Future-RC

Kirjoittaja Aihe: FTT 2017 LOPPUTULOKSET - keskustelua pistelaskusta  (Luettu 3571 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miika.laurila

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2017 LOPPUTULOKSET - keskustelua pistelaskusta
« Vastaus #30 : 30.08.17 - klo: 01.43 »
Kuluvan kauden tulkinnalla, nimenomaan niitä, jotka ovat ajaneet kaikki tai lähes kaikki kisat ja panostaneet ajamaan koko sarjan, MAKES:n osuvasti käyttämällä termillä ikään kuin "rangaistiin". Sen sijaan sarjan kokonaisuuden kannalta enemmän mielestäni Miika.laurilaa lainatakseni "haittaa sarjan integriteetille" hämmentävät nykyisen säännön tulkinnan mukaan muutaman osakilpailun ajaneet kuskit verrattuna niihin, jotka ovat ilmoittautuneet ja ajaneet kaikki tai lähes kaikki kisat.


Olen ihan samaa mieltä siitä, että jos muutaman kisan ajavat kuskit hämmentävät korkeilla sijoilla, se sotkee sarjaa, mutta siihen on vaikeampi löytää sopivaa ratkaisua. Mitä, jos sarjaan ei laskettaisi mukaan, ellei ole ajanut tarpeeksi kisoja? Kuulostaa äkkiseltään oudolta ainakin minun korvaani, mutta puhtaasti sarjan pistetilannetta ja "reiluutta" ajatellen ei välttämättä. Tästä kuitenkin aiheutuisi enemmän ongelmia, kuin mitä se ratkaisee.

Eipä tule mieleen, että jos jossain toisessa lajissa järjestetään sarja, joka muodostuu useasta osakilpailusta, että osallistujat ja kisoihin ilmoittautuneet joutuisivat kärsimään sarjapisteissä tai sarjasijoituksissa siitä, ettei osallistujia tullut tarpeeksi tai joku vaikka taktikoi sillä, että jättää ilmoittautumatta tai pyytää kavereita ilmoittautumaan, jotka eivät sitten kuitenkaan osallistu itse kisoihin.

Kyllä mielestäni kaikki ovat sarjan kannalta yhtä kärsivässä asemassa siinä tapauksessa, että pisteitä ei jaeta. Vaikka ilmoittautuneet eivät saakaan pisteitä, eivät saa muutkaan. Se, että sarjassa edellä olevat saavat pitää paikkansa, ei ole heidän "vikansa". He, jotka kaikesta huolimatta kuitenkin osallistuvat kisaan, ovat siinä vaiheessa tehneet ratkaisunsa osallistua huolimatta sarjan tilanteesta, joten ei mielestäni sarjan kannalta siinä tapauksessa rangaista ketään. Ilmoittautumisenhan voi peruta halutessaan, jos näyttää siltä, että kisaan ei saada kuskeja minimiosallistujamäärän verran.

Tuollaisesta en ole koskaan kuullutkaan, että joku jättäisi ilmoittautumatta kisaan vain sen takia, että pisteitä ei jaettaisi. Tuota on kyllä käynyt, että on ilmoittauduttu kisoihin ilman osallistumista. Tähän en keksi kyllä muuta ratkaisua näin äkkiseltään kuin sen, että pyydetään nätisti, että tätä ei hyväksikäytettäisi. Harvemmin kyllä onneksi käy niin, että tällaisen "täyte"ilmoittautumisen tehnyt henkilö ei kisoissa ajakaan. Itse ilmoittamisessahan ei ole mielestäni mitään vikaa, mutta ajamattomuudessa on.

Kyseessä on kuitenkin sarja, johon kuuluu useampi osakilpailu - ihan vaikka esimerkiksi jääkiekossa pelataan runkosarjassa useampi ottelu ja tuskin jäälle ilmestyneen joukkueen pistetilanne tai sarjatilanne muuttuu sen takia, ettei vastustaja saanut tarpeeksi pelaajia jäälle ja jätti ilmestymättä paikalle. Tai jätettäisiinkö vaikka yleisurheilussa jakamatta SM-mitalit jollain juoksumatkalla, kun paikalle ei saapunut kuin muutama juoksija vaikka radalle olisi mahtunut enemmän...

