Kirjoittaja Aihe: Osallistumis maksu korotettiin...  (Luettu 19809 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #90 : 25.08.18 - klo: 23.19 »
SM kilpailut 1 päivä
Neo 5 päivää
EM viikko
Kukaan ei kiellä hakemasta sponsoreita. Ja sponsseja on helpompi saada jos kisat "näyttävät"

Niin ja se Bitty myöskin 3pv, eli eivät kisoja joihin SM:ää voi oikeen verrata.
Toki jos nostetaan SM maksua vielä puolella (vastaamaan bittyn 60/100€ maksua) niin siihen saa mukaan lounaan ja paidan ja varmaan jää vielä vähä lisää järjestäjänkin kassaan.
Sit jos SM-kisan venyttää kolmi päiväseks niin alkaa osallistujan kulut jo nouseenkin majotusmaksujen muodossa.

Ai niin ja EM kisat on tiistai-lauantai, tekee 5 päivää

p.s. Sponssorit onkin varmaan seuraava steppi, FTT:ssä jo käytössä

Siis bitty 2 luokkaa 100€
SM 2 luokkaa 80€ eli 20€ eroa ja kisan tasossa valovuosi eroa. Vai onko kaikki tyytyväisiä? Vaasan SM kisaan ilmoittautunut huimat 25 autoa M8 luokkaan!!! Ehkä kannattais herätä ja miettiä missä on menty pieleen kun osallistuja määrät vaan kokoajan laskee.
« Viimeksi muokattu: 25.08.18 - klo: 23.29 kirjoittanut hmort »
-Henry Mort

Poissa niemis

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #91 : 25.08.18 - klo: 23.45 »
Siis bitty 2 luokkaa 100€
SM 2 luokkaa 80€ eli 20€ eroa ja kisan tasossa valovuosi eroa. Vai onko kaikki tyytyväisiä? Vaasan SM kisaan ilmoittautunut huimat 25 auto M8 luokkaan!!! Ehkä kannattais herätä ja miettiä missä on menty pieleen kun osallistuja määrät vaan kokoajan laskee.

2017
JKL 50
Turku 44
Vantaa 62
Vantaa 56
yht 212

2018
Turku 62
Vantaa 67
Salo 45
Vaasa 45
yht 219

En tuosta kyllä saa väännettyä osallistujamäärän laskua, toki voi olla että kaikki Vaasaan ilmottautuneet ei kisaan asti pääse (muut luvut siis tuloksista katsottuja osallistujamääriä).
Jos/kun nitron suosio laskee niin syyt varmasti löytyy ihan muualta kun osallistumismaksusta se kun on sama molemmissa luokissa.
Slow is smooth, smooth is fast!

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #92 : 26.08.18 - klo: 09.05 »
Siis bitty 2 luokkaa 100€
SM 2 luokkaa 80€ eli 20€ eroa ja kisan tasossa valovuosi eroa. Vai onko kaikki tyytyväisiä? Vaasan SM kisaan ilmoittautunut huimat 25 auto M8 luokkaan!!! Ehkä kannattais herätä ja miettiä missä on menty pieleen kun osallistuja määrät vaan kokoajan laskee.

2017
JKL 50
Turku 44
Vantaa 62
Vantaa 56
yht 212

2018
Turku 62
Vantaa 67
Salo 45
Vaasa 45
yht 219

En tuosta kyllä saa väännettyä osallistujamäärän laskua, toki voi olla että kaikki Vaasaan ilmottautuneet ei kisaan asti pääse (muut luvut siis tuloksista katsottuja osallistujamääriä).
Jos/kun nitron suosio laskee niin syyt varmasti löytyy ihan muualta kun osallistumismaksusta se kun on sama molemmissa luokissa.

Tässä vertailussa on nyt mukana PM kisa 2018 missä on aina enemmän porukkaa mukana kun perus SM kisoissa. Mulle se on ihan sama mitä kilpailumaksu on. Jos porukka on sitä mieltä että nostamalla saadaan lisää kilpailijoita niin nostetaan vaikka 100€ kisa / luokka. Joku bittinikkari vois etsiä maastosarjan kisojen osallistuja määrät?onko siellä lisääntynyt porukka?
« Viimeksi muokattu: 26.08.18 - klo: 09.13 kirjoittanut hmort »
-Henry Mort

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #93 : 26.08.18 - klo: 10.37 »
Henkka, tuossa niemiksen vertailussa ei taida olla PM-kisaa mukana, vaan Vantaan osallistujamäärä on kesäkuun lopussa järjestetyn SM-kisan osallistujamäärä.

Mitä tulee osallistujamääriin, niin tänä kesänä alkukaudesta ekoissa kisoissa (Turku ja Vantaa) oli havaittavissa orastavaa kasvua osallistujamäärissä, erityisesti nitrossa. Osasyynä varmasti oli se, että erillistä FO-sarjaa ei tänä kesänä järkätty joka varmasti oli ihan oikea päätös.

Salon kisa oli kyllä osallistujämäärän osalta pettymys, tässä varmasti seuraavan viikon EM-kisat verottivat aika monta osallistujaa nitrosta. Vaasan kisan ilmo on vielä auki, mutta alkuperäiseen takarajaan mennessä ilmoittautuneiden perusteella tuskin päästään Turun tai Vantaan kisan määriin.

Omalta osaltani voin kommentoida, että pyrin ajamaan aina valitsemani luokan osalta (tänä kesänä M8) kaikki kotimaan kisat. Jos kesän budjettia miettii, kympin korotus kisamaksuun on aivan merkityksetön kuluerä koko kesän budjetissa. Yksi kierros esiliimattuja M8 renkaita maksaa 50-60€ tai laadukas kisamotti pillillä 300-500€ joten jokainen ymmärtää missä suurimmat kuluerät on.
Tule ajamaan FinTrack Tour 2020 -sarjaa!

