Kirjoittaja Aihe: M8 Kaudella 2019  (Luettu 16121 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #30 : 28.11.18 - klo: 23.04 »
Kertokaas minulle että kuinka monta eri rengasta toimi hyvin Suomen radoilla.
Väitän että joka merkillä oli toimivat renkaat tarjolla...
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa W-tec

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #31 : 29.11.18 - klo: 11.28 »
Jos kerran Suomessa asiat tiedetään jo vuosien takaa. Niin miksi sitten joka kevät sama rengas ralli? Testataan kovuuksia, kuvioita jne.. Lähes kaikkien myyjien toimesta. Tätä olen ainakin seurannut ihan läheltä jo muutaman kevään ajan Lavanko ja Turku.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #32 : 29.11.18 - klo: 11.59 »
Koska kauppiaat haluavat löytää parhaat renkaat asiakkaille.
Näitä täytyy myös testata jotta pystytään vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin.

Kuten sanoin.
Renkaat on tiedetty jo pitkään mitkä sopivat millekin radalle ja vallitseviin olosuhteisiin.

Se että asiakas itse haluaa sen "parhaan" renkaan, vaikka ei pysty ajamaan tarkasti ajolinjalla tai ottamaan renkaasta irti parasta suorituskykyä, on se oikea ongelma.
Tähänkin tiedetään se toimiva rengas vaan kun sitä vastausta ei haluta kuunnella.
Halutaan väkisin ostaa se absoluuttisesti nopein rengas kierroksella, mutta ei missään nimessä sitä karvan hitaampaa jolla ajetaan kuitenkin parempi tulos. Hakataan päätä seinään ja ostetaan taas toiset parhaat eri valmistajalta.

Joona Haataselle paras rengas ei ole sama kuin suurimmalle osalle luokan kuskeista.

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #33 : 29.11.18 - klo: 15.28 »
Täältä ääni myös vapaalle renkaalle.
Olimme Vaasassa ja olen tämän jo sielläkin sanonut.
Hokella on todella hyvät perustelut vapaalle renkaalle.

Miksi kaikista luokista aina yritetään jotain halpaluokkaa? Rengasruletti on olennainen osa tätä lajia.

T: Petteri Langenoja

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #34 : 29.11.18 - klo: 18.03 »
Max on ajanut nyt uransa aikana 3 eri merkillä ja itse asiassa jokaisella merkillä on ollut 2 eri kuvioo ja 2 eri kovuutta millä on ajettu kaikilla suomen radoilla. Ei ole tarvinnut hirveetä rengas rulettia.
-Henry Mort

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #35 : 29.11.18 - klo: 22.05 »
Huvittavaa miten yksityyppirengas on todettu monessa luokassa pitkän päälle parhaaksi vaihtoehdoksi, niin silti löytyy aina niitä jotka haluaa keksiä pyörän uudestaan perustelemalla että ei, kyllä se vapaa rengas on parempi. Mun ei enää tarvitse ajaa luokkaa, jossa on vapaa rengas joka pitää vaihtaa aina kun aurinko menee pilveen tai tulee tippa vettä radalle. Ruletti on paljon tasapuolisempi laji siinä kohtaa koska siinä on vain 36 eri vaihtoehtoa.

Lahden turistikisoissa ajettiin Pro-Stock luokassa 4. alkuerässä 4 nopeinta äijää 0,8s sisään 5 min erä. Kukaan ei voi sanoa että toisella oli parempi rengas. Siinä tuli kuskien erot esille.

Kim Elfström

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #36 : 30.11.18 - klo: 08.46 »
Huvittavaa miten yksityyppirengas on todettu monessa luokassa pitkän päälle parhaaksi vaihtoehdoksi, niin silti löytyy aina niitä jotka haluaa keksiä pyörän uudestaan perustelemalla että ei, kyllä se vapaa rengas on parempi.

