Vertical Hobby

Kirjoittaja Aihe: Osallistumis maksu korotettiin...  (Luettu 19869 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #30 : 08.04.18 - klo: 10.15 »
Komppaan täysin Ari-Pekan kommentointia.

Porukan eivät tosiaan tajua, että kisatuotot ovat osa koko kerhon toimintaa. Siinä olen samaa mieltä, että jossakin kohtaa hinnoissa on optimi ja jos menee yli niin porukat äänestävät jaloillaan, mutta se jää nähtäväksi.

Ja samaa mieltä myös siitä, että niiden yhteistyökumppaneiden löytäminen ei ole kovin helppoa, koska lajin näkyvyys on heikko. Ehkä antavat kerran sponssia tukimielessä, mutta sitten loppuu. Siitä vaan soittelemaan 100 firmaa läpi joka kisaa ennen, alkaa varmaan jossakin vaiheessa käymään työstä ja mieleen alkaa hiipimään ajatus, että olenko mä tosiaan näin tyhmä, että teen tätä talkootyötä, josta vaan saa vi....lut niskaan.

Reijo Mattila
pj/Fullspeed RC
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #31 : 08.04.18 - klo: 13.04 »
Sieltä tulikin ihan hyviä vastauksia, kiitos. Kukaan ei varmaan ole eri mieltä siitä, etteikö seurat tarvitse rahaa toiminnan pyörittämiseen (meillä ei täällä Jyväskylässä nyt ole yhtäkään kisaa ja toiminta pitkälti kuollutta muutenkin, joten saas nähdä miten käy). Mutta sitten se, että saako sillä korotuksella oikeasti enemmän sitä rahaa - no, sehän varmaan selviää sitten tällä kaudella kuten varmaan oli tarkoituskin, sitä ennen voidaan vain arvailla.

Ja symppaan kyllä sponsoripuolen ongelmaa - ei varmasti monia firmoja kiinnosta tällainen marginaalitoiminta ja ei se niiden läpikäyminen varmasti ole kivaa. Tämmöisenä erakkoluonteena itse kuolisin viimeistään kolmannen firman kohdalla moista tehdessä.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #32 : 08.04.18 - klo: 13.59 »
Nythän jää kysymykseksi että millä saadaan kuskit houkuteltua kisoihin😊😊
Jos edelleen perjantaina saa reenata niin veikkaan vslitettavasti että entistä vähemmän tulee kuskeja viivalle.
Muistan kuin aloin mekkaa Hokea n.6v sitten niin m8 kisoissa oli tilanne se että et vältämättä mahtunut koko kisaan mukaan kuin oli määrä kiintiö ja nyt on hyvä jos on se 25viivalla.
Mitäs on tapahtunyt, onko tullut lisää luokkia mihin jengi on siirtynyt, sen tiedän että kalustot eivät ole kallistuneet.
Toivotaan että kuskeja ilmaantuu viivalla...
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #33 : 08.04.18 - klo: 14.16 »
Perjantai treenit on kielletty tällä kaudella.
Team associated RC8B3.1

Poissa micsa

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #34 : 08.04.18 - klo: 15.43 »
Eli patterikaseille ajettiin SM-arvo jotta saadaan nyhdettyä enemmän rahaa kuskeilta... Ja FO-sarja ajettiin alas jotta ei vain olisi mahdollisuutta kenelläkään kasikrossaajalla kilpailla halvemmalla...

Perustelu kisojen järjestämisen kustannusten noususta koskettaa vain tiettyjä luokkia ja ehkä pienempiä paikkakuntia.
Suurempien kerhojen ja harrastaja määrältään isompien paikkakuntien ulkoradat toimivat ihan samoilla kustannuksilla kuin ennenkin, ne mihinkää oo noussu. Rata on paikallaan, koroke paikallaan, ajanotto paikallaan. Jyrät sun muut löytyy kontista, ei muutosta kustannuksiin. Jos oikein halutaan kaivella niin sähkön hinta on saattanut nousta eli patteriautojen akkujen lataus maksaa muutaman roposen enemmän.

Mutta sitten voisi kaivaa vanhan aiheen esiin eli onko oikeasti tarvetta maksaa AKK:n alaisuudesta ja SM-arvosta. Kerhokisatittelillä kustannukset putoavat melko paljon ja kisaorganisaation ei tarvitse olla niin raskas kuin AKK kisoissa. Kyllä se suomen paras löytyy ihan samanlailla ilman hienoa titteliä.

Eihän ne WJ-kisat talvellakaan mitään SM-arvoa tarvii ja kuitenkin porukkaa on enemmän kuin missään kisoissa Suomessa... Ja ovat samalla kisajärjestäjille paras tulolähde.

Hetken jo itsekin harkitsin tuota M8e luokkaa kesälle mutta taidan köyhäillä nelkkukorria 20€ kisamaksulla. Eli ne jotka harkitsivat ja olivat kiikun kaakun päätöksensä kanssa, helposti saavat hinnankorotuksesta riittävän syyn jäädä pois.
 

