Future-RC

Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019  (Luettu 7251 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« : 02.08.18 - klo: 22.09 »
Tervehdys kilpailijat!

Alkaa olla minun kausi sarjan lajiyhteyshenkilönä niinkuin käsitelty ja jatkaja taitaa vielä pohtia että ryhtyykö.
Kyllähän tässä on uutta kauttakin pikkuhiljaa rakenneltu ja sääntöjä tehty, jatkajalle. Nyt olisi hetki ottaa homma hanskaan ja sitäkautta saada omaakin sormenjälkeä tulevalle kaudelle näkyviin. On muuten ollut yllättävän hiljaista foorumilla, helle?

No heitetäänpä tässä pari asiaa keskuteltavaksi:
1. TSP-10 muutetaan harjoituskilpailuksi, siis ei tarvttaisi lisenssiä ja sitäkautta sunnuntain organisaatiokin kevyemmäksi. Ei vaikuta sarjan läpivientiin eikä sääntöihin.
2. TSS-10 vain talvisarjaksi, samoin Nuorten Mestaruus. Kamppailu muuttuu kovemmaksi ja näillä kilpailijamäärillä myös reilummaksi.
3. Kesäkaudelle TSM-10:n lisäksi TSP-10 ja/tai TSS-10 harjoituskilpailuksi.
4. Kilpailun järjestäjälle vapaa mahdollisuus valita ns lisäharjoituskilpailuksi mitä haluaa
5. olisihan näitä, mutta tuossa yläpuolella oleellisimmat

Muutoin mennään vanhoilla moottoreilla, säätimillä ja renkailla, ellei jotain järisyttävää tapahdu.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #1 : 06.08.18 - klo: 10.37 »
Mielestäni kaikki oikeita askelia sarjan kehittämiseksi entistä parempaan suuntaan. TSS pelkkänä talvisarjana erittäin hyvä uudistus. Myös TSP harjoituskilpailuna kesällä voisi olla mielekäs jos ei halua ajaa viriä ja saatan itse ensi kesänä jonkun asvalttikisan ajaa ihan kokeilun vuoksi.

Ajatus: Olisiko mielekästä ajaa joku yksittäinen kisa joko kesällä tai talvella 2-3 päiväisenä? Siis siten että kaikki luokat ajaa useampana päivänä? Tämä toisi sikäli lisää maustetta "normiin", että treeniä ja alkueriä voisi ajaa enemmän ja esim. pidon kehittyminen huippuunsa sattuisi sunnuntaille jolloin kaikki ajaisi finaalit. Tiedän että tätä kokeiltiin virissa jokunen vuosi sitten, miten olisi yksittäisenä kisana kaikille? Looginen paikka voisi olla esim. Oulu jonne suurin osa kuskeista (pl. Ospan omat kuskit) tulee joka tapauksessa koko viikonlopuksi.

Tämä ei siis ollut vaatimus, vaan ehdotus luokan kehittämiseksi...
Tule ajamaan FinTrack Tour 2019 -sarjaa!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #2 : 06.08.18 - klo: 11.10 »
Ideana ja ajatuksena tuo kahden päivän kisa on sinänsä hyvä ja kiinnostava, mutta onglemana on, että viri/tsp -kuskit ovat pitkälti samoja, joten oma veikkaukseni olisi että tsp-luokassa osallistujamäärä jäisi helposti ~10 paikkeille porukan ajaessa viriä.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #3 : 06.08.18 - klo: 13.13 »
Tällä hetkellä turistissa on yksi talvisarja, jotka haluavat ajaa pelkästään talvella touringia ja tehdä kesällä jotain muuta ja se luokka on Pro Stock. Menee vähän kovempaa kuin stanu ja vähän hiljempaa kuin viri  :wink:

1. TSP-10 muutetaan harjoituskilpailuksi, siis ei tarvttaisi lisenssiä ja sitäkautta sunnuntain organisaatiokin kevyemmäksi. Ei vaikuta sarjan läpivientiin eikä sääntöihin.

Jos lisenssin poisto tuo lisää kisaajia ajamaan koko sarjaa, niin se on hyvä juttu. Tosin lisenssikustannus on pisara meressä muihin kustannuksiin verrattuna, joita tulee kun lähtee ajamaan koko sarjaa. Mutta kaikki mikä madaltaa ja helpottaa kustannus- ja byrokratiamielessä mukaan lähtemistä on hyvä juttu.

2. TSS-10 vain talvisarjaksi, samoin Nuorten Mestaruus. Kamppailu muuttuu kovemmaksi ja näillä kilpailijamäärillä myös reilummaksi.
Aika outo kommentti, että kamppailu muuttuisi kovemmaksi ja reilummaksi. Tämän kauden kisat ovat olleet kovia ja reiluja kamppailuita kaikkien niiden kesken, jotka niihin ovat osallistuneet! Ja tuskin ne yhtään sen kovempia tai reilumpia olisivat olleet, jos ne olisi ajettu vain talvisarjana. Käytännössähän nykyinen kausi TSS-10:n osalta jäi vain talvisarjaksi typerän minimiosallistujamääräsäännön takia, jonka takia sarjassa pystyi saavuttamaan maksimipisteet ja pärjäämään ajamalla vain kolme kisaa seitsämästä. Paljon reilumpaa olisi ollut, että kaikista kisoista olisi ollut jaossa pisteet riippumatta osallistujamäärästä kaikille niille, jotka kisoihin osallistuivat.

