Kirjoittaja Aihe: Kerhokisat;FWD/VTR/Mini Classic/M-Chassis Comp YhteisToiminta keskustelu  (Luettu 37065 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Nyt viimeisen kerhokisan (Joensuu) jälkeen tutkin esilletuotua ongelmaa ; jopa 3 tuntia odottelua ja vähäistä ajomäärää kisailijoiden kesken .......
Laskennallisesti Classic/Comp. luokissa ajetaan seuraavasti:
2 x reenit    =  10min.
3 x alkuerä  =  15min
A-finalistit        +3 x 8/10min
Muut finalistit      1 x 8/10min
Elikkäs A-finalistien ajoaika yht.  Classicissa   49 min.
                                                Compissa     55 min.
Muiden finalistien ajoaika (ellei nouse)  Classicissa   33 min.
                                                          Compissa    35 min.
Elikkäs ns.parhaat saa siis myös ajaa eniten .....

Tämä olisi helpoin tehdä ilman nousu-mahdollisuutta ... mutta mahdollisesti myös niin , että A-finaalin lisäksi ajettaisiin ns. pudonneiden finaali eli käytännössä sijoista 11. eteenpäin ,  jossa sitten määräytyisi lopullinen sijoitus..... vaikkapa kaksinkertainen finaali ajettaisiin A-finaalien rinnalla ....
Ja samalla se toisi ajoaikaa tasaisemmin kaikille.... sekä olisi vielä jotain panosta sijoituksesta. Asettaa tietysti lisätyötä kierroslaskentaan ....... 

Sitten toinen asia , joka varmasti tulee vaikuttamaan jatkossa :
Kun luokkia onkin 4 ; Classic, Comp , FWD ja GT2000  eli aikataulullisesti eipä taida päivä riittää , jos osallistujamäärät/luokka  "mineissä" nykyluokkaa + FWD:kin ajetaan eli <10 kuskia + GT2000 >10 kuskia.

No mutta katsotaan ... ja mietitään ......

 :cool: Barbie :cool: 
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Miten usein tällä kaudella on tuo A-finaali ollut kolminkertainen? Äänekoskella missä itse olin mukana oli kaksinkertainen, oletin sen olevan yleisempi kun on sääntöjen minimi. Mutta jos kolminkertainen on yleisempi, niin onhan tuo erotus sitten vielä suurempi kuin oletin :shocked:

Päivän pituuteen jatkossa tosiaan tietysti vaikuttaa nuo turistiluokat jos niihin nyt (toivottavasti) sitä väkeä riittää.

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Mielestäni 1 treeni kierros riittää. Se antaisi muutaman minuutin loppupäivään. Ja jos kalusto on ok(ei tarvii säätöä) ja kunnossa (ei ole rikottu) niin kyllä erä väliäkin voisi harkita lyhennettäväksi. Oliko Joensuussa 1h,mielestäni olisi pärjätty 45-50 minnuutilla. Useemmanluokan kuskeille vähän lisähaastetta toki.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Miten usein tällä kaudella on tuo A-finaali ollut kolminkertainen? Äänekoskella missä itse olin mukana oli kaksinkertainen, oletin sen olevan yleisempi kun on sääntöjen minimi. Mutta jos kolminkertainen on yleisempi, niin onhan tuo erotus sitten vielä suurempi kuin oletin :shocked:

Päivän pituuteen jatkossa tosiaan tietysti vaikuttaa nuo turistiluokat jos niihin nyt (toivottavasti) sitä väkeä riittää.

Juu , samaa itsekin olen ihmetellyt ... missä vaiheessa A-finaalista on tullut 3-kertainen ......
Täytyypä tutkia .. asiaa ....
Tutkinta ja mietintä jatkuu ....

