Kirjoittaja Aihe: Suomen suurin kerho tappamassa kansainvälisen talvisähkökrossin  (Luettu 8555 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili

Surullisin mielin sain kuulla että pääkaupungiseudun Fullspeed Ry on tappamassa lupaavasti alkaneen kansainvälisen menestyksen talvi sähhkökrossissa. Tämän on todella iso pettymys niille jotka ovat olleet mukana kehittämässä lupaavia nuoria kansainväliselle tasolle. Päätös että tulevassa sisäpaikassa ajetaan betonilla ei ole eduksi kenellekkään osapuolelle, se mihin päätös perustuu on täysin käsittämätön.

Avoin keskustelu siitä kannattaako edes yrittää tasapäistämään harrastajat ja yrittää tarjota kaikille sopivaa sisäpaikkaa vaan ohjata harrastajat ajamaan sellaisella kalustolla millä on mielekästä harrastaa. Esim neliveto korrit eivät sovellu sisälle. Myös harrastamisen hintaa voidaan nostaa että kulut saadaan katettua. Esim 100e/kk ei ole paha hinta harrastepaikasta.

Toivotaan että tässäkin asiassa järki voittaa ja tulevassa sisäpaikassa ajetaan EOS matolla krossia ja tarjotaan nuorille mahdollisuus kehittyä ja tie kansainvälisille areenoille.
Jouko Hyvärinen

Poissa Metsäläinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Onko uusi paikka jo tiedossa? Mutta, jos se on betoni rallia niin ei kiitos!! Kiinnostaisi kovasti tietää mikä on perusteluna sille, että betonilla ajettaisiin?
Kyllä junnuille ja vähän vanhemmillekin tulisi olla treeni mahdollisuus kansainvälisiä kisoja varten.
Varsinkin kun ne matot on!
Eurorc | Team Associated B64D | Gmade Komodo | Vaterra Ascender Wrangler | Hobbywing | Highest | Gens ace | SpektrumRC |

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
En ota kantaa sähkökrossin tilanteeseen, mutta kustannuksiin kyllä heitän ajatuksen :grin:

Kustannustaso on jokaisen omista lähtökohdista arvioitava asia - jollekin sama summa on kallista ja jollekin toiselle halpaa. Ja jos on useampi kuski, ja se kerrotaan kuukausikulujen määrällä ja se kerrotaan harrastuskuukausien määrällä, niin summa muodostuukin selvästi isommaksi.

Toisaalta tähän asti Fullspeed:llä on hinnoittelu ollut ns. perheystävällistä ja ilokseni kuulin myös, että uusi ajopaikka myös tasamaan kiitäjille olisi tulossa. Toivottavasti hinnat ovat jatkossakin harrastaja- ja perheystävälliset. Kustannukset toki pitää kattaa.

Se millä saadaan riittävästi kävijöitä ja harrastajia käymään ajamassa ja maksamaan ajamisesta on varmaan yksi lähtökohta. Toinen on sitten se, että millä lajia ja kehittyviä kuskeja kehitetään kohti kansainvälistä kärkeä ja tarjotaan heitä silmällä pitäen hyvät harjoitteluedellytykset. Kaikki ei tähtää huipulle ja osa tähtää. Mutta mielenkiintoinen keskustelun avaus ja varmaan asiasta enemmän tietävät kertovat lisää perusteluita.

Ja infoa toki uudesta ajopaikasta olisi mukava saada laajemmaltikin, ettei oltaisi kuulopuheiden ja huhujen varassa.


Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Eiköhän perusteluna betonille ole se että harrastajilla olisi varaa harrastaa ja kerho saisi rahaa kun hallissa on käyttäjiä.
Eossilla ei paljoa ruuhkaa ollut ja suurin syy siihen mitä olen kuullut oli ettei porukalla ollut varaa ostaa renkaita sitä mukaa kuin niitä kului.
Kyllä se betonilla ajokin opettaa ajamaan ja todennäköisesti enemmän kuin matolle kruisailu.
Taisi viime talvenakin parhaiten eos kisoissa pärjänneet Suomalaiset treenata jossain ihan muualla kuin eos matolla.
Itse siis myös tykkäsin eossilla ajaa mutta ennemmin ajan paljon betonilla kuin harvoin eossilla.
Kyllä se vauhti parhaiten kehittyy paljon ajamalla oli alusta sit mikä tahansa.