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #94 : 26.08.18 - klo: 11.07 »
Sen takia tartuin tähän koska monelle tuntuu olevan jo iso kynnys ostaa lisenssi mikä maksaa 27€/ vuosi. Ja mitä pienemmällä panostuksella pääsee kilpailuun / harjoitteluun  mukaan sitä isompi mahdollisuus saada uusia harrastajia. Moni todennut on tää halpaa säbä maksaa sen ja sen verran kuussa. Joo malia pari kylppiä kengät pari kymppiä salimaksut varmaan vuodessa sen tonnin . RC autoilu tarvikkeet tonni. Pitkässä juoksussa varmaan saman hintaisia. Mutta säbää helpompi saada porukkaa... Eli jotain tarttis tehdä että saadaan porukkaa lisää... Joko pitää polkea hintoja tai sitten jos korotetaan hintoja pitää se raha laittaa mainostukseen tai työhön millä saadaan porukkaa lajin pariin.
-Henry Mort

Poissa niemis

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #95 : 26.08.18 - klo: 14.44 »
Tässä vertailussa on nyt mukana PM kisa 2018 missä on aina enemmän porukkaa mukana kun perus SM kisoissa.
....

Ei ole PM:stä tuossa mitään. Vähä vois ittekki tutkia asioita eikä vaan heitellä tuulesta temmattua "faktoja".

...
Jos porukka on sitä mieltä että nostamalla saadaan lisää kilpailijoita niin nostetaan vaikka 100€ kisa / luokka.
...

Selailin vähä keskustelua taaksepäin enkä kyllä huomannut että kukaan olisi väittänyt että korotuksella olisi suoraan haettu lisää osallistujia kisoihin.

...
Joku bittinikkari vois etsiä maastosarjan kisojen osallistuja määrät?onko siellä lisääntynyt porukka?

Mastosarjan osalta tiedot löytyy helposti finRC:stä.
Alla Vantaan kisojen osallistuja määriä (en jaksanu tähän kirjottaa enempää, jokainen voi käydä ite kattelemassa tuolta finRC:stä loput)

2012: 83
2013: 63
2014: 83
2015: 98
2016: 52
2017: 66
2018: 52

Suht suuria heittoja vuosien välillä mut kyllä tuossa laskua on nähtävissä.







Nyt kun tuli tänne kirjoteltua ja selailtua keskustelua uudestaan niin kiinnitin huomiota siihen että kuinka moni haluaa jotain lisää... Mitä jos ensin yritettäisiin säilyttää se mitä nyt on?
Seurat (omalta osaltani puhun tietty fullspeedin näkökulmasta) tekee ihan ympärivuotista duunia pienoisautoilun eteen. SM-kisat on osa sitä duunia ja niiden tulot kattaa osan vuoden kuluista.
Seurojen kulut taasen nousevat kokoajan eikä kulujen nousua loputtomiin voi kattaa nostamatta harrastajien maksuja. Mun mielestä aika luonnollinen tapa ja siten maailmassa lähes kaikki muukin toimii.
Mielestäni kisojen laadulla, tietyn pisteen jälkeen, ja niiden hinnalla on melko pieni vaikutus kokonais harrastajamäärään.
Harrastustiloilla ja muulla seuran toiminnalla on suurempi merkitys, varsinkin uusien harrastajien hankinnassa.
Tietysti kilpailujen laatua halutaan/pyritään nostamaan. Rahalla saa tiloja/ratoja/fasiliteettejä. Enemmällä rahaa parempia, vähemmällä ei välttämättä oleenkaan...
Fasiliteettit on vasta osa kilpailun laatua, lopun tekee harrastajat.
Enemmän rahaa -> paremmat tilat -> enemmän toimintaa (muutakin kuin kilpailuja) -> enemmän harrastajia -> enemmän harrastajia tekemässä laadukkaampia kisoja/tapahtumia yms. -> jne.
Tuossa tuo resepti ehkä himan yksinkertaistettuna, joka kohta vaatii duunia harrastajilta!
Nyt korotus iski tuohon enemmän rahaa kohtaan, uskon että se auttaa seuroja pitämään tiloja yllä ja toivon että se riittää tilojen laadun parantamiseen ja siitä sitten taas porras kerrallaan eteenpäin.


Sponssorien/tukien/rahan hankkiminen lajin ulkopuolelta on ainakin pääkaupunkiseudulla todella haastavaa.
Kaupungilta ei kovinkaan paljoa tukea saa, päin vastoin kuluihin on korotuspaineita.
Lajin ulkopuolisille sponssoreille näkyvyys on liian pientä, eikä harrastajia riittävästi hakemaan sponsoreita.
Lajinsisäisiä sponsseja saa jonkinverran mutta nekin on käytännössä loppupeleissä harrastajien omista taskuista kun liikkeistä ostavat.
Jotta sponsori vaikuttaisi SM maksuihin niin sen täytyisi kattaa koko sarja. Sponssin saanti yksittäiseen kisaan on aina epävarma eikä varsinkaan tiedossa silloin kun osallistumismaksuista päätetään. Koko sarjan kattava sponsori esim sarja palkinnoille voisi sitten tiputtaa osallistumaksua niiden sarjapalkintojen verran.
Ja sen vieläpä pitäisi tosiaan olla harrastuksen ulkopuolelta tullu sponssi että se ei käytännössä olis harrastajien taskusta tullutta rahaa.
Mutta sponsit olisi hyvä keino helpottaa harrastajien maksutaakkaa. Vaati paljon duunia harrastajilta, joskus nappaa helpommin joskus ei ollenkaan. Sponssien hankinnasta on ketjussa aiemmin muutamien kokemuksia.

