Vertical Hobby

Kirjoittaja Aihe: Tamiya M07  (Luettu 4452 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tamiya M07
« : 08.01.18 - klo: 19.28 »
Tämän julkaisusta kulunut nyt noin puolisen vuotta, mutta ei ole juuri juttua missään miten toimii tai mitä kannattaa heti uutuuttaan hankkia hop-up osina perusvaivojen paranteluun. Havaitsin ettei ole topicciakaan tälle luotu, joten jostain alettava. Itse harkinnut M07 ostamista, mutta toistaiseksi jarrutellut investointia, koska tietoa ei oikein ole missään. Edes kunnolla englanniksi. Hankintahinta on m05- sarjalaisiin nähden aika korkea perusversiollekin, mutta ilmeisesti on hintansa väärti sen mitä netistä lukenut. Ilmeisesti pystyy suoraan laatikosta ajamaan kilpaa ihan mallikkaasti.

Kommentteja ja spekulaatioita kyseisestä automallista saapi jatkella tähän. Itsellä ei ole toistaiseksi vielä kokemusta näistä, joten jos vaikka joku auton omistava raottaisi sanaista arkkuaan :)
Team C TR8E, Kyosho Scorpion mk5 (elvytettynä remaken osilla), Xray T4 (2013)

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M07
« Vastaus #1 : 08.01.18 - klo: 20.29 »
No tässä just kirosin tuota M-05:ttä. Loputon rahakaivo vaikka ostin alkujaankin sen muka-parhaan version, olisinpa itsekin M-07:n ostanut. Ainakin rctechin forumilta löytyy M-07:sta aika paljon juttua (enkuksi tietenkin). Kumma vaan kun kyselin näiden eroista siellä niin kaikki kommentit keskittyi lähinnä ajettavuuteen, eivät alkujaan maininneet että M-05 vaan hajoaa käsiin.

Poissa macman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M07
« Vastaus #2 : 08.01.18 - klo: 22.00 »
No eihän nuo autot minun mielestäni muuten eroakkaan toisistaan kuin ajettavuudeltaan?
Samaa Tamiyan leluauto muovia ovat molemmat ja aika pitkälti samat osat kannattaa kestävyyden kannalta vaihtaa molempiin autoihin.

M05:seen Iskarit, ohjauspalat, ohjauslinkistö ja omasta mausta riippuen diffiin kiristyssarja tai öljy malli tilalle.

M07:aan iskarit , ohjauspalat, ohjauslinkistö ja difiin ilmeisesti kannattaa vaihtaa metallirattaat?

M05:sen versio kakkosen runko on tosin kovissa mälleissä aika heikkoa tekoa ja katkeaa ilmisesti kovin helposti vaihteiston vierestä.

07:n tukivarsi geometria onkin sitten jo aivan eri juttu. Pitkät tukivarret tekevät autosta helpomman ajaa ja ehkä hieman helpomman säätää.

Sen verran monta vuotta on tullut jo tuolla M05:lla kisattua ettei se nyt ihan tuosta vaan käsiin hajoa  :shocked:


Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M07
« Vastaus #3 : 08.01.18 - klo: 23.48 »
M07 näytti saavan jopa kuuladiffiä tai sitten vaan ne metallisisäosat täydellisenä mikä varmasti lisää kestävyyttä ja tarttee harvemmin elvyttää. M07 on ainakin sanottu olevan nimenomaan ajogeometrialtaan m05 parempi ja lähtökohtaisesti siinä on huomattavasti toimivampi alusta, josta saadaan m05 parempi kun opitaan kunnolla säätämään. Tiedä sitten milloin tuo oikeasti tapahtuu, koska m05 on ajettu niin paljon, että sitä ajaneet tietää kyllä miten sitä alustaa säädetään ja mihin se kykenee (tai näin mä ainakin oon asian ymmärtänyt). M05 voimansiirto on ymmärrykseni mukaan lähtökohtaisesti aika karkea (ja päivitettävissä toki), kun taas m07 on jo valmiiksi nivelletyt vetarit ja optiona on tuplanivelvetarit, jotka tekee voimansiirrosta väkisinkin tasaisen. Tasaisesti joka tilanteessa välittyvä veto pyörille näkyy kyllä varmasti kierrosajoissakin. 

M07 osalta hinta kyllä aika räikeä. Varsinkin sellaiselle, joka on vasta aloittelemassa, niin hinta kohoaa yllättävän paljon kaikkien erikseen hankittavien tarvikkeiden ja muiden juttujen osalta. Jos aiemmin on omistanut m05, niin loikka m07 ei taas kirpase niin paljon kun on jo valmiiks elektroniikka, renkaita, vanteita ymsyms. Aivan perus m05 kun ei maksa 150e enempää ja siihen tarvikkeet päälle niin liikutaan varmaan jossain 250e-300e hujakoilla jos ei tartte radioita erikseen hankkia. Tää voidaan tietty myös lukea siten, että Tamiya on halunnut tehdä M07 enemmän sellaisen rakennettavan kilpapelin kuin massa-auton joilla ajetaan edullisesti kisaa. Tietynlaista profilointia tuokin. M06 ja M05 eri versiot on edelleen mallistossa ainakin ulkomailta todella hyvin saatavissa ja hankintahinnat maltillisia.