Jääkiekossa kuitenkin puhutaan eri asiasta kuin FTT-sarjassa. Huomataan, että jokainenhan on ilmoittautunut  koko sarjaan jo etukäteen ennen kauden alkua. Ja peleissä pelataan joukkue joukkuetta vastaan, eikä kaikki kaikkia vastaan. Ei tietenkään voida jättää pisteitä jakamatta yhdestä pelistä sen takia, että peliin, joka on sekin etukäteen sovittu ei toinen joukkue saavukaan paikalle. Vähän samalla tavalla kuin meilläkin, että jos on ilmoittauttuneita on tarpeeksi ja täten on sovittu, että 10 kuskia ajaa kisoissa, niin ei pisteitä jätetä jakamatta vaikka vaikka oikeasti osallistuja on 9.

Ja yleisurheilussa SM-kisat on yksittäinen kisa, ei sarja. Jos meilläkin ajettaisiin edelleen kerta SM, niin tuskin sijoja jätettäisiin jakamatta osallistujapulan takia, koska ei ole vaihtoehtojakaan. Ja kyseistä ongelmaa tuskin olisi muutenkaan, sillä kellään ei ole kyseistä kisaa varaa jättää välistä vapaaehtoisesti, jos haluaa SM-tasolla sijoittua.

Osallistujien määrä ei ole mitenkään suoraan verrannollinen kisojen arvoon tai siihen kuinka hyvää ja tiukkaa kisaa saadaan aikaan. 5:llä kuskilla voidaan saada ihan yhtä hyvää tai vaikka parempaa kisaa kuin 50:llä.

Arvoon on merkitystä, kisaamiseen ei. Jos mukana on vaikka luokan 5 parasta kuskia ja kisoissa on 20 osallistujaa, on viidenneksi pääsy arvokkaampi saavutus kuin, se että paikalla on vaikka 2 parasta kuskia ja 6 osallistujaa ja on neljäs. Pienemmän osallistujamäärän kisoissa pisteiden suhteellinen arvo laskee aina, riippumatta kuskien tasosta, mutta sarjassa pisteitä jokaista pistettä käsitellään kuitenkin yhdenvertaisena. Minimiosallistujamäärä rajoittaa sitä, että pisteiden suhteellinen arvo ei pääsisi laskemaan liian alas. Hyvät kisathan saadaan aikaan vaikka kahdestaan, jos kuskit ovat samantasoisia, siitä ei ole kyse.

Ja itse asiassa asia on mielestäni enemmänkin päinvastoin - ne, jotka ovat ahkeroineet ja ilmoittautuneet ja ajaneet kaikki tai lähes kaikki kisat ovat varmasti ansainneet sijoituksensa ja pisteensä ja tehneet enemmän töitä niiden eteen kuin ne, jotka ovat käyneet ajamassa vain muutaman kisan - olkoonkin sitten kyse kuinka hyvistä kuskeista tahansa. Mutta turha on väittää, ettei niitä ole ansaittu. Ihan yhtä lailla ansaittuja pisteitä ja kisasijoituksia ovat niiden osalta, jotka ovat ajaneet vähemmän osakilpailuja.

Inhimillisessä mielessä olen ihan samaa mieltä, että he, jotka kiertävät kaikki kisat ovat ansainneet varmasti joka ikisen pisteensä työllä ja tuskalla. Mutta mitä tarkoitin ansaitsemisella on juurikin tuo ylempänä mainitsemani asia. Jos sarjan tarkoituksena on laittaa kuljettajat mahdollisimman objektiivisesti paremmuusjärjestykseen, niin pienemmän osallistujamäärän kilpailut eivät ole yhtä arvokkaita suhteellisesti, ja täten minimiosallistujamäärän poissa ollessa viiden osallistujan kilpailusta saadut pisteet eivät ole yhtä "ansaittuja". Sitä tuossa tarkoitin, enkä sitä, että kuljettajan panos tai yleinen olemus tai mikään muukaan tekisi pienemmän osallistujamärään kisoista vähemmän ansaitsevia.

