Racing Factory

Kirjoittaja Aihe: SC Winter Cup 2017-2018 alustava info ja sarja säännöt  (Luettu 1077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Short Course Finland

  • Uusi jäsen
    • Profiili
SC Winter Cup 2016-2017 on kilpailusarja 2WD ja 4WD Short Course autoille.

Alustavat Kisapäivät:


11 tai 18.11.2017 Ulvila
9.12.2017
13.1.2018
17.2.2018
17.3.2018 Turku
 

Sarjan yhteyshenkilöt:
Miro Simonen (MirosHima)
Martti Myllyntaus (mamyllyn)

Facebook:
https://www.facebook.com/groups/1739043139646626/



Säännöt:
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan. Yleiset säännöt AKK:n pienoisautoitun sääntökirjassa.

SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Akseliväli Min / Max ........................................ 320mm / 335mm
Kokonaispituus Min / Max ...............................540 mm / 568mm
Kokonaisleveys Min / Max .............................. 290mm / 296mm
Pienin paino SC2-10........................................2000grams
Pienin paino SC4-10........................................2500grams

Renkaat:
Vapaa* SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Renkaan minkäänlainen kemiallinen käsittely ei ole sallittua. Kiellettyihin asioihin lasketaan myös renkaan kulutus pinnan liimaaminen tai muu vastaava kemiallinen käsittely, jolla halutaan muuttaa renkaan ominaisuuksia.

*Matto/turffiradoilla rengas on yksityyppinä Traxxas Tires BF Goodrich Mud-Terrain Slash 4x4 [TRA-6871] SC2-10 luokassa eturengas vapaa.
Kori:
Lava-autoa tai maastoautoa muistuttava polykarbonaatti (Lexan) kori (Truck Body). Korin pitää kokonaisuudessaan peittää renkaan pintakuviointi ylhäältäpäin katsottuna. Riittää jos rengas jousitus sisäänpainettuna menee korin sisälle. Koriin saa laittaa koriin kuuluvat korin suuntaiset ilmanohjaimet kiinni, siivet tai muut ei korinsuuntaiset ilmanohjaimet kielletty. Koriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy. Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava kokonaisuudessaan korin kylkilinjojen sisäpuolella. Etu- ja takapuskuri on oltava paikallaan.

Akku:
Vapaa kovakuorinen akku jonka nimellisjännite on maksimissaan 8,4 volttia. Lataus suojapussissa!
(nimellisjännite on se jännite joka lukee akun tuotetiedoissa).

Moottori:
Vapaa 540 tai 550 sarjan moottori tai jokin vastaavankaltainen, polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!

Lisäksi sarjassa on käytössä AKK:n Pienoisautoilun yleiset säännöt
http://www.autourheilu.fi/saannot/ -> Pienoisautoilu

Transponder:
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita).

Kilpailijanumero:
Kukin saa oman kiinteän kilpailunumeron,

Ajoformaatti (ALUSTAVA):
Harjoitukset 1-2 kertaa, 3 peräkkäisen nopean kierroksen pohjalta tehdään reseed alkueriin.
 
Alkuerät 3x5min AE lasketaan 2/3
Finaalit 4x7min Laskenta 3/4. Tasapisteissä parempi sija ratkaisee.
Kaikki finaalit ajetaan yhtä monta kertaa.
Kilpailupäivät pyritään sovittamaan aikavälille 9:00 - 18:00

Kilpailupäivän vapaa aamuharjoittelu kilpailun järjestäjän päätettävissä, mutta mainittava kilpailukutsussa. Aamun vapaa treeni on hyvin suositeltava!

Tuomarit ja kilpailun johto:
Finaaleissa tuomari pakollinen. Alkuerissä tuomarointi kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa.

Osallistumismaksut:
Maksimissaan 20 eur / luokka tai 25€ molemmat SC luokat

Palkinnot:
Osakilpailuissa vähintään molempien sarjaluokkien 5 parasta ja muiden finaalien voittajat. Sarjapalkinnot 10:lle parhaalle molemmissa luokissa. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta, tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee.
« Viimeksi muokattu: 14.09.17 - klo: 11.59 kirjoittanut Short Course Finland »

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2017-2018 alustava info ja sarja säännöt
« Vastaus #1 : 13.09.17 - klo: 12.03 »
Arpomisen, mussutuksen ja ihmettelyn vähentämiseksi ehdotan seuraavan kohdan päivittämistä:

Renkaat:
Vapaa* SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Renkaan minkäänlainen kemiallinen käsittely ei ole sallittua. Kiellettyihin asioihin lasketaan myös renkaan kulutus pinnan liimaaminen tai muu vastaava kemiallinen käsittely, jolla halutaan muuttaa renkaan ominaisuuksia.


