauantaina ja M8 sunnuntaina saataisiin mahdollisesti M8 kuskit ajamaan myös M8e sarjaa, vaikka tuosta voisikin tulla paljon sanomista (siis sunnuntai kisasta).

Esim 6 FO kisaa ja yksi isompi SM tapahtuma olisi täydellistä :)

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa bcan

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #14 : 15.08.17 - klo: 15.21 »
Vielä jos M8e olisi lauantaina ja M8 sunnuntaina saataisiin mahdollisesti M8 kuskit ajamaan myös M8e sarjaa, vaikka tuosta voisikin tulla paljon sanomista (siis sunnuntai kisasta).
Miks M8 kuskit pitää saada ajamaan M8e:tä, miks ei toisinpäin :wink:
| TeknoRC.fi | TeknoRC NB48.3 | Tamiya M-07 | TeknoRC EB410 |

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #15 : 15.08.17 - klo: 15.26 »
Vielä jos M8e olisi lauantaina ja M8 sunnuntaina saataisiin mahdollisesti M8 kuskit ajamaan myös M8e sarjaa, vaikka tuosta voisikin tulla paljon sanomista (siis sunnuntai kisasta).
Miks M8 kuskit pitää saada ajamaan M8e:tä, miks ei toisinpäin :wink:
Toki tuo mahdollistaa molempiin suuntiin asian.
Oman vauhdin benchmarkkaus oli oma intressi asiasta.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Metsäläinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #16 : 15.08.17 - klo: 19.38 »
Oman vauhdin benchmarkkaus oli oma intressi asiasta.

Ajat siis mielummin C-finaalissa. :grin: Eikö vauhti ollut tarpeeksi kovaa, kun Martti voitti?
Onnittelut Martille voitosta! :cool:
Eurorc | Gmade Komodo | Vaterra Ascender Wrangler | Hobbywing | Highest | RC Concept | SpektrumRC |

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #17 : 15.08.17 - klo: 19.54 »
Hyvin sä tämän asian käänsit. Mara pärjäisi varmasti myös polttiskuskeja vastaan. Mulle on sama missä finaalissa ajan kunhan on kivaa ja hyvää kilvanajoa.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Paikalla Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #18 : 15.08.17 - klo: 20.18 »
Ilmaisen nyt itsekkin uutena krossikisaajana mielipiteeni asiaan. Kerta SM kuulostaa hyvältä, tulisi silti kierrettyä mahdollisesti kaikki jäljelle jäävät FO kisat. Jos tuo kerta SM tulee ja haluttaisiin kunnon kisaamista ja kuskeja ajamaan sekä polttista, että sähköä niin eikös eriä voisi ajella enemmän ja vähän isommalla välillä? Olisi vaikka niin, että treenit ja alkuerät ajettaisiin lauantaina ja finaalit ja ehkä joku finaali treeni sunnuntaina. Joku EM kisa tyylinen systeemi, itse ainakin tykkään pidempi kestoisista kisoista. Ja erävälit tosiaan sellaiset, että ehtii varmasti ajamaan sähkö ja polttis ja vielä mekkailemaan molemmat.

Tuo rata homma vain on ongelma, kun aina jollekkin tulee kotikenttäetu. Kuinka helpolla noita ratoja sitten pystyy layouttia vaihtelemaan, siihen en ota kantaa. Voisihan myös tässä SM kisassa olla perjantai treenit ihan eräharjoituksina, entiedä vain kuinka moni pystyy ottamaan perjantain vapaaksi yhtä kisaa varten. Itse en ole perjantai treenejä ajanut, mutta yhtä isompaa kisaa varten kyllä mielelläni otan vapaaksi.
Sworkz S35-3E  |  Destiny VD-12  |  Roche Rapide F1  |  Sanwa M12S-RS
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #19 : 15.08.17 - klo: 20.45 »
M8e autolla pääsee noin 1s nopeampaa kuin polttisautolla. Tämän on hyvä mittari onko vauhti hyvää vai huonoa.

