Kirjoittaja Aihe: Osallistumis maksu korotettiin...  (Luettu 42281 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Osallistumis maksu korotettiin...
« : 06.04.18 - klo: 21.05 »
Nyt kuin korotus on tapahtunut niin mitäs mieltä on kuskit ja järjestäjät tästä.
Tullaankos tällä tavoin saamaan lisää vai vähemmän kuskeja kesän kisoissa.
Kysyn vielä että miten tämä korotus tullaan näkemään kisoissa, eikait vain nosteta hintoja antamatta mitään eteenpäin.
Kohta polttis mekkaritkin joutunee maksamaan jotta pääsee kisoihin mekkaamaan.
Toivon hartaasti että tämä ei entistä enemmän vähennä kuskeja kisoista pois...
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #1 : 06.04.18 - klo: 21.34 »
Kyllähän sitä joku varmasti rientää sanomaan että kisamaksu on pieni osa kisaamisen kokonaishinnasta, mutta väittäisin että ei sen korottaminen silti kyllä osallistumisintoa satunnaiskuskeilla ainakaan nosta. No, josko vaikka nostaisi korotuksen piiriin kuulumattomien kisojen osallistujamäärää..? :grin:

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #2 : 06.04.18 - klo: 21.50 »
Olen kyllä korotuksen puolella mikälisikäli löytynee hyvät perusteet...
Jos vain korotetaan ja ei sen enempää tarjota kuskeille niin sitten en ymmärrä..
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #3 : 06.04.18 - klo: 22.47 »
Tämän kauden turistikisojen tason lasku oli huikea verrattuna edelliseen kauteen. Osittain syynä oli raha mikä ei motivoinut kilpailunjärjestäjiä järjestää kilpaillut isolla areenalla vaan sen sijaan turistikilpailut pidettiin krossiradalla kerhon treenipaikalla. Toivottavasti tämä osallistumismaksujen nosto vaikuttaa niin että järjestetään ne kilpailut isoilla areenoilla ensi kaudella. Jos ei, niin saatan jättäytyä pois kisoista kokonaan. Minä maksan ilomielin vähän enemmän jos saan kilpailla hyvällä isolla radalla.
« Viimeksi muokattu: 07.04.18 - klo: 12.26 kirjoittanut Screwed »

Poissa Joppe75

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #4 : 06.04.18 - klo: 22.58 »
No terve😁
Oli miten oli, komppaan tota Jertzin kysymystä. En tiedä kuinka moni seuraa ”maailman” keskusteluja?
Mutta siellä keskustellaan kulujen tiputtamisesta..
Einari Wee lähtee ja innostuu kisaamisesta näiden pikkuautojen kanssa. Ensin akk alainen seura ja sit ,30€->+ 40€/luokka, nosto 10€ voi olla jollekkin se kynnys?  20€/vkonloppu. Sillä sai viime vuonna yhdet kisa renkaat. Miksi näitä nostetiin?

Eihä se hullu ole joka pyytää.
« Viimeksi muokattu: 07.04.18 - klo: 08.49 kirjoittanut Joppe75 »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #5 : 06.04.18 - klo: 23.11 »
Jori.
Kysyn näin.
Jos olis tiputettu osallistumis hintaa vaikka 5€ niin tulisko uusia kuskeja kisoihin.
Kuten nyt olen tietoinen että kisoihin ei lähdetä koska summaa nostettiin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Joppe75

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #6 : 07.04.18 - klo: 08.37 »
Jori.
Kysyn näin.
Jos olis tiputettu osallistumis hintaa vaikka 5€ niin tulisko uusia kuskeja kisoihin.
Kuten nyt olen tietoinen että kisoihin ei lähdetä koska summaa nostettiin.
Jerzi

Kyllä olisi tullu, tiedän jo nyt pari jannua ketä jättää kisat väliin. Jossain menee raja normi duunarilla..
En vaan vieläkään ymmärrä mihin toi nosto perustuu? Jos asiat olis niin kuin Kim tuossa kirjotti, asia olis bueno.
Mutta tuskin suomessa tullaan ikinä näkemään ulkokisaa jossa olis rataprofiili rakennettu edellisellä viikolla ja rata olisi kiinni ennen kisoja. Tästä kisailijat olisivat valmiit maksamaan...  Ei tyhjästä😎

Poissa VHY

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #7 : 07.04.18 - klo: 10.34 »
Kisojen ja harrastusmahdollisuuksien ylipäätään järjestäminen vaatii paljon rahaa ja työtä. Itse olen korotuksen kannalla ja toivon että korotetaan vielä lisää jos se auttaa järjestämään laadukkaita kisoja ja harrastusmahdollisuuksia.

Kuten vanha sanonta kuuluu, ei voi kuvitella saavansa mersua ladan hinnalla.

Jos se oikeasti on jollekin kiinni noin mitättömistä summista niin sitten tämä ei valitettavasti ole oikea harrastus.

Ville

Poissa Joppe75

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #8 : 07.04.18 - klo: 10.50 »
Kisojen ja harrastusmahdollisuuksien ylipäätään järjestäminen vaatii paljon rahaa ja työtä. Itse olen korotuksen kannalla ja toivon että korotetaan vielä lisää jos se auttaa järjestämään laadukkaita kisoja ja harrastusmahdollisuuksia.

Kuten vanha sanonta kuuluu, ei voi kuvitella saavansa mersua ladan hinnalla.

Jos se oikeasti on jollekin kiinni noin mitättömistä summista niin sitten tämä ei valitettavasti ole oikea harrastus.

Ville

Ymmärrän täysin tuon osallistujamaksun korotuksen jos kisanjärjestäjä tekee kovaa duunia kisojen eteen. Esim, nyt vaikka mitä Joensuun porukka teki. Vuokraa hallin, kasaa radan, hoitaa kisailijoille ruokailut ym. Mutta sit on näitä ”normi” suomen kisoja joissa on kiinteärata ja ei edes vaivauduta muuttamaan profiilia kisapäivänä. Kun se on niin työlästä.  Mutta onnex maailma on valintoja täynnä..

Take the money and run :cool:

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #9 : 07.04.18 - klo: 12.22 »
Tässä tullaan mun mielestä taas siihen kysymykseen että järjestetäänkö kisoja kerhoille vai kuskeille? Ilman kerhoja ei ole kisoja mutta ilman kuskeja ei vastaavasti ole kerhoja.
Miettiköhän kukaan sitä että jos maksua olisi laskettu niin olisi todennäköisesti tullut lisää kuskeja ja myös lisää rahaa kuin että nostetaan maksuja ja kuskimäärät vähenee ja summa pysyy samana.
Varsinkin kasiluokassa jossa FO lopetettiin että saadaan lisää kuskeja sm kisoihin niin mun mielestä maksujen nosto ei ainakaan kannusta siirtymään sm kisoihin.
Joo, vain 40€ nousee per kuski kisamaksut yhteensä kesässä 1/8 luokassa mut jossain raja tulee monilla vastaan. Tai sit mä olen vaan liian köyhä harrastamaan tätä lajia. Pitää sit varmaan ostaa monsteri ja siirtyä sorakuopille ajamaan ensi kesänä.
Ja niinkuin Joppe sanoi ymmärrän noston jos kisoihin panostettaisiin enemmän ja kisat tehtäisiin kuskeille eikä järjestäjälle.
Maailmalla tosiaan on toinen suunta menossa ja kisamaksuja ja esim rengaskuluja halutaan karsia että kaikilla olisi mahdollisuus harrastaa ja ajaa kilpaa.
Itseeni tämä ei nyt vaikuta vaan ajan kaikki kisat silti mut jos tieto olisi tullut aikaisemmin olisin harkinnut asiaa enemmänkin.
Team associated RC8B3.1

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #10 : 07.04.18 - klo: 12.29 »
Tässä tullaan mun mielestä taas siihen kysymykseen että järjestetäänkö kisoja kerhoille vai kuskeille? Ilman kerhoja ei ole kisoja mutta ilman kuskeja ei vastaavasti ole kerhoja.
Siinä vaiheessa kun kerhot kokee ettei työstä saada riittävästi rahallista hyöytyä, häviää kilpailunjärjestäjät pikku hiljaa. Tätä ongelmaa on jo ollut ratapuolella.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #11 : 07.04.18 - klo: 13.24 »
Moi,

Tämä on pirunmoista tasapainoilua, mikä on oikea maksu mistäkin. On erittäin vaikea sanoa tuoko pieni korotus lisää rahaa vai vähemmän. Jokaisella on tästä aina omaa "factaa" olemassa.

Factaa on myös se, että hyvät olosuhteet vaativat rahaa. Esim. meillä on  talvikaudella 3 kiinteää kilparataa joka päivä aamusta iltaan harrastajien käytössä samoin kesällä. Kk-maksu on 50€/kk Onko se liian paljon vai liian vähän, vaikea sanoa? Kisat tuovat budjetista oman osuutensa, n.20%, joten osallistumalla kisaan tuet myös tavallaan harrastepaikkojen olemassaoloa. Eli kisamaksut eivät välttämättä korreloi suoraan kisojen olosuhteita vaan myös koko toiminnan laajuutta.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #12 : 07.04.18 - klo: 14.24 »
Ei 50€/kk ole mun mielestä paljoa mutta 40€ per yhden päivän kisa alkaa olemaan jo paljon. Tottakai varmasti jokainen ymmärtää että kisamaksu on osa koko seuran toimintaa mutta kun kumminkin suurinosa harrastaa kilpailuiden takia niin voi käydä helposti niin että kun kisamaksut tuntuu liian kovilta niin loppuu sit samalla myös kk maksujen maksaminen kun miksi treenata jos ei käy kisoissa.
Nämä on vain mun mielipiteitä ja toivottavasti olen väärässä ja kesällä nähdään ennätysmäärä kuskeja kisoissa ja kaikki on onnellisia.
Team associated RC8B3.1

Poissa JV78

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #13 : 07.04.18 - klo: 14.25 »
Vaikka maksu nostettaisiin sataseen niin mitään parannuksia tuskin tulisi ulkoratakisoihin. Viidelläsadalla ehkä saisi jo bajamajan, tonnilla sellaisen ajokorokkeen minkä kaatumista ei tarvitse pelätä.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #14 : 07.04.18 - klo: 18.43 »
Tämä korotus ainakin osaltani naulasi sen, että ajan vain yhtä luokkaa/kilpailu.  Tarkoittaa siis sitä, että seuralle tulee jatkossa minulta 20eur vähemmän rahaa / kisa.

Nyt kun summeeraa vielä M8 sääntöjen mukaisen minimikisavaatimuksen, niin rata-ajalle tulee hinnaksi 1 eur/min. En ole ihan varma, että ollaan menossa oikeaan suuntaan, mut viisaammat varmaan tietää.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #15 : 07.04.18 - klo: 18.45 »
Nyt kun ei enää yleensä tarvitse maksaa kun yhden kuskin kisamaksuja tuo ei ole niin paha. Kisamaksu on ollut pieni osa budjetissa kun pahimmillaan kisattu kahdella kuskilla kahdessa luokassa... VJ-viikonlopun pelkät renkaat on ollut ~200€.
Tenavan kanssa kisaamaan lähtevä saattaa joutua miettimään, meniskö sittenkin treenaamaan kun on kiva ajaa itsekin ja kisamaksulla saa aika paljon muutakin.
En osaa sanoa, mikä on oikea maksu. Jos maksuun ei sisälly mitään "extraa" niin korotettu saattaa tuntua kovalta.

Olisi kiva, että profiili tehtäisiin kisoja varten. Voipi olla, että nykyisellä talkooporukoilla se on utopiaa. Omakin aika menee nykyään ihan liian paljon muualla kun radalla.

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #16 : 07.04.18 - klo: 19.06 »
Varsinkin kasiluokassa jossa FO lopetettiin että saadaan lisää kuskeja sm kisoihin niin mun mielestä maksujen nosto ei ainakaan kannusta siirtymään sm kisoihin.
Joo, vain 40€ nousee per kuski kisamaksut yhteensä kesässä 1/8 luokassa mut jossain raja tulee monilla vastaan.
Kyllä mä esim. jo tässä kerkesin vakavasti pohtimaan - siis jo ennen tätä hinnannostokeskustelua - että olikohan huono idea tuo patterikasin kasaaminen kisareissubudjetin huomioiden. Lopullista vastausta ei ainakaan vielä ole mutta vahva ehkä :shocked: Tiedä sitten päätyykö myyntipalstalle radan sijaan.

50€/kk ei hyvistä ajomahdollisuuksista paljoa olisi kun voi ajaa niin paljon kuin sielu sietää ja itsekin sen mieluusti maksaisin jos siellä päin olisin, mutta kuten HVoltagekin tuossa mainitsi niin kisahommissa sitä euroa kohden ei välttämättä paljon ajella. Ja joo, toki se kisamaksu on vain pieni osa homman kokonaiskustannuksista, mutta aina se kaikki kertyy kun ei ne muutkaan kulut ainakaan vähenemässä ole. Lisäksi jos nyt vaikka miettii että raha riittäisi vain toiseen niin lähtisinkö M8(e)-kisaan johon vielä tarvitsee sen lisenssin vaiko lisenssittömään short course-sarjan kisaan niin ei tartte kyllä kahdesti miettiä, kun jälkimmäisessä - sen lisäksi että SC:t ovat suosikkiautojani muutenkin - on saanut ajaa kaksi luokkaa yhteishintaan 25€ ja ajoaika per luokka on lähes tunti. Mutta toki tilanne olisi lähes sama entisilläkin M8-hinnoilla.

Aina voi sanoa että jos hinta vaivaa niin väärä harrastus, mikä toki voi pitää paikkansa. Mutta siinä kohtaa jos harrastajamäärä kuihtuu - mikä tuntuu maailmalla ainakin trendi olevan - erinäisten kustannusten takia niin että koko kilpascene lässähtää, onko siinä niin sanoessa oikeassa olemisessa enää paljon juhlimista? Kyllä sen yhden kisareissun hinnalla - siis sisältäen myös matkat ym. - tekee jo yhtä sun toistakin muuta. Ostaa vaikka jopa parin sadan pelitunnin edestä videopelejä pelattavaksi, kuten nuoriso varsinkin herkästi tekeekin.

Poissa peltimikko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #17 : 07.04.18 - klo: 21.01 »
no hitto mix ei.. 2015 yatabe mm kisoissa tuli selväxi mikä tää laji on..oon ollu järjestämässä sm&kerhokisoja.ja vaatii ihan saman vaivan..ajanut muuallakin ku suomessa.kisoja jäjestäessä,pointti on ollu ettei mee miinukselle.talkoilla ja lukemattomilla työtunneilla,myös vaimo oli mukana 2014 sm järjestelyissä.hyvää hyvyyttään omalla ajalla.+kerho kisoissa.meillä ei suomessa oo sponsoreita,ellei jonkun tutun tuttu maksa hyvää hyvyyttään ! omilla rahoilla taitaa 99% ajaa. ? toi 40 euroo luokka onkyl ainaki meikän kipuraja ! meikä on tavallinen duunari.ja joutunu jatkuvasti miettii mistä tinkii,et pääsee kisoihin.matkat,majoitus,ruuat,renkaat,varaosat,osallistumismaksu,palkattomat vapaat,   eli mihin perustuu toi korotus ??? saadaanko nostajat perjantai reeniin ? renkaita ? järkevän hintasia ruokia kisapaikalla ? tasapuolisia ratoja ? vai pitääkö kisan tuottaa kerholle voittoa monta sataa prosenttia ?? ainakin joensuussa asuessa..sm kisat jäi plussalle.vaix ei kuskeja ollu aina sitä 100kpl...kerho kisakin tuotti.kun talkoilla tehtiin. ja yhteistyötä naapuri seurojen kanssa.. vaikka kyse on 10 eurosta per luokka.ni tervetuloo vuokran,lainan,sähkön,auton,lasten,ruuan,ym. jälkee ottaa vielä vähän lisää "kerhon kasaan" ? mun ymmärrys loppu! ja luultavasti en aja ainuttakaan kisaa...???

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #18 : 07.04.18 - klo: 21.02 »
Muutama kyssäri...

1) Montako talkoolaista kisajärjestäjät saavat lisää tällä extra kympillä? Vaikuttaako se kilpailujen laatutasoon?
2) Meneekö korotus kokonaisuudessaan kerholle?

Tässä siis lähinnä yritän tuoda esille, että mitä tällä korotuksella tavoitellaan?

ps: osallistumis maksu on osallistumismaksu
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa KK9

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #19 : 07.04.18 - klo: 21.06 »
Kukaan näistä "nillittäjistä" ei vaivautunut syksyllä pidettyyn kokoukseen, jossa olisi voinut/saanut tuoda kantansa julki! Olin itse paikalla ja lähes ainoana porukasta esitin eriävän mielipiteen hintojen korotuksesta! No demokratian nimissä enemmistön päätöksen ja halun mukaan mennään! Kyllähän tuo kirpaisee varsinkin näin, kun tuo oma kuski on opiskelija ilman tukia!
Ja tietääkseni mekaanikoillakin täytyy olla lisenssi tai näin minun on annettu ymmärtää!!!

Poissa peltimikko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #20 : 07.04.18 - klo: 21.25 »
mihin perustuu korotusmaksu ? ja ei ihan hirveesti kannata nillittäjix haukkuu viesteihin vastanneita..juntti !
« Viimeksi muokattu: 07.04.18 - klo: 21.41 kirjoittanut peltimikko »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #21 : 07.04.18 - klo: 21.47 »
Kukaan näistä "nillittäjistä" ei vaivautunut syksyllä pidettyyn kokoukseen, jossa olisi voinut/saanut tuoda kantansa julki! Olin itse paikalla ja lähes ainoana porukasta esitin eriävän mielipiteen hintojen korotuksesta! No demokratian nimissä enemmistön päätöksen ja halun mukaan mennään! Kyllähän tuo kirpaisee varsinkin näin, kun tuo oma kuski on opiskelija ilman tukia!
Ja tietääkseni mekaanikoillakin täytyy olla lisenssi tai näin minun on annettu ymmärtää!!!
Onhan sulla sitten Jussi infoa kertoa miksi osallistumis maksua nostettiin😊😊
Sitä ei ole kukaan vielä kertonut.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa KK9

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #22 : 07.04.18 - klo: 22.12 »
Kukaan näistä "nillittäjistä" ei vaivautunut syksyllä pidettyyn kokoukseen, jossa olisi voinut/saanut tuoda kantansa julki! Olin itse paikalla ja lähes ainoana porukasta esitin eriävän mielipiteen hintojen korotuksesta! No demokratian nimissä enemmistön päätöksen ja halun mukaan mennään! Kyllähän tuo kirpaisee varsinkin näin, kun tuo oma kuski on opiskelija ilman tukia!
Ja tietääkseni mekaanikoillakin täytyy olla lisenssi tai näin minun on annettu ymmärtää!!!
Onhan sulla sitten Jussi infoa kertoa miksi osallistumis maksua nostettiin😊😊
Sitä ei ole kukaan vielä kertonut.
Jerzi
Päällimmäisenä oli kaikkien järjestely kustannusten nousu!
Ja mitä tulee lisenssien yms hintoihin niin rc-lisenssi on vielä edullinen! Esim koripallossa B-junnun lisenssi on 90€ ilman vakuutusta ja siihen lisäksi vähintään 500€ kausimaksu seuralle! Ja juu Jerry tiedän että jäkis on sitten ihan oma lukunsa!
Sit lisäksi tää JUNTTI on myöskin alipalkattu duunari, joka käyttää kaikki liikenevät varansa lastensa sponsorointiin (Vaimo onneks tienaa sen verta et elättää perheen)!

Poissa Hannu K

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #23 : 07.04.18 - klo: 23.02 »
Maksun korotus oli "pakollinen" korotus,jotta kilpailujen järjestäjät saavat kulut peittoon..
Oli juurikin puhetta siitä ettei talkoolaisia riitä ja ison kisan paikan vuokra nousee pilviin.Järjestävävä seura jää maksajaksi eikä enää ole haluja jatkoon...

Täällä porukka kitisee,ku kilpailuun osallistuminen maksaa(liikaa)...
Tosi-asia vaan on,ettei nämä asiat tapahdu itsekseen

Nyt mä voisin ehdottaa,et nää vitisijät/kitisijät/sentin venuttajat/kaikki kitupiikit järjestätte kilpailun/sarjan...
Ette ota mitään maksuja,vaan tarjoatte meille kaikille kerrassaan täydellistä kilpailua,ilman moitteen sijaa...jne..

Tuo ei tule olemaan helppoa....ja toivon että panostatte seuraavaan...

Katsokaa itseänne peiliin ja kysykää mitä tekisitte paremmin kuin nykyiset kilpailujen järjestäjät.
Jos keksitte hyviä ratkaisuja,kertokaa ne meille tai täällä,mut älkää ruvetko moittimaan edellisiä.

Muutaman kisan järjestämisen mukana olleena ja hieman tietoisena mitä se vaatii...

Hannu Kartano,RaumRC
Awesomatix A700L,Ko Propo,RaumRC

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #24 : 07.04.18 - klo: 23.36 »
Kulut nousee joo mutta kaiken tarvittavan rahan kerääminen harrastajilta on huono idea ja luultavasti lopputuloksena on entistä vähemmän rahaa ja entistä vähemmän kilpailijoita / harrastajia. Kyllä kisat pystyy järjestämään hyvin mutta pitää olla valmis näkemään hiukan enemmän vaivaa jo reilusti ennen kisoja. Nykyisin tyyli on etupäässä se että joku havahtuu kaksi viikkoa ennen kisoja ja alkaa paniikissa kyselemään talkoovoimia ja lopputuloksena mennään siitä mistä aita on jo kaatunut. Lahden Ftt kisat on ollu viimeaikoina ainoa aidosti tekemistä ja valmisteluja vaatinut tapahtuma ja sen kyllä huomasi. Lyhyt kaava onnistuneen ja näyttävän kilpailun järjestämiseksi voisi olla vaikka näin.. Heti kun kisat on päätetty pitää alkaa sponsorien etsiminen ja niitä sponsoreita voi olla myös muitakin kuin ne paikalliset rc puodit. Kerätään rahaa järjestelyihin, puitteisiin ja ehkä totuttua parempiin palkintoihin. Markkinoidaan kisaa harrastajille ja yleisölle ja kerätään tarvittava riittävän iso organisaatio kasaan hyvissä ajoin ja jaetaan tehtäviä jo ennen kisapäivää. Kilpailijat kyllä lähtee liikkeelle jos heille onnistutaan viestittämään että jotakin siistiä olis tulossa.  Esimerkkinä Äänekosken Ftt:n yhteydessä tuli viimehetkellä ajatus pitää kisat isossa salissa kun muuten talvi ajeltiin komeroissa Lahtea lukuunottamatta ja keräsin 1000€ muutamilla puhelinsoitoilla päivän aikana, eikä ollut edes mikään avaruustemppu. Homma jäi toteutumatta salien varaustilanteiden takia. Kinastelu ei hyödytä ketään eikä vie asioita eteenpäin, mutta järjestäjien kannattaa oikeasti miettiä voisiko jotakin uutta välillä kokeilla?

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #25 : 07.04.18 - klo: 23.53 »
Ihan turhaa täällä on kisajärjestäjien haukkua kuskeja jos ei porukalla riitä rahat kohta käydä kisoissa. Lisäksi tässä taidetaan vähän sekoittaa luokkia ja tulla väärin ymmärryksiä.
Tietenkin kisojen järjestäminen maksaa ebemmän jos paikka hommataan vain kisoja varten. Toinen ääripää on sit kesä kisat radoilla jotka on vuosia ollut jo samanlaisia.
Team associated RC8B3.1

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #26 : 08.04.18 - klo: 01.38 »
Katsokaa itseänne peiliin ja kysykää mitä tekisitte paremmin kuin nykyiset kilpailujen järjestäjät.
Jos keksitte hyviä ratkaisuja,kertokaa ne meille tai täällä,mut älkää ruvetko moittimaan edellisiä.
Toki hatunnosto niille jotka kisoja yleensä jaksaa järjestää että on meillä kitisijöillä jotain mistä kitistä, mutta kyllä minä silti sitä ihmettelen että millä taikuudella sitten joissain sarjoissa saadaan kisat järjestettyä selvästi vähemmällä rahalla kuin toisessa? En tiedä onko AKK:n virallisissa kisoissa järjestäjän jotain maksua AKK:n suuntaan maksettava tai muuta, mutta ellei maksu ole melkoisen iso niin ei sekään sitä oikein selitä. En usko että niissä edullisemmissakaan mitään massiivisia rahallisia tappioita tehdään, tai ei niitäkään järjestettäisi.

Poissa Jolokkonen

  • JoeUa admin
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #27 : 08.04.18 - klo: 08.35 »
Avaan hiukan Joensuun Urheiluautoilijoiden maastosarjan osalta kulurakennetta. Ja uskon muillakin seuroilla olevan se olevan hyvinkin saman suuntainen.

Kerhokisoissa ei tarvitse olla tuomariston puheenjohtaja joka on määrätty AKK:n toimesta. Tuomariston PJ:lle maksetaan päiväraha + majoitus & km.korvaus. Sen lisäksi tarvitaan kilpailunjohtaja jolla on oltava päätoimitsijan koulutus. Hänelle  kuuluu samat etuudet kuin tuomariston pj:lle. Koska meidän seurasta ei aikaisemmin ole kilpailun johtajaa saatu, niin joudumme turvaitumaan ulkopuoliseen apuun ja maksamaan. Nämä henkilöt saapuvat paikalle 300-500km  säteeltä. AKK pidättää muutaman euron vielä jokaisesta kilpailijasta ja nappaapa muuten kilpailuluvastakin (90€) osansa. Ainiin ei pidä unohtaa ajanoton vuokraa kisojen ajaksi vielä. Meillä on myös palkattu henkilö järjestämässä ruokailun kisojen yhteyteen, koska talkoolaisia ei vaan riitä. Siitä jää käteen +-0€ (palkka, raaka-aine).  Siihen palkinnot ja sarjapalkinto (~400€). Ja radan kunnostaminen pitää laskea vielä mukaan (jyrä 150€/vrk, rata markkerit, jne, jne...) Kyllähän siitä jää vielä tosissaan jotain käteenkin ja lisäksi on PAKKO järjestää kerhokisoja joista palkintojen jälkeen saatava tulo on pelkkää plussaa, jotta toimintaa on mahdollista ylipäätään jatkaa / kehittää. Talveksi on saatava pesämunaa, millä saadaan katettua osa vuokrakuluista ja näin ollen mahdollistettua se 50€ kk. maksu sisärataan.

Eikä sitten pidä unohtaa sitä,  kun lyödään päälle vielä vakuutukset, sähkö & mahdollinen varasto sisäkamoille, niin taitaa loputkin kisatulot olla taputeltu...

Toivottavasti tämä hiukan avaa tilannetta niille, jotka ovat vain kilpailijoina paikalla. Paljon jäi tästäkin vielä varmasti mainitsematta, mutta nyt jokainen voi laskea minkä verran sitä rahaa kisoista lopulta sitten seuralle jää. Voiton takia yksikään seura ei tätä hommaa tee vaan,  että harrastaminen ja kilpaileminen on ylipäätään mahdollista muuallakin kuin soramontulla tai parkkipaikalla.

Osallistukaa aktiivisesti oman seuran toimintaan niin voitte omalta osaltanne olla vaikuttamassa edullisempiin harrastuskustannuksiin!

Ari-Pekka Jolkkonen
Joensuun Urheiluautoilijat




« Viimeksi muokattu: 08.04.18 - klo: 09.18 kirjoittanut Jolokkonen »
Team Associated - KO-Propo - Reedy
www.joeua.fi   www.hobbyfactory.fi

Poissa Joppe75

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #28 : 08.04.18 - klo: 09.14 »
Dodii, vastauksiakin tullut asiaan. Millä perusteella +10€ korotus?

Olen itse niin vähän järjestäny mitään kisoja, mutta lähtökohtana on ollut aina se että kisat tehdään kisailijoille.
Eli keräämällä yhteistyökumppaneita jotta ei tarvitse kuskeja rokottaa. Ihan niin kuin Jussi tuossa ylempänä kirjoitti. Puhelin kouraan ja soittelemaan tai jopa mennä hattu kourassa kyselemään. Tää vaan vaatii hiukan aikaa ja tekemistä.
Nyt siis ollaan kisamaksun kanssa samalla tasolla kuin esim, EOS sarja, 40€/luokka. Mutta voisin sanoa että yksikään suomen kisoista ei yllä samalle tasolle kisailijan näkökulmasta. Siellä maksetaan kisanlaadusta ja siintä että asiat hoidetaan hyvin. Siis 100% vastine rahalle jonka kulutat.
Oli tarkoitus tänä kesänä ajaa kolmea luokkaa. Mutta täytyy todeta että 1luokka riittää ja siintäkin ajan vain 1-2kisaa.

Nähdään kisoissa!
Jori Mykkänen/ Etelä-Karjalan pienoisautoilijat ry

Poissa Jolokkonen

  • JoeUa admin
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #29 : 08.04.18 - klo: 09.52 »
Lähtökohtaisesti tulojen pitää olla vuositasolla suuremmat kuin menot. Eiköhän tämä 10€ perustu juuri siihen?

Mietitään tilannetta näin. Olisiko teillä Lappeenrannassa mahdollista maksaa sisärataa 5000€ talvessa ja kunnostaa ulkorata kahdella kerhokisalla (tulot 2000€)? Maksaako harrastajat (~10kpl) sen mahdollisen erotuksen? Entä kisoja ei saada yhtenä vuonna järjestettyä, niin kuka maksaa vuokran silti vai pistetäänkö ovi säppiin?

Koittakaa muistaa että kaikilla seuroilla ei vaan yksinkertaisesti ole lähes ilmaista sisärataa ja ulkorataa, puhumattakaan niistä yhteistyökumppaneista.

Paljonka EOS-kilpailun järjestävälle seuralle jää kilpailusta? Paljon kilpailuorganisaatio ottaa? Mitä jää käteen kun vähennetään kaikki kustannukset tulosta? Minne kisoista saatava voitto menee?

Nyt olisi hieno tilaisuus järjestää kilpailuja vain kilpailijoille +-0€ tuloksella ja laittaa omat sisä - ja ulkoradat kiinni, kun ei rahat riitä ratojen ylläpitoon seuran omasta kassasta.

Soitin muuten 14 eri yritykseen mainoksesta ja kävin viidessä yrityksessä kyselemässä mainoksia Joensuun winterjumpseihin ja 2 yritykseltä sain mainosmaksun. Tuntui aika turhauttavalta...

Taidan ajaa opiskelijan tuloilla yhden lisäkisan ja kannattaa paikallista seuraa.

Ari-Pekka Jolkkonen
Joensuun UA



« Viimeksi muokattu: 08.04.18 - klo: 09.56 kirjoittanut Jolokkonen »
Team Associated - KO-Propo - Reedy
www.joeua.fi   www.hobbyfactory.fi