Kirjoittaja Aihe: Tamiya Grasshopper  (Luettu 12712 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SMä

  • Tulokas
    • Profiili
Tamiya Grasshopper
« : 03.05.17 - klo: 23.37 »
Tervehdys täältä uudelta foorumilaiselta!

Ajattelin lukea foorumilta, mitä kerrotaan Tamiyan Grasshopperista. Mutta yllättäen haku löysikin vain yhden viestin, jossa auto vähän sivumennen sanoen mainitaan.

Grasshopper oli ensimmäinen radio-ohjattava autoni vuonna 1987. Nyt kolmekymmentä vuotta myöhemmin ostin toisen autoni, ja sen piti ehdottomasti myös olla Grasshopper!

Näin Grasshopperia mainostettiin 80-luvulla: https://youtu.be/hBaNJm_dTHA
Itse luulen bongaaneni auton joko PienoisMalli-lehden mainoksista tai sitten jonkin harrastekaupan postimyyntiluettelosta. Muistan katselleeni Kyoshon Ultimaa ja Optimaa, Maruin Samuraita ja muita hienoja autoja tietysti myös, mutta Grasshopper oli halvin 1/10 krossarin rakennussarja, jota myös aloittelijoille suositeltiin.

Omaan autooni ostin viritysosana 540-moottorin sekä 7.2V NiCad akun. Radiot olivat kaksikanavaiset tikkuradiot, joiden merkkiä ja mallia en ole onnistunut muistamaan. Luultavasti radio oli Sanwa. Ajamaan teki kovasti mieli, joten auto tuli kasattua vähän hosuen. Se lähti kuitenkin parin päivän ähellyksen jälkeen liikkeelle ja piha olikin kohta melkoisen pölypilven peitossa. Ajoittain auto oli hallussakin, mutta lähti säännöllisesti lapasesta, joten korjattavaa tahtoi ilmaantua. Muistaakseni taivuttelin pellistä ainakin uuden puskurin ja muutakin remppaa oli silloin tällöin. Noin vuoden sudittelun jälkeen auto siirtyi eläkkeelle, kun radiolaitteet siirtyivät RC-liidokkiprojektiin.

Liidokki ei oikein lentänyt sekään, mutta ajatus jäi kytemään. Muutama vuosi sitten herättelin lennokkiharrastuksen uuteen elämään, ja nyt mieli palasi myös autoilun pariin. Hankin siis uuden Grasshopperin. Tällaisista osista Grasshopper rakentui:

Rakennussarja.
http://tamico.de/Tamiya-Grasshopper-Bausatz-58346
Mukana 380 moottori ja ESC. Noparissa ei kuitenkaan tietääkseni ollut LiPolle sopivaa turvakatkaisijaa, joten jätin sen käyttämättä. 80-luvulla Grasshopperissa oli mekaaninen nopeudensäädin!

5Ah 2S LiPo.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-5000mah-2s1p-20c-hardcase-pack-roar-approved-de-warehouse.html
 Tällä akulla tuntuu ajelevan hyvinkin pari tuntia yhtä soittoa. Alkuperäiset johdot olivat turhan paksut tähän käyttöön, vaihdoin tilalle ohuemmat johdot ja Tamiya -liittimen. Nyt johto on helppo liittää ohjaamon kautta ja survoa sitten korin sisälle piiloon.

Halpa harjallinen ESC LiPo-suojalla.
https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-x-car-45a-brushed-car-esc.html

Edullinen rattiradio.
https://hobbyking.com/en_us/trackstar-d-spec-ts4g-2-4ghz-4-channel-radio-system-gyro-integrated.html

Matalaprofiilinen ohjausservo. Ostin aluksi normaalin std-servon, mutta sen kanssa akku ei mahtunut sisään.
https://www.hobbylinna.fi/tuote/low-profile-digital-servo-9kg-009/SC-1251MG/

Halusin kokeilla myös Grasshopperin maalaamista omiin väreihin. Malttamattomuus meinaa näin vanhemmallakin iällä vaivata, joten maalaus ei ihan täydellisesti onnistunut. Parin metrin päästä autoa voi kuitenkin ihan tyytyväisenä katsella.