Mulla kun on muitakin härveleitä tuolla hyllyllä ja niissä on erilaisia muoveja käytetty, niin kyllä muovi kestää nykyään yllättävän hyvin kovia mällejä. Varsinkin tossa 1:8 buggyssa kesällä saa heittää aivan tajuttomia voltteja eikä ole vielä edes takasiipi hajonnut kertaakaan. Talvella meininki sitten eri pakkasella. Kovimmat muovit kärsii silloin todella helposti. Heikoimmat kohdat kyllä löytyy äkkiä jos oikein kovasti antaa kyytiä ja sit oppii pitämään tiettyjä osia varalla.
Team C TR8E, Kyosho Scorpion mk5 (elvytettynä remaken osilla), Xray T4 (2013)

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M07
« Vastaus #4 : 09.01.18 - klo: 10.07 »
No siis, mullahan tosiaan M-05:stä murtui toinen etuhubi jo kasatessa, ekassa kisassa jossa ajoaika oli yhteensä ehkä 25min murtui takahubi vaikkei mitään kunnon tällejä edes tullut. Ihan pilipalimuovia, sanoi muut mitä sanoi :grin: Eli muovi kyllä voi kestää, kestää mullakin muissa autoissa, mutta M-05-muovi ei vakuuta :wink: Vakio-M-05 toki on edullinen ja voihan sillä ajaa, mutta kestää mitä kestää, ja onhan se aika tuhnu kun ei ole kuulalaakereita ja surkeat iskarit. M-07:n muovia en itse ole päässyt käpistelemään, mutta tuolla rctechin foorumeilla sain käsityksen että sen muovi pitäisi olla ihan erilaista? Jos ei, niin huonompi homma.

M-07:nkin saa ajovalmiiksi tuohon noin 300 euroon. Itse auton sais Racing Factoryltä ainakin tällä hetkellä hintaan 170€. Mun comppi-M-05:ssä on 25€ nopari, moottori kans maksoi jonkun 26€, korin saa alta 20€, servosta maksoin vissiin kokonaista kympin... sitten ne renkaat sen jotain 35€ tai sinne päin. Tuosta tulis ~286€ äkkiä laskettuna. Siihen edullinen radio vielä niin good to go. Täytyy vaan tietää vähän että mitä ja mistä ostaa. Suomesta jos pelkästään ostaa niin sitten tulee vähän hintavammaksi, ellei sitten käytettyjä hommaa. Niin, verokkina nyt on mennyt kaikkineen (pl. radio/vastari) tuohon M-05:een jo yli 350€ koska lähtökohtana oli tosiaan "paras" R-versio johon on sitten tuota alumiinia pitänyt ostaa.

Olen tässä tosiaan ensi kaudeksi pohtinut tuota M-07-hankintaa että saisin siitä comppiauton ja M-05 menis classic-puolelle. Tarvitsisin auton itsensä lisäksi vain korin ja nuo harjalliset classic-sähköt, muu löytyisi ennestään.

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M07
« Vastaus #5 : 09.01.18 - klo: 11.07 »
no kuten mainitsit niin auton saa varmaankin ihan kohtuurahaan nippuun mutta ns. starttipaketti eli renkaita ja vanteita varalle, ohjausservo, kuulalaakerit (ilman ei tartte ajaa kyllä mitään rc-autoa), harjattomat sähköt mulla must have (halvimmat luokkaa 50€ motti&esc), pari hop-up osaa heti alkuun yms. niin hinta lähtee yllättävästi lapasesta. m07 vaatii koriksi vähintään 225mm wheelbase kopan joita löytyy vähempi tarjolla superhalvalla. Rungon katoin suomesta ja loput osat ulkomailta (rcmart) uutena siten, että sillä saa ajaa mini comppiluokassa kisaa. Tuolloin ostoslistalle eksyi mm. eri pinionia ja niitä kisaluokiteltuja renkaita, inserttejä yms. Tietty jos haalis pikkuhiljaa palikoita käytettynä niin säästäähän siinä aina selvää rahaa :)

Kävi muuten mielessä että jos se sun m05 on pitkään seissyt varastossa ennen myyntiä niin muovihan vanhenee ja sitä myötä heikkenee. Väärin säilytettynä ottaa vielä entistä enempi siipeensä eli jos on säilytetty semmosessa paikassa missä aurinko päässyt porottamaan, niin se vie kyllä muovista niin sanotusti mehut. Tämä on myymälässäkin täysin mahdollista..
Team C TR8E, Kyosho Scorpion mk5 (elvytettynä remaken osilla), Xray T4 (2013)

