EuroRC

Kirjoittaja Aihe: M8 SM, kerrasta poikki ?  (Luettu 5256 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
M8 SM, kerrasta poikki ?
« : 27.10.17 - klo: 11.55 »
M8 kerta SM kun vaikuttaa nyt olevan tapetilla eri keskusteluissa niin voisi omia jaloistuneita mielipiteitä tuoda julki omassa topikissa. Keskustelua on käyty aiemmin jo tuolla: http://rc10.fi/index.php?topic=100368.msg814963#msg814963
Ajatushan kerta SM kisassa on ok mutta se tuo mukanaan paljon asioita jotka vaikuttavat harrastukseen pidemmän päälle. Ensinnäkin kisatuotot tippuvat niillä seuroilla jotka M8 SM kisoja ovat järjestäneet. Meillä TUAssa on ensi vuodelle SM kisan sekä sen kautta saadut ratamaksu tuotot laskettu budjettiin ja sen putoaminen pois vaikuttaa oleellisesti pienoisautoilun toimintaan TUAn alaisuudessa jos tuota ei saada paikattua. Voisin kuvitella että sama tilanne on muissakin seuroissa jotka M8 SM kisoja ovat viime vuosina järjestäneet

Toisena asiana on että riittääkö kuskien kiinnostus M8 luokkaan kun kilpailumäärää karsitaan ja onko järkeä investoida uuteen kalustoon jos tähtäin on SM sarjassa eikä epävirallisissa kilpailuissa. Varmasti osallistujamäärä kasvaisi FO sarjassa mutta tuskimpa päästään yhteenlaskettuihin määriin.

Henkilökohtaisesti M8 SM sarja tai tässä tapuksessa kisa kiinnostaisi vielä vähemmän kuin jos siinä mennään kerrasta poikki systeemiin, vähän epäonnea kaluston kanssa ja homma on siinä, toki aina voi todeta että "se on motorsporttia". Tuollaiseen kerta SM kisaan pitää varata kuitenkin perjantai + koko viikonloppu. Ensin ajellaan harjoutuksia ja alkueriä josta sitten mahdollisesti jo ensimmäisen nousufinaalin kautta laulukuoroon ei ajatuksena ole kovin innostava.

Pienoisautoilulla on Suomessa niin pieni harrastajamäärä että jokainen muutos mitä tehdään pitää tehdä sen kannalta että se auttaa saamaan uusia harrastajia sekä pitämään nykyiset harrastajat harrastuksen parissa.
Onko missään osallistujamäärältään edes keskisuuressa RC auto luokassa kerta SM kisoja ?

Tero Piipponen
TUA RO-kilpailutoimien vetäjä
| TeknoRC.fi | TeknoRC NB48.3 | Tamiya M-07 | TeknoRC EB410 |

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #1 : 05.11.17 - klo: 18.43 »
Tässä tulee hieman taustaa kerrasta poikki SM-kisakeskusteluun. Suomen kesä on lyhyt ja ajettavia luokkia on valitettavan paljon. Sarjamuotoisena ajettaessa Suomen mestaruudesta ajaminen useammassa luokassa on haastavaa kisojen päällekkäisyyden takia. Esimerkiksi krossiluokissa varsinkin 1:10 sähkökrossi todennäköisesti hyötyisi kerta-SM -kisasta, koska silloin ne jotka ajavat 1:8-krossia pääluokkanaan voisivat osallistua kisaan Suomen mestaruudesta ja siten luokan taso nousisi entisestään. 1:8 -krossin kuskeilla suurella osalla on kalusto olemassa 1:10-krossiin, koska monet ajavat sitä talvella. Samoin myös 1:8-krossin puolella saataisiin 1:10 krossin puolelta jonkin verran lisää kuskeja mukaan.

Yhden ison kisan ajaminen kesässä toivottavasti kokoaisi kaikki lajista kiinnostuneet kuskit ajamaan samaan kisaan. Tämän vuoden SM-kisoista puuttuivat mm JQ, Teemu Leino ja Max Mört. Olisi todella tärkeää että järjestäisimme niin hyviä kisoja että pystyisimme houkuttelemaan kotimaiset huiput mukaan, koska ilman heidän vauhtiaan ja kokemustaan on aika paljon vaikeampi nousta kansalliselta tasolta kv-kuskiksi. Myöskin yksittäisen SM-kisan markkinointi olisi helpompaa.