Enemmänkin pitäisi saada osallistujia ajamaan koko sarja. Kesällä 2 kisaa voisi olla sopiva tämän kauden kolmen kisan sijasta. 1 kesäkisa on liian vähän, koska ulkona ajaminen on niin paljon erilaista verrattuna sisällä ajamiseen.

Itse en usko mihinkään erillisiin harjoituskilpailuihin, etenkään kesällä. Useampia vuosia taaksepäin kun vielä poro ajettiin tai siis yritettiin ajaa kesällä, niin ekassa kisassa taisi olla 5 osallistujaa ja seuraavaan ei sitten tullut enää osallistujia. Samoin en usko, että stanuun harjoituskilpailuna tulee sitäkään vähää kuskeja kesällä, jos kisoilla ei ole ns. mitään merkitystä sarjan kannalta.

Ja suoraan stanun puikoista sisäkaudelta siirtyminen joko poron tai virin puikkoihin ulkokaudeksi on aivan liian suuri harppaus. Eli kyllä mielestäni pitää säilyttää stanussa myös kesäkisat.


Elikkäs ehdotuksia ensi kaudeksi:
- stanusta pitää poistaa minimiosallistujamäärät, jolloin kaikista kisoista on jaossa pisteet eli osallistua kannattaa aina, eikä tarvitse miettiä tuleeko tarpeeksi osallistujia vai ei. "-1"-sääntö on ihan hyvä eli saadakseen maksimipisteet voi yhden kisan jättää ajamatta tai mennä penkin alle. Ja miksei sama homma toimisi virissäkin - onhan sielläkin minimiosallistujamäärärajaa laskettu...
- stanuun kesäksi kaksi ulkokisaa nykyisen kolmen sijasta, jotka lasketaan mukaan sarjaan yhtä lailla kuin sisäkisat (ei mitään erillisiä kesäkauden harjoituskilpailuita -> tuskin tulee osallistujia)
- lisenssin voimassaoloaika pitäisi muuttaa kausikohtaiseksi eikä kalenterivuosikohtaiseksi, esim. että se olisi voimassa 1.10.-30.9.xxxx. Näin ollen ns. ylivuotisiin kilpasarjoihin on helpompi lähteä mukaan ajamaan koko sarjaa, eikä yksittäisiin kisoihin tarvitse ostaa erillistä lisenssiä, joka nostaa kustannuksia (koskee siis lähinnä uusia kuskeja ja helpottaa sarjaan mukaan lähtemistä).
- koko sarjan osallistumismaksu maksetaan kerralla kattaen kaikki osakilpailut, jolloin on helpompi sitoutua ajamaan koko sarja ml. kesän kilpailut, joihin kaivataan lisää osallistujia kaikkiin luokkiin. Koko sarjan maksu olisi edullisempi kuin yksittäisten kilpailuiden yhteenlasketut maksut, jolloin se myös houkuttelisi paremmin ajamaan koko sarjan. Yksittäisiin kisoihin olisi mahdollisuus osallistua korkeammalla osallistumismaksulla. Kesken kauden sarjaan osallistuva sarjamaksun maksava maksaisi suhteessa jäljellä oleviin kisoihin. Kisamaksut voisi jyvittää järjestäville seuroille suhteessa kustannuksiin - sisäkisojen vuokrakulut todennäköisesti isommat kuin ulkoratojen ylläpitokulut kisojen järjestämiseksi.

Poissa JyrkiL

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #4 : 06.08.18 - klo: 14.01 »

Elikkäs ehdotuksia ensi kaudeksi:

- lisenssin voimassaoloaika pitäisi muuttaa kausikohtaiseksi eikä kalenterivuosikohtaiseksi, esim. että se olisi voimassa 1.10.-30.9.xxxx. Näin ollen ns. ylivuotisiin kilpasarjoihin on helpompi lähteä mukaan ajamaan koko sarjaa, eikä yksittäisiin kisoihin tarvitse ostaa erillistä lisenssiä, joka nostaa kustannuksia (koskee siis lähinnä uusia kuskeja ja helpottaa sarjaan mukaan lähtemistä).


Toinen vaihtoehto on (ei alkavalle kaudelle mutta jatkossa) että kausi taipuisi yhteen kalenterivuoteen: tammi-huhtikuussa sisäkisoja 2-4 kpl, kesällä ulkokisoja X kpl ja syksyllä kauden päätöskisa/kisat.
En ole vielä Lahden sisäkisoissa pelipaikalla ollut mutta näkyvyys messuilla yms luo jo kelpo puitteet kauden päätösspektaakkeliin. Taitaa kuitenkin olla helpompaa käännellä kalenteria kuin AKK:n soppareita...
Kuitenkin "wanhaan hyvään aikaan" FinTrack ajettiin tammi-elokuussa ja syksyn Mäntsälän Kapinat ja mm. Alue 8-kerhokilpasarja sitten toimi syksyllä uuden kaluston sisäänajokilpailuina.