 

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #35 : 08.04.18 - klo: 15.51 »
Mutta sitten voisi kaivaa vanhan aiheen esiin eli onko oikeasti tarvetta maksaa AKK:n alaisuudesta ja SM-arvosta. Kerhokisatittelillä kustannukset putoavat melko paljon ja kisaorganisaation ei tarvitse olla niin raskas kuin AKK kisoissa. Kyllä se suomen paras löytyy ihan samanlailla ilman hienoa titteliä.

Eihän ne WJ-kisat talvellakaan mitään SM-arvoa tarvii ja kuitenkin porukkaa on enemmän kuin missään kisoissa Suomessa... Ja ovat samalla kisajärjestäjille paras tulolähde.
Sama kävi mielessä, en vaan uskaltanut ensimmäisenä sohaista kepillä... :grin: Eli jos sinne AKK:lle pitää sitä rahaa syytää niin järjestäjien kuin kilpailijoidenkin taholta niin saadaanko sille oikeasti riittävää vastinetta vai onko se syy vain ja ainoastaan "virallisuus"? Kisat kun tosiaan saa ajettua ilmankin moista rahareikää.

Poissa 69sale

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #36 : 08.04.18 - klo: 16.32 »
Akk:lla EI ole yksinoikeutta SM-arvoon.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #37 : 08.04.18 - klo: 17.15 »
Eiks se ollut Tanskanmaa jolla on 2 autoliittoa🤣🤣.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa VHY

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #38 : 08.04.18 - klo: 20.05 »

Eli keräämällä yhteistyökumppaneita jotta ei tarvitse kuskeja rokottaa. Ihan niin kuin Jussi tuossa ylempänä kirjoitti. Puhelin kouraan ja soittelemaan tai jopa mennä hattu kourassa kyselemään. Tää vaan vaatii hiukan aikaa ja tekemistä.

Harvoin näkee näin luokatonta kommenttia. Eli sinä ilmoitat täällä että muiden (eli käytännössä saman pienen porukan joka jo nyt käyttää tolkuttoman määrän omaa aikaansa kisojen ja harrastusmahdollisuuksien järjestämiseen) pitäisi käyttää vielä lisää aikaansa erittäin turhauttavaan cold callingiin jotta sinun ei tarvitse maksaa kymppiä (tai mikä se korotus nyt on) enempää.

Luuletko että kyseisillä henkilöillä on loputtamasti aikaa tai että heidän aikansa on ilmaista tai että heillä ei ole muuta elämää?

Sinulla on täysi oikeus perustaa seura, hankkia puitteet ja järjestää kisoja vaikka ilman osallistumismaksuja.

Englanninkielessä on tälle nykyään niin yleiselle asenteelle hieno termi jota vastaavaa ei Suomen kielessä taida olla: Entitlement.

entitlement
noun

the belief that one is inherently deserving of privileges or special treatment.
"no wonder your kids have a sense of entitlement"


Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #39 : 08.04.18 - klo: 20.13 »
Jos kyseessä on SM kisa, niin ehdottaisin että järjestävä seura pyytäisi akk:lta apua kisojen järjestämiseen (markkinointi, resurssit, sponsorit jne) tällöin myös saataisiin vastinetta akk maksuille ja kyettäsiin mittaamaan akk:n kiinnostus pienoisautoilua kohtaan.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #40 : 08.04.18 - klo: 21.10 »
Jos kyseessä on SM kisa, niin ehdottaisin että järjestävä seura pyytäisi akk:lta apua kisojen järjestämiseen (markkinointi, resurssit, sponsorit jne) tällöin myös saataisiin vastinetta akk maksuille ja kyettäsiin mittaamaan akk:n kiinnostus pienoisautoilua kohtaan.

Ei prkle Sami.
Onkohan kukaan edes ajatellut tuota asiaa😊😊
Jerzi

Ps väitän että jos edes vähän laitettaisi pää heilumaan niin mietittäisi mitäs tarjottais buffetissa syötävää.
Olen vissiin edelleen AINOA joka on kysellyt ennen kisoja mitäs jengi haluaa syödä.
Esim hodarit, hampparit ja täytetyt lihikset ovat listan YKKÖS ruokia ja juomana LIDLin limut, ja tietty kisamakkara ja mielummin sellainen lihaisempi versio😋😋
Kuten HOKE on aina sanonut niin ruoka pitää olla nopeast saatavilla ja helposti syötävä😋
Eli noilla eväillä buffetista saa varmasti hyvät kahisevat kassalle.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #41 : 08.04.18 - klo: 21.27 »
Pelkällä buffalla ei kisoja tehdä. Buffa on hyvä lisä mutta ei välttämättömyys
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #42 : 08.04.18 - klo: 21.29 »
No ei tietenkään mutta voi olla erittäin hyvä lisä kassan pohjalle.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #43 : 09.04.18 - klo: 16.16 »
Salon alueella ainakin todella vaikeaa saada sponsoreita, kun pulju toisensa jälkeen laittelee lappua luukulle! Autourheilu muutenkin tuntuu olevan tällä seudulla pannassa, saatikka sitten kun puhutaan vielä jostain marginaali lajista!

