Vertical Hobby

Kirjoittaja Aihe: M8 Kaudella 2019  (Luettu 13392 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #90 : 14.12.18 - klo: 15.54 »
Itse näen sen enemmänkin poistavan yksityyppirenkaan tarvetta.
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition -  XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II -  Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
HF - Kyosho Ultima RB7- PowerHD - Performa Racing

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #91 : 14.12.18 - klo: 15.56 »
Tarkoituksena on vissiin kehittää lajia, eikä jarruttaa paikoilleen. Vai olenko täysin väärässä?
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition -  XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II -  Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
HF - Kyosho Ultima RB7- PowerHD - Performa Racing

Paikalla Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #92 : 14.12.18 - klo: 16.04 »
Tarkoituksena on yksinkertaistaa sääntöjä, säästää kustannuksissa, ja tasoittaa kisaamista sillä, ettei ole jo lähtökohtaisesti hävinnyt kisaa varikolla. Renkaiden rooli on niin suuri auton toimivuudessa, että kisoissa joissa ei edes ole mahdollista treenata edellisenä päivänä, on aivan mahdoton arpoa oikea rengas kahdella tai kolmella akullisella tai tankillisella siinä sivussa kun opettelee uutta rataa tai muuten olosuhteita, olivatpa ne uudet tai jo tutut ennestään.

Samat jätkät ajaa kärjessä silti, mutta kustannukset putoaa huomattavasti ja keskittyminen on jossakin muussa kuin rengasruletissa. Ja joo, edelleen, ymmärrän että Suomessa toimii kaikki renkaat ja voi ajaa vaikka kumisaappaasta valetuilla renkailla kovaa, jos kärkijätkä niin sanoo. Sama vapaan renkaan hullutus on saatu kitkettyä jo kaikista muista paitsi M-8 ja C-12 luokasta, ja voin kokemuksesta (C-12) sanoa, että terveestä roudata satoja pareja renkaita kisoihin, ja koittaa arpoa se SEURAAVALLA eräkierroksella parhaiten toimiva rengasseos, rengaskoko ja kokoero, kun valikoimassa on parikymmentä eri seosta.
« Viimeksi muokattu: 14.12.18 - klo: 16.10 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #93 : 14.12.18 - klo: 16.25 »
Mikään selitys yksityyppirenkaan vaikutuksesta helpompaan lähestyttävyyteen ei mene mitenkään läpi.

Oli sitten uusi RC skenessä, tai vanhakin kettu muissa luokissa miten yksityyppi ei helpota lähestymistä?

Uuteen luokkaan/lajiin tultaessa täytyy opetella ajamaan ja säätämään uuden luokan autoa. Yksityyppi poistaisi tästä yhden valtavan muuttujan, joka on vielä päälle testata säkillinen renkaita puhumattakaan auton säätö renkaan mukaan.

#99 | Destiny RX-10SR | "Ei aliohjautuvalla autolla pysty tekemään mitään. On vain istuttava ja odotettava" -Montoya

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #94 : 14.12.18 - klo: 20.30 »
Kyllähän mä sen selitin tuossakin postauksessa josta yllä olevan lainasit.

Varsinkin jos puhutaan että uuteen lajiin tullessa helpottaisi jotenkin että et saa osallistua niillä mitkä jo omistat.


Täällä puhutaan jatkuvasti säkillisistä, kontillisista jne.
Liioittelua isolla kädellä.
Todellisuudessa edes kärkijätkät ei valkkaa itselleen kahta tai korkeintaan kolmea eri kuviota enempää yhteen kisaan. Suomen radoilla suurimmaksi osaksi ajetaan vieläpä monen valmistajan renkaista sillä kaikkein pehmeimmällä seoksella, ellei satu jotain todella kummallista että on helle niinkuin viimekesänä. Silloin tasapainoiltiin +28 kohdilla edelleen sillä laitetaanko alle se pehmein vai toiseksi pehmein. Kuvio oli tiedossa jo ennen kisaa.

Mulla on kuten moni tietää, kisoissa varmasti suurin valikoima käden ulottuvilla... Silti viimekesänäkin menin kisoihin tietäen millä renkaalla ajan koko päivän.
Tämän tiedon pystyin jakamaan jo vähintään kahta viikkoa kisaa ennen, vaikka kyseessä oli rata jolla ei oltu ajettu pariin vuoteen.
Helsinkiläisenä tiesin Vaasan kisoihinkin mennessä millä renkaalla ajan koko kisan läpi.
Tasan yksi kuvio ja yksi seos.

Missä siis on se tarve säkillisille ja hirveä rengasruletti???

Säkilliset ja ruletit kuuluu edelleenkin lähinnä kuskeilta jotka eivät edes aja kyseistä luokkaa ja tämäkin johtuu ilmeisesti isolta osalta siitä että niinhän täällä annetaan ymmärtää miten vaikeaa se on.

Todellisuus.
- Ennen ekaa kisaa, mene tai soita liikkeeseen josta haluat renkaat ostaa.
- Kysy renkaat joilla seuraavassa kisassa ajetaan.
- Osta.


Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #95 : 14.12.18 - klo: 20.53 »
Yllä olevalla ohjeistuksella olen minäkin päässyt useamman kerran finaaliin asti ajamaan ja viime kesänä ei tullut yhtäkään ns. ylimääräistä settiä ostettua renkaita.
Ja renkaita oli hyvin saatavilla koko kesän kauden alusta asti.

Eli ilman testaamistakin voi pärjätä ihan sinne asti mihin omat kädet riittää.

Lisäksi samoilla renkailla voitettiin kaikki kisat eli ei ne ihan p*skat voineet olla.

Ihan vaan vinkkinä niille uusille luokan kuskeille jotka haaveilee finaalista, menestyksestä tai säkillisestä renkaita kaudelle 2019.
« Viimeksi muokattu: 14.12.18 - klo: 21.07 kirjoittanut Tony_L »
Team associated RC8B3.1

Poissa kyoshodbx

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #96 : 14.12.18 - klo: 22.45 »
Täällä yksi asiaton kommentoija,anteeksi.
Jos minä olisin omalla kalustollani uutena kuljettajana(nuukana sellaisena) osallistumassa kyseisiin karkeloihin.niin toivoisin voivani osallistua omistamillani renkailla.siksi näin polttiskrossi kisaa kokemattomana peukutan vapaata kumia.oikeesti ostaako joku laatikollista renkaita voiton toivossa?? :shocked:
Mielenkiintoinen keskustelu näin sivusta katsojana seurata.


Poissa KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #97 : 14.12.18 - klo: 23.14 »
Viime kesänä meillä ostettiin 15-20 sarjaa renkaita kolmella eri kuviolla ja kahdella eri kovuudella! Kisassa ajettiin sillä renkaalla, mikä kuskista kulloinkin tuntui helpoimmalta ajaa. Aika pitkälti on meilläkin tieto millä ajetaan kisa läpi!
Erikseen juurikaan emme rengasta testaa ja autokin yleensä sellaisessa perus setupissa!
Monesti tullut huomattua, että eri autot käyttäytyvät samalla renkaalla totaalisen erilailla.
Lisäksi kuskien ajotyyleissä on eroja, mikä tulee yt renkaalla aiheuttamaan joillekin päänvaivaa enemmän kuin toisilla.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #98 : 15.12.18 - klo: 10.46 »
Lisäksi kuskien ajotyyleissä on eroja, mikä tulee yt renkaalla aiheuttamaan joillekin päänvaivaa enemmän kuin toisilla.
Jos on aina ajanut ohjekirjan setupeilla niin oppiipahan sitten säätämään autoa mieleisekseen. Harvemmin eri renkaat toimii kuskin toivomalla tavalla samoilla auton säädöillä.

Poissa Joppe75

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #99 : 15.12.18 - klo: 15.40 »
Täällä yksi asiaton kommentoija,anteeksi.
Jos minä olisin omalla kalustollani uutena kuljettajana(nuukana sellaisena) osallistumassa kyseisiin karkeloihin.niin toivoisin voivani osallistua omistamillani renkailla.siksi näin polttiskrossi kisaa kokemattomana peukutan vapaata kumia.oikeesti ostaako joku laatikollista renkaita voiton toivossa?? :shocked:
Mielenkiintoinen keskustelu näin sivusta katsojana seurata.

Kyllä!👍🏽
 Täältä ääni myös vapaalle renkaalle. Itse olen ollut satunnainen kisailija polttisluokassa ja napannu laatikosta ne renkaat mitkä löytyy. Sen ”oikean” renkaan olen saanut tietää kyllä ihan puhelin soitolla Hokelta, Haataselta, Maxilta, Goldilta jne. Mutta ei se meikän tekeminen siintä renkaasta tässä luokassa kiinni jää :wink:
En ymmärrä koko ajatusta rengas säännöstä tässä luokassa..  Oli tää nyt äänestys turha tai ei. Seuraavax sitten Maastosarjan 2wd luokkaan yksityyppi eturengas💪🏽. Sit onkin kaikki asiat hyvin pienoisautoilu kisoissa :laugh:

Poissa KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #100 : 15.12.18 - klo: 20.07 »
Lisäksi kuskien ajotyyleissä on eroja, mikä tulee yt renkaalla aiheuttamaan joillekin päänvaivaa enemmän kuin toisilla.
Jos on aina ajanut ohjekirjan setupeilla niin oppiipahan sitten säätämään autoa mieleisekseen. Harvemmin eri renkaat toimii kuskin toivomalla tavalla samoilla auton säädöillä.
No joo eipähän oo meidän autossa ohjekirjan setuppia ollut vissiin koskaan, vaan muilta kopsattuja ja itse testattuja.
Tietynlainen oma perus setup mitä tarpeen vaatiessa muutetaan, muttei kuitenkaan mitenkään radikaalisti.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #101 : 13.06.19 - klo: 16.10 »
Huolestuttavalta näyttää tämä kausi 2019. Pari kertaa käynyt Lavangossa ajamassa ja aika vähän on porukkaa ollut.

Toivottavasti porukka aktivoituu vielä. Kelit olleet ainakin hyvät ja ratakin on hyvässä kunnossa.

Omasta mielestäni M8e -luokan ajaminen samaan aikaan on huono juttu. Nyt pieni porukkaa jakautuu vielä kahteen eri ryhmään. Samalla M8 -luokan keskimääräinen taso on noussut, koska "huonommat" kuskit ovat siirtyneet ajamaan M8e -luokkaa.... Tämä on itselle huono juttu, kun siellä M8 peräpäässä ajalen.
THECar White Edition LV | Black Edition | Alpha
Capricorn Lab C801 | Capricorn Lab C02 | Kyosho IGT2 | Novarossi | Xray T4 2014 | Yokomo YZ-2 | Team Associated B64D

Paikalla mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #102 : 13.06.19 - klo: 17.47 »
Mun mielestä Lavangossa on ollut hyvä meininki! Kuskeja ollut joka kerta, kasteltu rataa ja ajettu ahkerasti!

No ei ole kyllä M8e taso mikään heikko! Ne ketkä siellä ajaa ovat tosi hyviä ja luokka on hieno.

Turussa ajatettiin peräpään M8 kuskeille oma finaali, joka oli hieno juttu ja kaikki sai ajaa.
(Itse siirryin sen takia että m8e pärjäää ilman mekaanikkoa ja muutenkin kiinnostava nykypäivänä kun autot ei enää pelkkiä nitrokonversioita vaan ns. purpose-built sähköbuggyja).

Olen vähän eri mieltä tästä tilanteesta, ei se määrä sinänsä vaan laatu.

Todella sääli jos tätä porukkaa ruvettaisiin vielä jakamaan paloihin! Buggyt kuuluu yhteen, M8e ei SC luokan kanssa.

« Viimeksi muokattu: 13.06.19 - klo: 17.55 kirjoittanut mikari »
Kyosho Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - "motocross without hospital visits" - Inferno GT - Vintage remakes

Poissa KK9

  • SaloUA
    • Profiili
    • Viander Racing
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #103 : 13.06.19 - klo: 18.43 »
Se on kisajärjestäjän etu, että on kaksi luokkaa joissa kummassakin se noin 30 kuskia.
Meinaan on aika harvassa ne kuskit, jotka ajaisivat molempia luokkia jos olisivat erillään.
Meillä ainakin Kavilassa on käynyt likimain sama porukka kuin viime kesänäkin.
Meiltä jäi vain Turun kisa ajamatta, kuskin migreeni kohtauksen takia. JKLään ollaan tulossa, jos kaikki on kunnossa.

Poissa RadDaddy

  • RH+
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #104 : 13.06.19 - klo: 22.41 »
KasiBuggyt, niin Nitro kuin sähkö, on ainoita jotka ovat säilyttäneet asemansa. Saa nähdä mitä JQ:n masinoima Pro sarja aikaansaa. Promootio on vaikea sara, odottaisi että AKK, nuorisotoiminnan peitenimellä tekisi vähän enemmän promootio työtä.
KONTAKTI:  VATANENJ@Gmail.Com
3E= Emanon Electric Experience

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #105 : 14.06.19 - klo: 11.54 »
Hieman kärjistin tuota M8e -luokan tasoa, mutta mielestäni nyt on kuitenkin käynyt niin, että keskitason kuskit ajaa mieluummin sähköllä kuin nitrolla. Ja koska itse suosin nitroa, niin tämä on _minulle_ huono asia. Sähköillä sitten talvikaudella.

Ymmärrän, että seurat haluavat maksimoida osallistumismäärän, mutta itse mieluummin ajaisin luokassa jossa on 50-60 osallistujaa ja silloin on tod. näk. että löytyy tasaväkisiä kilpakumppaneita.

Jos katsotaan Lavangon 1/8 radan käyttöä täältä:
https://speedhive.mylaps.com/Practice/1668
ei kyllä voi sanoa, että rata on kovassa käytössä. Kaikilla ei tietenkään ole ponderia, mutta silti...

Turffirata ja 1/10 savirata on vielä vähemmällä käytöllä.

En tiedä mitä tilanteen parantamiseksi pitäisi tehdä, mutta jotain pitäisi keksiä. Tämä foorumikin on hiipunut ja osa kirjoittelusta siirtynyt Faceen, mutta sieltä tietoa on tosi vaikea löytää.
THECar White Edition LV | Black Edition | Alpha
Capricorn Lab C801 | Capricorn Lab C02 | Kyosho IGT2 | Novarossi | Xray T4 2014 | Yokomo YZ-2 | Team Associated B64D

Paikalla micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #106 : 14.06.19 - klo: 12.18 »
Ihan asiasta minusta keskustellaan.

Patterikasi (M8e) on noussut osallistujamäärältään nitron kokoiseksi luokaksi, koska sen ajaminen on paljon vaivattomampaa, edullisempaa ja ennen kaikkea koska mekkaria ei tarvita. Vaikea sanoa olisiko nitrossa 50-60 kuskia jos sähköluokkaa ei olisi. En kuitenkaan usko näin, vaan veikkaisin että silloin osa kuskeista ajaisi kymppikrossia tai SC:tä. Itse olen ajanut vuorovuosin molempia luokkia, molemmissa on omat hyvät puolensa.

Mitä tulee Lavankoon, niin Enderin havainto on kyllä oikean suuntainen. Kevät ja alkukesä on ollut hiljaisempaa kuin aikasempina vuosina. Toisaalta Turun avauskisassa oli hyvin porukkaa, ja myös Jyväskylään näyttäisi olevan tulossa hyvät skabat. Ehkä kerhotasolla innostusta vois herätellä kerhoskaboilla, joista käsittääkseni onkin ollut jotain juttua.

Tule ajamaan FinTrack Tour 2019 -sarjaa!

Paikalla mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #107 : 14.06.19 - klo: 12.25 »
Joo onhan tuo radan käyttö kaukana 2000 luvun kulta-ajoista mutta minusta jengiä on kuitenkin ollut ihan mukavasti. Muutamat ajelee nitrolla vain omaksi huvikseen eivätkä halua osallistua kisoihin ja sehän on tietysti ihan oma valinta vaikka kokemuksena suosittelen kyllä osallistumaan. Sähköissä varmaan samaa.

Eiköhän syyt löydy siitä että harrastus tarjontaa on paljon ja niitä on jo ennestään riittävästi.
Laji on ehkä vähän kallis mutta tämä on tietty suhteellista. Arvostus on kyseenalainen tyyliin  "pikkkuautot".
Kotimaan ilmasto kesällä ei aina suosi mutta tässä toki paljon vaihtelua. Plussana näkisin että sopii lähes kaikille.
Luulen että tämä pysyy marginaalilajina kotimaassa kuten tähänkin asti ja olkoot niin, ei valittamista!

edit: samaa mieltä edellisen ja seuraavan kanssa :)
« Viimeksi muokattu: 14.06.19 - klo: 12.30 kirjoittanut mikari »
Kyosho Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - "motocross without hospital visits" - Inferno GT - Vintage remakes

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #108 : 14.06.19 - klo: 12.26 »
Mistä meinaat kaivaa 50-60 kuskia nitroluokkaan jos erotetaan sähköt ja nitrot? Jos nyt on se 30 kuskia nitroissa niin ei niitä sinne itsestään lisää tule vaikka ajettaisiinkin eri päivinä. Nyt nitro kuskit hyötyy siitä että porukkaa on enemmän varikolla niin löytyy mekkari niillekin kenellä ei omaa ole mukana.
Eikä muuttoliike nitrosta sähköön mikään suuri ole ollut vaan muutamien kuskien valintoja. Samalla nitroon on tullut mukaan uusia kuskeja.

Lavanko on tosiaan ollut todella vähällä käytöllä ja syitä sille on vaikea keksiä. Tuntuu että moni kokenut kuski on vähän kyllästynyt lajiin eikä jaksa treenata mut kisat ajetaan silti.
Toinen voisi olla tämän kesän kisakalenteri jossa eka kisa oli ihan liian aikaisin ja sen jälkeen pitkä väli ennen seuraavaa kisaa. Ehtii tehdä muutakin kuin harrastaa ja sitten lähempänä kisaa ehtii vielä treenatakin.
Team associated RC8B3.1

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #109 : 14.06.19 - klo: 14.49 »
Lavanko on tosiaan ollut todella vähällä käytöllä ja syitä sille on vaikea keksiä. Tuntuu että moni kokenut kuski on vähän kyllästynyt lajiin eikä jaksa treenata mut kisat ajetaan silti.
Tämä on kyllä totta. Vaikuttaa, että vain harva kärkikuski treenaa nykyisin. Nykyinen taso riittää pysymään A-finaalissa.

Tämä näkyy sitten siinä ettei pärjätä sitten esim. EM -kisoissa. Samalla käydään myös aivan liian vähän muutenkin ulkomailla kisoissa. Panostusta ja rahaa se vaatii, mutta olisi luullut, että muutama Suomalainen olisi esim. RCGP -sarjan RC2 -luokassa ajanut.

Kun kärkikuskit ei treenaa ja ole samalla jakamassa tietoa aloittelijoille, vaikuttaa tämä myös koko harrastajamääriin.

THECar White Edition LV | Black Edition | Alpha
Capricorn Lab C801 | Capricorn Lab C02 | Kyosho IGT2 | Novarossi | Xray T4 2014 | Yokomo YZ-2 | Team Associated B64D

Poissa mustikka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #110 : 14.06.19 - klo: 15.26 »
Turffirata ja 1/10 savirata on vielä vähemmällä käytöllä.

Turffi radalla on joka maanantai aloittelijailta ja muutenki aloittelevat käy siellä ajamassa, että kyllä se on aika kovalla käytöllä.

1/10 savi on käytännössä haudattu, koska on niin suuritöinen, eikä siellä ole ajanottoa.
TeamAssociated B6.1, Tekno: EB48.3, EB48.4, Xray XB9, Yokomo: BD7, yd 4 mr

Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #111 : 14.06.19 - klo: 15.29 »
Nyt ihan Euroopan tasolla katottuna niin kaikissa maissa on sama ongelma viimesen kolmen vuoden aikana.

- Ruotsissa kansallisissa kisoissa tippunu yli 80 kuskista 30 kuskiin. Oli vielä 2014 yks isoimpia tiimejä EM kisoissa ja nykyään oliko niitä 3 viimevuonna.

- Itävaltalaiset valitteli että toissavuonna oli parhaimmillaa 120 kuskia kansallisissa kisoissa ja tänä vuonna oli nyt vajaa 40 kisoissa

- EM warm upissa oli 50 kuskia

- Jopa 10 krossin MM warm upissa oli alle 40 kuskia

- Puhumattakaan polttisturistista joka on muutamaa vajaa kuollu koko Euroopassa

Pitää vaan hyväksyä se, että tällä hetkellä on kaikissa Euroopan maissa huono tilanne RC autoilulla. Ongelma on ikään kuin mahdoton ellei oteta ihan erilainen suunta ja asenne. Kuskit valittaa, että ei oo ratoja ja ne mitä on on huonoja eikä huvita ajaa. Kerhot valittaa, että ratoja ei saa hyväksi, koska ei oo tekijöitä pitämään niitä kunnossa.

Itävallan Fehringissä, jossa oli edellinen RCGP kisa on alle 5 aktiivia. Suurin osa jenkkiradoista jossa kävin kuukauden aikana oli 1-3 ihmisen ylläpitämiä. Lähes kaikki Keski-Euroopan ja Etelä-Euroopan radat on ihan muutaman ihmisen ylläpitämiä. Ongelma ei siis voi olla talkooväen määrä vaan se miten kerho itsessään toimii.

Kuitenkin niin kun sanoin on noissa muissakin maissa ongelma kuskien katoamisella, joten ei ratojen huono kuntokaan yksin selitä asiaa, mutta ainakin isoin valitus rahanpuutteen lisäksi, mitä henkilökohtaisesti kuulen on ratojen kunto. Suomessa kisaaminen on vielä ainakin erittäin helppoa kisojen ollen yksipäiväisiä. Kuitenkin toivoisin, että siirtyisimme malliin jossa kaikki kisat eivät olisi SM kisoja niin kuin nyt on. Omaa elämää se ei hetkauta muuten kuin, että unohdan aina ilmottautua kitissä kun se pitää tehä taas muutama viikko aikasemmin. Mutta varmasti monet tykkäsivät ajaa ja järjestää FO kisoja mielummin kuin SM kisoja. Mitä nyt olen kuullut on kuskikadon myötä alettu siirtyä kertamestaruuksiin ainakin itävallassa sen toivossa, että saataisiin ainakin yhteen kisaan enemmän kuskeja. Tiedä sitten toimiiko, sen näkee sitten.
JQRacing | JConcepts | Savöx | GHEA | maugrafix

Poissa JUkka-san

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #112 : 14.06.19 - klo: 16.12 »
Tässä on hyvää keskustelua lajin tilasta!

Omasta mielestä pienoisautoilusta on tullut liian ympärivuotista hommaa. Kiinteät sisäradat ovat aiheuttaneet sen että talvikauden pitää olla mahdollisimman pitkä. Luontaista taukoa ei pääse muodostumaan kesäkauden jälkeen ennen sisäkaiden alkua ja taas sama toistuu keväällä. Samalla ulkoratojen kunnostustyö talvikuntoon on jäänyt pois, ja taas keväällä ratoja ei olla riittävällä miestyövoimalla laittamassa kuntoon. Vähäinen aktiiviporukka väsyy radan rakennushommiin ja joka viikonloppuisiin kisajärjestelyihin.

Ehdottaisin että talvella ajettaisiin 10- sähkökrossia, kesällä 8-krossia. Kesäkausi alkaisi kesäkuussa ja loppuisi syyskuun alussa. Talvikausi alkaisi aikaisintaan lokakuun alussa, ehkä vasta marraskuussa ainakin kisojen osalta. Talvikauden päätös voisi olla maaliskuun alkupuolella.

Paikalla mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #113 : 14.06.19 - klo: 17.01 »
Toi on varmaan totta että homma on liiankin kokonaisvaltaista.
Itse kun ajan vain kesällä niin siihen jaksaa sopivasti panostaa ja se tuntuu raikkaalta. (Rahaakin on enemmän kuin jos joutuisin hommaa myös talvikaluston ja ylläpitämään sitä plus muut maksut.)
Ihan sama onko SM sarja tai FO sarja kunhan pääsee vähän skabaamaan ja koittamaan kalustoa muussakin kuin hupi käytössä, kyllähän SM kisaaminen tuo tarkoituksen tekemiselle.
Ei se rata nyt niin huono ole ... tietty ei aina voi ajaa "täysii" riippuen kunnosta mut sen mukaan mennään.
Kyosho Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - "motocross without hospital visits" - Inferno GT - Vintage remakes

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #114 : 14.06.19 - klo: 17.02 »
Tässä on hyvää keskustelua lajin tilasta!

Omasta mielestä pienoisautoilusta on tullut liian ympärivuotista hommaa. Kiinteät sisäradat ovat aiheuttaneet sen että talvikauden pitää olla mahdollisimman pitkä. Luontaista taukoa ei pääse muodostumaan kesäkauden jälkeen ennen sisäkaiden alkua ja taas sama toistuu keväällä. Samalla ulkoratojen kunnostustyö talvikuntoon on jäänyt pois, ja taas keväällä ratoja ei olla riittävällä miestyövoimalla laittamassa kuntoon. Vähäinen aktiiviporukka väsyy radan rakennushommiin ja joka viikonloppuisiin kisajärjestelyihin.

Ehdottaisin että talvella ajettaisiin 10- sähkökrossia, kesällä 8-krossia. Kesäkausi alkaisi kesäkuussa ja loppuisi syyskuun alussa. Talvikausi alkaisi aikaisintaan lokakuun alussa, ehkä vasta marraskuussa ainakin kisojen osalta. Talvikauden päätös voisi olla maaliskuun alkupuolella.

Täysin samaa mieltä. Tänäkin vuonna ei ollut montaa viikkoa väliä vikan wj-kisan ja ekan m8 kisan välissä. Hyvä kun porukka ehti kaivaa kesä autot varastosta ja saada autot ajokuntoon niin jo olikin kisat vastassa. Lisäksi ainakin lavangossa jää kevät talkoot aina tekemättä kun osa ajaa jo ulkona mut sisäkisojakin pitäisi vielä järjestää. Molemmat luokat kärsii tästä mun mielestä. Ihan sama syksyllä, heti kun vika kisa on ajettu niin pitäisi päästä jo sisälle ajamaan.

Team associated RC8B3.1

Paikalla Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #115 : 14.06.19 - klo: 17.22 »
Hyvää keskustelua ehdottomasti! *peukku*

 Sama ongelma vaivaa lähes kaikkia luokkia kaikissa maissa. Oma henkilökohtainen näkemys on, että ongelma on suurelta osin jäsenhankinnassa 5-10 vuoden takaa, jolloin seurat eivät ole tehneet riittävästi duunia, ehkä on ollut hyvä tilanne ja uusia ei ole virrannut lajiin juuri sillon, eikä ole saatu entiseen malliin myöskään houkuteltua junnuja mukaan. Porukka ikääntyy, tulee muita menoja ja aika enemmän kortilla. Myös aktiivisesti kisaavana näen itse tuon kalenterin tekemisen siten, että aikaa pitää olla kausien välillä, jotta homma ei oikeasti vie 1-2 viikonloppua kisojen parissa samassa lajissa läpi vuoden. Siksi talvikaudella kisa per kuukausi on mielestäni maksimitahti marras-maaliskuu -akselilla, ja kesällä taas toukokuu vastaa syksyn syys-lokakuun treeniä ja valmistautumista kesään - ei Oulussa ole päässyt ulkona ajamaan kuin vasta reilun viikon verran savibaanalla. Siinä ainakin yksi syy, miksi tämän keskustelun ulkopuolisissa luokissa ei ole niin paljoa tältä seudulta kuskeja mukana, kun kaudesta puolet on jo tässä vaiheessa kesäkuuta ajettuna.

Ihan mielenkiintoista seurata RCGP suosiota, erittäin hyvää duunia mielestäni, alkukankeutta vielä mukana, muttei sitä voi laskea millään tapaa arvoa laskevaksi tuolle sarjalle, lähinnä vaikuttaa ettei kaikki tiimit ole vielä heränneet tuohon ajatukseen, tai sitte protestoivat, en tunne ns. kasiporukan meininkejä, joten arvailua vaan.

Kun uusia naamoja ei tule mukaan, hommat kasaantuu harvoille ja valituille. Ja sitä kautta kuihtuu entisestään, jollei tule kavereita mukaan ylläpitämään ratoja jne. Ulkomailla mone seurat on kaupallisia, tai radat siis, joten suoraan vaikea verrata suomalaiseen toimintaan, jossa radat voi olla kaupungin mailla, ja joista ei edes voi saada ratamaksuja aikaiseksi ylläpitokustannusten maksuun. Puhumattakaan natsimaista yhdistyslakia, joka käytännössä kateellisten maassa poissulkee palkan maksamisen talkoolaisille, joka viimestään tappaa sen innon pitää yhteisiä puitteita kunnossa edes nimellisellä korvauksella. Tuossa mielessä tämä maa on aivan totaalisen rikki mielestäni, yhdistyksiä kohdellaan likipitäen kuin yrityksiä nykyään. Mietinpä vaan, monikohan seura tätä menoa lajissa kuin lajissa tai harrasteessa joutuu ajamaan toimintansa alas.

Kisoja on mielestäni myös tavallaan liikaa, mutta aiemmin kerta-SM käytöntöön siirtyminen tappoi loputkin isot kisat, joten en näe sille tarvetta, ainakaan en kannata itse missään määrin. Kerrastapoikkimestaruuskisa ei kuvaa vuoden ajan lajin eteen tehtyä työtä lajissa, jossa useimmat ajavat vähintään yhtenä päivänä viikossa.

Mutta lajiryhmän jäsenenä ja kilpailunjärjestäjänä ymmärrän myös sen, että tarve ns. rennommille kisoille on olemassa, enkä nyt tarkoita että pitäisi saada juoda bisseä vaan että organisaatiota saisi keventää harjoituskisojen tasolle, jolloin ilmoitus kisasta AKK:lle riittää, kunhan kisalla on kilpailunjohtaja nimettynä (2vkoa ennen tapahtumaa). Tuo laskee kustannuksia järjestämisessä, ja myös sitä kautta laskee kynnystä tulla ajamaan, koska sitä joillekkin vastustusta aiheuttavaa lisenssiä ei ole pakko hankkia. Tai ainakin ei tarvi tehdä soitto ja meilirumbaa että saa jäsenyyden ja lisenssin kuntoon ennen kisaa.

Mutta joo - nämä kaikki on asioita joihin jokainen voi vaikuttaa osallistumalla enemmän seuransa toimintaan. Pienikin panos ja oma-alotteisuus tuo PALJON positiivista henkeä toimintaan, pienelläkin hommalla on tekijänsä, muutoin monesta pienesä ja monesta isosta tehtävästä tulee aikamoinen taakka muutamille.

-Vesa
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa RadDaddy

  • RH+
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #116 : 14.06.19 - klo: 20.22 »
Kaikessa harrastamisessa on nousu ja laskukautensa. Nyt ollaan kansainvälisestikin laskuvaiheessa. Näen siihen monta syytä. Yksi tärkein on "Täähän on nähty" ilmiö, kun uutuudenviehätys katoaa, vaaditaan kovaa motivaatiota että jaksaa tsempata vaikka välitöntä menestystä ei ole näköpiirissä.
Edelleen nähdään että RC kisaaminen on harrastus jossa täytyy  olla hupia. Ei katsota että se on SPORTTIA. Mahdollisimmn hyväksi, kansainväliselle tasolle tsemppaamisessa ei nähdä tarpeeksi tavoitetta. Kunhan vaan harrastetaan...
Yksi asia joka vaikuttaa tähän on kovan kaupallisuden mukaantulo, n.s. INFINITY ilmiö. Onko kauheen hauskaa lähteä kisoihin jossa parikymmentä palkallista kuskia jakaa kärkipaikat, kaikki maksettuna... kamat , matkat, hotellit jopa omat safkat tiimin pöydässä. Mielestäni pitäisi olla ammattilais sarja erikseen ja sitten amatööri kisat erikseen. tämä siis EFRAja MM kisoissa
KONTAKTI:  VATANENJ@Gmail.Com
3E= Emanon Electric Experience

Paikalla mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #117 : 25.06.19 - klo: 10.00 »
Huolestuttavalta näyttää tämä kausi 2019. Pari kertaa käynyt Lavangossa ajamassa ja aika vähän on porukkaa ollut.

Toivottavasti porukka aktivoituu vielä. Kelit olleet ainakin hyvät ja ratakin on hyvässä kunnossa.

Omasta mielestäni M8e -luokan ajaminen samaan aikaan on huono juttu. Nyt pieni porukkaa jakautuu vielä kahteen eri ryhmään. Samalla M8 -luokan keskimääräinen taso on noussut, koska "huonommat" kuskit ovat siirtyneet ajamaan M8e -luokkaa.... Tämä on itselle huono juttu, kun siellä M8 peräpäässä ajalen.

ei oo paljo äijää näkyny.. ehkä treenaamalla et olis peräpäässä? tai mitä väliä sillä edes on.
nyt Jyväskylässä 33 ja 29 osallistujaa. Molemmissa luokissa siis hyvä määrä.
kyllä se on luokan etu että sekä nitro että sähkö ajetaan samoissa kisoissa.
« Viimeksi muokattu: 25.06.19 - klo: 10.03 kirjoittanut mikari »
Kyosho Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - "motocross without hospital visits" - Inferno GT - Vintage remakes

Paikalla mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #118 : 04.09.19 - klo: 13.50 »
Jokos tästä ykstyyppirenkaasta on tehty päätöksiä ?

Asiasta on aika paljon puhuttu varikolla ja kauden kaikki 4 kisaa ajaneena + kerhokisan päälle voin sanoa ettei mitään tarvetta ole koko asialle. Kaikki tietää millä renkaalla kisoissa ajaa ja sieltä löytää varsin helposti oman suosikkinsa. Ei sitä edes tarvii vaihtaa ratakohtaisesti.

Mulla meni kauden aikana pari 4S akkua, kolme moottoria, ostin 3 autoa (kittiä) ja 2 uutta moottoria ja 4 uutta 4S akkua ainakin, maksoin kisareissut hotelleineen ja lisenssit ja kisamaksut ja voin sanoa ettei rengaskululla ole mitään merkitystä tässä yhtälössä, jos pari hassua euroa säästää.

Unohdetaanko koko asia ja jatketaan menestyksellistä krossiluokkaa myös ensi kaudella ilman turhaa pingottamista! Meillä oli kisoissa ja kerholla törkeän hyvä meininki läpi koko kauden.

--

Lopuksi voisin esittää Vesalle kysymyksen mitä huonoa hän näki tässä kuluneessa kaudessa niin että pitää ykstyyppirenkaaseen vaihtaa ?  :grin: Vai onko se vaan niin että "koska mä haluun"
« Viimeksi muokattu: 04.09.19 - klo: 14.02 kirjoittanut mikari »
Kyosho Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Performa - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi - "motocross without hospital visits" - Inferno GT - Vintage remakes

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #119 : 05.09.19 - klo: 19.59 »
Tuo on mikari sinun mielipide, itse olen koko kauden ajaneena vahvasti ykstyyppien kannalla.
en ole ajatuksieni kanssa yksin  :azn:

Rengasvaihtoehtoja on testattu, odotellaan tuloksia   :smiley:
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Destiny VD-12 1:12, Team Xray XB8e 2019 & XB4 2016, Hobbywing/Orion/Muchmore & Sanwa/Highest/SRT