Kirjoittaja Aihe: GT2000 sääntökeskustelu  (Luettu 3803 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
GT2000 sääntökeskustelu
« : 04.10.18 - klo: 20.58 »
Tässä keskustelussa voi kysellä GT2000 sääntö asioihin liittyviä kysymyksiä.
Ja vaikka käydä sääntöväännöt syksyllä GT:n osalta..

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #1 : 04.10.18 - klo: 22.44 »
Lisäsin korilistaan Bittydesignin uuden Venom korin.
Perustelut: Autolla on esikuva Hennesey Venom F5 ja uutta mallia on aikomus tehdä 24kpl lähes sarjatuotanto malli siis  :grin:

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #2 : 26.11.18 - klo: 20.43 »
Minkälaisella välityksella GT2000 luokassa on ajettu?

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #3 : 26.11.18 - klo: 22.01 »
Tyhjentävää vastausta ei pysty antamaan. Välitys on täysin riippuvainen koneesta ja ennakon määrästä. Meillä esim. välitykset ovat olleet 3.5-5 riippuen koneesta, ennakosta ja profiilista. Eli mikä kone? Jos sattuu olemaan tuttu moottori mitä löytyy meiltä seurasta niin voin antaa osviitta...

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #4 : 26.11.18 - klo: 22.39 »
Muchmoren stanu moottori on tulossa postissa. Tuossa sain myyjältä vinkin et stanua sillä on ainakin ajettu 3,5-3,9 välityksillä.

Poissa FWD

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #5 : 06.12.18 - klo: 16.25 »
mistä näihin löytää oikean kokoisia vanteita

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #6 : 06.12.18 - klo: 20.24 »
Hyvä kysymys. Jostain erikoisesta syystä esim. EuroRC myy kyllä renkaita mutta ei vanteita? Racing factoryllä on ollut Ride:n vanteita.
Meinasin laittaa linkin mutta sivuilla on päivitys tauko.  Viimeksi  tilasin noita vanteita ison kasan Euroopasta parin korin mukana. Mukavampi olisi toki ostaa niitä Suomesta. https://www.t2shop.de/epages/61746328.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61746328/Products/09-RI-RH-101 Tuommoinen on oikean kokoinen.

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #7 : 06.12.18 - klo: 20.50 »
Racing Factoryn verkko kaupan aukeamista ei kannata odottaa
http://rc10.fi/index.php?topic=90305.0

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #8 : 06.12.18 - klo: 21.39 »
mistä näihin löytää oikean kokoisia vanteita

http://www.rcmart.com/touring-touring-rims-c-35_2061_370.html
Tuolta renkaita ja vanteita halvalla :wink:
Schumi Mi5, XRay X12, Sakura FF+Zero, Tamiya mini M03R+M05V2Pro+M05V2R+M07, Buri-racer, Axial Yeti.

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #9 : 01.02.19 - klo: 20.38 »
Tyhjentävää vastausta ei pysty antamaan. Välitys on täysin riippuvainen koneesta ja ennakon määrästä. Meillä esim. välitykset ovat olleet 3.5-5 riippuen koneesta, ennakosta ja profiilista. Eli mikä kone? Jos sattuu olemaan tuttu moottori mitä löytyy meiltä seurasta niin voin antaa osviitta...

Moi,
Vanha,joskus FWD(ja paria muuta)luokkaa kerhokisoissa ajanut tiedustelee nyt että jos puhutaan 0-ennakko säätimestä,niin mitä tarkoitetaan tässä "ennakon määrällä"?
Miten ennakko vaikuttaa jos 0-ennakko säädin?
Vaikka olen ollut monta vuotta poissa,ajatuksena/haaveena palata kahinoihin.Siksi vähän kyselen kun on jotain päässyt unohtum,aan..
Kalusto on tallella VTR-FWD-Comp-Classic-F1(joka vissiin annettu toiseen sarjaan).