Grasshopperin ajaminen on mahtavaa, vaikka en muusta tiedäkään! Rattiradio, jouheva nopeudensäädin ja muutaman vuoden kokemus lennokin lennättämisestä varmaan nyt auttoivat, niin pääsin aika pian perusjuonesta kiinni. Lapsena en älynnyt tietoisesti harjoitella ajamisen tekniikkaa. Nyt vilkuilin Tamiyan vinkkejä aloittelijoille https://www.tamiyausa.com/articles/r-c-driving-tips-206?article-id=206#.WQo-n_nyht8 ja katselin kisavideioitakin ja jonkinlaisia ahaa-elämyksiä alkoi syntyä. Hommasin parikymmentä harjoituskeilaa, joista teen itselleni ratoja pihamaalle. On hauska huomata vähitellen kehittyvänsä, mutta myös sen että vielä voisi ajaa paljon paremmin. Pari tuntia vierähtää kuin huomaamatta.

Luulisin, että grasshopper on opettavainen auto, koska se on niin huono :). Esimerkiksi jousitus löytyy, mutta vaimennusta ei. Pienelläkin vauhdilla saa ajovirheensä esille.

Ai niin. Tilauksessa on kaksi Grasshopperia lisää. Saadaan jälkikasvun kanssa ehkä joskus kisat aikaiseksi.

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Tamiya Grasshopper
« Vastaus #1 : 04.05.17 - klo: 00.11 »
Grasshopperilla tuli itsekin aikoinaan nämä hommat aloitettua, ostettu Lahden Sokoksesta '85 tai '86.

Vaihtui Monster Beetleen ja hopperi meni naapurille.

Vähän haaveillut että hommais, mutta mitä sitä kaappiin pölyyntymään...
(o\_!_/o)

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tamiya Grasshopper
« Vastaus #2 : 04.05.17 - klo: 00.46 »
Kuin vaihtaa nuo frog,super champ tai hornetin takarenkaat niin alkaa pitoakin löytyä.
Noilla ei juurikaan tee muutakuin että nostat pölypilveä ja jätät hiekkaan jäljeet.
Kuulalaakerit ehdottomasti.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa privy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Grasshopper
« Vastaus #3 : 04.05.17 - klo: 17.48 »
On siinä vaan oma fiiliksensä kun muistelee kuvailemaasi aikaa ja esitteitä. Silloin ei netistä ollut tietoakaan ja paperille painettu oli merkittävä osa harrastusta. Lisäisin vielä Esko Maunon RC-autot kirjan jonka kannessa komeili Avante 2001.

Seurakunnan kerholla oli muuten Grasshopper tuolloin.

Tamiyan TBLE-2s säädin joka nykyään tulee sarjojen mukana, sisältää LIFe cut offin joka on liian matala LiPolle. Sen saa kyllä modattua sopivalla vastuksella sopivaksi mikäli löytyy mielenkiintoa ja juottaminen luonnistuu. Ohje löytyy youtubestakin.

Kauanko nyky akulla ajelee kuvailemaasi ajoa Grasshopperilla?
« Viimeksi muokattu: 04.05.17 - klo: 21.36 kirjoittanut privy »

Poissa SMä

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya Grasshopper
« Vastaus #4 : 04.05.17 - klo: 20.54 »
On siinä vaan oma fiiliksensä kun muistelee kuvailemaasi aikaa ja esitteitä. Silloin ei netistä ollut tietoakaan ja paperille painettu oli merkittävä osa harrastusta.

Niinpä! Muistaakseni ainakin Tieto-Nikkarin ja Risteysaseman katalogit piti aina tilata kun mahdollista. Hämmästyin, kun tajusin että molemmat ovat vieläkin toiminnassa.

Lainaus
Kauanko nyky akulla ajelee kuvailemaasi ajoa Grasshopperilla?