Sitten kiinnitin huomioita termeihin joita keskustelussa on käytetty. On puhuttu seurasta, kilpailunjärjestäjistä, kilpailijoista, harrastajista jne.  En ymmärrä miten porukka aattelee että tää homma pyörii. Seura = sen jäsenet. Kilpailunjärjestäjät = seura = seuran jäsenet = harrastajat = koko paletti. Ei ole erikseen seuraa joka rahastaa kilpailuilla harrastajia. Seura = harrastajat ja ne harrastajat järjestää kilpailuja toisilleen.

Niemis a.k.a. Jani Niemenmaa
Fullspeed RC ry hallituksen jäsen
« Viimeksi muokattu: 26.08.18 - klo: 15.52 kirjoittanut niemis »
Slow is smooth, smooth is fast!

Poissa KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #96 : 26.08.18 - klo: 15.41 »
Tuossa katselin viime ja tämän kauden listoja sen verran, että kuinka monta kilpailijaa on koko sarjan tulostusta!
M8 2017 50 ja 2018 44 tähän mennessä, Vaasan kisaan tulossa jokunen nimi lisää.
M8e 2017 34 ja 2018 36 ennen Vaasaa.
Eli ei tuossa nyt kauheasti muutosta ole!
Toki on paljon kuskeja, jotka ajavat vain oman kotikisansa! Mikä tuokin on erittäin valitettavaa, pahin esimerkki tästä on Vantaa!
Jos kisoihin ja ratoihin halutaan laadukkuutta, on porukan syytä ruveta käymään talkoissa, myöskin nämä ns. huippukuskit!
Itse tein Salon kisaan radan eteen mitä pystyin ja Samppa teki hyvää työtä PMiin Lavangossa!
Mielestäni niin kauan kun tekijöitä rata talkoisiin ei ilmaannu, on ihan turha kitistä!

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #97 : 26.08.18 - klo: 20.30 »
Sen takia tartuin tähän koska monelle tuntuu olevan jo iso kynnys ostaa lisenssi mikä maksaa 27€/ vuosi. Ja mitä pienemmällä panostuksella pääsee kilpailuun / harjoitteluun  mukaan sitä isompi mahdollisuus saada uusia harrastajia. Moni todennut on tää halpaa säbä maksaa sen ja sen verran kuussa. Joo malia pari kylppiä kengät pari kymppiä salimaksut varmaan vuodessa sen tonnin . RC autoilu tarvikkeet tonni. Pitkässä juoksussa varmaan saman hintaisia. Mutta säbää helpompi saada porukkaa...
Salimaksut tonnin? No en tiedä, jossain ehkä onkin, itse kun Jyväskylässä pelailin treeniporukan kanssa niin mitähän se oli, 10-15€/kk. Mutta noh, on toki halvempia ja kalliimpia harrastuksia. Se miten kalliiksi RC:n kokee on tietysti resurssikysymys, ja joka tapauksessa jos vertailemaan ruvetaa niin aina löytyy kalliimpia harrastuksia.

Tässä nyt varmaan toistan jotain aiempia viestejäni, mutta vaikka itselläkin on kalustoon mennyt paljon rahaa koska autoja on kertynyt liikaa, niin ilkeämmältä se tuntuu jo ajatustasolla polttaa toista tai jopa kolmatta sataa euroa yhteen kisapäivään, kun monissa muissa harrastuksissa samalla rahalla tekee niin paljon. RC-puolella pysyäkseni ostaa vaikka lennokkipuolella (pääsin lennokkiharrastuksessakin viimein alkuun tänä kesänä) uuden lennokin (tai useammankin) jolla leikkii aika paljon pidempään kuin yhden päivän ellei tunaroi ja hajota sitä. Joo, kisaaminen on kisaamista, kävisin itsekin mielelläni vaikka kaikki kesän RC-kisat, mutta realiteetit tulee vastaan ja olen käynyt vain kahdessa (nekin lisenssittömiä SC-kisoja). Laajemmin kuin vain omakohtaista juttuani katsoen tämän kustannuspuolen kautta ei ole vaikea nähdä miksi kisa-ajamisen suosio ei ole massiivisen suurta siltäkään kannalta. Mutta toisaalta nykyään yksinkertaisesti on niin paljon kaikkea erilaista harrastamista tarjolla - varsinkin "virtuaaliset" vielä - että vaikka kisaaminen olisi ilmaista niin suosio ei siltikään olisi mitenkään taattua, vaikka toki varmastikin laajempaa kuin nyt.

En muista olenko aiemmin maininnut, mutta ennen RC-kisapuolta harrastin itsekin kilpaliikuntalajia johon tuli rahallisesti panostettua matkoihin ym. paljon enemmän, mutta toisaalta siinä lajissa huolimatta lyhyestä suoritusajasta - verraten esim. ajominuutteihin per kisa - se elämyspuoli oli itselle vielä jotain ihan eri tasoa kuin mitä RC-kisasta saa. Mutta tämä on tottakai täysin subjektiivista. Jos RC-kisaaminen on henki ja elämä kuten voisi sanoa tuon lajin olleen minulle ennen kuin loukkaantuminen lopetti sen, niin siihen tottakai pistää rahaa just niin paljon kuin on tarvis ja se yksi kympin korotus on oikeasti täysin se ja sama. Toiselle tämä on vain ei-niin-vakavaa hupia ja voi olla että korotukset taas tökkii ihan vaan jo periaatteesta, samoin kuin lisenssin kanssakin (itsellekin se lisenssi tuntuu tosiaan turhan viralliselta pikkuautojen ajamiseen). Nämä on näitä ääripäitä, ja sen varmaan ymmärtää kaikki että minkäänlaisen kultaisen keskitien löytäminen näiden väliltä ei ole helppoa.  Se on aina kompromissi. Yhdelle se kisakokemus/elämys kaikkineen on vaikka sen parin satasen arvoinen, toiselle ei.

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #98 : 26.08.18 - klo: 20.36 »
Sen takia tartuin tähän koska monelle tuntuu olevan jo iso kynnys ostaa lisenssi mikä maksaa 27€/ vuosi. Ja mitä pienemmällä panostuksella pääsee kilpailuun / harjoitteluun  mukaan sitä isompi mahdollisuus saada uusia harrastajia. Moni todennut on tää halpaa säbä maksaa sen ja sen verran kuussa. Joo malia pari kylppiä kengät pari kymppiä salimaksut varmaan vuodessa sen tonnin . RC autoilu tarvikkeet tonni. Pitkässä juoksussa varmaan saman hintaisia. Mutta säbää helpompi saada porukkaa...
Sählyn salimaksut tonnin? No en tiedä, jossain ehkä onkin, itse kun Jyväskylässä pelailin treeniporukan kanssa niin mitähän se oli, 10-15€/kk per pelaaja, joten ei voinut kuluiltaan mitenkään verrata tähän kyllä. Mutta noh, on toki halvempia ja kalliimpia harrastuksia. Se miten kalliiksi RC:n kokee on tietysti resurssikysymys, ja joka tapauksessa jos vertailemaan ruvetaa niin aina löytyy halvempia ja kalliimpia harrastuksia.

Tässä nyt varmaan toistan jotain aiempia viestejäni, mutta vaikka itselläkin on kalustoon mennyt paljon rahaa koska autoja on kertynyt liikaa, niin ilkeämmältä se tuntuu jo ajatustasolla polttaa toista tai jopa kolmatta sataa euroa yhteen kisapäivään tai viikonloppuun, kun monissa muissa harrastuksissa samalla rahalla tekee niin paljon. RC-puolella pysyäkseni ostaa vaikka lennokkipuolella (pääsin lennokkiharrastuksessakin viimein alkuun tänä kesänä) uuden lennokin (tai useammankin) jolla leikkii aika paljon pidempään kuin yhden päivän ellei tunaroi ja hajota sitä. Joo, kisaaminen on kisaamista, kävisin itsekin mielelläni vaikka kaikki kesän RC-kisat, mutta nämä budjettirealiteetit ja priorisointi tulee vastaan ja olen käynyt vain kahdessa (nekin lisenssittömiä SC-kisoja). Laajemmin kuin vain omakohtaista juttuani katsoen tämän kustannuspuolen kautta ei ole vaikea nähdä miksi kisa-ajamisen suosio ei ole massiivisen suurta siltäkään kannalta. Mutta toisaalta nykyään yksinkertaisesti on niin paljon kaikkea erilaista harrastamista tarjolla - varsinkin "virtuaaliset" vielä - että vaikka kisaaminen olisi ilmaista niin suuri suosio ei siltikään olisi mitenkään taattua, vaikka toki varmastikin olisi laajempaa kuin nyt.

En muista olenko aiemmin maininnut (no vaikka olisinkin, ei sitä kukaan tässä kohtaa muista), mutta ennen RC-kisapuolta harrastin itsekin kilpaliikuntalajia johon tuli rahallisesti panostettua matkoihin ym. paljon enemmän kuin RC-kisoihin. Mutta toisaalta siinä lajissa huolimatta todella lyhyestä suoritusajasta - verraten esim. ajominuutteihin per kisa - se elämyspuoli oli itselle vielä jotain ihan eri tasoa kuin mitä RC-kisasta saa. Mutta tämä on tottakai täysin subjektiivista. Jos RC-kisaaminen on henki ja elämä kuten voisi sanoa tuon toisen lajin olleen minulle ennen kuin loukkaantuminen lopetti sen, niin siihen tottakai pistää rahaa just niin paljon kuin on tarvis ja se yksi kympin korotus on oikeasti täysin se ja sama. Toiselle tämä on vain ei-niin-vakavaa satunnaista hupia ja voi olla että korotukset tökkii siinä kohtaa ihan vaan jo periaatteesta, samoin kuin lisenssin kanssakin (itsellekin se lisenssi tuntuu edelleen turhan viralliselta pikkuautojen ajamiseen, vaikka toki ne jotkut edut järjeställe ymmärränkin kun niitä on tässä keskustelussa esille tuotu). Nämä on näitä ääripäitä, ja sen varmaan ymmärtää kaikki että minkäänlaisen kultaisen keskitien löytäminen näiden väliltä ei ole helppoa.  Se on aina kompromissi. Yhdelle se kisakokemus/elämys kaikkineen on vaikka sen parin tai useammankin satasen arvoinen, toiselle ei. Siihen varmasti vaikuttaa myös se, että onko siellä realistisesti kamppailemassa voitosta vaiko vaan siitä ettei olisi viimeinen (itsehän toki menen jälkimmäiseen kategoriaan).

Poissa KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #99 : 26.08.18 - klo: 21.16 »
Rc-autoilun lisenssi on vielä halpa ja sillä saa ajaa kaikkia luokkia vapaasti!
Meillä toinen juniori harrastaa koripalloa, johon B-junnun lisenssi maksaa n. 100€ + pakollinen vakuutus, tossut n.100€/pari (riippuen jalan kasvusta 1-3 paria/kausi) seura maksu n. 600€ kausi! Näihin päälle kaikki peli ja turnaus reissut. Joo ei todellakaan kallein, mutta ei myöskään halvin harrastus!
Jerellä koris harrastus loppui polven vaivoihin, jotka seuraavat koko lopun iän. Mutta ei tuo tuota harmittele. Elämä on vain valintoja ja nyt keskitytään RC-autoihin ja pidetään yhdessä hauskaa! Loppu pelissä mikään raha ei korvaa yhdessä vietettyä aikaa ja kaikki tuo panostus on pitänyt pojan poissa pahan teosta!
Hiukan meni ohi aiheen, mutta olkoon!

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #100 : 27.08.18 - klo: 10.53 »
Henk. koht. maksan mielellään 40€ laadukkaasti järjestetyistä kisoisata, mitä Suomessa tehdään.

Ennen kuin ensimmäinen vapaa harjoitus alkaa, on seura (=harrastajat) tehty jo paljon työtä kisan eteen.
Siitä on kohtuullista myös vähän palkita.

EDIT: Täytyy myös muistaa, että RC "treenimaksut" (=seura ja ratamaksut) ovat melko edullisia, jos on pakko verrata muihin lajeihin.
« Viimeksi muokattu: 27.08.18 - klo: 11.01 kirjoittanut evok »
#99 | Destiny RX-10SR | "Ei aliohjautuvalla autolla pysty tekemään mitään. On vain istuttava ja odotettava" -Montoya

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #101 : 27.08.18 - klo: 11.08 »
Kannattaa muistaa, että salivuorot kouluilla tai muualla saleissa ovat nykyään kalliita, meilläkin kaikkineen kuluineen vajaa 5000eur talvessa, eikä ole edes kiinteä rata, vaan vuoro lauantaisin. Kaikki kustannukset ovat nousseet vuosien saatossa, tuo korotus olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten, joten jotain yht'äkkistä syytä ei kannata kauheasti haeskella korotukselle. Näin vuosien takaa asiaa katsellessa, olisi pitänyt nostaa 5eur kerrallaan muutaman vuoden aikavälillä.

Jokaisella tietysti omanlainen budjetti kisaamiseen ja harrastamiseen, mutta kyllä 10euron lisäkustannus kisaviikonlopussa on pisara meressä muihin kustannuksiin verrattuna, niin kisoissa kuin harrastusvälineisiin sidotussa rahamäärässä mitattuna.

Pepen ehdotus ensimmäisen kisan -50% osallistumismaksusta on itseasiassa erittäin hyvä ja toteutettavissa oleva. Sen sijaan koko kauden kisamaksut kerralla - en näe että nykysysteemillä ilman jotain virallista laskuttajaa kyseinen voisi toimia, kun suorituksia tulisi sitten suuntaan jos toiseen ja jonkun nekin pitäisi hoitaa ja pitää kirjaa verottajalle.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #102 : 27.08.18 - klo: 17.50 »
No joku vastuullinen kerää koko sarjan maksut ja tilittää ne seuroille. Vähän hommaa, mutta hoidettavissa oleva asia sekin  :wink:

Ja pointtihan tuossa olisi se, että olisi helpompi sitoutua ajamaan koko sarjan ja sen tekemällä se olisi edullisempaa kuin yksittäisiin kisoihin ilmoittautuminen. Eli esim. 5:n yksittäisen kisan hinnalla voisi ajaa koko sarjan 6 kisaa, jos sen maksaa etukäteen.

Vastaavahan toimii esim. ratamaksuja kerättäessä eli ostamalla ja sitoutumalla pidemmäksi aikaa saa sen halvemmalla, jolloin se tietenkin houkuttaa maksamaan koko kauden kerralla. Sitten ei tarvitse miettiä, että voiko lähteä ajamaan, kun se maksaa - jos sen on jo maksanut kauden alussa ja saanut näin ollen sen myös halvemmalla.
« Viimeksi muokattu: 27.08.18 - klo: 17.56 kirjoittanut Pepess »

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #103 : 27.08.18 - klo: 22.17 »
Kisamaksu 40e koskee käytännössä vain lajin kovimpia sarjoja. 1/8 SM ja Maastosarja. Eiköhän jokainen kerho järjestä halvempia tai jopa ilmaisia kerhokilpailuja. Kun vertailette asioita, niin ottakaa mukaan myös tuo aspekti. Se on varmasti lajissa kuin lajissa yksi tekijä joka määrittelee kustannuksia. SM tasolla itse kilpailumaksut ovat erittäin pieni osa koko kulurakennetta.

Olisi kiva kuulla vaikka Top 10 1/8 buggy SM sarjan kuskien budjetit per kesä.
Itse en heihin kuulu ja silti kesässä palaa 2-3ke

Osallistumismaksun sijasta olisi rakentavaa miettiä miten saataisiin kuluja laskettua muilta osin.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #104 : 27.08.18 - klo: 22.30 »
Kyllä korotus koskee kaikkia SM-luokkia, ei vain krossia. Eli TSM-10, C-12, C-8,M-10, LS-5, TP-10,M-8 jne.

Samoin korotus kansallisissa luokissa 30euroon koskee kaikkia sarjojen mukana ajettavia kansallisia luokkia.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #105 : 28.08.18 - klo: 10.59 »
Kyllä korotus koskee kaikkia SM-luokkia, ei vain krossia. Eli TSM-10, C-12, C-8,M-10, LS-5, TP-10,M-8 jne.

Samoin korotus kansallisissa luokissa 30euroon koskee kaikkia sarjojen mukana ajettavia kansallisia luokkia.
Hienointa tässä syteemissä on se että esim. TP-10 maksetaan myös SM hinta 40e vaikka luokka ei käytännössä ole SM-luokka  vähäisen osallistujamäärän takia. Eikös tällöin pitäisi saada 10e takaisin kun se ei ole SM-arvoinen luokka?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #106 : 28.08.18 - klo: 12.36 »
Kisoissa ei pidä periä SM-hintaa jos kisalla ei ole SM-arvoa. Näin on toimittu, jos kisa ajetaan, mutta SM-arvoa ei ole.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #107 : 28.08.18 - klo: 19.10 »
No mutta aamulla ennen kisoja on tiedetty ettei sillä tule olemaan SM-arvoa mutta silti on maksettu SM-kisahintaa.

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #108 : 28.08.18 - klo: 19.40 »
Kyllä sitä rahaa palaa tähän RC touhuunkin ihan kivasti. Ihmetyttää tämä näppisralli kympin korotuksesta. Tässä kun M8 luokkaa ajetaan SM, PM ja EM niin 5 k€ on aika lähellä mitä tässä rahaa on tänä kesänä kulunut. Hienoa, että Suomessa on järjestetty HYVÄ SM sarja. Hintaa joutaa nostaa vaikka vielä sen toisenkin kympin.

Ongelma minun mielestäni on se, että ei vaan löydy Suomesta seuroja joissa olisi se "kerhosetä" joka opastaisi uusia aloittelevia harrastajia lajin pariin. Tässä on selvä trendi muutaman viime vuoden ajalta jossa kisakuskien määrä putoaa tasaisesti.
Ratoja häviää (Jyväskylä esim.) radat joita on vielä jäljellä niin taitaa olla vain FullSpeedin rata missä on ihan oikeasti kerhotoimintaa.

Ei noita harrastajia vaan tule jos ei ole aktiivista kerhotoimintaa ja pitkäjänteistä toiminnan kehittämistä. Tätä todella tarvittaisiin tänne "maaseudulle".

Tarvitaan aktiivista kerhotoimintaa. Aloittelijoille noita viikkokisoja jne...
T: Petteri Langenoja

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #109 : 28.08.18 - klo: 20.28 »
Täytyy tähän väliin mainita ettei Jyväskylän rata ole mihinkään hävinnyt vaan on hyvässä ajokunnossa omalla paikallaan. Kisojen järjestäminen pienellä porukalla vaan laitettiin tauolle.

Tosiaan mitä maksuihin tulee, niin kisamaksujen muutokset on pieni kuluerä. Lisenssi on pieni kuluerä joka on samalla vakuutus vahinkojen varalle. Kuluja voidaan laittaa halutessa tehokkaasti kuriin esim yksityyppirenkailla. Myös perjantaitreenien puute M8 sarjassa on rahallisesti ja ajankäytöllisesti hyvin raskas muutos kaikille jotka saapuu kisoihin yhtään reunoja kauempaa. Kun matkoihin palaa 9h päivästä, se tarkoittaa sitä että ensin pitää mennä erikseen treenaamaan ja ottaa hotelli jotta ehtii ajamaan sen verran että viitsii reissuun edes lähteä..Seuraavaksi kisaviikonloppuna pitää ottaa toisen kerran hotelli vaikka perjantaina ei saa tehdä muuta kuin katsella paikallisia nähtävyyksiä.

Voisiko meitä kauempaa saapuvia huomioida tulevilla kausilla sallimalla perjantain treenin vaikka aikavälillä 16-20?
Näin ei tarvitsisi tehdä erikseen treenireissua, mutta kenenkään ei tarvitse olla aamusta asti kuluttamassa rataa. Ne jotka eivät halua perjantaina saapua kisapaikalle, voivat treenata ihan yhtä hyvin samalla menetelmällä kuin kuluvana kesänäkin.

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #110 : 28.08.18 - klo: 21.25 »
Perjantai treenin puute on loistava uudistus ja suosittelen sitä jokaiseen luokkaan. Tasoittaa kummasti tilannetta kisa-aamuna kun osa kuskeista ei ole tahkonnut rataa koko perjantain. Lisäksi rata pysyy paremmassa kunnossa kisojen läpi. Lisäksi säästää rahaa niiltä ketkä pystyy ajamaan kisapaikalle aamulla ja lomapäiviä niiltä jotka haluaa/joutuu etäisyyden takia lähteä kisa paikalle jo perjantaina kun ei ole kiire treenaamaan. Jos tuntuu siltä että radan haluaa opetella ulkoa ennen kisoja niin se on sit itsestä kiinni haluaako käydä aikaisemmin treenaamassa.
Lajin yksi haaste on kumminkin uusien ratojen oppiminen ja sitä paremmaksi kuskiksi tulet mitä nopeammin opit uuden radan.
Loistava sääntö m8 luokkaan.
Team associated RC8B3.1

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #111 : 28.08.18 - klo: 21.37 »
No mutta aamulla ennen kisoja on tiedetty ettei sillä tule olemaan SM-arvoa mutta silti on maksettu SM-kisahintaa.

Kisojen SM-arvo on tiedossa edellisen viikon sunnuntai-iltaan mennessä. Tuo on takaraja kuskimäärän haalimiseksi.
Eli järjestäjäkin on tietoinen tilanteesta hyvissä ajoin siis.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #112 : 28.08.18 - klo: 21.38 »
Perjantai treenin puute on loistava uudistus ja suosittelen sitä jokaiseen luokkaan. Tasoittaa kummasti tilannetta kisa-aamuna kun osa kuskeista ei ole tahkonnut rataa koko perjantain. Lisäksi rata pysyy paremmassa kunnossa kisojen läpi. Lisäksi säästää rahaa niiltä ketkä pystyy ajamaan kisapaikalle aamulla ja lomapäiviä niiltä jotka haluaa/joutuu etäisyyden takia lähteä kisa paikalle jo perjantaina kun ei ole kiire treenaamaan. Jos tuntuu siltä että radan haluaa opetella ulkoa ennen kisoja niin se on sit itsestä kiinni haluaako käydä aikaisemmin treenaamassa.
Lajin yksi haaste on kumminkin uusien ratojen oppiminen ja sitä paremmaksi kuskiksi tulet mitä nopeammin opit uuden radan.
Loistava sääntö m8 luokkaan.

Tähän näkökulmaan on varsin helppo yhtyä jos asuu pisimmillään parin tunnin päässä kisapaikalta ja jos joku kisa sattuukin ylittämään tämän rajan, voi siitä jäädä sitten tietysti pois.

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #113 : 28.08.18 - klo: 22.21 »
Perjantai treenin puute on loistava uudistus ja suosittelen sitä jokaiseen luokkaan. Tasoittaa kummasti tilannetta kisa-aamuna kun osa kuskeista ei ole tahkonnut rataa koko perjantain. Lisäksi rata pysyy paremmassa kunnossa kisojen läpi. Lisäksi säästää rahaa niiltä ketkä pystyy ajamaan kisapaikalle aamulla ja lomapäiviä niiltä jotka haluaa/joutuu etäisyyden takia lähteä kisa paikalle jo perjantaina kun ei ole kiire treenaamaan. Jos tuntuu siltä että radan haluaa opetella ulkoa ennen kisoja niin se on sit itsestä kiinni haluaako käydä aikaisemmin treenaamassa.
Lajin yksi haaste on kumminkin uusien ratojen oppiminen ja sitä paremmaksi kuskiksi tulet mitä nopeammin opit uuden radan.
Loistava sääntö m8 luokkaan.

Tähän näkökulmaan on varsin helppo yhtyä jos asuu pisimmillään parin tunnin päässä kisapaikalta ja jos joku kisa sattuukin ylittämään tämän rajan, voi siitä jäädä sitten tietysti pois.

Miten se eroaa vaikka matkaa olisi 5 tuntia kisoihin?
Miksi se treeni on niin tärkeää ennen kisoja että siihen kannattaa uhrata monta päivää ja paljon rahaa.
Team associated RC8B3.1

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #114 : 28.08.18 - klo: 22.43 »
Otetaan nyt yhdeksi esimerkiksi vaikka Turun kisa. Ensimmäisen osakilpailun aikaan monella alueella Suomessa oli vielä lunta. Perjantaitreeni oli kielletty ja aikataulussa oli oikein yksi treenikierros. Varmasti olisi ollut mukava kisapäivä ilman treenireissua niille jotka saapuvat jostain missä kotiratakaan ei välttämättä edes ole vielä iskussa..

Henkilökohtaisesti en ole kovinkaan kiinnostunut käyttämään kisapäivää radan omaksumiseen, vaan mielelläni tavoittelen kisaamista omalla vaatimattomalla tasolla. Jotta omalla tasolla kisaaminen on edes periaatteessa saavutettavissa päivän aikana, vaatii se treeniä ennen kisaa. Melkosen yleistä kisaajien kesken näytti kuluvanakin kesänä tuo ennakkotreenaaminen kuitenkin olevan ja kyse on nyt vain siitä onko sarjan säännöt tässä kohtaa tasapuoliset vai rakennettu oman navan ympärille?

Jos rata on auki perjantaina esim välillä 17-20 niin tuskin voidaan puhua aamusta asti tahkoamisesta ja radan tuhoutumisesta, saati pitkänmatkalaisten vapaapäivistä kun kuitenkin jo ollaan mestoilla. Tämä warm up tyyppinen ajosetti illasta keventäisi kauempaa tulevien kuluja ja jatkossa voisi olla taas kisaajia muualtakin kuin Helsingistä ja Turusta.. Ttällä hetkellä moni jättää väliin..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #115 : 29.08.18 - klo: 01.52 »
Itse vaihdan jopa satojen eurojen perjantaitreenit kympin kisamaksun korotukseen.
Maksan vaikka 20 lisämaksua ettei tartte tuhlata satasia.

Kesän eka kisa nyt vaan on aina M8 luokassa liian aikaisin.
Sitä ei kuitenkaan perjantaitreenillä muuteta miksikään.

Pitää myös muistaa että perjantai treenin poistaminen antaa kummasti lisäaikaa kilpailun järjestäjille esim radan rakentamiseen. Perjantaitreenin poisto myös pienentää perjantain ratamaksuista saatavaa tuloa niin paljon että kympin korotus kilpaulumaksuissa on jälleen kerran ymmärrettävää.

Kerhojen tuottoa jos pienennetään niin äkkiä pienemmät kerhot alkaa olemaan kusessa sisäratojen ym suhteen.
Ja taas perjantaitreenit tekee äkkiä sen että panostaminen ajallisesti ja rahallisesti kasvattaa eroja niin paljon että vähän vähemmän panostavat jättävät koko homman eikä se ainakaan nosta osallistujamääriä mihinkään.

Ps: pääsääntöisesti koko hommassa kusee se että kukaan ei enää ole kilpailuissa harrastamassa vaan ollaan ottamassa mahdollisimman tosissaan ja mikäli treenimahdollisuudet, ratamaksut tai kisamakkara ei ole just sitä mitä oman kuplan sisällä ehdottomasti itselleen haluaa niin keksitään vaikkapa valittaminen kympistä tai perjantaitreenistä ja jopa jättäydytään kotiin kun ei saanut pitää perjantaita töistä vapaana ja mennä tuhlaamaan hotelliin yms jotta pärjäis silti samalla tasolla kuin ennenkin.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #116 : 29.08.18 - klo: 06.20 »
Ps: pääsääntöisesti koko hommassa kusee se että kukaan ei enää ole kilpailuissa harrastamassa vaan ollaan ottamassa mahdollisimman tosissaan ja mikäli treenimahdollisuudet, ratamaksut tai kisamakkara ei ole just sitä mitä oman kuplan sisällä ehdottomasti itselleen haluaa niin keksitään vaikkapa valittaminen kympistä tai perjantaitreenistä ja jopa jättäydytään kotiin kun ei saanut pitää perjantaita töistä vapaana ja mennä tuhlaamaan hotelliin yms jotta pärjäis silti samalla tasolla kuin ennenkin.

Reps... :grin:

Ihan sama millä vuosikymmenellä olleen, kahdesta asiasta aina rutistaan. Lisenssimaksun suuruudesta ja osallistumismaksuista vaikka ne näyttelevät hävivän pientä osaa vuositasolla tässä harrastuksessa joka on yksi halvimpia moottoriurheilu luokkia.
Kylätason RC-kuski.

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #117 : 29.08.18 - klo: 08.30 »
Itse vaihdan jopa satojen eurojen perjantaitreenit kympin kisamaksun korotukseen.
Maksan vaikka 20 lisämaksua ettei tartte tuhlata satasia.

Kesän eka kisa nyt vaan on aina M8 luokassa liian aikaisin.
Sitä ei kuitenkaan perjantaitreenillä muuteta miksikään.

Pitää myös muistaa että perjantai treenin poistaminen antaa kummasti lisäaikaa kilpailun järjestäjille esim radan rakentamiseen. Perjantaitreenin poisto myös pienentää perjantain ratamaksuista saatavaa tuloa niin paljon että kympin korotus kilpaulumaksuissa on jälleen kerran ymmärrettävää.


Eihän perjantaitreeni ole herranen aika kenellekkään pakollinen vaan ihan yhtä vapaaehtoista kuin nyt ennakkoon vieraileminen. Hokekin voisi suorittaa treenit ihan kuten tähän mennessä kuluvan kesän kisoihin on tehnytkin ja vierailla radalla etukäteen treenaamassa. Kisa aamuna ehtii harjoituksissa kyllä toteamaan radan päivän kunnon. Se mitä haen on juuri se että kuski voi valita itselleen paremmin soveltuvan tavan.

Tonille vastaan sen verran vielä että olen kyllä sitä mieltä että treenaaminen edelleen kehittää kuskia enemmän kuin treenamatta jättäminen ja se miksi halutaan käyttää treenaamiseen paljon rahaa ja aikaa johtuu ihan pelkästään tämän hetken säännöistä.

Mitä kerhojen rahoihin tulee, en ole niitä viemässä pois tai edes pienemmäksi vaan päin vastoin. Muutamat kuskit saattaisivat tuoda taas muutamia kymppiä kassaa siitä perjantai illan treenistä. (Taaskin saa itse päättää)

Talkoilua ajatellen ollaan kyllä jo pikkusen myöhässä jos rataa pitää hinkata vielä perjantaina klo 17-21. Silloin voi vaikka tehdä ne muut puuttuvat toimet kuntoon.

Mä en ole tässä nyt vänkäämässä enkä pakottamassa ketään perjantaiksi paikalle. Homma toimii kaikilla halutessaan ihan kuten nytkin. Ainoastaan ne jotka joutuvat perjantaina saapumaan, säästäisivät rahaa ja saavat kulutetulle hiukan lisää vastinetta. Kylä tässä on oma lehmä ojassa ja pyydän että asioita mietitään myös laajemmin. Sarja on hyvä ja varsin tasokas ja toivon sitä ajavani myös jatkossa. Fakta on se että nykyisellä formaatilla pitkänmatkalaisten kulut on melkoisen kohtuuttomat. Kyllä ne Joonat ja Jaret pystyy saapumaan kylmiltään ja ajamaan hyvää kisaa, mutta kaikki ei siihen kykene. Osa saattaa jopa etsiä rataa koko kisapäivän, eikä kokemus luultavasti ole kovin hauska.

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #118 : 29.08.18 - klo: 08.50 »
PM kisoissa oli perjantai treeni mut ei sekään kelvannut.
Team associated RC8B3.1

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Osallistumis maksu korotettiin...
« Vastaus #119 : 29.08.18 - klo: 08.58 »
Täytyy tähän väliin mainita ettei Jyväskylän rata ole mihinkään hävinnyt vaan on hyvässä ajokunnossa omalla paikallaan. Kisojen järjestäminen pienellä porukalla vaan laitettiin tauolle.

Muutaman isomman kisan tänä kesänä vetäneenä tuntuu oudolta ettei Jussi ymmärrä asian olevan ihan sama jokaisesa kerhossa. Ei sitä kisoja tekevää porukkaa ole tusinoittain missään, PM kisoissa tämä nähtiin karulla tavalla, kun radan pressutuksen hoiti Jyväskylän ja Kouvolan aktiivit - siitä edelleen iso kiitos heille.

Itse heitetään lusikka nurkkaan kokonaan kun ei jaksa järjestää kisoja ja samalla vaaditaan, että järjestävän kerhon pitäisi olla pitämässä rataa auki jo perjantaina.

Myös nämä jälkiviisaat "pitäisi saada huippuareena, paita ja HD Videota - sponssit maksaa kulut" voisivat pitää turpansa kiinni ja tuoda ne sponssit kisajärjestäjälle. Vie nimittäin aika huolella kiinnostuksen tehdä asioita paremmin kun viisastelijat pysyy näppiksen ääressä silloin, kun asioita oikeasti tehdään ja se ei ole kisan/kauden jälkeen.

Tulen kyllä mieluusti seuraaviin kisoihin mitkä herrat Rinne ja Mört järjestävät ja maksan ilomielin just sen verran kun pyydetään, ehkä saan jopa paidan, HD Videot live streamina, Watasen järjestämän gourmet buffetin, grid girlit ja viihdyttävää iltaohjelmaa. Treeneillä tai ilman - kiitollisena siitä että JOKU MUU hoitaa homman ja itse voi vaan nauttia tästä hienosta harrastuksesta.

Vaatimustaso on kyllä kova ja kiitos kaiken hoitamisesta on vittuilu ja jupina - erityisesti oman kerhon porukoilta. Ei oo ihme et Niemis lopetti, kaukana ei oo mullakaan.

Terveisin,
Aapo Koro
Pienoisautoja 1/27 ... 1/5, Sanwa MT-4S / M12
http://www.mikkelinpienoisautoilijat.fi | http://www.fullspeedrc.fi