D817

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moi,

Yksi peruste päätökselle oli nimenomaan kustannukset. EOS-mattojen myötä käyttäjien määrä romahti Bunkkerissa varsinkin, kun paljastui, että rengaskulut olivat ennakkotiedoista poiketen tähtitieteelliset.

Nyt ollaan kuultu huhuja uudesta kestävämmästä renkaasta EOS-matolle, mutta factaa ei ole vielä tiedossa.

Erittäin suuri osa niistä, jotka haluavat ajaa liukkaammalla alustalla ripusti hanskat naulaan EOS-mattojen myötä.

Mielipiteitä on monia, sen vuoksi halutaan kokeilla betonia ja nähdä oikeasti, minkä verran on kävijöitä. Harrastajamäärät lopulta ratkaisevat ja jos kävijöitä ei ole niin EOS-mattoja harkitaan uudelleen.

Tosiaan huhut uudesta ajopaikasta pitävät paikkansa, mutta emme ole julkistaneet asiaa vielä 100% varmana, ennen kun vuokrasopimus on allekirjoitettu. Periaatteessa kaikki on selvää rahoitusta myöten, mutta muutama asia vaatii vielä tarkennusta.

Paikka olisi Hakkilassa Vanha Porvoontie 231:ssa, Vantaa. Sinne on tulossa 2 rataa: touring ja krossi

Sikäli kun uusi paikka saadaan, ratamaksut ovat edelleen maltilliset:
kertamaksu 10€ viikolla
kertamaksu viikonloppuna 15€, koko viikonloppu (la-su) 20€
kk maksu jäsenille 45€/kk
kausimaksu jäsenille loka-joulukuu 120€

Kerhon ulkopuoliset vain kertamaksulla tai jos muuten sovitaan

t.Reijo Mattila
pj/Fullspeed RC

Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Metsäläinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
No hyvä että ilmoitettiin ajoissa tosta betonista niin ei tarvii hommata mitään autoakaan talveksi.
Jos asiasta jotain positiivista pitää hakea.
Eurorc | Team Associated B64D | Gmade Komodo | Vaterra Ascender Wrangler | Hobbywing | Highest | Gens ace | SpektrumRC |

Poissa Mr-Chat

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Mihin mahtaa perustua väite neliveto korrien sopimattomuudesta sisälle??? Melkosen monta vuotta niillä on sisällä ajettu jo ennen ensimmäistäkään mattorataa...

Eikös parhaiten viimetalven EOS-karkeloissa nyt kuitenkin pärjännyt suomalainen joka ajaa kotiradalla jolla ei ole mattoa???


Surullisin mielin sain kuulla että pääkaupungiseudun Fullspeed Ry on tappamassa lupaavasti alkaneen kansainvälisen menestyksen talvi sähhkökrossissa. Tämän on todella iso pettymys niille jotka ovat olleet mukana kehittämässä lupaavia nuoria kansainväliselle tasolle. Päätös että tulevassa sisäpaikassa ajetaan betonilla ei ole eduksi kenellekkään osapuolelle, se mihin päätös perustuu on täysin käsittämätön.

Avoin keskustelu siitä kannattaako edes yrittää tasapäistämään harrastajat ja yrittää tarjota kaikille sopivaa sisäpaikkaa vaan ohjata harrastajat ajamaan sellaisella kalustolla millä on mielekästä harrastaa. Esim neliveto korrit eivät sovellu sisälle. Myös harrastamisen hintaa voidaan nostaa että kulut saadaan katettua. Esim 100e/kk ei ole paha hinta harrastepaikasta.

Toivotaan että tässäkin asiassa järki voittaa ja tulevassa sisäpaikassa ajetaan EOS matolla krossia ja tarjotaan nuorille mahdollisuus kehittyä ja tie kansainvälisille areenoille.
TEKNO RC SCT410.3 #8 | Agama A8 EVO | Tamiya M05 #84
Team TEKNORC Finland http://teknorc.fi/

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sijainti vaikuttaa hyvältä. Säilyykö perhealennukset?

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
No hyvä että ilmoitettiin ajoissa tosta betonista niin ei tarvii hommata mitään autoakaan talveksi.
Jos asiasta jotain positiivista pitää hakea.

Loistava päätös.
D817

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sijainti vaikuttaa hyvältä. Säilyykö perhealennukset?

Toki sama kaava: eka perheenjäsen -50% loput -75%
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Great!  :grin:

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Paikka olisi Hakkilassa Vanha Porvoontie 231:ssa, Vantaa.
Samaisessa ositteessa eteläisessä rakennuksessa on aikoinaan 90-luvulla lennätetty RC-helikopterieta, että RC-perinne jatkuu taas muutaman kymmenen vuoden tauon jälkeen :)

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tämähän on loistouutinen!! :azn:

Betonilla ajo on vaan niin mahtavaa! :tongue:

Hieno päätös Fullspeed Rc:ltä, että ajetaan tuleva talvikausi betonipohjaisella radalla!

Tämä päätös palvelee paremmin suurempaa määrää harrastajia kuin vain kuunneltaisiin pienen määrän huippukuskien näkemyksiä jotka pyrkivät tosissaan kansainväliselle huipulle. Ja eihän sitä tiedä vaikka tässä olisi taustalla pitkäntähtäimen suunnitelma, koska voi olla että tulevaisuudessa ajetaan taas kilpaa liukkailla betoniradoilla, myös kansainvälisen tason kilpailuissa :azn:
« Viimeksi muokattu: 28.08.17 - klo: 23.41 kirjoittanut pintakaasu »
Don´t Stop For Nothing Its Fullspeed Or Nothing !!!!!

Poissa Jumper

  • RSRCA
    • Profiili
Loistava sijainti näin ulkopaikkakuntalaistenkin tulla, varmasti tulee käytyä,
tuo edellinen ajopaikka ei houkutellut juuri sijainnin takia :azn:

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ahkeraa käyttöä ja huoltoa niin uskon, että on tulossa paras talvikausi miesmuistiin (=2 vuotta) :grin:
Dex8, DESC410R,  DEX210, DESC210R, E-maxx , Axial SCX10

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Ohhoh. Vai että pääkaupunkiseudullekkin tulossa vihdoin kunnollinen alusta krossin ajamiseen :tongue:. Taitaapa olla ekaa kertaa muutamaan vuoteen kun jopa odottaa innoissaan mahdollisia kisoja tietäen, ettei sitä ylipitävää mattoa olisi enää luvassa.

Näkyypä EOS-sarjan lopputuloksissa olevan yhteensä 15 suomalaista ja näistä vieläpä moni paikkakunnalta, missä ei EOS-mattoa ole. Molemmissa luokissa korkeinta paikkaa suomalaisista pitää hallussaan kuski, jonka lähiradan pinta on muovimattoa. Eli tuskin se radan pinta on ainut tekijä sille, nouseeko Suomesta kansainvälisissä kisoissa menestyviä kuskeja.

SC4-10 luokan autot soveltuvat kyllä sisälle, EOS-matolle ne ei sovellu. Tämän asian vertaaminen on melkoisen sama, kuin jos laittaisi M2-10 tai M4-10 auton 1/8 radalle, ajokokemus tuskin olisi kovin miellyttävä.