Renkaat:
Vapaa* SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Renkaan minkäänlainen kemiallinen käsittely (mukaan lukien renkaiden peseminen kilpailun aikana) ei ole sallittua. Kiellettyihin asioihin lasketaan myös renkaan kulutuspinnan liimaaminen tai muu vastaava kemiallinen tai mekaaninen käsittely, jolla halutaan muuttaa renkaan ominaisuuksia.

T:Olli P
Dex8, DESC410R,  DEX210, DESC210R, E-maxx , Axial SCX10

Poissa MirosHima

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2017-2018 alustava info ja sarja säännöt
« Vastaus #2 : 13.09.17 - klo: 21.05 »
Arpomisen, mussutuksen ja ihmettelyn vähentämiseksi ehdotan seuraavan kohdan päivittämistä:

Renkaat:
Vapaa* SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Renkaan minkäänlainen kemiallinen käsittely ei ole sallittua. Kiellettyihin asioihin lasketaan myös renkaan kulutus pinnan liimaaminen tai muu vastaava kemiallinen käsittely, jolla halutaan muuttaa renkaan ominaisuuksia.


Renkaat:
Vapaa* SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Renkaan minkäänlainen kemiallinen käsittely (mukaan lukien renkaiden peseminen kilpailun aikana) ei ole sallittua. Kiellettyihin asioihin lasketaan myös renkaan kulutuspinnan liimaaminen tai muu vastaava kemiallinen tai mekaaninen käsittely, jolla halutaan muuttaa renkaan ominaisuuksia.

T:Olli P

tämä kohta jäi vielä korjaamatta.  Tosin renkaan peseminen on pakko sallia, jos sattuu öljyt tms. tulemaan radalle. Ei sitä kannata loputtomiin levittää radalle.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2017-2018 alustava info ja sarja säännöt
« Vastaus #3 : 13.09.17 - klo: 22.07 »
Arpomisen, mussutuksen ja ihmettelyn vähentämiseksi ehdotan seuraavan kohdan päivittämistä:

Renkaat:
Vapaa* SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Renkaan minkäänlainen kemiallinen käsittely ei ole sallittua. Kiellettyihin asioihin lasketaan myös renkaan kulutus pinnan liimaaminen tai muu vastaava kemiallinen käsittely, jolla halutaan muuttaa renkaan ominaisuuksia.


Renkaat:
Vapaa* SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Renkaan minkäänlainen kemiallinen käsittely (mukaan lukien renkaiden peseminen kilpailun aikana) ei ole sallittua. Kiellettyihin asioihin lasketaan myös renkaan kulutuspinnan liimaaminen tai muu vastaava kemiallinen tai mekaaninen käsittely, jolla halutaan muuttaa renkaan ominaisuuksia.

T:Olli P

tämä kohta jäi vielä korjaamatta.  Tosin renkaan peseminen on pakko sallia, jos sattuu öljyt tms. tulemaan radalle. Ei sitä kannata loputtomiin levittää radalle.

Pesut kilpailunjohdon luvalla em. tilanteissa?
Dex8, DESC410R,  DEX210, DESC210R, E-maxx , Axial SCX10

Poissa miyl

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2017-2018 alustava info ja sarja säännöt
« Vastaus #4 : 14.09.17 - klo: 22.46 »
moi,

toivoisin tarkennusta auton leveyden määritykseen. Kesäsarjassahan (4WD only)
oli jo maininta, että leveys mitataan akselin kohdalta, jolloin mm. auraus ei vaikuta tulokseen ja on
yksiselitteisempi jos vaikka mittaillaan jossain välissä.
Niin ja miksi....no siksi, ettei käytetä levittäviä vanteita autoissa joihin ne ei ole tarkoitettu.

Lisäksi kesäsarjassa ollut minimi auton korkeus olisi hyvä myös talvella. Kesällähän se oli 199mm (4WD only).
Talvella se voisi olla pari milliä vähemmän, vaikka 195. Näin koreja ei asennettaisi hölmön näköisesti liian matalalle.