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #10 : 01.02.19 - klo: 23.51 »
Aah moniseur Vatanen on herännyt  :cool:
Tuossa tekstissä viitataan koneen ennakon määrään. Säädin on kyseisessä luokassa aina "blinky" eli nollaennakko säädin. Tehtaalta moottorit tulevat yleensä miedolla varovaisella ennakolla. Hiukan ennakkoa lisäämällä saadaan enemmän tehoa tosin väännön kustannuksella. Ennakkoa (moottoriin) lisätessä pitää välitystä lyhentää ja huolehtia moottorin hyvästä jäähdytyksestä.

Terveisin M. Aava

PS. Jutellaan huomenna aiheesta lisää  :grin:

Paikalla jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #11 : 03.02.19 - klo: 10.09 »
Aah moniseur Vatanen on herännyt  :cool:
Tuossa tekstissä viitataan koneen ennakon määrään. Säädin on kyseisessä luokassa aina "blinky" eli nollaennakko säädin. Tehtaalta moottorit tulevat yleensä miedolla varovaisella ennakolla. Hiukan ennakkoa lisäämällä saadaan enemmän tehoa tosin väännön kustannuksella. Ennakkoa (moottoriin) lisätessä pitää välitystä lyhentää ja huolehtia moottorin hyvästä jäähdytyksestä.

Terveisin M. Aava

PS. Jutellaan huomenna aiheesta lisää  :grin:

Vai onko niin vaan että ennakkoa nostettaessa moottorin lämpö vain nousee ja vauhti se kuin pysyy samana.
Tuore iso C arvoinen akku antaa parhaiten potkua ja herkkä voimansiirto.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #12 : 04.02.19 - klo: 21.34 »
Noniin...Koetan olla rakentavan postiivinen ja kriittinen samalla.
En suuntaa mitään mielipidettäni kehenkään suoraan.
Jos niin haluan tapahtuvan,nimesi/nimimerkki kyllä mainitaan selkeästi.Ja siinä vaiheessa laitan ennemmin yv kuin julkisen viestin.Voin vaikka soittaa jos asia vaatii enemmän keskustelua eikä päästä naamatusten.

Tämä luokkahan näytti ihan ok,kehitykseltään,pääpiirteittäin.HyväHyvä

Mukava oli huomata että FWD:llä on mahdiollisuus antaa vastusta,ehkä jopa palkinnosta ajamaan kun vaan jaksaa harjoitella.
Tästä johtuen olisi kiva tietää,montako FWD-autoa sarjaa ajaa?
Ja onko niillä pärjätty 4wd vastaan?


Testasin jopa luokan renkaita ja ihan hyvän oloinen valinta tuntuu olevan.

Se mikä mua häiritsee,on korilista.
Kysynkin nyt seuraavia:
1/  Kuinka moni ajaa 200mm korilla?
2/  Voisiko listaa hiukan realistittaa?


   -Siellä oli aika monta epärealismin rajamailla heiluvaa koppaa,jotka mielestäni ovat ihan rajamailla Realistisen ja Touring korien kanssa.

  -Vaikka sen FWD korilistan aikoinaan loin ja ylläpidin,niin siltikin 2-paikkaset,matalakattoiset,erikoisSuper-autot ei mielestäni tähän luokkaan kuulu.Kaikki kunnia nykyiselle vetäjälle,kyllä luokka on GT2000 ei vanha FWD,enkä mollaa sua mitenkään.Varmasti näille muutoksille on jokin näkemys.Ja toi on sun lista.
Vaasassa kerittiin tästä hiukan pintapuolisesti puhua,kiitos siitä.

Mutta aikoinaan FWD luokan(ja muutkin kerhokisaluokat) sokeri ja suola oli se että autot näytti autoilta.

GT2000 luokka näytti ainakin Vaasassa viittaavan enemmän lätysköihin kuin TCC-luokkiin,mutta Vaasassa ollut Venom oli kyllä ihan oikeasti räikeä epäkohta.

Korilistassa ei tarvitse olla 150kpl erillaista koppaa,esim 15-20 erillaista riittää ihan hyvin.Aikoinaan tuo FWD listakin pääsi osaltaan käsistä hiukan,mutta senkin siivoaminen oli työlistalla ennen taukoa kisahommista,jolloin sen luovutin eteenpäin.
Kaikilla meillä on näkemyksensä.

