Kirjoittaja Aihe: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti  (Luettu 4433 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa emk

  • Tulokas
    • Profiili
Kisat on saatu vedettyä päätökseen, ja tulokset löytyvät MyRCM

Suurkiitokset kaikille kilpailijoille!

Pieniä yskähdyksiä oli ennakkoon ja paikan päällä olleilta kuultuna pieniä myös kilpailupäivänä, mutta pääosin kilpailu saatiin vedettyä hyvin läpi. Kyseessä oli järjestävälle seuralle  ensimmäinen minkään tapainen RC-tapahtuma, ja kaikille järjestävän seuran puolelta tulleille toimitsijoille myös ensimmäinen kerta ylipäätään RC-kisassa paikan päällä. Opettelua siis ja pienet stiblut olivat ihan odotettuja :angel:

Kaipaisimme kommentteja kilpailusta ja radasta, jotta osaamme lähteä kehittämään rata-aluetta oikeaan suuntaan. Rataprofiili esimerkiksi on suunniteltu ja toteutettu täysin oman seuran toimesta ilman RC-puolen ammattilaisia, joten nyt saadaan ensimmäistä kertaa feedbackia ollaanko edes oikealla alueella tämän kanssa.

Samoin jos joku on kuvannut kilpailulähtöjä niin kaikki materiaali kiinnostaa!

Toivakan Autourheilukerho

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #1 : 20.05.18 - klo: 12.58 »
Kisa meni kyllä oikein mukavasti lopulta. Profiili oli ihan hyvä ja toimiva. Pikkuhypyt välillä aiheutti harmaita hiuksia, mutta sitä varten ne kai oli suunniteltukin :evil: Takasuoran kanssa mulla oli ongelmia pysyä suoralla linjalla, kai ne hyppyrit jotenkin aina johdatti sivuun. No, se oli omaa osaamattomuutta vaan joka tapauksessa. (EDIT: Paitsi että ainakin nelkussa syyksi paljastui lopulta kulunut rengasheksa, hupsista.)

Mutta noin muuten rataan liittyen, no, ainoat negatiiviset mitä tulee mieleen:
- Isoin on ne putkien "tapit"/piikit voi tehdä autoille ikäviä asioita. Olisko vaikka jotain kumiletkua edes jota sais niiden päälle? Tosin kun ne silti töröttää siinä, niin voi tarrata vaikka auton tukivarsi siihen kiinni ja vetäistä sen rikki, näin esimerkkinä. Onneksi ainakin itse vältyin pahemmalta, muutama ikävä raapimisjälki ja yksi pieni korihalkeama niistä.
- Radan "nostoalueiden" irtokivipäällystys omasta mielestä vähän huono. Helpottaa toki radan hahmottamista kun eri pinta kuin itse radalla, mutta kiviä menee radalle ja voi singota ympäriinsä ja ovat kuitenkin sen kokoisia että voi pienempään autoon vaikuttaakin (esim. 1/10 buggyt). Plus jos autosta irtoaa jotain niin kivet tekee osista vaikeita löytää. Itsellä hävisi yks korin kiinnikekorkki (ei onneksi iso menetys), totesin toivottomaksi löytää sieltä.
- Pääsuoran reunan ja ajajakorokkeen väliin olisi voinut jättää vähän enemmän tilaa, esim. 2 metriä. Näkisi koko suoran helposti jos eksyy korokkeen puoleiseen reunaan ilman että tarvitsee kurkkia, mikä taas voi häiritä muiden kuskien näkyvyyttä jos ovat radan sen puolen jommassa kummassa päässä. Mutta tietysti huono lähteä tässä vaiheessa muuttamaan, ja toki todistetusti ajaminen näinkin onnistuu.

Eli ei mitään kovin dramaattista, lähinnä jos niille tapeille jotain saisi tehtyä :police: Pyrin kyllä varmasti jossain vaiheessa kesää käymään paikalla uudestaankin.

Muutamia kuvia laitoin Short Course Finlandin Facebook-ryhmään, niitä on kyllä kaikkiaan iso kasa vaikkeivat niin ihmeellisiä olekaan. Laitan niitä isompana könttänä nettiin jahka saan aikaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 20.05.18 - klo: 18.13 kirjoittanut tvih »

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #2 : 20.05.18 - klo: 14.13 »
Samaa mieltä radasta kuin tvih. Suurimmat miinukset oli ne putkia pitävät tapit. Samoin ne "kuutoset" aiheutti kyllä välillä harmaita hiuksia jos ei heti osunut rytmiin niin sitten auto pomppi jostain kohti katolleen. Samoin jos ne ajoi liian kovaa ja hypyt meni suht hyvin niin sitten saattoi se matto loppua liian aikaisin -> pito hävisi ja olit taas reunaputkissa. Toki hyvät kuskit (en minä  :grin:) tässä saattoi hyvin kasvattaa eroa huonompiinsa  :smiley:

Takasuoran isoissa hypyissa oli yleisö välillä vähän liian lähellä (siinä kivikasojen kohdalla missä aita ei ollut valmis) ja hirvitti milloin patterikasilla hyppää vähän sivuun ja jonkun päälle. Se tuolleinen ~3,5kg auto kun tulee päälle ~50km/h niin ei jälki ole kovin hyvää.


Kaikenkaikkiaan todella hyvin järjestetyt kisat ja Kioski saa myös erityisesti plussaa. Ihan aamusta iltaan pelasi tarjoilu ja näytti kelpaavaan tarjonta katsojillekin. Varmaan kisojen paras tuotto tuli siitä kioskista  :smiley:

Omalta kohdaltakin kisat sujuivat todella mallikaasti servon hajoamiseen saakka. Taisi olla nostajina siellä takasuoralla paljon yleisöa ja eivät oikein tienneet kuinka autoja pitäisi nostaa. Minulla kävi juuri niin että toinen auto nostettii radalle suoraan eteen ja minä sitten hyppäsin takasuoran isoista hypyistä suoraan siihen -> molemmat autot joutuivat keskeyttämään erän ja minä koko kisan.

EDIT: Tarkisti videolta niin ei minun tapauksesa nostettukkaan autoa suoraan eteen, vaan se oli jäänyt siihen eikä keretty nostaa ennenkuin minä törmäsin siihen -> Nostajat toimivat aivan oikein kun katsoivat oman turvallisuutensa ensisijaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 20.05.18 - klo: 21.30 kirjoittanut MiG-77 »

Poissa Sumperi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #3 : 20.05.18 - klo: 15.14 »
Sama miinus ku edellisiltä. Eli ne tapit oli pahoja ja takahyppyjen innokkaat juniori nostajat olivat vähä liian lähellä rataa ja ei oikein tiennyt mitä tekee vaikka auttoivatkin hienosti. Yks poika siellä sai korrin käteen mutta onneks vaa hipas. Ampui toista autoa nostamaan eikä katsonut tuleeko takaata kukaan. Hieman opastin häntä asiassa.

Muuten rata oli upea ja vauhtia piisas. Ja hyvin se kisakin saatiin läpi.
Ei moittimista.

Buffet toimi ja hyvät oli tarjoilut. Isot plussat siitä. Yleisöä oli koko ajan joka hienoa harrastuksen kannalta. Ehkä siellä kipinä syttyi jollakin.

Itse kisa meni minulta iha koheltamiseks. Toine auto (korri) oli aivan uusi ja pe saatu kasaan. Paketti säädöillä aivan kamala ajaa mutta onneks Pakkalan avustuksella siitä saatiin HIEMAN parempi kulkuinen. Ja toinen auto m8e, noh se oli mulla eka kerta kyseisen luokan autolla radalla.  :grin: Kulkiha se iha jumalattomasti ja hypyt oli huikeita. Ainut että servo otti ja hajos 3 finaalin aikana ku en huomannu että ei ollu saveria kii vaimentamassa iskuja servolle...

Kokemusta rikkaampana Nokialle kolistelee.
Axial Wraith x 2, Tekno eb410, HB 817 nitro, Tamiya M03, Tamiya TXT-2, Fine Desing Pro Stock, Yokomo drifter, LunchBox/cage projekt

Poissa Mönkkiinen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #4 : 20.05.18 - klo: 15.49 »
radan kiertosuunta tavanomaisesta poikkeava.
hieno rata.
« Viimeksi muokattu: 20.05.18 - klo: 19.44 kirjoittanut Mönkkiinen »

Poissa Kipsi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #5 : 20.05.18 - klo: 16.44 »
Hyvä rata oli, enkä edes huomannu mitään tappeja putkissa, eihän niitä pitkin ajella kuitenkaan. Radan kiertosuunta oli mukavaa vaihtelua.

Kisapöivä meni ihan hyvin ku aamun myöhästelyn jälkeen saatiin päivä käyntiin.
Järjesrävälle taholle tästä päivästä iso plussa, tulen jatkossakin jos corrikisoja järjestetään, rata oli sopivan helppo joka mahdollisti hyvän kilvanajon, ja teknistä osuutta toi ne kuusi vai seitsemän pattia mitkä piti rytmittämällä mennä läpi.

Kaikin puolin hyvä päivä, onnistunut kisa ja mulle ensimmäinen voitto nelkkuluokasta. Joku poitsu siinä yritti haastaa ja vetikin ihan hyvin, mutta en oo ennen näissä karkeloissa nähnyt et ihan hyvin ajoi alottelijaks  :roll:

-Kimmo.
#7
TLR SCTE 3.0  #7 - TLR 22SCT 3.0 #6
-Team Mattopiste-

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #6 : 20.05.18 - klo: 18.12 »
enkä edes huomannu mitään tappeja putkissa, eihän niitä pitkin ajella kuitenkaan.
No ei kai sitä tarkoituksella, mutta minkäs tekee kun ei osaa eikä opi :shocked: Toisaalta mitäs jos vaikka nostaja kiiressä kompastuu ja saa tapin sisuksiinsa? Auts. No, melkoista jossittelua, mutta mahdollista kuitenkin.

radan kiertosuunta tavanomaisesta poikkeava?
En osaa sanoa onko jompi kumpi kiertosuunta lopulta isossa mittakaavassa yleisempi, vaikka kieltämättä vastapäivään pääsuoraa usein taidetaan vastapäivään mennä mitä vähää itse nyt eri ratoja olen ehtinyt nähdä, mutta toisaalta onko siihen tavanomaisuuteen sitten mitään varsinaista syytä?

Mutta itse asiassa plussana radassa näen sen että sitä voi ajaa kumpaan suuntaan tahansa lähes yhtä hyvin, joskin oikean reunan pikkuhyppy kisasuunnassa ennen mutkaa olisi tavallisuudesta poikkeava juttu toisin päin, muttei mikään este. Toinen pieni ero on vähemmän kiihdytysmatkaa kutospomppuihin. Joka tapauksessa tällä tavoin jos radalla ajaisi jatkuvasti voisi vaihtelun vuoksi ajosuuntaa välillä vaihtaa ilman että tarvitsisi fyysisiä muutoksia tehdä.
« Viimeksi muokattu: 20.05.18 - klo: 18.22 kirjoittanut tvih »

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #7 : 20.05.18 - klo: 19.30 »
Tässäpä kommenttia.

Erinomainen ajajakoroke, josta erinomainen näkyvyys koko radalle. Korokkeen alla hyvät ja katetut tilat ajanotolle sekä varikkohenkilökunnalle. Hyvät ja tukevat lankkuportaat, jotka eivät olleet liian jyrkät. Joskus ajajakorokkeiden yhteydessä on niitä ylijyrkkiä metalliritilärappusia, jotka kyllä ajavat asiansa nekin, mutta eivät ole niin hyvät kuin puiset lankkurappuset.

Radasta. Ratahan oli uusi ja kisaamaton, niin ainahan sitä sitten jotain ongelmia ilmenee. Itse ainakin katselin takasuoran reunan tuplahypyn alastulossa irtisojottavaa reunaputkea, ja pari kertaa kun siihen täräytin vapaassa harjoittelussa ennen kisaa, niin ajattelin että tuolle pitää tehdä jotain. Kun ratahenkilökuntaa ei näkynyt mailla eikä halmeilla, niin aattelin että kai tuo sitten pitää itse korjata. Ajanottaja toi sitten jonkun laudanpätkän joka työnnettiin reunaputkien sisään ja koko komeus sitten jeesusteipillä kasaan, niin näkyi se kasassa pysyvän. Muuten rata oli oikein mainio ja tarjosi ihan tarpeeksi haastetta ainakin miulle.

Yleisön pääsy radalle, vaikka innokkaasti yrittivät auttaakin autojen nostossa, niin se pitää saada estettyä. Kyllä se nostajien pitää hoitaa se nostohomma, eikä yleisön ja eihän 1/1 formula 1-kisoissakaan innokas yleisö ryntäile radalle kun radalla sattuu kolaritilanteita. Onneksi ei tullut kellekään junnulle jotka innoissaan autoja nostelivat mitään haaveria..

Hyvä ja asiantunteva kuuluttaja, joka piti tilanteen tasalla.

Siinäpä tärkeimmät tulikin. Eikun hyvää jatkoa vaan Toivakan kerholle :azn:
« Viimeksi muokattu: 20.05.18 - klo: 19.34 kirjoittanut pintakaasu »
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #8 : 20.05.18 - klo: 20.48 »
Ai niin, ajajakorokerakennelmasta vielä sen verran että kun siinä periaatteessa on tilaa muutamalle mekkaajallekin  - kuten itse tuli siinä nyt oltua - varsinkin jos on muuten vaan ajelemassa kun ne sähkötkin on siinä, niin sinänsä olis ollut kätevä jos alakerroksenkin lattia olisi ollut yhtenäinen. Nyt jos siinä mekkailee tai vaikka muuta puhailee ja jotain tiputtaa - vaikka sitten avaimet tai puhelimen - niin se on sitten käytännössä pysyvästi hukassa rakennuksen alla, koska ei sinne alle ainakaan aikuinen ryömimäänkään mahdu.

Portaista olen täysin samaa mieltä kuin pintakaasu, loivuus ja helppokulkuisuus iso plussa varsinkin tämmöiselle "vaivaiselle". Yleisön pääsy radalle onneksi estynee siinä vaiheessa kun siitä triplan kohdalta pistetään viimeinen aidan pätkä paikoilleen. Kieltämättä hirvitti välillä katsella kasiautojen ilmalentoja kun siinä sitä porukkaa oli.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #9 : 25.05.18 - klo: 10.04 »

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #10 : 30.05.18 - klo: 18.49 »
Moro,

olikos niitä videoita (ja lisää kuvia) kisasta? Siellä ainakin yksi kaveri kuvauskopteria ulkoilutti...
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Short Course Summer Cup // Toivakka 19.05 jälkipuinti
« Vastaus #11 : 30.05.18 - klo: 19.35 »
Moro,

olikos niitä videoita (ja lisää kuvia) kisasta? Siellä ainakin yksi kaveri kuvauskopteria ulkoilutti...

Youtubesta löytyy kunhan etsii hakusanoilla "Toivakka SC" tai "Toivakka RC"