Kirjoittaja Aihe: Ebay kokemuksia?  (Luettu 5174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VTEC

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Ebay kokemuksia?
« : 10.11.17 - klo: 17.27 »
Moi kysyisin etä mitens ebaystä autoja ja muita tavaroita tilailleet, miten on ebayssä posti kulut tai tullit?
Team Corally SBX410, Xray T4 '14 ja FG Marder "jokkis"
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Poissa neebo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #1 : 10.11.17 - klo: 17.53 »
Ebayhän ei ole mikään kauppa itsessään, vaan kauppapaikka jossa yrittäjät ja yksityiset voivat itse tavaroitaan ja tuotteitaan myydä(vertaa Suomen huutonet/tori). Postikulut päättää siis yrittäjä / yksityishenkilö itse, kannattaa aina tarkastaa lähettääkö myyjä tuotteita edes Suomeen. Tullithan määräytyy minkä hintaisen tuotteen ja mistä maasta sen itse ostat.

Poissa Josi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #2 : 11.11.17 - klo: 13.54 »
Itte tullut tilailtua lähinnä eu:n alueelta, niin välttyy tuolta tullilta.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #3 : 11.11.17 - klo: 15.18 »
Paljon tulee kans ostettua varaosia ebay:n kautta, honkkarin osia ei oikeastaan muualta nykyään saa kuin ebayn kautta.
Hyvin toimii kunhan tilaa luotettavilta myyjiltä.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #4 : 11.11.17 - klo: 16.18 »
Kolme viikkoa odotellut Armaan "1/5  pyörän  hexejä", toimitusaika oli pari viikkoa, jos ei ensiviikolla tulee, pitää alkaa kysellä, missä viipyy, heti tilauksen ja maksun jälkeen tuli ilmoitus, että paketti lähetetty..

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #5 : 11.11.17 - klo: 17.16 »
eBay on tosiaan kauppapaikka ja niitä on useita eri maissa, mutta sama tili toki toimii kaikissa. Voit ostaa jenkki ebaysta (eBay.com) ja ostos näkyy ja voit antaa palautetta siihen vaikka Saksan eBay:ssa (eBay.de).
Käytännössä voit ostaa mitä tahansa ja mistä päin maailmaa tahansa...itekin tullut tehtyä ostoksia ties mistä maista, niin RC-osia kun oikean autonkin osia ja vaikka mitä muuta.
Joitakin yleisempiä maita josta tullut ostettua tavaraa : USA, Canada, Japani, Australia, Kiina, Hong Kong, Taiwan, Malesia, Thaimaa, Saksa, Englanti, Ranska, Espanja, Portugali, Itävalta, Puola, Slovakia, Hollanti, Belgia jne.

Postikulut ovat ne mitkä näet ostaessasi tuotteen, usein se on vain muutaman dollarin ja sisältää usein myös kotiin kantamisen postilaatikkoon tai ovelle, mutta ei aina.
Ostaessa kannattaa vertailla aina kokonais hintaa, sillä joillakin myyjillä on kyllä halvat hinnat, mutta järkyttävän kalliit postikulut.

Tulleja ja veroja tulee kyllä joistakin maista, mutta se ei ole minusta mikään ongelma, tullauksen voi hoitaa muutamassa minuutissa netin kautta tullin omassa nettituonnissa, maksut hoituu verkkopankissa ja tullauspäätöksen saat heti.
Tullihan ei ole paljon, usein n. 5%, mutta ALV 24% lasketaan siihen kaiken päälle...aina tullia ei peritä ollenkaan, jolloin muita lisäkuluja ei tule ollenkaan.
Verojen ja tullien kiertely on minusta todella tyhmää siksi ettei niitä tarvitsisi maksaa. Ne eivät näyttele kummoisia summia etenkään RC-osissa, kun toisaalta saat haluamasi osat vain murto-osalla siitä mitä se maksaisi täällä tai kuten usein omalla kohtaa, niitä ei edes ole mahdollista saada kotimaasta.

Jenkeistä tilatessa watun Global Shipping System on vallannut alaa ja se hoitaa tullit ja verot etukäteen jokseenkin törkeällä rahastuksella...toimii kyllä etkä yleensä joudu maksamaan niitä täällä uudelleen, mutta toisaalta maksat ne myös tuotteista, jotka muuten tulisivat lisäkuluitta perille. Lisäksi se lisää helposti 1-2 viikkoa toimitus aikaa, koska kaikki kulkee Kentucky:n lajittelukeskuksen kautta.
Sama järjestelmä on yleistynyt myös Englannista tilatessa, verot ja tullit peritään siis EU-alueen sisälläkin, joka on käytännössä laitonta !
Tämä Global "Shitting System" kannattaa kiertää, jos ei ole aivan pakko ostaa jotakin, jota et toiselta myyjältä saa.
Kyseinen asia lukee kyllä eBay:ssa hinnan ja rahdin yhteydessä lisärivillä, jos kyseinen myyjä käyttää sitä, siitä onkin hyvä siirtyä suoraan seuraavan myyjän kohdalle.