Kesäkisoja 1 tai 2 mutta kaksipäiväisenä olisi varmasti tapahtumana hieno ja lähtöjä tulisi varmasti kaikille enemmän. Aina voidaan spekuloida sitten "muttakun aurinkoiset viikonloput loppuu kesken Suomen suvesta" mutta eipä niihin säihin ole ennenkään voinut itse vaikuttaa.

-Jyrki Lehto
AE/Destiny/TLR

Paikalla PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #5 : 06.08.18 - klo: 14.53 »
Kesäkausi 2019 tullaan ajamaan kahdella kilpailulla näillä näkymin.

Helpon ratkaisu olisi lisenssiin juurikin tuo, että kauden viimeinen kilpailu olisi syksyllä ja matolla.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #6 : 06.08.18 - klo: 15.18 »
No voi se vika kisa olla ulkonakin. Ja lisenssi alkaa vaikka syyskuun alusta - miten se istuisi parhaiten myös ulkona ajettaviin sarjoihin.

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #7 : 06.08.18 - klo: 15.32 »
No voi se vika kisa olla ulkonakin. Ja lisenssi alkaa vaikka syyskuun alusta - miten se istuisi parhaiten myös ulkona ajettaviin sarjoihin.

Oma veikkaus on, että nykyinen, kalenterivuosiin perustuva lisenssijärjestelmä on niin tiukasti kovakoodattu AKK:n järjestelmiin että sen muuttaminen ei ole ihan helppo juttu. Täytyy kuitenkin muistaa, että RC-kuljettaja/huoltajalisenssin omaavia on kuitenkin satoja ja koko prosessi pyörii Kiti-järjestelmän päällä. Ihan kuten kerhojen jäsenrekisterit. Pahimmassa tapauksessa lisenssikauden muuttaminen vaatisi sopimusmuutosta myös lisenssiin sidotun vakuutuksen voimassaolon osalta.

Joku lajiryhmästä (Vesa?) pystynee paremmin arvioimaan.

En usko, että kesäkisojen määrän muuttaminen välillä 1-4kpl muuttaa oleellisesti asvalttikisaaminen suosiota suuntaan tai toiseen. Ainoa ratkaisu on aktiivinen kerhotoiminta kesällä ja sähköturistiin soveltuvien ratojen lisääminen ja nykyisten kunnostus.
Tule ajamaan FinTrack Tour 2019 -sarjaa!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #8 : 06.08.18 - klo: 15.35 »
Lisenssi astuu voimaan aina 1.1.XXXX, ja on voimassa kuluvan kalenterivuoden loppuun.

Kaksipäiväisten kisojen järjestäminen kesällä ei "lyö leiville", jos porukkaa on alle 25 koko kisassa. Jos kuskeja olisi 50 niin sitten eri asia. Tuohon toki olisi kiva päästä.

Muutama vuosi sitten päästiin tuohon ylivuotiseen kalenteriin, jotta kevät ei olisi niin täynnä kisoja, sisäkausi kuitenkin on suomessa syyskuusta huhtikuulle. Esim. Helmikuussa kun ei oikeen ole hiihtolomalla kellään intressiä järjestää kisoja.

Seuroille heittäisinkin palloa näissä harrastajamääräasioissa - jos seuroissakaan (paitsi suviseuroissa :)) ei ole porukkaa tai se vähenee, on aivan luonnollista, että se myös heijastuu kisoissa osallistujamääriin. Ei kukaan varmasti tule kisoihin kylmiltään kulkematta ensin paikallisen kerhon kautta. Aktiivista jäsenhankintaa vaan joka puolella maata pystyyn ja uusia harrastajia kosiskelemaan lajiin mukaan, sitä kautta niitä uusia kuskeja tulee kisoihinkin mukaan.
« Viimeksi muokattu: 06.08.18 - klo: 15.40 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #9 : 06.08.18 - klo: 16.12 »
En usko, että kesäkisojen määrän muuttaminen välillä 1-4kpl muuttaa oleellisesti asvalttikisaaminen suosiota suuntaan tai toiseen.
Sikäli kesäkisojen määrällä saattaa olla jollekin merkitystä, että jos haluaa esim. lomailla, niin 3-4 kesäkisaan voi olla haastavaa osallistua, kun johonkin pitäisi sovittaa se noin neljän viikon lomajaksokin.

Jos kisoja on vain yksi, niin yhtä kisaa varten treenaaminen on hieman turhauttavaa. Ellei sitten sillä yhdellä kisalla ole suurempi merkitys, mutta nykyisen "-1"-säännön perusteella sen voisi jättää ajamatta ja ajaa pelkästään sisäkisat.

No niin tai näin, niin mielestäni koko homma pitää nähdä kokonaisuutena, eli touring-sarja, joka koostuu sekä sisällä matolla ajettavista että ulkona asfaltilla ajettavista osakilpailuista.