Muutoin luokka idea 4wd vs FWD on aika hyvi "sulautunut",varsinkin kun katsoi että FWD autolla oltiin jopa kärjessä välillä..

Toki myönnän sen että Vaasan kisan osallistujalista oli pieni,vain ehkä 1/3 osa sarjaa kiertävistä,joten on hyvinkin mahdollista että näkemykseni on hiukan kapea-alainen.

Mä olen vaan niin romantikko noiden korien puolesta,nautin siitä visuaalisesta kuin kilvan ajosta myös.
Ja aikoinaan siitä luokkien linjauksesta saatiin aikapaljon kiitosta kisaajilta ja katsojilta.

Tiedän että sopivia koreja on Suomesta tällä hetkellä ehkä jopa vaikeakin saada,ja FWD:ssä yksi ongelma oli se että useimmat joutui tilamaan tai olivat jo poistuneita.

Muutoin luokka vaikutti äkkiseltään olevan ihan mielenkiintoinen..
Ja ei,en aja tällä hetkellä,mutta on mulla sekä FWD että TRF joilla toisella tähän luokkaan näillä näkymin palaan jollain aikavälillä.

Nämä olivat nyt ihan tämmöisiä pohdintoja ja vanhan pierun ajatuksia.Pidetään asiat asiallisena.

Ja vaikka tämä ajatusten julkituominen ei mitään muutosta saisi,on mulla tähän luokkaan seka FWD että 4WD :wink: jolla aion tulla mukaan.

Alkaa tuntumaan että taukoa ehkä pidetty jo liikaakin.

Pääasia oli että varikolla oli hauska fiilis,ja oli pitkästä aikaa kiva höpistä!

Vatanen
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #13 : 04.02.19 - klo: 21.44 »
Tuohon FWD vs. 4-veto juttuun voi sanoa sen ainakin, et Vaasan kisas itse hämmästyin finaaleis kuin FWD autot jäi startissa jalkoihin kun lähdin viimeisestä ruudusta 4-vedolla.

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #14 : 04.02.19 - klo: 22.14 »
Selittänee 2 vetävää rengasta enemmän,mutta kilpailullisesti kuinka lähellä,onkin se kysymyksen pointti
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #15 : 04.02.19 - klo: 22.38 »
Jaahas mistähän aloittaisin...

Ajatus "uudesta" luokasta lähti muhimaan ensin VTR:n kuoltua ja etuvedon kouristellessa kuolin kouristuksia.
Mielestäni VTR kaipasi helpompia renkaita ja järkevämpää moottoria. Etuveto ei ehkä kaivannut muuta kuin hiukan liukkaammat renkaat...ja kuljettajia.
Näitä ja paria muuta juttua pohdin mielessäni kun lähdin ajatusta viemään eteenpäin:

1. Auton piti olla mahdollisimman lähellä vauhdillisesti nykyistä FTT stanua kuin mahdollista.
    Halusin saada kerhojen junnuille hieman vanhanliiton vauhdittajia, jotka enemmänkin fiilistelevät kilvanajoa
    eivätkä ota sitä enää niin tosissaan.
   Mutta en halunnut sitoa luokkaa mihinkään tiettyyn moottoriin / säätimeen ja tämä oli silkkaa laiskuutta.
   Moottori valinnan vapaus luo toki aina sitä tiettyä painetta ostaa se "paras" moottori. Tosin kuten kerhokisoissa on tapana jokainen voi valita panostuksen oman mielensä mukaan.

2. Renkaan valinta oli sinänsä helppo kun sitä oli jo käytössä Euroopassa ja Jenkeissä USGT luokassa.
    Vielä omat pienet testit varmistivat sen hintaansa nähden kelvoiksi renkaiksi.