Mutta hieno uutinen joka tapauksessa. Jos/kun saatte ratapaikan talveksi ja alustana todellakin on betonia, pitänee ehdottomasti poiketa jossain välissä testaamassa :tongue:.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3 #2, EB48.3, NB48.4

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jeeee iso lapanen täältäkin.
Ja nyt toivotaan että betonin väri olis vaalea niin tämäkin pappa näkee autonsa radalla😂😂😂
Kuten mölli jo sanoa, siisti kausi on tulossa miesmuistiin.
Voihan ne eos kuskit treenaa turistiradalla, ostaa vaan turistiauton ja asentaa siihen krossikorin.
Eiks se ole ihan se sama kuin eos matolla olis krossiauto??
Nostan hattua tälle päätökselle💪💪
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa bcan

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Niin se maailma ja ratojen alusta muuttuu, pari vuotta Turussakin ajeltiin matolla (ei toki EOSsilla) ja nyt näköjään pääkaupukiseutu seuraa Turun esimerkkiä ja siirtyy takaisin liukkaammalle alustalle  :wink:
Turussakin havaittiin kyllä hieman samoja oireita maton kanssa kun ilmeisesti pääkaupunkiseudullakin että radan käyttö väheni. Tosin meillä tuo väheneminen ei ollut niin suurta kuin kuuleman mukaan siellä oli. Toisaalta meidän matto ei ollu niin pitäväkään kuin EOS kuuleman mukaan oli ja soveltui ihan OK nelkku SC autoillekkin traxun renkaan kanssa.

Kustannusten rajoittaminen on tärkeää näinkin pienen harrastuksen kanssa kuten tämä meidän harrastus on. Maltilliset kustannukset on yksi tärkeä osa millä saadaan harrastajamäärää lisättyä. Tuo sitten taas pidemmän päälle tuottaa seuroille mahdollisuuksia kehittää harrastuspaikkoja jotta saadaan taas lisää harrastajia, joka taa lisää osallistujia kilpailuissa jne. Hyvänä esimerkkinä Fullspeedin kaavailema hallihanke joka toteutuessaan on aivan mahtava juttu RC Autoilulle Suomessa

Uskoisin että kaikilla seuroilla on tavoitteena tarjota hyvät harrastuspaikat aloittelijoista lähtien ihan maailman huipulle tähtääviin asti. Kesäaikana tilanne on paljon parempi kun hyviä ratoja on paljon. Talvella hallivuokrat rajoittavat mahdollisuuksia.

Joukon mainitsema 100€/kk kuulostaa kyllä aika suurelta summalta monelle harrastajalle maksaa pelkkää ratamaksua. Tuohon kun pitää vielä lisätä kaluston huoltoon, renkaisiin ja muuhun menevä raha niin liikutaan jo sen verran isoissa summissa että sitä ei kaikki ole valmiita maksamaan vaan etsivät jonkun toisen harrastuksen.
Monelle RC autoilu on kuitenkin "vain" mukava harrastus eikä päätavoitteena ole isommat areenat maailmalla ja sieltä kotiin tuotavat maine ja kunnia. Tietysti on myös tärkeää ottaa ne huomioon ketä sinne tähtäävät mutta omasta mielestä ei sen kustannuksella että harrastajamäärät pidemmän päälle putoavat.
| TeknoRC.fi | TeknoRC NB48.3 | Tamiya M-07 | TeknoRC EB410 |

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jotenki olis kiva lähteä vertailemaan erilaiset harrastukset noin rahallisessa mielessä mutta en edes viitsi koska minun pojat pelaa kiekkoa.
No se täytyy myöntää että vanhempi poika joka on kenttäpelaajana niin on pelannut korjatuilla mailoilla jo 4vuotta ja säästöä ollaan saatu n.10-15 mailaa kaudessa ja mailan hinta on n.200e niin vähintään 2000e mailoissa ollaan säästetty.
Sitä ollaan ihmetelty että vaikka kuviorenkaita löytyy niin miksi niitä ei käytetty matolla. Onhan ne hitaammat mutta sitten taas ovat kestävämmät.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Kipsi

  • PRCA
    • Profiili
Hieno päätös, taitaa tulla tämän ratavalinnan myötä ensimmäistä kertaa lähdettyä sc wintercup kisaan Helsingin päähän, tähän asti ne on jäänyt välistä juurikin mattojen takia.
TLR SCTE 3.0  #7 - TLR 22SCT 3.0 #6
-Team Mattopiste-

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Itse olisin ajanut mieluiten EOS -matolla varsinkin, kun uusi kestävämpi EOS -rengas on tulossa. Paikan sijainti on kuitenkin itselle Bunkkeria paljon parempi, joten varmasti tulee useammin käytyä.