Kerta SM pitää siirtyä kaikissa luokissa yhtäaikaa niin saadaan kisalijoita kaikkiin luokkiin enemmän. SM luokkia pitää vain karsia niin kesällä kuin talvella. Ehkä huvittavin luokka on kiila talvella.
Luokkia voisi olla M2-10, M4-10, M8, TP10, TSM10 ja talvella M2-10, M4-10 ja TSM10.

Kaikissa luokissa ajetaan lisäksi cuppeja jotka voivat olla päällekkäin tai allekkain.
Jouko Hyvärinen

Poissa Metsäläinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #20 : 15.08.17 - klo: 20.52 »
Hyvin sä tämän asian käänsit. Mara pärjäisi varmasti myös polttiskuskeja vastaan. Mulle on sama missä finaalissa ajan kunhan on kivaa ja hyvää kilvanajoa.

Kunhan benchmarkkasin sun vauhdin. :wink:
Mutta sitten vähän asiaakin. Voisiko tota kerta SM:ää ajatella siten ettei sitä ajettaisi millään valmiilla radalla,
vaan rata rakennettaisiin kisoja varten johonkin näkyvälle paikalle. Yleisöllä olisi helppo päästä ja
samalla kauppiailla voisi olla omat myynti kojunsa. Tekisi siitä suuren tapahtuman, joka toisi näkyvyytä lajille.
Tämmönen sirkus tietenkin vaatisi kaikkien kerhojen yhteistyötä ja järjettömästi valmisteluja + muuta säätämistä.
Tuskin se Suomessa edes onnistuu, mutta jos.....
Eurorc | Gmade Komodo | Vaterra Ascender Wrangler | Hobbywing | Highest | RC Concept | SpektrumRC |

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #21 : 15.08.17 - klo: 21.20 »
Miksi muuttaa toimivaa?
Ajettiin eka kausi SM:ää ja meidän mielestä tämä on ihan hyvä systeemi. 4-kisaa 4:llä eri radalla ja vapaa rengas. (Vaasassahan piti olla tuo toinen Vantaa kisa)
Meiltä ehdoton ei yksityyppirenkaalle. Jos kerran EM / MM kisoissa saa ajaa vapaalla renkaalla niin sama sääntö Suomessakin. Jos maailmallakin mennään yksityyppirenkaaseen niin sitten sama sääntö Suomeenkin. Tuskinpa vaan ihan heti mennään.

Tuo yhden kisan SM taitaa antaa aina jollekin kotikenttäedun. Radan isompi muokkaaminen kun on todella työlästä. Jos on pakko ajaa vain yksi kisa niin pidetään sama rata ja kisa vasta elokuussa niin sitten on kaikilla aikaa treenata. Joillekin kyllä tulee melkoiset matkakustannukset treenamisesta, joten tämä on kyllä iso miinus.

FO sarja on myös nykyisellään hyvä. Kaikki pääsee treenaamaan pitempiä finaaleita. En muuttaisi FO sarjassakaan mitään. Tänä kesänä ei ehditty ajamaan kuin yksi FO kisa, mutta jos aikatalut olisivat antaneet myöden niin olisi kyllä ajettu joku muukin kisa.

T: Petteri & Ilari

Paikalla KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #22 : 15.08.17 - klo: 22.06 »
Itse olen kanssa sarjan kannalla SM:n suhteen!
FO-sarja myöskin hyvä, kyseinen sarjan luotiin madaltamaan kynnystä lähteä kilpailemaan juurikin ilman lisenssiä ja halvemmalla osallistumis maksulla!
Meillä poika tykkää ainakin ajaa molempia sarjoja! Nykyinen SM-sarja antaa mahdollisuuden yhteen epäonnistumiseen, kun taas yksi kisa ei anna siihen mahdollisuutta!

Poissa barista

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #23 : 15.08.17 - klo: 22.50 »
Yksi 3 (pe-su) päiväinen SM kilpailu per kesä joka kiertää eri radoilla.

Tärkeää on järjestää myös juniori ja +35v finaalilähtö sunnuntaina.

Ja enemmän FO kisoja sitten muuten. Finnish Open sarja on hieno kun kaikka saa ajaa kunnon finaalit!

-Juhani


Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #24 : 15.08.17 - klo: 23.07 »
Minä olen myös kerta sm-kisan kannalla. Nyt kun on kaksi sarjaa päällekkäin niin ne syö osallistujia toisistaan. Osa ajaa sm kisat ja osa fo sarjan ja silti suurinosa osallistujista on samoja molemmissa sarjoissa. Vähemmän kisoja lyhyeen kesään mutta sitäkin laadukkaampia ja isompia olisi omasta mielestäni parempi.
D817, D216

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #25 : 15.08.17 - klo: 23.27 »
Itse tykkään myös ajatuksesta että ajettaisiin kerta-SM ja siihen FO-kisoja kaveriksi. Nykyinen 8 kisaa kesään on liikaa, joka johtaa siihen että porukka hajaantuu eri kisoihin.

Kerta-SM:n voisi ajaa hyvin pitkällä samalla konseptilla kuin 2015 PM-kisat Lavangossa, eli:
- pe iltapäivästä alkaa treenit, la-aamulla alkaa alkuerät, su finaalit ja ajoissa lopetus
- molemmat luokat (nitro + sähkö)
- sunnuntaille erikseen junnu ja +40v finaalit kuten Juhani ehdotti
- pe ja la illaksi joku kimppa-illallinen kohtuuhintaan

Kerta-SM:n järjestämisvuoro voisi olla kiertävä , jos halukkaita kerhoja on useampia. Kotietua on toki aina, mutta kummasti se tasoittuu kun ajetaan vaikkapa 5 eräkierrosta treeniä perjantaina ja 1 vielä lauantai-aamuna.

Tähän päälle 3-5 Finnish Open -kisaa niin paketti olisi valmis.

Finnish Openin konseptissa tärkeää on se, että kerhokisatyyliin kaikki ajaa saman verran, myös polttiksessa. Tätä periaatetta ei kannata rikkoa. Jos SM-kisoja olisi vain yksi, todennäköisesti FO-kisoihin tulisi nykyistä enemmän myös polttiksen kärkikuskeja. Jos osallistujia olisi vaikkapa 35+35, niin tällöin tekee tiukkaa ajaa yhdessä päivässä nykyinen FO-formaatti läpi. Tämä olisi toki vain positiivinen ongelma, ja ratkaistavissa sillä että formaatti ja finaalipituudet skaalataan sen mukaan mitä yhteen päivään mahtuu.
Shepherd | Xray | Gizmo | Durango | Savöx | Sanwa

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #26 : 16.08.17 - klo: 10.00 »
Kerta SM ja lisää kisoja FO-sarjaan.
SM voisi hyvin olla koko viikonlopun tapahtuma. Saisi vähän isojen kisojen makua lähtemättä ulkomaille.

Poissa Crikter

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #27 : 16.08.17 - klo: 22.28 »
Onko millään AKK:n lajilla kerta-SM?

Pienoisautoilussa slottis puolella ajetaan kerta-SM kisoja.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #28 : 17.08.17 - klo: 09.43 »
Oma ehdotus on, että pidetään erilliset kerta-SM -kisat nitroille ja sähköille.
-   Kaksi eri seuraa saa kisat järjestettäväkseen
-   Moni ajaa varmasti molemmat eri luokat. (Veikkaus, että molemmissa kisoissa ainakin 40-50 osallistujaa, voi olla enemmänkin)
-   40+ ja juniori-finaalit
-   Eka kisa kesäkuun puolivälissä ja toinen elokuun puolivälissä

Tässäkin tapauksessa kisat voisivat olla kaksipäiväiset löysemmällä aikataululla. (Päivän aloitus esim. klo 10:00…).
Capricorn Lab C801 | Capricorn Lab C02 | Kyosho IGT2 | Novarossi | Xray T4 2014 | Yokomo YZ-2
THECar White Edition LV | Alpha

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 ja M8e 2017
« Vastaus #29 : 18.08.17 - klo: 13.48 »
Kiitokset Osku - ensi vuonna oot taas mukana kisoissa ja saadaan yksi kova kuski lisää viivalle  :cool:

Oman vauhdin benchmarkkaus oli oma intressi asiasta.

Ajat siis mielummin C-finaalissa. :grin: Eikö vauhti ollut tarpeeksi kovaa, kun Martti voitti?
Onnittelut Martille voitosta! :cool:
TeknoRC Team Driver