Kuten sanoitkin, niin muutaman kisan ajajat eivät ole yhtä paljon tehneet töitä, kuin useamman kisan ajavat. Mitä jos minimiosallistujamäärää ei olisi ja kisoihin osallistuukin vaikka kolme kuskia. Syystä tai toisesta. Jos tässä kisassa ajaa kuljettaja joka on vaikka missannut kaksi ns. normaalia kisaa voi hän saada tästä yhdestä kisasta sarjaan enemmän pisteitä, kuin mitä olisi saanut ajamalla ne kaksi muuta kisaa ja nousta sarjassa useita sijoituksia. Onko tällöin kolmannen sijan pisteet objektiivisesti yhtä ansaittuja ja arvokkaita, vaikka kisaaminen olisikin ollut tiukkaa?

Joskus olen kuullut, että tätä minimiosallistujamäärää on perusteltu sillä "ettei mitään lahjapisteitä jaeta". Nämä ovat aika lailla ontuvia ja huonoja perusteluita, koska kaikki sarjan osakilpailut ovat kaikille tasapuolisesti avoimia ja kaikilla on sarjan kannalta sarjasääntöjen mukaisesti niihin yhtälainen ja tasapuolinen oikeus ja mahdollisuus ilmoittautua ja osallistua. Enemmänkin sarjatilannetta tämän kauden tulkinnan mukaisesti vääristää se, että vain ajamalla joitakin osakilpailuja verrattuna niihin, jotka olivat ilmoittautuneet ja ajaneet kaikki tai lähes kaikki sarjan osakilpailut ja joutuivat kärsimään sarjatilanteessa siitä, ettei viimeiseen osakilpailuun tullut tarpeeksi osallistujia.

Ihan yhtälailla on sääntöjen puolesta mahdollisuus osallistua kaikkeen, oli minimiosallsitujamäärää tai ei. En ymmärrä miten se kumoaa väitöksen siitä, että kisoissa, joissa on pieni osallistujamäärä, on paljon helpompi saada pisteitä.


Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2017 LOPPUTULOKSET - keskustelua pistelaskusta
« Vastaus #31 : 30.08.17 - klo: 12.18 »
Perusjuttuhan tässä oli se, että nyt esitetty tulkinta sarjapisteiden laskennasta muutti sarjasijoituksia, koska viimeiseen osakilpailuun ei tullut tarpeeksi porukkaa ja pisteitä ei sen osakilpailun osalta jaettu, eikä sitä huomioitu tästä syystä sarjan osakilpailuna. Mielestäni oikeampi tulkinta olisi ollut se, että sarjatilanne olisi jäänyt voimaan siten, että viimeisestä kilpailusta kukaan ei olisi saanut pisteitä, mutta kaikki osakilpailut olisi laskettu mukaan miinus huonoin tulos, joka olisi kaikilla ollut automaattisesti Raision kisa. Se olisi ollut objektiivisesti oikea ratkaisu tämän kauden sarjan osalta eli aivan samalla tavalla kuin jos kilpailu keskeytetään, niin sen hetkiset tulokset jäävät voimaan.

Toinen juttu on sitten tuo minimiosallistujamäärä. Mielestäni se on ihan turha. Sen poistaminen ratkaisee useita potenttiaalisia asioita - varsinkin, kun tällä hetkellä ei osallistujista ole runsauden pulaa eteenkään kesän kisoissa (ei stanussa, eikä virissä). Objektiivisesti ajatellen, kisasarja ja sen osakilpailuiden määrä ilmoitetaan ennakkoon ja se on kaikilla sarjaa ajavilla etukäteen tiedossa. Ei siis pitäisi tulla mitenkään yllätyksenä eli kalenterinsa voi tehdä hyvissä ajoin, jotta ei tarvitse missata kisoja. Niihin on kaikilla sarjasääntöjen mukaan yhtälainen mahdollisuus osallistua ja pitäisi olla mahdollisuus kerätä jokaisesta kilpailusta pisteitä riippumatta siitä tuleeko tarpeeksi osallistujia vai ei. Kaikki, jotka haluavat ajaa koko sarjan, osallistuvat ja ajavat kaikki tai lähes kaikki osakilpailut. Kaikki eivät sitä toki tee syystä tai toisesta. Mutta kaikille se pitäisi olla ihan yhtä lailla mahdollista ja mahdollista kerätä pisteitä sarjan kaikista osakilpailuista.

Ihan vastaava tilanne kuin vaikka jääkiekossa - sarjan pelit tiedetään etukäteen - olkoonkin, että jäälle ei mahdu koko liigan joukkueet kerralla tai jaettuna muutamaan eri alkuerään ja finaaliin niinkuin pienoisautoilussa  :grin:

Joo, jääkiekossa tai monessa muussa joukkuelajissa sarjoihin ilmoittaudutaan etukäteen ja siinä mielessä sitoudutaan osallistumaan koko sarjaan. Pitäisiköhän meilläkin pienoisautoilussa ottaa joku tällainen systeemi käyttöön? Esim. sarjaan ilmoittaudutaan etukäteen ja maksetaan etukäteen sarjan osallistumismaksu kattaen koko sarjan osakilpailut. Kesken sarjaa ilmoittautuneet maksaisi sitten suhteellisesti jäljellä olevien kisojen osalta. Toisihan se varmasti erilaista sitoutumista sarjaan osallistumiseen, mutta vaarana olisi se, että se karsisi sitten niitä jotka haluavat ajaa yhden tai muutaman kisan (esim. uusia kuskeja, jotka ajavat ehkä ekana vuonna vain oman kotikisansa).

Jos meillä on sarja, joka koostuu etukäteen tiedossa olevista osakilpailuista, niin silloin jokaisesta osakilpailusta tulisi olla mahdollisuus kerätä pisteitä - kaikkien, jotka niihin osallistuvat. Jos joku ei halua tai pääse, niin sille ei sitten voi mitään, mutta ei sen pitäisi millään tavalla vaikuttaa niihin, jotka osallistuvat kisoihin ja sarjaan tai sarjatilanteeseen. 

Ja FTT-sarjallahan on se arvo eli sarjaa ajettaessa sarjan tulokset muodostuvat eri osakilpailuista kerätyistä pisteistä. Ihan samalla tavalla kuin missä tahansa lajissa kilpaillaan sarjakilpailuna tai yksittäisenä kilpailuna vaikka SM:stä, ei osallistujien määrä vähennä millään tavalla ko. kilpailun tai sarjan arvoa. Se on yleensä joka vuonna tapahtuva kilpailu, joka ratkaistaan kyseisenä vuonna kisoihin / sarjaan osallistuneiden kesken. Ja jokainen kilpailu ratkaistaan niihin osallistuneiden kesken. Ja pisteet jaetaan osallistuneille. Se, että esim. viime vuoden Suomen mestari tai useampi muu kilpailija ei jossain lajissa päässyt osallistumaankaan johonkin osakilpailuun tai yksittäiseen SM-kisaan, vaikka taidollisesti ehkä olisi ollut etukäteen ajatellen ylivoimainen, ei millään tavalla vähennä kisojen tai kisasarjan arvoa tai mestaruuden tai voiton tai yhtään minkään muunkaan sijoituksen arvoa. Tai se, että joku vuosi tai joku kisa oli enemmän osallistujia kuin joku toinen vuosi tai kisa tai että joku vuosi tai kisa oli paljon tiukempaa kilpailua kuin joku toinen vuosi tai kisa. Ei näillä ole mitään tekemistä arvon kanssa.