3. Korilista... Oikeastaan aluksi meinasin jättää koko listan pois ja jättää sääntöihin ainoastaan ohjenuoran, että autolle olisi hyvä löytyä 1:1 esikuva mielellään sarjatuotantoauto.
Tarkoitus oli luoda enemmänkin kilpa-auto luokka virtaviivaisten gt3 yms autojen tyylliin.
Kieltämättä tuo Bittydesignin Venom on kyllä todella äärirajoilla. Tosin tuo kisassa nähty äärimmäisen "hieno ja aikaa vaatinut" maalaus ilman mitään yksityiskohtia tehosti tunnelmaa  :shocked:

4. Uudella luokalla tulisin lyömään sen viimeisen naulan etuvedon arkkuun. Pohdin pitkään etuvedon mukaan ottamista tai oikeastaan eniten päänvaivaa aiheutti että millä koneella...Raision testikisa antoi kuitenkin testeillemme tukea joten etuvedot saivat sen tehokkaamman koneen.

Ja sitten vastaus pariin kysymykseen:

Salminen on tainnut olla ainoa varteenotettava kuljettaja ketä on etuvedolla käynyt nelivetoja vastaan. Joten jäämme edelleen odottelemaan kovan etuveto kuskin esiin marssia.

Taitaa olla muutamakin vanha VTR koppa 200mm leveä

Korilistaan en ainakaan näillä näkymin koske. Itsellä ei riitä aika eikä motivaatio. Ja mihin suuntaan sitä sitten pitäisi viedä? Nyt Luokka on nyt tehty kilpa-ajo luokaksi löyhästi scaala-autoja hipoen että se sopii KerhoCup teemaan ja henkeen ja tätä tietysti toivon, että mietittäisiin myös koreja maalatessa...

Mahdoinkohan nyt vastata järkevästi kaikkiin kysymyksiin?
No ymmärän toki Vatanen näkemyksesi mahdollisimman realistisesta pikkuauto luokasta.
Itse olin enemmänkin mahdollisiman helposti lähestyttävän luokan kannalla, sillä nyt kaivataan kuskeja enemmän kuin mitään muuta...

Terveisin M.Aava






Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #16 : 17.02.19 - klo: 00.40 »
Onko tässä luokassa sallittua ajaa 4wd touring-autosta muokatulla fwd-autolla, vai pitääkö olla moottori keulilla?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa TTKoo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #17 : 17.02.19 - klo: 16.09 »
Onko tässä luokassa sallittua ajaa 4wd touring-autosta muokatulla fwd-autolla, vai pitääkö olla moottori keulilla?


http://rc10.fi/index.php?topic=105077.0
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Paikalla jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #18 : 17.02.19 - klo: 16.28 »
Onko tässä luokassa sallittua ajaa 4wd touring-autosta muokatulla fwd-autolla, vai pitääkö olla moottori keulilla?
Mää tulkitsen niin että ei ole erikseen kielletty niin se on sallittu..
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #19 : 17.02.19 - klo: 18.30 »
Ihan oikein tulkattu. En halunnut rajata niitä pois. Eli ei muuta kuin rakentamaan jos siltä tuntuu.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #20 : 17.02.19 - klo: 21.16 »
Onko tässä luokassa sallittua ajaa 4wd touring-autosta muokatulla fwd-autolla, vai pitääkö olla moottori keulilla?
Mää tulkitsen niin että ei ole erikseen kielletty niin se on sallittu..
Jerzi

Jep, ehkä touhu on jo oikeasti vähän rennompaa kerhokisailua kuin muutama vuosi sitten kun jopa oman kerhon miehet oman kerhon kisassa yrittivät viimeiseen asti estää moisella kilpailemisen. Ja muuttivat FWD luokan sääntöäkin muotoon etumoottorinen auto oltava :)

Onneksi voitin kisan :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #21 : 17.02.19 - klo: 21.27 »
Rentoudesta en tiedä mitään. Mutta nuo säännöt olen koittanut luoda avoimin mielin, että mahdollisimman paljon ns. Touring kalustoa etu ja nelivetona mahtuisi mukaan.

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #22 : 18.02.19 - klo: 18.26 »
Macman:
korjaan hiukan aiempaa kommenttiani,koskien korilistaa.

Olin jostain saanut päähäni että vanha FWD-luokka on muokattu GT2000 luokaksi.
En ymmärtänyt hetikään että GT2000 on ihan UUSI eri luokka jossa saa FWD autot ajaa mukana.

Pahoittelen sekaantumistani ja mahdollista mielipahaa kommenttini johdosta.Sillä ei ollut todellakaan tarkoitus olla moittiva,vaan ihan ääneen ajattelua.