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Näyttäisi siltä , että ainakin Äänekoskella ja Kouvolassa ajettiin A-finaalit kaksinkertaisena , ja Eurajoesta en saanut tulosten perusteella selvää , mutta videot on Compin A1 ja A2 finaaleista , joten taisipa olla sielläkin ..
(Macman varmaan varmistaa asian..) ..... Ite olin paikalla......mutta tää on tää ikä ... ja osa-aika dementia .....

Jos näin oli , niin pitää kiinnittää huomiota asiaan kisoissa .....

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Oman muistikuvani mukaan Eurajoella ajettiin A-finaali kaksinkertainen.

Ja mitä tulee tuohon ajoformaattiin niin FTT:ssä on käytössä yksinkertainen, tasapuolinen ja kilpailijoiden sekä ajanottajan kannalta toimiva systeemi.
Toinen vaihtoehto voisi olla jonkun näköinen jokkis systeemi missä jokainen lähtö ajettaisiin kilpaa. Parhaat nousisivat ylöspäin seuraavaan finaaliin ja häviäjät ajaisivat keräilyeriä.
Ja kaikki lähdöt lähdettäisiin samalta viivalta myös A-Finaali...
Ehkä lähtöpaikka voisi olla määrätty.
Tosin en tiedä tukeeko Myrcm softa mitään tällaista ajojärjestelyä?  Muutenkin talkooväkeä on vaikea saada joten pitäisin tämänkin homman mahdollisimman simppeliä.

Poissa vlle

  • JoeUa RC
    • Profiili
Mites reedyrace tyyppinen formaatti? Olisi periaatteessa kohtuu lähellä tuota ja kaikki saisi ajaa about yhtä paljon

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Mites reedyrace tyyppinen formaatti? Olisi periaatteessa kohtuu lähellä tuota ja kaikki saisi ajaa about yhtä paljon

Nähdäkseni vaatii tietyn määrän osallistujia > jotta erät tulee täyteen>kaikki erät tasapuolisia ......
Tai sit pitää tehä ihan omat kaaviot ......

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Stinde

  • RSRCA
    • Profiili
Näin ajanottajan näkökulmasta... Ei liikaa säätöä/spesiaalia, jota softat ei tue.
Eli kannattanee jutella henkilön kanssa jolla on syvempää tuntemusta ajanottosoftan mahdollisuuksista

-Timppa
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Näin ajanottajan näkökulmasta... Ei liikaa säätöä/spesiaalia, jota softat ei tue.
Eli kannattanee jutella henkilön kanssa jolla on syvempää tuntemusta ajanottosoftan mahdollisuuksista

-Timppa

Juu .... juurikin niin.

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Talvikausi lähestyy (sehän alkaa heti Juhannuksen jälkeen ) ja heittäisin mietittäväksi sääntöehdotuksia:
1. Compissa BRZ-kori ei olisi enää sallittu, syy: selkeästi ylivoimainen ajettavuudeltaan (tuli todistettua esim. 4H Endurancessa) ja selkeästi "vääränlainen" ulkonäkö (ei sovi brandiin).
2. Classicin testattu harjaton moottori/säädin otettaisiin käyttöön.


Näppisralli alkakoon !!!

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Kysymys koskien kohtaa 2.

Mikä kone/säädin?
kuka myy?
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Moottori:
HobbyWing QuicRun 3650 SDG2  13,5T , EuroRC:tuotenr: 30404310      ovh. 54,94
HobbyWing QuicRun 10BL60 sensored   , EuroRC:tuotenr: 30108000      ovh. 41,21

Käyttö ilman sensoria , ja tehdasasetuksilla.

Yhteishinnaksi : 96,15 , josta saa kerhot yleensä -10% , netto siis 86,53e luokkaa ....

Tarkistan vielä illalla ..... kokeilu säädin/moottori kotona ....

Että näin.