Kim Elfström

Se on myös huvittavaa, että maastosarjan rengas haluttiin muuttaa, kaskummaa ei olekaan vaihtoehtoja. Pakon sanelema yksityyppi rengas!
Turistissa ajetaan renkaalla mikä on yleisesti käytössä myös muualla maailmaa kisoissa.
Noissa luokissa renkaiden hinnat on lähes samat merkistä riippumatta, 1/8 renkaissa on eroja jopa kymmeniä euroja. Niin ei se yksityyppi rengas mielestäni sovi tähän luokkaan.
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition -  XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
HF - Kyosho Ultima RB7- PowerHD - Performa Racing

Poissa Teppo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #37 : 30.11.18 - klo: 14.03 »
Kootusti voidaan siis todeta että otetaan käyttöön 2020 kaudeksi testatusti sääntöihin 1-3 tyyppiä, vapaa vanne ja insertti. (Jos halutaan vaikka 3 maahantuojan merkkiä, jokaiselta yksirengaskuvia?)
Poikkeuksena Metsäläinen joka kovimman huutonsa puolesta on oikeutettu ajamaan vapaalla GRP renkaalla, lisätään tämä poikkeuksiin säännöissä.

Kiitos ja anteeksi.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #38 : 30.11.18 - klo: 14.43 »
Kootusti voidaan siis todeta että otetaan käyttöön 2020 kaudeksi testatusti sääntöihin 1-3 tyyppiä, vapaa vanne ja insertti. (Jos halutaan vaikka 3 maahantuojan merkkiä, jokaiselta yksirengaskuvia?)
Poikkeuksena Metsäläinen joka kovimman huutonsa puolesta on oikeutettu ajamaan vapaalla GRP renkaalla, lisätään tämä poikkeuksiin säännöissä.

Kiitos ja anteeksi.

Ei prkl Teppo😂😂😂
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #39 : 30.11.18 - klo: 14.43 »
Kootusti voidaan siis todeta että otetaan käyttöön 2020 kaudeksi testatusti sääntöihin 1-3 tyyppiä, vapaa vanne ja insertti. (Jos halutaan vaikka 3 maahantuojan merkkiä, jokaiselta yksirengaskuvia?)
Poikkeuksena Metsäläinen joka kovimman huutonsa puolesta on oikeutettu ajamaan vapaalla GRP renkaalla, lisätään tämä poikkeuksiin säännöissä.

Kiitos ja anteeksi.

Voihan virallisen säännön ympärillä kehitellä myös omia kuvioita takaamaan mielenrauhaa. Esim. Langenoja vois maksaa myös Metsäläisen renkaat? Toinen välttäis köyhäilyn ja toinen saisi jopa GRP:tä edukkaammat kiekot alle. Edelleen mennään säännön piirissä?

Anteeksi..

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #40 : 30.11.18 - klo: 16.18 »
Muutamia vuosia sitten, olikohan kauhavalla kun pari kärki kuskia käytti eri kuviota edessä ja takana. Tämmöinen lisää heti kuluja yksittäiselle peruskisaajallle jos haluaa tehdä samoin nopeamman kierroksen toivossa. Mielestäni yksityyppirengas tulisi halvemmaksi.

Eli ääni yksityypille täältäkin.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Xray T4 |

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #41 : 30.11.18 - klo: 18.49 »
Poikkeuksena Metsäläinen joka kovimman huutonsa puolesta on oikeutettu ajamaan vapaalla GRP renkaalla, lisätään tämä poikkeuksiin säännöissä.

Kiitos ja anteeksi.

Tää sopii erinomaisesti meikäläiselle! :grin: :grin: :grin:
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition -  XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
HF - Kyosho Ultima RB7- PowerHD - Performa Racing

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #42 : 30.11.18 - klo: 20.04 »
Muutamia vuosia sitten, olikohan kauhavalla kun pari kärki kuskia käytti eri kuviota edessä ja takana. Tämmöinen lisää heti kuluja yksittäiselle peruskisaajallle jos haluaa tehdä samoin nopeamman kierroksen toivossa. Mielestäni yksityyppirengas tulisi halvemmaksi.

Eli ääni yksityypille täältäkin.

Kannattaa herätää todellisuuteen, se milä voittaja ajaa ei ole pelkästään kiinni renkaista. Tää on kyllä semmoisten i*ioottien maa ettei mitään järkee.
« Viimeksi muokattu: 01.12.18 - klo: 06.45 kirjoittanut Metsäläinen »
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition -  XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
HF - Kyosho Ultima RB7- PowerHD - Performa Racing

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #43 : 30.11.18 - klo: 21.12 »
Johan täällä onkin todella rakentavia ehdotuksia ja ajatuksia.
Jatkakaa pojat....
Toivottavasti tällä näppisrallilla osallistujamäärät lisääntyy.

Poissa JV78

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #44 : 30.11.18 - klo: 21.16 »
Vaikea nähdä että ykstyyppi toisi mitenkään merkittävästi lisää harrastajia. Mitä enemmän yksinkertaistetaan
niin riski kasvaa että juuri niitä kärkikuskeja ei kiinnosta mitään RTR-luokkaa enää ajaa. M8e-luokan
"helppouteenkin" vs nitro kyllästyy nopeasti.

Omiin harrasteluihin ei vaikuta. Ja Metsäläiselle ehdottomasti pitää saada ase jostain. Sarjatulella.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #45 : 08.12.18 - klo: 14.33 »
Kommenttina rengaskeskusteluun.
Sellainen asia voisi auttaa aloittelijoita ja harrastajia/kilpaharrastajia, että kisakutsussa mainitaan radalla parhaiten toimivat renkaat (merkki, seos) tavallisimmissa olosuhteissa. Paikalliset kuljettajat ovat radallansa testanneet monenmoista rengasta. Tällä tavalla saa jo etukäteen tietoa mikä rengas on hyvä. Näin jaetaan myös testituloksia eteenpäin.

Kun itselläni on kilpailussa vaikeuksia renkaan suhteen, käyn kyselemässä parilta eri nopealta kaverilta mikä olisi hyvä rengas. Aina olen saanut hyviä vastauksia.

Tähän mennessä olen saanut rengaskuluja pysymään kurissa seuraavalla tavalla. Tilaan reilusti etukäteen isomman määrän renkaita, joita tulen käyttämään kauden kilpailuissa. Ajan niillä renkailla koko kauden. Jos koen vaikeuksia näiden renkaiden kanssa palaan edelliseen kappaleeseen.

Yleensä päivän aikana en vaihda rengasta vaan säädän autoani tai käsiä. Joskus tulee vaihdettua pienempi piikkiseen renkaaseen. Oman suosikkirenkaan käyttäminen lisää itseluottamusta, joka on tärkeämpi kuin monet muut asiat. Olkoonkin, että ko. suosikkirengas olisi jonkun toisen mielestä aivan surkea.


EDIT (10.12.2018): Korjattu eka rivin kirjoitusvirhe
« Viimeksi muokattu: 10.12.18 - klo: 20.36 kirjoittanut Jämsä »

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #46 : 09.12.18 - klo: 15.26 »
Eli m8 luokka saa yksityyppi renkaat kaudelle 2020....
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #47 : 09.12.18 - klo: 19.50 »
Yleensä päivän aikana en vaihda rengasta vaan säädän autoani tai käsiä. Joskus tulee vaihdettua pienempi piikkiseen renkaaseen. Oman suosikkirenkaan käyttäminen lisää itseluottamusta, joka on tärkeämpi kuin monet muut asiat. Olkoonkin, että ko. suosikkirengas olisi jonkun toisen mielestä aivan surkea.

Hienoa.
Tämän kun ymmärtäisi muutkin ykstyyppihössöttäjät niin kaikilla alkaisi homma kulkemaan paremmin.

Kaikissa luokissa joita olen ajellut vuosien aikana, suurin vastustaja kuskeille ovat he itse sekoilemalla setuppien ym kanssa ennen kuin on edes opittu oikeasti ajamaan. Ja kun homma ei ota sujuakseen niin pitäisi olla sääntöjä, rataa, renkaita tai ihan mitä tahansa muuttamassa, kieltämässä tai ykstyypittämässä.

Ratakeskusteluissa väännetään kuinka jotku radat ovat liian helppoja... Wj sarjassa väännetään renkaasta, onko oikea kuvio, millä alustalla pitäis kaikkialla ajaa jne.

Tässä topikissa kerrotaan miten muissa luokissa homma toimii, vaikka niissäkin luokissa valitetaan jatkuvasti huonosta renkaasta, epätasaisesta lattiasta, huopamaton laadusta blaa blaa.
Turistissa kuulema toimii ykstyyppisyys hyvin ja on oikein helppoa... No mutta mikäs pitoaine, miten pitkä pidotusaika eteen ja taakse, entä pidotetaanko koko rengas vai ei. Enpä näe mitään ykstyyppiä tuossa touhussa vaan suuren sillisalaatin jossa säännöillä määrätty rengas ainoastaan hieman vähentää tätä rengaspeliä. Silti variaatioita on vähintään yhtä paljon kuin kasikrossissa.

