Kirjoittaja Aihe: M8 Kaudella 2019  (Luettu 12023 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #60 : 10.12.18 - klo: 20.46 »
Useimmissa isoissa kisoissa nimenomaan on ykstyyppipitoaine (ETS sarja, jenkkikisoissa, EFRA-kisoissa 1-2 sallittua ainetta), ja se on todella hyvä juttu. Mitä enemmän aineita sotketaan mattoon, kenelläkään ei toimi aineet kuten aineiden perusluonne antaisi myöden, ns. majority wins -periaatteella. Ykstyyppipitoaineelle ehdottomasti myös ääni, vaikkei tähän liitykkään. GT-12 luokassa näin on suomessakin jo ollut pari vuotta. Jollain toisella aineella menisi helposti 0.2s kovempaa, anytime.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #61 : 10.12.18 - klo: 20.56 »
Pelkän vanteen ja insertin merkitys rataluokissa on jo nii suuri, että vapaalla renkaalla tai vanteella tai insertillä erot on kymmenyksiä kierrosajoissa = ei toimi > siksi ykstyyppirengas.

On vain niin suunnattoman vaikea ymmärtää miksi M-8 luokassa ei voitaisi ajaa ykstyyppirenkaalla, kun kaikissa muissa luokissa sitä on tehty jo vuosikausia tai vuosikymmeniä.

Vastaanpa tuohon...

Koska M8 luokassa vanteella ja insertillä ei ole niin suurta vaikutusta.
Vaan on useita vaihtoehtoja sille "absoluuttisesti nopeimmalle" renkaalle.
Jopa niin monta että senkus valitset sen itselle mieleisimmältä kuulostavan merkin.
Et häviä sen takia että valitsit väärän merkin... Tai vanteen... insertin tai lopulta edes seoksen.
Tämäkin tuli viimekesänä todettua. Sama rengas mutta kahdella eri seoksella, ei tominut minulla, mutta toisella toimi, ja kun vaihdoimme renkaat päittäin , kääntyi homma taas päälaelleen.
Tämähän ei toki tarkoittanut hetkeäkään "ei tartte ajaa" vaan minä pidin toisesta enemmän, sain paremman fiiliksen jne.
Ihan puhdas toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä tilanne.

Jos tämä olisi säännöllä määrätty suuntaan tai toiseen, olisi jompikumpi kärsinyt.

Noh tämäkin ero löydettiin jo aikaa sitten, eli eipä tuottanut ongelmaa. Eikä tuota ongelmaa ensivuonnakaan vaan tiedän jo valmiiksi millä renkaalla ajan milläkin radalla, aivan kuten tämä toinen henkilö tietää myös.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #62 : 10.12.18 - klo: 20.58 »
1/8 krossi kisoissa ei ole yksityyppirengasta missäänpäin maailmaa.
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition - Hobao Hyper VSE Pro - XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II - Gmade Komodo - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
Kyosho Ultima RB7

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #63 : 10.12.18 - klo: 23.10 »
Tässäkin topicissa taitaa olla enemmän vastustajia kuin kannattajia, missä se suurin osa kilpailijoista on joille yksityyppirengas kelpaa?

Lisätään tähän vielä se että eniten kannatusta näyttää tulevan henkilöiltä joita ei ole tässä luokassa nähty ikuisuuksiin, tai vieraillut randomisti kisan siellä tai täällä jos sitäkään.

Ja ilmeisesti eniten väärässä on ne jotka ovat ajaneet luokkaa vuosia ja vuosia + kansainvälisiä kisoja.

Ps: odotan mielenkiinnolla kuka on se ensimmäinen joka keksii tässä kohtaa vetää esiin "ajaisin mut ku ei oo ykstyyppiä" kortin
 :laugh:

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #64 : 10.12.18 - klo: 23.22 »
Muutama pointti tähän kiihkeään rengaskeskusteluun:

1. Suomessa on ehkä 50-80 aktiivisesti ajavaa 1/8 krossikuskia, jos molempien luokkien (nitro ja patteri) lasketaan mukaan. Pistin leveän haarukan koska kuskimäärä vaihtelee vuosittain ja ”aktiivisen”kuskin määritlmästä voidaan olla montaa mieltä. Lähdin siitä että pari kisaa ajanut olisi jo aktiivikuski.

Tuosta kokonaismäärästä karkeasti arvioiden 1/3-1/2 (20-35) on sellaisia kuskeja, jotka
A) omaavat suoran rengassponssin tehtaalta tai
B) ovat itse RC-kauppiaita tai heidän välittömässä lähipiirissä
C) ovat yksityiskuskeja mutta hankkivat renkaansa Euroopasta suoraan jakelijoilta yksin tai kimppaostoina.

Ollaan siis tilanteessa, jossa yllättävän pieni osa kuskeista hankkii renkaat kotimaisilta kauppiailta normi ulosmyyntihinnoilla +/- kerhoalennukset. Tähän pohjautuen en siis täysin ymmärrä, miksi yksityyppirenkaisiin siirtyminen tuhoaisi RC- kauppiaiden elannon. Varsinkin, kun varaston ja valikoiman hallinta olisi paljon yksinkertaisempaa kun hyllyssä tarvii olla vain yhtä rengasta. Ja ehkäpä osa ryhmän A ja C kuskeista hankkisi renkaat jatkossa Suomesta kun saatavuus paranee ja omia varastoja ei tarvitse kasata kuten nyt.

2. Rengaspeli on rengaspeliä, siitä saa tykätä tai olla tykkäämättä ja se on fine.

3. Säännöt eivät ole ikuisesti kiveen hakattuja. Jos ja kun 2020 alkaen ajetaan yksityyppirenkaalla pari-kolmw kautta, ollaan aika paljon viisaampia kun nyt. Jos homma ei toimi, aina voidaan palata vanhaan eli vapaaseen. Nykyistä systeemiä on kokeiltu aika pitkään eikä 1/8 rossi missään erityisen hyvässä tilaanteessa ole. Sähköluokka on pelastanut paljon.
Tule ajamaan FinTrack Tour 2019 -sarjaa!

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #65 : 11.12.18 - klo: 06.37 »
Tässäkin topicissa taitaa olla enemmän vastustajia kuin kannattajia, missä se suurin osa kilpailijoista on joille yksityyppirengas kelpaa?

Tällä foorumilla on enemmän vastustajia kun kannattajia. Riippumatta aiheesta.
Suurin osa kilpailijoista ei osallistu näihin vääntöihin ja hyvä niin. Toivottavasti kukaan ulkopuolinen ei lue näitä... Tulee aika huono kuva lajista.
Kehittää pitää, muuten laji ukkoontuu ja kuihtuu. Tekijöitä on vaan kovin vähän eikä tämäkään keskustelu houkuttele lisää väkeä tärkeisiin tehtäviin jotka on hoidettava jos halutaan kisata.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #66 : 11.12.18 - klo: 07.47 »
Tällä foorumilla on enemmän vastustajia kun kannattajia. Riippumatta aiheesta.
Suurin osa kilpailijoista ei osallistu näihin vääntöihin ja hyvä niin. Toivottavasti kukaan ulkopuolinen ei lue näitä... Tulee aika huono kuva lajista.
Kehittää pitää, muuten laji ukkoontuu ja kuihtuu. Tekijöitä on vaan kovin vähän eikä tämäkään keskustelu houkuttele lisää väkeä tärkeisiin tehtäviin jotka on hoidettava jos halutaan kisata.

Mitä hyvää siinä on ettei kaikki kilpailijat osallistu näihin vääntöihin? Suomi on "demokraattinen" maa ja kaikkien äänellä on merkitystä. Tämä on keskustelu foorumi, ei mikään natsi hallituksen ilmoitustaulu.
Typerät päätökset aiheuttaa keskustelua ja toivottavasti ulkopuoliset näkee kuinka hulluja juttuja näinkin pienessä yhteisössä yritetään saada läpi sillä, että valehdellaan valtaosan olevan samaa mieltä.
Yksityyppirengas? Miten se kehittää lajia? SE VIE LAJIA AIVAN VÄÄRÄÄN SUUNTAAN.
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition - Hobao Hyper VSE Pro - XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II - Gmade Komodo - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
Kyosho Ultima RB7

Poissa jerzirccar1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #67 : 11.12.18 - klo: 10.24 »
Tässäkin topicissa taitaa olla enemmän vastustajia kuin kannattajia, missä se suurin osa kilpailijoista on joille yksityyppirengas kelpaa?

Tällä foorumilla on enemmän vastustajia kun kannattajia. Riippumatta aiheesta.
Suurin osa kilpailijoista ei osallistu näihin vääntöihin ja hyvä niin. Toivottavasti kukaan ulkopuolinen ei lue näitä... Tulee aika huono kuva lajista.
Kehittää pitää, muuten laji ukkoontuu ja kuihtuu. Tekijöitä on vaan kovin vähän eikä tämäkään keskustelu houkuttele lisää väkeä tärkeisiin tehtäviin jotka on hoidettava jos halutaan kisata.

Missä Joni sitten pitää keskustella jos ei täällä🤔🤔
Jos olet hiljaa ja et osallistu tähän keskusteluun niiin olet autommaattisesti hyväksynyt yt rengas.
Voisin kuvittella että salaisissa whatsup ryhmissä käydään kiivaista näppis sotää tällä hetkellä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #68 : 12.12.18 - klo: 21.43 »
Yksityyppirengas? Miten se kehittää lajia? SE VIE LAJIA AIVAN VÄÄRÄÄN SUUNTAAN.
Mitkä tähän on ne perustelut?

Jos katsottaisiin yhdessä kaikki enemmän tulevaisuuteen, kuin menneisyyteen tai nykyhetkeen:
-toisiko vapaa rengas lisää kuljettajia luokkiin M8 ja M8e vai ykstyyppirenkaat jotka jälleenmyyjillä olisi kaikilla myydä?
-Olisiko laji helpompi lähestyä jos olisi ykstyyppirenkaat?
-Useassa luokassa, keski-ikä noussut viimeisen 10vuotta. Ei voi olettaa että vanhat harrastajat jatkaa ikuisesti. Nuorissa on tulevaisuus.

Luin ekalta tai tokalta sivulta kommentin, jossa verrattiin ykstyyppirenkaita M8 luokassa RTR-luokaksi joka vähentää luokan arvostusta. Ei muissa luokissa ole voiton arvostus vähentynyt vaikka olisi ykstyyppirenkaat?
Karkeasti sanottuna luokasta riippumatta yli puolet suorituskyvystä ja vauhdista sekä pidosta tulee renkaista.

Oli myös tässä topikissa ihmetelty miksei ykstyyppirenkaiden puolustajat kirjoittele enempää aiheesta. Kaikkia ei kiinnosta foorumikirjoittelu, joka valitettavan usein päätyy väärille urille ja lopulta tyrehtyy kokonaan.

Vaasan SM4 kisan jälkeen ehkä oli suurin kiire päästä kotiin, kuin keskustella asiasta enempää. Silloin ei ollut näin suurta vastarintaa - tai ei tuotu sitä ilmi silloin. Vaihtoehtoina tuotiin esille esim. 1-3 eri kuviota, jokainen kuvio vaikka eri valmistajilta.

Efrassa ei 1:8 krossi ykstyyppirenkaat saaneet kannatusta. Uskon että syynä on isossa kuvassa (=efra&ifmar) enemmän kaupalliset kuin muilla syillä perustellut. Efran ratapolttisluokissa on ykstyyppirenkaita, jotka vaihtuvat joka vuoden EM kisaan erilaisiin (tietääkseni) - tasaisen hyvät tai huonot kaikille, rengastuotto taitaa mennä pienellä katteella järjestäjälle.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Destiny VD-12 1:12, Team Xray XB8e 2016 &XB2 Dirt & XB4 2016, Hobbywing/Orion/Muchmore & Sanwa/Savöx/SRT

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #69 : 13.12.18 - klo: 07.05 »
Yksityyppirengas? Miten se kehittää lajia? SE VIE LAJIA AIVAN VÄÄRÄÄN SUUNTAAN.
Mitkä tähän on ne perustelut?

Jos katsottaisiin yhdessä kaikki enemmän tulevaisuuteen, kuin menneisyyteen tai nykyhetkeen:
-toisiko vapaa rengas lisää kuljettajia luokkiin M8 ja M8e vai ykstyyppirenkaat jotka jälleenmyyjillä olisi kaikilla myydä?
-Olisiko laji helpompi lähestyä jos olisi ykstyyppirenkaat?
-Useassa luokassa, keski-ikä noussut viimeisen 10vuotta. Ei voi olettaa että vanhat harrastajat jatkaa ikuisesti. Nuorissa on tulevaisuus.

Efrassa ei 1:8 krossi ykstyyppirenkaat saaneet kannatusta.

Ensimmäinen perustelu löytyy sun omasta tekstistä, viimeinen lainaus sun kommentista.
Sillä voi olla kaupallinen merkitys tai sitten se on luokan henki, että on vapaat renkaat.
Miksi efra on laittanut muihin luokkiin suurkisoihin yksityyppirenkaat?
Mikä on perustelu sille että vapaat renkaat toisi lisää harrastajia tai olisi helpompi lähestyä kuin vapaa rengas,
joita on jo kauppiailla valmiina?
Miten keski-iän nousu vaikuttaa koko asiaan, pidätkö nuoria niin tyhminä ettei ne osaa valita itse renkaitaan?

Itse halusin ajaa tätä luokkaa nimenomaan vapaanrenkaan takia, koska se tuo aitoa moottoriurheilun tuntua lajiin.
 
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition - Hobao Hyper VSE Pro - XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II - Gmade Komodo - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
Kyosho Ultima RB7

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #70 : 13.12.18 - klo: 09.12 »
ööö voisko ottaa jonku harjoituskilpailun 1-tyyppirenkaalla ja katsoa miten homma menee ennenkuin tehdään pidemmälle meneviä päätöksiä

itse en ole GRP renkaan fani kun sitä JQ.lla testasin mutta kaipa se sit ihan sama jos muillakin on tuo.

ProCirquit on kelvannut mulle mainiosti harjoittelussa / kerhokisassa
Kyosho Inferno mp9 EVO - Sanwa - HW - Savox
Fullspeed RC - RCJKL.fi

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #71 : 13.12.18 - klo: 09.44 »
ööö voisko ottaa jonku harjoituskilpailun 1-tyyppirenkaalla ja katsoa miten homma menee ennenkuin tehdään pidemmälle meneviä päätöksiä

ÖÖÖ Pitäisi varmaan ensin päättää se yksityyppirengas, jos asiassa edetään niin pitkälle. Toivottavasti niin ei käy.
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition - Hobao Hyper VSE Pro - XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II - Gmade Komodo - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
Kyosho Ultima RB7

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #72 : 13.12.18 - klo: 09.51 »
Hiukan ulkopuolisen ajatuksia.
Vakavasti harkitsemassa ajavani pari krossikisaa tulevana kesänä pitkän tauon jälkeen.

Kymppikrossi, sekä patterikasi kiinnostaa, mutta mahdollisen satunnaiskisaajan näkökulmasta rengassääntö ajaa vaakaa tällä hetkellä vahvasti kymppikrossin pariin.

Vaikka pari kisaa vain suunnitteilla ihan turistina ei halua lähteä ajamaan. Kynnys repullisen renkaiden testaamiseen on melko iso versus kymppikrossin yksityyppi per turffi/savi.

edit: typo
« Viimeksi muokattu: 13.12.18 - klo: 11.45 kirjoittanut evok »
#99 | Destiny RX-10SR | "Ei aliohjautuvalla autolla pysty tekemään mitään. On vain istuttava ja odotettava" -Montoya

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #73 : 13.12.18 - klo: 09.53 »
Itse halusin ajaa tätä luokkaa nimenomaan vapaanrenkaan takia, koska se tuo aitoa moottoriurheilun tuntua lajiin.

Ööh, eli F1 ei ole aitoa moottoriurheilua koska yksityyppirengas (kolmella eri kovuudella per kisa koska eri radat vaativat erilaiset seokset)?

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #74 : 13.12.18 - klo: 09.58 »
Itse halusin ajaa tätä luokkaa nimenomaan vapaanrenkaan takia, koska se tuo aitoa moottoriurheilun tuntua lajiin.

Ihan vinkkinä Oskulle sama mitä monet muut ovat vuosien varrelle todenneet:

Jos haluat oikeaa motorsportin fiilistä RC-autoilusta, niin nitroluokat on silloin oikea tie. Pitkät finaalit, välitankkaukset, moottorin säätäminen, melu ja käry ovat kaikki tarjolla. Patteriautoilu on kivaa ja helppoa, mutta siitä puuttuu jotain.
Tule ajamaan FinTrack Tour 2019 -sarjaa!

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #75 : 13.12.18 - klo: 10.16 »
Itse halusin ajaa tätä luokkaa nimenomaan vapaanrenkaan takia, koska se tuo aitoa moottoriurheilun tuntua lajiin.

Ööh, eli F1 ei ole aitoa moottoriurheilua koska yksityyppirengas (kolmella eri kovuudella per kisa koska eri radat vaativat erilaiset seokset)?

F1 on tylsä ja typerä laji. Niinkuin kaikki tasamaan autoilu luokat ja lajit, henkilökohtainen mielipide.
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition - Hobao Hyper VSE Pro - XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II - Gmade Komodo - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
Kyosho Ultima RB7

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #76 : 13.12.18 - klo: 10.18 »
Itse halusin ajaa tätä luokkaa nimenomaan vapaanrenkaan takia, koska se tuo aitoa moottoriurheilun tuntua lajiin.

Ihan vinkkinä Oskulle sama mitä monet muut ovat vuosien varrelle todenneet:

Jos haluat oikeaa motorsportin fiilistä RC-autoilusta, niin nitroluokat on silloin oikea tie. Pitkät finaalit, välitankkaukset, moottorin säätäminen, melu ja käry ovat kaikki tarjolla. Patteriautoilu on kivaa ja helppoa, mutta siitä puuttuu jotain.

Moottori mulle on yks sama mikä se on, RENKAAT EI OLE.
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition - Hobao Hyper VSE Pro - XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II - Gmade Komodo - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
Kyosho Ultima RB7

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #77 : 13.12.18 - klo: 10.21 »
Hiukan ulkopuolisen ajatuksia.
Vakavasti harkitsemassa ajavani pari krossikisaa tulevana kesänä pitkän tauon jälkeen.

Kymppikrossi, sekä patterikasi kiinnostaa, mutta mahdollisen satunnaiskisaajan näkökulmasta rengassääntö ajaa vaakaa tällä hetkellä vahvasti kymppikrossin pariin - juurikin rengassäännön takia.

Vaikka pari kisaa vain suunnitteilla ihan turistina ei halua lähteä ajamaan. Kynnys repullisen renkaiden testaamiseen on melko iso versus kymppikrossin yksityyppi per turffi/savi.

Ensikesänä kannattaa sitten ajaa vaan kymppikrossia. Kasikrossissa joudut ainakin vielä ensikesänä testaamaan kaikki markkinoiden renkaat.
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition - Hobao Hyper VSE Pro - XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II - Gmade Komodo - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
Kyosho Ultima RB7

Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #78 : 13.12.18 - klo: 21.39 »
Ihme valitusta jengiltä. Keskittäisitte sen vaikka asian kehittämiseen niin saattas saada mitä haluaakin.

Henkilökohtanen mielipide ykstyyppirenkaasta on vähän kaksijakoinen seuraavista syistä:

Ajan ulkomailla ja tavoitteena on lähinnä pärjätä niissä kisoissa. Näissä kisoissa kuitenkin on kaikissa, ainakin vielä toistaiseksi ja EFRA AGM tekstejä lukeneena vielä jonkin aikaa, rengas vapaa. Joudun siis kuitenkin ihan samaan tapaan testaamaan renkaita Suomessa, että tiedän miten kovuudet ja kuviot toimivat eri olosuhteissa ja miten auton säädöt ja oma ajaminen suhtautuu niihin, joten omalla kohdalla mikään muu ei muutu, joudun vain ostamaan toisen merkin renkaita ja testaamaan myös niillä autoa eri radoilla. Tämä koskee lähinnä kaikkia, keillä on rengas sponssi ja ovat sitoutuneet ajamaan vain yhden valmistajan renkailla. Heitä ei toki Suomessa kovin montaa ole, jonka takia nämä ovatkin vain henkilökohtaisia syitä.

Niin kuin Samppa aikaisemmin sanoi, rengaspeli on osa lajia. Jos ei osaa valita renkaita oikein niin vika on vain peilissä varsinkin kun jokaisessa Suomessa ajamassani kisassa aika kovaan ääneen jo ensimmäisessä alkuerässä ja parhaassa tapauksessa jo perjantai iltana kerroin millä renkaalla ajan finaalin lauantaina tapahtui sitten mitä. Miksi? Koska tiedän mikä rengas sopii ajotyylille, tiedän mikä rengas sopii autolle ja rataa katsomalla aika helposti näkee kestääkö softit vai supersoftit 45 minuuttia. Se on ihan se ja sama onko sama rengas kuin sillä kaverilla, joka kisan vie, jos tietää mitä ite tekee, eikä sitäkään tarvitse edes tietää kun vaa luottaa siihen mitä siitä tietävät sanoo. Jos halutaan helppoutta luoda niin laitetaan yks tyyppi rungotkin samalla.

Henkilökohtaisesti en siis ole ykstyyppirenkaiden kannalla edellämainituista syistä, sekä sen takia, että rengaskulut nousevat itselläni aika paljon ja se kaikki on pois ulkomaankisoista joita voisin ajaa.

Syyt puolesta ja vastaan puolueettomalta kannalta:


+ Mikäli rengas osataan valita oikein eli rangas on: kestävä, halpa, helposti saatavilla ja laadullisesti tasainen, tulee ykstyyppirengas keskimääräiselle harrastajalle halvemmaksi. Merkkivaihtoehtoja voi olla esim. HotRace, James tires, GRP jne. halpoja merkkejä.  Jos ykstyyppirenkaaseen mennään tavoitteena lajin parempi lähestyttävyys ei täydellisen setin hinta saisi missään maailmassa olla samanhintainen kuin mitä tämänhetkiset käytetyimmät renkaat ovat.

+ Jos edellinen pointti toteutuu on laji halvempaa ja helpommin lähestyttävää


- Kauppiaat menettävät suuren osan kesän myynnistä. Renkaat on yks suurimmista myyntituloista ja sen näkee myös siitä kuinka huonoja rengasfirmat oikeasti on ja silti ne ei mee konkkaan toisin ku lähes kaikki muut valmistajat tällä hetkellä. Nyt kun saadaan tietää sitten että millä renkaalla koko kauden ajetaan niin voidaan kaveriporukalla laittaa sitten Italiaan tilaus 50 setistä renkaita, kun saadaan hintaan jonka kanssa Suomen kauppiailla ei oo mitään asiaa kilpailla.

- Renkaiden kanssa pelaamiseen liittyvä pelisilmän tarve häviää. Niin kuin aikaisemmin sanoin, kuin Samppakin, varmasti monen mielestä renkaiden valikointi on osa kisaamista ja polttiskrossin siisteyttä.

- Jos renkaan valinta on väärä menee koko idea ihan mettään. Jos rengas on A: liian kallis, B: huonolaatuinen, C: vaikeasti saatava, menee homma ihan pilalle ja ei ketään kiinnosta ajaa. Niin kun turistissa aikoinaan huonosti liimatut renkaa joistä lävähti insertit pihalle, vaihteleva laatu Schumacherin minipinneissä tai joidenkin vuosien aikana ajettujen renkaiden suora huonous pidossa tai tuntumassa.


Näin nopean tulkinnan kautta voisin sanoa, että polttiskrossia jo kauemmin ajaneiden, sekä kauppiaiden keskuudessa ykstyyppirengas ei vaikuta hyvältä valinnalta polttiskrossin kehittämiseksi. Toisaalta, jos halutaan saada laji helpommin lähestyttäväksi olisi ykstyyppirengas oikea valinta, mikäli sitä yhtä rengasta valitettaessa ois järkeviä tyyppejä ja vältyttäis riskeiltä, jotka edellä mainitsinkin.

Ehdotuksia vuodelle 2020:

- Valitaan esimerkiksi 3-4 valmistajalta renkaat, joilla on suunnilleen sama toimivuusaste, joista kaikki toimivat kaikilla radoilla. 2 niistä huippumerkkejä(JC, AKA, PL, HB jne.) ja 2 niistä halvempiä mistä metsäläinenkin tykkää (HotRace, GRP, James tires).

- Valitaan 2 rengasta, kallis ja halpa.

- Jos on pakko ajaa vaan yhdellä renkaalla niin mielummin halvempi ja hyvin kestävä, kuin hyvät läppiajat, kuitenkin ajettavuutta uhraamatta. Vapaa insertti ja foami, jotta renkaita voi ostaa bulkissa ja pennin venyttäjät säästää muutaman taalan (itse en osta valmiiksi liimattuja aivan jo siitä syystä että niistä ei ikinä tiiä kuka sen on liimannut ja miten hyvin + mielummin liimaan itse kuin maksan). Jos joku haluu valmiiksiliimattuja ostaa niin saa sen kuitenkin tehdä.

Itse olen ihan halukas auttamaan renkaan valinnassa mikäli mahtuu aikatauluun. Ykstyyppirenkaassa on puolensa ja kyseessä on ihan mielipidekysymys. Tärkeintä on kuitenkin löytää hyvä rengas joka vastaa kriteerit mitä aikaisemmin esitin. Toivottavasti testaamiseen ja saatavuuden tutkimiseen panostetaan, jotta vältytään turhalta farssilta.
JQRacing | JConcepts | Savöx | GHEA | maugrafix

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #79 : 13.12.18 - klo: 23.40 »
Yksityyppirengas? Miten se kehittää lajia? SE VIE LAJIA AIVAN VÄÄRÄÄN SUUNTAAN.
Mitkä tähän on ne perustelut?

Jos katsottaisiin yhdessä kaikki enemmän tulevaisuuteen, kuin menneisyyteen tai nykyhetkeen:
-toisiko vapaa rengas lisää kuljettajia luokkiin M8 ja M8e vai ykstyyppirenkaat jotka jälleenmyyjillä olisi kaikilla myydä?
-Olisiko laji helpompi lähestyä jos olisi ykstyyppirenkaat?
-Useassa luokassa, keski-ikä noussut viimeisen 10vuotta. Ei voi olettaa että vanhat harrastajat jatkaa ikuisesti. Nuorissa on tulevaisuus.

Efrassa ei 1:8 krossi ykstyyppirenkaat saaneet kannatusta.
Miten keski-iän nousu vaikuttaa koko asiaan, pidätkö nuoria niin tyhminä ettei ne osaa valita itse renkaitaan?
En kyllä omasta tekstiä löydä rivien välistä tuollaista viittausta - ei en pidä nuoria tyhminä. Ajattelin pidemmälle että nuorissa uusissa harrastajissa on tulevaisuus, ja näitä 1:8 krossikilpaluokkia olisi helpompi lähestyä jos olisi ne ykstyyppirenkaat--> tätä kautta lisää harrastajia pitkällä tähtäimellä.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Destiny VD-12 1:12, Team Xray XB8e 2016 &XB2 Dirt & XB4 2016, Hobbywing/Orion/Muchmore & Sanwa/Savöx/SRT

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #80 : 14.12.18 - klo: 01.52 »
On siis helpompi lähteä ensimmäiseen kilpailuun kun ei saa ajaa sillä mihin on varaa, mitä löytyy jo auton alta jne???

Yksityyppirengas tulee helpommaksi lähestymisen kannalta vasta kun aletaan yhtään pärjäämään, mutta kokemusta ei vielä ole vuotta kahta enempää tai ei uskalleta kysyä kauppiaalta tai luokkaa vuosia ajaneilta.
Mutta tuossa kohtaa ei kyllä enää puhuta luokan lähestyttävyydestä.

Ihan jo kymppikrossissa helpoin tie esim WJ kisoihin lähestymisen kannalta on ollut meidän kerhossa torstaikisat jonka kautta olen ainakin henkilökohtaisesti saanut tällä kaudella pari kuskia aloittamaan kilpailemisen.

Kisat joihin on helppo tulla mukaan. Saat ajaa iahn just niillä renkailla mitkä omistat... Samalla lähtöviivalla on nähty jopa samaan aikaan 2wd, 4wd ja trukki autot.

Mikään selitys yksityyppirenkaan vaikutuksesta helpompaan lähestyttävyyteen ei mene mitenkään läpi.
Jokainen luokkaa aloittava kuski kyllä ihan puhtaasti tietää että aivan sama mikä rengas on alla niin he eivät ensimmäisissä kisoissaan ole hakemassa A finaalipaikkaa tai sitten kyseessä on jo kokenut kuski jolle "rengaspeli" ei ole ongelma.
Tai mikäli mihin tahansa luokkaan uutena kuskina tuleva kuvittelee heti pärjäävänsä oli alla yksityyppi tai ei, on realismit ikäväkyllä pahasti kateissa, eikä homma tule olemaan pitkäjänteistä saati tavoitteellista kovinkaan pitkään.

Koko luokan tulevaisuutta ei ratkaista parempaan suuntaan yksityyppirenkaalla tai millään muullakaan rajoitteilla. Isoin esimerkki löytyy GT8 luokasta jossa rajoituksia jne lisättiin jatkuvasti ja porukkaa ei todellakaan tullut lisää vaan osallistujamäärät romahtivat niistä ajoista jolloin ajettiin huomattavasti vapaammilla säännöillä. Tottakai muitakin tekijöitä oli, mutta nämä kiristykset sääntöihin vaikuttivat selvästi nopeiten ja isoiten.

M8 luokassa on tapahtunut vuosien aikana selvää pudostusta osallistujamäärissä, mutta nyt on takerruttu laput silmillä renkaisiinkun ei muuta keksitä, tai muut vaihtoehdot vaatisivat tekemistä.
Viimekaudella nähtiin uudet last chance finaalit jotka olivat selkeästi porukan mieleen monestakin syystä.
Myös ensimmäistä kertaa kisoihin osallistuva pääsi ajamaan vielä kerran sijoituksesta kilpaa ja kun se vielä saadaan SM kisoihin että näistä finaaleista voittaja nousee vielä ylöspäin lähtöruutuun 13 niin muutos on loistava ja suunta oikeaan.

Se että aikaisemmin on omat ajot loppunut oman nousufinaalin jälkeen, vaikka kisapäivää on varsinkin A finalisteille ollut jäljellä vielä tunteja, on vaikuttanut negatiivisesti osallistujamääriin kun on parin vuoden jälkeen huomattu että A finaaliin pääseminen on ollut erittäin vaikeaa tai jopa mahdottomalta tuntuvaa. Koska siellä on aina se sama kokenut porukka jolloin moni turhautuu liian nopeasti ja luovuttaa.
Yli 10 vuoden aikana en ole nähnyt yhtään kuskia jolla A finaaliin pääsy olisi ollu kiinni renkaasta.
Monesti on jääty ulkopuolelle sillä renkaalla jolla voittaja on ajanut. Tai jatkoon on päässyt kuskeja jotka ovat tehneet väärän rengasvalinnan.

WJ kisoissa on vuosia ollut A finaalissa kuskit jotka ovat olleet M8 luokassakin A finaalissa.
20+ sijoilla ajavat ovat molemmissa luokissa keskiarvoltaan samoilla sijoilla.
Ei merkitystä vapaalla tai yksityyppirenkaalla.

Näette tuon ilmiön ihan kun ajan kanssa tutkitte muutaman vuoden otannalla.

Ihan sama miten tämä tulee päättymään, seuraavaksi herätetään henkiin kiinteä numerointi keskustelut.
JOs mennään kiinteään renkaaseen, aloitetaan valittaminen väärästä renkaasta, eritasalaatuisuudesta, huijaamisesta jne jne, aivan kuten WJ sarjassa on koko yksityyppisyyden ajan väännetty.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #81 : 14.12.18 - klo: 11.43 »
Mikään selitys yksityyppirenkaan vaikutuksesta helpompaan lähestyttävyyteen ei mene mitenkään läpi.

Se ettei sulla mene jakeluun ei tarkoita sitä etteikö asia olisi niin. Kuten joa aikaisemmin totesin niin minä en enää lähde kokeilemaan luokkaa jossa on vapaa rengas. Tämä siksi että haluan pärjätä kisoissa ja vapaa rengas antaa monen vuoden kokemusetumatkan aloittelevalle siinä että kokenut tietää etttä mikä kuvio ja ja seos laitettaan alle kun ilmankosteus nousee yli 47%. Ja ei, aloitteleva ei aina voi olla kyselemässä kokeeneelta ennen joka hiittiä että mikä rengas nyt laitetaan alle. Eikä mulla olisi siihen varaakaan hankkia ne erilaiset renkaat.

Joten kyllä se nyt vaan on niin että sellaisille jotka eivät ole luokkaa aikaisemmin ajanut ja joilla on jonkinlaisia mahdollisuuksia pärjätä kisoissa ja tavoittaa jonkinlaista tulosta, niin niille yksityyppirengas on helpommin lähestyttävä. Menee sulla jakeluun tai ei. Ei se vaikuta asiaan. Vapaa rengas suosii enemmän niitä vanhoja partoja jotka ovat ajaneet vapaalla renkaalla jo 20v. Se on ihan luonnollista etteivät ne halua luopua sitä edusta mitä heillä on kokemus tuonut. Kaikkien mielipiteet ovat keksimäärin sellaisia jotka parhaiten ajavat omia henkilökohtaisia etuja.

Poissa Max

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #82 : 14.12.18 - klo: 14.15 »
Lähestyttävyydestä haluan vielä jatkaa sen verran omaa tekstiäni, että kun on ykstyyppirengas on kisat lähestyttävämpiä sellaisille, jolla on jo kokemusta RC autoilusta. Alottelijalle SM sarja ei ole missään tapauksessa helposti lähestyttävä. Tarvitsee lisenssin, ilmottautumismaksut on tuplat perus kerhokisoihin verrattuna, kisoissa on katsastukset sun muut ja muutenkin kisojen ilmapiiri tai ainakin vaikutus siitä on totisempi. Jos ajatellaan, että ykstyyppirenkailla saadaan lisää harrastajia on ajatus täysin nurinkurinen.

Sitten taas jos ajatellaan harrastajaa jolla on kokemusta esimerkiksi 10 krossista ja on ajanut sitä vaikka vuoden tai kaksi, tekee ykstyyppirengas sarjan paljon helpommin lähestyttäväksi. Ei tarvitse miettiä rengasta tai sen merkitystä ja varsinkin kun muissa luokissa ykstyyppirengas onkin, ei tarvitse opetella renkaan kovuuden tai kuvion merkitystä sen toimintaan.

Mielestäni jos halutaan lisää harrastajia on niitä paljon helpompi saada muilla kisoilla kuin AKK:n alaisilla. Pienemmät kisamaksut, rennompi ilmapiiri, voi ajaa millä renkaalla haluaa vaikka niillä rtr auton vakio renkailla ja joillekkin kynnyksenä toimiva lisenssikysymys tippuu pois.

Ne jotka ykstyyppirenkaista hyötyvät olisivat:
- Muita luokkia ajavat, jotka ovat halukkaita ajaa polttiskrossia uutena luokkana
- Keskitason kuskit, jotka haluavat panostaa omaan pärjäämiseen, mutta ei joko ole varaa tai halua panostaa taloudellisesti
- Ihmiset jotka eivät osaa päättää

Ne jotka ykstyyppirenkaista kärsivät olisivat:
- Alottelijat, jotka haluavat vain tulla testaamaan kunnon kisaamista
- Sponssatut kuskit, joilla on velvotteita ajaa vain yhden merkin renkailla kaikissa kisoissa missä on vapaa rengas (tällä hetkellä lähes kaikkialla maailmassa)
- Kauppiaat, jotka menettävät suuren osan myynnistään, joka siten myös jossain vaiheessa alkaa vaikuttaa harrastajiin negatiivisesti
- Kuskit, jotka ovat ajaneet polttiskrossia kauemmin ja tykkäävät vapaan renkaan luomasta lisäkilpailusta auton säädön ja ajamisen rinnalle

Suurin kysymys lähinnä on, että mihin suuntaan sarjaa halutaan viedä. Halutaanko, että SM-sarja on keskitason kuljettajalle räätälöity niin kuin ykstyyppirengas sen tekisi. Halutaanko, että SM-sarja palvelee Suomen parhaita kuskeja ja auttaa suomalaisten pärjäämistä ulkomailla ja tällöin myös nostaa polttiskrossin yleistä tasoa. Halutaanko, että SM-sarja on sellainen johon keväällä RC autoilun alottava voi heti mennä ensimmäiseen SM-kisaan mukaan, ja saada SM-sarjaan mukaan lisää kuljettajia (tällöin olisi tehtävä myös muutoksia muuhun SM-sarjan toimintatapoihin)

Kun osataan vastata edelliseen kysymykseen on helpompi sanoa mikä rengas systeemi olisi toimivin. Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että SM-sarjasta tehtäisiin kovempitasoinen ja järjestettäisiin laadullisesti parempia kisoja ja rinnalla ajettaisiin toista sarjaa, johon alottelijoiden on helpompi mennä. Ykstyyppirengas ei nosta kisojen tasoa tai tiivistä pakkaa yhtään. Ykstyyppirengas palvelee keskivertokuljettajaa, joka ajaa keskivertokisoja, kuitenkin ainakin pienellä panostuksella. Ykstyyppirengas ei palvele aloittelijaa, halvemmilla renkaalla ajavia taikka Suomen kärkeä, päinvastoin.

Henkilökohtaisesti vaikka hienoisesti olenkin vapaan renkaan kannalla haluaisin nähdä miten ykstyyppirengas toimisi Suomessa. Mikäli ei haluta pitää vapaata rengasta haluaisin edes nähdä miten edellisessä mun kirjotuksessa ehdottama systeemi toimisi ja vaikka mihinkä ratkaisuun päädytäänkin niin kuin edellisessä kirjoituksessani sanoin olen mielelläni mukana testaamassa renkaita, jotta saadaan valittua sellainen, joka oikeasti toimii.

Olis kanssa tosi kiva, kun osattais ehdottaa asioita ja kompromissejä, mikäli vapaa rengas tai ykstyyppirengas niin kauhea asia jollekkin on. Lajiryhmä haluaa selkeästi tehä muutoksen tämänhetkiseen rengas systeemiin, koska viimevuonna jotkut siitä niin valitti. Rakentava ja ehdottava keskustelu auttaa enemmä ku itkeminen ja toisten kieltäminen.
JQRacing | JConcepts | Savöx | GHEA | maugrafix

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #83 : 14.12.18 - klo: 14.33 »
YT rengas muuten paitsi pitkässä finussa vapaa?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #84 : 14.12.18 - klo: 14.55 »
Olisiko mahdollista saada aikaan rengasopas missä kärkikuskit kertoisivat millaisia renkaita he käyttävät kisoissa ja mistä syystä. Radat kuitenkin Suomessa on aika pitkälti samat vuodesta toiseen.
Huipuilla on varmasti on sitä tietoa niin sitä olisi myös mukava saada kaikkien tietoisuuteen.
Tämä varmasti olisi parempi vaihtoehto kaikille kuin yksityyppirengas.
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition - Hobao Hyper VSE Pro - XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II - Gmade Komodo - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
Kyosho Ultima RB7

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #85 : 14.12.18 - klo: 15.28 »
Olisiko mahdollista saada aikaan rengasopas missä kärkikuskit kertoisivat millaisia renkaita he käyttävät kisoissa ja mistä syystä. Radat kuitenkin Suomessa on aika pitkälti samat vuodesta toiseen.
Huipuilla on varmasti on sitä tietoa niin sitä olisi myös mukava saada kaikkien tietoisuuteen.
Tämä varmasti olisi parempi vaihtoehto kaikille kuin yksityyppirengas.