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Kysymys kohtaan 2. Miksi Hiilikone haluttaisiin vaihtaa harjattomaan ? Onhan se tietenkin toimintavarmempi ja huolettomampi. Toisaalta nopari ja kone menee uusiksi jonka seurauksena kustannukset nousee. Kärsii ajatus helposta ja halvasta luokasta , jota Classic Mini on nyt edustanut. Auto on kuitenkin ollut kilpailukykyinen lähes suoraan paketista ja on sisältänyt koneen ja säätimen ( säädin ainakin joissakin paketeissa mukana ). Jatkossa siis joutuisi laittamaan rahaa kiinni lähes toisen Minin verran, jos mielii kilparadalle ? Ei se varmasti ole ylitsepääsemätöntä, mutta omien kokemusten perusteella Mini on toiminut monelle lajia aloittavalle ensiautona juurikin huokean hinnan ja kestävyyden sekä varaosasaannin takia. Mielestäni Classic-sarjan pitäisi jatkaa myös sellaisena
« Viimeksi muokattu: 28.06.18 - klo: 07.27 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Stinde

  • RSRCA
    • Profiili
1.  Toinen tykkää tyttärestä... toinen äiteestä...ja joku jopa molemmista  :shocked:

2. Kuten tuossa edellä jo mainittiin.. sisääntuloluokka , kustannukset soisi olevan minimissä.
   - harjalliset noparit on romurautaa... markkina-arvo 0
   - harjallisia koneita lienee vielä Kerhosalkussa runsaasti
   - uusia harjallisia koneita löytyy vielä markkinoilta HALVALLA.. hoppykunkusta saa Maputsia muutamalla eurolla. ( Rane testas sellaista viime talvena ja hymy huulilla tuli ajajakorokkeelta alas.. eli ei ollut susi )

Vaikka itse en viime talvikaudella klassikkia ajanutkaan, niin jotenkin tahtotila luokan ennallaanpysymisen puolella.
Vauhdillisestihan ei lienee juuri eroa ollut...muistaakseni... se depenttia täälläkin pukkaa pikku hiljaa
Korisääntöhan on klassikissa OK.

-Timppa
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

Poissa kapo

  • Jäsen
    • Profiili
Classicia ajeltu muutamia kausia. Vain kerran kone pettänyt..konkka irronnut ja häiriöitä siitä johtuen.
Salkusta löytyy 2-uutta konetta ja 3-vähän ajettua. Nopareita 4kpl , joita ei toivoisi joutuvan hyllyttämään.
En vastusta harjattomia, koska sellainen löytyy comppiin. Onko tarkoitus kieltää hiilellisten käyttö, jos
Harjattomat tulee? Vai sallitaanko molemmat nopeuden pysyessä suht samoina?
Mikäli harjallisia ei sallita, niin en ole uudituksen peukuttaja.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Elikkäs nykyisen koneen rinnalle eli kumpikin sallittaisiin.
Ja ensi mattokausi tuo sitten esiin "ns.todellista dataa" niin koneista kuin kuskien päästäkin ...

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Kysymys kohtaan 2. Miksi Hiilikone haluttaisiin vaihtaa harjattomaan ? Onhan se tietenkin toimintavarmempi ja huolettomampi. Toisaalta nopari ja kone menee uusiksi jonka seurauksena kustannukset nousee. Kärsii ajatus helposta ja halvasta luokasta , jota Classic Mini on nyt edustanut. Auto on kuitenkin ollut kilpailukykyinen lähes suoraan paketista ja on sisältänyt koneen ja säätimen ( säädin ainakin joissakin paketeissa mukana ). Jatkossa siis joutuisi laittamaan rahaa kiinni lähes toisen Minin verran, jos mielii kilparadalle ? Ei se varmasti ole ylitsepääsemätöntä, mutta omien kokemusten perusteella Mini on toiminut monelle lajia aloittavalle ensiautona juurikin huokean hinnan ja kestävyyden sekä varaosasaannin takia. Mielestäni Classic-sarjan pitäisi jatkaa myös sellaisena

Perustelut harjattomalle löytyy tuolta muutaman kommentin päästä......
Ja tuo "rahaa joutuu laittamaan lähes toisen Minin verran" on höpö , höpöä. Kisakuntoinen Classic (uusi) on arvoltaan väh.n.200e sis. kuulalaakerit , kunnon iskarit , vetarit , kiristyssetin yms. .... Kirjoittaessa tulisi pysyä ainakin realismissa.
Että näin.