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #44 : 09.04.18 - klo: 19.44 »
Moi,

Mä puhun nyt polttiskrossin näkökulmasta, kun niitä (SM) kisoja olen eniten viime aikoina kiertänyt. Vertaan rahalle saamaani vastinetta muissa kisoissa saamaani vastineeseen (EOS, DHI Cup, WJ jne).

Viime vuosina on ollut ruokahuolto todella hyvä. On ollut lihistä makkaraa ym höttöä, mutta myös kunnon ruokaa. Ainakin itselläni energiat loppuu ihan tyystin jos pitäisi yrittää lihiksellä ja hodarilla päivä elää. Keskimäärin M-8 kisoissa viime vuosina ruokahuolto on ollut hyvää, eikä siitä voi valittaa.

Kisojen aikataulu on aika hyvä ja ajaa saa aika reilusti päivän kisaksi. Välillä ei kelille ole voitu mitään, mutta se ei ole kilpailun järjestäjän vastuulla.

Radat ovat valitettavasti usein muuttumattomia SM-kisaan. Tästä kuitenkin hatunnosto Jyväskylän jätkille parilta edelliseltä kaudelta, jolloin rataan on tehty edes pieni muutos juuri tai vähän ennen kisaa. Pieneltä porukalta hieno veto. Itsekin olen ratoja ollut kunnostamassa kisaa varten eikä muutos todellakaan tunnu realistiselta joka kerta (ulko rataan), mutta täydellisessä maailmassa kokisin, että rata olisi joltain osin uusi kisassa.

Kuulutukset ja tuomarointi ovat vaihtelevia. Välillä hyviä, välillä vähemmän hyviä. Näiden kanssa on aina pärjännyt.

Tälle vuodelle aikatauluun otettanee mukaan juniori ja ”b-finaali”. Vaikken itse junioriosastoon enää kuulukkaan, eikä omaa junioria ole, tämä on mielestäni erittäin tervetullut uudistus ja lisää merkittävästi saamaani vastinetta rahalle. Samoin tuo ns. ”b-main”, jolla saadaan aiemmin pudonneille potentiaalisesti lisää ajoaikaa. Nämä ovat mun mielestäni juuri niitä juttuja joilla kisoja tehdään juuri kilpailijoille.

Isoin jäljellä oleva ongelma liittyy mun mielestäni hetkittäiseen turhaan nipottamiseen. Tämä koskee kaikkia luokkia, ei pelkästään polttiskrossia. Otetaan esimerkkejä. Jos yhdellä kuskilla erässä ilmenee ponderi ongelma parilla läpillä, sen sijaan että lyödään ongelman kohdannutta kuljettajaa sääntökirjalla otsaan ja hoetaan mantran tavalla ”ponderi on kuljettajan vastuulla”, lisätään selvät tuplahitti tapaukset kuljettajan tulokseen ja jatketaan kilvan ajoa. Jos joku paskoo autonsa lämppärissä (etenkin juniori) ja vika on kohtuu nopeasti korjattavissa (2-4min), en näe mitään syytä miksei tätä voida odottaa. Polttiskrossissa tätä harvoin näkee, ja silloinkin on olemassa kymppi, mutta noin niin kuin esimerkkinä. Tollasilla pienillä jutuilla tulee kuljettajille fiili reilusta pelistä, reilussa hengessä. Silloin yleensä on kivempi vääntää tosissaan kilpaakin kun tietää että vedetään kaikkien kannalta reilusti.

Noilla pienillä parannuksilla yleiseen rentouteen ja joustavuuteen sekä pienellä lisäpanostuksella ratoihin ja/tai rata-alueisiin mun mielestä polttiskrossi kisa on äkkiä 40€ arvoinen. Olettaen etä juniorifinaaleja ja ”b-maineja” todella järjestetään kisoissa.

Isoin syy omalla kohdallani miksi EOS, DHI ja vastaavat kisat tuntuvat jälkikäteen hyvältä sijoitukselta liittyy lähinnä seuraaviin: aina huippu rata, reilu ja rento meininki mutta samalla kova kisa. Ruokahuolto ym tietysti ovat kunnossa niin niistä ei jää mitään hampaankoloon.

Vaikka aina välillä siltä näyttää ja tuntuu, ei meillä asiat huonosti ole. Pienillä parannuksilla kisatapahtumiin meidän peruskisat alkavat olla jo ihan huippuluokkaa. Toki on vuosien varrella tullut vastaan kisoja joista on jäänyt lähinnä ”rahat pois tyhmältä” -fiilis, mutta ne ovat olleet harvassa.

