Kirjoittaja Aihe: XRay XB8 '17  (Luettu 3147 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donkey

  • Fullspeed RC
    • Profiili
XRay XB8 '17
« : 12.04.17 - klo: 19.19 »
Tuli hankittua uusi kalusto tulevaan kesään ja laitan muutamia kokemuksia ja mielipiteitä autosta jo tässä vaiheessa kun se on nyt kasattu mutta ei ole vielä ajettu metriäkään.

Kitin mukana tulevat osat olivat eri osakokonaisuuksiin lajiteltuina numeroituihin muovipusseihin laitettuna mutta eivät esikasattuina kuten joissain muissa merkeissä on ollut tapana. Itse pidän tätä vaihtoehtoa parempana, koska silloin tulee käytyä kaikki läpi eikä tarvitse jo esikasattuja alkaa purkamaan ja rasvaamaan ym.

Ohjekirja oli erittäin selkeä ja värikuvin varustettu ja sitä oli erittäin helppo lukea ja seurata kasauksen edetessä. Myös eri setup vaihtoehdot sekä optiona saatavat osat oli huomioitu ja selkeästi kuvattu eri vaiheissa. Tästä oli siis hyvä aloittaa itse kasaaminen.

Kasattaessa tuli kyllä aika nopeasti selväksi että kyseessä oli todella laadukkaasti valmistetut osat. Kaikki osuivat kohdalleen viimeisen päälle ja mitään ”extra” sovittelua osille ei tarvittu. XRay onkin kuuluisa käyttämistään materiaaleista ja monessa osassa olikin tuttu teksti, ”Hudy steel” laserilla kaiverrettuna. Tuota laser-merkintää oli myös käytetty mm. Iskareiden jousien ja vakaajien merkintään, joka sinänsä on kätevä verrattuna värikoodeihin koska kaiverretut merkit eivät kulu pois käytössä niin helposti. Diffejä kasattaessa tuli erityisesti huomattua kuinka pehmeät ne olivat. Mitään ”pykällystä” ei tuntunut käsin pyörittäessä ja olivat tosi herkät.

Ennen varsinaista kasausta olin etukäteen miettinyt millaisen setupin siihen laittaisin ja se osoittautui aika hankalaksi, koska näitä autoja on meidän radoilla ollut suhteellisen vähän ja kokemuksia ei siten ole foorumille laitettu. Onneksi XRayllä on erinomaiset kotisivut ja oma foorumipalsta jota selaamalla tietoa rupesi löytymään vaikka paketin mukana tulikin vakio setup. Ongelma muiden käyttämiin setuppeihin oli että niitä ei suoraan voi verrata meidän saviradoille eli miettimistä riitti. Keskityin kuitenkin vain vertaamaan paketin mukana tullutta ”vakio setuppia” tehdas kuskien käyttämiin. Siitä selvisikin aika nopeasti että tiimikuskit ajavat pääsääntöisesti korkealla roll centerillä eli sitä polkua lähdin seuraamaan ja muut osa-alueet sitten arvoin ”teoreettisesti täydellisiksi” :grin: meidän ratoja ajatellen. Niin kuin alussa mainitsin, pitää muistaa että autolla en ole vielä ajanut metriäkään ja aikaisempien vuosien malleista tältä merkiltä ei ollut kokemusta. Eli aika sitten näyttää kunhan radat aukeavat että menikö ajatukset kuinka pahasti metsään :embarrassed:. Vakio setupilla olisi ollut liian helppo aloittaa uuden auton kanssa mutta auton tunteminen ja säätäminen on yksi osa lajia mielestäni ja siksi valinta tuli tehtyä näin.

Monesti kun uuden auton hankkii niin puhutaan optio-osien ostamisesta. Tähän tuli hankittua ainoastaan servojen varret alumiinisiksi, ohuemmat vakaajat ja etuiskareihin pykälää jäykemmät jouset. Muilta osin käytin paketissa mukana tulleita osia. Saattaa olla että myös että kitin mukana tullut kori menee vaihtoon kun nyt se kaukaisesti muistuttaa Helsingin metron nokkaa…ehkä myös värityksen vuoksi :grin:. Onneksi esim. BittyDesignilta löytyy vähän virtaviivaisempikin malli jos se alkaa häiritsemään.

Nyt auto on siis kasattu ja odottaa että radat aukeaa ensituntuman kokeilua varten. Servot siirsin vanhasta autosta sekä myös koneen joka vielä on hyvässä kunnossa.

Alla joitain kuvia autostani ja arpomani setup -lappu millä lähdetään kokeilemaan miten kulkee. Ensimmäinen kova haaste autolle ja varsinkin itselleni tulee olemaan toukokuussa ajettava EM warm-up kisa Eskilstunassa. Muilta osin on tarkoitus kiertää SM –sarja ja katsoa mihin omat taidot tänä vuonna riittää.

Muutkin kyseisen auton hankkineet tai jo sillä kisanneet voisivat laittaa mielipiteitä tai vinkkejä lähinnä setup puoleen niin saadaan tietämystä jaettua. Päivitän omaa setuppia tähän ketjuun kunhan saan sen jonkunlaiseen iskuun...
XRay | Durango

Poissa mustikka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: XRay XB8 '17
« Vastaus #1 : 13.04.17 - klo: 09.26 »
Näyttää aikalailla samalta kuin XB9 malli. Tietysti varmaankin paremmin suunniteltu.
Traxxas Spartan, Team Durango DEX410 R, v3 ja v4, Tekno EB48.3, Xray XB9, DJI Phantom 3 Standard
Myynnissä: 1/8 durango http://rc10.fi/index.php?topic=102020.0#new

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: XRay XB8 '17
« Vastaus #2 : 13.04.17 - klo: 11.08 »
Hello,
Pääsin itse tutkimaan Jarkon autoa pöydällä sen valmistuttua ja pakko myöntää siltä tutkiessa laadun olevan todella korkealla.

Tuon perusteella uskoisin auton olevan todella iskun -ja kulutuksenkestävä laitos!
TeknoRC Team Driver

Poissa xsaara1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: XRay XB8 '17
« Vastaus #3 : 13.04.17 - klo: 16.50 »
Ainakin jos laatu vastaa yhtään pikkuveli xb4:ää, niin on kyllä pommin kestävä laite... :wink:
xray xb4 17, Agama A215 sve

Poissa donkey

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: XRay XB8 '17
« Vastaus #4 : 06.06.17 - klo: 11.00 »
Nyt on autoilla saatu jonkin verran ajotunteja alle ja setuppia haettua omaan makuun joten tässä liitteenä kiinnostuneille hyvä lähtökohta mistä sitten voi muokata vielä lisää jos siltä tuntuu.
Pientä hieromista luonnollisesti tapahtuu koko kesän ajan ja joitain muutoksia radalta toiselle tulee tehtyä mutta perusjutut on aika hyvin kohdillaan tässä versiossa.
XRay | Durango