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Classicia ajeltu muutamia kausia. Vain kerran kone pettänyt..konkka irronnut ja häiriöitä siitä johtuen.
Salkusta löytyy 2-uutta konetta ja 3-vähän ajettua. Nopareita 4kpl , joita ei toivoisi joutuvan hyllyttämään.
En vastusta harjattomia, koska sellainen löytyy comppiin. Onko tarkoitus kieltää hiilellisten käyttö, jos
Harjattomat tulee? Vai sallitaanko molemmat nopeuden pysyessä suht samoina?
Mikäli harjallisia ei sallita, niin en ole uudituksen peukuttaja.

Oliskos sitten , jos/kun hiilikoneet ja harjattomat sallittaisiin rinnakkain, ja pidetään finaalien pituudet ennallaan eli 8 min. , näin mentäisiin nyt mattokausi ..... jos asiassa ilmenee negatiivisia seikkoja, pohditaan sitten uusiksi.
Eli ne, jotka haluavat ottaa tämän "riskin" ottavat sen vapaasta tahdostaan .....
Riski ei mielestäni ole suuri , koska säädin ainakin on hyvin kelvollinen Comppiin ....

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Miksi moottorina ei käytetä TSP:ssä hyväksi todettua?
Hobbywing XeRun JUSTOCK 3650SD G2 - 13.5T - FTT prostock 30408005

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Sen enempää ottamatta kantaa classicin moottori asiaan niin äkkiseltään tuo Petskun ehdottama prostock
kone tuntuisi huomattavasti järkevämmältä saatavuutensa, hintansa ja mahdollisesti käytettyjen moottorien saatavuuden kannalta. Suorituskyky onkin sitten jo kovasti toinen asia ja se miten moottori toimii ilman sensorillista säädintä?
Compissa vapaa sensoriton säädin on toiminut vuosikausia mainiosti miksei myös classicissa?


Toinen minejä koskeva asia on ajosysteemi. Tästä olikin jo alustavasti puhe viimekauden päätteeksi.
Allekirjoittaneella oli tähän jo alustava ehdotuskin ja taulukkokin tehtynä , mutta bittiavaruus lienee sen niellyt kun en sitä löytänyt?
Pitää istahtaa koneelle ja vääntää uusi ehdotelma.
Pääajatus kuitenkin oli, että vähennettäisiin finaalista nousijoiden määrää 1-2 nousijaa riippuen kuskien määrästä ja siten että viimeiseen finaaliin jää aina vähintään viisi kuskia(hiukan kisaa sielläkin ja riittävä määrä nostajia seuraavaan erään). Nousijalla ei olisi nostopakkoa seuraavassa erässä.
Vain ensimmäisellä finaali kierroksella olisi nousumahdollisuus. Sen jälkeiset finaalikierrokset ajettaisiin samalla miehityksellä. Näin alemmatkin finaalit saisivat ajaa saman määrän finaalikierroksia ja ajoformaatti olisi ehkä sovitettavissa paremmin normi FTT ajokaavioon mukaan. Tietenkin vain pidemmällä erävälillä kun finaalit ovat joko 8 tai 10min.

Olikohan Gt2000 luokassa jotain...?

1. Etuvedot mukaan 17.5T koneella vapaalla ennakolla ? Muuten samat säännöt paino, kori ym.
2. Kori sääntöä voisin hieman säätää...ehkä...korilista olisi vain neuvoa antava GT suuntaan pois sulkematta "väriläiskiä".

Näitä pitää hieman miettiä syvemmin ehdotuksia kuunnellaan.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Miksi moottorina ei käytetä TSP:ssä hyväksi todettua?
Hobbywing XeRun JUSTOCK 3650SD G2 - 13.5T - FTT prostock 30408005

Varmaankin siitä syystä , että konetta ei ole testattu ..... mutta tuo mainitsemani combo on ; ja hyväksi todettu !! Paperilla kaikki näyttää samalta , live-testi kertoo sitten todellista dataa ....

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Miksi moottorina ei käytetä TSP:ssä hyväksi todettua?
Hobbywing XeRun JUSTOCK 3650SD G2 - 13.5T - FTT prostock 30408005

Varmaankin siitä syystä , että konetta ei ole testattu ..... mutta tuo mainitsemani combo on ; ja hyväksi todettu !! Paperilla kaikki näyttää samalta , live-testi kertoo sitten todellista dataa ....

 :cool: Barbie :cool:

No miksi tuota ei ole testattu? Mielestäni olisi järkevää käyttää moottoria joka on todettu hyväksi ja niiden saatavuus on taattu ja käytettyjäkin alkaa löytymään markkinoilta, jos sellaisen haluaa ostaa.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Miksi moottorina ei käytetä TSP:ssä hyväksi todettua?
Hobbywing XeRun JUSTOCK 3650SD G2 - 13.5T - FTT prostock 30408005

Varmaankin siitä syystä , että konetta ei ole testattu ..... mutta tuo mainitsemani combo on ; ja hyväksi todettu !! Paperilla kaikki näyttää samalta , live-testi kertoo sitten todellista dataa ....

 :cool: Barbie :cool:

No miksi tuota ei ole testattu? Mielestäni olisi järkevää käyttää moottoria joka on todettu hyväksi ja niiden saatavuus on taattu ja käytettyjäkin alkaa löytymään markkinoilta, jos sellaisen haluaa ostaa.

Tervetuloa vaan testiryhmään (omalla kustannuksella, tietysti , kuten olen asian tehnyt) ..... vaan eipä ole kiinnostusta riittänyt tähänkään asti , paitsi näppisralliin. Niinpä niin.
"No miksi"-kommentit voi jättää kirjoittamatta , jos/kun ei asialle ole itse tehnyt mitään.

 :evil: Barbie :evil:
 
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Kysymys kohtaan 2. Miksi Hiilikone haluttaisiin vaihtaa harjattomaan ? Onhan se tietenkin toimintavarmempi ja huolettomampi. Toisaalta nopari ja kone menee uusiksi jonka seurauksena kustannukset nousee. Kärsii ajatus helposta ja halvasta luokasta , jota Classic Mini on nyt edustanut. Auto on kuitenkin ollut kilpailukykyinen lähes suoraan paketista ja on sisältänyt koneen ja säätimen ( säädin ainakin joissakin paketeissa mukana ). Jatkossa siis joutuisi laittamaan rahaa kiinni lähes toisen Minin verran, jos mielii kilparadalle ? Ei se varmasti ole ylitsepääsemätöntä, mutta omien kokemusten perusteella Mini on toiminut monelle lajia aloittavalle ensiautona juurikin huokean hinnan ja kestävyyden sekä varaosasaannin takia. Mielestäni Classic-sarjan pitäisi jatkaa myös sellaisena

Perustelut harjattomalle löytyy tuolta muutaman kommentin päästä......
Ja tuo "rahaa joutuu laittamaan lähes toisen Minin verran" on höpö , höpöä. Kisakuntoinen Classic (uusi) on arvoltaan väh.n.200e sis. kuulalaakerit , kunnon iskarit , vetarit , kiristyssetin yms. .... Kirjoittaessa tulisi pysyä ainakin realismissa.
Että näin.

 :cool: Barbie :cool:

Nimeomaan realismissa. Eli jos kisakuntoinen auto on sen kaksisataa, niin vielä pitäisi jostain kaivaa lähes satanen uusiin sähköihin. Niin kuin sanoin , ei se varmasti ole ylitsepääsemätöntä mutta classic mielestäni kärsii siitä. Onhan siinä olemassa comppiluokka.Classicissa on ollut tähän asti mielestäni todella selkeät ja toimivat säännöt ja compissa myös. Tietenkin jos vakiokoneella ja säätimellä saa harrastaa , niin sehän on mukava juttu. Mutta miten kauan ,? Jos huomataan että vauhdit eivät olekaan ihan samat. Tulee vaan olo , että letkeästä classic-ministä yritetään leipoa joidenkin mieleinen luokka. Toisaalta , ei siinä mitään , kunhan ei liian isoa kakkua haukata. Classikin kustannukset alkavat vaan pian nousta niin korkeaksi, että vasta-alkaja voi ajaa stanua
« Viimeksi muokattu: 03.07.18 - klo: 12.33 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Joensuun kisassa viime talvena testasin tuota janssonin autoa, jossa combo oli paikoillaan. Itse tykästyin siihen, eikä suora nopeudessa ollut eroja.
Itse meinasin hankkia kyseisen combon, jos saa ajaa sillä ensitalvena. Sittenhän meillä on vertailu kohtaa, jos molemmilla saa ajaa. Kuski päättää itse ostaako uuden combon vai ei.

Minulta ääni uudistukselle

Kalle#92#
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Kalle puhuu asiaa. Minäkään en ole suoranaisesti comboa vastaan. Jos combo hyväksytään, niin ehdottomasti myös hiilikoneilla on saatava ajaa. Siinähän voi käydä niin, että hiilikoneet vain katoavat ja lopputulos on se, että harjattomilla jatketaan.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Kysymys kohtaan 2. Miksi Hiilikone haluttaisiin vaihtaa harjattomaan ? Onhan se tietenkin toimintavarmempi ja huolettomampi. Toisaalta nopari ja kone menee uusiksi jonka seurauksena kustannukset nousee. Kärsii ajatus helposta ja halvasta luokasta , jota Classic Mini on nyt edustanut. Auto on kuitenkin ollut kilpailukykyinen lähes suoraan paketista ja on sisältänyt koneen ja säätimen ( säädin ainakin joissakin paketeissa mukana ). Jatkossa siis joutuisi laittamaan rahaa kiinni lähes toisen Minin verran, jos mielii kilparadalle ? Ei se varmasti ole ylitsepääsemätöntä, mutta omien kokemusten perusteella Mini on toiminut monelle lajia aloittavalle ensiautona juurikin huokean hinnan ja kestävyyden sekä varaosasaannin takia. Mielestäni Classic-sarjan pitäisi jatkaa myös sellaisena

Perustelut harjattomalle löytyy tuolta muutaman kommentin päästä......
Ja tuo "rahaa joutuu laittamaan lähes toisen Minin verran" on höpö , höpöä. Kisakuntoinen Classic (uusi) on arvoltaan väh.n.200e sis. kuulalaakerit , kunnon iskarit , vetarit , kiristyssetin yms. .... Kirjoittaessa tulisi pysyä ainakin realismissa.
Että näin.

 :cool: Barbie :cool:

Nimeomaan realismissa. Eli jos kisakuntoinen auto on sen kaksisataa, niin vielä pitäisi jostain kaivaa lähes satanen uusiin sähköihin. Niin kuin sanoin , ei se varmasti ole ylitsepääsemätöntä mutta classic mielestäni kärsii siitä. Onhan siinä olemassa comppiluokka.Classicissa on ollut tähän asti mielestäni todella selkeät ja toimivat säännöt ja compissa myös. Tietenkin jos vakiokoneella ja säätimellä saa harrastaa , niin sehän on mukava juttu. Mutta miten kauan ,? Jos huomataan että vauhdit eivät olekaan ihan samat. Tulee vaan olo , että letkeästä classic-ministä yritetään leipoa joidenkin mieleinen luokka. Toisaalta , ei siinä mitään , kunhan ei liian isoa kakkua haukata. Classikin kustannukset alkavat vaan pian nousta niin korkeaksi, että vasta-alkaja voi ajaa stanua

Niin , Classic on nimenomaan sisääntuloluokka , joka perustuu helppouteen , tarkoittaa siis alustan säätöjä ja ilman sen kummempia hiporipo-osia. Kyllä väitän , ettei voi rinnastaa aloittelijaa Classic vs. turisti-stanu. Stanussa pitää tietää todella paljon alustan säädöistä, mikä ei aukea vasta , kunnes on paneutunut asiaan (ja aikaa vaatii.....) + täytyy olla myös asiaan kuuluvat välineet , on säädöissä sen verran mahdollisuuksia .....
Classic on siinä kohtaa juuri helppo , kun säätökohtia on todella vähän. Aloittelija tarvitsee ajoaikaa ennen kaikkea , ja helpolla toimivan kaluston, jotta ajotaito karttuu.....
Ei tässä tehdä luokkaa "joillekin mieleiseksi" vaan pyritään tasoittamaan eroja ja järkevin kohtuu kustannuksin. Elikkäs tässä on tarkoitus optimoida suorituskyky ja kestävyys , joka kuitenkin on pitemmällä tähtäimellä kustannustehokkaampi ratkaisu.
Mutta hyvä ratkaisu tähän kohtaan olisi tuo rinnakkais-moottoreiden käyttö  !!!!

 :cool: Barbie :cool: 
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
No ok nyt alkaa avautumaan kun rautakangesta väännetään :) ja alkaa mielikin leppymään. Muuten en nuista kustannuksista ole huolissani , muuta kuin heidän nuorten jotka itse rahoittavat harrastuksen puolesta. Onhan se totta , että harjaton on varmasti toimintavarmempi ja huoleton. Ja kyllä stanuturisti on vaikeampi, tarkoitin vaan sitä että toivoisin , ettei minin kustannukset nouse niin korkealle että samalla hinnalla ajaisi jo turistia. Pitää kuitenkin muistaa että Minit ovat leluja laatu turistiin verrattuna :)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Miksi moottorina ei käytetä TSP:ssä hyväksi todettua?
Hobbywing XeRun JUSTOCK 3650SD G2 - 13.5T - FTT prostock 30408005

Varmaankin siitä syystä , että konetta ei ole testattu ..... mutta tuo mainitsemani combo on ; ja hyväksi todettu !! Paperilla kaikki näyttää samalta , live-testi kertoo sitten todellista dataa ....

 :cool: Barbie :cool:

No miksi tuota ei ole testattu? Mielestäni olisi järkevää käyttää moottoria joka on todettu hyväksi ja niiden saatavuus on taattu ja käytettyjäkin alkaa löytymään markkinoilta, jos sellaisen haluaa ostaa.

Tervetuloa vaan testiryhmään (omalla kustannuksella, tietysti , kuten olen asian tehnyt) ..... vaan eipä ole kiinnostusta riittänyt tähänkään asti , paitsi näppisralliin. Niinpä niin.
"No miksi"-kommentit voi jättää kirjoittamatta , jos/kun ei asialle ole itse tehnyt mitään.

 :evil: Barbie :evil:

No itseasiassa viime viikonloppuna oli tytön Minis kiinni mun poro kone (kun hiili nopari hajos edellisviikonloppuna ja uutta ei löytyny äkkiä). Tosin noparina oli SP reventon R ennakoilla ja rattaana 20 pinjoni. Tuolla yhdistelmällä oli vähän turhan ärhäkkä verrattuna hiilikoneeseen. Mutta varmaan oikealla pinjonilla ja 0-ennakolla toikin on ihan jees.

Edellis viikonloppuna, kun oli hiili sähköt vielä kiinni niin ajettiin veljenkans hyvin samaa vauhtia, kun hänellä oli Minin perus nopari ja vanha porokone (orca 13,5) ja 16 pinjoni. Tuo orca lähti ehkä vähän paremmin mutkasta mutta kulku oli pitkillä suorilla hyvin tasaista.