Ihan pakko todeta että en ole pitänyt koko harrastuksen suuntauksesta muutaman vuoden sisällä tippaakaan.

Tähän luokkaan vielä ykstyyppirengas ja mun mielenkiinto koko lajiin alkaa olemaan täysi nolla.
Onneksi järki voitti väliaikaisesti ja 2019 kesä saa ajaa renkaalla mistä itse tykkää... Sain siis vuoden lisäaikaa miettiä parempaa tekemistä.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #48 : 10.12.18 - klo: 14.42 »

Turistissa kuulema toimii ykstyyppisyys hyvin ja on oikein helppoa... No mutta mikäs pitoaine, miten pitkä pidotusaika eteen ja taakse, entä pidotetaanko koko rengas vai ei. Enpä näe mitään ykstyyppiä tuossa touhussa vaan suuren sillisalaatin jossa säännöillä määrätty rengas ainoastaan hieman vähentää tätä rengaspeliä. Silti variaatioita on vähintään yhtä paljon kuin kasikrossissa.

Nyt on kovat piipussa kun menee ihan satuiluksi. Oletko ikinä ajannut turistia sillai koko kauden tavoitteellisesti? Entäs nykyisillä renkailla? Joo et ainakaan nykyisillä renkailla.

Ei ole turistissa mitään pitoainegatea kuten annat ymmärtää. Kaikki (A-finalistit ainakin) ostaa ihan kiltisti sen saman keltaisen purkin kaupasta ja levittää sitä aina täydeltä leveydeltä takarenkaisiin ja jos kokee sen olevan hyvä kikka säätää auton balanssia niin ei ehkä pidota eturenkaan ulkoreunaa kovalla pidolla. Muuten kaikki hakee vain sitä maksimaalista pitoa (taka)renkaasta. Ei siis ole mitään pitoainepeliä lainkaan kuten kuvittelet.

Ja vaikka olisikin, niin kuinka se liittyy argumenttina M8-luokkaan jossa pitoaineita ei saa käyttää???

Turisti siis on aika paljon tasapuolisempi kuin WJ vaikka siinä on myös yksityyppirengas. Siinä luokassa on se pitoainegate. Taisit nyt sekoittaa luokat keskenään?

Kun faktat loppuu pitää keksiä mukavan kuuloisia jännittäviä tarinoita.

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #49 : 10.12.18 - klo: 15.03 »
Voiko joku vastata joka kiersi joka m8 kisan tällä kaudella että ajoitkos saman tyyppisellä renkaalla koko kauden vai olikos joku rata sellainen jossa vain toimi vain yksi rengas.
Eli jos en väärin muista niin Jyväskylän alusta ainakin näyttää todella erilaiselta kuin muut.
Eli löytyiskö sellainen rengas ihan oikeasti joka toimis kaikilla radoilla??
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #50 : 10.12.18 - klo: 15.50 »
Porukalla nyt tuntuu pahasti hämärtyvän se, että ykstyyppirenkaaksi EI haeta sitä absoluuttisesti nopeinta rengasta, vaan parasta kompromissia. En usko hetkeäkään, että M8-luokka olisi jotenkin niin uniikki, etteikö renkailla kikkailemalla pääsisi parempaan tulokseen, mikäli se on sallittua (siis vapaa rengas). Suurin osa suorityskyvystä tulee kaikissa luokissa renkaista loppuviimein kalustossa.

Ymmärrän pointin, että kaupasta saa useita renkaita jotka toimii varmasti suht hyvin kaikilla, mutta en ymmärrä miten joku voi perustella, että on halvempaa ostaa laatikollinen renkaita sen sijaan että tietää kisoihin mennessä että rengasshow ei ole muuttujana kisoissa vaan voi ostaa renkaat valmiiksi ja tietää että valinta ei mennyt pieleen, vaan voi keskittyä auton säätämiseen?

Kaikesta edellä  kirjoitetusta tässä keskustelusäikeessä tulee hyvin ilmi, että on useita eri renkaita ja seoksia jotka ovat optimaaliset tietyillä radoilla, aivan niinkuin kaikissa muissakin luokissa. Optimaalisin ja nopein rengas on useimmiten eri pitkin päivää. Sitten kun sää voidaan vakioida, myös vapaan renkaan  merkitys pienenee, mutta jos sää ja rata muuttuu, kuten se muuttuu kaikissa luokissa ajopäivän aikana, on ihan turha väittää, että sen oikean renkaan, jota ei ehkä ole saatavilla kaikille, saavuttaa suuren edun verrattuna siihen, että on jo panostanut 1-2 sarjaa renkaita kyseisen päivän kisaan, jonka olettaisin riittävän Suomen kisoissa hyvinkin.

En ole tietoinen, mikä on se ykstyyppirenkaaksi sopivin suomessa M-8 -luokalle, mutta kaikesta edellä kirjoitetusta päätellen, jossa sanotaan että useat renkaat toimivat, en olisi siis huolissaan. Eiköhän siihen sopiva rengas löydy tuosta valikoimasta. Enkä usko hetkeäkään, etteikö se helpota kaikkien kisaamista lopulta. Niin kustannus- kuin kilpailullisistakin syistä.

Ei ole pitkä aika, kun WJ-kisoissa arvottiin ykstyyppirenkaita tai ratakohtaisia renkaita. Jotenkin se asia kuitenkin saatiin sovittua. Ja näyttää toimivan erittäin hyvin. Sama ollut maastosarjassa jo reilun vuosikymmenen, ja hyvin toimii. Pelkän vanteen ja insertin merkitys rataluokissa on jo nii suuri, että vapaalla renkaalla tai vanteella tai insertillä erot on kymmenyksiä kierrosajoissa = ei toimi > siksi ykstyyppirengas.

On vain niin suunnattoman vaikea ymmärtää miksi M-8 luokassa ei voitaisi ajaa ykstyyppirenkaalla, kun kaikissa muissa luokissa sitä on tehty jo vuosikausia tai vuosikymmeniä.

Kaikesta huolimatta - omassa ensi kesän kisakalenterissa olisi ainakin kaksi M-8e tällä hetkellä.
« Viimeksi muokattu: 10.12.18 - klo: 16.07 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #51 : 10.12.18 - klo: 18.15 »
Tässä on osaksi ihan hyvääkin keskustelua linjoilla ja hyvä niin. Itse koitan neutraalisti pohtia kummaltakin kantilta hyviä ja huonoja puolia.

Yksityyppirenkaassa häviäjiä ovat ne kuskit jotka ajaa oikealla rengassponssilla. Samoin varmasti he jotka etsivät markkinoiden edullisimman renkaan, joutuvat sijoittamaan hiukan enemmän kierrokseen.

Lainaan hiukan muiden ajatuksia omieni rinnalle aikaisemmasta keskustelusta.

"Senhän nyt jokainen osaa arvata että valittava rengas ei todellakaan ole mikään "halparengas" vaan se on tottakai ison ja hinnakkaan rengasvalmistajan valikoimasta."

Tämä on täysin turha väite joka kannattaa ohittaa. Turhaa ja perusteetonta nurinaa ennen kuin rengas on valittu.

"Kahden SM kärkijätkän renkaita on ollut saatavilla oikein hyvin sekä ennen kisaa että kisoissa.
Tieto on myös tullut viimeistään kisapaikalla eräharjoitusten jälkeen."

Hokella on tässä ihan hyvä pointti, enkä epäile lainkaan etteikö kaikki kysyvät saisi vilpitöntä palautetta, mutta eikö helpointa kuitenkin olisi jos kenenkään ei tarvisi kierrellä kyselelässä renkaista yhtään keneltäkään? Miten ihmeessä muutenkaan voi olla kenellekään helpoin tapa saada oikea rengas tietoon treenien jälkeen juuri ennen alkueriä?? Tuleeko näiden renkaiden mukana aina myös kyseiselle kuljettajalle sopiva autokohtainen setuppi?

"Joona Haataselle paras rengas ei ole sama kuin suurimmalle osalle luokan kuskeista."

Ei tietenkään.. YT voi olla helppo yleisrengas. Se voi olla myös edullinen. Ja vaikka näistä kriteereistä täyttyisi molemmat, on nopeat jannut edelleen nopeita. Setuppikin pitää kaivaa jatkossa autosta kun renkaalla ei pysty kikkailemaan.

"Voiko joku vastata joka kiersi joka m8 kisan tällä kaudella että ajoitkos saman tyyppisellä renkaalla koko kauden vai olikos joku rata sellainen jossa vain toimi vain yksi rengas. Eli jos en väärin muista niin Jyväskylän alusta ainakin näyttää todella erilaiselta kuin muut.
Eli löytyiskö sellainen rengas ihan oikeasti joka toimis kaikilla radoilla??"

En M8 autolla mutta SC nelkussa kierrettiin sarja Blockadella Turussa, Vantaalla, Jyväskylässä ja Ulvilassa. Hyvin toimi rengas joka paikassa. Nopein tai optimaalisin vaihtoehto se ei varmastikaan ollut, mutta mitä väliä kun kaikilla on sama toimiva rengas.

Moneen kertaan mainitaan meidät jotka ei pysy tarkasti linjalla yms.. Eikö harrastajan ole helpompi säätää auto tietylle renkaalle rauhassa ja ajan kanssa ennen kisoja. Kisoissa voidaan sitten tehdä ne ratakohtaiset muutokset kun niihinkin muutoksiin on voinut hakea tuntumaa jo ennakkoon kotiradalla tai jopa erikseen tehdyllä treenireissulla. Kisoissa voi sitten keskittyä siihen ajamiseen ja linjalla pysymisen tavoitteluun.

Tässä ajetun mallin mukaan on helpompaa käydä treenireissulla jollakin renkaalla ja kisoissa sitten kesken päivän vähän ostella renkaita ja toivoa että uusi tuttavuus sopii omaan pakettiin, tai ainakin siihen asti kunnes tulee se sade mikä muuttaa tilanteen. Sateen sattuessa voi tietty taas käydä kyselemässä...

Aika vähän tosiaan keksin YT:n huonoja puolia, mutta markkinoiden halvimmasta kierroksesta kulut varmasti hiukan nousee. Kokeneiden kuskien hommaksi jäisi huolehtia nyt ensin alkuun ainakin se että rengas on järkevä.




 

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #52 : 10.12.18 - klo: 18.32 »
Lisäänpä vielä että ymmärrän kyllä hyvin osan halun pyörittää rengaspeliä joka parhaimmillaan antaa hyviä onnistumisen fiilareita, mutta onko se kokonaisuutena kuitenkaan sarjan kannalta järkevin ratkaisu?

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #53 : 10.12.18 - klo: 18.59 »
Moneen kertaan mainitaan meidät jotka ei pysy tarkasti linjalla yms.. Eikö harrastajan ole helpompi säätää auto tietylle renkaalle rauhassa ja ajan kanssa ennen kisoja. Kisoissa voidaan sitten tehdä ne ratakohtaiset muutokset kun niihinkin muutoksiin on voinut hakea tuntumaa jo ennakkoon kotiradalla tai jopa erikseen tehdyllä treenireissulla. Kisoissa voi sitten keskittyä siihen ajamiseen ja linjalla pysymisen tavoitteluun.

Vinkkinä voin kertoa että saman voi tehdä myös vapaalla renkaalla. Itse olen aina valinnut renkaan, joka on yleispätevä ja ajanut sillä koko kauden. Ilman mitään rengas showta ja ihan kohtalaisesti olen kisoissa pärjännyt!
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition -  XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
HF - Kyosho Ultima RB7- PowerHD - Performa Racing

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #54 : 10.12.18 - klo: 19.34 »
Kannattais myös miettiä Suomen kauppiaita. Jos halutaan pitää RC kauppoja Suomessa. Jos mennään yksi tyyppi renkaaseen niin monelta kauppiaalta lähtee suht iso siivu kesän myynnistä. Ja onko se yks tyyppi rengas oikotie onneen? Eiköhän vaihdeta samantien yks tyyppi autoon😀 Ei tarvii miettiä mitään kun on samat renkaat ja autot.... No vitsi vitsi Eiköhän mennä samoilla säännöillä kun muuallakin maailmassa.
-Henry Mort