Ei ole tullut tarkemmin aikaa otettua, mutta fiilis on että pari tuntia olisi yhtenäkin iltana hujahtanut keiloja kierrellessä, mutta kennojännite oli vasta 3.82 kieppeillä siinä vaiheessa. Kovaa ei tullut silloin ajettua, tarkkaa keilojen kiertoa ja linjojen opettelua. Joka tapauksessa kuski väsyy ennen akkua :)

Poissa privy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya Grasshopper
« Vastaus #5 : 04.05.17 - klo: 21.50 »

Ei ole tullut tarkemmin aikaa otettua, mutta fiilis on että pari tuntia olisi yhtenäkin iltana hujahtanut keiloja kierrellessä, mutta kennojännite oli vasta 3.82 kieppeillä siinä vaiheessa. Kovaa ei tullut silloin ajettua, tarkkaa keilojen kiertoa ja linjojen opettelua. Joka tapauksessa kuski väsyy ennen akkua :)

Ei päästy vanhaan aikaan moisiin ajomääriin vaikka olisi ollut minkälainen hipsusormi tahansa puikoissa.
900, 1200 ja 1400mAh ei ollut paljon puhumattakaan lataus manöövereistä.

Ihailtava tyyli totuttautua autoon. Itsellä kun tulee liian usein käytettyä kaasulipaisinta kuin Tarantinon elokuvissa.

Poissa SMä

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya Grasshopper
« Vastaus #6 : 10.05.17 - klo: 22.01 »

Ai niin. Tilauksessa on kaksi Grasshopperia lisää. Saadaan jälkikasvun kanssa ehkä joskus kisat aikaiseksi.

Posti toi pari hopperia lisää, ja heti ryhdyttiin juniorin kanssa hommiin. Jo etukäteen oli suunniteltu, että värityksen teemana on Frozen ja kuskin haalari on vaaleanpunainen.

Poissa SMä

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya Grasshopper
« Vastaus #7 : 12.05.17 - klo: 23.17 »
Kauanko nyky akulla ajelee kuvailemaasi ajoa Grasshopperilla?

En ole koskaan aikaisemmin käynyt oikealla RC-radalla. Tänään asia kuitenkin korjaantui, kun läksin kokeilemaan Grasshopperia Fullspeed RC:n 1/10 krossiradalle.

Omalla pihalla pyöritellessä ajaminen on tosiaan tilankin puolesta ollut hissuttelua, täydellä kaasulla on voinut ajaa noin 5 sekuntia kerrallaan. Grasshopper kun ei taida olla varsinainen raketti, saattoi sillä ajella puolet Lavangon krossiradasta kaasu pohjassa. Aikaa hurahti pari tuntia, jonka jälkeen latasin 5Ah lipoon 4Ah. Eli riittoisaa energiaa :)

Ajaminen oikealla radalla maistui kyllä makealta, joten tämä ensimmäinen kerta tuskin oli viimeinen. Yritin ottaa myös kierrosaikoja iPadin LapTracker-sovelluksella, mutta se ei tällä kertaa oikein toiminut. Korokkeella seistessä pädi piti laittaa aika korkean jalustan nokkaan, joka sitten meinasi huojua tuulessa. Jokainen heilahdus sitten tulkittiin kierrokseksi, joten homma ei nyt pelannut.

Virittelinkin sitten pädin kuvaamaan auton menoa muuten vaan. Kyhäsin kertyneestä materiaalista tämmöisen pätkän:

https://youtu.be/dWeIpbgoO0E




Poissa SMä

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya Grasshopper
« Vastaus #8 : 14.05.17 - klo: 11.15 »
Posti toi pari hopperia lisää, ja heti ryhdyttiin juniorin kanssa hommiin. Jo etukäteen oli suunniteltu, että värityksen teemana on Frozen ja kuskin haalari on vaaleanpunainen.

Jääprinsessojen krossitalli sai ensimmäisen autonsa valmiiksi.