Kalusto huoltopäivityksen alla,hienoa että Bluebeetle:kin tekee kompäkkiä.Saan siis vihdoinkin ajaa häntä vastaan,toivottavasti.
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #23 : 25.06.19 - klo: 10.37 »
Nyt kun FTT:ssä on pudotettu painoraja 1350g => 1320g. Vaikuttaako tämä jotenkin GT2000 painorajaan?

Poissa RadDaddy

  • RH+
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #24 : 25.06.19 - klo: 19.13 »
onko GT 2000 rengas sääntö menossa uusiksi ? jos on, kuka on yhteishenkilö ??
KONTAKTI:  VATANENJ@Gmail.Com
 "EMANON Racing Team" Shepherd Velox-IGT8-GI*MAR-HIPEX-VP Nitrofuel

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #25 : 25.06.19 - klo: 19.48 »
Yhteyshenkilö tietääkseni taidan olla minä ainakin osittain  :grin:

Mitä tulee painorajaan niin itse en näkisi kovin suurta tarvetta muuttaa sitä. Se saattaa tosin johtua siitä että ajan sen verran vanhahtavalla kalustolla ettei sitä minimi painoiseksi oikein saa...

Rengassääntö säilyy ennallaan. Riden rengas on hyväksi ja edulliseksi todettu. Ja tietääkseni valmistuskin jatkuu... korjatkaa jos olen väärässä.




Poissa RadDaddy

  • RH+
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #26 : 25.06.19 - klo: 22.03 »
Yhteyshenkilö tietääkseni taidan olla minä ainakin osittain  :grin:

Mitä tulee painorajaan niin itse en näkisi kovin suurta tarvetta muuttaa sitä. Se saattaa tosin johtua siitä että ajan sen verran vanhahtavalla kalustolla ettei sitä minimi painoiseksi oikein saa...

Rengassääntö säilyy ennallaan. Riden rengas on hyväksi ja edulliseksi todettu. Ja tietääkseni valmistuskin jatkuu... korjatkaa jos olen väärässä.

ride ri-24025
euro rc.stä loppunut, mutta täältä saa... https://www.t2shop.de/RIDE-RI-24025-1/10-Touring-Car-Tires-with-Sponge-4-pcs

valmistajan listalla edelleen... huom: olemassa kolmea eri tyyppiä : http://rc-ride.co.jp/en/products/tires/tires-110-touring/part_24025
« Viimeksi muokattu: 25.06.19 - klo: 22.10 kirjoittanut RadDaddy »
KONTAKTI:  VATANENJ@Gmail.Com
 "EMANON Racing Team" Shepherd Velox-IGT8-GI*MAR-HIPEX-VP Nitrofuel

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #27 : 15.07.19 - klo: 21.11 »
Macman:
Onko tuhoon tuomittua jos FWD saa ajaa GT2000 luokassa esin sorex28:lla,vai onko se naulattu RIDE näillekkin?
Se toisi pientä etua FWD autolle,ehkä palauttaisi niiden kilpailukykyä ja saataisiinko niitä takaisin radalle?
Toki jos tämä on jo kokeiltu,eikä toiminut niin unohdetaan tämä pikkuseikkä :grin:
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa macman

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #28 : 15.07.19 - klo: 21.22 »
Kilpailuetu etuvetoisille on ajateltu lähinnä koneen suunnalta eli etuvetoisella saa ajaa 17.5T koneella ja nelivetoisella 21.5T koneella.

Kun otit nyt asian puheeksi niin olen varovasti miettinyt yksityyppi konetta nelivetoihin nyt kun stanuluokan combo vaihtuu pelkkään koneeseen? Joten uutta GT2000 konetta suunnittelevien kannattaa nyt laittaa jäitä pöksyihin.
Toki tässäkin asiassa kuunnellaan harrastajien ajatuksia , mutta näin ollen tästä tulisi erinomainen harjoituskenttä ennen siirtymistä FTT:hen...


Poissa ankku3

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« Vastaus #29 : 15.07.19 - klo: 21.33 »
sen verran otetaan kantaa tähän. etuveto ja sorex  :grin: