Kirjoittaja Aihe: M-Chassis Comp sääntökeskustelu  (Luettu 3949 kertaa)

Simo L ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #30 : 09.02.19 - klo: 06.26 »
Compin moottori testeissä haetaan harrastaja ystävällisempää luokkaa, jos oikein olen ymmärtänyt. Periaatteessa yhdellä autolla, voit kisata molemmissa luokissa pinjonin vaihtamalla.
Mutta nää vaan mun ajatuksia  :roll:
Äänekosken Pienoisautoilijat Ry
Mini M-03x4+muutama muu

Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #31 : 09.02.19 - klo: 12.26 »
Compin moottori testeissä haetaan harrastaja ystävällisempää luokkaa, jos oikein olen ymmärtänyt. Periaatteessa yhdellä autolla, voit kisata molemmissa luokissa pinjonin vaihtamalla.
Mutta nää vaan mun ajatuksia  :roll:

Compille haetaan nyt rinnakkaisratkaisua(moottori) syystä , että nykyisiä moottoreita ei saa enää ... ainakaan"kaupasta".
Testejä tehdään nyt , kun siihen on mahdollisuus laajemmaltikin, jotta sitten ratkaisut ovat ennakoitavissa ennen seuraavaa kautta eli syksyä.
Katsotaan ......

 :cool: Barbie,Isä Aurinkoinen :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #32 : 10.02.19 - klo: 01.00 »
Alkaa Comppi ja Classic mini muistutamaan niin paljon toisiaan, että pitäisikö tuo classic säilyttää aitona tamiya mini luokkana mahdollisesti vaihdettaisiin rengas esim. tuohon Volanten valmiiksi llimattuun renkaaseen?
Comppi luokasta voisi tehdä vapaan temmellys luokan noille muille M-chassis alustoille samalla classicin koneella ja Volanten renkailla mutta vapaalla välityksellä?
Turkulaisilla on ilmeisesti ollut tosi hyviä kokemuksia Volanteista? Stinde varmaan kertoo paremmin?

Sallitaankos M-Four tonne comppien sekaan :D
Volanteen on ollut Xpressissä käytössä ja positiivista sanottavaa on. Renkailla on ajettu nyt stanukunkkukisat ja treeniä todella paljon, edelleen pintaa on jälkellä. Käsittääkseni renkaan voi ajaa aivan loppuun. Vannetta en ole saanut rikki , mutta tiedän tapauksen jossa vanne on mennyt säpäleiksi, tosin kovasta iskusta. Sitä , kuinka rengas kestää etuvetoisen minin vetävissä pyörissä en osaa sanoa. Rengas on kuitenkin hyvä ja hintansa väärti
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #33 : 10.02.19 - klo: 19.13 »
Alkaa Comppi ja Classic mini muistutamaan niin paljon toisiaan, että pitäisikö tuo classic säilyttää aitona tamiya mini luokkana mahdollisesti vaihdettaisiin rengas esim. tuohon Volanten valmiiksi llimattuun renkaaseen?
Comppi luokasta voisi tehdä vapaan temmellys luokan noille muille M-chassis alustoille samalla classicin koneella ja Volanten renkailla mutta vapaalla välityksellä?
Turkulaisilla on ilmeisesti ollut tosi hyviä kokemuksia Volanteista? Stinde varmaan kertoo paremmin?

Sallitaankos M-Four tonne comppien sekaan :D
Volanteen on ollut Xpressissä käytössä ja positiivista sanottavaa on. Renkailla on ajettu nyt stanukunkkukisat ja treeniä todella paljon, edelleen pintaa on jälkellä. Käsittääkseni renkaan voi ajaa aivan loppuun. Vannetta en ole saanut rikki , mutta tiedän tapauksen jossa vanne on mennyt säpäleiksi, tosin kovasta iskusta. Sitä , kuinka rengas kestää etuvetoisen minin vetävissä pyörissä en osaa sanoa. Rengas on kuitenkin hyvä ja hintansa väärti

Meneekö liian isolleen, jos 4wd "minit" otetaan comppi luokkaan mukaan?
Mutta tämäkin vaan minun mielipide
Äänekosken Pienoisautoilijat Ry
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #34 : 10.02.19 - klo: 19.32 »
Alkaa Comppi ja Classic mini muistutamaan niin paljon toisiaan, että pitäisikö tuo classic säilyttää aitona tamiya mini luokkana mahdollisesti vaihdettaisiin rengas esim. tuohon Volanten valmiiksi llimattuun renkaaseen?
Comppi luokasta voisi tehdä vapaan temmellys luokan noille muille M-chassis alustoille samalla classicin koneella ja Volanten renkailla mutta vapaalla välityksellä?
Turkulaisilla on ilmeisesti ollut tosi hyviä kokemuksia Volanteista? Stinde varmaan kertoo paremmin?

