VIHTI miniland

Kirjoittaja Aihe: Suomen suurin kerho tappamassa kansainvälisen talvisähkökrossin  (Luettu 7019 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HyperReicer72

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Hei jätkät jätkät!

Hommahan on nyt se, että eihän tätä lajia tarvii muulla alustalla harrastaa ku sillä kunnon savella. Karu faktahan on se, että rossi ei oo rossia ellei rapa lennä! Ei muuta ku porukalla käydään savet kaivaa ja valmetilla sisään!

Sitte vielä noista postilaatikoista (eihän tollasia vekottimia autoiks voi kutsua :grin:). Ainoo paikka tollasille vehkeille on se lavangon huleallas :grin:

Täälä puhuu nää veteraaneiks sun muiksi itteensä kutsuvat, mutta tosiasiahan on se että sillon ku näitä vehkeitä ajettiin kunnolla niillä 80-luvun kultavuosina, niin postilaatikot pysy talon edustalla ja betoni talon rakenteissa eikä missään pikkuautoradalla :afro:

Poissa iippo777

  • Aluevalvoja
    • Profiili
//
Luonnollisesti moderaattorit / ylläpito ei katso hyvällä:
kiusaamista / kiristämistä / uhkailua / tms. epäsosiaalista käytöstä.
'
//
Kaikille samat säännöt. Ei myöskään mennä henkilökohtaisuuksiin / tuleviin projekteihin niiden arvosteluun.
MIKÄLI JOKU HALUAA TEHDÄ JOTAIN KONGREETTISTA / MUUTTAA ASIOITA NIIN OTTAA SUORAAN YHTEYTTÄ KO. ASIAA HOITAVAAN TAHOON JA TIEDOTTAA ASIASTA VIRALLISIA KANAVIA / KEINOJA KÄYTTÄEN !

//
Tämä ei ole varoitus vaan minun henk.koht. huomautus, sillä lähtökohtaisesti meidän foorumille ei kuulu edes tälläinen otsikko. Asian olisi voinut ilmoittaa vaikka muodossa: Keskustelua FullSpeed talvihallista 2017-2018
//
Henk.koht. mielipiteeni on, että: Mikäli otsikosta tulee mieleen jokin seuraavista:
*MV-Lehti
*Seiska
Tms. "Hieman" julkisesti kyseenalainen julkaisu niin kannattaisi miettiä uudelleen millaisen kuvan annat itsestäsi topikin aloittajana.

//

MURRRRR ! ! ! !
iippo - moderaattori (aktiivinen rakentelija ja passiivinen kuski)




Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kunhan mietin mitä erivaihtoehtoja on olemassa, niin mitenkäs muuten turffi sisäradan pintana. Ei nyt äkkiseltään muistunut mieleen, että se olisi pyörinyt keskusteluissa mukana. Etenkin sen kevyt siirreltävyys on plussaa, hmm!  :roll:

Poissa iippo777

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Anteeksi aiempi postaukseni, joka myös rikkoo sääntöjä, mutta tässä vielä vahvistus yleisistä säännöistä:
--
Yleiset säännöt
•Nimimerkkisi allekirjoitus ei saa pitää sisällään värejä tai boldattua tekstiä.
•Ennen kuin aloitat uutta aihetta,
               1. tarkasta että kirjoituksesi menee oikealle alueelle
               2. katso ettei aihetta ole jo ennestään olemassa (käytä tarvittaessa hakutoimintoa)
               4. pyri aina pysymään aiheessa
               5. kiinnitä huomiota aiheen otsikointiin
               6. mieti myös voiko tekstistäsi saada väärän käsityksen ettei kukaan loukkaannu
•Älä kiroile.

•Älä kikkaile väreillä.
•Isoilla kirjaimilla kirjoittaminen (HUUTAMINEN) on kiellettyä.
•Yritä kirjoittaa aiheesi kielioppia noudattaen. Tässä auttaa esikatselu toiminto. Hymiöt eivät ole tarkoitettu aiheen otsikkoon.
•Foorumilla ei saa esittää kenestäkään henkilöstä (käyttäjästä tai julkisuuden henkilöstä) vahingollista tietoa.
•Foorumissa ei saa esittää toisen käyttäjän yksityiselämästä sellaista tietoa, vihjausta tai kuvaa, joka saattaisi aiheuttaa vahinkoa, kärsimystä tai halveksuntaa.
•Foorumia valvovat moderaattorit, jotka muokkaavat / poistavat sääntöjen vastaisia ilmoituksia ilman erillistä ilmoitusta kirjoittajalle.

--
Takaisin aiheeseen:
Itse olen käynyt Kuusaan Turffilla ajelemassa aika paljon ja siitä pidän kovasti. Toimii myös kosteana ei sottaa ja siellä voi sähläillä erilaisilla renkailla. Itse ajellut ko. pinnalla corrilla tuuppina sekä 4-vetoisena ja luonnollisesti myös crossia 2- sekä 4-vetoisella. Siellä saa erilaisilla renkailla erilaisia kokemuksia. Itse leikitellyt siellä erilaisilla renkailla riippuen kelistä sekä omasta mielenkiinnosta. Kiirekuskit varmaankin siellä osaa sanoa sen parhaan renkaan (spike ?) mutta itse en kellon kanssa siellä ole metriäkään ajanut mutta ratana miellyttävä. 

Poissa V6

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Surullisin mielin sain kuulla että pääkaupungiseudun Fullspeed Ry on tappamassa lupaavasti alkaneen kansainvälisen menestyksen talvi sähhkökrossissa. Tämän on todella iso pettymys niille jotka ovat olleet mukana kehittämässä lupaavia nuoria kansainväliselle tasolle.

Myös viime talven käyttöasteen perusteella pitäisi harkita luovutaan kokonaan tasamaan mattoradasta. Tämän radan pyörittäminen on tappiollista.

Puhutaan ensin kansainvälisen menestyksen tappamisesta kun radan pinta vaihtuu, mutta silti ehdotetaan tasamaan mattoradan kokonaan poistamisella, joka taas vaikeuttaisi tasamaan kuljettajien kansainvälistä menestystä.

On tasamaan radan mattokin "väärää" mutta eipä se ole osoittautunut turhaksi alustaksi treenata vaikka ei vastaa kansainvälisten ratojen olosuhteita.

Eiköhän se ajamisen määrä ole ykkösprioriteetti kansainväliseen menestykseen, kannattaa muistaa se.


Loistavaa että radan saaminen on jo lähes varmaa tälle talvelle!


power-racing.net | Awesomatix | LRP | Protoform |

Poissa mikari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Pistäkää infoa sitten renkaista mitkä toimii ja on saatavilla, kiitos :)
Paikka kuulostaa hyvältä, kiitos kiitos :)
Old skool rc -  Scorpion 2014 (1984 remake) - Super Tomahawk 2015 (1985) - Optima 2016 (1986) - Hang on racer (HOR) Suzuki bike (1992)
For maximum fun two wheels are better than four!

