VIHTI miniland

Kirjoittaja Aihe: Keskustelua FinTrack Tour 2019 sarjasta ja säännöistä  (Luettu 2707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hienoa, että ekan kisan osallistumishinta on edullisempi - helpottaa etenkin ylivuotiseen sarjaan osallistumista ekan osakilpailun osalta :azn:

Lisenssi- ja siihen liittyvää vakuutusturvakeskustelua onkin jo käyty riittämiin. Toisaalta seurojen osalta tässä on myös sellainen miinus, ettei seuran jäsenyyttä ja siten jäsenmaksua tarvita kisoihin lähtijöiltä enää, koska ei tarvita lisenssiäkään eli jokunen euro saattaa seuroilta jäädä saamatta. Ja seurat on yhtä kuin harrastajat, jotka mahdollistavat harrastamisen kisojen ulkopuolella harrastajille ja kisaajille.

Kesän osalta näyttää nyt valittu linja olevan todella surkea, koska kesän kisoilla ei ole stanussa (ei yleisessä, eikä nuorten mestaruussarjassa) mitään merkitystä. Edellisellä kaudellakin kesäkisoihin osallistui vähän porukkaa ja suurin osa vain siitä syystä, että kisoilla oli jotain merkitystä. Erillisiin harjoituskilpailuihin, joilla ei ole mitään muuta merkitystä kuin että on treenikilpailu tuskin riittää intoa lähteä autoa ulos turhaan kuluttamaan ja rikkomaan. Ja surkeaksi homman tekee se, että nimenomaan stanukuskit ja etenkin tuoreemmat ja uudet stanukuskit tarvitsisivat enemmän kisakokemusta niin sisällä kuin ulkonakin ajamisesta ja kisaamisesta. Ja koska ulkona ajaminen on niin erilaista, niin tuskinpa kukaan stanukuski lähtee ajamaan viriäkään kesällä, koska harppaus stanusta viriin on kuin valovuosi. Ei hyvä.

Ja viriäkään ei kannata talvella/kesällä ajaa, jos seuraavana kautena haluaa ajaa/jatkaa edelleen stanua, koska säännöt kieltävät senkin.

Kesän osalta hieman skeptisesti suhtaudun myös poron harjoituskisoihin osallistujien osalta, kun niilläkään ei ole mitään merkitystä sarjan kannalta - lisäksi porokuskit ovat useana vuonna halunneet nimenomaan ajaa vain sisäkauden ja ajella kesällä jotain muita luokkia kuin turistia.

Kesäkisat hiipuu kohta kokonaan tällä menolla, jos ja kun niihin ei tule riittävästi osallistujia. Ja sitten ei ole enää järjestäjiä, jos ei ole osallistujia. Ainoa järkevä luokka ajaa, jos haluaa kesällä ajaa ja kehittyä lajissa on näillä säännöillä viri ja se on monelle ihan liian vaativa ja sitä se todellakin on etenkin vähemmän ajaneille ja uusille kuskeille.

No aika näyttää miten käy, mutta sen mitä tässä näistä nyt olen keskustellut, niin ei hyvältä näytä lajin ja lajissa kehittymisen kannalta :sad:
« Viimeksi muokattu: 30.09.18 - klo: 21.54 kirjoittanut Pepess »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Keskustelua FinTrack Tour 2019 sarjasta ja säännöistä
« Vastaus #1 : 30.09.18 - klo: 19.37 »
Kyllä kaksi virikisaa voi kesällä ajaa aivan helposti ilman pakkonousua viriluokkaan seuraavaksi kaudeksi. Ei säännöissä ole tuollaista määritetty esteeksi.

Valitettavasti kuskeja stanussa ei ole ollut, jonka vuoksi kahden kuskin kesäkisoja ei kannata järjestää samalla NM-statuksella kuim talvikisat, joissa ainakin tähän asti kuitenkin porukkaa riittänyt vähän paremmin.

Tuskimpa kukaan pelkkiä kisoja ajaa, vaan myös harjoittelee. Jätetään tämä uusien ja vanhojen kuskien haalimisen vastuu ihan seuroille, ettei tarvitse lajiryhmäläisten olla sentään ovimiehenä kerhoilla jatkossa😉
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Keskustelua FinTrack Tour 2019 sarjasta ja säännöistä
« Vastaus #2 : 30.09.18 - klo: 21.37 »
Pienoisautoilun sääntökirjasta, kappale 1.3:  "Osanottorajoitus: ajaja joka on osallistunut kuluvan tai 2 edellisen vuoden aikana saman PA-ryhmän arvokilpailuun (SM/GP/EM/MM) ja on sijoittunut ko. kilpailussa tai sarjassa parhaaseen puolikkaaseen on tässä kilpakuljettaja, eikä saa osallistua NM kilpailuun."
- Mites tämä tulkitaan?

Ja kyllä niitä uusia harrastajia on haalittu ja todennäköisesti osallistumassa 😉 Ja meinaatko, että kuskeja olisi vain kaksi alle 18-vuotiasta ja loput aikuisia... viime kesänä nuoria oli 6kpl:tta ajamassa kesäkisoja ja hitusen enemmän talvella  :wink:

No jokainen varmaan treenaa sen kun treenaa, mutta kokemuksesta voin sanoa, että ajamisen ja treenaamisen kiinnostus hiipuu aika nopeasti, jos ei ajeta merkityksellisiä kisoja SM-sarjassa. Viime kaudella tais olla formula treeniluokkana kesällä ja yhtään autoa ja kuskia ei näkynyt koko kesänä... ja veikkaan että stanun kanssa tulee olemaan sama tilanne, kun kesällä ei ole merkityksellisiä kisoja  :sad:
« Viimeksi muokattu: 30.09.18 - klo: 21.56 kirjoittanut Pepess »

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Keskustelua FinTrack Tour 2019 sarjasta ja säännöistä
« Vastaus #3 : 01.10.18 - klo: 10.30 »
Pienoisautoilun sääntökirjasta, kappale 1.3:  "Osanottorajoitus: ajaja joka on osallistunut kuluvan tai 2 edellisen vuoden aikana saman PA-ryhmän arvokilpailuun (SM/GP/EM/MM) ja on sijoittunut ko. kilpailussa tai sarjassa parhaaseen puolikkaaseen on tässä kilpakuljettaja, eikä saa osallistua NM kilpailuun."
- Mites tämä tulkitaan?

Sarjasäännöt ajaa tämän säännön yli ja siellä  lukee, että ... kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa parhaaseen neljännekseen...
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Keskustelua FinTrack Tour 2019 sarjasta ja säännöistä
« Vastaus #4 : 01.10.18 - klo: 10.36 »
FTT-ohjeistossa lukee: "TSS-10 ja TSP-10–luokissa osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaan."... Mihin sääntökirjaan tällä viitataan, pienoisautoilun sääntökirjaan vai FTT-ohjeistoon?

Ja muuten siellä FTT-ohjeistossa on rajoitettu lisäksi yli 18-vuotiaiden osallistumista.
« Viimeksi muokattu: 01.10.18 - klo: 11.26 kirjoittanut Pepess »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Keskustelua FinTrack Tour 2019 sarjasta ja säännöistä
« Vastaus #5 : 01.10.18 - klo: 10.38 »
Pienoisautoilun sääntökirjasta, kappale 1.3:  "Osanottorajoitus: ajaja joka on osallistunut kuluvan tai 2 edellisen vuoden aikana saman PA-ryhmän arvokilpailuun (SM/GP/EM/MM) ja on sijoittunut ko. kilpailussa tai sarjassa parhaaseen puolikkaaseen on tässä kilpakuljettaja, eikä saa osallistua NM kilpailuun."
- Mites tämä tulkitaan?

Sarjasäännöt ajaa tämän säännön yli ja siellä  lukee, että ... kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa parhaaseen neljännekseen...


Juuri näin. Kahdella kesäkisalla ei varmasti stanukuski sijoitu parhaaseen neljännekseen SM-sarjassa.

Kesän kisoissa oli Kuusaalla 5, Raisiossa 4 ja Laukaalla 5 stanukuskia. Talvikisoissa kuitenkin on 10-15 kuskia kisassa kuin kisassa.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Keskustelua FinTrack Tour 2019 sarjasta ja säännöistä
« Vastaus #6 : 01.10.18 - klo: 10.49 »
No lisäksi Raisioon oli ilmoittautunut 5:s kuski, joka oli sairastunut. Eli yhteensä 6 eri kuskia oli kesän kisoihin ilmoittautunut stanussa ja kaikki alle 18-vuotiaita. Ja puolet näistä taisi olla ekaa kauttaan ajamassa.

No niin kuin sanottu, niin sisällä stanusta siirtyminen ulkona ajamaan viriä on valovuoden kokoinen harppaus.

Sama suhdehan se on virissäkin, talvella sisäkisoja on ajanut viriä selvästi enemmän ja kesällä vain murto-osa. Virissä vain 13 kuskia ajoi vähintään kaksi kolmesta ulkokisasta. Virissä kuskeja koko sarjassa oli 62 ja niistä useamman kuin yhden sisäkisan ajoi 37.
« Viimeksi muokattu: 01.10.18 - klo: 11.39 kirjoittanut Pepess »

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Keskustelua FinTrack Tour 2019 sarjasta ja säännöistä
« Vastaus #7 : 01.10.18 - klo: 11.39 »
Ja stanussa NM-sarjaan osallistuneista vain 7 kuskia ajoi sisäkaudella useamman kuin yhden kisan. Ja suurin osa näistä ajoi myös kaikki ulkokisat.