Betonissa huolettaa se miten hyvin radasta pidetään huolta, tässähän oli jo Tikkurilassa vähän ongelmia. Toisaalta jos käyttäjämäärät nousevat tämän myötä, niin hyvä juttu.

Voi myös olla, että siirryn taas enemmän onroad -puolelle, mutta odotellaan nyt minkälainen paikka on tulossa.

Kalustohankintoja juodun joka tapauksessa tekemään, koska nykyinen Yokomo YZ-2 on mattoradoille suunniteltu.
Capricorn Lab C801 | Capricorn Lab C02 | Kyosho IGT2 | Novarossi | Xray T4 2014 | Yokomo YZ-2
THECar White Edition LV | Alpha

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sitä ollaan ihmetelty että vaikka kuviorenkaita löytyy niin miksi niitä ei käytetty matolla. Onhan ne hitaammat mutta sitten taas ovat kestävämmät.

Minun kaltaiselle aloittelijalle Schumacherin Venomit oli loistava vaihtoehto EOSille. Ajelin niillä kohtuu paljon kierroksia, ja tykkäsin kovasti. Sopivasti kuluneiden staggereiden löytäminen eturenkaiksi alkoi vaivaamaan loppukaudesta kun auto alkoi jo vähän pysymään radalla. Piikkirenkaiden kustannukset nousi äkkiä ihan älyttömiksi vaikka en kisaa just-tasan-yhtään-millään-tasolla.

Itsekin oikeastaan jo innolla odotin pääseväni takaisin EOSille, mutta kiva se on päästä kokeilemaan betonilattiaakin.

Bunkkerissa huomasi alkukeväästä kävijämäärien romahtamisen pahasti alkukaudesta. Minusta on tosi tärkeää, että harrastajamäärät saadaan pidettyä mahdollisimman ylhäällä hallia silmälläpitäen. Sitten on paljon paremmat mahdollisuudet tarjota huippukuskeillekin oikeasti hyvät puitteet.

Minusta tällä hetkellä Fullspeedillä on paha tyhjiö uusien junioreiden kohdalla ja yritän omien poikien ajattamisen kylkiäisenä hieman edistää sitä, että saataisiin uusia aloittelijoita aloittamaan kisakuskiksi harjoittelemisen. Mielellään ottaisin vinkkejä vastaan millä aloittelijailtoihin saadaan hieman tuloshakuisuutta, että saadaan enemmän junioreita johdateltua ottamaan seuraava askel harjoittelussa.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Betonissa huolettaa se miten hyvin radasta pidetään huolta, tässähän oli jo Tikkurilassa vähän ongelmia.

Joo tikkurilasta opittiin se että, vessa pysyy kunnossa ainoastaan, kun on palkattu ammattisiivooja, joka huolehtii siivouksesta säännöllisesti. Sama pyritään nyt toteuttamaan ratojen suhteen, eli säännöllinen todennäköisesti 2krt viikossa tapahtuva imurointi ja mahdollisesti nihkeällä toluvedellä käsittely (krossi). Tämä on tarkoitus tehdä siivousfirman toimesta.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili

Konkreettinen ehdotus,

- Tuplataan ratamaksut
- Tehdään kolme rataa, betonirata voi olla pienempi jos sille on tarvetta
- Investoidaan uudet EOS matot

Betonilla ajaminen ei opeta ketään vaan puhutaan "apina" ilmiöstä mitä enemmän hinkkaat niin sinulle tulee tunne että osaat ajaa mutta todellisuudessa olet vain sisäistänyt radan hyvin. Vaikka Joona on ajanut Äänekoskella liukkaalla radalla niin puhutaan poikkeuksen lahjakkaasta nuoresta miehestä. EOS kisaaminen ja liukas rata eivät kuulu tähän yhtälöön.
Vaikka kukaan ei sitä ääneen sanokaan niin juuri kovapitoinen mattokrossi vie eniten eteenpäin nuoria ja myös vanhoja harrastajia. Kyky reagoida tilainteisiin ennen kuin ne edes tapahtuvat kehittyvät ja auttavat kuskeja kesäradoilla.

