Kirjoittaja Aihe: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?  (Luettu 6501 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa M1k4

  • Jäsen
    • Profiili
Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« : 01.09.17 - klo: 23.03 »
Mikä ois viisain kytkin pölyisiin olosuhteisiin(soramonttu), tosin tänä kesänä harvemmin ollu ihan kuivaa :grin:
Näitä normi paloja menee aika tiuhaan, olipa palat oikein tai "väärin" asennettu. Kytkikellosta tulppasin lähes kaikki ilmareiät, koska hiekka ja pöly oli syöny yhen kellon lähes puhki :shocked:
Ja toinen mitä menne ihan niin paljo ku jaksaa vaihtaa on kellon laakerit. Olipa ne kumi tms. tai metalli suojattuja, niin niitä menee. Ite laakerit kestäs, mutta suojat ei ja sitä myöten ei myöskään laakerit(poliitikon ainesta?) jos joku nyt jotai tuosta ymmärti.

Poissa JoniH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #1 : 01.09.17 - klo: 23.27 »
https://rc-car-online.de/en/products/y1419-y1419-sintered-steel-clutch-for-zenoah-and-many-other-engines-from-23-cm-to-32-cm-.html

Best off the best sir! (Järkevässä Budjetissa)

Materiaali on kumminkin pehmeämpää kuin kytkinkello, joten ei syö sitä ylimalkaisesti, ja itse kytkimen kun vielä laittaa "väärin päin" niin nappaa kunnolla, Losi 5ive:akin jaksoi leikiten ajeluttaa hiekkakuopalla ja ei kulu tosiaankaan samalla tavalla (ollenkaan) kuin kulutuspinnallinen kenkä

Laakerit tappaa lämpö, ja tämä vaihtoehto vaatii jäähdytystä, mutta pari vuotta on kestänyt kahdessa autossa ilman palojen kulumaa.

Naurattaa lähinnä nämä normi palat normi setupilla, jotka on tarkoitettu moottorisahaan, trimmeriin, yms missä luisto on joskus pakollista että käsi ei lähde irti, esimerkiksi jarrupalat on samaa kitkamateriaalia, eli "hallittu" luisto
« Viimeksi muokattu: 01.09.17 - klo: 23.36 kirjoittanut JoniH »

Poissa M1k4

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #2 : 02.09.17 - klo: 11.20 »
Käykö heittämällä normi kytkimen tilalle?

Poissa M1k4

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #3 : 23.09.17 - klo: 02.09 »
"Sintterikytkin" asennettu ja ajettu tunnin verran. Tuntus toimivan paremmin ku normi kytkin, mutta jatketaan ajeluja ja seurataan tilannetta. Pistän väliaika tietoja tänne.

Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #4 : 23.09.17 - klo: 18.54 »
Joo nää kytkinhommat kiinnostaa kanssa ja Diffin ulostulot jos löytys kestävää seosta,kun kiinakamaa niinpaljo markkinoilla..autona 5iveT 32cc speedtech expert. :smiley:


Poissa Mikatapani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #6 : 24.09.17 - klo: 02.54 »
Hei huippu homma...nää hommataan seuraavaks ja hinta ei ole paha.Nää on muutenkin melkein 30$ pari.Ja vielä niinku mallia kevennetty. :cool:

Poissa M1k4

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #7 : 29.09.17 - klo: 20.25 »
Väliaikatietoo kytkimestä jolla on ajettu vasta reilut 2h, ei kulumista. Normi kytkin ois jo pitäny vaihtaa, mutta tämänhän pitääkin kestää 3x normi että kannattaa ostaa. Kytkin muuten on aika veikee normiin verrattuna. Liikkeelle kun lähtee se on niin ku normissa, mutta kun kierrokset saavuttaa sen jousen määräämän nopeuden kytki ikään kuin tarraa kerralla kiinni, koska samalla kierrokset laskee ihan kuultavasti. Tällä on helpompi ajaa ns. kaasulla kun kytkin ei luista. Katotaan kauanko kestää. Se missä minä ajan on kaukana jostai saviradasta. Auton kun sammutat ei samalla käynistimellä tarvii enää käynnistää, ei vaan toimi, pöly hiekka tms.