Millä ihmeen logiikalla tuollainen ratkaisu on edullisempi kuin yksityyppirengas? Nimenomaan säiden tai muiden olosuhteiden vaihdellessahan ne kustannukset räjähtävät käsiin kun pitää testata kaikki mahdollinen kun mikään ei toimi, ja lisäksi ei ole aikaa joten on tehtävä kaikki erässä tai muutamassa kierroksessa.

Jos maastosarjassakin olisi vapaa rengas, pitäisi olla käytännössä säkillinen renkaita joka tilannetta varten - kun rata on vähän kostea, vähän enemmän kostea, märkä, täysin kuiva, jne jne. Aivot pois sieltä narikasta, ei hyvää päivää.

Niin, ja ei ole tarveta tilailla sieltä ulkomailta bulkeissa niitä renkaita parin euron voiton toivossa varastoon peräkärryllistä kun kaupasta saa sitä millä ajetaan. Ei muuta kuin säätämään niitä autoja, niinkuin muissakin luokissa tehdään. Niin 1:1 kuin RC-vehkeissäkin.
« Viimeksi muokattu: 14.12.18 - klo: 15.32 kirjoittanut Vesa »
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #86 : 14.12.18 - klo: 15.41 »
Olisiko mahdollista saada aikaan rengasopas missä kärkikuskit kertoisivat millaisia renkaita he käyttävät kisoissa ja mistä syystä. Radat kuitenkin Suomessa on aika pitkälti samat vuodesta toiseen.
Huipuilla on varmasti on sitä tietoa niin sitä olisi myös mukava saada kaikkien tietoisuuteen.
Tämä varmasti olisi parempi vaihtoehto kaikille kuin yksityyppirengas.

Millä ihmeen logiikalla tuollainen ratkaisu on edullisempi kuin yksityyppirengas? Nimenomaan säiden tai muiden olosuhteiden vaihdellessahan ne kustannukset räjähtävät käsiin kun pitää testata kaikki mahdollinen kun mikään ei toimi, ja lisäksi ei ole aikaa joten on tehtävä kaikki erässä tai muutamassa kierroksessa.

Jos maastosarjassakin olisi vapaa rengas, pitäisi olla käytännössä säkillinen renkaita joka tilannetta varten - kun rata on vähän kostea, vähän enemmän kostea, märkä, täysin kuiva, jne jne. Aivot pois sieltä narikasta, ei hyvää päivää.

Niin, ja ei ole tarveta tilailla sieltä ulkomailta bulkeissa niitä renkaita parin euron voiton toivossa varastoon peräkärryllistä kun kaupasta saa sitä millä ajetaan. Ei muuta kuin säätämään niitä autoja, niinkuin muissakin luokissa tehdään. Niin 1:1 kuin RC-vehkeissäkin.

Ajattelin että se olisi ollut yleissivistävää ja mielenkiintoista tietoa.
Eurorc - JQ The eCar Grey Edition - Hobao Hyper VSE Pro - XRay XB4'19 - XRay XT2C'19 - Axial SCX10 II - Gmade Komodo - Hobbywing - Highest - Dash/Arrowmax - Sanwa - Futaba
Kyosho Ultima RB7

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #87 : 14.12.18 - klo: 15.43 »
Olisiko mahdollista saada aikaan rengasopas missä kärkikuskit kertoisivat millaisia renkaita he käyttävät kisoissa ja mistä syystä. Radat kuitenkin Suomessa on aika pitkälti samat vuodesta toiseen.

Radat ovat pitkälti samoja vuodesta toiseen, mutta renkaat muuttuvat jatkuvasti. Joka vuosi valmistajat tuovat uusia kuvioita ja uusia kumiseoksia ja samalla poistavat vanhoja. Tämä osittain takaa sen, että vapaalla renkaalla on tehtävä jatkuvaa testausta ja inventaarion uudistamista.

Tule ajamaan FinTrack Tour 2019 -sarjaa!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #88 : 14.12.18 - klo: 15.44 »
Totta varmasti, sitä voisi käyttää yksityyppirenkaan valinnassa hyvinkin hyödyksi, jos kaikista renkaista saisi ns. pisteytyksen ja tilanteet joissa niillä ajetaan. Tuollaista varmasti käytetäänkin rengasta valitaessa, samoin kuin oli maastosarjassa kun rengas on valittu (kulloinkin).

Mutta tuossa kuvaamassasi tilanteessa kulminoituu hyvin pariin lauseeseen koko yksityyppirenkaan ajatus ja tarve, siihen siis viittasin, jottei tule väärinkäsityksiä.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Kaudella 2019
« Vastaus #89 : 14.12.18 - klo: 15.52 »
Renkaisiin saa neuvoja, kyllä. Valitettavasti aika usein on niin, että kyseisellä renkaalla ei ole ajettu metriäkään eikä sitä silloin ole kovin fiksua laittaa alle. Eli olisi pitänyt testata ne renkaat, joita käyttävät kauppiaat/ kuljettajat joilta kysyy... Aika määrä.
Niin ja ei, emme yritä kärkipaikoille. Keskikastiin olisi realistinen tavoite. Harrastusta haittaa lähinnä siihen käytettävissä olevan ajan puute ja tästä syystä ei riittäviin rengastesteihin ole mahdollisuutta.