Samalla kannattaa harkita millä kalustolla saa ajaa sisäradalla, jos nelivetokorrit sallitaan niin sitten myös pitää saada ajaa M8e autoilla. Sallitut auto olisivat 1/10 krossarit ja Stadium truckit.

Myös viime talven käyttöasteen perusteella pitäisi harkita luovutaan kokonaan tasamaan mattoradasta. Tämän radan pyörittäminen on tappiollista.

Harrastuksen kustannuksista, uudet EOS renkaiden käyttöikä on vanhoihin verrattuna 5x. Esim, seura voi alkaa hankkimaan renkaita jolloin saadaan valmiiksi liimatun EOS renkaan hinta 16e/pari.

Betonille siirtyminen pistää monen miettimään myös kannattaako sijoittaa tulevaan halliprojektiin, taitaa aika moni vetäytyä tästä kun päätöksenteon motiivit ovat osaksi joidenkin kaupallisten intressien pohjalla.
Jouko Hyvärinen

Poissa Mr-Chat

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Miks m8e pitää sallia, jos nelkku korrit sallitaan?? Nelkkukorrit on kuitenkin hitaampia kuin m8e autot... Lisäksi nelkkukorrit on 1/10 kokoluokan vehkeitä, eikä kaikki niistä perustu m8 autoon... Esim. Desc410 tai tlr scte...
TEKNO RC SCT410.3 #8 | Agama A8 EVO | Tamiya M05 #84
Team TEKNORC Finland http://teknorc.fi/

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Betonille siirtyminen pistää monen miettimään myös kannattaako sijoittaa tulevaan halliprojektiin, taitaa aika moni vetäytyä tästä kun päätöksenteon motiivit ovat osaksi joidenkin kaupallisten intressien pohjalla.

Halliyhtiö tulee olemaan kaupallinen yhtiö. Siinä on pakko ottaa huomioon kaupalliset näkökohdat, että se yleensä saadaan pyörimään. Ja sen voin sanoa, että sijoittajia kiinnostaa suuresti, miten yhtiö pyörii kaupallisesti! On myös kaikkien harrastajien etu, että halli pyörii kaupallisesti mahdollisimman hyvin, jolloin olosuhteita voidaan jatkuvasti kehittää.

Tässä alkaa olla jo kiristyksen makua sekä tulevan talvipaikan että hallihankkeen suhteen.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Pixarmartti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvälle paikalle tulee
« Viimeksi muokattu: 29.08.17 - klo: 10.59 kirjoittanut Pixarmartti »

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Harrastuksen kustannuksista, uudet EOS renkaiden käyttöikä on vanhoihin verrattuna 5x. Esim, seura voi alkaa hankkimaan renkaita jolloin saadaan valmiiksi liimatun EOS renkaan hinta 16e/pari.


Onko joku päässyt jo ajamaan uusilla renkailla, muut kuin myyntimiehet? Jos uuden renkaan käyttöikä tulee olemaan merkittävästi pidempi EOS-mattojenkin käyttämistä varmasti harkitaan.


Mielipiteitä on monia, sen vuoksi halutaan kokeilla betonia ja nähdä oikeasti, minkä verran on kävijöitä. Harrastajamäärät lopulta ratkaisevat ja jos kävijöitä ei ole niin EOS-mattoja harkitaan uudelleen.

I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
- Tuplataan ratamaksut
Veikkaan, että tämä vaikuttaisi hyvinkin negatiivisesti harrastajamääriin ja käyttöasteisiin kaikilla radoilla.

Myös viime talven käyttöasteen perusteella pitäisi harkita luovutaan kokonaan tasamaan mattoradasta. Tämän radan pyörittäminen on tappiollista.
Tiedä häntä, kuinka kannattavaa Bunkkerin pyörittäminen kokonaisuudessaan oli verrattuna edelliseen ajopaikkaan Tikkurilan keskustassa.

Oma veikkaukseni käyttöasteen vähyydestä johtuu muutamasta seikasta:
- Bunkkerin sijainti oli monelle, jotka kävivät ajamassa Tikkurilassa todella paljon huonompi, jonka myötä todella moni jätti käymättä Bunkkerissa. Ja tämä varmaan näkyi niin krossi- kuin turistiradan kävijämäärissä yhtälailla. Tikkurilassa sen sijaan tasamaan rata oli aktiivisessa käytössä ja välillä jopa ruuhkainen esim. viikonloppuna.
- Rata-autopuolella kerhokisojen järjestäminen on eteläisessä Suomessa kärsinyt ison inflaation verrattuna aikaisempaan, jolloin niitä järjestettiin eri seurojen toimesta parhaimmillaan 5:llä eri radalla. Tämä houkutti lajin ja kisojen pariin paljon porukkaa. Ja tätä työtä tarvitaan jatkossakin. Tuskin riittää jatkuvuuden kannalta se, että nykyisillä harrastajilla on treenipaikka, vaan kyllä laji luokasta riippumatta tarvitsee niitä uusia harrastajia joka vuosi, jotta hommalle on jatkuvuutta ja sitä voidaan kehittää eteenpäin niin harrastus- kuin kilpailutoimintaa tukien.
- Ja kaikki vaatii työtä ja seuratoiminnassa yleensä niitä vapaaehtoisia arvokkaita talkoolaisia (joista harvemmin taitaa olla runsaudenpulaa) - oli sitten kyse treenipaikoikkojen hankkimisista, hallihankkeista, virallisten tai kerhokisojen tai muiden tapahtumien järjestämisistä, uusien harrastajien saamisesta ja heidän ohjaamisestaan harrastuksessa ja lajissa eteenpäin, jne. Ja tässä on varmasti monessa paikassa ja seurassa yksi haaste, kun välillä on kuulostellut kuulumisia eri seuroista.

Mutta uusi sijainti vaikuttaa paljon paremmalta kuin Bunkkerin - tämä tietysti riippuu siitä missä asuu - mutta aika samoilla leveysasteilla vanhan Tikkurilan radan kanssa, joten siinä mielessä voisi kävijöitä tulla selvästi enemmän kaikille radoille Bunkkeriin verrattuna.

Poissa Joppe75

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moe, ihan sama millä ajetaan.
Ajetaanko betonilla,matolla tai savella, sopeudu olosuhteisiin. Sano yks suomen-mestari:)

Ihmettelen vaan että mattorossi saa täystyrmäyksen?? Eikö porukkaa riitä rataa ylläpitämään niin että kaikki olisivat tyytyväisiä? Esim.viikko betonilla ja viikko EOS matolla..
Lappeenrannan suunnalle ei tänä talvena tule yleistä rataa mutta jos ja kun rata tullaan tekemään ilman seuran "aktiiveja" tulee sinne mattorata. Ja tarvittaessa ajetaan myös betonilla.
Tuolla betonilla ajettaessa iskee itselle ensimmäiseksi kynsille renkaan toimiminen. Viimen viikonloppuna löytyi schumin minipinneistä 2 rengas sarjaa jolla oli mukava ajella betonilla. Renkaita mukana kumminkin se 20sarjaa:)
Joo ja juu matolla meni viime talvena 2000€ renkaita. Mutta aika kultaa muistot...
Toivotaan että uusi mattorengas kestää kulutusta paremmin.

P.S. Ajamaan tullaan uusille mestoille oli se sit betonia tai mattoa