Poissa bcan

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Betonihan on liukas alusta kuten tuppaavat myös olemaan ulkoradat, eikö sielläkään opita ajamaan ? Eihän tuo nyt yksi yhteen asia ole mutta on betoni lienee kuitenkin lähempänä saviratoja kuin todella hyvin pitävä matto.

Vähän topikin vierestä mutta kyllä tostakin topikin asiaan päästään. Olen jo vuosia ihmetellyt että mistä oikein kumpuaa SC autojen vastustus, SC autoilla aloittaneita kuskeja on kuitenkin viime vuosien aikana siirtynyt useita ajamaan muita sarjoja ja sama trendi jatkuu edelleen. Korrit on kestäviä autoja mikä on hyvä aloittelijalle joten eikö se ole kaikkien etu että saadaan lisää harrastajia. Jos jätetään ylimääräinen kyräily, häröily, muitten luokkien mollaus, foorumi/muut somesodat pois ja käytetään niihin mennyt aika RC autoilun yleiseen edistämiseen niin harrastajamääräkin varmaan nousee.

Kun se saadaan tuplattua tai jopa enemmänkin niin ei tarvitse tuplailla nykyisiä maksuja vaan homma hoituu luontevasti ja kaikilla on se oma lempialusta missä voi sitten ajella sillä omasta mielestä "parhaan ja ainoan oikean luokan autolla". Vielä jonkinlaiset seinät ratojen väliin niin ei tarvitse mieltä pahastuttaa kun silmäkulmassa vilahtaa väärän luokan auto tai pahimmassa tapauksessa vielä väärän valmistajankin tekele.

Ei tää harrastus oo niin iso koko Suomessa tai minkään yksittäisen paikkakunnan alueella että koko seuralle tarkoitettuja resursseja ja harrastuspaikkoja voidaan tehdä minkään yhden tarkoituksen takia, on se sitten maailman valloitus RC kisa kerrallaan tai aloittelijoille sopivimpien ratojen tai alustojen teko, kompromissi on pakko löytää. Seurojen pitää katsoa rahalliset realiteetit sekä tekijöiden määrä ja mennä niiden mukaan.
| TeknoRC.fi | TeknoRC NB48.3 | Tamiya M-07 | TeknoRC EB410 |

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Yhdyn kyllä Viljamin näkemykseen.

On jotenkin niin ihanan hassua, miten ihmisten näkökulma (en tarkoita nyt ketään yksittäistä ihmistä suoraan) riippuu pitkälti siitä mikä omaa etua parhaiten ajaa, mutta silti oma näkökulma perustellaan jollain ylevämmällä tarkoituksella.

Yleisessä keskustelussa olen tämän vuoden aikana kuullut samalta porukalta ihmisiä esimerkiksi että eos matolla ei voi ajaa, eikä kv-oloja vastaavat olot ole riittävä peruste niiden säilyttämiseksi. Kuitenkin ulkoradoille olisi syytä saada kovempaa pitoa/käsittelyä, jotta olot vastaisivat paremmin kv oloja. Olen kuullut samat väittämät myös toisinpäin. Sama juttu tuossa touring radan poisjättämisessä.

Mä olen sitä mieltä, että jos/kun mahdollisuus on, pitäisi olot saada vastaamaan mahdollisimman hyvin kv oloja. Oli kyseessä touring, krossi, puppelihyppely tai joku muu nysväys, ulkona tai sisällä. Jos mahdollisuutta ei ole, mennään sillä mikä parhaiten sopii silloiseen tilanteeseen. Jokainen sitten itse valitsee omalle kohdalleen sopivimman harrastusmuodon.

Mitä tulee betoniin/mattoon, mua kyllä harmittaa mattojen pois jäänti, mutta jos kerho katsoo ettei niiden säilyttämiseksi ole perusteita, niin sitten niin ei ole. Toivon todella että saadaan betonibaana pelaamaan, mutta mulla ei siihen ylläpitorumbaan ole enää Tiksin jälkeen mielenkiintoa eikä töiden puolesta edes mahdollisuutta. Toivottavasti radasta saadaan myös sellainen ettei takavetoluokat täysin kuole (kuten tiksissä). Niihin on kuitenkin kamalan helppo ja melko edullinen tulla uuden harrastajan mukaan. Takavetoauton "kisakunnon" säilyttäminen on myös merkittävästi helpompaa ja halvempaa kuin nelivetoauton.

Joku heitti myös ettei kv olot kotisuomessa parantaneet kv kisojen tuloksi, koska "parhaan suomalaisen kotirata oli betonilla". Tämä on sinällään totta, mutta jos katsoo koko Suomi porukan sijoituksia kautta linjan, tulokset kohenivat parissa vuodessa merkittävästi. Myös kisapaikoille ihmisten mielenkiinto suomalaisia kuskeja kohtaan kasvoi tuon muutaman vuoden aikana selvästi. Osa tulee varmasti kisakokemuksesta, osa tulee varmasti yksittäiten kuskien huimasta menestyksestä, mutta osa ansiosta kauttalinjan tulosparannuksesta kuuluu varmasti harjoitusoloille. Yksittäisiä esimerkkejä löytyy aina, mutta kun tarkastellaan koko kuvaa, on selvä trendi havaittavissa.

Aivan sama jos katsotaan vaikkapa huippujalkapalloa. Aina silloin tällöin jostain slummista spotataan yksittäinen huippu, mutta suuri osa huipuista tulee edelleen eri seurojen akatemioista. Kun huomioidaan slummeissa pelaavien määrä ja akatemioissa pelaavien määrä, aletaan puhua huimasta erosta todennäköisyydessä tulla huipuksi. On ihan turha väittää ettei hyvistä harjoitusoloista ole parempi mahdollisuus huipulle kuin mitä huonoista oloista. Kaikki on silti mahdollista.

Samppa

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuten Viljami totesi, kaiken harrastamisen päämäärä pitää olla tuottaa kansainvälisille areenoille uusia kisaajia, varsinkin nuoria. Hyvät puitteet jotka ovat juuri samanlaiset kuin Euroopan sarjoissa ETS ja EOS takaavat että kisailijat kehittyvät ja heillä on mahdollisuus harjoitella juuri oikeissa puitteissa.

Jos ajatellaan ketkä ratoja ylläpitävät niin juurikin ne jotka siellä eniten käyvät. 10% kävijöistä muodostaa 90% käyttöasteen. Jos tuo 10% lakkaa käymästä niin ratojen hoito ja apu normi harrastajille lakkaa. Näin myös kävijämäärät tippuvat entisestään.

Väitän edelleen että ratamaksujen korotus ja ajettavien laitteiden rajoittaminen takaavat harrastajille paremmat puitteet, laadukkaamman harrastuksen ja myös hyvän mielen harrastaa. Jos tuplaaminen tuntuu ensi kalliilta niin syksylle 1.5x hinnat ja keväälle 2x hinnat.

Tilaan pitäisi näköjään investoida sekä ETS että EOS matot.

ps. Uusista EOS renkaista on ajettu testiä kun niitä on kehitetty, EOS kisoissa ollaan siirtymässä yhteen rengassarjaan/kisa.
« Viimeksi muokattu: 29.08.17 - klo: 13.29 kirjoittanut JoukoH »
Jouko Hyvärinen

Poissa Kipsi

  • PRCA
    • Profiili
Toihan nyt on ihan täyttä p****a että "kaiken harrastamisen päämäärä pitää olla tuottaa kansainvälisille areenoille uusia kisaajia".
Mun mielestä hieno homma että matot katoaa radoilta, mutta mä ajankin "vain" corrilla  :grin:

Toivottvasti kaikille harrastajille löytyy mieleinen rata, itse kierrän ne kisat missä ei ole mattoja, helppoa, eikä se multa oo pois, ne ajaa matolla jotka tykkää ja ne betonilla jotka siitä tykkää. Mielipiteitä nämä on.
« Viimeksi muokattu: 29.08.17 - klo: 14.07 kirjoittanut Kipsi »
TLR SCTE 3.0  #10
TLR 22SCT 2.0 #6

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Asia ei sinänsä minua kosketa viikottaisessa harjoittelumielessä, koska en asu PK-seudulla, mutta annan oman näkemykseni kuitenkin aiheeseen omasta kokemuksesta - koska pk-seudun panos on ehdottoman tärkeä koko lajille.

Seura ja kerhotoiminta ohjaa mielestäni valitsemaan tai priorisoimaan lajin/lajit, joita harjoitetaan. Mikäli jengiä on rajallisesti, ei kaikille vain voida tarjota sopivia puitteita. Itse olen täällä Oulussa toimintaa 20 vuotta vetäneenä pyrkitynyt aina varmistamaan ns. "itsekkäästi" omien lajien harjoittelupuitteet kiitettävälle/kv-tasolle, jotta menestyminen kv-kisoissakin on ollut mahdollista. Tosin ehkä voisi myös todeta, ettei toiminta olisi yhtä aktiivista, jollei näin olisi tehty, sitä ei kuitenkaan tiedä mennä vannomaan mutta epäilen ettei olisi. Niin kauan kun puitteet palvelevat tavallaan aktiivikisaajia/toimijoita tehdystä työstä, niin kauan toiminta on yleensä nousussa.

Vastapainoksi voisi todeta, että hyvissä puitteissa on onnistuttu ja on voinut olla tyytyväinen tilanteeseen ja ratoihin, ja samalla on myös muilla ollut mahdollisuus ajaa hyvissä olosuhteissa. Kannattaa aina muistaa, että hvyissä olosuhteissa on harrastajallakin mielekkäämpää harrastaa mutta surkeissa olosuhteissa tosissaan ajavat katoavat.

 Jos asiassa olisi menty harrastajavetoisesti, niin homma olisi jakaantunut kahtia ja/tai loppunut kisa-aktiivien taholta aika lyhyeen. Monesti myös unohtuu, että ne ketkä tekevät/päättävät, ovat seuran ja alueen kantava voima eli ei pidä väheksyä "vain muutaman" esimerkiksi kansainvälisesti menestyvän kuskin tarpeita. Meillä tuo ajattelumalli on urheiluseuralähtöinen, eli pyrkimys on alusta astikin rakentaa toiminta jollain tavalla järjestelmällisesti tähtäämään menestykseen lajeissa joita harjoitetaan.

Toki kaupalliset intressit omaava taho joutuu lähestymään asiaa eri tavalla, koska keskivertoharrastajia on huomattavasti helpompi saada maksajiksi kuin hardcore-harrastajia. Mutta toisaalta, mikään ei kehitä toimintaa niin paljon, kuin kovatasoinen porukka, joka potkii toisiaan eteenpäin hyvässä  hengessä, ja sitä kautta harrastajapohja on vakaampaa eikä vaihtuvuutta tule niin paljon vuosittain.

No, kaksipiippuisia juttuja. Siinäpä mun pari senttiä aiheeseen ja sen viereen.

Ja siis - hienoa että Remppa & crew sai taas puitteet harrastamiselle!
« Viimeksi muokattu: 29.08.17 - klo: 13.55 kirjoittanut Vesa »
Sponsored by  Destiny | Reedy | V*DZN | Nosram | Team Associated | Sanwa | Xenon | JFT | BlackArt | TQ Wire | RC Dynamics

Poissa Silppa

  • Jäsen
    • Profiili
Tästähän on ihan vanhan liiton matto vs betoni kamppailu tulossa. Ja saatiin jo se perus turistiin krossi kori ja menoksi kommenttikin tänne  :afro:

Pitää lähteä ostamaan poppareita ja miettiä ottaako voinmakuisia vai normeja. Vai kumpi se normi nyt sitten onkaan... Kävelenkö hiekkatietä vai pikitietä missä kengät kuluu... Teki niin tai näin aina tulee valitusta siltä ketä valinta ei miellytä. Mutta jos se halli tulee vuoden päästä niin luulisi siellä olevan kaikille mieleinen rata. Jos siihen asti jos vaan ajettais pk seudulla mahdollisuuksien mukaan.

- RCM - Team Associated -

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ja sekin vielä että jengi kirjoittaa nimimerkin takaa joka takaa sen että ei tiedetä kukas siellä ns oikeasti kirjoittaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa micsa

  • PRCA
    • Profiili

Betonilla ajaminen ei opeta ketään vaan puhutaan "apina" ilmiöstä mitä enemmän hinkkaat niin sinulle tulee tunne että osaat ajaa mutta todellisuudessa olet vain sisäistänyt radan hyvin. Vaikka Joona on ajanut Äänekoskella liukkaalla radalla niin puhutaan poikkeuksen lahjakkaasta nuoresta miehestä. EOS kisaaminen ja liukas rata eivät kuulu tähän yhtälöön.
Vaikka kukaan ei sitä ääneen sanokaan niin juuri kovapitoinen mattokrossi vie eniten eteenpäin nuoria ja myös vanhoja harrastajia. Kyky reagoida tilainteisiin ennen kuin ne edes tapahtuvat kehittyvät ja auttavat kuskeja kesäradoilla.


Jouko se latelee omia totuuksiaan ku vettä vaan. Eipä oo paikkakunnan vaihdos miestä muuttanu. Metriäkään et oo koskaan pikkuautolla ajanu, mutta tiiät tasan tarkkaan kuinka pikkuautolla opitaan ajamaan...  Just :roll:

Pirkanmaalla hyvin muistetaan kuinka paljon rakastat hallituksen kokouksia millon mistäkin jonnin joutavasta ja  nyt on Fullspeed hallitus tehny päätöksen sisäradan pinnasta, luulis sitä kunnioitettavan. Jos ei kelpaa aina voi aina muuttaa seuraavaan kaupunkiin.