Rohkeasti vain ostamaan eBay:sta, vaikka jotain pientä ja helppoa ensin Euroopasta esim Englanti tai Saksa ja sitten vaikka USA:sta ja opettelee tullaamisen, johon täälläkin on hyvät ohjeet, löytynee haulla kun laittaa hakuun : Nettitullaus
Maksuvälineen paras on PayPal, niin ei tarvitse levitellä pankkikortin tietoja ympäri nettiä.
« Viimeksi muokattu: 11.11.17 - klo: 17.46 kirjoittanut SavageRS »
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #6 : 11.11.17 - klo: 18.01 »
Mulla hyviä kokemuksia global shipping programmista. Sillä säästää rahaa niissä tilanteissa joissa joutuisi kuitenkin maksamaan tullit ja alvit Suomessa. Ko. systeemin kautta ostettaessa ei pitäisi tulla enää lisämaksuja Suomessa. Eikä ole ainakaan omalle kohdalle tullutkaan.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #7 : 11.11.17 - klo: 18.36 »
Kolme viikkoa odotellut Armaan "1/5  pyörän  hexejä", toimitusaika oli pari viikkoa, jos ei ensiviikolla tulee, pitää alkaa kysellä, missä viipyy, heti tilauksen ja maksun jälkeen tuli ilmoitus, että paketti lähetetty..

Ei hittolainen, nyt kävin tullisivuilla / postin sivuilla 
ja  selvisi, että posti ei ole lähettänyt mitään ilmoitusta, että paketti saapunut 30.10. tullivarastoon, ja 20 päivää aikaa tehdä tulliselvitys, jos ei tee, palautetaan.. eli olisi itse pitänyt seurata lähetyksen kulkua ja minä olen odottanut postin ilmoitusta! 😀
Niinpä niin, kun on tyhmä pää, niin kärsii koko kroppa, projekti odottanut pöydällä jo pitkään..
« Viimeksi muokattu: 11.11.17 - klo: 18.42 kirjoittanut ylikar-h »

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #8 : 11.11.17 - klo: 19.20 »
Eli nyt sitten ongelma, tulliselvitys vaatii saapumistunnuksen, mutta kun posti ei ole toimittanut sitä, niin ei sitä tulliselvitystä pysty tekemään..eli ei kait seurantakoodi  ole saapumistunnus ?

Poissa TimoJ

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #9 : 11.11.17 - klo: 21.08 »
Eli nyt sitten ongelma, tulliselvitys vaatii saapumistunnuksen, mutta kun posti ei ole toimittanut sitä, niin ei sitä tulliselvitystä pysty tekemään..eli ei kait seurantakoodi  ole saapumistunnus ?

Jos sille on Postin systeemissä toimiva seurantakoodi, niin sillä voi tullata. RC osat löytyy valmiilta listalta, ei tarvitse etsiä taric-koodeja...
Traxxas X-Maxx 8S, Traxxas Summit 1/10 (Castle MMX & Hobbywing 2200), Tamiya The Fox

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #10 : 11.11.17 - klo: 21.34 »
Eli nyt sitten ongelma, tulliselvitys vaatii saapumistunnuksen, mutta kun posti ei ole toimittanut sitä, niin ei sitä tulliselvitystä pysty tekemään..eli ei kait seurantakoodi  ole saapumistunnus ?

Jos sille on Postin systeemissä toimiva seurantakoodi, niin sillä voi tullata. RC osat löytyy valmiilta listalta, ei tarvitse etsiä taric-koodeja...

OK, kiitos, näyttäisi tullaus onnistuvan kuitenkin sillä lähetystunnuksella = saapumistunnus.. Mutta kyllä sen postipeten kannastaisi keskittyä postihommiin, ja jättää hoivatyöt ja ruohonleikkuut muille, kohta kait posti joudutaan viemään itse vastaanottajalle saakka, kun ei enää paketin tuloilmoituksiakaan jaeta, vaan asiakkaan pitää itse seurata paketin kulkua  :shocked:

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #11 : 11.11.17 - klo: 22.59 »
Joo noin 10 kunta ostosta olen eBayssa tehnyt.kaikki toiminut hyvin.tulleja en ole maksanut voi olla että ei ois tarvinnutkaan(en ole asiaan kiinnittänyt huomioo).mielestäni varsin hyvä/monipuolinen paikka ostaa jos ei ole kiire.olen ostanut toistaiseksi rc mp ja pleikka tavaraa.

Kuten edellä on jo mainittu niin kannattaa huomioida toimituskulut.ja kysyä mahdollista toimitusta,vaikka se ei olisi mahdolliseksi ilmoitettu.itse ainakin sain toimituksen vaikka ilmon mukaan Suomeen ei ollut toimitusta.

Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #12 : 12.11.17 - klo: 11.15 »
Olen tilaillut RC -tavaraa ja suurimman osan Kiinasta ja alle tullausrajan. Toimitusajat 2,5-5 viikkoa. Yhden RC veneen olen myös tilannut -eikä jäänyt tulliin. :azn: Hyvinä puolina koen laajan valikoiman, helppouden ostaa, halpuuden ja halvat toimituskulut (yleensä 0 EUR). Huonoina puolina toimitusaika ja toimitusten seuranta. Palautukset ovat sujuneet hyvin eli rahat tulleet nopeasti, mikäli tavaraa en ole saanut jostain syystä.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa gmckwcc

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #13 : 14.11.17 - klo: 18.52 »
Niin ja huomio! Englantihan ei sit kai enää kuulu Euroopan Unioniin,että yllätyksiä voi tulla

Poissa TimoJ

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ebay kokemuksia?
« Vastaus #14 : 14.11.17 - klo: 19.39 »
Niin ja huomio! Englantihan ei sit kai enää kuulu Euroopan Unioniin,että yllätyksiä voi tulla

Kyllä kuuluu. Se tuntuu olevan pitkä eroprosessi. Eikä tavaroiden tullaus välttämättä tuonkaan jälkeen muutu, sitä ei tiedä millaisia kaupan ehtoja ne neuvottelee.
Traxxas X-Maxx 8S, Traxxas Summit 1/10 (Castle MMX & Hobbywing 2200), Tamiya The Fox