Kaikilla on yhtälainen objektiivinen mahdollisuus osallistua ja jos kokee, että jostain kisoista joissa on vähemmän osallistujia saa helpommin pisteitä, niin ei muuta kuin mukaan osallistumaan, niin osallistujamäärät nousee kohisten :wink: - katsottaessa historiassa taaksepäin, joka vuosi on ollut sama tilanne, että niitä, jotka ajavat kaikki tai lähes kaikki osakilpailut on selvästi vähemmän kuin sarjaan kokonaisuudessaan osallistuneita kuljettajia. Eli sääntömuutoksilla pitäisi saada ruokittua enemmän osallistujia ajamaan koko sarjaa ja toisaalta varmistaa myös se, että kisaan kuin kisaan kannattaa osallistua vaikkei viivalla olisikaan nykysäännön mukaisesti tarvittavaa minimiosallistujamäärää. Muuten katoavat nekin vähät nykyiset osallistujat kisoista ja kohta sen jälkeen ei löydy enää kisajärjestäjiä järjestämään kisoja, kun ei ole tarpeeksi osallistujia... Ja tämä haaste on etenkin kesäkisojen osalta.

Tässä useana kesänä ollaan kesäkisojen osalta oltu lähes joka kisassa siinä tilanteessa, että juuri ja juuri on ilmoittautunut tarvittava määrä osallistujia (ei kuitenkaan ajanut yhtä monta kuin ilmoittautunut), jotta pisteitä on voitu jakaa. Osa nykyisistä kuskeista siirtyy muihin luokkiin tulevalla kaudella ja kuten Vesakin nosti asiaa esille kesällä, että saadaanko riittävästi kuskeja kesän kisoihin - no se jää nähtäväksi, mutta toivottavasti nykyisistä kuskeista, jotka on ajaneet sisällä löytyy useampi myös kesän kisoihin ja sen lisäksi uusia kuskeja kiertämään koko sarjaa.

Ja täytyy myös muistaa asia kilpailunjärjestäjien kannalta, jotka näkevät paljon työtä ja vaivaa mahdollistaen kaikille kilpailijoille hienoja kisatapahtumia, että kaikkiin kisoihin tulisi riittävästi osallistujia. Jos tilanne säilyy sääntöjen mukaan nykyisellään ja jos kipuillaan edelleenkin kesän osallistujamäärien kanssa, niin veikkaanpa, että kesän kisoihin tulee osallistujia entistä vähemmän, jos niillä ei ole sarjan kannalta merkitystä. Nythän se nähtiin jo Raisiossa, viimeisessä osakilpailussa stanussa 5 kuskia ja virissä 11. Ja mekin oltaisi voitu jättää ajamatta ja ilmoittautumatta tai perua koko Raision kisa, niin stanussa olisi ollut vain 2 kuskia... Mutta tuskin se, että porukka ilmoittautuu ja peruuttelee syystä tai toisesta osallistumisia kisoihin on kovinkaan toivottava tilanne - toki saattaa tulla ihan perusteltuja ja hyväksyttäviä esteitä kisoihin osallistumiseen ilmoittautumisen jälkeenkin.

Ja kuten sanottua, niin mielestäni jokainen voi ajaa juuri niin monta osakilpailua kuin haluaa ja toivottavasti entistä enemmän tulee kuskeja mukaan ajamaan koko sarjaa. En tiedä olisiko hyvä tai huono ratkaisu se, että tehtäisiin rajoitusta toiseen suuntaan, että voidakseen osallistua FTT-sarjapisteiden jakamiseen, tulee kuljettajan osallistua esim. vähintään 6:een kisaan 7:stä tai vaikka 3:een sisäkisaan 4:sta ja 2:een ulkokisaan 3:sta. Toisaalta tällaista rajoitetetta muistan käytetyn ammoisina aikoina esim. eteläisessä Suomessa ajetussa Alue-8 kerhokisasarjassa, jossa saadakseen pisteet ja palkinnot, piti ajaa vähintään 4 kisaa 5:stä. Olihan sillä varmasti se positiivinen vaikutus, että se ikään kuin "pakotti" ajamaan koko sarjan tai lähes koko sarjan ja silloin osallistujia oli tosi hyvin joka kisassa. Ja se myös ohjasi ensi kertalaisia lähtemään rohkeammin muihinkin kisoihin kuin vain kotikisoihin.
« Viimeksi muokattu: 30.08.17 - klo: 13.55 kirjoittanut Pepess »