Samppa

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #45 : 10.04.18 - klo: 21.56 »
Ottamatta kantaa siihen mikä on sopiva osallistumismaksu, uskallan väittää että ulkoratojen kilpailut eivät siitä maksun korotuksesta parane.

Ongelmahan on siinä että niiden muutaman talkoolaisen virta ei vain riitä siihen että kisasta tulisi sen parempi kuin aikaisempina vuosina. Se on sellaista selviytymistä joka vuosi että saadaan ulkoradat jotenkin ajettavaan kuntoon kisaa varten, yleensä vielä viimeinen ilta painetaan yöhön saakka.
Vaikka saisin kaikki ne ylemmän tuloluokan rahat jotka eivät sinne säästötilille mahtuneet, en kuitenkaan jaksaisi painaa jonkun radan kimpussa yhtään enempää kuin aiemmin, sorry.

Perjantain harjoittelusta olen sitä mieltä että se pitää ehdottomasti kieltää, se on ainakin sähköluokissa ollut enemmän kuluja nostava tekijä kuin osallistumismaksu.

Joskus olen kilpailuja järjestänyt ja ulkoratojen kisoista jää kyllä seuralle rahaa jos järjestelyissä käytetään edes vähän järkeä. Palkintojen osalta kuluja voisi karsia. Jos pokaaleja jaettaisiin vain junioreille ja vaikkapa lahjakortit kilpailun kolmelle parhaalle, muille riittää plakaatit joista ilmenee sijoitus. Tällä säästettäisiin helposti 150 euroa järjestäjän rahaa kisaviikonloppua kohden.


Sami Salmela
« Viimeksi muokattu: 11.04.18 - klo: 11.34 kirjoittanut niemis »
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #46 : 10.04.18 - klo: 22.32 »
Laskinpa tuossa huvikseni meidän kuluja Maastosarjan 2018 kisaan osallistumiselle.

Kaksi kuljettajaa, vähimmäismäärä eli yksi sarja renkaita ja vanteita/luokka ja osallistumismaksut yhteensä

331,64 euroa

Summa perustuu siihen että valitsin yhdestä kotimaisesta verkkokaupasta kaksi paria 2wd eturenkaita ja vanteita ja kaksi paria 4 wd eturenkaita ja vanteita sekä neljä paria takarenkaita ja vanteita.

Tuolla summalla nukutaan autossa, ollaan syömättä, ajetaan matkat pyhällä hengellä ja eletään terveellisesti :grin:
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #47 : 11.04.18 - klo: 21.09 »
Palkintojen osalta kuluja voisi karsia. Jos pokaaleja jaettaisiin vain junioreille ja vaikkapa lahjakortit kilpailun kolmelle parhaalle, muille riittää plakaatit joista ilmenee sijoitus. Tällä säästettäisiin helposti 150 euroa järjestäjän rahaa kisaviikonloppua kohden.
Onhan se kieltämättä vähän "kumma" kun sanotaan että tarvii enempi rahaa koska palkinnot ja koska AKK, ja lopulta kumpikaan menoerä ei ole pakollinen jos me harrastajat ei itse tehdä niistä pakollista. Onhan se varmaan kiva jotain palkintoa/muistoesinettä saada, mutta jos joka kisassa menee se 150€ ja sarjapalkintoihin vielä 400€ niin oliskohan siinäkin tosiaan karsimisen varaa ennemmin kuin että nostetaan osallistumisen hintaa? Jos kuskeja jää pois kun nostetaan hintoja että saadaan parille tyypille pystejä hankittua tai etäiselle "byrokratialle" syydettyä rahaa kyseenalaisella(?) vastikkeella niin tuntuu vähän harrastamisen perusidean vastaiselta. Näkisin kuitenkin harrastaja- ja kisakuskimäärän kasvattamisen aika ensisijaisena tavoitteena isommassa kuvassa.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #48 : 12.04.18 - klo: 10.33 »

Porukan eivät tosiaan tajua, että kisatuotot ovat osa koko kerhon toimintaa. Siinä olen samaa mieltä, että jossakin kohtaa hinnoissa on optimi ja jos menee yli niin porukat äänestävät jaloillaan, mutta se jää nähtäväksi.

Ja samaa mieltä myös siitä, että niiden yhteistyökumppaneiden löytäminen ei ole kovin helppoa, koska lajin näkyvyys on heikko. Ehkä antavat kerran sponssia tukimielessä, mutta sitten loppuu. Siitä vaan soittelemaan 100 firmaa läpi joka kisaa ennen, alkaa varmaan jossakin vaiheessa käymään työstä ja mieleen alkaa hiipimään ajatus, että olenko mä tosiaan näin tyhmä, että teen tätä talkootyötä, josta vaan saa vi....lut niskaan.

