Kirjoittaja Aihe: Losi DBXL nykien liikkeelle - kulumaa voimansiirrossa?  (Luettu 14297 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SpotMonkey

  • Tulokas
    • Profiili
Helou,
Palasin RC-autoharrastuksen pariin pitkän pitkän tauon jälkeen ja hankin kisakäyttöön varustellun Losin DBXL:n. Auto on sähköistetty jälkikäteen polttiksesta Tritonin 960KV moottorilla ja noparilla. Kerrassaan hurja peli - vauhtia piisaa liiaksikin, mutta myös pientä ihmetystä herännyt. Auto nykii liikkeelle lähtiessä kummallisesti. Kaasua rämppäämällä lähtee paremmin liikkeelle. Epäilin ensin lähettimen säätöjä (joista en vielä ymmärrä juurikaan), mutta hetken tutkiskelun jälkeen epäilen nyt voimansiirtoa koska keskidiffiltä etupäähän lähtevä kardaani tai tarkemmin ottaen hahlo johon se diffissä istuu sisään on selkeästi kulunut. Voisiko ongelma johtua siitä että tuo kardaani hiertää kuoppaan tuossa hahlossa ja jumii voimansiirtoa? Uudet osat ovat siihen tilauksessa. Mietin vain onko näissä nopareissa nykyään joku katkoja/rajoitin joka lyö tehot alas jos esim. voimansiirto jumii? Puhtia siellä on niin paljon että luulisi muuten hajottavan paikat jos jumi tulee. Jos löytyy tietoa/näkemystä ongelmaan, otan kaikki kommentit kiitollisena vastaan.

T
« Viimeksi muokattu: 17.11.17 - klo: 10.20 kirjoittanut SpotMonkey »

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Kyllä lähtisin siitä, että vika on sähköpuolella, ainahan harjaton sensoriton lähtee vähän nykien liikkeelle, varsinkin, jos lähtee rauhallisesti , ja painava auto vielä korostaa "nykimistä" liikkeelle lähdössä, mutta ei se pitäisi kovin häiritsevää olla?
Mitkä liittimet akuissa ?
Oletko kokeillut lisä konkkia virtajohdoissa?
« Viimeksi muokattu: 30.10.17 - klo: 18.00 kirjoittanut ylikar-h »

Poissa SpotMonkey

  • Tulokas
    • Profiili
Oma syväosaaminen näissä sähköasioissa on niukahko mutta toki nuo oireet pystyn sähköpuolelle yhdistämään... Akuissa on 6mm putkimalliset liittimet, kävin ne läpi silmämääräisesti sekä näytin CRC:tä kaikkiin liitäntöihin. Ei auttanut. Mitä tarkoitat konkilla virtajohdoissa - maallikon kielellä?  :undecided:  Lähettimen asetukset on laitettu karkeasti "heittämällä" kohdalleen, yritin kaivella noparin asetuksista suosituksia netistä mutta en löytänyt. Malli on Triton wp-5BL200 ja moottori siis Triton 960KV. Täytyy yrittää vielä säätää noparia, jos sieltä löytyisi ongelmalle syy.

Missä vika lienekään, palaan vielä voimansiirtopuoleen kun se selkeästi aiheuttaa ylimääräistä kitkaa. Diffikotelot liikkuvat korkeussuunnassa hieman ts. kotelo itse asiassa keikkuu asennustuessaan. Yleensä kai näissä pientä joustoa kuuluukin olla kardaanipeleissä, mutta mikä on normaali määrä?

Jatketaan siis tutkimuksia...

T
« Viimeksi muokattu: 17.11.17 - klo: 10.20 kirjoittanut SpotMonkey »


Poissa JoniH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
yleinen ongelma osien kuluessa että diffikotelo alkaa liikkumaan,
kannattaa nämä käytetyt ostokset purkaa atomeiksi, ladata manuaali, (näkee laakerin koot ebaytä varten) :p vaihtaa kaikki laakerit.  ja tärkeät kuluneet osat,
Esim jos diffikotelon laakerit hirtää kiinni niin sitten menee rattaatkin vaihtoon,
itse olen käyttänyt ebayn laakereita ok menestyksellä 1€ 1kpl isommatkin
menihän tämä vähän ohi aiheesta,
konkilla tarkoitetaan kondensaattoreita jotka varaavat virtaa itseensä ja luovuttavat moottorille virtaa nopeammin virtapiikkien kohdalla

Poissa SpotMonkey

  • Tulokas
    • Profiili
Kiitos hyvistä vinkeistä. Jumi poistui kun rasvasin pari kriittistä paikkaa voimansiirrossa ja vaihdoin kuluneen keskidiffin "olkakupin" uuteen. Säädin myös noparia saamieni ohjeiden mukaan, millä oli vaikutusta asiaan. Nyt toimii hienosti. Kuraläpät joudun laittamaan piha-ajeluja varten, irtoaa nimittäin pyöristä tavaraa niin paljon ja vauhdilla että on kohta autotallin seinät ja autonkyljet lommoilla   :shocked:
« Viimeksi muokattu: 17.11.17 - klo: 10.21 kirjoittanut SpotMonkey »