Ainoa ratkaisu on aktiivinen kerhotoiminta kesällä ja sähköturistiin soveltuvien ratojen lisääminen ja nykyisten kunnostus.
Se on juurikin näin, että kerhot ja seurat ovat avainasemassa lisäämässä uusia harrastajia ja sitä kautta lisää käsipareja pitämään huolta ja kunnostamaan nykyisiä ratoja, uusista puhumattakaan. Eikä pelkästään ulkona ajamiseen vaan harrastajien lisäämiseen, uusien harrastajien ohjaamiseen harrastukseen, kerhokisatoimintaan myös sisäkaudella jne.

Tämän kesän kokemuksena voin sanoa, että ilman lehtipuhallinta ja harjaa sekä työtä radan putsauksessa ja kuivatuksessa ennen jokaista treenikertaa ulkoradoilla (ja pahimmillaan ennen jokaista heattia, kun radan viereiset koivut päättivät siementää radan täyteen  :huh:) ei olisi tullut ajamisesta yhtään mitään. Toisaalta esim. Kuusankosken ja Laukaan radoilla treenaaminen ratojen puolesta on ollut helppoa ja radat ihan hyvässä kunnossa (kunhan ne on ensin putsannut). Raision rata kaipaisi kohennosta useamman siellä ajetun kisan perusteella. Laukaan rataa oli kohennettu ja pahimmat paikat korjattu onnistuneesti vaikka betonireunukset ensin hieman arveluttivat.

Jotta harrastajia on helpompi saada ajamaan sisältä ulos, pitää myös kisaamisen tukea sitä. Nyt esim. kerhokisoissa stanua ajavissa on paljon potenttiaalisia kuskeja lähteä ajamaan toivottavasti ensi kaudella myös FTT:tä.

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #10 : 06.08.18 - klo: 17.38 »
Lisenssin myötä tulee myös vakuutukset kilpailijoille ja myös järjestävälle taholle. Miten edellä ehdotettu kerhosarja ja sen myötä lisensittömänä ajaminen muuttaa tätä näkökulmaa? Vai muuttaako? Muiden ajajien, ilman lisenssiä ajavan tai järjestäjän vastuun osalta. Onneksi isommilta vahingoilta ollaan toistaiseksi vältytty... Mutta jos isompi vahinko sattuisi

Joissain urheiluseuroissa/lajeissa vaaditaan jopa treeneihin osallistumiseen lisenssi nimenomaan noiden vahinkojen varalta omien henk koht vakuutusten lisäksi.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #11 : 06.08.18 - klo: 18.26 »
Lisenssin myötä tulee myös vakuutukset kilpailijoille ja myös järjestävälle taholle. Miten edellä ehdotettu kerhosarja ja sen myötä lisensittömänä ajaminen muuttaa tätä näkökulmaa? Vai muuttaako? Muiden ajajien, ilman lisenssiä ajavan tai järjestäjän vastuun osalta. Onneksi isommilta vahingoilta ollaan toistaiseksi vältytty... Mutta jos isompi vahinko sattuisi

Joissain urheiluseuroissa/lajeissa vaaditaan jopa treeneihin osallistumiseen lisenssi nimenomaan noiden vahinkojen varalta omien henk koht vakuutusten lisäksi.

Ei vaikuta mitenkään, kun kilpailusta tehdään ilmoitus AKK:lle kuten tähänkin asti. Vakuutus ja lisenssit sillon voimassa seuralle ja kuskeille joilla lisenssi on. Wj-kisat on vedetty samalla kaavalla kymmenen vuotta myös.

Etuna keveämpi organisaatio ja enemmän tuloja vähenevien (esim) tpj-kulujen ansiosta.
« Viimeksi muokattu: 06.08.18 - klo: 18.32 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #12 : 06.08.18 - klo: 18.43 »
Mutta siis vakuutusturva on voimassa vain lisenssin omaavien kuskien osalta - ymmärsinkö oikein? Eli uudet kuskit, jotka lähtisivät ajamaan sarjaa ilman lisenssiä ovat myös ilman vakuutusturvaa?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #13 : 06.08.18 - klo: 18.52 »
No, jos ei ole lisenssiä niin ei ole lisenssin tuomia etuja, järkeenkäypää.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #14 : 06.08.18 - klo: 23.17 »
Monille tuntuu uskomattoman suurelta kynnykseltä tuo lisenssin hankinta ja kisoihin osallistuminen sitä kautta. Toisaalta ymmärrän täysin tilanteen, jossa ensimmäiseen kisaansa osallistuva ja harrastuksen ensiaskeleita ottava joutuu ensin liittymään seuraan, maksamaan liittymis- ja/tai jäsenmaksun ja maksamaan lisenssin ennen kuin voi edes ilmoittautua itse kilpailuun. Lisäksi päälle kilpailumaksu sekä kisarenkaat, riippuen luokasta.

Kyllä tähän ajatusmalliin perustuen on myös harkinnassa, että TSS-luokkaan ei tarvitsisi lisenssiä ensi kaudella. Jos tuo toisi lisää kuljettajia lajin pariin niin hyvä. Jos ei, niin ainakin olisi kokeiltu tuokin vaihtoehto. Ainoa teknisesti hankaloittava asia lisenssittömyydessä ovat kisapäivänä nostovuorot luokkien välillä, koska lisenssitön ei voi nostaa lisenssiä vaativaa luokkaa aivan vakuutuksellisista syistä.

Lisenssin tuomat edut kisaajalle ovat kuitenkin 27e hankintahintaan nähden vallan mainiot, koska se kattaa treeni-matkat/päivät kuten myös kisapäivät, mikäli kisoista on siis ilmoitettu AKK:lle, olivatpa harjoituskilpailun, samaisen sarjan, kansallisiakisoja tai SM-kisoja. Toivomus olisi, että kaikilla kisaavilla olisi lisenssi oma-alotteisesti siis.

« Viimeksi muokattu: 06.08.18 - klo: 23.20 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #15 : 07.08.18 - klo: 11.57 »

Lisenssin tuomat edut kisaajalle ovat kuitenkin 27e hankintahintaan nähden vallan mainiot, koska se kattaa treeni-matkat/päivät kuten myös kisapäivät, mikäli kisoista on siis ilmoitettu AKK:lle, olivatpa harjoituskilpailun, samaisen sarjan, kansallisiakisoja tai SM-kisoja. Toivomus olisi, että kaikilla kisaavilla olisi lisenssi oma-alotteisesti siis.

Ei kait 30€ lisenssi ole kenellekään kynnyskysymys kisoihin osallistumiseen?

Ensimmäiseen kisaan osallistumiseen ehkä, mutta kynnys osallistua ensimmäiseen kisaan on muutenkin suurempi.

Nuo vastuu- ja vakuutusasiat tuossa lähinnä mietityttävät edelleen ja ei pelkästään nostovuorojen osalta.

Mitä jos: Kisoissa lisensittömän kuskin lipo poksahtaa aiheuttaen palohälytyksen ja savuvahingon ja joku katsojista tai kuskeista loukkaa itsensä säikähdyksestä johtuvasta lisävahingosta tai joku muu isompi hässäkkä sattuisi. Kuka vastaa ja miten menee järjestäjien tai vastuuhenkilöiden vastuut hankalimmissa tilanteissa.

Nyt käsitykseni mukaan nuo vakuutukset nimenomaan turvaavat myös järjestävän osapuolen vahingot tiettyyn rajaan saakka.

Jopa harjoituksiin osallistumiseen vaaditaan monessa harrastuksessa lisenssi, kuten aiemmin totesin ja monesti seuramaksu kattaa suoraan lisenssin, joten siitä ei tule "lisäkuluja".

Itse ehdotan, että jokainen seura huolehtii lisenssit suoraan jäsenmaksuun, joten silloin ei tarvitse miettiä noita lisenssiasioita kuin erityistapauksissa.


Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #16 : 07.08.18 - klo: 12.22 »

Lisenssin tuomat edut kisaajalle ovat kuitenkin 27e hankintahintaan nähden vallan mainiot, koska se kattaa treeni-matkat/päivät kuten myös kisapäivät, mikäli kisoista on siis ilmoitettu AKK:lle, olivatpa harjoituskilpailun, samaisen sarjan, kansallisiakisoja tai SM-kisoja. Toivomus olisi, että kaikilla kisaavilla olisi lisenssi oma-alotteisesti siis.

Ei kait 30€ lisenssi ole kenellekään kynnyskysymys kisoihin osallistumiseen?

Ensimmäiseen kisaan osallistumiseen ehkä, mutta kynnys osallistua ensimmäiseen kisaan on muutenkin suurempi.

Nuo vastuu- ja vakuutusasiat tuossa lähinnä mietityttävät edelleen ja ei pelkästään nostovuorojen osalta.

Mitä jos: Kisoissa lisensittömän kuskin lipo poksahtaa aiheuttaen palohälytyksen ja savuvahingon ja joku katsojista tai kuskeista loukkaa itsensä säikähdyksestä johtuvasta lisävahingosta tai joku muu isompi hässäkkä sattuisi. Kuka vastaa ja miten menee järjestäjien tai vastuuhenkilöiden vastuut hankalimmissa tilanteissa.

Nyt käsitykseni mukaan nuo vakuutukset nimenomaan turvaavat myös järjestävän osapuolen vahingot tiettyyn rajaan saakka.

Jopa harjoituksiin osallistumiseen vaaditaan monessa harrastuksessa lisenssi, kuten aiemmin totesin ja monesti seuramaksu kattaa suoraan lisenssin, joten siitä ei tule "lisäkuluja".

Itse ehdotan, että jokainen seura huolehtii lisenssit suoraan jäsenmaksuun, joten silloin ei tarvitse miettiä noita lisenssiasioita kuin erityistapauksissa.