Sallitaankos M-Four tonne comppien sekaan :D
Volanteen on ollut Xpressissä käytössä ja positiivista sanottavaa on. Renkailla on ajettu nyt stanukunkkukisat ja treeniä todella paljon, edelleen pintaa on jälkellä. Käsittääkseni renkaan voi ajaa aivan loppuun. Vannetta en ole saanut rikki , mutta tiedän tapauksen jossa vanne on mennyt säpäleiksi, tosin kovasta iskusta. Sitä , kuinka rengas kestää etuvetoisen minin vetävissä pyörissä en osaa sanoa. Rengas on kuitenkin hyvä ja hintansa väärti

Meneekö liian isolleen, jos 4wd "minit" otetaan comppi luokkaan mukaan?
Mutta tämäkin vaan minun mielipide

Menee todellakin, rupeaa alkuperäinen idea katoamaan aika rankasti. Eikös GT2000 ole sitä varten, jos haluaa ”hipo” 4wd kalustolla kurvailla?
Schumi Mi5, XRay X12, Sakura FF+Zero, Tamiya mini M03R+M05V2Pro+M05V2R+M07, Buri-racer, Axial Yeti.

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #35 : 10.02.19 - klo: 20.04 »
Paljonko eroa vauhdissa Classic 16 pinion ja Comp 20?
Jos molemmissa samat pikkurenkaat?
Ajettiinko testi niillä Tamiyan pikkuslikseillä?Antaako Comppiin esimerkiksi etulyöntiä jos ajaa silla Eurorc preglued?
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Stinde

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #36 : 10.02.19 - klo: 20.41 »
Tamiyan pikkusliksi' ja Volanten R30 valmiiksi liimattua rengasta kun vertailee...
Niin Volante tuntuu enemmän kisarenkaalta.
Ja se on ollut hyvä ja kestävä rengas nelkkuminissä.

Oma ajatus Comppiin olisi vapaampi tuunailu... vaikka useimmiten tuunauksella vain vauhti hidastuu :shocked:

Kone kun alkaa olla ongelmallinen, niin voisiko konesäännössä olla max KV-arvo??
Nythän se on ollut 3000kv-16piikkisellä pinionilla.
Heitetään nyt vaikka 3500kv olis maksimi , Harjaton tietty ja jos sensorillinen niin sitten nopari Blinky-moodissa,niin saataisiin vähän enemmän eroa Klassikin vauhtiin..
Joka esim Vaasassa oli ihan samoissa Compin kanssa... Oma vauhti Compilla tais olla Klassikin toppia hitaampaa..

Jos "nelkkuminit" tulee KerhoCup-Ratasarjaan, niin omana luokkanaan sitten. Ei sotketa 2WD ja 4WD sekaisin samaan luokkaan/lähtöön.

-Timppa


Tamiya Mini M03R & FF03R #26
FG Mini #26

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #37 : 10.02.19 - klo: 21.54 »
Komppaan timppaa tässä. Huumorilla heitettiin tuo, että fourit compin kanssa samalle radalle. Mutta täältä tulee iso peukku , jos nelkkuminit vielä saadaan jotenkin mukaan omana luokkana. Ne kun eivät ole edes hintavia, toimivat suoraan paketista ( ainakin xpress ) ja niitä voi jo oikeasti säätää kuten 1/10 turistia
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #38 : 11.02.19 - klo: 08.05 »
Eikö neliveto Minillä voisi ihan hyvin mennä ajamaan GT2000 luokkaa? Minin oikeaan kokoon suhteutettuna se on kokoluokassa ihan oikea auto GT2000 autojen sekaan ja taitaa säännötkin sen verran venyä koska eikö nelikko Mini kata kaikki nää säännöt

Auto:
-1/10 kokoinen 4-veto tai FWD etuvetoauto ns. touring alusta (käytännössähän se on 1:10 alkuperäisestä ja noihan on myös hiilikuitusia ns. touring autoja)
-Minimipaino 1350g
-Leveys ilman koria max 190 mm  (min leveyttä ei oo määrätty)
-Akseliväli max 273 mm  (min akseliväliä ei ole määrätty)


Poissa Stinde

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #39 : 11.02.19 - klo: 08.10 »
Siinä tulee GT-kuskille tippa linssiin , kun "pikku-auto" pyyhkäisee ohi  :wink: :grin:
Tamiya Mini M03R & FF03R #26
FG Mini #26

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #40 : 11.02.19 - klo: 11.18 »
Sinänsä hauska idea , mutta voi olla että on hiukan haastavaa saada 1/10 gt renkaat sopimaan tuon pikku kinnerin alle.
Sinällään minulle ei aivan täysin avaudu tämä 4WD mini innostus.
Tuo perus 1/10 neliveto alusta kun taipuu niin moneen eri luokkaan.
Mutta ehkä minun ei tarvitsekaan ymmärtää.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #41 : 11.02.19 - klo: 12.02 »
Myös M-fourin painon saaminen tuohon GT-2000 minimiin on melkeimpä mahdottomuus. Nykyisten sääntöjen mukaan jolla olemme ajaneet, minimi paino on 1200g. Auto on sen verran.ahdas, että lisäpuntteja sinne ei juurikaan laiteta. Ja kuten timppa sanoi, kyllä GT kuskeille tulee itku silmään .

Itse päätin muutaman muun innostamana kokeilla tuota nelkku miniä siksi, koska comppiin alkoi tulla vaikeuksia löytää moottoria. Lisäksi ihastun xpressissä siihen, että auton saa toimimaan ilman lisäpalikkaa hyvin, verrattuna esim comppiin. Comppiin sai lyödä rahaa pirusti ja silti se oli vain ämpärimuoviauto. Comppi on kiva laite , mutta monien asioiden syistä se jäi
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #42 : 11.02.19 - klo: 19.37 »
Hiukan ehkä mennään aiheen ohi näillä M-foureihin liittyvillä jutuilla, mutta niissä myös puoltaa yhtenä mielenkiinnon kohteena autosarjan hinta. Auto + renkaat + kori on yhteensä noin 180€ ja sillä rahalla saa auton, jolla pystyy vakiona haastamaan stanuja. Hinta-laatusuhde on melkoisen kova. Asiaan enempää perehtymättömänä, kilpailukykyinen GT2000 runko taitaa olla kuitenkin useamman sadan euron arvoinen hankinta. Siitä toki on hankala sanoa, että onko tuo lähes 400€ hintainen hiilikuituexpress miten ylivoimainen vs. perusmalli, mutta tuolla reilun satasen rungollakin pääsee todella mukavaa vauhtia.

Mutta ihan aiheeseen liittyen. Tuo Volanten R30 minirengas on todellakin varsin toimiva. Pito on varsin hyvä eikä eturenkaita tarvitse edes pidottaa koko leveydeltään. Kulutuskestoa on reilusti ainakin näillä M-foureilla eikä rengas ainakaan omasta mielestä tarvinnut juurikaan sisäänajoa vaan ajettavuus ja pito olivat heti ekasta akusta lähtien varsin kohdallaan. Eikä ainakaan M-fourilla ole mennyt kuopalle vaan kuluu varsin tasaisesti.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3 #1, EB48.3, NB48.4, Losi 22SCT 3.0

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #43 : 11.02.19 - klo: 20.48 »
Heps, tähän nelivetominiin liittyen. Meillä on mahdollisuus Ratamestarikerhokisoissa (http://rc10.fi/index.php?topic=105267) haastaa nelivetomineillä niin stanut, GT2000 kuin etuvetoautot ja päinvastoin ristiin rastiin :wink:. Eikä tartte puntittaa nelivetoministeriä normituristin painoiseksi :grin: Eli nyt on mahdollisuus päästä ajamaan nelivetomineillä, GT2000, etuvetoautoilla, stanuilla sekä ihan klassikko- ja komppimineilläkin kisaa Riksussa 24.2.  Tervetuloa!
« Viimeksi muokattu: 11.02.19 - klo: 20.54 kirjoittanut Pepess »

Poissa PowerD

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #44 : 15.02.19 - klo: 10.07 »
Testasimme Classic combo +20T pinjonin tarjoamaa kyytiä MikUA:n matolla. Jalkapallotutkaa tarkempaa mittalaitetta ei ollut, joten tulokset eivät ole kovin tieteellisiä. Lyhyellä pääsuoralla classic 16T pinjonilla meni 33km/h ja 20T:llä 36km/h. Lisääntynyt kyyti vaikeuttaa hallintaa, joten toplapissa huippunopeus ei syheröllä radalla oikein näkynyt. Compin kanssa yhdessä ajettaessa autot ovat hyvin samavauhtisia. Nämä havainnot näyttävät olevan linjassa aikaisempien vertailujen kanssa.