Vielä tarkennus tuohon finaalien tulokseen, on hyvä pitää maininta jos sijatkin on samat.
(kuten kävi kesällä viimeisessä kisassa)
=> "Finaalit 4x7min Laskenta 3/4. Tasapisteissä parempi sija ratkaisee. Jos ei ratkaise, niin parempi tulos parhaimmassa sijassa."


t: MikkoY



Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2017-2018 alustava info ja sarja säännöt
« Vastaus #5 : 17.09.17 - klo: 21.58 »
Kaikissa luokissa jossa autojen leveys oikeasti katsastetaan (Maastosarja, M8/M8e, touring), käytetään laatikkoa joka on sisämitoiltaan maksimileveys. Tällöin auton pitää liikkua laatikossa edestakaisin kirraamatta laatikon sivuihin. Jos SC-sarjassa halutaan oikeasti kiinnittää huomiota leveyteen, niin tarvitaan toi laatikko. Tekemällä laatikon reunat minimikorkeuden mittaiseksi voidaan helposti tsekata myös korkeus.

Liian leveän auton saa nelkussa aika helposti aikaiseksi kun laittaa M8e-autoon SC-renkaat ja korin muuttamatta samalla raideleveyttä. Tosin tällöin renkaat kyllä pilkottaa jo korin alta aika reilusti. Esim. DESC10:ssä on 8mm lyhyemmät vetarit per puoli kun sisarmalli DEX8:ssa.
Shepherd | Xray | Gizmo | Durango | Savöx | Sanwa

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2017-2018 alustava info ja sarja säännöt
« Vastaus #6 : 17.09.17 - klo: 22.10 »
Vapaa kovakuorinen akku jonka nimellisjännite on maksimissaan 8,4 volttia

Tätä ehdottaisin muutettavaksi seuraavaan muotoon:

Vapaa kovakuorinen akku jonka nimellisjännite on maksimissaan 8.4 volttia. LiHV-tyyppiset akut ovat sallittuja. Akun jännite ei saa ylittää jännitettä 4.2V/kenno (+/- 0.02V mittaustoleranssi).

Tällä muutoksella selkeästi sallitaan LiHV akut mutta kielletään akkujen lataus yli normi lipojen jännitteiden. Iso osa uusista akuista on jo LiHV-akkuja ja huhujen mukaan myös tavalliseksi merkityt saattavat olla ihan samoja kennoja jotka on vaan tehtaalla todettu laadunvalvonnassa heikommiksi. Samaan käytäntöön on jo siirrtty muissa luokissa ja jos joku niitä akkuja ylilataa, niin se hyöty on kyllä aika minimaalista sisäradoilla.
Shepherd | Xray | Gizmo | Durango | Savöx | Sanwa

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2017-2018 alustava info ja sarja säännöt
« Vastaus #7 : 18.09.17 - klo: 12.57 »
Tästä oli jo kesällä olemassa sääntömuutos joka on ilmeisesti jääny kirjaamatta?
Team RCM / Team Rc-Center

Poissa miyl

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2017-2018 alustava info ja sarja säännöt
« Vastaus #8 : 19.09.17 - klo: 16.46 »
Kaikissa luokissa jossa autojen leveys oikeasti katsastetaan (Maastosarja, M8/M8e, touring), käytetään laatikkoa joka on sisämitoiltaan maksimileveys. Tällöin auton pitää liikkua laatikossa edestakaisin kirraamatta laatikon sivuihin. Jos SC-sarjassa halutaan oikeasti kiinnittää huomiota leveyteen, niin tarvitaan toi laatikko. Tekemällä laatikon reunat minimikorkeuden mittaiseksi voidaan helposti tsekata myös korkeus.

Liian leveän auton saa nelkussa aika helposti aikaiseksi kun laittaa M8e-autoon SC-renkaat ja korin muuttamatta samalla raideleveyttä. Tosin tällöin renkaat kyllä pilkottaa jo korin alta aika reilusti. Esim. DESC10:ssä on 8mm lyhyemmät vetarit per puoli kun sisarmalli DEX8:ssa.

tuossa on se ongelma, että taka-auraus vaikuttaa tulokseen. Eihän siinä mitään, mutta sitten pitää
muuttaa tuota alkuperäistä rajaa 296mm. Esim losi 22sct 3.0 pakettisetupilla nollavanteilla on 299mm.
Pelkkä losin koppakin on 298mm. Akselin kohdalta, renkaan alaosasta mitattuna 295...



Poissa Sumperi

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2017-2018 alustava info ja sarja säännöt
« Vastaus #9 : tänään kello 00:21 »
Koskas ilmottautuminen alkaa?

Tv: Hätähousu
Tekno SCT410.3, Axial Wraith, Axial SCX10, Fine Design Pro Stock