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M07
« Vastaus #6 : 09.01.18 - klo: 12.33 »
Niin no, tiedä sitä mitä RCM sille kitille oli tehnyt kun noin hajoilee :wink:

Mutta jos comppiminiä miettii niin ei siitä halpis-M-05:stä sähköistäkään jää mitään käyttöön, joten lähinnä renkaat + runko + kori. M-07:ään verraten puuttuu mm. ne öljyiskarit, säädettävä diffi ja kuulalaakerit. Sitten pro-versio missä olis öljyiskarit ja kuulalaakerit mutta puuttuu kori ja se öljydiffi on jo samaa hintaluokkaa kuin M-07. Eli vähintäänkin aika samoissa hinnoissa liikutaan lopulta molempien kanssa jos oikeasti kisa-autoksi asti haluaa, en näe eroa mitenkään merkittävänä. Plus M-07:ssä kaikki modernimman suunnittelun edut. Koppaa saanee halvalta Äänekoskelta, ja itse kyselin tuota Hobbykingin 2001 Cooperin sopivuutta. Päällisin puolin en keksinyt siitä miksei olisi sarjasääntöihin sopiva, mutta saa nähdä ottaako asiaan joku kantaa jossain vaiheessa.

Joka tapauksessa ei voi kuin päätään pudistella tän Mini-projektin hinnalle kun vertaa tuohon touring-autoon, johon on mennyt myös sen n. 320€ mutta siinä on parin ei-niin-pakollisen päivitysosan lisäksi varaosiksi kokonainen toinen auto (joka siis on Turnigy TD10 v2, eli 3racing Sakura XI Sportin klooni) ja korit ja sähköosat sekä VTR- että TSP-10-luokkiin. Kisarenkaat tosin vielä puuttuu, treenirenkaita on kaksi kierrosta. Mutta ennen kaikkea auton ja osien laatu on oikein hyvä, hintaisekseen ihan törkeän hyvä. Jos vain pakolliset osat laskee, niin TSP-10-kelpoinen auto kisarenkaat (ja radio/vastari) poislukien 164€. Ei nää Tamiyat oikein tunnu hyvältä diililtä verraten.

Ja Tamiyaan vielä liittyen FF-03-autoakin harkitsin FWD-luokkaan toiselle Minille vaihtoehtona, mutta en tiedä olisko sekään sitten ilman massiivisia päivityksiä mistään kotoisin. Totesinkin että taitais olla vaikka 3racing Sakura FF-sarjalainen lopulta parempi diili jos sille polulle lähtee. Harmi vaan kun noita kittejä saa Euroopasta niin huonosti ja autokittien postimaksut RCMartilta ovat niin kovat, pieniä varaosia sieltä saa kyllä kivasti. Mutta isoin ongelma tässäkin on että FWD-kisasarjan toteutuminen noissa kerhokisoissa ei ole varmaa. Johan mulla tuo VTR tosiaan ois toisen luokan ajamiseen jos vaan ei olis kuollut luokka. Mini kun on se turvallinen valinta ajajamäärien puolesta, mikä lie siinä sitten on se viehätys.

Noh, eksyinpä näköjään ehkä taas vähän aiheesta  :embarrassed:

Poissa Flameball

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M07
« Vastaus #7 : 09.01.18 - klo: 17.13 »
no mut hyvä kun eksyit. aloin rapsutteleen päätä ton turnigyn osalta just nyt. se tosin tarkottais, että ajelut pitäs hoidella esim. vtr:n puolella. mutta joo ei tuosta sen enempää tässä.
Team C TR8E, Kyosho Scorpion mk5 (elvytettynä remaken osilla), Xray T4 (2013)

Poissa petterival

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya M07
« Vastaus #8 : 17.03.18 - klo: 22.15 »
Ostin m07 minin ja kasasin sen ns. L mallin mukaan eli pidempänä. Laitoin skyrc:n leopardin comppiluokkaan sopivan moottorin ja siihen skyrc:n escin. Servona toimii ehkä vähän järeäkin 23kg:n powerhd tähän käyttöön...mutta autossa ei vielä ole mitään hopup osia. On käyty ajamassa muutamia kertoja ja voin sanoa suoraan, että ON saanu osumia eikä vielä ole hajonnut kuin yksi kori. Hopup osia saa ainakin rcmartista ja ebaysta....suosittelen.

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Tamiya M07
« Vastaus #9 : 18.03.18 - klo: 17.32 »
Ohjauspalat kannattaa vaihtaa alumiinisiin, voi suorastaan sanoo ihmeeks jos ne on pysyny sulla ehjänä :laugh:

Rcmartti on hyvä ja jos haluaa ilman posteja, niin tilaa suoraan 3racingiltä.
Schumi Mi5, XRay X12, Sakura FF+Zero, Tamiya mini M03R+M05V2Pro+M05V2R+M07, Buri-racer, Axial Yeti.