Poissa Stinde

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #45 : 15.02.19 - klo: 14.40 »
Testasimme Classic combo +20T pinjonin tarjoamaa kyytiä MikUA:n matolla. Jalkapallotutkaa tarkempaa mittalaitetta ei ollut, joten tulokset eivät ole kovin tieteellisiä. Lyhyellä pääsuoralla classic 16T pinjonilla meni 33km/h ja 20T:llä 36km/h. Lisääntynyt kyyti vaikeuttaa hallintaa, joten toplapissa huippunopeus ei syheröllä radalla oikein näkynyt. Compin kanssa yhdessä ajettaessa autot ovat hyvin samavauhtisia. Nämä havainnot näyttävät olevan linjassa aikaisempien vertailujen kanssa.
Millähän rungolla tätä testiä tehtiin ?
M03, M05 vai M07 ... Äkkipäätä voisi kuvitella vanhempien runkojen ajo-ominaisuuksien ( niiden puuttumisen ) vaikeuttavan ajamista vauhdin noustessa...

-Timppa

Ps. Juu kisa  / mainostus muualle
Tamiya Mini M03R & FF03R #26
FG Mini #26

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #46 : 15.02.19 - klo: 20.10 »
Jees, tehdään näin. Aattelin vaan, että olis hyvä mahdollisuus esim. testailla eri luokkien autojen eroja halutessaan, kun täälläkin keskustelu käy vilkkaana  :wink:

Poissa PowerD

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #47 : 16.02.19 - klo: 10.46 »
Mikkelin porukan testiautot kaikki M05 runkoja.

Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #48 : 16.02.19 - klo: 14.53 »
Testasimme Classic combo +20T pinjonin tarjoamaa kyytiä MikUA:n matolla. Jalkapallotutkaa tarkempaa mittalaitetta ei ollut, joten tulokset eivät ole kovin tieteellisiä. Lyhyellä pääsuoralla classic 16T pinjonilla meni 33km/h ja 20T:llä 36km/h. Lisääntynyt kyyti vaikeuttaa hallintaa, joten toplapissa huippunopeus ei syheröllä radalla oikein näkynyt. Compin kanssa yhdessä ajettaessa autot ovat hyvin samavauhtisia. Nämä havainnot näyttävät olevan linjassa aikaisempien vertailujen kanssa.
Millähän rungolla tätä testiä tehtiin ?
M03, M05 vai M07 ... Äkkipäätä voisi kuvitella vanhempien runkojen ajo-ominaisuuksien ( niiden puuttumisen ) vaikeuttavan ajamista vauhdin noustessa...
sinänsä nouse , mutta
-Timppa

Ps. Juu kisa  / mainostus muualle

Huomenna testi tehdään M03 ja M07 autolla.
Luulen , ettei nopeus sinänsä nouse vaan eroa saadaan painopisteen muuttumisella matalammalle..... SIIS LUULEN .... Huominen näyttää.

-Barbie-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Vs: M-Chassis Comp sääntökeskustelu
« Vastaus #49 : 17.02.19 - klo: 20.07 »
No niin ..
Testipäivä takana.
Tulokset jäivät odotettua laihemmiksi: harjaton Classic kone + 20t pinion+pikkuslicksit(volante) vs Nyky Comppi: Ei ollut kilpailukykyinen , häviää selkeästi suoralla (n. 20-23m) , ei vastaa kaasuun eli ei samaa potkua kuin nyky compilla.
Sama ,mutta 60D renkailla > menee suoralla suunnilleen saman, mutta on edelleen "tussukka" kaasun vastaavuudessa.
Lisäksi meidän matoilla(vähän aikaa käytössä vasta olleet eikä ihan puhtaat(pöly) volante toimi aluksi erinomaisesti , mutta menetti pitoa jo parin minuutin jälkeen>5min. jälkeen ei ollut kovin miellyttävä enää.... Voi siis johtua meidän vastakäyttöönotetuista matoista ......
Että näin.
Nyt sitten miettimään compin moottoriratkaisua ... Näillä näppäimillä olen kallistumassa Stinden kantaan päin.
-Barbie-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....