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #55 : 10.12.18 - klo: 19.40 »
Moneen kertaan mainitaan meidät jotka ei pysy tarkasti linjalla yms.. Eikö harrastajan ole helpompi säätää auto tietylle renkaalle rauhassa ja ajan kanssa ennen kisoja. Kisoissa voidaan sitten tehdä ne ratakohtaiset muutokset kun niihinkin muutoksiin on voinut hakea tuntumaa jo ennakkoon kotiradalla tai jopa erikseen tehdyllä treenireissulla. Kisoissa voi sitten keskittyä siihen ajamiseen ja linjalla pysymisen tavoitteluun.

Vinkkinä voin kertoa että saman voi tehdä myös vapaalla renkaalla. Itse olen aina valinnut renkaan, joka on yleispätevä ja ajanut sillä koko kauden. Ilman mitään rengas showta ja ihan kohtalaisesti olen kisoissa pärjännyt!

Kärkikuskit ajaa voitoista. keskikastin kuskitkin löytävät porukasta ne omat rakkaat kilpakumppanit joiden päänahkaa koitetaan poimia. Sitähän kilpaileminen on, on se taso mikä hyvänsä. Kyllähän se harmittaa jos kaveri jonka kanssa on väännetty kolme kisaa tiukkaa racee onkin yhtäkkiä selkeästi nopeampi. Voi olla hyvä päivä, onnistunut valmistautuminen, setuppi mintissä tai.. Tai mitä? Ei muuta kun kyselemään ja ostelemaan josko se renkaasta kuitenkin...

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #56 : 10.12.18 - klo: 19.55 »
Kannattais myös miettiä Suomen kauppiaita. Jos halutaan pitää RC kauppoja Suomessa. Jos mennään yksi tyyppi renkaaseen niin monelta kauppiaalta lähtee suht iso siivu kesän myynnistä. Ja onko se yks tyyppi rengas oikotie onneen? Eiköhän vaihdeta samantien yks tyyppi autoon😀 Ei tarvii miettiä mitään kun on samat renkaat ja autot.... No vitsi vitsi Eiköhän mennä samoilla säännöillä kun muuallakin maailmassa.

Piti jo hiljentyä, mutta tähän näkökulmaan vielä lyhyesti. Kyllä mun mielestä kauppiaiden pitää itse kehittyä muutosten mukana ja etsiä keinot pärjätä markkinoilla. Näin se menee muillakin aloilla, eikä yksittäiset tekohengitykset ratko yhtään mitään. Osa kauppiaista tekee varsin hyvää duunia ja osalla on erikoisempi lähestymistapa. Hyvin duuninsa tehneet kyllä pärjää jatkossakin.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #57 : 10.12.18 - klo: 20.27 »
Haluan myöskin ymmärtää molemmat puolet asiaan, koska tämä aiheuttaa niin paljon porua.

Paljonko Suomessa on aktiivisia M-8 kuskeja jotka oikeasti ostaa useammat kuin yhdet renkaat kesäksi, en siis puhu satunnaisista suttaajista vaan rataa kiertävistä kavereista jotka treenaa ja ajaa ainakin jonkin verran kertsikisoja taikka sarjakisoja? 200 vai enemmän?

Jos ajaa koko kesän, renkaita menee varmasti 10-20 sarjaa, jos ajaa kisat ja treeniä. Osalla varmasti enemmän mutta lieneekö 10 sarjaa kesässä keskiarvo?

Jos noin 30-35euron setistä jäisi vaikka 10 euroa viivan alle kauppiaalle  > 200 kuskia x 10 sarjaa renkaita  x 10€/setti voittoa myyjälle = 20 000€.

Myyjiä on varmasti 3-5 kauppiasta, eli epämääräisesti jakaantuneena tuosta jää jokaiselle jokin siivu, mutta en nyt sanoisi, että 3 kuukauden suomen kesän rengasmyynnillä vielä kuuhun mennään esitetyillä luvuilla.

En tosin usko, että kate on yllä esitetyn kaltainen, vaan pienempi.

Kun yksityyppirengasta on määritetty muihinkin luokkiin, renkaan parametrit radalla, hinta, saatavuus, laatu jne pisteytetään. Maahantuoja kilpailuttaa valmistajaa hinnan suhteen kun määrät ovat suht hyvin tiedossa, näin saadaan parempi kate myös jälleenmyyjille. 5 maahantuojaa maksaa 5 kertaisen määrän rahtikuluja pienestä määrästä renkaita vs. yksi lähetys joka jaetaan suomessa kauppiaiden kesken. Oma veikkaus on, että jokaisessa myydyssä setissä on euron verran vähintään rahtikuluja. Ihan perushommaa mielestäni, en mitenkään näe että tuo tulopolittisesti olisi niin iso pala kellekkään, että siihen voisi homma kaatua. Tai ei ainakaan pitäisi voida.
« Viimeksi muokattu: 10.12.18 - klo: 20.40 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #58 : 10.12.18 - klo: 20.41 »

Turistissa kuulema toimii ykstyyppisyys hyvin ja on oikein helppoa... No mutta mikäs pitoaine, miten pitkä pidotusaika eteen ja taakse, entä pidotetaanko koko rengas vai ei. Enpä näe mitään ykstyyppiä tuossa touhussa vaan suuren sillisalaatin jossa säännöillä määrätty rengas ainoastaan hieman vähentää tätä rengaspeliä. Silti variaatioita on vähintään yhtä paljon kuin kasikrossissa.

Nyt on kovat piipussa kun menee ihan satuiluksi. Oletko ikinä ajannut turistia sillai koko kauden tavoitteellisesti? Entäs nykyisillä renkailla? Joo et ainakaan nykyisillä renkailla.

Ei ole turistissa mitään pitoainegatea kuten annat ymmärtää. Kaikki (A-finalistit ainakin) ostaa ihan kiltisti sen saman keltaisen purkin kaupasta ja levittää sitä aina täydeltä leveydeltä takarenkaisiin ja jos kokee sen olevan hyvä kikka säätää auton balanssia niin ei ehkä pidota eturenkaan ulkoreunaa kovalla pidolla. Muuten kaikki hakee vain sitä maksimaalista pitoa (taka)renkaasta. Ei siis ole mitään pitoainepeliä lainkaan kuten kuvittelet.

Ja vaikka olisikin, niin kuinka se liittyy argumenttina M8-luokkaan jossa pitoaineita ei saa käyttää???

Turisti siis on aika paljon tasapuolisempi kuin WJ vaikka siinä on myös yksityyppirengas. Siinä luokassa on se pitoainegate. Taisit nyt sekoittaa luokat keskenään?

Kun faktat loppuu pitää keksiä mukavan kuuloisia jännittäviä tarinoita.

Toki jos ei edes halua ymmärtää mitä kirjoitan niin täytyyhän sitä heittäytyä tarina linjalle.

Olen ajanut useammankin turisti kauden. Olen käyttänyt useita pitoaineita (turistissa)
Nykyään useimmat ostaa sen yhden saman pitoaineen jonka on todennut hyväksi.
Kaikki ei.
Ihan yhtä lailla M8 luokassa voi jokainen ostaa sen yhden jota muutkin suosittelee ja jotku sitten käyttää jotain muuta.

Ei sen vaikeempaa kuin turistissa pitoaineen valinta... tai pidottaako eteen vähemmän aikaa kuin taakse... tai kenties ei pidotakaan koko rengasta vaan osan.

Ihan vapaa valintaisesti.

Yksityyppi M8 renkaaseen olis verrattavissa että turistissa määrättäis yksityyppi pitoaine, pidotus aika jne.

Isoin osa varmasti ymmärsi edeltävänkin tekstini.

Hieman röyhkeää kutsua mua satuilijaksi.
Ei todellakaan loppunu faktat vaan uskallan väittää että mulla on koko rengaskeskustelusta huomattavasti enemmän faktaa kuin sinulla. Mun ei tartte ruveta nimittelemään satuilijaksi tai yrittää muutakaan loukkaavaa.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #59 : 10.12.18 - klo: 20.44 »
Tässäkin topicissa taitaa olla enemmän vastustajia kuin kannattajia, missä se suurin osa kilpailijoista on joille yksityyppirengas kelpaa?
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition -  XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
HF - Kyosho Ultima RB7- PowerHD - Performa Racing