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Viime talvna ajoimme EOS matolla paljon (kulutimme n.35 sarjaa renkaita tuupissa ja sama määrä nelkussa) mutta se kyllä kannatti.   Kauden 2017 saldo  oli Pekon kohdalla seuraava   OR5 luokan EM 8  (TQ alkuerissä), M8 SM 2 (ensimmäinen kausi Pekolla M8). WJ  nelkun 2 ja tuupissa 7.
Katsoisin että Pekon ( ikä 14v) ajonopeus ja ajorutiini kasvoi valtavasti talven aikana EOS matolla ajamalla. Lisäksi kävimme neljässä EOS kisassa ulkomailla. 
Nyt tuntuu että matto on vedetty alta pois!  Koska emme aja 10 crossia kuin talvella niin  EOS matolla ajaminen palveli  loistavasti Pekon kesälajeja  ja hänen kehittymisään ajajana.
Katsotaan sitten ensi kesän jälkeen mikä on  betoni-Crossin saldo.
« Viimeksi muokattu: 29.08.17 - klo: 15.04 kirjoittanut IIVONEN »

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Viime talvna ajoimme EOS matolla paljon (kulutimme n.35 sarjaa renkaita tuupissa ja sama määrä nelkussa) mutta se kyllä kannatti.   Kauden 2017 saldo  oli Pekon kohdalla seuraava   OR5 luokan EM 8  (TQ alkuerissä), M8 SM 2 (ensimmäinen kausi Pekolla M8). WJ  nelkun 2 ja tuupissa 7.
Katsoisin että Pekon ( ikä 14v) ajonopeus ja ajorutiini kasvoi valtavasti talven aikana EOS matolla ajamalla. Lisäksi kävimme neljässä EOS kisassa ulkomailla. 
Nyt tuntuu että matto on vedetty alta pois!  Koska emme aja 10 crossia kuin talvella niin  EOS matolla ajaminen palveli  loistavasti Pekon kesälajeja  ja hänen kehittymisään ajajana.
Katsotaan sitten ensi kesän jälkeen mikä on  betoni-Crossin saldo.

Matti puhuu asiaa, tätä juuri ajamme takaa. Annetaan nuorille kuin muillekin kuskeille kehittyä ja mahdollisuus parempiin kansainvälisiin tuloksiin. Se että EOS matto tarjoaa parhaan alustan aloittelijoille, harrastajille ja kilpailijoille olisi juuri sitä mihin tulisi pyrkiä.
Jouko Hyvärinen

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Bunkkerin huono käyttöaste ei johtunut matoista vaan sijainnista ja olosuhteista. Kylmä ja huonossa paikassa oleva rata ei saanut porukkaa paikalle arki-iltaisin.
Toivottavasti betonille tulee sopiva pito ettei olla samassa kun Iso-Myyrissä ja Tiksissäkin ennen mattoja. Matot saa äkkiä levitettyä jos tarvitaan... Ja matolla pitoa voi säätää renkaalla.
Hatunnosto Rempalle ajopaikasta! Uskomaton suoritus kun tietää mikä on tarjonta.

Poissa bcan

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Viime talvna ajoimme EOS matolla paljon (kulutimme n.35 sarjaa renkaita tuupissa ja sama määrä nelkussa) mutta se kyllä kannatti.   Kauden 2017 saldo  oli Pekon kohdalla seuraava   OR5 luokan EM 8  (TQ alkuerissä), M8 SM 2 (ensimmäinen kausi Pekolla M8). WJ  nelkun 2 ja tuupissa 7.
Katsoisin että Pekon ( ikä 14v) ajonopeus ja ajorutiini kasvoi valtavasti talven aikana EOS matolla ajamalla. Lisäksi kävimme neljässä EOS kisassa ulkomailla. 
Nyt tuntuu että matto on vedetty alta pois!  Koska emme aja 10 crossia kuin talvella niin  EOS matolla ajaminen palveli  loistavasti Pekon kesälajeja  ja hänen kehittymisään ajajana.
Katsotaan sitten ensi kesän jälkeen mikä on  betoni-Crossin saldo.

Matti puhuu asiaa, tätä juuri ajamme takaa. Annetaan nuorille kuin muillekin kuskeille kehittyä ja mahdollisuus parempiin kansainvälisiin tuloksiin. Se että EOS matto tarjoaa parhaan alustan aloittelijoille, harrastajille ja kilpailijoille olisi juuri sitä mihin tulisi pyrkiä.
Mihin tuo perustuu että EOS on paras alusta aloittelijoille ja muillekin ?
| TeknoRC.fi | TeknoRC NB48.3 | Tamiya M-07 | TeknoRC EB410 |

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Miten Pekon hieno menestys kesällä liittyy eos mattoon? Vaikuttaa enemmän siltä että kun on treenattu paljon on myös kehitystä tapahtunut. Varmasti olisi kesä mennyt yhtä hyvin vaikka olisi betonilla treenannut 70 sarjaa renkaita.
D817, D216

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Viime talvna ajoimme EOS matolla paljon (kulutimme n.35 sarjaa renkaita tuupissa ja sama määrä nelkussa) mutta se kyllä kannatti.   Kauden 2017 saldo  oli Pekon kohdalla seuraava   OR5 luokan EM 8  (TQ alkuerissä), M8 SM 2 (ensimmäinen kausi Pekolla M8). WJ  nelkun 2 ja tuupissa 7.
Katsoisin että Pekon ( ikä 14v) ajonopeus ja ajorutiini kasvoi valtavasti talven aikana EOS matolla ajamalla. Lisäksi kävimme neljässä EOS kisassa ulkomailla. 
Nyt tuntuu että matto on vedetty alta pois!  Koska emme aja 10 crossia kuin talvella niin  EOS matolla ajaminen palveli  loistavasti Pekon kesälajeja  ja hänen kehittymisään ajajana.
Katsotaan sitten ensi kesän jälkeen mikä on  betoni-Crossin saldo.

Matti puhuu asiaa, tätä juuri ajamme takaa. Annetaan nuorille kuin muillekin kuskeille kehittyä ja mahdollisuus parempiin kansainvälisiin tuloksiin. Se että EOS matto tarjoaa parhaan alustan aloittelijoille, harrastajille ja kilpailijoille olisi juuri sitä mihin tulisi pyrkiä.
Mihin tuo perustuu että EOS on paras alusta aloittelijoille ja muillekin ?

Riittävä pito, muuttumaton alusta, pienet kalustokustannukset ja harrastamisen mielekkyys. Varsinkin aloittelijat pystyvät omiin taitoihinsa nähden kiertämään rataa kohtuudella --> kokevat harrastamisen mielekkääksi --> jatkavat myös tulevaisuudessa harrastuksen parissa.