Kerta-SM -kisa olisi formaatiltaan ns.kolmen päivän kisa, jossa ajetaan perjantaina iltapäivästä vapaat harjoitukset ja ohjatut harjoitukset illalla, joiden mukaan kuskit lajitellaan alkueriin. Lauantaina ajettaisiin alkuerät ja sunnuntaina finaalit. Aikaa olisi ajaa myös junnu- ja setämiesfinaalit. Ne kerrat kun olen itse kyseisen formaatit kisat ajanut, olen huomannut että kisan aikana kehittyy todella paljon.

Kerta-SM -kisojen lisäksi ajettaisiin kansallinen sarja. Siten kisoja kaudessa olisi 4-5. Arvokisapaikat jaettaisiin kansallisen sarjan, SM-kisojen ja kv-menestyksen perusteella.

Kerta-SM -kisojen järjestämisessä on myös mahdollisia negatiivisia puolia. Olen kuullut että ihmiset eivät mahdollisesti ajaisi kansallisen sarjan kisoja ollenkaan koska niissä ei ole panosta. Sen takia ei käytäisi treenaamassa ja radat menettäisivät tuloja ja kaupat menettäisivät tuloja koska ajettaisiin vähemmän.

Meillä olisi käytännössä kolme vaihtoehtoa:
1. Ei tehdä mitään muutoksia, eli ajetaan 4 SM-osakilpailua joista lasketaan kolmen pisteet
2. Ajetaan 4 SM-osakilpailua joista 3 olisi yhden päivän kilpailuja ja finaali kaksipäiväinen. Finaalista saisi 1,5-kertaiset pisteet. KAIKKI kilpailut laskettaisiin pisteisiin.
3. Ajetaan kerta-SM ja sen lisäksi 3-4 kisan kansallinen sarja nykyisellä SM-sarjaformaatilla.

Huomioikaa vielä asiaa pohtiessanne että PM-kisat ajetaan 2018 Suomessa, joten yksi kolmen päivän kisa on ensi kesäksi jo tarjolla.

Jos haluatte ottaa kantaa asiaan, minulle voi soittaa tai laittaa spostia... o4oo-viisi82128 tai jukka.l.j.hakamies@gmail.com. Tähän alle kannattaa myös jatkaa keskustelua. Pitäkää myös huoli siitä että seuranne edustaja on mukana AKK:n koulutuspäivillä 11.11. jossa ensi kauden kalenteri kääräistään pakettiin.


Poissa W-tec

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #2 : 06.11.17 - klo: 09.27 »
Vaihtoehto 2

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #3 : 08.11.17 - klo: 19.07 »
Tässä olisi vielä hieman kalenterihahmotelmaa kesälle 2018.

11-13.5. EM-B Warm-up Barco di Bibbiano (Suomesta ei todennäköisesti ketään lähdössä)
18-20.5. EM-sähkö Warm-up Nouex lens Mines (Suomesta ei todennäköisesti ketään lähdössä)
26-27.5. SM1?
2-3.6. Koulujen päättäjäiset
9-10.6. SM2?
15-17.6. EM-A Warm-up Freixedas
17-18.6. Procircuit Challenge Botkyrka
23-24.6. Juhannus
30.6.-1.7. SM3?
6-8.7. EM-B Barco di Bibbiano (Suomesta ei todennäköisesti ketään lähdössä)
14-15.7.
21-22.7.
23-28.7. 1:10 sähkö EM
31.7.-4.8. EM-A Freixedas
11-12.8. SM4?
18-19.8.
24-26.8. PM
1-2.9.
8-9.9.
14-16.9. EM-sähkö Nouex les Mines
28-30.9. EM+40 Fehring
1-10.11. MM Perth

Kisoja on aika reippaasti, ja hahmotelma on tehty käyttäen neljän kisan sarjaa. Yhden SM-kisan ja kansallisen sarjan etuna olisi se että kansalliseen sarjaan voisi osallistua myös ilman lisenssiä. Nyt lisenssittömille kuskeille ei ole kalenterissa vielä mitään.

Poissa Hidastelija

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #4 : 09.11.17 - klo: 09.25 »
Mielenkiintoinen ajatus ja varmasti vaikea päättää muutoksesta. Kaikilla vaihtoehdoilla on hyviä perusteluja.

Mitenkä näissä vaihtoehdoissa M8e on kuvioissa? Erityisesti kerta SM vaihtoehdossa, olisiko M8e edelleen mukana samassa tapahtumassa vai olisiko M8e luokalle oma tapahtumansa? Molemmat luokat varmasti mahtuvat samaan kolmen päivän kilpailuviikonloppuun, mutta toisaalta erillisiin kilpailuihin on helpompi lähteä ajamaan molempia luokkia.

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #5 : 09.11.17 - klo: 09.49 »
Mun mielestä kesän kisoja kannattaa katsoa kokonaisuutena, ja miettiä miten kansallinen kerhosarja (Finnish Open) ja SM-kisat ja PM-kisat muodostavat järkevän kokonaisuuden.

Viime kesänä oli 8 kasikrossikisaa (4 SM ja 4 FO), joka on yksinkertaisesti ihan liikaa 3,5 kuukauden ajanjaksolle. Eihän talvellakaan ajeta 8 kansallisten tason kilpailua missään luokassa vaikka talvikausi on tuplasti pidempi. Liiallinen kisamäärä johtaa siihen, että harvalukuinen joukko osallistujia hajaantuu eri kisoihin ja toisaalta toimitsijoita ei riitä joka paikkaan jolloin kisat on huonosti järjestettyjä. Viime kesänä oli nähtävissä molempia ongelmia.

Mielestäni järkevät vaihtoehdot ovat kesällä 2018:

A. Kerta-SM (3pv) ja siihen kaveriksi 4 kisan kansallinen sarja (FO) 1-päiväisinä kisoina sekä erillinen PM-kisa (3pv) = 6 kisaa
B. Nykyisen muotoinen 4 kisan SM-sarja (1 päiväisenä) ja siihen kaveriksi erillinen 3pv PM-kisa, ei ollenkaan kansallista sarjaa = 5 kisaa

Jukan kalenterihahmotelmahan edustaa B-vaihtoehtoa

Edellisissä PM-kisoissa Vantaalla oli noin 72 osallistujaa (26 sähkö ja 46 nitro, 7 erää) ja kisat jakautuivat 3 päivälle. Oman kokemukseni mukaan tuolla formaatilla pystyy osallistumaan kahden luokan ajamiseen nippa nappa, 1-päiväisessä kisassa tämä on aika lailla mahdotonta.
Shepherd | Xray | Gizmo | Durango | Savöx | Sanwa

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #6 : 09.11.17 - klo: 10.51 »
Moi, mielestäni kisoja ei ollut liikaa. Kesän vaihtelevat sääolosuhteet ja muun perheen menot estävät tehokkaasti harrastamisen monina viikonloppuina. Siksi on kiva että kisoja on usein. Pääsee ainakin johonkin mukaan...

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #7 : 09.11.17 - klo: 17.45 »
Tuossa laatimassani ehdotelmassa ei ollut mukana yhtään kisaa lisenssittömille kuskeille. Jos ajettaisiin yksi SM-kisa, sen lisäksi voisi olla 3-4 kansallisen sarjan kisaa joihin kaikki voisivat osallistua. Jos ajetaan sarja, ja jos edelleen on paljon kuskeja ketkä erinäisistä syistä eivät halua ostaa lisenssiä, pitää järjestää rinnakkaissarja lisenssittömille kuskeille. Tuloksena on paljon kisoja joissa on 15 kuskia mukana. Sellainen ei kannata kilpailunjärjestäjille eikä kuljettajillekaan. Pienen kisan järjestelyt vaativat ihan yhtä paljon järjestelyvoimaa kuin isommatkin kisat.

Toivoisin vielä että kaikki osapuolet näkisivät kalenterista aiheutuvat ongelmat ja miten asian voisi ratkaista järjestämällä KAIKISSA LAJEISSA kerta-SM -kisan. Meillä olisi nyt hyvä mahdollisuus näyttää miten järjestely toimisi 1:8 krossin parissa. SM-kisan lisäksi järjestettäisiin kansallinen sarja, 3-4 kisaa, jotka ajettaisiin tämän kesän kaltaisilla SM-sarjasäännöillä.