Poissa JoniH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #8 : 29.09.17 - klo: 20.32 »
Hyvä että homma skulannut :)
(btw) tämä itsellä ostoskoriin seuraavan kerran kuin tuolta jotain tilaa, kun hiekoilla ajaa
https://www.rcmodelz.co.uk/alloy-upgrade-parts/ql-racing/ql-racing-quick-release-crank-case-cover.html

Poissa M1k4

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #9 : 29.09.17 - klo: 21.19 »
Ei ihan auennu, et mikä tuossa on pointti? Ite suojasin kaikki imupuolen aukot superloonilla. Ei mene hiekka sisään, pöly ei niin haittaa. Roton tilasin, katotaan miten saa sommiteltua Losiin/Km.

Poissa JoniH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #10 : 29.09.17 - klo: 21.29 »
Nii käynnistimen vaihtoa ajattelin tuolla quick releasella,
saako moottori tarvittavaa jäähdytystä syperlonin läpi?

Poissa M1k4

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #11 : 29.09.17 - klo: 22.29 »
Luulen et saa, 3mm vahva sama ollu käynnistimessä, mutta testataan...

Poissa M1k4

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #12 : 05.10.17 - klo: 16.54 »
Kytkin toimia porskuttaa, ei kulumaa havaittavissa viiden tunnin käytön jälkeen :grin:. Jotenki ku sais kellon laakerit vielä kestämään paria tuntia pidempään, ni tämähän vois olla jo kivaa :wink: Onko kukaan testannu keraamisia laakereita? näistä metallisista pettää se kuulien välissä oleva häkki ja sillo kaikki kuulat on yhtenä klönttinä peräkkäin.

Poissa M1k4

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #13 : 09.03.18 - klo: 20.33 »
Nyt on sitte otettu keraamiset laakerit käyttöön, katotaan miten kestää. Kytkin ei ku toimia porskuttaa, eikä oo menny kun yks kytkinjousi(8000) poikki n.21h aikana.

Poissa M1k4

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #14 : 20.03.18 - klo: 12.04 »
Ei ollu keraamisesta laakeriks ei :angry: Kesti tasan 2,5h normi kytkimellä talviolosuhteissa :shocked:
Täyttä kuraa, liekkö osuutensa Kiina leimassa. Palataan teräs laakereihin ja jatketaan kesään asti normi kytkimellä.

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #15 : 08.04.18 - klo: 20.22 »
Tuo laakeri laatu on ollut todella huono. Itse olen käyttänyt keraamisia laaakerita MCD RR5 autossa jo useita
vuosia. Tuolta olen hankkinut ne www.bocabearings.com Laakerin pitää olla metallirunkoinen ja keraamiset hypridi kuulat sisällä.
Laakeri ompi vähän kallis mutta meillä on kestäneet koko kauden ajaa. Kestäisivät vielä kauvemmin jos  ne pesisi ultraäänipesurilla ja rasavisi sitten. Huom! SKF metallilaakeri kesti  päivän kuumuus vie voitelun ja tuhoaa kuulan pyöreyden.

Poissa M1k4

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä kytkimeks ja kytkinkellon laakeriks?
« Vastaus #16 : 09.04.18 - klo: 21.23 »
Kävin noita laakereita kahtomassa ja onhan ne aika suolasen hintasia, sit jos vielä tulliin jää niin hinta eiku nousee. Kiinan teräksisiä saa 100kpl kahden hybridien hinnalla ja vaikka ei kestäskään kun sen 2-4h ajaa niin mennäänhän niillä kiinalaisilla aika pitkälle. Huonopuoli tietysti on se jatkuva rassaaminen särkyneiden laakereiden merkeissä. Voihan se olla että jossai vaiheessa laakerit vaihtuu noihin hybrideihin. Kiitos vinkistä