Jos joku kokee että aisat ovat mustavalkoisia niin kannattaa katsoa peiliin. Asioista pitää saada keskustella ja myös pitää osata keskustella. Nythän keskustelu ei ole oikein edennyt vielä mihinkään.

Edelleen leijuu avoimena se että halutaanko harrastaa laadukkaasti tarjoten kaikille osapuolille siihen mahdollisuus. Tilaa on saatavilla riittävästi kunhan harrastamisesta maksetaan riittävästi. Nyt kun harrastaminen ei oikein maksa mitään niin ei oikein haluta sitoutua siihen.

Missä menee kipuraja, 100€/kk kallis vai halpa? Mitä itse olen keskustellut ihmisten kanssa niin he pitävät kipurajana 150€/kk.
Jouko Hyvärinen

Poissa Bnito

  • PRCA
    • Profiili
Näin totaalisena aloittelijana eli kevät talvella autopuolen aloittaneena veljen kanssa (1/10 krossi tuuppina ja myöhemmin 4wd) ehdittiin alkuun hieman matolla käydä ajamassa ja sitten kesä mennyt liukkalla savella.

Molemmat ollaan vähän odoteltu että pääsis sisälle ajamaan koska tuo ulkona ajaminen on suht luikasta touhua ja välillä koko touhun mielekkyys meinaa olla koetuksella jos rata on todella liukas. Toki opittu vähän säätään ja saatu pitoa sitä kautta ja touhu on ollut mukavampaa... ja sateen jälkeen kun pitoa on enempi ollut on mukavempi ajella...eli näin aloittelijoina jos pitää valita niin mielummin hieman enempi pitoa kuin vähempi...

Mitä kk maksuihin tulee niin toki jokaisen oma asia mitä on valmis panostamaan mutta veikkaan että mitä suurempi summa sitä vähemmän harrastajia..


Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Viime talvna ajoimme EOS matolla paljon (kulutimme n.35 sarjaa renkaita tuupissa ja sama määrä nelkussa) mutta se kyllä kannatti.   Kauden 2017 saldo  oli Pekon kohdalla seuraava   OR5 luokan EM 8  (TQ alkuerissä), M8 SM 2 (ensimmäinen kausi Pekolla M8). WJ  nelkun 2 ja tuupissa 7.
Katsoisin että Pekon ( ikä 14v) ajonopeus ja ajorutiini kasvoi valtavasti talven aikana EOS matolla ajamalla. Lisäksi kävimme neljässä EOS kisassa ulkomailla. 
Nyt tuntuu että matto on vedetty alta pois!  Koska emme aja 10 crossia kuin talvella niin  EOS matolla ajaminen palveli  loistavasti Pekon kesälajeja  ja hänen kehittymisään ajajana.
Katsotaan sitten ensi kesän jälkeen mikä on  betoni-Crossin saldo.

Matti puhuu asiaa, tätä juuri ajamme takaa. Annetaan nuorille kuin muillekin kuskeille kehittyä ja mahdollisuus parempiin kansainvälisiin tuloksiin. Se että EOS matto tarjoaa parhaan alustan aloittelijoille, harrastajille ja kilpailijoille olisi juuri sitä mihin tulisi pyrkiä.
Mihin tuo perustuu että EOS on paras alusta aloittelijoille ja muillekin ?

Riittävä pito, muuttumaton alusta, pienet kalustokustannukset ja harrastamisen mielekkyys. Varsinkin aloittelijat pystyvät omiin taitoihinsa nähden kiertämään rataa kohtuudella --> kokevat harrastamisen mielekkääksi --> jatkavat myös tulevaisuudessa harrastuksen parissa.

Jos joku kokee että aisat ovat mustavalkoisia niin kannattaa katsoa peiliin. Asioista pitää saada keskustella ja myös pitää osata keskustella. Nythän keskustelu ei ole oikein edennyt vielä mihinkään.

Edelleen leijuu avoimena se että halutaanko harrastaa laadukkaasti tarjoten kaikille osapuolille siihen mahdollisuus. Tilaa on saatavilla riittävästi kunhan harrastamisesta maksetaan riittävästi. Nyt kun harrastaminen ei oikein maksa mitään niin ei oikein haluta sitoutua siihen.

Missä menee kipuraja, 100€/kk kallis vai halpa? Mitä itse olen keskustellut ihmisten kanssa niin he pitävät kipurajana 150€/kk.

Onko 2000€ renkaisiin talvessa pientä kalustokustannusta? Saman verran ne autot maksaa myös muille alustoille kuin eossille mutta renkaisiin menee neljännes tuosta summasta.

D817, D216

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Viime talvna ajoimme EOS matolla paljon (kulutimme n.35 sarjaa renkaita tuupissa ja sama määrä nelkussa) mutta se kyllä kannatti.   Kauden 2017 saldo  oli Pekon kohdalla seuraava   OR5 luokan EM 8  (TQ alkuerissä), M8 SM 2 (ensimmäinen kausi Pekolla M8). WJ  nelkun 2 ja tuupissa 7.
Katsoisin että Pekon ( ikä 14v) ajonopeus ja ajorutiini kasvoi valtavasti talven aikana EOS matolla ajamalla. Lisäksi kävimme neljässä EOS kisassa ulkomailla. 
Nyt tuntuu että matto on vedetty alta pois!  Koska emme aja 10 crossia kuin talvella niin  EOS matolla ajaminen palveli  loistavasti Pekon kesälajeja  ja hänen kehittymisään ajajana.
Katsotaan sitten ensi kesän jälkeen mikä on  betoni-Crossin saldo.

Matti puhuu asiaa, tätä juuri ajamme takaa. Annetaan nuorille kuin muillekin kuskeille kehittyä ja mahdollisuus parempiin kansainvälisiin tuloksiin. Se että EOS matto tarjoaa parhaan alustan aloittelijoille, harrastajille ja kilpailijoille olisi juuri sitä mihin tulisi pyrkiä.
Mihin tuo perustuu että EOS on paras alusta aloittelijoille ja muillekin ?

Riittävä pito, muuttumaton alusta, pienet kalustokustannukset ja harrastamisen mielekkyys. Varsinkin aloittelijat pystyvät omiin taitoihinsa nähden kiertämään rataa kohtuudella --> kokevat harrastamisen mielekkääksi --> jatkavat myös tulevaisuudessa harrastuksen parissa.

Jos joku kokee että aisat ovat mustavalkoisia niin kannattaa katsoa peiliin. Asioista pitää saada keskustella ja myös pitää osata keskustella. Nythän keskustelu ei ole oikein edennyt vielä mihinkään.

Edelleen leijuu avoimena se että halutaanko harrastaa laadukkaasti tarjoten kaikille osapuolille siihen mahdollisuus. Tilaa on saatavilla riittävästi kunhan harrastamisesta maksetaan riittävästi. Nyt kun harrastaminen ei oikein maksa mitään niin ei oikein haluta sitoutua siihen.

Missä menee kipuraja, 100€/kk kallis vai halpa? Mitä itse olen keskustellut ihmisten kanssa niin he pitävät kipurajana 150€/kk.

Onko 2000€ renkaisiin talvessa pientä kalustokustannusta? Saman verran ne autot maksaa myös muille alustoille kuin eossille mutta renkaisiin menee neljännes tuosta summasta.

2000e/5 = 400e uusilla EOS renkailla.

Mutta mitä tila saa maksaa kuukaudessa?

Jouko Hyvärinen

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Jos ajatellaan ketkä ratoja ylläpitävät niin juurikin ne jotka siellä eniten käyvät. 10% kävijöistä muodostaa 90% käyttöasteen. Jos tuo 10% lakkaa käymästä niin ratojen hoito ja apu normi harrastajille lakkaa. Näin myös kävijämäärät tippuvat entisestään.
Entäs jos se 90% lopettaakin käymisen radoilla 10%:n takia? Saa siinä nostaa sen jälkeen kuukausihintaa melkoisesti, että kulut tulee katettua  :wink: No tämä nyt pilke silmäkulmassa kommenttina, mutta kuten Remppa sanoi, niin käyttäjämäärät ovat varmaan ratkaisevassa asemassa, kun tilan kustannukset pitää kuitenkin kattaa. Ja omien kokemusten perusteella, kun uusia harrastajia joku on säännöllisesti opastamassa ja neuvomassa tai pitämässä aloittelijoiden iltoja tai tuokioita, niin harrastuksessa ja lajissa pääsee uusi harrastaja paljon paremmin liikkeelle. Ja täytyy myös muistaa, että kyllä tuohon 90%:iin varmasti mahtuu myös kokeneita harrastajia, jotka eivät tähtää KV-huipulle ja neuvovat ja auttavat mielellään aloittelijoita ja vähemmän harrastaneita.


On tasamaan radan mattokin "väärää" mutta eipä se ole osoittautunut turhaksi alustaksi treenata vaikka ei vastaa kansainvälisten ratojen olosuhteita.

Eiköhän se ajamisen määrä ole ykkösprioriteetti kansainväliseen menestykseen, kannattaa muistaa se.
Itse väittäisin kolmea junnua mekkaavana ja valmentavana ja oman seuran aloittelijoita ohjaavana, että nimen omaan ajamisen määrä ja vieläpä erilaisilla radoilla ja rataprofiileilla ja matoilla (puhuttaessa turistista) ja sitä kautta niin ajamisen oppiminen kuin auton säätämisen oppiminen eri radoille ja olosuhteisiin ovat avain asemassa. Ja jos pitäisi valita viime kauden kokemuksen perusteella ETS-matoista, niin mieluummin treenataan ihan muilla matoilla. ETS-matoilla ajettaessa autot piti lähinnä säätää parempiin pito-olosuhteisiin sopivimmiksi (ihan vastaavasti kuin kiinteällä radalla, jossa ajetaan paljon ja johon kehittyy erittäin hyvä pito), mutta esim. auton likaantuminen oli melkoista (joka hiitin jälkeen sai olla paineilmalla putsaamassa autoa) ja eikä tuo matto laadullisesti kovin kestävää myöskään ollut.

Joskus on kuullut tässä vuosien varrella sitäkin, ettei turistia voi treenata pienemmässä tilassa vaan pitää treenata isoilla radoilla - hyvinpä sitä on moni kärkikuski kuitenkin oppinsa hakenut ajamalla ja ajamalla ja vielä kerran ajamalla pienempiä ratoja. Olishan se hienoa, että harjoittelumahdollisuudet olisivat joka puolella Suomea huippuluokkaa ja tarjolla olisi isoja ratoja, joilla sitten ajetaan joko KV- tai SM-tasolla. Realiteetit taitavat kuitenkin tulla nopeasti vastaan kustannusten ja rahoituksen puolella - jostain syystä näitä ei ole syntynyt pitkin maata kuin sieniä sateella  :wink:

Missä menee kipuraja, 100€/kk kallis vai halpa? Mitä itse olen keskustellut ihmisten kanssa niin he pitävät kipurajana 150€/kk.
Tämä on hyvin yksilöllinen asia missä kunkin kipuraja menee. Vuosien saatossa on käyty erilaisia keskusteluja eri kustannuksista jne., mutta todennäköisesti harrastajia on ja tulee enemmän, jos harrastuksen kustannukset pysyvät alhaisina.

Jos käy kiertämässä KV-kisoja, niin budjetti on varmasti ihan eri luokkaa, kuin perusharrastajalla, joka käy jonkun kerran viikossa ajelemassa - ja silloin varmaan pieni lisäys harjoituskustannuksiin ei ole niin merkityksellinen, koska koko kauden budjetti ja mahdollisesti rahoitus on ihan eri luokkaa kuin perusharrastajalla. Ja jos ajaa vain yhden kuskin voimin niin kustannus on paljon pienempi verrattuna niihin, joiden tulee kattaa useamman kuskin harrastamisen kustannukset.

Poissa barista

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Olen mattojen kannalla ehdottomasti.

Oma näppituntuma on että ajotaidot kehittyy talvella parhaiten matolla.

SC autoissa pito ja kulut saatiin pienennettyä traxxas renkaalla.

Aloittelijalle on paljon helpompaa ajaa matolla, ei tarvii olla just oikea rengas ja säädöt niin voi silti kiertää rataa.


Poissa Mr-Chat

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Kukahan täällä nyt näkee asiat mustavalkoisina??? Kirjotat et keskustella pitää saada ja keskustella pitää osata!!!Onko se nyt keskustelua, et ainoa mitä oot nyt hokenu on et miten krossi kuolee jos EOS poistetaan, EOS on paras alusta, ja miten nelkkukorrit ei sovellu sisälle. Ihailtavaa keskustelutaitoa...

Missä on raakaa faktaa asiasta että EOS on kaikille harrastajille paras ja mielekkäin alusta ajaa???

Viime talvna ajoimme EOS matolla paljon (kulutimme n.35 sarjaa renkaita tuupissa ja sama määrä nelkussa) mutta se kyllä kannatti.   Kauden 2017 saldo  oli Pekon kohdalla seuraava   OR5 luokan EM 8  (TQ alkuerissä), M8 SM 2 (ensimmäinen kausi Pekolla M8). WJ  nelkun 2 ja tuupissa 7.
Katsoisin että Pekon ( ikä 14v) ajonopeus ja ajorutiini kasvoi valtavasti talven aikana EOS matolla ajamalla. Lisäksi kävimme neljässä EOS kisassa ulkomailla. 
Nyt tuntuu että matto on vedetty alta pois!  Koska emme aja 10 crossia kuin talvella niin  EOS matolla ajaminen palveli  loistavasti Pekon kesälajeja  ja hänen kehittymisään ajajana.
Katsotaan sitten ensi kesän jälkeen mikä on  betoni-Crossin saldo.

Matti puhuu asiaa, tätä juuri ajamme takaa. Annetaan nuorille kuin muillekin kuskeille kehittyä ja mahdollisuus parempiin kansainvälisiin tuloksiin. Se että EOS matto tarjoaa parhaan alustan aloittelijoille, harrastajille ja kilpailijoille olisi juuri sitä mihin tulisi pyrkiä.
Mihin tuo perustuu että EOS on paras alusta aloittelijoille ja muillekin ?

Riittävä pito, muuttumaton alusta, pienet kalustokustannukset ja harrastamisen mielekkyys. Varsinkin aloittelijat pystyvät omiin taitoihinsa nähden kiertämään rataa kohtuudella --> kokevat harrastamisen mielekkääksi --> jatkavat myös tulevaisuudessa harrastuksen parissa.

Jos joku kokee että aisat ovat mustavalkoisia niin kannattaa katsoa peiliin. Asioista pitää saada keskustella ja myös pitää osata keskustella. Nythän keskustelu ei ole oikein edennyt vielä mihinkään.

Edelleen leijuu avoimena se että halutaanko harrastaa laadukkaasti tarjoten kaikille osapuolille siihen mahdollisuus. Tilaa on saatavilla riittävästi kunhan harrastamisesta maksetaan riittävästi. Nyt kun harrastaminen ei oikein maksa mitään niin ei oikein haluta sitoutua siihen.

Missä menee kipuraja, 100€/kk kallis vai halpa? Mitä itse olen keskustellut ihmisten kanssa niin he pitävät kipurajana 150€/kk.
TEKNO RC SCT410.3 #8 | Agama A8 EVO | Tamiya M05 #84
Team TEKNORC Finland http://teknorc.fi/

Poissa Mr-Chat

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Toi viiminen pointti kiteyttää hienosti et miten kehittävää tappopitomatolla ajaminen on... Auton ei tartte olla säädetty sinnepäinkään, rengas voi olla mitä tahansa,,, ja ajo kulkee...

Ja kun kesä tulee, siirrytään tappopidolta pois niin sormi menee suuhun kun autolle pitäis edes hiukan osata tehdä jotain että ajo sujuisi...

Olen mattojen kannalla ehdottomasti.

Oma näppituntuma on että ajotaidot kehittyy talvella parhaiten matolla.

SC autoissa pito ja kulut saatiin pienennettyä traxxas renkaalla.

Aloittelijalle on paljon helpompaa ajaa matolla, ei tarvii olla just oikea rengas ja säädöt niin voi silti kiertää rataa.
TEKNO RC SCT410.3 #8 | Agama A8 EVO | Tamiya M05 #84
Team TEKNORC Finland http://teknorc.fi/

Poissa bcan

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Viime talvna ajoimme EOS matolla paljon (kulutimme n.35 sarjaa renkaita tuupissa ja sama määrä nelkussa) mutta se kyllä kannatti.   Kauden 2017 saldo  oli Pekon kohdalla seuraava   OR5 luokan EM 8  (TQ alkuerissä), M8 SM 2 (ensimmäinen kausi Pekolla M8). WJ  nelkun 2 ja tuupissa 7.
Katsoisin että Pekon ( ikä 14v) ajonopeus ja ajorutiini kasvoi valtavasti talven aikana EOS matolla ajamalla. Lisäksi kävimme neljässä EOS kisassa ulkomailla. 
Nyt tuntuu että matto on vedetty alta pois!  Koska emme aja 10 crossia kuin talvella niin  EOS matolla ajaminen palveli  loistavasti Pekon kesälajeja  ja hänen kehittymisään ajajana.
Katsotaan sitten ensi kesän jälkeen mikä on  betoni-Crossin saldo.

Matti puhuu asiaa, tätä juuri ajamme takaa. Annetaan nuorille kuin muillekin kuskeille kehittyä ja mahdollisuus parempiin kansainvälisiin tuloksiin. Se että EOS matto tarjoaa parhaan alustan aloittelijoille, harrastajille ja kilpailijoille olisi juuri sitä mihin tulisi pyrkiä.
Mihin tuo perustuu että EOS on paras alusta aloittelijoille ja muillekin ?

Riittävä pito, muuttumaton alusta, pienet kalustokustannukset ja harrastamisen mielekkyys. Varsinkin aloittelijat pystyvät omiin taitoihinsa nähden kiertämään rataa kohtuudella --> kokevat harrastamisen mielekkääksi --> jatkavat myös tulevaisuudessa harrastuksen parissa.

Jos joku kokee että aisat ovat mustavalkoisia niin kannattaa katsoa peiliin. Asioista pitää saada keskustella ja myös pitää osata keskustella. Nythän keskustelu ei ole oikein edennyt vielä mihinkään.

Edelleen leijuu avoimena se että halutaanko harrastaa laadukkaasti tarjoten kaikille osapuolille siihen mahdollisuus. Tilaa on saatavilla riittävästi kunhan harrastamisesta maksetaan riittävästi. Nyt kun harrastaminen ei oikein maksa mitään niin ei oikein haluta sitoutua siihen.

Missä menee kipuraja, 100€/kk kallis vai halpa? Mitä itse olen keskustellut ihmisten kanssa niin he pitävät kipurajana 150€/kk.
Itelle tuo yllä mainittu matolta tuleva riittävä pito on liikaa off roadiin. Jos tosiaan renkaisiin on mennyt 2000€ niin en sanoisi tuota pieneksi kustannukseksi ja omalta osalta off roadin matolla ajon mielekkyys riitti muutamaan treeniin ja yhteen kisaan pari vuotta sitten kun Turkuun matot laitettiin. Joten se siitä jatkuvuudesta.

Eipä nää asiat oo koskaan mustavalkoisia, jotkut tykkää ajaa matolla ja jotkut ei, yllä oma mielipide.
Jos ratamaksut oli Bunkkerissa 45€/kk niin aikankin mun kohdalla ton tuplaaminen jättäsi autot hyllylle talven ajaksi.

Turussa ajetaan kahden matollisen talven jälkeen betonilla ja katsotaan hommaa eteenpäin vuosi kerrallaan.  Itellä oli parin talven tauko off roadissa juuri noiden mattojen takia mutta tänä talvena ajetaan taas sitäkin.
Ehkäpä betonilla ajaminen opettaa uusia juttuja jopa EOSsilla ajamaan oppineille ja tottuneille.
| TeknoRC.fi | TeknoRC NB48.3 | Tamiya M-07 | TeknoRC EB410 |

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Toi viiminen pointti kiteyttää hienosti et miten kehittävää tappopitomatolla ajaminen on... Auton ei tartte olla säädetty sinnepäinkään, rengas voi olla mitä tahansa,,, ja ajo kulkee...

Ja kun kesä tulee, siirrytään tappopidolta pois niin sormi menee suuhun kun autolle pitäis edes hiukan osata tehdä jotain että ajo sujuisi...

Olen mattojen kannalla ehdottomasti.

Oma näppituntuma on että ajotaidot kehittyy talvella parhaiten matolla.

SC autoissa pito ja kulut saatiin pienennettyä traxxas renkaalla.

Aloittelijalle on paljon helpompaa ajaa matolla, ei tarvii olla just oikea rengas ja säädöt niin voi silti kiertää rataa.

Tahallaan väärin ymmärtäminenkin on taito :D...

Voitaisko jo kohta jättää tää kiihkoilu puolesta ja vastaan ja ihan oikeesti keskustella aiheesta? Isot miehet, munat ja kaikki.

Voidaan kaikki myös kerralla unohtaa väitteet miten puhutaan "jonkun suuremman joukon äänellä". Ei puhuta, jokainen tässäkin keskustelussa puhuu omasta näkökulmastaan joka on enempi vähempi värittynyt.

Itseäni edelleen ihmetyttää monet epäloogisuudet mitä tähän pitoasiaan on liittynyt (oli sitten ulkona tai sisällä, matolla tai savella). Olen kuullut usein väitteen, että jos osaa ajaa virituristia kovaa, osaa ajaa pienellä reeniä luokkaa kun luokkaa hyvin. Olen kuullut myös väitteen että jos krossiradalle laitetaan matot kehittyminen loppuu, koska ajamisesta tulee kuten touringia mutta hypyillä. Nämä väitteet olen kuullut usein jopa samasta suusta eri päivinä. Tässä on ihan älytön ristiriita.

Olen kuullut myös monen ihan aloittelijan suusta tuon baristan väitteen, että on "kiva ajaa, kun ei ole ihan niin tarkkaa, jotta voi kiertää rataa". Olen myös kuullut tälle vasta-argumentin mikä tässäkin heitettiin, jotta sitten ei opita ja ollaan pulassa ja että aloittelijalle on parempi kun ajaa liukkaalla väkisin ja pyörii ympyrää. Näin saadaan kuulemma lisää harrastajia, koska ihmiset oppii enemmän. Mitä jos se neljättä kertaa radalle spinnailemaan tullut kyllästyy ja lopettaa, koska "ei tartte ajaa"? Kenen etu se on?

Joskus tämä keskustelu jatkuu vielä seuraavasti:

 - Matoilla ajaminen on terveestä, koska jos auto ei ole nappiin säädetty se vaan sinkoilee ympäriinsä kun yrittää ajaa täysillä

Johon mattojen puolesta kiihkoilija vastaa:

 - Matolla oppiikin säätämään autoa kun pitää olla just eikä melkeen päästäkseen todella kovaa

Huomaako kukaan muu ihan älytöntä epäloogisuutta näissä argumenteissa? Täällä porukka huutelee faktan perään ja latelee fiilispohjalta mitä sattuu. Ihan molemmin puolin pöytää.

 Mun näkökulmasta faktaa on se, että:

 - Hyvistä treenioloista tulee suuremmalla todennäköisyydellä hyviä lajin harrastajia
    - Hyvät treeniolot tarkoittaa myös muutakin kuin vaikkapa radan pintamateriaalia
 - Ihminen pysyy mukavan ja hauskan harrastuksen parissa todennäköisemmin kuin tympeän lajin parissa
 - Bunkkerissa kävijämäärät olivat selvästi pienemmät kuin Tiksissä
    - Siitä ei ole faktaa mistä tämä johtui, mielipiteitä tästä on sitäkin enemmän
 - Sekin on faktaa, että viime kautisella renkaalla käytetyllä EOS matolla rengaskulu oli todella suuri
    - Siitä on myös faktaa, että tähän on tulossa muutos, mutta muutoksen suuruudesta ei ole vielä kuin puheita
 - Jotta harrastuspaikka ei lähde alta, pitää kulut saada katettua
 - Maailmalla trendi on kovempaan pitoon useassa luokassa
 - Mattoradan ylläpito on huomattavan paljon helpompaa kuin lattiabaanan - etenkin kun kävijämäärät kasvaa
 - Suomessa ajetaan suurin osa vuodesta/kilometreistä sisällä, joten ois hirveen kiva jos harrastaminen olis sillon mielekästä
 - Yhdessäkään mattokisassa krossissa ei ole ollut ns. "öljygatea" tai spekulaatiota pitoaineista
 - Tiksin kaakeliaikaan takaveto auto (krossi tai korri) oli aika harvinainen näky
 - Harva osaa suhtautua tähän(kään) asiaan kiihkoilematta, tuskin minäkään

Fullspeed hallitus on ehkä nähnyt näitä faktoja, ehkä joitain muita, päätöksiä tehdessään ja niiden perusteella tehnyt ratkaisunsa. En jaksa uskoa että tähän monenkaan "aktiivin" harrastaminen kokonaan kuolee. Jollain ehkä vähenee talveksi, tai ulkomaan kisat talvella vähenee tai jotain muuta. Suomeen tuskin myöskään yhtäkkiä kehittyy lukemattomia uusia huippukuskeja, vaikka betonilla kuulemma oppiikin lähes jumalaiseksi kuskiksi. Kuljettajien taso tuskin myöskään radikaalisti romahtaa.

Toivottavasti omassa hallissa saadaan riittävästi ratoja ja ratojen väliin äänieristetty lukittava väliseinä.

Samppa

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili

Betonilla ajaminen ei opeta ketään vaan puhutaan "apina" ilmiöstä mitä enemmän hinkkaat niin sinulle tulee tunne että osaat ajaa mutta todellisuudessa olet vain sisäistänyt radan hyvin. Vaikka Joona on ajanut Äänekoskella liukkaalla radalla niin puhutaan poikkeuksen lahjakkaasta nuoresta miehestä. EOS kisaaminen ja liukas rata eivät kuulu tähän yhtälöön.
Vaikka kukaan ei sitä ääneen sanokaan niin juuri kovapitoinen mattokrossi vie eniten eteenpäin nuoria ja myös vanhoja harrastajia. Kyky reagoida tilainteisiin ennen kuin ne edes tapahtuvat kehittyvät ja auttavat kuskeja kesäradoilla.

Tästä asiasta voi olla montaa eri mieltä, etteikö liukkaammalla radalla opi ajamaan. Toki tämä on vaan minun mielipide.
Äänekosken radalle saadaan kaatopito, jos sellaisen haluaa, mut eipä sitä kukaan ole halunnut.
Äänekosken Pienoisautoilijat Ry
Mini M-03x4+muutama muu