Aikaisemmin joku kysyi miten sähkökasit kuvioon sopivat. Kerta-SM -kisassa ajettaisiin samassa kisassa, koska autoja mahtuu kolmen päivän formaattiin hyvin 7 erää. Jos näyttää siltä että autoja on tulossa enemmän, sitten pitää harkita kilpailuiden hajauttamista kummallekin omaan viikonloppuun.

Poissa W-tec

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #8 : 09.11.17 - klo: 20.11 »
Varmasti kaikissa formaateissa on puolensa, hyvässä ja huonossa. Mutta sellainen tulee mieleen, että jos ajetaan kerta SM. Niin voisiko tuohon sarjaan saada jonkun porkkanan. Eli joku merkittävä palkinto, raha, tavara jne.. Näin saataisiin myös arvokisa-kuljettajat osallistumaan.

Poissa Hidastelija

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #9 : 09.11.17 - klo: 21.21 »
A. Kerta-SM (3pv) ja siihen kaveriksi 4 kisan kansallinen sarja (FO) 1-päiväisinä kisoina sekä erillinen PM-kisa (3pv) = 6 kisaa

Kannatan.

Edellisissä PM-kisoissa Vantaalla oli noin 72 osallistujaa (26 sähkö ja 46 nitro, 7 erää) ja kisat jakautuivat 3 päivälle. Oman kokemukseni mukaan tuolla formaatilla pystyy osallistumaan kahden luokan ajamiseen nippa nappa, 1-päiväisessä kisassa tämä on aika lailla mahdotonta.

Olen samaa mieltä, että kolmen päivän kilpailussa nitro- ja patteriauton ajaminen on periaatteessa mahdollista. Todellisuudessa osalle potentiaalisista molempien luokkien kilpailijoista toinen luokka jää kilpailematta, koska menestyminen tulee hankalammaksi kahden erilaisen auton välillä vaihdellen.

Luullakseni nitroautoilla kilpailuun osallistuu enemmän kuljettajia, mikäli patteriluokkaa ei ajeta samanaikaisesti. Olen joka tapauksessa suhteellisen varma, että patteriluokan kilpailusta saadaan huomattavasti houkuttelevampi, mikäli se järjestetään omana tapahtuma.

Toki tämä menee tavallaan aiheen ulkopuolelle, koska patteriautoilla ei ajeta SM-arvosta. Minusta kerta SM-kisan rinnalle sopisi oikein hyvin erillinen vaikka kahden päivän mittainen patterikasien epävirallinen mestaruuskarkelo.

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #10 : 09.11.17 - klo: 21.24 »
Varmasti kaikissa formaateissa on puolensa, hyvässä ja huonossa. Mutta sellainen tulee mieleen, että jos ajetaan kerta SM. Niin voisiko tuohon sarjaan saada jonkun porkkanan. Eli joku merkittävä palkinto, raha, tavara jne.. Näin saataisiin myös arvokisa-kuljettajat osallistumaan.
Mitä tapahtuikaan sille että kisaaminen on vaan kivaa? :huh:

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #11 : 09.11.17 - klo: 22.18 »
SM-kisan lisäksi järjestettäisiin kansallinen sarja, 3-4 kisaa, jotka ajettaisiin tämän kesän kaltaisilla SM-sarjasäännöillä.
Miksi jättää toimivaksi todettu FO formatti pois ? SM säännöillä samat kaverit tahkoaa A-finaalin lähes kaikissa kisoissa mihin osallistuvat ja loput jää nousufinaalien jälkeen odottelemaan kotiinpääsyä.

Kenelle kisoja ja sarjoja tehdään ? Vakavissaan voittoa ja kv menestystä hakeville vai sille harmaalle massalle kun lähtee kisoihin huvin vuoksi viettämään hauskaa päivää ja samalla ajamaan.
Molemmille ryhmille pitää löytyä kisat ja sarjat, jos toinen noista menetetään kärsii koko laji.

| TeknoRC.fi | TeknoRC NB48.3 | Tamiya M-07 | TeknoRC EB410 |

Paikalla KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #12 : 09.11.17 - klo: 23.05 »
Oma mielipiteeni on että yksi SM-kisa tulee karsimaan entisestään kilpailijoita, koska lisenssin ostamis kynnys nousee entisestään! Nyttenkin on kuskeja jotka eivät halua ostaa lisenssiä neljää kisaa varten saatikka sitten jos pitäisi ostaa vain yhtä kisaa varten! PM ei kuitenkaan ole joka vuosi Suomessa! Joo eihän tuo lisenssin hinta suuri ole, mutta kuitenkin kannattaa miettiä tätäkin puolta!