Kyllä se lisenssi on ollut isollakin porukalla kuuleman mukaan kynnyskysymys, eihän tämä mikään uusi asia ole. Samasta asiasta jappastu viimeiset 15 vuotta. Tästä syystä on juurikin WJ-sarjat, SC-cupit jne, joissa lisenssiä ei tarvi. Monella se lisenssi toki on mutta iso osa on myös niitä, joilla ei ole.Oma käsityskykyni ei riitä kattamaan kaikkien syitä ja vastustusta aiheeseen, enkä edes yritä ymmärtää, mutta noin se vain menee ja sama tarina tulee kentältä joka vuosi. Viimeisimpänä 12Track Tour, jossa ei tarvi GT-12 -luokassa lisenssiä. ISO osa osallistuneista ei sitä myös omistanut ja lisenssivaatimus oli melko ehdoton EI osallistumiselle.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa MarkoH

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #17 : 07.08.18 - klo: 12.44 »
Ihan hyvää pohdintaa FTT-sarjan kehittämiseksi.

Itseä kiehtoo tuo kalenterivuoden sisällä ajettava sarja, joka voisi tuoda uudenlaisen lähestymistavan tähän asiaan: pari kisaa keväällä sisällä, sitten pari kesällä ulkona ja sitten taas yksi tai kaksi kisaa sisällä alkutalvesta. Tuohon vuosikelloon sitten voisi sijoittaa noita meidän rata-autoluokkia halutulla tavalla.
Awesomatix | LapSnapper

Paikalla *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #18 : 07.08.18 - klo: 13.24 »

Itse ehdotan, että jokainen seura huolehtii lisenssit suoraan jäsenmaksuun, joten silloin ei tarvitse miettiä noita lisenssiasioita kuin erityistapauksissa.

Toihan on loistoidea! Saisikohan AKK:n kanssa neuvoteltua jonkin sopivan paketin jäsenmaksusta, johon sisältyy lisenssi. Näin jäseneksi liittymistä olisi myös helppo perustella, kun maksuun sisältyy vakuutus, ja voisikohan vakuutus jopa kattaa treenit jossakin määrin.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #19 : 07.08.18 - klo: 13.26 »
Lisenssikustannus on kisaamisen kokonaiskustannuksista hyvin pieni osa ja sillä saa vakuutusturvan kohtuu edullisesti.

Jos lasketaan kisaamisen kustannuksia, esim. TSS-10 luokassa, niin (joku varmaan pääsee halvemmalla ja joku käyttää enemmän, mutta tässä nyt jonkun sortin suuntaa antava esimerkkilaskelma kustannuksista):
- seuran jäsenmaksu, esim. 30€/vuosi
- lisenssi, 27€/vuosi
- kalusto (auto, ohjain, laturi, akut yms.) käytettynä: ~500€ tai uutena: ~1000€
- kisalailliset sähköt (nopeudensäädin ja moottori), uutena: 140€, käytettynä ~80€
- osallistumismaksut 30€/kilpailu, 6 kisaa = 180€/vuosi
- renkaat 29€/kilpailu, 6 kisaa = 174€/vuosi
- matkakulut riippuen asuinpaikasta, vaikka keskimäärin 200km per suunta (yhteensä 400km) -> polttoainekulut n. 50€/kilpailu, 6 kisaa = 300€/vuosi
- majoituskulut, 80€/yö, 6 kisaa = 480€/vuosi
- varaosia per kisa vaikka keskimäärin 20€, 6 kisaa = 120€/vuosi

eli jos lähtee nollasta ilman kalustoa kisaamaan on luokkaa pari tonnia. Jos kalusto on, niin sitten ollaan reilusti yli tonnin kuluissa. Tähän suhteutettuna keskustelu 27€:n lisenssistä ja muutaman kympin seuran jäsenmaksusta ja vakuutusturvasta tuntuu hieman oudolta, että se muodostaisi suuren kynnyksen kisoihin osallistumiselle.

Vertailun vuoksi muiden harrastusten kustannuksia: https://yle.fi/urheilu/3-9615066 ja vaikka junnufutiksen kustannuksia: https://www.lansivayla.fi/artikkeli/553996-junnufutiksen-kulut-nousseet-kaikkein-hurjimmin-jopa-4-000-euroa-vuodessa

Ja tokihan se on ymmärrettävää siinä kohtaa, kun aloitteleva kuski on käynyt ehkä ajamassa muutamat kerhokisat parilla kympillä omalla kerholla ja miettii FTT-sarjaan mukaan lähtemistä, koska kuluja tulee selvästi enemmän. Mutta monesti ehkä kustannuksiin ei mielletä välttämättä esim. matka- ja majoituskuluja, jotka tulevat joka tapauksessa ja maksavat nekin melkoisesti. Lisäksi monesti reissussa käytetään rahaa myös muuhun (mm. ruokaan ja virvokkeisiin) enemmän kuin kotosalla ollessa  :wink:

Tässä vuosien varrella on myös kuullut sellaista, että osa porukasta kokee viralliset kisat liian virallisiksi sääntöineen jne., joka sitten on voinut olla syy, että halutaan ajaa enemmän rennommassa epävirallisemmassa kerhokisaluokassa, johon ei tarvitse lisenssiä. No onhan ne kerhokisoissakin yhtälailla säännöt, katsastukset ja tuomarointi  :wink: Ja tämähän on aika lailla harha, koska säännöt ja tuomarointi on hyvin saman tyyppistä ajetaan sitten kerhokisoja tai virallisia kisoja ja FTT:ssäkin on menty fiksumpaan suuntaan sääntöjen ja katsastusten suhteen  :azn:

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #20 : 07.08.18 - klo: 13.35 »

Itse ehdotan, että jokainen seura huolehtii lisenssit suoraan jäsenmaksuun, joten silloin ei tarvitse miettiä noita lisenssiasioita kuin erityistapauksissa.

Toihan on loistoidea! Saisikohan AKK:n kanssa neuvoteltua jonkin sopivan paketin jäsenmaksusta, johon sisältyy lisenssi. Näin jäseneksi liittymistä olisi myös helppo perustella, kun maksuun sisältyy vakuutus, ja voisikohan vakuutus jopa kattaa treenit jossakin määrin.
Esim. Riksussa voi harrastaa ja ajaa ilmaiseksi ja seuran jäsenyys ja lisenssi tulevat vasta siinä kohtaa pakollisiksi, kun haluaa lähteä ajamaan virallisia kisoja. Kaikilla seuroilla toki ei ole vastaavaa tilannetta, vaan joudutaan perimään jäsenmaksu ja mahdolliset ratamaksut, jotta pääsee edes harrastamaan.

Toki jos noista saa neuvoteltua AKK:n kanssa jonkun euron säästön harrastajan kukkaroon, niin onhan se aina kotiinpäin ja aina "myyvempää". Olikos se niin, että nykyinen lisenssi ei kata treenejä vaan pelkät kisat?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #21 : 07.08.18 - klo: 13.38 »
Sitä lisenssiä vastaan taistelun syytä kannattaa kysyä niiltä jotka sitä eivät halua syystä tai toisesta ostaa. Sitä väkeä kyllä valitettavasti on aika paljon.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #22 : 07.08.18 - klo: 13.49 »
Mielenkiintoista olisi kuulla niiltä, jotka pohtivat FTT-kisoihin lähtemistä tai kokevat, että lisenssi tai joku muu syy on kynnys osallistumiselle, ajatuksia ja ehdotuksia millä asioista voidaan parantaa, jotta kisoihin olisi helpompi lähteä.


Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #23 : 07.08.18 - klo: 13.55 »
Mielestäni FTT:n suurin kehityskohde olisi juurikin saada lisää stanu kuskeja mukaan.

Syy tuntuu olevan edelleen sama kuin reilu 10v sitten kun edellisen kerran harrastin - lisenssi. Vaikka se ei euromääräisesti ole kuin yhden rengassarjan verran on mielestäni vain hyväksyttävä, että kynnys sen hankkimiseen on iso ja miettiä miten voisi TSS:n ajaa ilman lisenssiä. Tai miten saisi lisenssin leivottua suoraan seuran jäsenmaäksuun.

Miten tuo on hoidettu em. mainitussa GT-12?

Tämän lisäksi yleinen ajatus: "Perjantaina eikä lauantai-iltana ei ole vapaata harjoitusta. Kisaradan tulee olla profiililtaan uusi ja ajamaton". Voisiko parjantai harjoittelun sallia, mikäli järjestäjän puolesta mahdollista? Perusteluna tasaisempi pidon kehitys lauantaina.
« Viimeksi muokattu: 07.08.18 - klo: 13.58 kirjoittanut evok »
#99 | Destiny RX-10SR | "Ei aliohjautuvalla autolla pysty tekemään mitään. On vain istuttava ja odotettava" -Montoya

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #24 : 07.08.18 - klo: 14.05 »
Mielestäni FTT:n suurin kehityskohde olisi juurikin saada lisää stanu kuskeja mukaan.
Tässä selkeä kehityskohde on seurojen toiminta niin uusien kuin junioreiden mukaan saamisessa harrastukseen ja siinä ohjaamisessa lajin pariin sekä kerhokisojen järjestäminen jne. Tuskinpa kukaan tulee suoraan ajamaan FTT-kisoja ennen kuin on päässyt kokeilemaan kisailua ja huomannut kuinka mukavaa se on. Omasta seurasta en ole keneltäkään kuullut, että este FTT-kisoihin lähtemiselle olisi lisenssi.

Tämän lisäksi yleinen ajatus: "Perjantaina eikä lauantai-iltana ei ole vapaata harjoitusta. Kisaradan tulee olla profiililtaan uusi ja ajamaton". Voisiko parjantai harjoittelun sallia, mikäli järjestäjän puolesta mahdollista? Perusteluna tasaisempi pidon kehitys lauantaina.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä perjantaisin harjoittelemaan, joten siinä mielessä nykyinen käytäntö on mielestäni tasapuolisempi kaikille. Joskus, kun vielä sai illalla treenailla ennen seuraavan päivän kisoja, niin oli se melkoista menoa, ehkä pito parani mutta treenailuksi sitä ei oikein voinut kutsua kun lauteet oli täynnä kuskeja ja rata täynnä autoja, jotka kolistelivat pitkin rataa. Mutta en tiedä onko pidon kehitys ollut kisoissa kuinka iso ongelma ja olisiko siihen jotain muuta ratkaisua?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #25 : 07.08.18 - klo: 15.03 »
Pe illan treeni vaatisi automaattisesti töistäpoissaoloa perjantaina, joka lisää kustannuksia päiväpalkan verran. Siksi tuosta on luovuttu aikoja sitten, saadaan tasapuolisemmat olosuhteet kaikille kustannuksia myös rajoittaen.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Paikalla PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #26 : 07.08.18 - klo: 15.10 »
Pe illan treeni vaatisi automaattisesti töistäpoissaoloa perjantaina, joka lisää kustannuksia päiväpalkan verran. Siksi tuosta on luovuttu aikoja sitten, saadaan tasapuolisemmat olosuhteet kaikille kustannuksia myös rajoittaen.

Myöskin kilpailun rakentaminen toimivaksi on helpompaa, kun kilpailijat eivät ole treenaamassa ja jaloissa pyörimässä.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #27 : 12.08.18 - klo: 10.35 »
Huhut maailmalta kertoo, että ETS-sarjaan ja jenkkien ROAR-kisoihin olisi tulossa koreille minipainoraja. Tällä ilmeisesti rajoitettaisiin uusien, paperinohuiden ultra lite -korien käyttöä jotka eivät kovin montaa iskua kestä. ETS:ssä on jo ilmeisesti myös sääntö, että finaaleissa ei saa ajaa yksivärisellä korilla joka on seurausta siitä että halutaan pitää kori kevyenä.

Onko näitä pohdittu Fintrackin osalta? Lähinnä kyselen nyt ennen kuin kukaan ehtii tilaamaan isoa pinoa superohuita koreja
Tule ajamaan FinTrack Tour 2019 -sarjaa!

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #28 : 12.08.18 - klo: 11.22 »
Huhut maailmalta kertoo, että ETS-sarjaan ja jenkkien ROAR-kisoihin olisi tulossa koreille minipainoraja. Tällä ilmeisesti rajoitettaisiin uusien, paperinohuiden ultra lite -korien käyttöä jotka eivät kovin montaa iskua kestä. ETS:ssä on jo ilmeisesti myös sääntö, että finaaleissa ei saa ajaa yksivärisellä korilla joka on seurausta siitä että halutaan pitää kori kevyenä.

Onko näitä pohdittu Fintrackin osalta? Lähinnä kyselen nyt ennen kuin kukaan ehtii tilaamaan isoa pinoa superohuita koreja

Tästä on lähipäivinä ollut juttua ainakin ETS:n, että Protoformin facebookissa, mm:

"...Fast forward to the current time and we have all witnessed how the quality of racing has been compromised by these paper thin bodies. What used to be a spectacle of beautiful prepared bodies with awesome paint designs is now filled with a one color wonders and my favorite white painted bodies 🙂. Then let talk about the quality of racing since the ultra thin bodies. All we have now is close racing with many body tucks, the slightest tap or brush as you pass someone can tuck a body and ruin your race. That is all behind us now.

Starting in the new ETS Season, we will implement a 90 Gram minimum weight of a body shell ready to run. I have done much research, weighing and chatting with our family of racers as well as the body manufacturers to find a solution and 90 grams is what it is. This weight will be measured as the body is ready to race. Wing,Stickers, Anti Tuck supports and foam pieces in front to take up the gap between the body and bumper are all allowed when bringing the body for inspection. Extra tape or materieal added to the body to add weight will not be allowed. All current manufacturers have bodies that will make this weight. Going to this heavier weight will eliminate the Ultra Light bodies. Lightweight bodies will all make this 90 Gram limit if prepared properly. We will inspect all bodies during the free practice times and mark them to show they meet the 90 Gram limit and we will spot check bodies throughout the event to ensure everyone is meeting this limit.

There is no downside to this rule, only positives. Bodies will last longer, Racing will be improved and we hope it brings the end to one color paint jobs and elevates the quality of racing and presentation we strive so hard to give in the ETS"
« Viimeksi muokattu: 12.08.18 - klo: 11.25 kirjoittanut evok »
#99 | Destiny RX-10SR | "Ei aliohjautuvalla autolla pysty tekemään mitään. On vain istuttava ja odotettava" -Montoya

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour- sarja kaudelle 2019
« Vastaus #29 : 12.08.18 - klo: 11.45 »
Tuossa näköjään ETS on tukkinut myös porsaanreiät, eli koriin ei saa myöskään lisätä mitään lisäpainoja sen painon lisäämiseksi.

Jos tästä tulee kansainvälinen trendi, niin minusta kannattaisi pohtia tätä tulevaan kauteen myös Suomeen.
Tule ajamaan FinTrack Tour 2019 -sarjaa!