Reijo Mattila
pj/Fullspeed RC


Meidän seuran vuosittaisista tuloista noin 2/3 tulee kisatuotosta (~4000eur), 1/3 tulee ratamaksuista. Kisatuotoilla kustannetaan osa ratamaksuista eli tilavuokrasta. Jos näin ei ole, syödään koko ajan kassasta, ja se ei ole järkevää pidemmän päälle ja toiminta tapetaan kyllä varmasti parissa vuodessa. Kisojen järjestäminen on välttämätön paha aktiiviselle seuralle, 1-3 kisaa vuodessa on yleensä tuo SM-kisojen määrä aktiiviseuroissa, osa kompensoi pienillä kisoilla lisätuloja, usein myös huomattavasti helpommin ansaittavaa rahaa huomattavasti vähemmällä työllä ja byrokratialla.

Näillä kisatuotoilla on rakennettu myös hieno krossirata talkoovoimin 2010-luvulla, osin myös sponssina, sekä hankittu kisamatot, jotta toiminta on kilpailukykystä olipa mittapuuna suomi taikka eurooppa yleensä. Jos vastaava raha olisi pitänyt kerätä harrastajilta, kustannus olisi ollut aika huikeita summia per jäsen.

AKK:n tuomat kustannukset eivät ole kuin 95eur kilpailulupa, ja seuralta laskutettavat jäsenmaksut, joista lisenssikuskeilta kertyy kympin verran menoerää seuralle per vuosi AKK:n suuntaan. Tuolla 95eurolla saa vakuutuksen, jollaista en ainakaan itse alkaisi ottaman kisatapahtumaa varten miljoonien eurojen rakennukselle, jossa itse olisit päävastuullisena, jos jotain ikävää sattuu tapahtumaan.

Kulurakenne  SM-kisojen järjestämiseen esim. FTT-kisoille on meille seuraavanlainen:

-kisalupa 95eur
-palkinnot n 150-200eur
-sarjapalkinnot n 150-200eur
-TPJ:n kulukorvaukset n 100-200eur
-ajanottajan kulukorvaus n 300-400eur/vkl
-salivuokra n 500eur/vkl (minimissään, normitaksalla 1000e)
-buffetin tarvikkeet n 200-300eur
-teipit, suojapaperit, roskapussit, saippuat jne n 200eur

yht n 2000eur ilman ulkopuolisia kisasponsoreita. Hyvin läpivedetystä kisasta jää noin 75 kuskin kisassa kouraan noin 1000-1500eur. Jokainen voi itse miettiä onko se paljon vai vähän, jos vaikkapa tilavuokra maksaa 5000eur vuodessa, tai 2000eur kuukaudessa. Plus kaikki muut ylläpidot radoille.

Jos on yhtään perillä kustannusten noususta 2000-luvulla, niin ymmärtää varmasti että 50 markalla ei enää esim pesetä autoa vahapesussa Shellillä, hinta on lähemmäs 50euroa/laaki. Maitokin taitaa maksaa ainakin 2x enemmän kuin vuosituhannen alussa. Kisamaksut on meillä wanhaa perua, eivätkä vastaa millään tavalla nykyistä kustannustasoa, siksi kisamaksun nosto on perusteltu, jotta tämä laji ja seurat eivät katoa aivan totaalisesti, olipa se kiva asia tai ei.

Itsellä on tullu järkättyä eli oltua päävetovastuussa ehkä noin 25 SM-kisassa + lukuisissa kansallisissa ja kerhokisoissa, joten hommasta on aika hyvä tatsi. Toki kaikki ylimääräinen kustannus on aina ikävää ja ideaali osallistumismaksu olisi varmasti mieluiten vähemmän kuin enemmän, kunhan vain olisi volyymiä.

Yksi asia, mitä kovinkaan moni ei ehkä tule ajatelleeksi, on se, että mitä vähemmän aktiiveja on, ja mitä enemmän työmäärä kohdistuu harvoihin aktiiveihin, sitä vähemmän itse toiminnan kehittämiseen jää resursseja eli aikaa, voimia, mielenkiintoa jne, jos se kaikki kuluu perustoiminnan ylläpitämiseen. Tämä tarkoittaa suoraan myös sitä että kaikki toiminta on usein kädestä suuhun -periaatteella, koska yritetään pitää toiminta pystyssä, muttei ehditä kehittää toimintaa edistäviä asioita, jäsenhankintaa tai varojenhankintaa, koska muutamat aktiivit kuormitetaan aivan tappiin kaikella sellaisella, josta aivan jokainen rivijäsenkin selviää muutaman tunnin vaivalla per kisa.