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #13 : 10.11.17 - klo: 07.34 »
SM-kisan lisäksi järjestettäisiin kansallinen sarja, 3-4 kisaa, jotka ajettaisiin tämän kesän kaltaisilla SM-sarjasäännöillä.
Miksi jättää toimivaksi todettu FO formatti pois ? SM säännöillä samat kaverit tahkoaa A-finaalin lähes kaikissa kisoissa mihin osallistuvat ja loput jää nousufinaalien jälkeen odottelemaan kotiinpääsyä.

Kenelle kisoja ja sarjoja tehdään ? Vakavissaan voittoa ja kv menestystä hakeville vai sille harmaalle massalle kun lähtee kisoihin huvin vuoksi viettämään hauskaa päivää ja samalla ajamaan.
Molemmille ryhmille pitää löytyä kisat ja sarjat, jos toinen noista menetetään kärsii koko laji.

Moi,

Tuo Jukan mallihan tuo nimenomaan lisää mahdollisuuksia tuolle "harmaalle massalle".

Riittävän isossa tapahtumassa (kerta SM tai joku muu ismopi polttispenojen kokoontumisajo) voidaan helposti järjestää aikataulun puitteissa junnufinaalit, ehkä jopa kahteen kertaan tai jakaa junnut kahteen finaaliin, jolloin myös aloitteleva juniori osasto saadaan ajamaan tasapäistä kilpaa. Lisäksi on varsin mahdollista ajaa esim 40+ finaali, ja esimerkiksi LCQ (Last Chance Qualifier). Tälllöin kaikki ne kuljettajat joiden tie normaalisti nousisi pystyyn 1/2 finaalin tai ehkä jo 1/4 finaalien jälkeen, saisivat lisää vastinetta rahalleen. Tälle "harmaalle massalle" saataisiin näin lisää ajoa ja tiukkaa kisaa ns. "oman tasoisten" tai "samalla tavalla harrastavien" kesken. Nykymuotoiset kisaformaatit eivät tätä aikataulunsa puolesta mahdollista. Kilvanajo on kuitenkin käsittääkseni se miksi tämä on monelle hauskaa - tällaiset suuremmat kisat mahdollistavat isommat kilvan ajominuutit koko porukalle. Ei tarvitse tyytyä pelkkien alkuerien tahkoamiseen.

Referoimassasi Jukan mallissa on myös olemassa F-O sarja - lisenssitön sarja, johon vain osallistuisi aiempaa enemmän kuljettajia. Nykymuotoisenaan mielestäni isoin ongelma on liian suuri kisamäärä. 8 kisaa tarkoittaa automaattisesti sitä, että kuljettaja valitsee ajamansa kisat. Tämä tarkoittaa että jo ennestään pieni porukka pirstaloituu kahden sarjan välille entistä pahemmin. Tätä pirstaloitumista pitäisi mielestäni pyrkiä estämään kaikin mahdollisin tavoin ja luomaan tapahtumia, joissa koko tuo massa saa vastinetta rahalleen.

Mitä tulee itse kerta SM malliin, mä olen sitä mieltä, että homma saataisiin toimimaan, mikäli myös M-8e ja M2-10 sekä M4-10 olisivat rinnalla samalla tai samankaltaisella formaatilla. Kaikilla luokilla sitten oma lisenssitön, helpommin lähestyttävä sarja siinä rinnalla. Tällöin saataisiin "lisenssimaksulle" potentiaalista vastinetta 3 kisan verran ja toivon mukaan kuljettajia ajamaan luokkia ristiin. Tällä mallilla saataisiin oletettavasti myös kilpailujen tasoa nostettua/levitettyä entisestään. Tarkoittaen sitä, että kun massaa kisoihin saadaan enemmän, suuremmalla todennäköisyydellä jokaiselle löytyy oma "nemesis" jonka kanssa saa vääntää todella tiukkaa kisaa. Näin ollen kaikki kenelle tuosta kasvaneesta massasta oma kilpakumppani löytyisi saisivat parempaa vastinetta rahalleen. Kuten joku sanoikin, kilpailemisen/harrastamisen kuuluu olla kivaa, ainakin itselleni se on kivaa silloin kun saan oikeasti ajaa kilpaa enkä vain kierrellä rataa jollain omalla "no mans landilla" jossa eteenpäin on matkaa 15s ja taakse samat. Mitä suurempi massa kisoissa on ajamassa, sitä tiukempaa kilvanajo luonnollisesti on.

Ja palatakseni Teron huoleen F-O sarjasta ja SM kisojen aina samoista kärkikuskeista. Jukan kuvaamalla mallilla todennäköisesti kävisi niin, että osa kärkikuskeista ajaisi edelleen pelkkää "pääluokkaansa" koko kesän. Tämä osa tulisi siis tuonne F-O sarjaan hämmentämään, mutta myös opastamaan aloittelevia/uusia kuljettajia. Toinen osa kärkikuskeista panostaisi mitä todennäköisimmin aina seuraavaan arvokisaan (seuraavan luokan kerta SM tai joku tuleva ulkomaan kisa), jolloin F-O sarjan A-finaali ei olisi automaattisesti "esitäytetty". Vapaampi kilpailusarjan formaatti mahdollistaisi myös enemmän tilanteen mukaan elämisen. Lisenssitön luokka olisi myös helpompi lähestyä. Mikäli kerta SM:nkään jälkeen ei ole oikeasti mahdollista ajaa useamman luokan SM kisaa, niin en näe suurta lisäarvoa nykyiseen.

On myös edelleen kuljettajia jotka eivät periaatteen tai muun syyn vuoksi halua ostaa lisenssiä pienoisautoiluun. Tämä porukka on usein aloittelijoita tai uusia kuljettajia tai muuten harrastajia jotka voisivat tarvita hieman enemmän apua. Mikäli kärkikuskit (usein kattavin tietotaito autojen tekniikasta) eivät aja samassa tapahtumassa kuin nämä aloittelevat/harrastelevat kuljettajat, eivät he koskaan saa parasta mahdollista supporttia. Tämänkin vuoksi olisi erittäin tärkeää saada koko meidän käytettävissä oleva harrastaja massa ajamaan samoissa tapahtumissa, eikä pirstaloittaa porukkaa entisestään. Harrastuksesta pitäisi saada helpommin lähestyttävää ja hyvä support on olennainen osa lähestyttävyydessä.

Mitä tulee lisenssin hintaan, niin eikö jo nyt ole mahdollista ostaa kertalisenssi hintaan 10€tms. Jos haluaa ajaa vuodessa vain sen yhden kilpailun johon lisenssi vaaditaan, ei tämä enää kovin kummoinen hinta ole.

Samppa

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #14 : 10.11.17 - klo: 08.54 »
Samapalta totuttuun tapaan paljon hyviä ja osuvia pointteja, muutamaan pitää silti tarttua

FO sarjan formatilla tarkoitin lähinnä sitä että siellä kaikki on päässyt ajamaan pitkää finaalia, SM formaatilla näin ei ole. Junnu/40+ finaaleilla toki saadaan lisää ajoaikaa kelkasta pudonneille, mutta yhden päivän kansallisissa kisoissa niille ei välttämättä ole aikaa vaan nuo jäisivät pelkästää pitkään SM kilpailuun
M8e tästä ehkä ensimmäisenä hyötyisi koska siellä kaikki saavat saman määrän finaaleja. Ainaki itseä M8e houkuttelisi enemmän vaikka M8 on omasta mielestä se ainoa ja oikea luokka kesälle.

Jon ylempänä kirjoitti että jos on enemmän kisoja niin sää tai omat menot eivät haittaa niin paljon kun on valinnan varaa. Jos ajetaan kerta SM sekä neljän kisan kansallinen niin se tarkoittaa että neljään kisaan pitää päästä osallistumaan eikä paljon valinnan varaa ole. Ja jos sääolosuhteet eivät ole ollenkaan suotuisat niin vaarana on tosi tynkä kesä kisojen suhteen. Varapäivät on aina varapäiviä ja niihin varautuminen ei välttämättä ole se prioriteetti perheelliselle.

Oikein huonosti kun menee niin SM kisoissa sataa koko viikonlopun ja varaviikonloppunakin tule vettä tms. niin jää SM titteli vähän vaisuksi. Toi nyt on aika epätodennäköistä, mutta kun Suomen kesä jaksaa aina yllättää

Lisenssitön sarja tullaan tarvitsemaan joka tapuksessa, joillekkin se lisenssin osto vain on liian iso "kynnys" ja ehkä enemmän ajatuksen tasolla kuin rahallisena asiana.

Suurimpana huolena itsellä on että mitä historiasta on kuullut niin ratapuolella kerta SM kisoista ei ole mitään hyviä kokemuksia vaan luokat menettivät paljon osallistujia. Jos M8:lla tuohon mennään esim. kolmeksi vuodeksi ja trendi kuskeisa on laskeva niin sen nousuun saaminen onkin sitten pidempi projekti. Jos näin käy niin toivottavasti kuskit kuitenkin siirtyvät toisiin luokkiin eivätkä lopeta lajia kokonaan.

Toisena huolena on tulojen saaminen seuroille, ratojen huolto ja tilavuokrat tarvitsee rahaa ja kisojen vähentyessä myös tulot tipahtavat. Jos kilpailut vähenevät niin ne jakautuvat pienemmälle määrälle seuroja jolloin ne kenelle kisaa ei riitä jäävät ilman kisoista saatuja osallistumis ja treenimaksuja sekä buffa tuottoja. Kisoja järjestäville seuroille mahdollisesti kasvavat osallistujamäärät tuovat kyllä lisää tuloja.
| TeknoRC.fi | TeknoRC NB48.3 | Tamiya M-07 | TeknoRC EB410 |

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #15 : 10.11.17 - klo: 15.05 »
Tutustumislisenssin hinta on 25€, ja sillä ei voi osallistua SM-kisoihin, ainoastaan harjoituskilpailuihin sekä jäsentenvälisiin kilpailuihin.

https://www.autourheilu.fi/palvelut/lisenssit/kilpailijalisenssit-2017/
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Nosram | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #16 : 10.11.17 - klo: 15.48 »
Voitas ajaa SM kerrasta poikki menetelmällä ja sitten vaikka 4 kilpailun sarja FO formaatilla. Silloin pääsisi kaikki ajamaan pitkät finaalit tossa harjoitussarjassa.
Eikös tämä olisi hyvä kompromissi?
T: Petteri Langenoja

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #17 : 10.11.17 - klo: 16.03 »
Tuota Petterin ehdotusta on myös mietitty ja se on hyvinkin mahdollinen formaatti. Täytyy vain tehdä koeaikataulu ja katsoa että päivässä riittää tunnit jos kuskeja sattuisi tulemaan enemmän.

Viime vuosina kilpailuiden järjestäjiä ei ole ollut jonoksi asti. Tällä kaudella piti ajaa kaksi kisaa Vantaalla, parisen vuotta sitten Nokia perui ja taas Vantaa tuli hätiin, sitä aikaisemmin Kauhavan kisat jouduttiin perumaan, ja silloin Nokia taisi paikata tilanteen. Tulevalle kaudelle Jyväskylä ilmoitti ettei pysty järjestämään kisoja.

Niin... unohtui vielä kirjoittaa että FO-kisaformaatti on äärimmäisen raaka. Ensimmäinen todella sijoitukseen vaikuttava erä on semifinaali. Siinä jos epäonnistuu, ö-finaali kutsuu. Aika-ajoilla ei ole käytännössä merkitystä ja nousumahdollisuutta ei ole. Kaikki saavat tosin pitkän finaalin.
« Viimeksi muokattu: 10.11.17 - klo: 16.11 kirjoittanut JUkka-san »

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #18 : 10.11.17 - klo: 16.56 »
Niin... unohtui vielä kirjoittaa että FO-kisaformaatti on äärimmäisen raaka. Ensimmäinen todella sijoitukseen vaikuttava erä on semifinaali. Siinä jos epäonnistuu, ö-finaali kutsuu. Aika-ajoilla ei ole käytännössä merkitystä ja nousumahdollisuutta ei ole. Kaikki saavat tosin pitkän finaalin.
Sama tilannehan on SM formatin ekassa nousufinalissa ilman mahdollisuutta ö-finaaliin, toi tosin koskee vaan tusinakuskeja millainen itse olen, kärkipäähän hengailee alemmat nousut  :wink:

Kyllä moni FO kisoissa jutteli että pitkä finaali on hyvinkin mukava vaikka se viime kesänä oli "vain" sen 30 min
| TeknoRC.fi | TeknoRC NB48.3 | Tamiya M-07 | TeknoRC EB410 |

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #19 : 10.11.17 - klo: 17.49 »
Nuo pitkät finaalit on hyviä aloitteleville kuskeille. Eihän tuossa FO sarjassa SM arvosta ajeta vaan se on nimenomaan harjoittelu sarja. Siksi kyllä kannatan, että se ö-finaalikuskikin saa ajaa pitkän finaalin. On hyvä päästä treenaamaan kisatilanteessa noita pitempiä finaaleita.

Poissa Loomis

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #20 : 11.11.17 - klo: 07.13 »
Suomessa ajettiin tämä vuonna kovatasoinen nitro8 SM-sarja. Kilpailijoita oli runsaasti. En nyt näe sitä ongelmaa mitä tässä yritetään korjata. Jos me halutaan uusia mörttejä tai leinoja me tarvitaan kovatasoinen sarja. (yks JQ riittää :D) aikamoinen arvonalennus sm-tittelille jos sen voi voittaa ohimennen samalla kun ajaa tosissaan jotain muuta sarjaa.

Paikalla KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #21 : 11.11.17 - klo: 21.03 »
Ensi kausi nyt kuitenkin ajetaan sarjana, mutta mitä sitten tulevaisuus tuo tullessaan on sitten eri asia!

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #22 : 12.11.17 - klo: 11.45 »
Itsellä ainakin polttiskisoihin osallistumiseen vaikuttaa eniten tankkaajaan löytyminen. Eli ei suoraan liity siihen onko yksi vai kolme kisaa, mutta on tärkeä pitää mielessä myös se miten kisa palvelee harrastajia. Nyt esim. usein buffasta löytyvä lounas on ihan huippu juttu. Kesällä voisin ainakin itse lähteä mukaan random-mekkari-porukkaan, jossa sädetään kisapaikalla erien välissä ketä ehtii kenenkin autoa tankkaamaan nostovuorojen ja oman auton mekkaustarpeen mukaan.

Miksi muuten harjoittelukisojen pitää olla sarjamuotoisia? Voisiko olla SM-sarja ja sitten vaihteleva määrä muita kisoja. Siinä vaiheessa kun SM-sarja kasvaa liian isoksi, on perusteltua asettaa tulosraja SM-kisoihin ja muodostaa rinnakkainen harjoittelusarja. Lisenssin ostamisen kanssa pelaaminen on myös minusta outoa. Jos ajat jotain sarjaa, on kustannusten puolesta  aivan sama ostaako lisenssin vai et. Luulisi olevan myös mahdollista ajaa ilman lisenssiä kilpailun ulkopuolella. Helpompaa olisi kun kaikki kisat vaatisivat lisenssin. Jos haluat kilpailla sijoituksista, niin ostat lisenssin. Näin ei tarvitsisi arpoa lisenssikysymyksen ympärillä. Aiemmalla kilpailutaustalla olen tottunut maailmaan jos lisenssi oli pakollinen, niin hankala käsittää miksi sen kanssa arvotaan. :)

Paikalla KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #23 : 12.11.17 - klo: 17.33 »
Tuota lisenssin ostamis kammoa itsekin ihmettelen, kun se ei kuitenkaan maksa 30€ enempää! Itse joudun ostamaan kaksi lisenssiä vaikka en itse aja, kuski on alaikäinen ja näin ollen itsellä täytyy olla mekkaajan lisenssi! Itse pyrin aina auttamaan kuskeja, kenellä ei tankkaajaa ole ja uskaltavat pyytää apua! Tämä tietysti aina kiinni siitä miten oman pojan kisatoimet antaa myöden!

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« Vastaus #24 : 12.11.17 - klo: 19.21 »
No se lisenssihintakin on tietysti suhteellista jokaiselle. Eihän siinä jos koko sarjan ajaa, mutta kyllä se vaikka työttömälle 30€ hintaan lisää että pääsee vaikka sen jonkun yksittäiskisan ajamaan on aihe miettiä että haluaako kisaan kuitenkaan niin paljon sitten.

Sitä en kyllä joka tapauksessa keksi miten se helpottaisi mitään ainakaan sen kuskin näkökulmasta jos lisenssi olisi ihan kaikkiin kisoihin pakollinen. Kävisi vaan kuten nyt jo "lisenssiallergisilla", eli jäisi kisaan lähtemättä.