Suorat seuraukset tästä on nähtävissä myös Suomessa, jossa muun maailman tapaan harrastajamäärät ovat pudonneet, kisoissa vähemmän jengiä, koska seurat eivät saa rekryttyä uutta porukkaa mukaan. Kisoja ei voi syyttää siitä, että harrastajamäärät laskevat, koska kyllä se porukka pitää ensin saada sinne kerholle ja paikalliselle radalle ajamaan, ei kukaan osta suksiakaan ja suuntaa suoraan SM-kisoihin harjoittelemaan.
« Viimeksi muokattu: 12.04.18 - klo: 10.57 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #49 : 12.04.18 - klo: 11.11 »
Otetaanpa hiukan toisenlainen näkökulma

Mitä jos väittäisin osallistumismaksujen korotuksen aiheuttavan aktiivikuljettajalle vain 1-2% lisän harrastuskuluihin?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #50 : 12.04.18 - klo: 11.24 »
Valitettavasti aktiivikuljettajia on kovin vähän ja pitäisi saada lisää kilpailijoita. Varsinkin niitä, jotka ovat aloittamassa harrastusta ja joilla "tiimissä" (lue perhessä) on useampia kuskeja. Näihin korotus iskee kipeästi.
Aktiivisille kisaajille tai muutaman kisan vuodessa huvikseen ajaville korotus on tosiaankin merkityksetön.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #51 : 12.04.18 - klo: 11.27 »

Porukan eivät tosiaan tajua, että kisatuotot ovat osa koko kerhon toimintaa. Siinä olen samaa mieltä, että jossakin kohtaa hinnoissa on optimi ja jos menee yli niin porukat äänestävät jaloillaan, mutta se jää nähtäväksi.

Ja samaa mieltä myös siitä, että niiden yhteistyökumppaneiden löytäminen ei ole kovin helppoa, koska lajin näkyvyys on heikko. Ehkä antavat kerran sponssia tukimielessä, mutta sitten loppuu. Siitä vaan soittelemaan 100 firmaa läpi joka kisaa ennen, alkaa varmaan jossakin vaiheessa käymään työstä ja mieleen alkaa hiipimään ajatus, että olenko mä tosiaan näin tyhmä, että teen tätä talkootyötä, josta vaan saa vi....lut niskaan.

Reijo Mattila
pj/Fullspeed RC


Meidän seuran vuosittaisista tuloista noin 2/3 tulee kisatuotosta (~4000eur), 1/3 tulee ratamaksuista. Kisatuotoilla kustannetaan osa ratamaksuista eli tilavuokrasta. Jos näin ei ole, syödään koko ajan kassasta, ja se ei ole järkevää pidemmän päälle ja toiminta tapetaan kyllä varmasti parissa vuodessa. Kisojen järjestäminen on välttämätön paha aktiiviselle seuralle, 1-3 kisaa vuodessa on yleensä tuo SM-kisojen määrä aktiiviseuroissa, osa kompensoi pienillä kisoilla lisätuloja, usein myös huomattavasti helpommin ansaittavaa rahaa huomattavasti vähemmällä työllä ja byrokratialla.

Näillä kisatuotoilla on rakennettu myös hieno krossirata talkoovoimin 2010-luvulla, osin myös sponssina, sekä hankittu kisamatot, jotta toiminta on kilpailukykystä olipa mittapuuna suomi taikka eurooppa yleensä. Jos vastaava raha olisi pitänyt kerätä harrastajilta, kustannus olisi ollut aika huikeita summia per jäsen.

AKK:n tuomat kustannukset eivät ole kuin 95eur kilpailulupa, ja seuralta laskutettavat jäsenmaksut, joista lisenssikuskeilta kertyy kympin verran menoerää seuralle per vuosi AKK:n suuntaan. Tuolla 95eurolla saa vakuutuksen, jollaista en ainakaan itse alkaisi ottaman kisatapahtumaa varten miljoonien eurojen rakennukselle, jossa itse olisit päävastuullisena, jos jotain ikävää sattuu tapahtumaan.

Kulurakenne  SM-kisojen järjestämiseen esim. FTT-kisoille on meille seuraavanlainen:

-kisalupa 95eur
-palkinnot n 150-200eur
-sarjapalkinnot n 150-200eur
-TPJ:n kulukorvaukset n 100-200eur
-ajanottajan kulukorvaus n 300-400eur/vkl
-salivuokra n 500eur/vkl (minimissään, normitaksalla 1000e)
-buffetin tarvikkeet n 200-300eur
-teipit, suojapaperit, roskapussit, saippuat jne n 200eur

yht n 2000eur ilman ulkopuolisia kisasponsoreita. Hyvin läpivedetystä kisasta jää noin 75 kuskin kisassa kouraan noin 1000-1500eur. Jokainen voi itse miettiä onko se paljon vai vähän, jos vaikkapa tilavuokra maksaa 5000eur vuodessa, tai 2000eur kuukaudessa. Plus kaikki muut ylläpidot radoille.

Jos on yhtään perillä kustannusten noususta 2000-luvulla, niin ymmärtää varmasti että 50 markalla ei enää esim pesetä autoa vahapesussa Shellillä, hinta on lähemmäs 50euroa/laaki. Maitokin taitaa maksaa ainakin 2x enemmän kuin vuosituhannen alussa. Kisamaksut on meillä wanhaa perua, eivätkä vastaa millään tavalla nykyistä kustannustasoa, siksi kisamaksun nosto on perusteltu, jotta tämä laji ja seurat eivät katoa aivan totaalisesti, olipa se kiva asia tai ei.

Itsellä on tullu järkättyä eli oltua päävetovastuussa ehkä noin 25 SM-kisassa + lukuisissa kansallisissa ja kerhokisoissa, joten hommasta on aika hyvä tatsi. Toki kaikki ylimääräinen kustannus on aina ikävää ja ideaali osallistumismaksu olisi varmasti mieluiten vähemmän kuin enemmän, kunhan vain olisi volyymiä.

Yksi asia, mitä kovinkaan moni ei ehkä tule ajatelleeksi, on se, että mitä vähemmän aktiiveja on, ja mitä enemmän työmäärä kohdistuu harvoihin aktiiveihin, sitä vähemmän itse toiminnan kehittämiseen jää resursseja eli aikaa, voimia, mielenkiintoa jne, jos se kaikki kuluu perustoiminnan ylläpitämiseen. Tämä tarkoittaa suoraan myös sitä että kaikki toiminta on usein kädestä suuhun -periaatteella, koska yritetään pitää toiminta pystyssä, muttei ehditä kehittää toimintaa edistäviä asioita, jäsenhankintaa tai varojenhankintaa, koska muutamat aktiivit kuormitetaan aivan tappiin kaikella sellaisella, josta aivan jokainen rivijäsenkin selviää muutaman tunnin vaivalla per kisa.

Suorat seuraukset tästä on nähtävissä myös Suomessa, jossa muun maailman tapaan harrastajamäärät ovat pudonneet, kisoissa vähemmän jengiä, koska seurat eivät saa rekryttyä uutta porukkaa mukaan. Kisoja ei voi syyttää siitä, että harrastajamäärät laskevat, koska kyllä se porukka pitää ensin saada sinne kerholle ja paikalliselle radalle ajamaan, ei kukaan osta suksiakaan ja suuntaa suoraan SM-kisoihin harjoittelemaan.

Tällä kokemuksella sekä kerho- , että kilpailutoiminnasta komppaisin yllä olevaa ......
Kerhot saavat suurimman osan toiminnan ylläpitokustannuksista kilpailujen järjestämisestä , joilla sitten pidetään yllä ja kehitetään toimintaa , joka siis tarkoittaa ratojenkin ylläpitoa ja kehittämistä , jolloin luodaan mahdollisuudet järjestää hyviä kisoja hyvillä radoilla jatkossakin. Ei ne kisaolosuhteet ole kiinni tarjoilusta kisojen aikana eli lyhyesti : ei kyrsän kärventäminen tai lihaspiirakoiden lämmittäminen hyvää kisaa tee ...... vaan toiminta ja toimintaympäristö.
Ja ilmomaksun korotus muutamalla eurolla on pisara valtameressä verrattuna kisan muihin kuluihin ...... muutama prosentti kokonaiskuluista...... kuten mainittu.
Haloo !!! Tervetuloa 2000-luvulle !!!!

 :cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #52 : 12.04.18 - klo: 11.58 »
Heitetään vielä sellainen kommentti tai kysymys seuroille.

Kuinka moni seura on pyytänyt SUORAAN AKK:lta apua SM kisojen järjestämiseen/markkinointiin/resurssheihin/Jne?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #53 : 12.04.18 - klo: 12.05 »
Millaista apua toivoisit sieltä saavasi? Voitko kertoa esimerkin niin aukenee paremmin mitä haet.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #54 : 12.04.18 - klo: 12.17 »
Millaista apua toivoisit sieltä saavasi? Voitko kertoa esimerkin niin aukenee paremmin mitä haet.

Tuossahan luettelin jo asioita.

Parhaimmillaan AKK voisi auttaa jopa kisapaikan rakentamisessa ja luoda ammattimaista markkinointia kilpailua varten.

Tiedän vain yhden kerran kun AKK on ollut mukana auttamassa. Siitä on aikaa ja se oli ennen kuin itse kiinnostuin RC autoilusta.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #55 : 12.04.18 - klo: 12.18 »
Oma henkilökohtainen mielipide on, että jos ne säästöt pitää jossakin tehdä, niin ne pitää rajata säännöillä.

Esim.
-ykstyyppirenkaat ja rajoitettu määrä renkaita per kisa
-ykstyyppimottori tai vastaava, jos mahdollista (ei polttiksissa)
-kilpailuformaatti ja aikataulu siten, että se ei vaadi lukuisia hotelliyöpymisiä (perjantain treenit nostaa kustannuksia per kisa jo sen 150-200euroa aivan helposti, jos edes riittää= töistä poissaollo + hotellit + ruokailut)
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #56 : 12.04.18 - klo: 12.21 »
Oma henkilökohtainen mielipide on, että jos ne säästöt pitää jossakin tehdä, niin ne pitää rajata säännöillä.

Esim.
-ykstyyppirenkaat ja rajoitettu määrä renkaita per kisa
-ykstyyppimottori tai vastaava, jos mahdollista (ei polttiksissa)
-kilpailuformaatti ja aikataulu siten, että se ei vaadi lukuisia hotelliyöpymisiä (perjantain treenit nostaa kustannuksia per kisa jo sen 150-200euroa aivan helposti, jos edes riittää= töistä poissaollo + hotellit + ruokailut)

Loistavia ideoita ja esim SC sarjaan saatiin aikoinaan yksityyppi rengas ja muistaakseni yksi setti per kisa. Vasta-alkajille myös mahdollisuus ajaa muilla renkailla (Jotta ei tarvitse ostaa renkaita edes sitä yhtä kisaa varten)

Aikataulua muokkaisin kaksipäiväisissä kisoissa siten, että ne alkaa la päivällä, jolloin PE yöpyminen ei ole pakollista.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #57 : 12.04.18 - klo: 12.23 »
Otetaanpa hiukan toisenlainen näkökulma
Mitä jos väittäisin osallistumismaksujen korotuksen aiheuttavan aktiivikuljettajalle vain 1-2% lisän harrastuskuluihin?
Johan tuohon on otettu kantaa ;) Mutta ongelma onkin usein enemmän "psykologinen" kuin puhtaasti rahallinen. Toisaalta kuitenkin minä kävin sisäkaudella neljässä kisassa, ja vaikka ei ollut SM-kisoja niin kokonaiskustannuksista lähes puolet oli kisamaksuja, puolet sitten matkakuluja (bensa tai bussiliput). Autot sitten tottakai maksaa, niitä on itsellänikin iso kasa, mutta niitä kun käyttää ilman kisojakin joka tapauksessa. Kyllähän koko keskustelu ehkä sinänsä on kärpäsestä härkäsen tekemistä, mutta kyllä se vaan joillakin vaikuttaa.

Mainitaan nyt vielä kuitenkin kertaalleen että ymmärrän kyllä sen että seurat sitä rahaa kisoista (ja yleensäkin) tarvitsevat, rahoitusongelmat tuttua mm. erään toisen (vielä marginaalisemman) harrastuksen kautta vaikken RC-puolella olekaan järjestäjänä ollut. Ja toisaalta täällä Jyväskylässä tämä RC-toimintakin on tosiaan erittäin heikolla hapella tällä hetkellä. Kisoja ei ole tiedossa, tuskin edes kerhokisoja kun viime kesän kisojen jälkeen ei radallakaan käynyt oikein ketään, pitkälti yksin siellä sai ajella. Ja sitä omaa sisärataa ei ole ollut pariin vuoteen ollenkaan. Mitään yhteistoimintaa ei muutenkaan ole ollut, ja ne vähäiset keskustelunavausyritykset asioiden parantamiseksi ovat olleet pieruja Saharassa. Että symppaan kyllä muiden seurojen pyrkimyksiä olla päätymättä vastaavaan tilanteeseen.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #58 : 12.04.18 - klo: 12.24 »
Moottoriurheilu.tv:hän on yhteistyössä AKK:n kanssa, seurojen velvollisuus on tiedottaa kisoista heille, jotka taas jakavat tiedon eetteriin muiden formulauutisten ja wrc-uutisten tavoin. Eikö tuo ole hakemasi foorumi siis? Tuon laajempaa jakelua tuskin Suomessa voi edes saada viralliselta taholta.

Millaista apua AKK-pitäisi tarjota järjestämiseen? Seurojen tehtävä on se kisojen järjestäminen, ei AKK:n. Lajiryhmässähän me koko ajan yritämme edistää ja helpottaa järjestelytoimia, jo nytkin RC-puolella mennään hyvin keveillä organisaatioilla vs. se, mitä AKK "oikeasti" vaatii.

Mielestäni AKK:n tarjoama vakuutus kisajärjestäjälle on kyllä aika erinomainen tuki.

Ketä tarkoitat tuolla AKK:lla, tarkoitatko että liiton pj olisi teippaamassa rataa, vai että lajivastaavat ja rahastonhoitaja olisivat myymässä makkaraa?

En aivan täysin ymmärrä, mitä haet. Tai en ole perillä, miten perillä olet AKK:n toiminnasta yleensä, siksi kysyn.

Jos tarkoitat, että AKK- järjestää paikalle monihenkisen koneiston, sen voi varmasti unohtaa jo ajatustasolle. Mistä AKK:lta riittäisi väkeä kaikkien kisojen ylläpitämiseen, kun kisoja on jo nyt pelkästään rc-puolella viitisen kymmentä vuodessa?
« Viimeksi muokattu: 12.04.18 - klo: 12.28 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #59 : 12.04.18 - klo: 12.27 »
Se mitä olen keskustellut AKK toimarin kanssa, niin innostuivat isojen SM kisojen järkkäämisestä näkyvälle paikalle. Voivat auttaa radan rakentamisessa ja näkyvyyden saamisessa. En oleta että AKK toimari on siellä selkävääränä teippaamassa ratoja tai te olette paistamassa makkaraa. Kyseessä on isommat linjat.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection